Májusban a teljes 15 év feletti magyar lakosság 49 százaléka használt kerékpárt közlekedésre vagy túrázásra, derült ki a TNS Hungary felméréséből (pdf), amit a Magyar Kerékpárosklub megbízásából végeztek a kerékpárhasználatról.
Közlekedési eszközként országosan a lakosság 47 százaléka használt kerékpárt, Budapesten 18. A budapesti lakosságon belül a 15-29 éves korosztályban volt a legnagyobb a kerékpárral közlekedők aránya, 26 százalékuk biciklizett, a községekben ugyanennek a korosztálynak a 81 százaléka ült kerékpárra.
Országosan is a 15-29 évesek használtak a legnagyobb arányban közlekedésre kerékpárt (55%), de a 40-49 évesek aktivitása is csak kicsit volt alacsonyabb (53%). A 60 éves vagy annál idősebb korosztály tagjainak csak harmada (34%) ült közlekedési céllal kerékpárra, a 30-39 és az 50-59 évesek aktivitása átlagos volt (47 illetve 46%).
Kicsit elmaradt az átlagostól az érettségizettek (42%) és felsőfokú iskolai végzettségűek (44%), illetve a magas státuszúak (40%) közlekedési célú kerékpárhasználata, a leggyakrabban a szakmunkásképzőt végzettek ültek kerékpárra közlekedési céllal (55%). Ezzel szemben Budapesten egyértelműen a felsőfokú végzettségűek közlekedtek kerékpárral a legnagyobb arányban, és az iskolai végzettség szintjének csökkenésével párhuzamosan csökkent a kerékpáros közlekedési kedv.
Nem meglepő adat, hogy minél nagyobb egy település, annál kevesebben ülnek biciklire. A budapestiek és az 50000 fő feletti városokban élők az országos átlagnál lényegesen kevesebben (18% illetve 28%) közlekedtek kerékpárral, ugyanakkor a kisvárosokban és a községekben lakók (59% illetve 62%) bőven az átlag fölötti arányban használták közlekedésre a kerékpárt.
Míg a községekben az életkor előrehaladtával csökkent a kerékpáros közlekedési kedv, addig a fővárosban a 40-59 év közöttiek nagyobb arányban közlekedtek kerékpárral, mint a harmincas éveikben járók. A nemek közti arány azt mutatja, hogy a férfiak közül többen, 55 százalék választja a biciklizést, míg a nők közül 40 százalék.
A vizsgált két hétben a kerékpárt közlekedési eszközként használók 38 százaléka mindennap közlekedett kerékpárjával, 5 százalékuk csak egyszer ült biciklire, 20 százalék 2-4 alkalommal használta kerékpárját.
A lakosság kisebb arányban indult túrázni biciklivel: országosan 12 százalék, Budapesten 16. A nemek közti megoszlás nagyobb különbséget mutatott, mint a közlekedési célú kerékpározásnál, a férfiak 17, a nők 7 százaléka ment biciklivel túrázni.
A szabadidős kerékpározás aránya magasabb volt a felsőfokú iskolai végzettségűek és a magas státuszúak között (egyaránt 19%). Életkor alapján a közlekedési célú használathoz hasonlóan a két szélső korosztályban tapasztalható jelentősebb eltérés, a 30 év alattiak között az átlagnál magasabb (23%), az idősek között (60 évesek vagy idősebbek) pedig alacsonyabb (2%) volt a kirándulók aránya.
A felmérést a Magyar Kerékpárosklub megbízásából a TNS Hungary végezte, az adatokat május 15. és 27. között vették fel, a kérdések a hónap első két hetére vonatkoztak. Az 1000 fős mintát a magyar lakosságra jellemző szempontok alapján állították össze, a megkérdezettek 15 évesnél idősebbek voltak.