Friss topikok

Címkék

afrika (4) alkohol (11) andrássy (3) armstrong (4) ausztrália (6) autómentes (24) autós biciklis ellentét (3) baleset (35) bam (4) bérbicikli (30) bicikli (18) biciklibulvár (6) bicikliparkoló (8) biciklis futár (9) bicikliút (134) bírság (10) biztonság (54) biztosítás (5) bkk (8) bkv (9) bringázz a munkába (4) bubi (14) buda (3) budapest (79) buszsáv (3) cannondale (4) critical mass (50) dánia (3) demonstráció (5) design (31) divat (8) downhill (8) dr kerékagy (5) egyesült államok (4) emelés (3) empamo (6) energia (3) energia bringa (5) építkezés (4) extrém kerékpár (3) e bike (5) felmérés (6) film (6) fotó (4) futár (3) gkm (4) google (4) gyerek (3) hátizsák (3) herebántalom (5) hibrid (4) híd (10) infrastruktúra (6) járda (3) kampány (4) képzőművészet (7) kerékagy (3) kerékpár (15) kerékpárbarát (3) kerékpárosklub (5) kerékpársztráda (6) kerékpártároló (3) kerékpárút (3) kína (3) kiskörút (7) kocsma (6) koppenhága (4) közbicikli (3) közbringa (3) közlekedés (4) kresz (17) kvvm (3) lakat (5) lámpa (4) levegő (7) london (15) lopás (16) magyar kerékpárosklub (3) margit híd (25) maszk (3) máv (7) mkk (3) mtb (3) nagy-britannia (3) new york (9) nyereg (7) obama (4) önkormányzat (21) orfk (4) párizs (7) parkolás (4) parlament (4) rakpart (3) regisztráció (3) rendőr (35) schwinn csepel (3) sisak (14) statisztika (3) szeged (3) szerviz (3) szex (5) sztrájk (8) tábla (4) tél (10) térkép (5) tolvaj (5) túrázás (8) urbánus (39) városi biciklizés (44) verseny (3) videó (12) világítás (6) víz (4) vonat (4) zene (5) Címkefelhő

A szlovák gyerekeknek kötelező a sisak

2009.01.22. 15:13 - lumina

Február elsejétől a kerékpárosoknak kötelező lesz Szlovákiában a városokon kívül sisakot hordani, a 15 évesnél fiatalabbaknak városon belül is. Kötelezővé tették emellett a fényvisszaverő mellény használatát városon kívül. A külügyminisztérium tájékoztatása szerint az új szlovák szabályozásból mindössze ennyi vonatkozik a biciklisekre.

A CM viszont úgy tudja, hogy a mellény viselése csak akkor lesz kötelező, ha rosszak a látási viszonyok. Arról is is írnak, hogy a bicikliseknek megengedett lesz a jobbról előzés, ha álló vagy lassan haladó járművet kell kikerülni, és ha ezt biztonságosan tudják megtenni.

Magyarországon is már jó ideje készül az új KRESZ, sokat még nem lehet tudni róla, a biciklisekre vonatkozó részekből tavaly annyi szivárgott ki, hogy a 12 év alatti gyerekeknek kellene sisakot hordaniuk, illetve azoknak, akiknek a sebessége meghaladja a 30 km/h-t.

Címkék: szlovákia kresz sisak

36 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://kerekagy.blog.hu/api/trackback/id/tr26895660

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

mnmnbkhj 2009.01.22. 16:34:00

Itt is azzá tenném, meg az öregeknek is.

B-road · http://szetbaszazideg.blog.hu 2009.01.22. 16:44:20

Olyan sisak kellene, ami 30 alatt eltunik, mondjuk osszecsukodik es a tarkon elhelyezett kis zsebbe csukodna be.
Mint a porsen a hatso szpojler.
:-)

Arrol nincs szo, hogy a nevtabla ne legyen kotelezo? Vagy esetleg a kulloprizmat kivalthassa a prizmatikus kulso?

Kopi3.14 2009.01.22. 16:53:41

Egyebkent ja, buko. Jozsi bacsinak simagoronygyoson vajon honnan lesz bukoja, ha a gepet is az apjatol orokolte, es meg a zsir is gyari rajta, benne?

