A Margit híd felújításával nem számíthatnak sok jóra a budapesti biciklisek, az eddig véglegesnek hitt tervek mégse voltak véglegesek. A főváros és a civilek között hosszas egyeztetés folyt a híd felújításának tervezésekor, hogy hogyan is oldják meg a korlátozott lehetőségek között a legcélszerűbben a kerékpáros közlekedést.
A civilek azt akarták, hogy az autók mellett mindkét irányban alakítsanak egy-egy kerékpáros sávot, a főváros azonban ebbe nem ment bele, így végül a civilek részéről egy „nagyon erős kompromisszum” született. Ez a terv arról szólt, hogy a híd északi oldalán (a Margitszigethez közeli oldalon) kétirányú kerékpárutat alakítanak ki, a délin pedig egy egyirányú kerékpársáv lesz pesti irányba. Utóbbira azért van szükség, hogy aki a Szent István körúton akar továbbhaladni, ne kelljen fölösleges és időigényes köröket tennie, hanem egyenesen folytathassa útját a közlekedés teljes jogú résztvevőjeként, akárcsak az autósok.
Ehhez képest a végleges tervben már csak a kétirányú kerékpárút szerepel. „A margitszigeti oldalon önálló, kétirányú kerékpárutat alakítanak ki” – olvasható abban a tájékoztató füzetben, amit a napokban a Margit híd környékén osztogatnak. Ugyanerről írnak a felújítás hivatalos honlapján: „Az átkelő északi oldalának kiszélesítésével önálló, kétirányú kerékpárút épül, amely összeköti majd a pesti és a budai rakpartok bicikliútjait”.
Kürti Gábor, a Critical Mass szervezője azt mondta, a civileknek nem szóltak arról, hogy változtak a tervek, ők mostanáig abban a tudatban voltak, hogy a kivitelezés a korábbi megegyezésnek megfelelően zajlik majd. László János, a Magyar Kerékpárosklub elnöke reméli, hogy csak valami félreértésről van szó.
A civilek szerint ez a megoldás még a jelenleginél is rosszabb annak ellenére, hogy most is veszélyes az úttesten biciklizni, hiszen – különösen az ívekben – nagyon kevés a hely, az autósoknak sávot kell váltaniuk, hogy ki tudják kerülni a kerékpárosokat, ezt pedig nem mindenki teszi meg. Ezért bár szabálytalan, a legtöbben a járdát választják, azonban ha megépül a kerékpárút, tilos lesz az úttesten biciklizni. A KRESZ szerint ha egy adott szakaszon van bicikliút, nem szabad az úttesten közlekedni.
Megkérdeztük a fővárosi önkormányzatot, hogy a végleges terv mit tartalmaz. Temesi Attila, a hivatal alosztályvezetője, a Margit hídi felújítás projektmenedzsere azt mondta, hogy valóban csak az északi oldalra tervezett kétirányú bicikliutat építik meg, mert a déli oldalon szűkös a hely, így csak a járda fér el. A szigeti bejárónál ha valaki keresztbe fordított biciklivel várakozik, hogy átkeljen a zebrán, mellette már senki nem fér el, érzékeltette a hely adta lehetőségeket. Megjegyezte, hogy ez a jövőben esetleg orvosolható, de az első fázisban biztosan nem lesz a déli oldalon kerékpársáv.
Hangsúlyozta, hogy a kétirányú bicikliútról biztosítják a ráhajtást a rakpartokon haladó kerékpárutakra. Arra a kérdésre, hogy aki Budáról érkezik Pestre, hogyan tud szabályosan továbbmenni a Szent István körútra, azt mondta, le kell szállni a bicikliről, és át kell tolni a zebrán. Mivel a híd nem elég széles, nem tudták megoldani, hogy mindenkinek az igényeit maradéktalanul kiszolgálják, tette hozzá.
A felújítás idején egyébként az úttestet nem lehet majd használni, a villamos és a buszok mellett csak a gyalogosok használhatják majd a hidat, azaz ha valaki szabályosan akar átkelni biciklivel, a járdán kell tolnia kerékpárját.
A civilek keddre demonstrációt szerveznek, este 6-kor bringaláncot alkotnak a Margit híd déli járdáján.
Az utolsó 100 komment: