A közutakon bárhol történhetnek halálos balesetek, csak balszerencse kérdése. Vannak azonban olyan helyek, ahol minden szükséges körülmény adott ahhoz, hogy a tragédia gyorsan és biztosan összejöjjön.
A rengeteg hely közül egy példa Budáról: a III. kerületi Szépvölgyi út és a Virág Benedek utca találkozása a Pál völgyi barlang felé vivő hegyoldalon.
Az utcák meredek lejtése, és a nehezen belátható Y kereszteződés garantáltan veszélyes kombináció.
View halálkanyar in a larger map
További kockázatnövelő tényező, hogy a lényegesen nagyobb forgalmú Szépvölgyi utat két részre vágja a kereszteződés, és egy kis szakasz a Virág Benedekből. Az alsó részről nem a kanyargó Szépvölgyin, hanem egyenesen, a Virág Benedeken lehet haladni megállás nélkül. Aki a Szépvölgyin érkezik, és a Szépvölgyin menne tovább, lefele és felfele is elsőbbséget kell adnia.
Egy hete ebben a kereszteződésben gázoltak halálra egy biciklist. Egy teherautó nem adta meg az elsőbbséget a hegyről érkező kerékpárosnak. A 36 éves bringás az ütközésben olyan súlyos sérüléseket szenvedett, hogy a helyszínen meghalt. A vérfoltokat a helyszínelés után homokkal szórták be.
A homokfoltok látványa miatt összeszorult a gyomra az egyik bringás olvasónknak is, aki minden nap azt a sarkot érintve jár munkába. Ferenczi Zoltán szerint az útszakasz bármikor újabb kerékpáros életét követelheti. „Hiába látják az autósok, főleg a nagyobb autóval közlekedők, hogy fentről teljes sebességgel jön a kerékpáros, hiába világos mindenki számára, hogy extrém fékezés nélkül nem tud megállni a kanyarodó autó előtt, mégis bekanyarodnak, szándékosan életveszélybe sodorva a kerékpárost.”
A lejtőn a kerékpárosok általában nagy lendülettel, húznak lefelé. A hegyről a megszokottnál jóval nagyobb sebességgel ereszkedő kerékpárosok azzal a meggyőződéssel érkeznek a Virág Benedek utcához, hogy elsőbbségük van a jobbról, a Szépvölgyi felső szakaszáról érkezőkkel, és a lentről a Szépvölgyi folytatására kanyarodókkal szemben. Ez a meggyőződés azonban 40-es tempónál halálos hiba is lehet.
„Ebben a helyzetben a kerékpárosnak nulla esélye van, hogy megússza a dolgot. Ha nagyon ráránt a fékre, repülve fog a bekanyarodó autónak csapódni. Ha megpróbálja elengedni az autót és kikanyarodni, hogy valahogy hátulról megkerülje, akárhogy is fékez, menthetetlenül átkerül a bekanyarodó teherautó miatt a szembe jövő sávba, ahol frontálisan ütközik a teherautó mögött feljövő forgalommal.”
A kereszteződést ismerő kerékpáros szerint a bringások kiszolgáltatottságával rengetegen, jellemzően teherautósok, szemétszállítók, illetve kis teherautósok, furgonvezetők visszaélnek, és tudatosan sodorják életveszélybe őket.