Friss topikok

Címkék

afrika (4) alkohol (11) andrássy (3) armstrong (4) ausztrália (6) autómentes (24) autós biciklis ellentét (3) baleset (35) bam (4) bérbicikli (30) bicikli (18) biciklibulvár (6) bicikliparkoló (8) biciklis futár (9) bicikliút (134) bírság (10) biztonság (54) biztosítás (5) bkk (8) bkv (9) bringázz a munkába (4) bubi (14) buda (3) budapest (79) buszsáv (3) cannondale (4) critical mass (50) dánia (3) demonstráció (5) design (31) divat (8) downhill (8) dr kerékagy (5) egyesült államok (4) emelés (3) empamo (6) energia (3) energia bringa (5) építkezés (4) extrém kerékpár (3) e bike (5) felmérés (6) film (6) fotó (4) futár (3) gkm (4) google (4) gyerek (3) hátizsák (3) herebántalom (5) hibrid (4) híd (10) infrastruktúra (6) járda (3) kampány (4) képzőművészet (7) kerékagy (3) kerékpár (15) kerékpárbarát (3) kerékpárosklub (5) kerékpársztráda (6) kerékpártároló (3) kerékpárút (3) kína (3) kiskörút (7) kocsma (6) koppenhága (4) közbicikli (3) közbringa (3) közlekedés (4) kresz (17) kvvm (3) lakat (5) lámpa (4) levegő (7) london (15) lopás (16) magyar kerékpárosklub (3) margit híd (25) maszk (3) máv (7) mkk (3) mtb (3) nagy-britannia (3) new york (9) nyereg (7) obama (4) önkormányzat (21) orfk (4) párizs (7) parkolás (4) parlament (4) rakpart (3) regisztráció (3) rendőr (35) schwinn csepel (3) sisak (14) statisztika (3) szeged (3) szerviz (3) szex (5) sztrájk (8) tábla (4) tél (10) térkép (5) tolvaj (5) túrázás (8) urbánus (39) városi biciklizés (44) verseny (3) videó (12) világítás (6) víz (4) vonat (4) zene (5) Címkefelhő

Nálunk a Tour de France is csak 40-nel mehetne

2009.08.12. 11:51 - kirk kapitány

Se fixi, se tandem, se hibrid kerékpár; a magyar közlekedési szabályok lényegében még a rendszerváltás előtti konfekció kerékpárokat ismerik. A 15-20 éve elterjedt villogó fényű biciklilámpák még nincsenek engedélyezve, de a háromszög alakú fényvisszaverő használata, hogy a sötétben ne lehessen összetéveszteni a kerékpárt egy traktor-pótkocsival, le van tiltva. Nem kodifikálták még a bicikliutak országszerte használt újabb fajtáit sem, viszont van abszolút sebességhatár, amit nemcsak az országútra tévedt versenyzők, hanem az edzettebb városi bringások is nyilvánvalóan megszegnek.

A kukacoskodó rendőr -, ha mindenképp akarja, - egy hiányzó csengő, vagy egy fényes nappal otthon felejtett lámpa miatt is bírságot szabhat ki a biciklisekre. Egy akkurátus közúti ellenőrzésen fennakadnának a fixik is. A minimál felszereltség erényét csillogtató gépek hiába lepték el az utóbbi években a fővárost, használói elvetemült szabályszegővé válhatnak, hiszen arra a kérdésre kellene válaszolniuk, hogyan merészeltek forgalomba bocsátkozni két egymástól független fékrendszer nélkül. 
 
Szerencsére nem jellemző, hogy a rendőrök túl gyakran keserítenék a KRESZ-előírások szó szerinti számonkérésével a kerékpárosok életét. Ha ráhajtanának, biztos sikerülne elriasztani az ökológiai szemléletváltáson hezitáló tömegek jelentős részét a gépjárművekről való átszokástól.
 
Az Index bicikliparkját alapul véve a rendszeresen használt kerékpárok fele-kétharmada biztos megbukna egy kukacoskodó átvizsgáláson, pedig a gépek nagy része nem régi darab, és viszonylag jól karban is van tartva.
 
A sisak nem biztonsági tartozék
 
A magyar KRESZ megalkotói hagyományosan azt a koncepciót tették magukévá, hogy a kerékpározás nem felhőtlen szórakozás, hanem élethalálharc, a kerékpárosoknak pedig minden pillanatban képesnek kell lenniük megküzdeni az életükért egy olyan hadszíntéren, amely bármikor sötétbe borulhat. A biciklin ezért hang- és fényjelző-berendezésnek lennie kell, ha lehet, minél többnek, még akkor is, ha a kerékpáros az életben nem merne nyeregbe ülni szürkület után. A jelenlegi szabályok szerint első és hátsó lámpának, nem háromszög alakú, piros fényű hátsó macskaszemnek, és legalább az első keréken egy borostyánsárga színű, kétoldalú fényvisszaverőnek kell lennie a kerékpáron a csengőn kívül.
 
 
Abban az esetben, ha valamelyik kötelezően előírt tartozék nincs a kerékpáron, ellenőrzés esetén a rend őre 30 ezer forintig terjedő szabálysértési bírságot szabhat ki.
 
A biztonság persze alapvető, és nem várható el a szabályozóktól, hogy holmi biciklis trendek, divatok miatt veszélyes engedményeket tegyenek, a KRESZ azonban a technikai, az infrastrukturális fejlődésnek és az általános szemléletváltozásnak is sikeresen ellenállt.
 
Az elmúlt évtizedben nem csupán a lepattintható, gumis, a lopások elkerülése végett könnyen leszerelhető ledes lámpák iktatása maradt el, hanem például a valóban életmentő sisakhasználat kötelezővé tétele és a kerékpárutak Magyarországon is megjelent újabb vállfajainak hivatalos bevezetése is.
 
Mindenki maradjon a helyén
 
Nem szerepel még a KRESZ-ben, ezért nem is tanítják az autósoknak a nyitott kerékpársáv, a kerékpáros nyom és a kerékpáros átkelő fogalmát, jóllehet Budapesten és vidéken is egyre több helyen alkalmazzák a két közlekedési eszköz használóinak kooperációját feltételező megoldásokat. A szabályozásból az látszik, hogy az európai trenddel dacolva továbbra is az autók és kerékpárok elszeparálása a fő cél, a kerékpárosok maradjanak csak mindig a kerékpárúton, ha már drága pénzért legyártották nekik.
 
Jelenleg szabályszegőnek minősíthető az a bringás, aki a gyorsabb, és sok esetben kényelmesebb közúton kerekezik. Senki sem tartja be, mégis bent maradt az előírások között a „balra kanyarodási szabály”, amely tiltja, hogy a kerékpárútról a vele párhuzamos autósávot keresztezve balra bekanyarodjon a biciklis. Az előírás azt várná el a biciklistől, hogy álljon meg, szálljon le, gyalogosan tolja át a kerékpárt a túloldalon lévő utcába, majd ott folytassa útját.
 
A KRESZ szabályok összeállítói fontosnak tartották megtiltani az egymás melletti haladást, a menet közbeni mobilozást, az elengedett kormánnyal való biciklizést, hogy egy felnőtt egy másikat vigyen a vázon, és azt is, hogy a kerékpárosok, akiknek 90 százaléka soha nem is gondolt ilyen célkitűzésekre, 40 km/h-nál nagyobb sebességgel száguldjanak.

 

A szabályozás korszerűsítéséről már évek óta folynak az egyeztetések az Igazságügyi Minisztériumban. A tárca és az illetékes hatóságok kézhez kaptak egy komplett javaslatcsomagot, amit a Magyar Kerékpárosklub szakértői gyártottak, több tárgyalási forduló lezajlott, sok ellenvetés nem is volt, eddig mégsem történt érdemi változás. A csordogáló egyeztetésfolyamnak július végén újabb fordulója volt, amit az igazságügyi államtitkár kezdeményezett, a kerékpárosklub delegáltjai azonban egy hónapja hiába várják a jegyzőkönyvet.

 

Címkék: biztonság kresz

318 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://kerekagy.blog.hu/api/trackback/id/tr991304823

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Jetstream 2009.08.12. 19:16:04

"A modern társadalom legnagyobb önámítása hogy az írott szabályok részletességének és mennyiségének növelésével pótolni lehet az egyéni felelősségvállalást és közösségi egymásrafigyelést és íratlan szabályokat."

Emberként, gyalogosként, biciklisként, motorosként, autósként én is a fentiekkel értek egyet.

Az esetek mögött az embert kell látni. Összefüggésében vizsgálni a helyzeteket, a közlekedő járművének sajátosságait figyelembe véve.

Elengedem a buszt, mert 40-en vannak rajta. Vagy a gyalogost, mert én ülök, akármivel megyek ő meg ácsorog. A biciklisnél meg kell érteni, hogy a lendület kincs (ugye a piros lámpa). A motoros előre fog menni az álló kocsisorok között (biciklis is) bármennyire is útálatos ez némelyek szemében. Az autókat elengedem bicóval ha nyakamba jönnek.

A KRESZ, a rendőrök, a törvénynek nem sok a visszatartó ereje... Aki semilyen szabályt nem tart be, az is max kétévente kap valamit.

Magyaroszágon meg lassan betarthatatlan mennyiségű és minőségű szabály van érvényben. Lassan ha finganod kell, akkor azt is a finghivatalban kell jóváhagyatnod.

Nem ártana egy deregularizációs folyamat ennek az országnak...

Michael Collins 2009.08.12. 19:16:41

Engem ma a zebrán ütöttel kis hijján egy biciklis, és még pofát is vágott, hogy ki kellett kerülnie egy gyalogost. Ja és természetesen NEM tolta a biciklit :)!

Martian (törölt) 2009.08.12. 19:16:43

@Ómájgád: ...és a sárga csillagot a gettósított bringaúton!
:>

aachi2 2009.08.12. 19:19:20

@mr_brown: ! olvastad amit írtam? hol van benne hogy az autósok szerintem MIND állatok? mi baj van azzal, hogy felhívom a figyelmet arra, hogy biciklivel úgy kell közlekedni, hogy az autósok potenciális gyilkosok? Sose lehet tudni hogy melyik nem fogja megadni az elsőbbséget, stb. erről van szó! bakker amikor tök óvatosan megyek át a bringaúton, - ott ahol elvileg nekem lenne elsőbbségem, de persze úgy kell közlekednem mintha nekem SOHA nem lenne,- még akkor is elcsapnak.

Martian (törölt) 2009.08.12. 19:20:26

@Jetstream: Minden szavaddal egyetértek... a "jogállam" túlburjánzott erdejében jó lenne már üzembe helyezni a deregulációs láncfűrészt!
:))

keroform 2009.08.12. 19:23:58

sok a duma, kevés a bringa, mindenki tekerjen minden nap! ki a közútra a bringákkal!

Art Mooney 2009.08.12. 19:25:11

azért jutott fasság ebbe a postba is..

abban persze egyetértünk, h a sisak jódolog, meg h a kreszt érdemes módosítani, meg h pár hülyeség van benne, de ésszel nyúljunk má' hozzá..

1. a sebességhatár nyilván a biztonságos közlekedést szolgálja, ahogy az autóknál is. szerinted bármelyik biciklis meg tud állni 50ről ha kifut elé egy kisgyerek?

2. hasonlóképpen nem tudom mi bajod van a 2 független fékrendszer előírásával. biztonság... és nem az 50e+ -os biciklik miatt, hanem a filléres spórolós osanosok miatt. e.

3. "Ha ráhajtanának, biztos sikerülne elriasztani az ökológiai szemléletváltáson hezitáló tömegek jelentős részét a gépjárművekről való átszokástól." - arra nem gondolunk h nem kimondottan egészséges egy szmogos nagyvárosban hiperventillálni? mind1, végtelen vita.

4. a lámpa megléte nappal is kötelező - igen, bmeg, megint a biztonság. ki tudja megmondani ELŐRE h nem húzódik el az este és nem kell szürkületben hazamennie? ennyi erővel az autósok is sírhatnának, h mér kéne működnie a világításnak ha ő csak nappal akar menni.. pff

Laciii 2009.08.12. 19:28:41

Az indexes kép jó, a cikkben viszont sok a hiba :(

A címhez annyit, hogy versenyzés lezárt útszakaszon folyik, ahol nem érvényes a KRESZ, 100km/h, szembesáv, egyirányú, egymás mellett 8-an is mehet nyugodtan.

A másik: "a valóban életmentő sisakhasználat kötelezővé tétele", na ez SOHA nem lett BIZONYÍTVA, ellenben van olyan statisztika, hogy a leginkább bukót nem viselő hollandok nem halnak meg balesetben, a másik véglet meg New York, ahol a legmagasabb bukóviselési arány mellett a balesetben elhunyt bringások aránya is a legmagasabb.

Jetstream 2009.08.12. 19:29:38

@Michael Collins: "Engem ma a zebrán ütöttel kis hijján egy biciklis, és még pofát is vágott"

Bevallom, először bulvárolvasóként félreolvastam: "és még pofán is vágott" XD

Az első időben Hollandiában én is terror alatt éreztem magamat a biciklisek által: ott mindenhol az ővék az elsőbbség.

aachi2 2009.08.12. 19:37:31

@Art Mooney:

"hasonlóképpen nem tudom mi bajod van a 2 független fékrendszer előírásával. biztonság... és nem az 50e+ -os biciklik miatt, hanem a filléres spórolós osanosok miatt. e."

az autókban sincs tudtommal ilyen. pótkereket, pótlámpát, eü. dobozt ne vigyen a bringás? lol.

Jetstream 2009.08.12. 19:38:19

@Art Mooney: "1. a sebességhatár nyilván a biztonságos közlekedést szolgálja, ahogy az autóknál is. szerinted bármelyik biciklis meg tud állni 50ről ha kifut elé egy kisgyerek?"

Melyik biciklis tudja hogy éppen mennyivel megy? 50 az átlabiciklisnek max downhill üzemmódban elérhető.

Hány kisgyerek halt meg mondjuk tavaly bicikligázolás miatt? Szerintem 0.

Ez pont olyan mint ahol lakom van egy vasúti átjáró, totál beláthatatlan mindkét irányba (hiába nézel körbe), de ugye 30 a sebhatár. Namost mutasson már valaki egy statisztikát a "szabad jelzésnél, felhajtott sorompónál gyorshajtásból (értsd 30+) bekövetkező balesetekről vasúti átjáróban". Szerintem az is 0. Mérni szoktak (ritkán).

Kopiás Attila Steve 2009.08.12. 19:52:45

Én mostanra kizárólagos biciklissé váltam, méghozzá a belvárosi, járdázós, óvatos és ráérős fajtából. Ha kell, fél órán keresztül toporgok kussban vánszorgó túristacsoport mögött, nem izgatom magam rajta. Naponta kétszer szólnak be gyalogosok - csak és kizárólag azért mert a látványom irritálja őket - hogy miért nem a kátyús, macskaköves, pocsolyás, buszmegállókkal tarkított, taxidrosztnak használt, keskeny bicajutat használom, ahova a parkoló autók ajtaja nyílik meglepetésszerűen, ez van, ezzel együtt kell élni...
És persze látok ezernyi bringást, aki hasonlóan óvatosan közlekedik, és olyat is, aki állatként.
Nekem speciel nagyon az az érzésem, hogy ez utóbbiakon nagyban segítene, ha lehetne szabályosan közlekedni.
Ugyanis nem lehet. Én sem tudok. Ha KRESZ szerint közlekednék, már halott lennék. Ergó én azt választottam, hogy a KRESZ veszélyes szabályaira teszek, a többit betartom, cserébe viszont hiperaktívan odafigyelek, hogy a körülöttem gyalogló, bicajozó és autózó embereknek minél kisebb kényelmetlenséget okozzak. Nem is okozok, mégis állandóan kapom a beszólást.
Ami azt jelenti, hogy bicajosként ha megfeszülök is meg kell szegnem szabályokat és ha hiperfigyelmes vagyok, akkor is anyázni fognak. Én úgy döntöttem, hogy nekem ez oké, attól még ami szabályt csak lehet, betartok, az anyázással nem törődök. De meg tudom érteni azokat, akiknek ebből elegük van. Akik azt mondják, hogy ha nem lehet betartani a szabályokat, akkor egyet sem tartanak be. Akik azt mondják, ha mindenképpen anyázzák őket, akkor nem is erőlködnek a figyelmességen. Nem tartom követendőnek a példájukat, de ilyenek az emberek.
Szóval én leginkább miattuk érzem azt, hogy normális szabályozás kéne. Olyan, amit ha betartasz, akkor tudsz normálisan közlekedni, nem tartod föl a forgalmat, nem vagy életveszélyben, nem zavarsz másokat. Akkor ugyanis aközött kéne választani, hogy szabályosan, hatékonyan és mások számára is elfogadhatóan közlekedsz, vagy szabálytalanul, hatékonyan és irritálóan. Mi ok lenne a másodikat választani? Nyilván akkor is lennének, akik tesznek mindenre, mint ahogy autósoknál is vannak, de jóval, jóval kevesebb...