Érthető a szabály, csak valahgoy életidegen. Leginkább faluban, ahol a tanyára kijáráshoz hasznos eszköz a kerékpár, és esetleg napi három autóval találkozik az aszfaltúton az öreg, ötszáz méteren, utána meg földutakon poroszkál. Azért még előfordul ilyen. Persze Mo-n, nem Szlovákiában. Bonyolult egy kérdés ez, kéremszépen.

bontókalapács...... http:/ /sportblog.blog.hu 2009.01.22. 16:57:07

Az fel se tűnik senkinek,hogy saját érdeke lenne viselni? Még Józsibácsinak is. Talán kevesebben halnának meg az utakon.

bontókalapács...... http:/ /sportblog.blog.hu 2009.01.22. 16:58:13

@Kopi3.14: Elvileg faluban is kéne bukót viselni a segédmotorosnak is.

avus · http://avus.blog.hu 2009.01.22. 17:09:01

Ezt a mellénykérdést jó lenne tisztázni, mert szeretek átjárni országútival a tótokhoz, és nem akarnék kikapni az ottani rendőröktől.

leslielong 2009.01.22. 17:28:13

Viseld mind a kettőt abból bajod nem lehet nekedse és a Tótéknál se.:-)

CJKrisz 2009.01.22. 17:31:30

@bontókalapács:
Így van, nem azért kell, mert olyan jól mutat benne a bringás, hanem mert az ő testi épségét védi. Saját érdeke. Persze ilyenkor lehet jönni a demagóg szöveggel, hogy "majd én azt eldöntöm, hogy kell-e a sisak, a saját életem felett én rendelkezek". Ezzel az erővel akkor motoron sem kell sisak, kocsiban meg biztonsági öv, mert a saját életem felett rendelkezek. Senki nem fog belehalni a sisak viselésébe. Szerintem igenis jó ötlet. Aki manapság sisak nélkül bringázik, az meg is érdemli. Én spec könyök, meg térdvédőt is felteszek. Lehet, hogy izzad alatta nyáron mindenem, de az izzadságot könnyebb letörölni, mint a vért...

Dr. Trebitsch 2009.01.22. 17:31:49

@bontókalapács: ha a saját érdekem, akkor talán magamtól is fel tudom tenni, ha van annyi eszem. Csak azt nem tudom, mi a tökömért kell mindenből jogszabályt csinálni.

A láthatósági mellényt meg fincsi lesz majd viselni kánikulában, hegyre fel. Piszkosul ráérnek ott az íróasztal mellett az autóval járó döntéshozók, hogy másokat szopassanak.

@B-road: névtábla???
Ez komoly, hogy kötelező? Húsz éve nem láttam ilyet biciklin...

Dr. Trebitsch 2009.01.22. 17:34:04

@CJKrisz: úgy látom, ezt pont egyszerre írtuk. :)

Egyébként igazad van: a biztonsági öv és a bukósisak is kiskorúsítás. A gyerekülés viszont nem.

CJKrisz 2009.01.22. 17:40:53

@igazitrebitsch:
Jaja, nem sok különbséggel. :)
Látod, a jogalkotók legalább gondolnak a "nem értelmesekre" is. :) Aki egyébként is szokott sisakot viselni, annak nem fáj ez a jogszabály. Igazából ezzel pont azokat célozták meg, akik nem annyira erős felfogásúak, hogy maguktól felvegyék. :)

Dr. Trebitsch 2009.01.22. 17:45:49

@CJKrisz: én kocsiban be szoktam kötni magam, és nem a rendőr miatt. Ha motoroznék, hordanék bukósisakot. Bringához nem hordok, igaz városban tekerek szinte mindig, ott meg talán egyelőre nem muszáj majd.

Ezzel együtt bosszant, hogy nem hagynak felnőni...

Reggie 2009.01.22. 17:48:45

igazitrebitsch 2009.01.22. 17:45:49

nem mindegy neked sem, hogy egy balesetbe belehalsz-e vagy nem. Es lehet hogy nem a te hibadbol van a baleset, de az okozojanak sem mindegy, hogy a hibajabol eredoen meghal valaki, vagy csak megserul.

A biztonsagi ov hianyaban kirepulo ember is balesetveszelyes. Plane a hatso ulesen ov nelkul ulo, az elotte ulore elegge veszelyes.

kis pittyegő barátságos zöld mütyürke 2009.01.22. 17:49:22

Nem értem, hogy ha valami jó, praktikus, biztonságos, abból miért következik, hogy kötelező.

Nem hordtam sose sisakot, és eztán sem fogok, csak akkor, ha kedvem lesz. Hadd törjem már össze magam úgy, ahogy akarom.

Reggie 2009.01.22. 17:52:20

kis pittyegő barátságos zöld mütyürke 2009.01.22. 17:49:22

ha teljesen egyedul kozlekednel igazad lenne. csak ha mas tor ossze, akkor nem mindegy hogy megolt teged vagy csak megsebesitett... (Meg az allamnak se mindegy, hogy a bukosisak nem viselese miatt nem adozol a tovabbiakban.)

kis pittyegő barátságos zöld mütyürke 2009.01.22. 17:56:32

Az államot kurvára leszarom, ezzel a hülye álszent adó-dumával meg nekem ne gyere az adócsalók országában.

Csak magamnak ártok azzal, ha nincs rajtam sisak.

"Ha más tör össze.."

