Friss topikok

Címkék

afrika (4) alkohol (11) andrássy (3) armstrong (4) ausztrália (6) autómentes (24) autós biciklis ellentét (3) baleset (35) bam (4) bérbicikli (30) bicikli (18) biciklibulvár (6) bicikliparkoló (8) biciklis futár (9) bicikliút (134) bírság (10) biztonság (54) biztosítás (5) bkk (8) bkv (9) bringázz a munkába (4) bubi (14) buda (3) budapest (79) buszsáv (3) cannondale (4) critical mass (50) dánia (3) demonstráció (5) design (31) divat (8) downhill (8) dr kerékagy (5) egyesült államok (4) emelés (3) empamo (6) energia (3) energia bringa (5) építkezés (4) extrém kerékpár (3) e bike (5) felmérés (6) film (6) fotó (4) futár (3) gkm (4) google (4) gyerek (3) hátizsák (3) herebántalom (5) hibrid (4) híd (10) infrastruktúra (6) járda (3) kampány (4) képzőművészet (7) kerékagy (3) kerékpár (15) kerékpárbarát (3) kerékpárosklub (5) kerékpársztráda (6) kerékpártároló (3) kerékpárút (3) kína (3) kiskörút (7) kocsma (6) koppenhága (4) közbicikli (3) közbringa (3) közlekedés (4) kresz (17) kvvm (3) lakat (5) lámpa (4) levegő (7) london (15) lopás (16) magyar kerékpárosklub (3) margit híd (25) maszk (3) máv (7) mkk (3) mtb (3) nagy-britannia (3) new york (9) nyereg (7) obama (4) önkormányzat (21) orfk (4) párizs (7) parkolás (4) parlament (4) rakpart (3) regisztráció (3) rendőr (35) schwinn csepel (3) sisak (14) statisztika (3) szeged (3) szerviz (3) szex (5) sztrájk (8) tábla (4) tél (10) térkép (5) tolvaj (5) túrázás (8) urbánus (39) városi biciklizés (44) verseny (3) videó (12) világítás (6) víz (4) vonat (4) zene (5) Címkefelhő

A Critical Mass lehetne Magyarország új ünnepe

2009.04.19. 20:44 - Földes András

Az utolsó pillanatig azt hittem, a Critical Mass már nem tud meglepni, hogy az évi kétszeri bringás felvonulás minden jellegzetességét ismerem. Beszámoltunk már arról, hogy a több tízezres demonstráció a legfeszültebb időkben is politikamentesen zajlik, hogy a felvonulók olyan békésen kerekezik körbe a várost, mintha egy óvodába jártak volna, és hogy a szanaszét áramló biciklis várossá teszik egész Budapestet. 

foldesandras: cn09 120

Nézze meg a felvonulást nagyban >>>

Az idei esemény olyasmikben különbözött az eddigiektől, hogy az útvonal elkerülte a Platán sörözőt, így megszűnt az egyik jelentős lassító tényező. Beiktatták viszont az Erzsébet hidat oda-vissza bejáró kis kört, ami remek látványt nyújtott azoknak, akik tekerés helyett a Gellért szobor magasságából nézték a demonstrációt.

Az előző években kidolgozott módszer, hogy a kereszteződésekben rendszeres időközönként elengedik a forgalmat, olajozottan ment, így nem alakultak ki órás dugók sem. A szervezőktől úgy tudjuk, atrocitások nem voltak, és idén 30 ezren jöttek össze, hogy élhetőbb városért és kerékpáros infrastruktúráért demonstráljanak.

foldesandras: cn09 110

Fotó: Földes András

Nem nagyon volt viszont útközben kerékpáremelés, az egész a szokásosnál gyorsabban zajlott. Mintha a Critical Mass egy bejáratott ünnep lenne. Amivel nincs is semmi baj, hiszen milyen jó lenne nekünk egy olyan ünnep, amivel nem erőszakos cselekményekre vagy nemzeti tragédiákra emlékezünk, hanem egyszerűen csak összejövünk, és barátságos körülmények közt körbejárjuk a várost.

 

foldesandras: cn09 225

Nézze meg a felvonulás minden képét! >>>

Ebben a joviális hangulatban gurultam be a célba, a Városligetbe, ahol kiderült, a Critical Mass egyelőre mégsem illeszthető be a többi ünnep közé. Amikor lezáró ceremóniaként 30 ezer ember emelte a feje fölé a biciklijét, és kerekek meg üdvrivalgás töltötte be a levegőt, akkor kiderült, ez az ünnep nem olyan, mint a többi. Eufória, kiabálta Sinya, a ceremóniamester, és a helyszínen egyáltalán nem tűnt túlzásnak a kifejezés.
 

foldesandras: cn09 308a

Fotó: Földes András

186 komment · 4 trackback

A bejegyzés trackback címe:

https://kerekagy.blog.hu/api/trackback/id/tr821074886

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: tea 2009.04.20. 13:53:11

A pécsi gurulásrólPéntek délután sikeresen lezajlott a Kritikus Tömeg pécsi felvonulása. Örömmel teli dolog, hogy jó sokan voltunk, de néhány "apróságra" szeretnék azért egy-két mondatban kitérni.A rendezvény elsősorban ugye azért van, hogy néps…

Trackback: Reakció - polgári underground 2009.04.20. 07:27:06

Critical Mass, anno 2009 Budapest székesfőváros és vidéke nagyközönségének! Közhírré tétetik, hogy az ezévi tavaszi Critical Mass április 19-én, azaz holnap, vagyis vasárnap rendeztetik meg. A Tsendes-oceán partján fekvő San Francisco városából…

Trackback: Grundaktív 2009.04.20. 02:18:45

Critical Mass 2009 Idén is ott voltunk a legnagyobb kerékpáros felvonuláson, a Critical Mass-en. Hatalmas tömeg, minden út bringaút, egy jó hangulatú délután. Nem láttuk Hajdú Pétert és a celebeket. Bővebb beszámoló nem lesz, érjétek most be ennyivel. Min…

Trackback: Blogocska 2009.04.19. 22:20:00

Critical Mass 2009@SzombathelyNo, ez is megvolt. És jó volt. Sokan voltunk, az idő kicsit rossz volt, de nem olyan vészes. Bár, a sok relatív, ha minden igaz 100 körüli létszám volt. Voltak érdekes pillanatok. A Petőfi-Szily kereszteződésnél egy masszív a…

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

phaszfej 2009.04.20. 00:05:10

Nem veszitek észre, gyökerek, hogy ez a felvonulás szar csak a valódi társadalmi összefogás illúziója? Persze, a cél kívánatos, hogy tiszta levegőn, nyugodtan lehessen bicajozni, én is örülnék ennek, de azt még ti is tudjátok, hogy ettől nem változik semmi. Az egész arra van kitalálva (bárminek is adják el), hogy a sokkal súlyosabb és átfogóbb igazságtalanságok ellen menjetek utcára, hanem egy ilyen létező, de felszíni probléma miatt.

mindennickfoglalt 2009.04.20. 00:05:33

@avus:
Pont nagyságrendekkel vannak többen. A "nem tökéletes, tény. A "megvan"... Tudod az meg olyan mint a 2-es vizsga...

tutko (törölt) 2009.04.20. 00:09:34

Azt hiszitek az autósoknak qrva jó a dolga ????

Félig az utat kell figyelni hol jön egy kátyú. Nagyon rosszak az utak és nagyon sok pénzt fizetünk azért hogy autóval közlekedünk. Ezért nem is vagyok hajlandó erről lemondani, 15 év BKV-zás elég volt, most már saját járgánnyal járok és ha tehetem mindig autóba ülök. Télen meleg nyáron hűvös, gyors, kényelmes helyem is van, szól a zene havaj csak a parkolás gond de az is megoldható.. Én is szoktam álmodni, hogy 2x2 sávos friss aszfalt van a Thökölyn meg a Nagylajoson , de ez eddig álom.....mint a sose elkészülő 4-es metró.

Azt lassan a sok közmunkásnak kell majd kiásni a fúró helyett. Nagyszerű program a "pénzt közmunkáért" c. program beindítására :))

Perillustris 2009.04.20. 00:11:19

@nick:: "írják meg léci azok, akik Bp. agglomerációból, de min. Újpest-Csepelről járnak munkába a város másik végébe naponta bicajjal - és öltönyös a munkahely"

Váltóruha (öltöny) a munkahelyen. Durva mi?

tutko (törölt) 2009.04.20. 00:11:37

phaszfej: egyetértek, jól látod a dolgokat, olvasol a sorok közt.

Perillustris 2009.04.20. 00:13:15

@tutko: "Minek kell lebénítani a forgalmat vasárnap is"

2x3 óra egy évben. Kvittek vagyunk, gondolom.

Fideszes 2009.04.20. 00:16:30

felvonulás után nem ártana a kresz rájuk vonatkozó szabályait is olvasgatni, tanulgatni. a többségre erősen ráférne.

joe101 2009.04.20. 00:19:50

@Prala: ne haragudj már meg, de tényleg ekkora kretén vagy, vagy csak próbálsz úgy csinálni?

(szerintem a kresz ebből kihagyható - mint gyakorlott autót és motort is vezető (de utóbbi években inkább bicózó) - jónéhány passzusa frissítést kíván)

csak néhányat emelnék ki:

'Piros lámpánál továbbmentek, kereszteződésbe úgy estek be, hogy körül sem néztek, ráadásul a gyalogosokkal ugyanazt művelitek, amit veletek az autósok'

jah, a bunkó az már csak bunkó, bármit is vezet (vagy csak úgy ténfereg) ebben igazad van.

'A kerékpárutak hiánya a következőt jelenti: nincs pénz!'

amikor volt pénz (mármint hivatalosan, mert hogy igazából akkor sem volt és nem csak nálunk..), erre akkor sem igazán volt.

'De miért is nektek építsen az állam utat amikor ti nem is fizettek benzin és gázolaj után jövedéki adót? (illetve annak ÁFA tartalmát sem).'

ez ügyben kicsit informálódni kellene, nem egészen így működik mostanában.. (azaz egy b.aszottul lerágott CSONT).

'Tudom, tudom. Környezettudatosság. Igen, én is megpróbálok környezettudatosan élni, de ami nem megy, az nem megy. Elképzelem magam, ahogy a szétizzadt ötönyömben beérek munkahelyre...szép lenne.'

az elejét ugyan nem fejtetted ki, DE képzeld, a melóhelyemen nem nézik jó szemmel, ha NEM öltönyben vagyok (speciel van bent szekrényem, az ingek szállítása, zuhanyzás megoldható, de ha nem lenne hidd el megoldanám). tekerj lassabban, vagy indítványozd a munkahelyeden a zuhanyzás-átöltözés lehetőségét.. nem sokáig lesz már olaj (ne is álmodj alternatív üzemanyagról, ugyanis olaj segítségével hozható létre ilyen fogyasztói mennyiségben (vagy tudod mit: csak bízz és álmodozz!!))

'el kell ismerni végre: Budapest nem alkalmas semmilyen szempontból arra, hogy kerékpáros közlekedést biztosítson'

rávilágítottál, PONT ezen KELL változtatni..

'Ez város és nem holmi rasztakupi'

erre nem tudok mit mondani, te hülye vagy :)

'Én is szívesen járnék a lovamon dolgozni, de nem lehet, és ezt elfogadom'

és egy barom is, van egy lovad és meg sem próbálsz vele közlekedni???
néha ülj fel rá, nincs szabadabb érzés (persze sokféle van), mint lóháton száguldani...

megalkuszol a hülye agymosott, kreált, fogyasztói társadalommal (és EZ ÜGYBEN IS INFORMÁLÓDJ)

'mellőzzétek a továbbiakban az ilyen szélsőséges városfoglalósdit'

ez most nem (csak) ellened szól (egyébként (sok más mellett) imádok vezetni, hiányozni is fog nemsokárra :D ):
a ROBBANÓMOTOROS GÉPJÁRMŰVEK foglalták el a városokat, és tették-teszik élhetetlenné!!!!

Perillustris 2009.04.20. 00:21:06

@Prala: "Ha nincs létjogosultságod, szerezz magadnak! Ennyi."

Hát pont ezért van CM.


"Ne az autóst büntesd,mert az neked semmi rosszat nem akar!"

Valószínűleg nem sokan szállnak be úgy a kocsijukba reggel, hogy ma megmérgezek pár száz embert, ám mégis ezt teszik, amikor ilyen-olyan indokkal beindítják azt.

ManituSolarNagyker 2009.04.20. 00:25:08

autósok miért sírnak? évente sokkal több autós-motoros találkozó van (márkák, veteránok, stb), az még szmogot is növeli

Perillustris 2009.04.20. 00:25:51

@mindennickfoglalt: "Vajon ez a sok (30000?) izmos ember (kerékpáremelők) ha nekiálltak volna ezen a szép vasárnap délutánon (halkan jegyzem meg, mert le leszek b@szva: inkább) kerékpárutat építeni, akkor holnap hol tartanánk? Szerintem nem hátrébb..."

Remélem holnap már az M0-ást építed, alagutat fúrsz és hidat építesz. Hogy te milyen egyszerű lélek vagy!

Perillustris 2009.04.20. 00:28:17

@mindennickfoglalt: "Egy sikeres CM esetén hogyan méritek le, hogy hétfőtől hány autós pattant át kocsiból bringára a rendezvény hatására?"

Minden kerékpárt forgalmazó üzletben jelen van egy-egy CM ügynök. Ők jellemzően felsőfokú tanulmányokat folytatók szabadidejükben, hiszen fizetség nem jár a munkáért.

Minden vásárlóval kitöltetünk egy kérdőívet, aminek egyik kérdése az, miért vásárol biciklit. Emellett megtudakoljuk, segített-e valaki a döntésben. A félszegekre hazugságvizsgálót is kötünk, mert nem akarjuk, hogy árnyék vetüljön hitelességünkre.

Félévenként összegyűjtük a válaszokat és kiértékeljük azokat, beküldjük ellenőrzésre a World Masses Foundation-nak ellenőrzésre, aztán sajtótájékoztatót tartunk és kihirdetjük az eredményt.

Perillustris 2009.04.20. 00:30:42

@mindennickfoglalt: "Ők nem demonstrálnak az autós infrastruktúráért...."

Fura is lenne, miután minden alá van rendelve az autós érdekeknek.

phaszfej 2009.04.20. 00:30:54

@tutko: Képzeld, ha az igazságot, amit néhányan látunk, sikerülne megmutatni a befolyásolt tömegeknek is, egy este alatt a saját kezünkbe vehetnénk a sorsunkat. Ez pedig csak itthon sikerülhet, mert a szabadság szelleme itt lakik, ezen a földön, folyjon akármilyen vér is bennünk, a magyarság (ami szellemei és nem származási kategória) mindig a szabadságszeretéről volt híres.

Bartoki 2009.04.20. 00:31:22

@RCH:
De aki biciklizik, az is kényelemből teszi, nem?
Ugyanúgy mehetne gyalog ha felkelne hamarabb...
Vagy mehetne BKV-vel, ha akaródzna tülekedni.

De nem teszi, mert az ő körülményei között a bicaj a legkényelmesebb...

Amúgy nincs ezzel semmi baj, mert ugyanezért fűtünk télen a lakásban (mert kényelmes), meg az egész civilizációt tulajdonképpen ezért találtuk ki.

Perillustris 2009.04.20. 00:34:47

@Bartoki: plusz hamarabb beérek, plusz megvan a mozgás, plusz tervezhető a menetidő, stb.

Bartoki 2009.04.20. 00:50:53

@Perillustris:
Értem... Tehát leginkább önös érdekekből?
Semmi gond, sőt szerintem ez a normális - talán az is érthető hogy akinek ugyanezek autóval teljesülnek, az viszont autóval megy...

Ariola 2009.04.20. 00:52:30

@nick:: A munkahelyem is és az egyetem is, ahol phd-zom 5-6 km-re van a lakásomtól. Igen, át kell tekernem a városon, mert Budán lakom és Pesten dolgozom. A budapesti autóutak mintegy 50%-a nagyjából ekkora vagy ennél rövidebb. Természetesen nem várom senkitől, hogy Budakeszitől Kőbánya-Felsőre öltönyben bicajozzon, de azért egy 10-15 km-es távon ez megoldható. Én sem csak dolgozni járok bicajjal, hanem ha tehetem, mindenhová. Vittem már partyra csini cuccban tortát a bagaboomban. Minden csak szervezés kérdése.

Az eső, na az fogas kérdés, de felfedeztem hogy gyártanak esőkabátot :-) Sőt, valójában esőálló nadrágot is, bár azt én nem vettem. Gyerek egyelőre nincs, de ha lesz, akkor majd szerelek gyerekülést a bringára, mint oly sokan mások, akikkel naponta találkozom.

avus · http://avus.blog.hu 2009.04.20. 00:53:26

@Bartoki: Részben önös, részben közös érdekből. A közös érdek például ott érhető tetten, hogy nem puffogom tele a levegőt káros gázokkal, nem okozok zajszennyezést.

zawar 2009.04.20. 00:55:28

Egy darabon magam is csatlakoztam a tömeghez, sajnos a dolgomra kellett sietnem így nem maradtam sokáig, de igazán nagyszerű volt!
Azt szerintem mindenképpen látni kell, hogy a biciklizés nem egyszerűen anyagi vagy környezeti kérdés. Én magam, és biciklis ismerőseim, nem ilyen megfontolásokból használják ezt a járművet, hanem egyszerűen azért mert ennél gyorsabb nincsen!
Az autó: halál, bkv: nagyon lassú és drága (újabban megbízhatatlan ld.: szétszakadt 7-es busz), a bicikli pedig: gyors, mindig van parkoló, ingyen van. Biciklivel szabadon mozoghatok, nem kell igazítanom magam másokhoz. Aki pedig nem hajt ezerrel, az nem is izzad meg, vagy ha megizzad akkor nagyon izzadékony, ezen pedig az autó sem segít.

kalánka néni 2009.04.20. 00:57:03

Szerintem annyira azért nem sötét a helyzet, egész sok bicikli út van már - még ha nem is éppen optimális minőségben. De szaporodnak, lassacskán. És máris sokkal élhetőbb ez a város - még ha messze is vagyunk Amsterdamtól, de Varsónál már sokkal bicajbarátabb a mi fővárosunk. Ebben meg igenis szerepe van az évi kettő CM-nak.

Az autókkal ám az a legnagyobb baj - a már említett fenntarthatósági problémák mellett - hogy bebűzösítik a várost, befeketítik a tüdőket és a házfalakat. Az egészségnek, meg az esztétikai élménynek is ártanak. És egyátalán nem pótolhatatlanok.

Szóval előre az ökológikus, fenntartható városfejlesztésért!! :)

totyatotya 2009.04.20. 00:59:55

@DjKaller: "Remélem azt te sem vonod kétségbe, hogy az autó használat nem fenntartható."

HAHAHAHAHAHA. Bazz mert te ezt igy leirtad, vagy honnan a fenebol jott ez???? vagy aki a fenti allitasodat ketsegbevonja az egy mi? Imadom az ilyen kijelenteseket.

Bartoki 2009.04.20. 01:00:44

@Perillustris:

'Remélem holnap már az M0-ást építed, alagutat fúrsz és hidat építesz. Hogy te milyen egyszerű lélek vagy!'

A zautósok ezt outsourcolják: összedobnak évente kb. 610 milliárd Ft különadót (a rendes adójukon felül) az utak fejlesztésére: 500 milliárd Ft körül jövedéki adó formájában, plusz 50 milliárdot autópálya-matricák, és 60 milliárdot súlyadóban.

Match that :)

Székely Endre 2009.04.20. 01:02:51

@nick: az életet meg lehet szervezni két keréken, csak kicsit utána kell járni. Biztosan van, amit nem lehetne (hegy, nagyon nagy távolság, nagyon nagy cucc), de az alapvető dolgok mennek bringával. Én kb. 50%-ban öltönyben járok dolgozni, télen-nyáron biciklivel. Reggelente én viszem a gyereket óvodába (gyerekülés), délután a feleségem hozza el, szintén bringával. Táskám, vásárlás, egyebek a kosárban. Székeket már vittem a csomagtartón, szekrényt még nem. Meglepően sok dolog elfér egy átlag bringán.

Székely Endre 2009.04.20. 01:09:12

Az egyetlen probléma az, hogy a KRESZ-t így tényleg nem lehet 100%-ig betartani, szerintem mangorlo is erről beszél: pl. gyerekkel nem fogok a Dózsa György úton az úttesten menni. Volt már kulcscsonttörésem kevésbé forgalmas helyen is. A lámpánál is be kell tudni előzni az autósok elé, máskülönben fellöknek. Az egyirányúban szembe menni lehet ésszel, ha jön egy autó, általában félreállok. Gyalogosra a járdán soha nem csengettem, és csak akkor előzöm meg, ha biztosan egy mozdulatot sem kell miattam tennie.

kékféltégla 2009.04.20. 01:15:31

@Prala: arra lennék kíváncsi, hogy ha Gellért-en látsz füvező, ivó "gyerekeket", azt hogy a picsába kapcsolod a CM-hez?

Székely Endre 2009.04.20. 01:20:58

tutko, Bartoki, Prala, mindennickfoglalt: láthatjátok, hogy nekünk, biciklistáknak is van autónk, fizetünk súlyadót, van éves autópályamatricánk stb. A hozzáállásunk nem abban különbözik a tiétekétől, hogy ezt a közlekedési eszközt lenézzük, hanem abban, hogy nem magasztoljuk fel fölöslegesen. Mi csak akkor használjuk, ha tényleg kell, és ezt ti is megtehetnétek. Mi nem próbáljuk megmagyarázni, hogy Bp. bringázásra alkalmatlan, hogy elsárgul a 20 eFt-os ingünk gallérja, hogy mit gondol majd az ügyfél, ha bringával jelenek meg (még borzalmasabb, ha Babettán), hogy a BKV-n büdösek az emberek, meg hogy a mai korban a korszerű ember Touareggel jár, meg Cayenne-nel. És nem csak az amsterdami és koppenhágai rasztakupira gondolok, amikor azt mondom, van más lehetőség, hanem a londonira, frankfurtira, new yorkira, bécsire is, ahol nem mindenki biciklivel jár, de autóval is lényegesen kevesebben, mint itt. Ott nem büdös a tömegközlekedés, és nem lesz sárga az inggallér. Ezek K-európai adottságok.

Gera 2009.04.20. 01:29:02

Kinn voltam, frankó volt. Idén kivételesen nem késtem fél órát, ahogy szoktam, úgyhogy az elején mentem és ott simán lehetett haladni, nem soxor álltunk meg. Biciklit nem emeltem, mert kissé infantilisnek érzem ezt a fene nagy büszkeséget :)

A hozzászólásokhoz: egy közhellyel kezdenék: ezért lesz lassan egyre elbaszottabb hely Magyarország, mert egy ilyen egyértelműen minden szempontból pozitív rendezvény kapcsán is csak arra képes a sok idióta, hogy egymásnak ugorjon.

Biciklisként elegem van a sok hülye autósból, aki úgy gondolja, hogy a biciklisek mind szerencsétlen balfasz ökoterroristák, akiknek nincs is joguk használni az utakat, mert hiszen adót sem fizetnek. Autósként elegem van a sok hülye biciklisből, akik valamiféle hős forradalmárnak képzelik magukat (különösen CM idején) és természetesen az egyedüli üdvözítő út szerintük a biciklizés, szemét gyilkos mindenki, aki autóba ül.

DjKaller 2009.04.20. 02:13:38

@totyatotya:

Hogy honnan a fenéből jött?
Ez tény, persze lehet hogy ezzel nincs mindenki tisztában....

Egy hőerőmű nem fenntartható, mert a szén amit elégetnek benne egy idő után elfogy
Egy szélerőmű fenntartható, mert azzal hogy felhasználom a mozgási energiáját nem csökkentem a szelet magát, attól hogy kihasználom még nem lesz kevesebb szél a Földön, nem fog sosem eltűnni.

Az autó nem fenntartható, mert kőolaj származékkal megy.

Nem beszélve arról micsoda óriási mennyiségű hulladék keletkezik az autógyártással, mind melléktermékként, mind pedig azzal, hogy 20 év után egy autó elhasználódik és a tulajdonosa általában roncstelepre viszi. A világon minden percben átlagosan legördül egy autó a futószalagról. Nem óriási szám ez? Engem mindig megráznak egy ilyen adatok! Percenként egy tonna újabb ócskavas. És a fém alkatrész még a jobbik eset, mert újrhasználható, de egyre több az autókban a műanyag. Na és persze mind a fém mind a műanyag tárgyak előállítás óriási terhet ró a környezetre. Azt szokták mondani hogy termék és keletkező hulladék aránya 1 a 100-hoz. Az 1% legyen az autó amit létrehozunk, miközben ezt legyártjük 99% (99 autónyi) hulladék keletkezik. Ez semmiképpen sem fenntartható.

Ami egyébként az autók abszolút fenntarthatlanságát mutatja, az éppen a globális klimaváltozás, hisz az ipari tevékenységek mellett épp a közúti közlekedés az, ami jelentős mértékben hozzájárul a folyamathoz.

totyatotya 2009.04.20. 02:22:15

@DjKaller: klimavaltozas? ocskavas? roncstelep?

ember, te 100%ban megetted mar a XXI. szazad legnagyobb uzleterol szolo maszlagokat. pedig meg csak alig-alig kezdtek el omleszteni a fejekbe...
de ne csak a levegobe beszeljek ellentetben egyesekkel: www.news.com.au/story/0,27574,25348657-401,00.html

az altalad emlitett hulladekok 99%a ujrahasznositasra kerul (elokereshetem neked a vonatkozo EU es USA szabalyokat, de inkabb tedd meg magadnak) ES joreszuk mar ujrahasznositott anyagokbol keszul. ne hidd mar hogy csupa kis duplaszarvas, hosszufarku voros ize csinalja az autokat.

szeleromuvektol akar fel is fordulhatunk mind a hatmilliardan, ha atomot mondtal volna, meg komolyan is vennelek.

felreertesek elkerulese vegett: renewable energia jo. ettol meg a fosszilis nem az ordog muve baszki :)

gondolkodj 2009.04.20. 02:54:59

@nick::
ha gyereked van, pláne, mert hova teszed- bölcsis kora óta bringával jár. most középsős az oviban, és nagyon büszke, hogy az anyjával bringával jár

ha csomagod van, dettó- erre van a kosár és hátizsák kitalálva

nem beszélve arról, ha esik, ha havazik, ilyesmi- mi tavasztől őszig bringázunk. mivel gyerekkel vagyok, általában van nálam eskőköpeny.

és mielőtt tőlem is megkérdeznéd, pestről budára járok, sokszor még gurulgatok napközben egyik megbeszélésről a másikra.

mindent meglehet oldani csak akarni kell.

amúgy én néha járdázom, mert vannak olyan kereszteződések ahol halálfélelmem van az autósok miatt, de a gyalogosok miatt megállok, nem csengetek stb..
és amikor autóval kell vmit elintézni, bírok figyelni a robogósokra, motorosokra is. nemcsak a bringásokra.
kölcsönös figyelem kellene.

Fhmen 2009.04.20. 04:51:52

Parla@Prala: te egy iszonyat nagy bunkó vagy. Gondolom az jobban tetszik mikor a "bajtársaid" kimennek lerombolni a várost. Az jobb mint biciklizni,és esetleg füvet szívni v sört inni, ugye?

centurio 2009.04.20. 06:20:13

@Prala: Sajnos én is többet járok autóval mint kerékpárral, de ha rajtam múlna egy méter autópálya nem épülne a következő pár évben, és a városokba pláne be sem engedném a gépkocsikat, csak elektromos jármű, villamos, troli. Az átizzadt öltöny helyett kényelmes ruha, mert kevés munka van amihez öltöny kell. Véletlenül nekem olyan a melóm, hogy egyenruhában kell ellátnom, de attól még lehet kerékpárral érkezni a munkahelyre.

Utasellátó '68 2009.04.20. 07:39:53

@SirJohn:

akko üdv a klubban, én szintén...

Kopiás Attila Steve 2009.04.20. 07:42:55

Ha valaki azt mondaná, hogy van egy közösség, ahol az együtt élő emberekre fejenként juthat X egység környezetterhelés, köztük mégis sokan vannak, akik szerint ettől még 10X terhelést is kibocsáthatnak nem zavartatva magukat attól, hogy ők is és a többiek is belepusztulnak, azt mondanám, ez valami őrült antiutópia. Ha nem járnék minden nap az utcán és nem olvasnám a közlekedési blogok kommentjeit.
Azt kéne megérteni, hogy nem az autóval van gond, hanem a mindennapi városi autózással. Mondhatod azt, hogy jogodban áll autózni, de ha neked van jogod, akkor mindenki másnak. Ha pedig mindenki mindig autózik, egyszerűen elpatkolunk oszt szevasz. Erre nem érv, hogy "de messze lakok a munkahelyemtől" meg "öltönyben kell dolgozni járni", mivel nagyon sokan így vannak még és bizony meg tudják oldani. Sőt, mondok még meglepőbbet: vannak emberek, akik azért güriznek ezerrel, hogy ez egyre könnyebb legyen. Hogy legyen normális tömegközlekedés és infrastruktúra ebben a városban, hogy az embereknek egyre kevesebb kényelmetlenséget kelljen vállalniuk amikor otthonhagyják az autójukat. Nem szapulni kell őket, hanem - legalább magadban - megköszönni, hogy érted, aki jelenleg autóban szívsz és szívatsz másokat is kiállnak és szeretnék, hogy könnyebb helyzeted legyen...

Székely Endre 2009.04.20. 08:18:20

@totyatotya: Hát az autóipar híresen újrahasznosító, mint ahogy a petrolkémia is: vannak ezek a gigantikus szmogfogó hálók, amiket kifeszítenek a városok fölött, és az összeszedett szmogból kerozint gyártanak. Az újrahasznosítás természetesen hulladékenergiát termel, amivel visszahűtik a sarki jeget. Minél többet körözöl a Roosevelt téren, annál jobb lesz a jegesmaciknak!

tutko (törölt) 2009.04.20. 08:48:42

Székely Endre: Ez sanos tény de az emberek többsége kocsival jár, és sokaknak ciki s bringa.

Nem is Budapesttel van a baj, a vidékiek vidéki fiatalok is autóval járnak mindenhová pedig vidéken nincsenek pesti szintű forgalmi dugók.

Falun is kocsival járnak vásárolni. Ciki lett a bringázás. Én ezt látom vidéken. A kocsi afféle presztizs lett, elvárás egy kereső embertől, hogy legyen autója.

totyatotya 2009.04.20. 08:49:48

@Székely Endre: www.planetark.org/dailynewsstory.cfm?newsid=5619

a jegesmaci faszsagtol legyszives kimeld meg a kozonseget, az semmi mas mint propaganda. az autokbol kijovo szmog nyilvan egy csokkentendo szemet, de meg csak kozel sem kerul a tobbi szennyezeshez. legyszi ha green vagy, akkor kottesd ki a lakasodbol az aramot, futest es a vizet, ezek eljuttatasa a fogyasztohoz SOKKAL nagyobb kornyezetszennyezessel jar, mint az autozas. a szarkazmus jo dolog, en is elek vele, de konkretan most nincsen igazad.
egyebkent megnezheted ezt is:
web.worldbank.org/WBSITE/EXTERNAL/TOPICS/ENVIRONMENT/EXTDATASTA/0,,contentMDK:21079358~menuPK:2990394~pagePK:64168445~piPK:64168309~theSitePK:2875751~isCURL:Y,00.html

MINDEN tekintetben CSOKKEN a szennyezoanyag kibocsajtas, szinte egesz europaban.

Megegyszer mondom, en csak az ilyen elvakult hulyesegek ellen szeretnem felemelni a szavam, mind a kisebb kornyezetszennyezes, mind az egeszsegesebb eletmod maximalisan tamogatando reszemrol. Annyit szeretnek csak mondani, hogy a soprogetest ott kellene kezdeni ahol kosz van, nem pedig ott ahol konkretan nincs.
megegy dolog. sokan mondjak itt hogy uristen mekkora dugok vannak allandoan a varosban. Erdekes, en ezt valahogy nem igy latom. Szinte barmelyik nyugat-europai (plane amerikai) varoshoz kepest Budapesten teljesen jol lehet autoval (es massal is) kozlekedni.

tutko (törölt) 2009.04.20. 08:51:54

Azért az autósok által befizetett adókból épülnek a bicikliutak is. Ezt azért ne felejtsétek el.

Másik: majd ha a TV "sztárok" , bemondók, színészej, és apolitikusok is bicajjal járnak melóba pl. a parlamentbe akkor lehet beszélni valami változásról addig nem. Igazából ők tudnák népszerűsítei ezt. Pl. sok sok Tv sztár tehetne valamit ( de nem tesz)

tutko (törölt) 2009.04.20. 08:55:41

Nem beszélve arról, hogy mióta kitörg a jó idő hirtelen több lett az autós. És azok közül is több a szerencsétlenkedő.

Hidegben még munkanapon is jól autózható volt a város de mióta jó idő van már kevésbé.

Hív a természet az igaz de sokak szerint ez autós közlekedést kíván.

Sloow 2009.04.20. 08:57:41

magadat autósnak hívó városlakó

ugyanolyan ember vagy, mint a többi városlakó, csak nagyobb helyet foglalsz el a közösből és több szennyezést okozol

az autódért fizetett adód egyáltalán nem áll egyensúlyban az általad okozott kárral

nem a kerékpároktól nem lehet elférni, hanem az autóktól

lehet nem tudsz bringázni, lehet lusta vagy, van ilyen, te dolgod, de nyugodtan legyél szerényebb, az autóval nem vettél meg extra jogokat és azzal, hogy autóba ültél, nem tettél semmi kiválót és elismerésre méltót

totyatotya 2009.04.20. 09:01:17

@Sloow: de nem is lettem kevesebb mint te. a befizetett ado es az okozott kar aranyarol tudsz valami konkret adatot is mondani, vagy csak idebofogted ezt a nem all egyensulyban szentenciat?

sörbarát 2009.04.20. 09:10:49

@mindennickfoglalt:
Szerinted bárki nekiállhat csak úgy építeni pl az úttest egy részéből bringautat?
Ezekszerint az is szabályos lenne, ha én most tennék valahová egy egyirányú táblát az utca mindkét végébe?
Esetleg síneket pakolnék egy körforgalomba?

Tudod engedélyezés, szakemberek tervezése stb...

702 · http://psztrnk.net 2009.04.20. 09:11:23

@tutko: szerinted külön fiókba teszik a benzin és gázolaj jövedéki adóját, meg a többit - és utat csak az előbbiből építenek? Na ne már...

Én is leadózok 36%-ot a jövedelmem után, adózok 25%-ot a kerékpáralkatrészeim árában stb.

Szerintem fölösleges azon forogni, hogy milyen adóból mit építenek. De ha már nagyon akarunk forogni rajta, akkor jegyezzük meg azt is, hogy egy kilométer autópálya mondjuk annyival drágább egy kilométer bicikliútnál, amennyivel az én új Continental köpenyem adójánál te többet adózol a benzined után... :)

B-road · http://szetbaszazideg.blog.hu 2009.04.20. 09:27:29

Egyszer megneznem, hogy milyen lenne, ha ez a 30ezer ember egyszerre ulne autoba, es probalna egy ilyen kort menni a varosban. Szoval egy ilyen komolyabb autos felvonulas.
Akkor mekkora dugok lennenek? :-)

Matheo · http://hobbymania.blog.hu/ 2009.04.20. 09:30:38

Én csak meg szeretném köszönni a szervezők munkáját! Kéne még alkalmat találni az ilyen összejövetelekre...
Évente 2 alkalom egyszerűen nem elég! :)

Zahal 2009.04.20. 09:33:04

"Kerekezzé' odébb kiscsávó, vagy megismered a lökhárítóm elejét! Asszed rád nem vonatkozik a KRESZ, pöcskenőcs jamaikai futár!"

tutko (törölt) 2009.04.20. 09:33:11

Az autós találkozók soha nem a városligetben és a belvárosban történnek. Annyi eszük azért van.

A CM is lehetne kint a repülőtéren Ferihegyen vagy Tökölön vagy Lacházán a volt reptéren,
ott elférne a sok bringás és rendezhetnének értelmes dolgokat is, pl. gyorsulási verseny vagy szlalom, üggyességi kerékpározás. De ez csak 1 ötlet.


jobb lenne, mint az agyament bicikliemelgetés, ezt melyik jóképességű raszta találta ki ???

Ha már ennyi ember összejön, akkor ott értelmes dolgokat kéne csinálni. De csak eljut 1x a tudatukig ez is.

702 · http://psztrnk.net 2009.04.20. 09:37:08

@tutko: Attól még lehet valami értelmes, hogy számodra nem tűnik annak.

"De csak eljut 1x a tudatodig ez is." ;)

sörbarát 2009.04.20. 09:44:30

@702: amugy az a vicces, hogy összes kocsis azzal jön, hogy ő milyen szegény, mert a drága benzinjéből csomót kell adóznia. Mindjárt megszakad a szívem :P.

Pont az ilyenek mondjuk abba nem gondolnak bele, hogy a benzin aztán füstté válik, mely MÉRGEZŐ. És kiket MÉRGEZNEK? Igen, a bringásokat és a gyalogosokat! Ha már miattuk baszodik szét a tüdöm, akkor azt meg kell köszönnöm nekik netalántán? Fizessek én nekik emiatt? Valamilyen "köszönjük kocsisoknak a mérgező füstöt" adót és válasszuk ki a legtöbbet mérgező kocsist és adjunk neki netalántán egy ingyen utazást???

És akkor még van annyi vér a pucájukban, hogy ide jönnek fikázni olyan embereket, akik megpróbálnak EGÉSZSÉGESEBBEN közlekedni???

702 · http://psztrnk.net 2009.04.20. 09:59:25

@sorbarat: Nekem amúgy mindegy, ki mivel közlekedik. Én nem járok autós fórumokra ostobázni az autóval közlekedőket (holott elég idegesítő lehet, amikor a 86-os az Erzsébet-Margit távot 42 perc alatt teszi meg), cserébe elvárom, hogy - mivel szabályosan, sisakban, kivilágítva stb. közlekedek, és a bringázást nem heccnek tartom, hanem komolyan veszem, ergo úgy is csinálom - engem is hagyjanak úgy közlekedni, ahogyan akarok.

Ezért tud felhúzni, amikor mondvacsinált ökörségekkel - ld. adó - dobálnak meg. Mint ahogyan az is felhúz, hogy évente kétszer három órát képtelenek tolerálni a CM-et.

Perillustris 2009.04.20. 10:14:19

@Bartoki: "Értem... Tehát leginkább önös érdekekből?"

Szajkózd ezt: önös érdek, önös érdek, önös érdek, önös érdek.

Most jó?

Arról persze nagylelkűen feledkezz meg, hogy a kerékpáros nem termel káros anyagokat, nem zajos, nem kell rá milliárdokat költeni, stb.

Perillustris 2009.04.20. 10:19:59

@Bartoki: kb. "610 milliárd Ft különadót"

Ez mit takar pontosan?

tutko (törölt) 2009.04.20. 10:23:11

Az autósoknak nem csak a ti kritikus masszátokat kell elviselnie hanem a napi szinten történő útlezárásokat, eltereléseket stb.
A rossz minőségű utak mellett.

Ezért kicsit idegesebbek az átlagnál mivel még ilyenkor is dugók keletkeznek miattatok.

Minek kell 2 hidat lezárni ? mikor 2 újat építeni kéne, nem lezárni.

Szennyezés: elsősorban a teherforgalom ,kamionforgalom, repülőgépforgalom okozza. NEM A KOCSISOK.

Ezt se tudtátok ?

Jövőre inkább Ferihegyre menjetek masszázni, ott legalább nem a kicsosokkal toltok ki.

mement 2009.04.20. 10:25:19

@tutko: "Azért az autósok által befizetett adókból épülnek a bicikliutak is. Ezt azért ne felejtsétek el."

Ez netto hulyeseg es onerzetes demagog fasszsag. Kozpenzebol epul, elkulonitett alapbol, amiben benne van a benzin adoja is, de benne van a tej eladasabol szarmazo ado bevetel is.... Az utakat mindenki adojabol epitik... Meg az autopalyat is amit csak autok hasznalhatnak. (mert elvben kozerdeku dolog.)

mement 2009.04.20. 10:28:02

@tutko: "Szennyezés: elsősorban a teherforgalom ,kamionforgalom, repülőgépforgalom okozza. NEM A KOCSISOK."

Ez igy van, de a kornyezetvedelmi szempont csak egy a sok kozel azonos sulyu tenyezo mellet ami miat azt szeretnenk hogy kevesebb honfitars pofogojon egyedul a szobanyi meretu autojaban.

kartoffelpuffer 2009.04.20. 10:31:11

Azt mesélje már el valaki hogy ez az egész rendezvény mire jó? Mit értek el a bicikliemelgetéssel? Több bicikliút fog épülni az amugyis zsúfolt városban?

K.

sörbarát 2009.04.20. 10:36:28

@tutko: azt hogy lezárnak és felújítank hidakat arról nem mi tehetünk, így nem is rajtunk kell ilyen frusztrációt kihagyni.

1 kocsi persze nem termel sok mérgező füstöt, de itt nem 1ről van szó, hanem SOKról. Sok kis mérgező füst az SOK lesz, akárhogy is vesszük. Azok járnak nap mint nap a városban, nem a repülők, azok mennek a járda mellett az úton és füstölik teli a városunkat. Pedig sokuknak meglenne a lehetőség, hogy NE tegyék, de a lustaság nagy úr.

De ha már lusták, akkor ne azokat fikázzák, akik nem azok és egészségesebb közlekedést választanak ezzel kevesebbet ártva MÁSOKNAK, és a VÁROSNAK.

Bartoki 2009.04.20. 10:37:12

@Székely Endre:

"A hozzáállásunk nem abban különbözik a tiétekétől, hogy ezt a közlekedési eszközt lenézzük, hanem abban, hogy nem magasztoljuk fel fölöslegesen. Mi csak akkor használjuk, ha tényleg kell, és ezt ti is megtehetnétek."

De hát nekem nincs is autóm. :O
Jelenleg BKV-vel szívok (háztól házig másfél óra), és éppen bicajt akarok venni hogy csak 1 óra 15 perc legyen háztól-házig... :)

Ettől függetlenül nem nézem le sem az autót sem a bicajt. Mind a kettő nagykirály, mindegyiket a maga helyén kell használni.

"Mi nem próbáljuk megmagyarázni, hogy Bp. bringázásra alkalmatlan, hogy elsárgul a 20 eFt-os ingünk gallérja, hogy mit gondol majd az ügyfél, ha bringával jelenek meg (még borzalmasabb, ha Babettán)"

Van pár része ami közlekedhető, de Budapest nagy része tényleg alkalmatlan - pl. a forgalmas főútvonalak.

A közösség érdekében meg nekem csak ne Babettázzon senki - igaz hogy csak fele-harmada CO2-t bocsát ki, de szmogot meg sokkal többet csinál mint egy normális autó...

És azt hiszem zajban sincsen nagy különbség. :)

"hogy a BKV-n büdösek az emberek"

Sajnos vannak páran akik büdösek, de engem a tolakodás, az állva zötykölődés, meg az elvesztegetett idő zavar a legjobban.

"meg hogy a mai korban a korszerű ember Touareggel jár, meg Cayenne-nel."

Hát akkor már inkább Cayenne-nel. :)
De nem vagyok SUV-mániás, én egy Aston Martin DB9-et vagy Tesla elektromos autót sokkal többre tartok. :))

"És nem csak az amsterdami és koppenhágai rasztakupira gondolok, amikor azt mondom, van más lehetőség, hanem a londonira, frankfurtira, new yorkira, bécsire is, ahol nem mindenki biciklivel jár, de autóval is lényegesen kevesebben, mint itt."

Amszterdam és Koppanhága sokkal kisebb városok mint Budapest. Távolság és forgalom tekintetében is. Az igazán elterjedt biciklisközlekedés Hollandiában is a kisvárosokban van (nálunk meg falun).

Úgy tudom Bécsben 20 éve is és most is 30% körüli az autós közlekedők aránya, vagyis pont annyi mint (most) Budapesten.

"Ott nem büdös a tömegközlekedés, és nem lesz sárga az inggallér. Ezek K-európai adottságok."

Ebben egyetértünk. Hollandiában csúcsidőn kívül 99%-ban volt ülőhelyem a vonaton, lehetett nyugodtan olvasgatni, laptopozni.

mement 2009.04.20. 10:37:56

@kartoffelpuffer: Igen remeljuk hogy tobb bicikli ut fog epulni az amugy is tulzsufolt varosban. Mert nevetsegesnek tartjuk, hogy a veges kihasznalhato helyel rendelkezo varosban, a veges aterezto kepessegu utakon, pont azoknak nincs megnyugtatoan rendezve a helyzetuk akik a legkissebb helyet foglalnak el, es kozlekedesukbol nem szarmazik semmien karos es egesszsegpusztito mellektermek.

Egyebkent sem kene tuleroltetnie magat senkinek epitkezes cimen, savokat szeretnenk a mar eleve meglevo utakon.

702 · http://psztrnk.net 2009.04.20. 10:39:23

@kartoffelpuffer: számomra pl. arról, hogy ilyenkor X ember rájön, hogy "jé, ezt a távot simán lebiciklizem", úgyhogy legközelebb lehet, hogy nem autóba ül, hanem bringára.

(Arról is beszélnünk kellene, hogy mire jók az autós érdekvédő szervezetek. Mit érnek el? Több parkolóhelyet fognak kialakítani az amúgy is zsúfolt városban?)

Közöd?? (törölt) 2009.04.20. 10:43:24

mocskos szemét tetves felvonulgatós állatok, dögöljetek meg!

mement 2009.04.20. 10:44:42

@Közöd??: :D mar vartam mikor nyogsz be valami hasonlot:)

5perc 2009.04.20. 10:51:28

Mint tömegközlekedő szimpatizálok a kerékpárosokkal is általában, de a megmozdulás után a Nyugati téren a piros jelzés ellenére szép számú baromarcú hajtott a gyalogosok közé a zebrán.
A legtöbb biciklista biztosan tiszteletben tartja a zebrán átkelő gyalogost, de bizony volt, aki még a figyelem felkeltésére létrehozott ünnepen is suttyó paraszt maradt. Ők nem hiányoznak a forgalomba sem autóval sem biciklivel.

Bartoki 2009.04.20. 10:57:01

@Perillustris:

"Szajkózd ezt: önös érdek, önös érdek, önös érdek, önös érdek.

Arról persze nagylelkűen feledkezz meg, hogy a kerékpáros nem termel káros anyagokat, nem zajos, nem kell rá milliárdokat költeni, stb."