olvas0 2009.08.12. 19:57:29

@Jetstream: "Hány kisgyerek halt meg mondjuk tavaly bicikligázolás miatt? Szerintem 0."
Viszont több kisgyerek lábán és kezén mentek át idén Budapesten mint ahány biciklist elütöttek(forrás baleseti sebészet műtősrácok) bár hivatalos statisztika nincs róla sajnos mert a bicajosokat nem veszi komolyan...
Pedig kéne, mert egyre többen vannak, és egyre trógerebbek...én pl nem láttam még piros lámpánál biciklis megállni az úttesten, viszont nap mint nap látok a Bartókon a járókelők tömegén átrongyolókat piros jelzést figyelmen kívül hagyva... Az a baj hogy biciklije minden hülyének lehet, nem kell hozzá se kresz vizsga, se zöldkártya, se jogsi, se kötelező biztosítás, se rendszám, se súlyadó, se semmi, pedig az lenne a jó ha kellene arra is valami jogsiszerű, meg vizsgáztatni kellene a bringát és lenne rajta rendszám, hogy a huligánoknak igenis ki lehessen küldeni a csekket ha át megy egy piroson, vagy el lehessen kapni ha cserben hagy egy kisgyermeket a Gellért téren...
Üsd a cangást ahol éred ezzel is a járdát véded... :P

Joe Forster/STA · http://sta.c64.org 2009.08.12. 19:59:34

@Karcolt lendület: "A kukásmellény az, ami már segít a távolabbi és nem mellesleg pontos észlelésen, hogy "né' mán egy biciklis", lazán kötelezővé tenném _mindenhol_, _minden időszakban_."

És mit csinálsz, ha hátizsákod van?

@lamed: "A másik a villogó első lámpa! Mit láthat a kerékpáros egy stroboszkóppal megvilágított úton?"

Az első lámpák nagy része képtelen megvilágítani az előtted lévő utat. Csak látszol vele, de nem látsz. Ettől függetlenül, ha villog, szerintem még nem is látszol vele jól...

@monnyo: "ő morgott miért állok a bicikliútra én meg nem értettem hogyan kéne kikanyarodnom másképp."

Én ilyenkor felhívom a 273-4000-t, kérem az ügyeletes tiszt kapcsolását, és a KRESZ-t együtt értelmezzük vele. (Légy előre felkészülve az érintett pontok szövegéből!)

@sylvii: "ne hallgasson zenét fülhallgatóval, mert akkor még véletlenül sem hallja meg a hasonló útvonalon közlekedő autóst"

Ez óriási tévedés.

@mr_brown: "Azért te is tudod, hogy konkrétan a piroslámpás áthaladási versenyen melyik csapat vezet ;)"

Azért te is tudod, hogy konkrétan a piros lámpás áthaladás miatti súlyos balesetek versenyében melyik csapat vezet.

@Ómájgád: Ugyanitt H1N1-ellenes vegyvédelmi ruha eladó... ;-)

Hova tovább 2009.08.12. 20:04:15

Eddig nem tudtam, mik a kötelező kellékek, hogy a rendőr ne piszkáljon, így nyugodtan bringáztam. Na, most jól megijedtem, mert tudom, mi az ami nincs. És nem is lesz, mert nem lehet felszerelni. Mostantól már attól is félni fogok, nehogy leállítson a rendőrbácsi.
Az emberekről meg annyit, hogy tényleg emberfüggő. Ma azt konstatáltam, hogy a gyalogosok is és az autósok is nagyban sz..nak bele, hogy az ott egy bicikli út. Ma több embernek szóltam, hogy bringaúton megy -vagy éppen áll és beszélget, miközben ott van mellette a széles és üres járda- és akkor nem részletezem, milyen válaszok jöttek. Addig, amíg nem tiszteljük egymást, addig nem számítok semmi jóra. Igaz, előbb magunkat kéne tisztelnünk és akkor tudnánk másokat is. Nekem nagyon szomorú ez a borzalmas magyar típusú könyökölős-ki ha én nem hozzáállás. Ma belenyugodtam, hogy ott megyek, ahol tudok és kerülgetek. És ahol meg ez probléma, kimegyek az útra.
Ja, a minap a Róbert Károly körút és a Lehel út kereszteződésében egy igazi taxis kekeckedett velem. Pirosat kapott és amikor odaértem hozzá, megkérdeztem, mi is a baja tulképpen. Majd jól kiosztott, hogy én miért ott megyek, nekem az lenne a dolgom, hogy áttoljam a bringát. Már nem volt időm megkérdezni, hogy hol is? A kereszteződésben???
Egy tuti, nagyon nem jól van ez így, ahogy most van. Senkinek nem jó, csak az energiavámpíroknak, mert azok pont ezeket a helyzeteket keresik.

Hova tovább 2009.08.12. 20:07:49

Ja, és tülköt fogok venni, mert a dupla csengőmet sem hallják az emberek. Múltkor annyira elegem volt ebből, hogy elkezdtem énekelni egyfolytában a "se hall se lát Dömötör"-t és onnantól senki nem állt elém, akinek csengetni kellet volna. Vicces volt.

Jetstream 2009.08.12. 20:14:25

@olvaso: "biciklije minden hülyének lehet"

Ugyanúgy ahogy autója, motorja, gyalogos szuperlicensze, blog-hozzászólás jogosultsága is minden hülyének lehet.

"se kresz vizsga, se zöldkártya, se jogsi, se kötelező biztosítás, se rendszám, se súlyadó, se semmi"

Fú, hát ezek mind tök jók!

Zöldkártya??? Hogy nem túl olajos?
Magyarországon a zöldkártya is egy nagy nulla, sarc, de semmi más.

Rendszám? Jogsi? Én már kisgyermekkoromban is bicajoztam, még írni sem tudtam!
Vagy akkor gyalogláshoz is kéne? A cipőknek is legyen központi nyilvántartása és rendszáma?

Kötelező biztosítás? Bocs, de mekkora saját hibás kárt okoznak a biciklisek harmadik félnek?

Súlyadó? 15kg-ra? Vagy legyen inkább teljesítményadó és azt meg tüdőkapacitás meg terheléses EKG alapján fizesse?

Én inkább egy bőr alá ültethető RFID csipet vezetnék be, mondjuk olyat ami legalább 30 méterig működik és minden rendőr leolvasóval járkálna :) Na jó, csak vicceltem, mindenesetre köszönöm hogy elkalauzoltál színes fantáziavilágodba ahol a biciklisek rendszámot viselnek :D

olvas0 2009.08.12. 20:26:57

igazad van inkább minden járókelőnek egy baseballütőt a kezébe hogy meg tudja magát védeni a bicajos huligánoktól, az egyszerűbb is... És igen gyalogláshoz is kéne,én a KRESZT általánosban tanítanám és vizsgázni kellene belőle.Akár történelemből és ha csak annyi értelme lenni mint az Aradi 13 bemagolásának amit egy felmérés szerint a magyarok 99%-a nem tud elmondni hiánytalanul de 80%uk legalább 2-3at egyből tud mondani, már több mint a semmi... Egyébként én a bicajosok helyében nem csodálkoznék hogy már a tolerancia teljes hiánya és a gyűlölet kezd kialakulni mind autósban, mind bkvsban, mind járókelőben a bicajosok iránt, azért ennek van egy előélete, ezért ti bicajosok tettetek, hosszú-hosszú évek alatt. Tudom én hogy nem minden bicajos volt egyből ilyen, eleinte nagyobb volt a normális kétkereküsök aránya, csak aztán olyan lehet ez mint valami vírus, ha meg ti ebbe a virusos klubba akartok tartozni, lelketek rajta.
Egyébként kerékagy helyett 3B kellene legyen a blog neve... sőt négy... 4B.hu Bunkó Budapesti Bringások Blogja.

