Friss topikok

Címkék

afrika (4) alkohol (11) andrássy (3) armstrong (4) ausztrália (6) autómentes (24) autós biciklis ellentét (3) baleset (35) bam (4) bérbicikli (30) bicikli (18) biciklibulvár (6) bicikliparkoló (8) biciklis futár (9) bicikliút (134) bírság (10) biztonság (54) biztosítás (5) bkk (8) bkv (9) bringázz a munkába (4) bubi (14) buda (3) budapest (79) buszsáv (3) cannondale (4) critical mass (50) dánia (3) demonstráció (5) design (31) divat (8) downhill (8) dr kerékagy (5) egyesült államok (4) emelés (3) empamo (6) energia (3) energia bringa (5) építkezés (4) extrém kerékpár (3) e bike (5) felmérés (6) film (6) fotó (4) futár (3) gkm (4) google (4) gyerek (3) hátizsák (3) herebántalom (5) hibrid (4) híd (10) infrastruktúra (6) járda (3) kampány (4) képzőművészet (7) kerékagy (3) kerékpár (15) kerékpárbarát (3) kerékpárosklub (5) kerékpársztráda (6) kerékpártároló (3) kerékpárút (3) kína (3) kiskörút (7) kocsma (6) koppenhága (4) közbicikli (3) közbringa (3) közlekedés (4) kresz (17) kvvm (3) lakat (5) lámpa (4) levegő (7) london (15) lopás (16) magyar kerékpárosklub (3) margit híd (25) maszk (3) máv (7) mkk (3) mtb (3) nagy-britannia (3) new york (9) nyereg (7) obama (4) önkormányzat (21) orfk (4) párizs (7) parkolás (4) parlament (4) rakpart (3) regisztráció (3) rendőr (35) schwinn csepel (3) sisak (14) statisztika (3) szeged (3) szerviz (3) szex (5) sztrájk (8) tábla (4) tél (10) térkép (5) tolvaj (5) túrázás (8) urbánus (39) városi biciklizés (44) verseny (3) videó (12) világítás (6) víz (4) vonat (4) zene (5) Címkefelhő

Titkos biciklikiállítás bennfenteseknek

2010.09.12. 14:32 - Földes András

Ha már állami múzeumok is biciklitörténeti kiállítást rendeznek, az annak a jele, hogy a biciklizés Magyarországon is kilépett rétegkultúra státuszából, vontam le elhamarkodott következtetést a Kiscelli múzeum felé kaptatva. A sokkoló Freecikli címen rendezett kiállítás azonban bebizonyította, hogy a biciklizést még mindig jópofa srácok szórakozásának tartja a többség. A kultúrtörténeti kiállítás ugyanis csak annyiban volt érdekes és követhető, amennyit az amatőrök, magángyűjtők és egyetemi hallgatók beleraktak. És onnantól vált kaotikussá, ahol a fizetett múzeumi szakembereknek kellett volna munkába lépniük.

Az összkép szerencsére inkább pozitív, de a teljes élményhez magunkkal kell rángatunk egy kerékpár-evolúcióban jártas ismerősünket. 

Klikkelj a képre!

 Biciklizés az emancipációért

A kiállítás első terme az őstörténettől indít, ami még az amatőrök számára is nyilvánvaló a fából ácsolt velocipéd láttán. A testközelből még bizarrabbnak tűnő jármű után bemutatják a törzsfejlődés jelentősebb szereplőit. A műtárgyszépségű fakerekes versenykerékpárok, robosztus katonai biciklik és a tömeggyártásra kifejlesztett háború előtt parasztbiciklik mögött táblák mesélik el, hogy Magyarországra Széchenyi és Wesselényi hozták el az első velocipédet 1828 táján. A vicces találmány nem aratott sikert a komoly dolgokhoz szokott országunkban, így csak 1860-ban jelentek meg további példányok Budapesten.

Viszonylag jól kibontott szál volt a női polgárjogi mozgalmak és a kerékpárok szoros kapcsolata. A XIX. század végén a biciklizés volt a nők egyenjogúsági törekvéseinek egyik segítője, derült ki egy rövid leírásból. Az addig még nem ismert eszközhöz ugyanis nem kapcsolódtak olyan hagyományok, mint például a lovagláshoz, így a nők nagyobb eséllyel vehették birtokukba a biciklit. Amelynek használatához ugyanakkor meg kellett szabadulniuk azoktól ruházati elemektől, amelyek akadályozták a szabad mozgásukat és így nyilván kiszolgáltatottá is tették őket. A biciklinek köszönhetően, pontosabban arra hivatkozva egyre többen vették le a fűzőt, a szoknya fenékrészéről a turnűrt, vagy húztak nadrágot.

 
Fotó: Földes András

A látogató elmélyülését ugyanakkor nehezíti, hogy az ismertető szövegek a kiállítás felétől megszűnnek. Nagyobb hiba, hogy a tárgyakhoz sem fűznek semmilyen információt. Az egymás után sorakozó, szépen felújított biciklikről csak annyit lehet megtudni, hogy melyik magángyűjtőtől származnak. Korukat, típusukat, használati módjukat a látogatónak magának kell kitalálni. Az elrendezésből még az sem derül ki, hogy a nekünk tetsző jármű a húszas, vagy a hatvanas évek gyártmánya.

Kerékpárboltnak látszó múzeum
 

A helyzet az első terem végén romlik, ahol semmi nem jelzi, hogy a kiállítás a kápolnatér alatti teremben folytatódik, sőt, ott tobzódnak igazán a háború után lendületet kapó biciklifejlesztés izgalmas vagy éppen vicces példányai.

 

Azokat a bennfenteseket, akik valahogy mégis értesülnek a titkos második részről, már a terem elején igyekeznek elriasztani. A bejáratnál ugyanis érthetetlen okból a mai kor biciklijeit állították ki minden különösebb koncepció nélkül. A vadonatúj kerékpárok és a vitrinekben csillogó kellékek olyan hangulatot keltenek, mintha egy furcsa helyen rendezett biciklivásáron flangálnánk.

A kitartóak pénztár helyett azonban az elmúlt néhány évtized csodás vonalú versenykerékpárjai közé érkeznek meg. A tájékoztatók hiányában hamarosan távoztam volna, de belefutottam a tibeti építészet és a veteránbringa-építés metszetében tevékenykedő barátomba, aki néhány perc alatt annyi sztorit mesélt a körülöttünk álló járművekről, hogy abból ott helyben izgalmas kalandregényt írhattam volna.

Megismertem a váltó evolúciójának bizarr és heroikus lépcsőfokait, például azt az első váltót, amit tekerés közben lehajolva egy kurblira emlékeztető karral lehetett pozícionálni, a könnyebb tekerés vagy egy óriás esés lehetőségét kínálva a lelkes versenyzőnek. Megtudtam, hogy a jobb biciklik még az ötvenes-hatvanas években is a fakerékkel készültek, mert csak utána jelent meg a felnigyártáshoz alkalmas, jó minőségű alumínium. És felhívta a figyelmem arra a filigrán, narancsszínű vázra, aminek hatvanas évekbeli magyar építője olyan állhatatossággal és precizitással dolgozott, hogy egyedi gépe végül az olasz csúcsminőséget is túlszárnyalta. Súlya nagyjából hat kiló lehetett.

Kattintás után további képek várhatók
 

Aki mégsem találkozna a helyszínen túlfűtött szakértővel, annak a kiállítás installációs technikái nyújtanak némi vigaszt. A képzőművészeti egyetem diákjai ugyanis olyan vicces/groteszk módon helyezték el az ipari formatervezés remekeit a kriptatérben, és fenn, a múlt századi szobrok közt, mintha egy különös vallás szentélyében járnánk. És ez is a helyzet. Miközben a bicikli lehetne végre itthon is egyszerűen a tömegek közlekedési eszköze.

14 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://kerekagy.blog.hu/api/trackback/id/tr982290621

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

StopSzmog 2010.09.12. 21:48:43

115 évvel ezelőtt, 1895. szeptember 24-én ért célba Annie Cohen Kopchovsky (felvett nevén Londonderry), az első nő, aki kerékpáron megkerülte a Földet.
criticalmass.hu/blogbejegyzes/20080924/az-elso-no-aki-korbebringazta-foldet

zozo6296 2010.09.12. 22:27:45

Ugye nem gondolta komolyan a posztíró h ezt el fogjuk olvasni? Ha igen,rosszul.Baromi hosszú.Mi a lényeg?

blueskycoffee 2010.09.12. 22:46:07

@wboy: a lényeg, hogy 5 perc olvasás neked sok - ennyi.

Myta · http://www.stylebyme.blog.hu 2010.09.12. 22:51:59

Régen láttam már kerékpáros szobrot. Nincsen aki a szobrászokat inspirálja?

ayeti azaki - távolkeleti segédmunkás 2010.09.13. 08:35:44

az utolsó képen lévő bringát gondolkodás nélkül elfogadnám

lorialfredo 2010.09.13. 10:38:31

Kérdés: Mi sokkoló a „Freecikli” címben?

1. A mai társadalom legnagyobb problémája az, hogy az emberek elszoktak az olvasástól. Én akárhogy is próbálom értelmezni a következő szöveget (mely a kiállítás elején van), nem látok semmi titkosat benne: 1. História- Szoborcsarnok 2. Női váz- Szoborcsarnok 3. Az új bicikli- Kripta. Akárhogy forgolódom e szöveg körül, én egy dolgot tudok érteni belőle: a kiállítás három részből áll, melyből kettő az úgynevezett Szoborcsarnokban van, a másik, pedig egy Kripta nevű helyiségben, mely (ha nem tudtuk volna) egy volt kolostor temploma alatt szokott lenni. Titokzatos. Nem tudom, mit értenek mások a következő szövegből és jelből, Az új bicikli - The New Bicycle —>, nekem mindenképpen egy cím és egy irányjel…

mehemed 2010.09.13. 10:49:54

@lorialfredo: tévedsz! nem szoktak el, meg se szokták. köszi bibsik a fasza oktatási rendszerért, az én fiam is ilyen hülye lenne, mitn az aki lusta volt olvasni ha nem nyüstölném. a töredékét se követelik meg ami tőlünk.

lorialfredo 2010.09.13. 15:04:14

2. Már megint az olvasás…
Aki lement a templomalatti (kicsivel nagyobb, mint egy kápolna) kriptába és elolvasta eme kiállítási blokk címét, rá fog jönni, miért is vannak kiállítva a mai kor kerepárjai. Aki elolvassa a magyarázó szövegeket, melyek eléggé centrális helyen vannak elhelyezve, rájön, hogy ez a kiállításrész sportonként mutatja be a kerékpározást (extrém, pálya, országúti stb. kerékpározást) ill. a városi biciklizést (civil összefogás, divat, mindennapok stb.) A „jópofa srácok” kik be lettek mutatva e blokk első részében, „szórakozásból” DÍJAKAT nyertek! Mint azok a sportolók kiket láthatunk a másodikban, a Millenáris versenypályáról szóló részben. Talán a kedves látogató nem látta a harmadik rész szövegében, hogy a kiállított tárgyak a városi biciklizésről tesznek tanúságot, a szubkultúráról, az infrastruktúráról, a szórakozásról, a civil szervezetekről, stb.) New cultural history. Talán egyes kedves látogatók nem hallottak a jelenkori történetről és annak összeköttetéseiről a kortárs, legújabb kori, újkori történettel. Végül, talán ki kellett volna írni egyes kedves látogatók számára, hogy a kiállítás végén felépített (titkos, nem teljesen látható)- és használható- mini kerékpár pálya, a Millire akar emlékeztetni.

Pirandelli 2010.09.13. 18:51:13

Nono. Nem szidnám a bicajkiállítást, akármi a neve.

zozo6296 2010.09.14. 19:44:08

@blueskycoffee: egyáltalán nem sok az az 5 perc olvasás, csak érdekes cikkekről szívesebben olvasnék ily hosszúságú szöveget.

ajvéból jelentik 2010.09.14. 20:28:33

@Myta: nem csak a szobrászokat nem inspirálta/ja de a festőket sem, őszinte sajnálatomra.
Pedig micsoda pillanatok ragadhatók meg az emberi test és a technika különleges harmóniájából mely a funkcionalitás, ergonómia és a műszaki-technológiai fejlődés különleges ötvözeteként jelenik meg a kerékpározó ember és gép együttesében.

bika_bica 2010.09.14. 21:40:18

Egy múzeum felkarolja a kerékpárügyet, csinál egy kiállítást a témáról és jön egy pszeudoújságíró és sárba tipor egy jó kezdeményezést. Vajon a politikusok fizetnek neki, túl nagy lett a szájuk a bicósoknak?

szutst 2010.09.17. 10:42:19

gratula a kiállításhoz, ennek kell örülni, nem azon tépelődni,hogy sok vagy kevés az 5 perc,ki-ki ismeri saját magát, aki akrja úgyis elolvassa, a kritikusnak meg ez a munkája, egyébként szép darabok, de akit még sűrűbben érdekelnek az ilyen kiállítások ,azoknak a tavalyi, illetve előtti kerékpáros kiállításon szerepelt darabokat ajánlom, a vasúttörténeti parkból