Ne légy ideges, remélem veszed személyes sértésnek hogy ellent mertem mondani. :)

Csak arra akartam rávilágítani, hogy aki bicajjal jár, az is elsősorban saját magának akar jót, vagyis nem ér az autósokat ezzel basztatni.

Amúgy valóban messze nem olyan káros a környezetre a bicaj, csak sajnos sok embernek nem valós alternatíva. Napi 1-2 km télen-nyáron bevállalható, de napi 30 km nehéz, veszélyes terepen (forgalom) max. a vallási fanatikusoktól várható el.

Pont ezért van a BKV, de az meg annyira szennyez hogy tul. képpen mindegy hogy kocsival mész-e.

Az évente 610 milliárdot már kifejtettem:

500 mld üzemanyag jövedéki adó
50 mld autópályamatrica
60 mld súlyadó

Ezeket címzetten a közúti infrastruktúra fenntartására fizetik az autósok, vagyis ők külön-külön nem mennek el az M0 építésére segíteni, de fizetnek érte hogy valaki, akinek ez a szakmája, megcsinálja nekik.

És ezek még csak azok a tételek, amik címzetten erre kellene hogy forduljanak, mert tulajdonképpen az évente kb. 80 milliárdos regadót, meg a kb. 20 milliárdos (becslés) átírási sápokat is lehetne erre fordítani.

A kötelező biztosítást direkt nem említem, mert annak semmi köze ehhez - az a kárrendezésre van, nem az infrastruktúra fenntartására.

Közöd?? (törölt) 2009.04.20. 10:57:05

"A legtöbb biciklista biztosan tiszteletben tartja a zebrán átkelő gyalogost"

marhaság, egysem tartja tiszteletben

mement 2009.04.20. 10:57:16

@5perc: Igazad van, de hozzateszem csendben a CM en keresztul (mint kozosseg nem mint a felvonulas) a bringasok sajat berkeiken belul probalnak rendett tenni a fejekben a kressz teren, es odahatni mas bringasoknak... egyszeru kiadvanyokal, kampanyokal, rovid uzenetu matricakkal stb.

mement 2009.04.20. 10:59:06

@Közöd??: en peldaul biztosan tiszteletben tartom, meg akkor sem anyazok es akkor sem rombolok bele a gyalogfelhobe, ha koruton a nekem teli zold ellenere tomegevel indulnak at elottem a zebran a nekik teli pirosban:)

"marhaság, egysem tartja tiszteletben"
Szoval egy mar biztos van

papamaci1 2009.04.20. 10:59:23

A kedves biciklistáknak általában se reflektora, se hátsó lámpája. Azonkívül agresszívek, a járdán kerékpároznak, dühösek ha a kismama és az öreg nem adutat nekik, fellökik a gyalogost..... Menjenek az úttestre, vagy a ..csába.....

papamaci1 2009.04.20. 11:01:45

A zebrán a gyalogosok mellett kerékpárral mennek, a villamos szélárnyékában tekernek, stb....

702 · http://psztrnk.net 2009.04.20. 11:05:01

@papamaci1: na tessék, eddig azt hallottuk, hogy takarodjunk le az úttestről. Most meg azt, hogy takarodjunk le a járdáról. Akkor most már tényleg csak a picsa maradt nekünk... :)

Perillustris 2009.04.20. 11:05:06

@Bartoki: "jövedéki adó"

A jövedéki adó miért lenne címzett adó? Az alkoholok után befolyt pénzből sem kocsmát épít az állam.

Perillustris 2009.04.20. 11:06:13

@Közöd??: "marhaság, egysem tartja tiszteletben"

Így van, egy sem. MIND gyilkos gyalogosgázoló. Tele van az újs...

Perillustris 2009.04.20. 11:14:55

@papamaci1: "A kedves biciklistáknak általában se reflektora, se hátsó lámpája."

Az általában nálad milyen arányt jelent? Számomra a szó azt fejezi ki, hogy többnyire. Ez szerencsére nem igaz, bár a probléma még így is jelentős, s tenni kell ellene, de az ilyen f@szságok hangoztatása teljesen felesleges.

mement 2009.04.20. 11:15:37

@Bartoki: :) akinek napi 30 km letekerese barmilyen problemat okoz (es amugy egesszseges) ott sulyos gondok vannak, alap esetben egy atlagos embernek ez egyszeruen nem jelenthet probelmat. A forgalom veszelyes terep? Miert is? Es akkor egy szep ivvel megint csak eljutottunk a cm egyik celkituzesehez

veny 2009.04.20. 11:16:50

Látom, van itt már minden, ökobiznisztől kimitadózikig, kimonnyonle meg kinek az annyát meg vissza, roppant kulturális. :(

Ha nem zavarom az urakat, én beszélnék inkább a CM-ről kicsit... :)

Először is: Szerintem az összkép határozottan jó volt, én jól éreztem magam. A CM kezd igazi hagyomány lenni, és jól írja a postoló, igenis egyfajta ünnep.

Most pár kritikai észrevétel következik, de elöljáróba még egyszer hangsúlyoznám: az összkép határozottan pozitív!

1.) Az indulás a Tabánból határozottan rosszul sikerált, egyszerűen nem lehetett haladni, tolni kellett kb. a hídig. Ugyanígy a vár mögött, az Alagútra fordulás előtti utcában is feltorlódtunk. Az útvonal nagyja kellően széles utakon megy, ott nincs semmi gond, de kéne figyelni ekkora menetnél a szűk keresztmetszetekre.

2.) Magam is láttam számos "méltatlan" résztvevőt a menetben és környékén. Közlekedésre alkalmatlan bringákra (alapfelszerelések, pl. világítás teljes hiánya) és bringásokra (pl. mindenen áthajtó betyárhülye, besörözött) gondolok...

3) Itt a commentek között is láttam, meg a helyszínen, szervezőktől is hallottam azt a sirámot, hogy a menet nagyja "vasárnapi bringás", és hogy ez "milyen gáz". Jómagam is vasárnapi volnék, ezt gondolom erről:
- hülyén néznétek ki kétszázan, senkit se érdekelne a Ridiculous Mass
- tudomásul kéne venni végre, hogy a bringások hatalmas többsége biza ilyen, és a CM biza ráluk épít, róluk/nekik szól

4) Voltak fentebb emlegetve a mindenféle alternatív kerekes ketyerék. A magam részéről örülök nekik, érdekes színt visznek a menetbe, és a többségük haladni is képes, szóval teljesen OK. Mondjuk amikor a Láncchídon egy diffúz vonalban 10-15 egykerekes haladt előttem, a bringához kjépest elkeserítő ütemben és megelőzhetetlenül gomolyogva, akkor azért nem szerettem őket annyira, de egy határozott csiling segített.

darnmarquee 2009.04.20. 11:32:20

Üdv Mindenkinek Berlinből! Örülök, hogy megint volt CM. Aminek nem örülök, az az, hogy semmi sem történik. Eddig mindig elmentem tekerni, de már évek óta csak "kötelességtudatból", most meg már abból sem, mert meguntam, és inkább leléptem Berlinbe. Javaslom mindenkinek, aki teheti, tekerjen minden nap, még ha a város nem is tűnik megfelelőnek erre.

Bartoki 2009.04.20. 11:34:05

@Perillustris:

"A jövedéki adó miért lenne címzett adó? Az alkoholok után befolyt pénzből sem kocsmát épít az állam."

A poén jó :) de a jövedéki adót pont azért igényelhetik vissza a traktort, hajót és vasutat üzemeltetők, és azért nem kell megfizetni pl. erőműben való hasznosításkor, mert ilyenkor nincs köze az úthálózathoz.

És pont emiatt lesz majd 10-20 év múlva jövedéki adó azon az áramon is, amit az ember a plug-in hibrid autóba tölt.

702 · http://psztrnk.net 2009.04.20. 11:37:16

@Bartoki: viszont továbbgörgetve a gondolatmenetet, a "nincs köze az úthasználathoz" azt jelenti, hogy nem növeli a közútrendszer amortizációjából származó fenntartási költséget. Amint a kerékpárok (amelyek közül a legnehezebbnek mondjuk 20-30 kg az önsúlya) sem... :)

702 · http://psztrnk.net 2009.04.20. 11:38:32

@702: bocs, úthálózathoz, de a lényeg marad.

Bartoki 2009.04.20. 11:44:17

@702:
Igen, a bicaj valószínűleg nem fogja szétverni az aszfaltot, de megépíteni azért mégiscsak meg kell, és meglepően drága. :)

Aztán meg 20 év alatt szétfagy az magától is, vagyis karbantartani is kell.

Azt persze vicces lenne felvetni hogy a bicajra "bicikliút-matrica" kelljen :) bár ha más nem marad akkor a brigádmunka helyett (az eredeti felvetés arról szólt) lehet hogy ez is lehetne egy alternatíva a források előteremtésére - pl. egy "Én 10/100e Ft-tal támogattam a bicikliutak épülését"-kitűző.

tapas 2009.04.20. 12:00:59

A gyalogosok, a biciklisek és az autósok között is ugyanolyan arányban vannak bunkók és jó fejek.

Mindenkire ráfér egy kis illemtan, leginkább a fórumozókra.

A témához: A CM szerintem is arra jó, hogy felhívja a figyelmet a biciklisták egyre nagyobb számára, s ezzel, ha csak áttételesen is, de hozzájárul egy biciklibarátabb (és nem autósellenes) városi infrastruktúra kialakításához.