Addel 2009.08.12. 20:32:01

Ma a szerémi úttal párhuzamos kerékpárúton ütöttek el majdnem. A 22. ker.-ből befele mentem igy nekem jobbra volt szerémi. Kereszteződésnél szemből jövő, nekem balra kerékpár úton keresztül forduló 3db autóból 2 fékezés nélkül fordult elém, harmadik állt csak és ingatta a fejét. Nekem vészfékezni kellet hogy ne üssenek el. A legelső autót egy néni vezette, nem tudom mit nézett de nem előre az biztos, mert pont szembe jött velem de nem sikerült szemkontaktust teremtenem vele. Ezúton is üdvözlöm a közveszélyes hölgyeményt.

kovácske 2009.08.12. 20:33:08

@Mister47: "marha jó nézni a körúton mikor torlódik a sor a bringás mögött"
Két sáv van, nem? Ha a belsőbe kimenni nem tudsz, hogy előzzél, akkor meg nem a bringás miatt van a torlódás, hanem autó-dugó van.

aachi2 2009.08.12. 20:34:49

@olvaso:

" Egyébként én a bicajosok helyében nem csodálkoznék hogy már a tolerancia teljes hiánya és a gyűlölet kezd kialakulni mind autósban, mind bkvsban, mind járókelőben a bicajosok irán"

bringával közlekedve tapasztalom, hogy az autósok többsége előzékeny és figyel. szóval ez innentől nem igaz. a saját magad gyűlöletét ne extrapoláld ki mindenkire. azonban sajnos hiába udvarias és figyel a többség a gyűlölködők meg a nem figyelő hülyék miatt az embernek muszáj úgy közlekednie mintha láthatatlan lenne.

Ómájgád 2009.08.12. 20:36:19

@KA_Steve: szintén zenész :), örülök, hogy vannak még hasonlóan gondolkodók. Egy bicikliseknek szóló kis irományban olvastam: úgy közlekedj, mintha láthatatlan lennél.

aachi2 2009.08.12. 20:36:59

@Addel: hiába van elsőbbséged, el fognak csapni ha úgy közlekedsz hogy számítasz rá, hogy megkapod.

Ómájgád 2009.08.12. 20:40:47

@aachi2: natessék :), ketten egymástól függetlenül fedeztük fel ugyanzt.

Lunchtime 2009.08.12. 20:48:23

engem mondjuk Berlinben simán lekapcsoltak egy héttel a szigorított bringa szabályok bevezetése után - és jelentkeznem kellett a jardnál a fiximmel, amin visszaverő, fékek, lámpák, csengő, sőt láncvédő van --- különben 10 euro a bírság... ez van

Addel 2009.08.12. 20:51:37

@aachi2: Mondok mást. Múlt héten tétényi út mellet lévő kerékpárúton gurultam mikor mellékutcából látom hogy kikanyarodni próbáló 2db autó áll kerékpárúton. Nem szoktam problémázni ilyesmin, gondoltam elmegyek köztük. Erre látom, hogy hátsó autó ablakából kihajolva két kézzel kapálózik és üvölt a fószer. Nem értettem mi van, csak mikor közelebb értem akkor láttam hogy vontatókötél van két autó közt.
Köszi

olvas0 2009.08.12. 20:55:22

@aachi2: "az autósok többsége előzékeny és figyel"
na ná, tudod neki kellett jogosítvány hogy meg tudja szerezni és ő nem világmegváltásból vezet és ő nem tud láthatatlanná válni ha elütne valakit, vagy át menne valakin és a rendőr őt meg büntetné, így kénytelen, de én nem azt mondtam, hogy nem figyelnek, hanem azt hogy nem toleránsak és ez nagyon nagy különbség. A szabálytalankodó biciklisek nagyon irritálják az autósokat, a piroson áthajtós, a körúton összevissza ficánkolós,stb... én is nagy bringás voltam, keresztbe kasul átbirngáztam az országot, de nem így ahogy a fővárosban BBB-k...

Jetstream 2009.08.12. 20:55:39

@olvaso: "Viszont több kisgyerek lábán és kezén mentek át idén Budapesten mint ahány biciklist elütöttek(forrás baleseti sebészet műtősrácok) bár hivatalos statisztika nincs róla sajnos mert a bicajosokat nem veszi komolyan..."

Rosszat fogok álmodni... Majd' mindennap bicózom 40km-t (munka+sport :)), de szerencsére ilyet eddig elképzelni sem tudtam.

Most viszont már látom magam előtt ahogy tekerek az úton és kiesik elém egy kisgyerek, piciny kezeivel az aszfaltot támyasztja, riadt szemeiben könny csillog, tekintete vádlón rámmered, szája sírásra görbül. Én pánikba esek, eltakarom karjaimmal a szemeim és ÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁ!!!!! 10-20km/h-val fékezés, ABS, KERS rendszer, kipörgésgátló, légzsák nélkül átmegyek bicómmal kis kezein :(
El sem tudtam képzelni hogy ilyen szcenárió megtörthet.

Borzasztó! Szörnyű! Viszont mi történne hasonló képtelen esetben ha egy autóval ütik el...?

olvas0 2009.08.12. 20:58:37

@Jetstream: autóval járdán???????????????

aachi2 2009.08.12. 21:00:43

@Addel: amikor állnak a kerékpárúton azzal vigyázz, pár napja így hajtogatták félbe az első kerekem. rám már nem figyelt a csajszi...

olvas0 2009.08.12. 21:02:18

@Jetstream: egyébként ez nem igy történik.... a gyerek nem könnybe lábat szemmel néz a szemedbe hanem kacagva mert tetszel neki, tetszik a biciklid, tetszik hogy csengetsz, nincs veszélyérzete azt fel sem fogja, hogy tizedmásodpercek múlva kérdéses lesz hogy fog e tudni írni valaha.... (az hogy ebből te viccet csinálsz a bizonyítványodban a csillag.....büszke lehetsz magadra )

Jetstream 2009.08.12. 21:03:09

@olvaso: "És igen gyalogláshoz is kéne,én a KRESZT általánosban tanítanám és vizsgázni kellene belőle."

A legtöbb ismerősömnek aki bicajozik van legalább 1 kategóriára jogsija, nem csak egy bicója. Nekem több kategóriára és más nem közúti járművekre is van jogosításom.

Nem is azért kommentelek itt hogy elvegyem az emberek kedvét a közlekedéstől, hanem bátorításból. Navigarre necesse est. És hiszem, hogy Mo-n felül van súlyozva az autózás, a biciklizés, robogózás, motorozás pedig alul, pedig nagyon jó mind, sőt a városban mind jobb mint az autó! Szép időben biciklizni a városban pedig tényleg különleges élmény.

aachi2 2009.08.12. 21:03:29

"Viszont több kisgyerek lábán és kezén mentek át idén Budapesten mint ahány biciklist elütöttek"

nem csodálom. a gyerek még alig tud járni de a kerékpárúton sétáltatják a szülők mindenfelé. vagy ha nem tud járni akkor babakocsiban tologatják. a kerékpárúton. tök általános.

Jetstream 2009.08.12. 21:04:29

@olvaso: "autóval járdán??????????????? "

Járdán biciklivel???

olvas0 2009.08.12. 21:08:58

@aachi2: na arról az anyukáról is meg van a véleményem és tudnék neki mit mondani, bár én magam ilyet még nem láttam viszont járdán biciklizőt nap mint nap. Atilla úton, Krisztina Krton, Bartókon, Szilágyin, Rakparton,Döbrentei utcában,Gellért téren csak hogy olyanokat említsek ahol van bicikliút!!! (Bartókban nem vagyok biztos)

Jetstream 2009.08.12. 21:09:01

@olvaso: "egyébként ez nem igy történik.... "

Tudom hogy nem így történik, te mondtad de én életszerűtlennek gondolom. Kétszer is leírtam hogy eddig el sem tudtam képzelni hogy íly dráma történjen (ebben a kommentben újabb 3x).

Gyalogos ki elém, én fék.
Nem beszélünk akkora sebességekről és akkora mozgási energiáról mint egy autó esetében ugyebár. Hiszen egy olyan öreg biciklis mint te ezt nyilván tudod.

Ómájgád 2009.08.12. 21:11:05

@olvaso: igen kitűnő nyugtató gyakorlatokat lehet végezni akár otthon is, nem kell flancos idegszanatóriumokba járkálni. Csak rá kell guglizni, és klikkolni!

olvas0 2009.08.12. 21:14:51

@Jetstream:
"Nem beszélünk akkora sebességekről"
azért én néha kiállnék egy traffival csak kíváncsiságból a fent említett járdákra... Szerintem járdán gyalogosok között "rallyzva" 10 is sok, de 40-50nel simán rongyolnak egyesek az említett helyeken.... Csak gondolj bele... két eset van, vagy agyilag ennyire zoknyi vagyok hogy igy elszállt az agyam, de akkor kérdés hogy tudom kezelni a netet, vagy egyáltalán a pszichiátrián hogy engednek internet közelébe.... :) vagy b variáció biztos nem ok nélkül vagyok így bepörögve.... akkor pedig elég nyomós okom lehet és nap mint nap találkozhatok a problémával ha nem szállok le a témáról.......... legalábbis szerintem ebben így van logika....

Jetstream 2009.08.12. 21:16:12

A járdán biciklizés mítoszáról...

Aki biciklizik, haladni szeretne. Vannak esetek amikor járdára van kényszerítve a biciklis, én pl néhány hídon.. Ilyenkor a sok akadály miatt (karók, gyalogosok, parkoló autók, lámpák, korlát) lassan lehet haladni. Bicikliről nagyot lehet esni ha valamibe beakad a kormány.
Nem hinném hogy tiszta erőből tekerve 30-cal döngető biciklisek árasztanák el Budapest járdáit.

Emellett nem túl nagy élvezet járdára fel-le mutatvány sem. MB-vel még csak-csak, de az alatt már kényelmetlen is, ráadásul autók is jöhetnek. Az autók meg a gyalogosokat sem engedik el.

Tehát szerintem a legtöbb sokat bicikliző egyén a viszonylag stresszmentes autóutat választja (hacsak nincsen normális bicikliút), mert ott lehet haladni.

olvas0 2009.08.12. 21:17:35

@Jetstream: akkor most csináljak megint egy videót????

olvas0 2009.08.12. 21:18:55

nem is kell, van nektek is, csak nem tudom hol találom a video archívumot... emlékszem pár bicajos videóra miben rongyolnak mint állat....

Jetstream 2009.08.12. 21:19:41

@olvaso: "Szerintem járdán gyalogosok között "rallyzva" 10 is sok, de 40-50nel simán rongyolnak egyesek az említett helyeken...."

Fogj egy biciklit, tekerj fel a Normafára és gyere le az Istenhegyin. Az sebességmérőnél ellenőrizd hogy mekkora sebesség biciklin a 40-50, majd válassz a két lehetőségedből:

"két eset van, vagy agyilag ennyire zoknyi vagyok hogy igy elszállt az agyam"

Jetstream 2009.08.12. 21:21:15

@olvaso: "akkor most csináljak megint egy videót????"

Ha tőlem várod az engedélyt a videókészítésre, akkor részemről a terved jóváhagyva.

olvas0 2009.08.12. 21:25:45

felesleges időpocsékolás lenne... a 40-50valóban túlzás, maradjunk a túlgyorsannál....

aachi2 2009.08.12. 21:26:04

ahol nincs bicikliút és nagy a forgalom én ott járdázok.

ad1) lassan és óvatosan megyek ott
ad2) egy autó sokkal nagyobb kárt tehet a testi épségemben, mint én egy gyalogosban/magaban.
ad3) az autósokban egyszerűen nem bízom semennyire. inkább lassan a koválygó emberek között.

aachi2 2009.08.12. 21:32:17

@olvaso:

"de 40-50nel simán rongyolnak egyesek az említett helyeken...."

14-18 évesen fizikumom csúcsán amikor napi 20-40kmt tekertem akkor kb 50/55 volt a maximum. veresennyel. tudod amikor beletekersz csak azért hogy nézd mennyi a max, aztán kidögölve megállsz 1 perc múlva. lejtőn lefelé tekerve kb 60-65 volt a max. onnan már nem volt elég a fokozat/elfogyott a lejtő.

hosszú távon 30-35ös volt az utazóm, de abba bele kellett feküdni keményen.

teljesen irreális hogy valaki 40/50el menjen járdán. ahhoz nagyon hosszú nagyon sima járda kell, (+edzett kerékpáros és jó bringa) amit a legtöbb helyen kerékpárútnak neveznek.

midnight coder 2009.08.12. 21:32:29

@Ómájgád: Ha a segédmotoros kerékpárra kötelező a sisak, akkor szvsz a bicikisre is vígan kötelezővé lehet tenni. Persze, ha beesik egy kamion alá túl sokat valóban nem véd rajta...

midnight coder 2009.08.12. 21:35:49

@aachi2: Ez attól függ hogy sima út van vagy lejtő.
Mellesleg ma kis híján engem is elcsapott egy biciklis csajszi - mondjuk lehet hogy neki nagyobb baja lett volna a dologból - mivel kissé figyelmetlenül léptem ki a kedvenc ABC áruházamból az előtte lévő járdára ahol a hölgy haladt. Szerencsére meg tudott állni, de éppenhogy - az átlag tesco háztartási takarékos biciklin lévő fékek egy kalap kutyagumit nem érnek.

olvas0 2009.08.12. 21:56:44

@aachi2: soha nem mértem mennyivel megyek, lassan öregesen túrázgattam mindig... egyébként csengőt se használtam soha........

Windchill 2009.08.12. 21:59:16

Nagyon érdekes, hogy sokan a "piroson átbiciklizést" mint jellemző viselkedést említitek. Hát én nem láttam még olyan lámpát, ahol 1-2 autó nem ugrott volna át a piroson. És persze a gyalogosok is rendszeresen átmennek.

Többször előfordult már velem, hogy 2-3 autó után, mivel utána autó nem jött több, a gyalogosok elkezdtek átáradni a piroson, s mire odaértem biciklivel, már én is bekaptam a pirost - de amint átszlalomoztam közöttük, elkezdtek pampogni, hogy miért a piroson megyek át. Holott ők is a piros alatt léptek a zebrára, s ha nem teszik, akkor én még átérek a zöldön. Vicces ez, hogy mennyire komolytalanul értelmezzük itthon a piros lámpát. Nem törvényesítem persze a törvénysértő viselkedésemet, de szerintem abszolút közlekedési eszköztől független, hogy milyen arányban mennek (megyünk) át a piroson.

És érdekes módon, mind a két gázolásos esetemben, amikor autó alatt kötöttem ki, nekem zöld volt...

Windchill 2009.08.12. 22:05:01

Amúgy a BKV buszsofőrök minden nap megköszönik, ha félreállok, nem vágok ki eléjük, vagy értelmesen kommunikálva haladok (jujj, törvénysértő módon) a buszsávban. Persze ehhez az is kell, hogy kulturáltan, kiszámíthatóan, gyorsan és előzékenyen közlekedjek. De rossz tapasztalatom csak a taxisokkal szokott lenni, no de velük akkor is, ha kocsival vagyok.

cso zsi 2009.08.12. 22:05:59

@Jetstream: Elég kiállni a Bajcsy - Andrássy sarokra, és húzni a strigulákat, hányan jönnek a Deák felől a járdán, kikerülve a piros lámpát.
Nem csak a Paulay és az Andrássy között, hanem már az Anker köztől.


A háromszög prizma nem a lassú járműveké, hanem a vontatmányoké, pótkocsiké.
A kerékpárokon anno kerek prizma volt, majd az egyen lámpaszett az függőleges téglalapként tükrözött, a pedálon meg sárga vízszintes prizmák, hogy a hajtás mozgása figyelemfelhívó legyen, ha ne adj isten elfelejtetted bekapcsolni a dinamót.
Anno nagymutter bringáján olyan gyári fényszóró volt elöl, ami kb 10 méter hosszon láthatóvá tette az utat egy 8 éves gyerek állva-biciklizésével is.
Névtábla is volt rajta, kötelező volt.
Még apám tanított a bringalámpával "villantani", ha a szembejövő autós fényszórója vakított. Kétszer eltakartam kézzel a lámpát, és az autós lekapcsolta a távfényt.

cso zsi 2009.08.12. 22:14:15

@Windchill: Van autós pirosonáthajtás, kétségtelen.
Ami úgy néz ki, hogy megy egy (két-három, sávok számától függően) kocsisor, mondjuk, hogy 50-nel.
A lámpa vált sárgára, majd pirosra. A sor nem lassul, mert a nyolcadik még jogosult a sárgánál elhagyni a kereszteződést, a kilencedik "még átfér", a tizenkettedik a sor tempóját tartva bőven pirosba hajtva, de még a sor tagjaként megy át.

A biciklis elgurul az álló, zöldre váró kocsisor mellett, (van hogy) körülnéz, és ha úgy ítéli meg, hogy átfér, akkor behajt a kereszteződésbe, függetlenül attól, hogy egy kanyarodósáv épp akkor kap zöldet valamelyik irányból.

Ilyen pirosbahajtást az autósaink sokkal ritkábban tesznek, és ez a különbség.

aachi2 2009.08.12. 22:16:48

@cso zsi: hát neked külön oklevelet kéne átnyujtani hülyeségből.