Minél többen bicikliznek, annál egyszerűbb lesz keresztülvinni ezeket a dolgokat, ahogy az angolok is csinálják pár száz éve: befüvesítik az egész parkot, és oda építenek utat, ahol az emberek kitaposták. Nem kell doktorátus ahhoz, hogy kitaláljuk, hová érdemes biciklisávokat, tárolókat stb. létrehozni.

Persze egy autós társadalomban nehéz kiszedni az embereket a járgányból, de hosszú távon nem lehetetlen.
A BKV pedig (eltekintve az impotens szervezettől és felső vezetéstől) jobban fejlődhetne, ha többen vennének bérletet. De így is az egyik jeghasználhatóbb (ha nem is a legsterilebb) hálózat Európában.

A nagyváros kontra kisváros vitához: A Római partról a belváros biciklivel se tart tovább, mint a csúcsforgalomban a Szentedrei úton. De egy jó elővárosi vasúthálózat, amely csatlakozik a BKV-hoz, ad abszurdum vasúttal is átjárható metrósínek... ez nem ártana az agglomeráció-belváros viszonylatban.

Ja, és a gyorsabb vonatok is segíthetnek, főleg, hogy egyre többen lesznek kénytelenek akár 100 km-re menni dolgozni mostanság. Ha fél óra alatt be lehetne érni mondjuk Gyöngyösről, kényelmesen, bizonyára kevesebb autó pöfékelne Budapesten.

HA pedig egyszer majd megépülne a teljes M0, és nem csak szűk halálsávokkal, hanem teljes értékű autópályaként, bizonyára az is sokat segítene. Az autóforgalom nagy része ott találkozik a bicikliforgalom nagy részével, ahol az autósok kénytelenek áthaladni, a belvárosban, a hidak környékén.

702 · http://psztrnk.net 2009.04.20. 12:22:37

@Bartoki: (talán) Meg fogsz lepődni, de brigádmunka már most is létezik. A Bringaút Közhasznú rendszeresen jár takarítani és megtisztítani a bringautakat a belógó ágaktól stb. Én magam is voltam már ilyen akción az agglomerációban.

Próbáljuk karbantartani, amit "nekünk/értünk" építettek. Azaz nem csak használjuk (már amelyik használható, de ez már egy másik történet), hanem meg is becsüljük és tőlünk telhetően teszünk is érte.

(Most lelki szemeim előtt felrémlett, hogy az EmPaMo társadalmi munkában átfesti a parkolóautomatákat...:)

mement 2009.04.20. 12:29:25

@Bartoki: nezd, azzal hogy nem tudod vagy nem akarod elcsalni az autozashoz kotheto kiadasokat, adokat nem jelenti azt hogy csakis te jarultal hozza kizarolag az uthalozat fentartasahoz es fejlesztesehez. Nem csak kizarolag a benya jovedeki adojabol epulnek az utak, ez egy elkulonitett alap aminek a penzugyi forrasat tobb adonem es allami bevetel adja, plusz esetenkent unios forras is segiti. Utak mar az okorban is epultek, joval az autok elott. En szivesen resztveszek onkentes alapon bringautak epiteseben, kituzo nelkul is(mer joarc vagyok:) ), ha azt latom majd hogy a margit hid felujitasan kozmunkaban kotelezoen dolgoznak az autos kollegak, telen pedig rotacios muszakokban ejelente jarjak az utakat es javitjak a katyukat, de az autopalya talan jobb pelda lenne.

Eszed legyen:) Az utak meglete mindenki erdeke, egy bringasav kulturalt felfestesehez es vonalvezetesehez pedig nem kellenek oruletes es csillagaszati osszegek

De remelem a gyalogostol nem varod el hogy maganak huzza fel a jardat, vagy a nagymamitol hogy maganak epitsen korhazat ha orvoshoz akar menni.

glassjaw 2009.04.20. 13:00:49

Feljottem ide megnezni, hogy kb hanyan lehettunk tegnap, erre kiderul, hogy vannak olyanok akiknek az a legnagyobb fajdalma, hogy vasarnap delutan harom orara lezarnak egy par utat a belvarosban. Oszinten sajnalom ezeket az embereket, ok pedig azt sajnalhatjak, hogy ha mar nincs biciklijuk nem setaltak ki tegnap a varosligetbe meginni egy sort es mulatni egy jot azon, hogy van par tizezer ember, akinek mar az is oromet okoz, ha egyszerre felemelhetik a fejuk fole a bringajukat.

DjKaller 2009.04.20. 13:40:50

@tutko:
Ezt jól látod tutko, valóban így van ciki lett a bringázás és elvárás, hogy mindenkinek legyen autója, és aki jól keres az autóval jár. Ez odáig megy hogy sokaknak az a célja, hogy miután munkába álltak első keresetükből vegyenek egy autót.

De ezen lehet változtatni!
Csak rajtunk és a felnövekvő új generáción múlik, hogy mire ösztönözzük őket. Mi a sikk, az autó vagy a canga. Ezek mind egyéni döntések.

Korábban totyazotya azt mondta egy hozzászólásomra ami a fenntarthatósággal kapcsolatos, hogy "te beveszed ezt a maszlagot".

És ti, ti beveszitek ezt a maszlagot?

Csak rajtad múlik, hogy beállsz-e a sorba és autózol, mert azon parázol ki mikor hogyan néz le amiatt hogy bringával közlekedsz, vagy némi leszarom hormon termeléssel, ellensúlyozod ezt és és közben inkább arra gondolsz, hogy úgy is előbb-utóbb az alternatív életforma fog győzni, mert a másik halálra van ítélve.

Bartoki 2009.04.20. 13:43:18

@mement:

"Eszed legyen:) Az utak meglete mindenki erdeke, egy bringasav kulturalt felfestesehez es vonalvezetesehez pedig nem kellenek oruletes es csillagaszati osszegek"

Pedig sajnos az ilyesmi drága. Ha csak direkt bicikliút (kis teherbírású), akkor 2x1m széles bicikliút valószínűleg kihozható 100 millió Ft alatt km-enként (50e Ft/m2).

Az autóknak való többsávos utak a városban kb. 1 mld Ft/km áron épültek mostanában, ami négyzetméterenként ennek a duplája. Ha olyanból kanyarítunk el, akkor azon az áron érdemes számolni.

Viszonyítás kérdése hogy ez sok vagy kevés.

"De remelem a gyalogostol nem varod el hogy maganak huzza fel a jardat, vagy a nagymamitol hogy maganak epitsen korhazat ha orvoshoz akar menni."

Pontosan. Vagy épít magának kórházat, vagy fizessen TB-t (amíg dolgozik) ha orvoshoz akar menni. De hát ez már most is így van...

mement 2009.04.20. 14:08:01

@Bartoki: Remeltem hogy reakciodban elohozod a TB-t. Az utepitesekhez nem kulon jarulek, hanem mas adonemek formajaban teremtik elo a penzt, ebbe benne van az autostol lehuzott penz is, de kozvetve benne van a tejbol meg kenyerbol szamrazo forgalmi ado bevetel is, az utepites anyagi terhei elvben tehat mindenkit erintenek, ami egy pontig helyes is hiszen mint irtam kozerdek. Nem akarok tul nagy szavakat hasznalni, de egy demokraciaban ahol evben kozteherviseles elve valosult meg, gyermeteg es szanalmas dolognak tartom azzal elohozakodni ki mennyit fizet a kozosbe. Minnel tobbet egyebkent annal jobb, mert annal tobb kozos erteket tudunk teremteni es fentartani, de ennek megitelese bealitottsag kerdese is. (ja igen: mindezt persze egy idalis vilagban)

En nem akarok uj bicikli utakat a varosban, folosleges fasszsag, es jellemzoen ugy is csak a jardan lehet elvezetni, en es sokan masok egyszeru jol lathato vedett bringasavokat szeretnenk a mar meglevo utakon, peldaul a kozlekedest akadalyozo uton parkolo autok helyere (kurvajo kozhely: Az uton parkolni luxus), ennek kivitelezhetosege lenyegesen konnyeb, anyagi vonzata kisseb mint egy uj jardan huzott bizbassze, es mindezek mellet meg valos infrastrukuralis beruhazasnak is tekintheto szemben a joval dragab diszteglabol kirakott papiron letezo de gyakorlatban hasznalhatatlan es durvan eletveszelyes bringautakkal szemben.

Razor1 2009.04.20. 16:11:42

@Bartoki: Kicsit utánaolvastam mennyi lehet manapság egy km bringaút. A lenti két cikkben szereplő összegeket és km-eket elosztva az egyiknél 28M Ft /km, a másiknál 39M Ft /km jön ki.

www.operativprogram.hu/kerekparutak_fejlesztese_a_regiokban/
hir3.hu/index.php?hir=magazin&hirid=22297&kat=9

Joe Forster/STA · http://sta.c64.org 2009.04.20. 22:38:03

@Prala: www.kerekparosklub.org/milyen-erveket-ne-hasznalj-amikor-biciklisekkel-vitatkozol-0 Addig ülj le, egyes!

"az, hogy ti nem tudtok közlekedni, az DEMSZKY és a bandájának a hibája, ennek ellenére szerintem a legtöbb közületek oda húzza az x-et, amikor bürgermeistert kell választani."

Tippelned fölösleges, mert fogalmad sincs.

@mindennickfoglalt: Nem minden biciklis tanulatlan kulimunkás, mint te vagy, aki csak az aszfaltozáshoz értene...

@Bartoki: "Értem... Tehát leginkább önös érdekekből?"