KRESZ 2009.08.12. 22:19:56

Kis pontosítás a cikkhez: a balra bekanyarodást csak lakott területen kívül tiltja a KRESZ. Lakott területen belül lehet választani a közvetlen (felezővonal mellé besorolós), illetve közvetett (leszállok, áttolom) változatok között. Kevés olyan szituáció van, ahol a közvetett verzió kivitelezhető. Egy kereszteződésben például hol szálljon le az ember úgy, hogy ne üssék el?

Húzzunk bele! 2009.08.12. 22:28:54

Legtöbbször úton megyek még ott is, ahol bringaút is van, mert veszélyes és kátyus legtöbbször.
Járdán ritkán, akkor is lassan nem csengetve tekerek.
Piroson, ahol már ismerem és tudom, látom, hogy átlehet menni, akkor át is megyek.
Nagykörtén vagy hasonló helyeken majdnem sávközépen megyek, ajtózás és centizgetések miatt. Eddig minden ok. És nem járdán kéne biciklizni, hanem begyakorolni az úton, tükörrel.
Kereszteződésekbe, ahol járda ill bicikliút is fut, az horror így ütöttek el nem is olyan rég, természetesen az autós nem vett észre, én meg azt hittem észre vett.:-( Szal csak egy tízesébe került.

butatót 2009.08.12. 22:29:51

Én nem haragszom a szabálytalan bringásokra sem. Engem egy lány a zebrán ütött el egy montival, úgy, hogy nem az úton haladt, hanem a zebrán jött velem szemben (tekert, ahogy csak bírt) a másik oldalról. Mindketten oldalra néztünk, hogy nem jön-e autó és frontálisan találkoztunk. Nekem kifordult három ujjam, megrepedt két bordám, neki kificamodott a válla és a fél hátáról lejött a bőr. Egy mentőben utaztunk, végig üvöltöztünk egymással, az orvos már nem bírta és azzal fenyegetett, hogy leszedál mind a kettőnket. Én valószínűleg agyrázkódást is kaphattam, ami később sem jött rendbe, mert azóta elvettem feleségül és két gyerekünk van. :)

Colgate 2009.08.12. 22:56:53

Igazából pont az ilyen "szabálysértések" elkerülése végett első lépésként ingyenesen kéne osztogatni egy némileg rövidített változatú kresz könyvet, és csak ezek után szankcionálni, mert állítom, hogy bicósok 2/3-a azt sem tudja mi az a kresz.

Nem tudom mi igaz ebből, de állitólag lengyelországban a biciklivel való küzúti közlekedéshez is kell jogosítvány.. itthon is előnyös lenne..

Mellesleg azt mondják a nagyokosok, hogy nem véletlenül lett egy "csomó" bicikli út megépítve.. naja. A gond ott kezdődik, hogy általában öreganyók, vagy kigyúrt majmok sétafikálnak ezeken az utakon a kis vakarcs, vagy éppen debella óriás kutyáikkal. Nincs semmibajom a kutyákkal, de amikor egy ilyen fajzat beugrik elém, és épp ezért a bokorban végzem, akkor nem igazán tudok örülni neki, főleg, ha elötte még el is kapta a lábamat.. ismétlem, mind ez bicikli úton.
Az abszolut legjobb az Árpád-híd. Ott ugyebár az egyik oldal a bicikliseké, másik a gyalogosoké. Rendszeresen le kell lassítanom sétatempóra, mert állandóan ott mászkálnak gyalog gyökkettővel. Mondjuk sajnálatos módon fordítva is igaz ez, a gyalogos oldalon száguldoznak a mit nem tudó biciklisek..

cso zsi 2009.08.12. 23:15:08

@aachi2: Ha esetleg bővebben kifejtenéd, miért is gondolod így.

OoVICoO 2009.08.12. 23:25:54

Hahó ezzel a sisak kötelező dologgal jó lenne ha leállnátok. Ha olyan módon megyek, hogy kell akkor úgyis felveszem. Egyébként csak magatokat szopatjátok be... újab büntetés lehetőségét megadni a SÜNöknek???

Joe Forster/STA · http://sta.c64.org 2009.08.12. 23:26:37

@cso zsi: És ha keresztben padlógázzal elindul Fasza Jóska a tuning-Ladájával már a piros-sárgánál, amikor Laza Feri még 12-dikként átszáguld 80-nal a (sárga-narancssárga-)pirosban, és a lámpák úgy vannak beállítva, hogy nincsen pár másodperc, amíg minden irányban mindenkinek piros, akkor valószínűleg Feri és Jóska is egyazon - nem mentőben, mint ebben a hatalmas sztoriban, hanem - hullaszállítóban fognak együtt utazni.

Ha már disztingválni akarunk, a pirosba hajtás az autósainknál sokkal nagyobb veszéllyel jár, és ez a különbség.

Hova tovább 2009.08.12. 23:41:07

Lehet, hogy velem van a baj, de én csak nálam gyorsabb bringásokkal találkoztam. Tépnek mind rendesen. Pedig én sem megyek lassan. Szerintem...

cso zsi 2009.08.12. 23:47:55

@Joe Forster/STA: Van, de inkább csak volt ilyen.
Állítólag olyan dugók vannak, hogy alig lehet közlekedni.
De lehet, hogy egyesek ellentmondásba kerülnének magukkal.
Lámpával védett helyen nagyon ritka az ilyen esemény, utoljára villamos és autós között láttam, fél év különbséggel kettőt.
"Körbe piros" fázis valamikor a gyermekkorom végéig lehetett, amikor még villogó zöld is dukált a sárga előtt.
Aztán a forgalom-áteresztőképesség növelése miatt vették egyre rövidebbre ezt az időt.
Azt persze 30 éve képtelenek megoldani, hogy a jobbra kisívben engedő zöld nyíl addíg világítson, amíg a telizöld fázis elkezdődik.
Elalszik, autós blokkol, öt másodperc múlva zöldet kap.

bean 2009.08.13. 00:24:54

Itt törvény tiltja a biciklizést a járdán, ha elkapnak, az vagy száz dollár, ha nincs pénzed és nem tudod igazolni magad (hogy kinek a nevére szóljon a ticket) akkor irány a yard. És igen, elkapnak. Járnak a rendőrök motoron, biciklin, autón, lovon, gyalog és elkapnak.

Addel 2009.08.13. 00:30:07

@bean: De ott gondolom van hol biciklizni, és így nincs rákényszerítve az ember, hogy tilosban járjon.

aachi2 2009.08.13. 00:34:19

@cso zsi: joe forster megadta a választ. amúgy hi sta, nem jössz árok partira? ;)

nedudáljparaszt 2009.08.13. 01:12:07

A kerékpáros védősáv jó ötlet, de annyi korlátozást beletennék, hogy gépjárművel a védősávban haladni szabad, viszont előzni és kikerülni nem.

Joe Forster/STA · http://sta.c64.org 2009.08.13. 01:22:34

@aachi2: Ááá, nem, nekem a legrosszabb időpontban van. (Az idén a pótfelvételi - mi szervezzük központilag: www.felvi.hu - az eddiginél is sokkal durvább lesz az eljárás rendje és az informatikai háttér szerint, és ebben a politikai helyzetben nem kéne beégetnünk magunkat... nagyon.) De érezzétek jól magatokat! ;-)

Ómájgád 2009.08.13. 02:56:56

@butatót: best of Kerékagy! :) Ilyen történeteket kérünk mindenkitől.

cso zsi 2009.08.13. 06:59:18

@aachi2: Értem. szóval még sosem láttál ilyet, amit leírtam.
Én viszont napi szinten gyalogosként, tömegközlekedőként és autósként látom ezt.
Igaz, régebb óta közlekedek a városban, mint akik úgy gondolják, ha már leér a lábuk a bringáról, akkor már mindent tudnak a világról.
Mint láthattad, nem védtem véres szájjal az autósokat, mert nem szentek, emberek ugyanúgy, mint a gyalogosok, bringások.
Csak az arányok mások.

CuCu 2009.08.13. 07:21:57

Erdekes olvasni a hozzaszolasokat.
Van viszont egy dolog amit nem ertek:
Barki ir aki az a hasonlokepp fogalmaz: Ti nem ismeritek, Ti nem csinaltok ezt, ti nem tudtok azt...

Nem hiszem hogy olyan nehez felfogni hogy ez mindket fel erdeke hogy a kozlekedes olajozottan mukodjon. Miert nem lehet ezt felfogni hogy MI aki a kozlekedesben resztveszunk...fuggetlenul attol hogy hany kereken vagyok es hany tonna...