Az együttműködés és önzetlenség optimális viselkedési stratégia, amelyet az evolúció fejlesztett ki: en.wikipedia.org/wiki/Altruism Valószínűleg vannak az önzéssel rokon okai is, de ha az egész társadalomnak jó, akkor nem mindegy a valódi ok? Te miért szereted azt, aki szeretsz? Részben önzésből is teszed. Na látod!

"A zautósok ezt outsourcolják: összedobnak évente kb. 610 milliárd Ft különadót (a rendes adójukon felül) az utak fejlesztésére: 500 milliárd Ft körül jövedéki adó formájában, plusz 50 milliárdot autópálya-matricák, és 60 milliárdot súlyadóban."

És megkapják ennek a sokszorosát a költségvetésből, 2004-es adatok szerint kb. a 10-szeresét: www.levego.hu/letoltes/kiadvanyok/tiltandotamogatas.pdf Ha nem értesz egyet, adj forrást!

"Pedig sajnos az ilyesmi drága. Ha csak direkt bicikliút (kis teherbírású), akkor 2x1m széles bicikliút valószínűleg kihozható 100 millió Ft alatt km-enként (50e Ft/m2)."

Forrás? Én kb. egy nagyságrenddel kevesbbről tudok.

"Az autóknak való többsávos utak a városban kb. 1 mld Ft/km áron épültek mostanában"

Ez az autópálya ára, építményekkel együtt. (És a horvátoknál kb. kétharmadáron építenek.) Szerintem ebben is kicsit (?) el vagy tévedve...

@totyatotya: "@DjKaller: "Remélem azt te sem vonod kétségbe, hogy az autó használat nem fenntartható."

HAHAHAHAHAHA. Bazz mert te ezt igy leirtad, vagy honnan a fenebol jott ez???? vagy aki a fenti allitasodat ketsegbevonja az egy mi? Imadom az ilyen kijelenteseket."

Mi vagy te, közgazdász, olajmérnök, futurológus vagy egyéb kutató? Egyik sem, sőt, még utána sem olvastál. Hát akkor miért nem maradsz csendben? Nesze egy link, nézd végig: server1.freepressz.hu/index.php?option=com_content&view=article&id=1:zsigerbeszed-letoeltes&catid=35:filmek&Itemid=54

"de ne csak a levegobe beszeljek ellentetben egyesekkel: www.news.com.au/story/0,27574,25348657-401,00.html"

Hűbazmeg! Ha tudsz olvasni, akkor olvass Science-et vagy Élet és Tudományt. (A nevükből látható, hogy ezek tudják is, miről beszélnek.)

"MINDEN tekintetben CSOKKEN a szennyezoanyag kibocsajtas, szinte egesz europaban."

A kiotói egyezmény lényegében arról szól, hogy én eddig naponta N-szer fingtam az orrod alá, de ezentúl kevesebbet fogok. Ettől te még fulladozni fogsz a zárt szobádban, mert a fingszag lassan szellőzik csak ki belőle. Még ha meg is ígérném, hogy hónapokig nem fingok oda - amit nem ígérhetek, mert imádom a káposztát -, akkor is még hosszú ideig éreznéd a szagot. A szintedre lejuttatva a példát most érted?

csigaszem 2009.04.21. 12:26:43

Sziasztok!

Találtam egy oldalt, ahol szerintem nektek is helyetek lenne! Bringával a természetben, jehh.

www.hurrakirandulunk.com/

Tulajdonképpen közösségi oldal kirándulóknak, tervezésre, informálódásra, mesélésre is kiválóan alkalmas!


Gergő

Csajbringa · http://csajbringa.hu 2009.04.21. 19:34:00

Film a múlt vasárnapi Critical Mass-ről:
vimeo.com/4251572

Bartoki 2009.04.23. 12:01:20

@mement:

"Remeltem hogy reakciodban elohozod a TB-t. Az utepitesekhez nem kulon jarulek, hanem mas adonemek formajaban teremtik elo a penzt, ebbe benne van az autostol lehuzott penz is, de kozvetve benne van a tejbol meg kenyerbol szamrazo forgalmi ado bevetel is, az utepites anyagi terhei elvben tehat mindenkit erintenek"

Nem tudom hogy összesen mennyit fordítunk útépítésre - végülis ez ettől függ.

Mindenesetre nem hiszem hogy sokkal több lenne mint a külön címzetten beszedett 600-700 milliárd.

"gyermeteg es szanalmas dolognak tartom azzal elohozakodni ki mennyit fizet a kozosbe."

Ez politikai ideológia kérdése, ebben úgysem lehet igazságot tenni. Szerinted ez nem érdekes, mások szerint meg érdekes.

"En nem akarok uj bicikli utakat a varosban, folosleges fasszsag, es jellemzoen ugy is csak a jardan lehet elvezetni, en es sokan masok egyszeru jol lathato vedett bringasavokat szeretnenk a mar meglevo utakon"

Nehéz erre általános választ adni - mindig ott kell elvezetni ahol a legjobban elfér.

Ha van egy senki által sem használt, 6 méter széles járda, akkor abból miért ne lehetne parkolóhely vagy bicikliút, vagy mindkettő (amire igény van).

Ha meg a járda tele van gyalogossal, és az út meg alacsony forgalmú, kihasználatlan, akkor meg persze legyen ott a bicikliút.

"peldaul a kozlekedest akadalyozo uton parkolo autok helyere"

Az autósok elleni acsarkodással nehéz lesz szövetségest találni a célok megvalósításához.

Láthatod hogy a politikát egy akár százezres kritikus tömeg sem hatja meg.

Az autósok 3 millió potenciális szövetséges lehetnének a normális közlekedés kiharcolásához - már ha tényleg ez a cél és nem csak a szekértábor fanatizálása.

Bartoki 2009.04.23. 12:45:29

@Razor1:

"A lenti két cikkben szereplő összegeket és km-eket elosztva az egyiknél 28M Ft /km, a másiknál 39M Ft /km jön ki."

Nagyságrendi becslést próbáltam adni - arra akartam rávilágítani, hogy nem olyan olcsó mint ahogy az egyszerű aggyal az ember gondolná ("kirakom Viacolorral 5e Ft/m2, mi ezen a drága?"), hanem egy legalább 10-es szorzóval drágább.

Azon is sok múlik hogy hol kell építeni - ezek a nagyon olcsó utak vidéken, az út mellett épültek, a városban valószínűleg valamivel drágább (de még úgy is bele kellene férjen a 100 millióba).

Bartoki 2009.04.23. 13:09:21

@Joe Forster/STA:

"A zautósok ezt outsourcolják: összedobnak évente kb. 610 milliárd Ft különadót (a rendes adójukon felül) az utak fejlesztésére: 500 milliárd Ft körül jövedéki adó formájában, plusz 50 milliárdot autópálya-matricák, és 60 milliárdot súlyadóban."

"És megkapják ennek a sokszorosát a költségvetésből, 2004-es adatok szerint kb. a 10-szeresét: www.levego.hu/letoltes/kiadvanyok/tiltandotamogatas.pdf Ha nem értesz egyet, adj forrást!"

Ember, gondolkozzál már... 10x610 milliárd az több lenne mint a 2004-es állami költségvetés fele! :) Nem gyanús ez? :))

A jogos érveidet is hitelteleníted ha csúsztatsz...

A Tildandó Támogatások tanulmány 300 oldal, most így hirtelen nem olvastam végig részletesen. De ha jól gondolom, akkor erre a mondatra hivatkozol:

"A 2004. évi állami költségvetés 270 milliárd forintot irányozott elő autópálya-
építésre."

Ez lehet hogy közel 10x-ese a 2004-es matrica-bevételnek (az 50 mld amit én írtam 2007 vagy 2008-as adat).

De nem a 610 milliárdnak. :)

Gondolom láttál már olyat, hogy egyszeri nagy beruházással (mondjuk 20 milla) felépítek egy lakást, azt utána évi 1 milliós lakbérért kiadom, és így 20-30 év alatt megtérül.

"Az autóknak való többsávos utak a városban kb. 1 mld Ft/km áron épültek mostanában"

"Ez az autópálya ára, építményekkel együtt. (És a horvátoknál kb. kétharmadáron építenek.) Szerintem ebben is kicsit (?) el vagy tévedve..."

Autópályák mostanában 2-3 mld Ft/km áron épültek, kivéve a nagy hidak, ami 5-10x ennyi, biztosan hallottál róla...

Amikor a nagy Demszky-Gyurcsány paktum megszületett, akkor konkrétan emlékszem rá hogy az állam 80 milliárdot adott a budapesti főutak felújítására, és ebből 80 km újult fel. Innen jön az 1 mld/km.

Az más kérdés hogy ezeknek a reális ára ennek kb. a fele-harmada lenne, a többi ún. "alkotmányos költség" :). Mindenesetre az államnak a kiadási oldalon ennyibe került.

Bartoki 2009.04.23. 13:13:41

@Bartoki:

Jaj, ezt nem fejtettem ki rendesen:

"Gondolom láttál már olyat, hogy egyszeri nagy beruházással (mondjuk 20 milla) felépítek egy lakást, azt utána évi 1 milliós lakbérért kiadom, és így 20-30 év alatt megtérül."

Szóval 2000-2004 körül intenzív autópálya-fejlesztés volt, de azok a pályák hosszú évekig hozzák majd az államnak a matricapénzt, nem 1 év alatt kell megtérüljön.

Léhüllő · http://autostat.hu/markakereskedesek-szervizek 2009.10.02. 13:42:39

wow, végre valami érdekesebb oldal.
Mondjuk a hozzászólásokon a vége felé már kezdtem átfutni, de az egész tetszik :)
süti beállítások módosítása