En autozom is es biciklizem is a varosban. Ha biciklizem akkor a halalfelelemel kuzdok amikor atverekedem magam a 10millio epitkezesek egyiken egy savban mindenki, es valaki csak kiugrik az autobol anelkul hogy tukorbe nezne ajtonyitas elott...
Aztan vannak a biciklizes szegyenei akik mintha nem is latnanak lampakat, tablakat... Na az ilyet a helyszinen feltudnam kepelni! Ugy hogy en is ott allok a pirosnal a biciklimen...
jopar evet eltem svedorszagban, ott egyszer 800kr at fizettem (20000ft) mert nem alltam meg a stoptablanal biciklivel (es az ottani torveny szerint a labat is le kell tenni)
Na ott tanultam meg... Es ide is ez kell. Es az hogy a rendorseg foglalkozzon is vele.
PErsze a biciklisek aranya kozel sem olyan nagy itthon mint kinnt igy valoszinu meg egy jo ideig "leseszarjak" a bicikliseket...
Na most el kell biciklizzek a meloba.. :)..

gtr207 2009.08.13. 08:05:25

@Közöd??: kötelező kresz és forgalmi vizsgát az összes köcsög biciglisnek!
akkor szopná a csak a faszt a sok köcsög!

Akkor ennyi erővel a gyalogosoknak is kéne kötelező kresz és forgalmi vizsga ugyan úgy mint az összes többi általad "köcsögnek" mondott bringásoknak.

gtr207 2009.08.13. 08:29:24

És még valami.
Én azokat a gyalogosakat megbírságolnám akik lakott területen belül a kerékpárosoknak fenntartott
úton vagy a bringagyalog út bringás részén közlekednek. Mert a kresz a járdán nem szűnik meg. És a bringásokat ne általánosítsuk vadbarmoknak azért mert néhány triálos, dirt-ös bringás és a stílust kétviselő bringások nagy része (töbnyire fék nélkül közlekedők) nem birnak normálisan közlekedni.

CuCu 2009.08.13. 08:33:31

@gtr207: Ne felejtsuk el az olyan gyalogost aki szinten nem veszi figyelembe a lampakat....!!!

Es pont errol beszelek. Mindenki kovet el hibakat. Nem a biciklisekkel, nem a gyalogossal nem az autossal van itt a baj hanem a buta magyar neppel. :( es a felfogasunkal. A szomoru csak az hogy torvenyekkel ezen nem lehet valtoztatni.

A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél · http://www.planetside.blog.hu 2009.08.13. 09:09:57

Jelenleg szabályszegőnek minősíthető az az autós, aki a tágasabb és sok esetben kényelmesebb bicikliúton parkol...

Teccikérteni...

Húzzunk bele! 2009.08.13. 09:35:55

@CuCu:
1., Nem buta a magyar nép.
2.,Nem szomorú, hogy törvényekkel nem lehet ezt rendbe tenni. Inkább örvendetes.
3.,Inkább udvariasan és erkölcsösen kéne közlekedni és akkor mindenkire figyelve mindenki és nem is kéne a legtöbb szabály, törvény és büntetés se.

bagoj ur 2009.08.13. 10:00:41

Maj' azé' megnézném, hogy Mari néni a falun sisakot tesz fel, mert azt kötelezővé tették a KRESZben. Lépjél már ki kicsit a kibszott fővárosunkból...

k_attila78 2009.08.13. 10:06:04

A magyar nép ostoba, nézzétek meg ezt az élhetetlen füstölgő nagy várost nyár közepén minden szétverve közlekedni nem lehet, hogy lehet ilyet csinálni?
Nem a biciklis, az autós, a gyalogos a hülye hanem vannak hülyék akik bicikliznek autóznak gyalog közlekednek.
Ki kéne nézni sógorékhoz ott valahogy jobban mennek a dolgok:)

gibier 2009.08.13. 10:12:30

Mint autós, motoros és biciklis kérek minden biciklist, hogy amikor a bicikliút keresztezi a közutat, ne szegje le a fejét és hajtson át abban a biztos tudatban, hogy Őneki elsőbbsége van, Őt mindenki látja, Ő elüthetetlen! Lassítás közben könnyű a szemkontaktust keresni az autóssal és nagyobb lesz az esélye annak, hogy az úrvezető szándékunkat megértvén, elenged bennünket!

Windchill 2009.08.13. 10:16:43

Amúgy civilizált országokhoz hasonlóan itthon miért nem lehet az, hogy a bringásokra a piros lámpa stop tábla érvényű, s nem kötelez megállásra?

A lámpáknak ugyanis két szerepük van. Egyrészt a vitás közlekedési kereszteződéseket megoldják: egyszer az egyik fél, egyszer a másik fél közlekedhet. Ha nem lenne, totális lenne a káosz, vagy nem lehetne, például forgalmas úttesten átkelni.

A másik, hogy LASSÍTSÁK a közlekedést. Ugyanis ha a reggeli autódömping egyszerre ér be a Belvárosba, teljes az apokalipszis. Erre akkor is szükség van, ha nincs keresztirányú forgalom, mert "inkább az átlagsebesség lassuljon", minthogy a várakozás egy ponton legyen horror.

Erre biciklisek esetében nincs szükség, mivel egyelőre kerékpáros dugótól nem kell tartani. Nem értem, ha nincs keresztforgalom, miért kellene a tök üres zebra előtt várakozni, például az esti órákban.

Azért is érdekes a kérdés, mert bár "egyenrangú" résztvevők vagyunk az utakon, a lámpákat mégis AUTÓS sebességre optimalizálják (zöldhullám). Ha mondjuk az utak egy részében a zöldhullámot a kerékpárosok sebességére (mondjuk 30 km/h) szabályoznák, akkor ugye több jogalapja lenne ennek. (ha már "egyenrangúságról" és nem "megtűrtségről" beszélünk)

gibier 2009.08.13. 10:30:42

...és még valami! Ez a leszegett fej érvényes arra az esetre is, amikor két egymással szemben közlekedő biciklis elmegy egymás mellett, ám az egyik teper, mint egy barom és szent meggyőződése, hogy a másik biztosan ül a nyeregben és biztosan nem fog összeakadni a kormányuk, aminek az eredménye egy k...a nagy zakó! Bukóval vagy anélkül, a bőr hasad, a csont törik! Valamint mindazok, akik zenét hallgatnak biciklizés közben, legyenek olyan kedvesek és a bicikliút jobb oldalára húzódva közlekedjenek, ezáltal nem szükséges üvöltve bejelenteni honnan érkezem és merről áll szándékomban megelőzni! Mellesleg nem egy olyan rossz módszer, ha az ember előzés előtt előre szól, hogy merről érkezik, ha a helyzet úgy kívánja!

A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél · http://www.planetside.blog.hu 2009.08.13. 10:37:00

@Windchill: A STOP-tábla mióta nem kötelez megállásra?

Ja, biciklire nincs kresz-vizsga...

Dumper 2009.08.13. 10:51:22

@gibier: En, mint kamionsofor szeretnem megkerni az osszes foutvonalon kozlekedo autost, hogy minden alsobbrendu uton erkezo kamion soforjevel keresse a szemkontaktust. "Ne szegje le a fejét és hajtson át abban a biztos tudatban, hogy Őneki elsőbbsége van, Őt mindenki látja, Ő elüthetetlen. Lassítás közben könnyű a szemkontaktust keresni a kamionossal és nagyobb lesz az esélye annak, hogy a sofor szándékunkat megértvén, elenged bennünket!".

Samott 2009.08.13. 11:08:40

@Dumper: Nem autozol, mi? ;) A kamional szemben tenyleg csak akkor van elsobbseged, ha megadja. Ha az ki akar fordulni eled, akkor ki is fordul.

Windchill 2009.08.13. 11:19:17

@A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél:

Bocs, megállás persze, várakozást értettem.

tszb_arch 2009.08.13. 11:47:16

Döbbenet! Elképedve olvasom a hozzászólásokat, de rögtön megértem, hogy miért, kitől kell félnem nap, mint nap, mikor bringával járok.
A lányom most megy iskolába, az a célom, hogy biciklivel mehessünk minden reggel. De így hogyan ?!
Pont az ilyen hozzáállás miatt tart itt a kerékpáros közlekedés. Én nem azt mondom, hogy minden bringás angyal én is követek el időnként disznóságokat, de ez hihetetlen.
Aki a városi terepjárójával (sicc), bekötött biztonsági öv és index nélkül közlekedik, az ne írjon ide ilyeneket, ilyen útszéli stílusban, mert pont ők parkolnak a fittness terem előtti kerékpár úton, a mozgássérült parkolókban, zebrán és bárhol. Addig, amíg a kerékpársáv egy sárga csík a budai rakparton, csillió millió túristával tarkítva, addig hogy várhatja el bárki, hogy azt használjuk. Többen jól fogalmaztak, a kerékpár közlekedési eszköz, nem a járdán a helye. De kérek minden hozzászólót, fogadjanak már el bennünket! Minél többen bringázunk, annál jobban tehermentesítjük a várost. Úgyhogy hajrá, és alapos fejmosás mindenkinek.
Balázs

gibier 2009.08.13. 11:49:58

@Dumper: hmm...nos két méter magasra valóban nehéz felnézni, ám esetemben az autósokkal működik ez a szemezősdi, lehet azért mert én nézek le rá!

Grigorij 2009.08.13. 12:23:25

Az írás 99%-val egyetértek!

De...


Ott rogadjon meg az összes olyannak a kedven szobanövénye (ide természetesen nem ezt gondolom), aki az a kibszott sisakhasználatot kötelezővé akarja!

Rendben, aki kimegy a főutakra, túrázik stb. lagyen!
Még abban is egyetértek, hogy 12 évnél fiatalabbak viseljék!

De hogy 50 évesen áttekervén a kocsmába 5 utcát a kertek alatt, beöltözzek mind valami primitív bazárimajom?????

SOHA!

Grigorij 2009.08.13. 12:24:06

még egyszer:

Ott rohadjon meg az összes olyannak a kedvenc...

jzb06n 2009.08.13. 12:26:20

Micsoda egy fröcsögo barom mindenki! Ezen a hozzaallason nem fog valtoztatni a KRESZ modositas. Az embereket is le kellene cserelni. Lehetne itt bicikli ut meg kutya fasza akkor sem fernenek meg egymas mellett az emberek. Ugy vagyunk hülyek ahogy.
Nem kell messzire menni a jo peldaert, eleg csak Becsig elmenni es lehetne idealis körülmenyeket latni autos es bringas szamara. Muködik is a rendszer, hibatlanul. Becsben sem szelesebbek az utcak mint Budapesten megis befert egy bringa sav szinte mindenhova. Ha nem szakad az eso a fel varos bringan közlekedik. Nincs balhe, nincs baleset. De ez nem csak a bringauton mulik. Meg egyszer mondom a fejeket kell kicserelni. Talan a gyerekeink gyerekei tudnak majd egymas mellett elni. Talan.
Buzi banda!

Grigorij 2009.08.13. 12:27:08

És én pontosan ezeknek a beöltözött, sisakos, trendi ruhás úriköcsögöknek a napi viselkedést szerepeltetném a KRESZ-ben!

5 év börtön annak:

a, aki 30-40-el őrült módjára belehajt a gyerekes bringázókba!
b, aki a közlekedésben áll meg a közlekedési lámpák tilos jelzésénél!!!!

Minden nap látom, hogy amíg én állok a pirosnál, jön egy ilyen 1 bites narkós rohadék és átteker a tiloson!!!
10-ből 7-nek táska van a hátán...

Nálam ez a szemét mocsadék börtön!
Én meg magyarázzam a fiamnak, hogy valójában meg kell állni csk hát a bácsi egy narkós köcsög...

kokoro 2009.08.13. 12:57:50

B. Függelék az 5/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelethez

A két- és háromkerekű gépjárművek típus-jóváhagyási eljárása

I. RÉSZ

Alapvető rendelkezések

1. Cikk

Alkalmazási kör és meghatározások

h) pedálos rásegítéssel rendelkező kerékpárra, amely külső, folyamatos 0,25 kW névleges teljesítményű elektromos motorral rendelkezik, amelynek teljesítmény-leadása fokozatosan csökken és megszűnik, amint a jármű eléri a 25 km/ó sebességet, vagy előbb, ha a kerékpáros abbahagyja a pedál hajtását"

Most akkor hogy van ez ?
Szóval Mari néninek hiába elektromos a bicaja ha nincs rajta pedál úgy ahogy Pista bácsinak sincs az e-Rollerén akkor ez már segédmotoros kerékpárnak számít ? Sisak+jogsi(hajtási engedély)+KFBiztosítás+ugye még tükör is kötelező ... hú ez sokszor 30 ezer lesz a Mari néninek :-S

tocibacsi 2009.08.13. 13:40:18

@bob77: a közútkezelő megyei kirendeltségétől... ingyen van, de nem tuti, hogy megkapod... ha értelmesen meg tudod indokolni, simán megadják, nem kell faszt szopni érte... igazából tök ledöbbentem. Nem mondom, hogy simán ment, somogyban ültek rajta 2 hetet, de az ügyintéző hölgy nagyon kedves volt. Veszprémben első körben kicsit hanyagul kezelte az ügyintéző a dolgokat és elutasították a kérelmemet, de 2. körben a főosztályvezetővel személyesen beszéltem és Ő szintén nagyon készésges volt...

Tímár Mihály 2009.08.13. 15:12:27

@Colgate:

Két éve van ilyen Kerékpáros Kresz Összefoglaló. Valamelyik CM-en kiosztottunk 200 darabot saját pénzből:

plasma.szfki.kfki.hu/~csillag/kerekpar_kresz/Kerekpar_KRESZ.pdf

Kopiás Attila Steve 2009.08.13. 18:23:22

@Ómájgád: Irony of life. Amint megírtam a commentet, bicajra pattantam és eltekertem egy találkozómra. Késésben voltam, de szóltam róla, szóval szokás szerint nem siettem. Közben végig kellett tekernem az Andrássyn, ahol az Oktogon utáni első 200m-en két taxi, egy busz és két autóból pakoló ember állta el a bicajsávot, szóval a "próbáljuk ki, hátha rosszul emlékszem" kísérletem elég hamar eredményt hozott, és inkább visszatértem a járdára. Békésen tekertem, pláne, mert mellettem balra, egy fél bicajhosszal előrébb szintén egy lassan haladó bicajos ment, gyalogosok meg alig voltak. Az egész addig működött, amíg a tag rá nem jött, hogy éppen annál a kapualjnál járunk, ahova jönni akart, ezért vett egy hirtelen jobbkanyart. Mákja volt, hogy vánszorogtunk, mert egy reflex-satufék és szinkron jobbkanyar megakadályozta, hogy belehajtsak, éppen csak nekidőltem és a vádlimat horzsoltam le. Neki semmi baja nem lett, a legnagyobb para az volt, hogy egy mellettünk sétáló lány majdnem szívrohamot kapott a gumi csikorgástól.
Nagyon kellett röhögnöm azon, hogy épp tíz perce írtam, hogy lehet okosan közlekedni, erre tessék, de hát jó pap holtig tanul. Ilyen szitut eddig még nem láttam, fel sem merült bennem, hogy előfordulhat. Mostantól tudom, hogy erre is figyelni kell. Ez a "láthatatlan vagy" dolog nagyon működik, csak egyesével kell elhinni mindenkiről, hogy "igen, számára is". Az autósokat, motorosokat, gyalogosokat, BMX-eseket és futárokat már regisztráltam, eddig velük volt rendszeres, hogy észre sem vesznek. Most megy a listámba a "lassan haladó biciklista" is, biztos, ami biztos. :+)

Joe Forster/STA · http://sta.c64.org 2009.08.13. 18:51:20

@KA_Steve: Ez ugyanaz, mint a "jobbról nem előzünk" szabály. Én is egyszer majdnem beszoptam csúnyán - kis tízéves hülyegyerek kacsázott előttem a bicikliúton BMX-szel, aztán egyszer, hopp, padlófékkel farolva jobbra a fűbe -, azóta már jobban ügyelek erre: 1) leüvöltöm, hogy jobbra tartson, mert ez nem játszótér, 2) balról megelőzöm. ;-)

danesdzsu2 2009.08.14. 09:42:58

@mr_brown: Gyere, tartsd ide a szemed. Ha a viselkedésed annak megfelelő, bármikor. Még egyetlen netcigánytól sem lett volna okom megijedni.

Egyébként a pesti forgalom nem azért ilyen, mert köcsögök az emberek, hanem a nagyobb zsúfoltság automatikusan nagyobb stressz-t, és nagyobb agressziót okoz. Ami a baj, az az, hogy sokan magukkal hozzák ezt vidékre is.
süti beállítások módosítása