Hát ez jó. :)

- Bíróúr, én csak lelőttem, hát tehetek én róla, hogy nem volt rajta golyóálló mellény?!

Nem kell elütni engem, ennyi.

Laciii 2009.01.22. 18:26:15

Egy dolog véleményt alkotni valamiről amit nem ismerünk, de hogy még törvényt is. 30 FELETT a bukó NEM ÉR SEMMIT, el kellene egyszer olvasni azt a fránya használati útmutatót.
Ha autó rendesen elkaszál akkor mindegy, hogy volt-e rajtad bukó.

Másik CMes topikon ott a grafikon, hollandok nem hordanak bukót és nem hallnak meg, amcsik hordanak és meghalnak, a közlekedési kultúra számít nem a bukó.

Mondom mindezt úgy, hogy nekem is van bukóm, mert tudom, hogyan közlekedek (össztelós bringa, nem szeretek vacakolni, néha elszállás a vége).

9mmPara 2009.01.22. 19:00:02

Az izzadós nyári szöveg csak akkor állja meg a helyét, ha tényleg a kukásmellény szintű cucc kötelező. Ha csak -- mint a hazai szabályozás is mondja -- fényvisszaverő ruházat kell, akkor lehet venni csíkot méterben, és varrni a rucira olyan mintát, amilyet akarsz.

kakukmarci 2009.01.22. 19:02:05

íSok hozzászóló hol él a nyilatkozatai alapján:(

Védőfelszerelés használata kötelező!

Mindenhol :közúton,üzemben munkvégzésnél.!

Amúgy Finnországban kesztyü és térdvédőt is láttam kerékpárosokon.Nem egyedi eset volt általános.Minek a szájtébés mindanyiunk érdeke ennyi.

Kopasz Szuzukis 2009.01.22. 19:13:26

A "láthatósági mellény"-nek csúfolt nájlonfirhangnál sokkal látványosabb a csuklóra, bokára "pattintható" fényvisszaverő pánt. Főleg a bokán feltünő, mert kerekezés közben fel-le mozog. Így sokkal messzebbről észlelhető, mint a mellény statikus csíkja.
Ugyanezért sokkal messzebről észlelhető a villogó hátsólámpa is. Persze, a derágajó magyar KRESZ szerint az szabálytalan. A hátsólámpának folyamatosan világítania köll!
Anno, autósként, mostanság motorosként a villogólámpás binyósokat sokkal hamarabb észlelem, mint a folyamatos vöröslámpásokat.

Bukósisak: legyen csak közelező. De az elektromos járművekre is!

Laciii 2009.01.22. 19:13:49

"közúton"
Láttál már gyalogoson bukót?

"üzemben munkvégzésnél."
CNC esztergályoson én baromira nem láttam még semmi védőfelszerelést.

Legyen mindjárt kötelező a teljes lovagi páncélzat, arról igaz nem készült vizsgálat, hogy mikor mennyire hasznos, de ahogy elnézem az itt senkit nem érdekel.

csikósnindzsa 2009.01.22. 21:03:25

Bizony, a gyalogosoknak is legyen kötelező a bukósisak, nehogymá szegény autósnak ki kelljen nyírnia a zebrán azt a sok akadékoskodó gyalogost!

A BKV-ra pedig vezessük be a biztonsági öveket, az állóhelyekre állóövet!

No meg persze otthon is legyen kötelező legalább egy térdvédő mindenkinek, de legalább a gyerekeknek!

Spenótot pedig mindenkinek minden nap legyen kötelező ennie! Hogy miért?
MERT JÓ!
JÓ, TEHÁT KÖTELEZŐ, nem értitek?

Kampec 2009.01.23. 11:14:00

csak a bukón vitáztok, pedig mennyire kéne nálunk is ez a jobbról előzési szabály is.

lr 2009.01.23. 12:16:50

kis pittyegő barátságos zöld mütyürke 2009.01.22. 17:49:22
és aki még maáénak érezheti

Kedves Gyerekek!

Először is elárulom nektek, hogy tökkkéletesen 7köznapi közlekedés során is bármikor kerülhettek olyan helyzetbe, hogy mire észbekaptok,már tápászkodtok fel, és adjátok a hálát annak,akit szerintetek megillet, hogy VOLT rajtatok bukó. Miközben közel s távol nem volt másik közlekedő és több(tíz)ezer km-nyi rutin van a seggetekben. Been there,done that.
(A sportolásról remélem,nem kell külön beszélnem.)

Azzal egyetértek, h a többrésztvevős esetekben a jogalkotóknak elsősorban az "aktív biztonság" erősödését szolgáló intézkedéseket kéne hoznia, uakkor ha mégis megtörténne a baj (ami a "közhiedelemmel" ellentétben a legritkábban szándékos eredetű), akkor az erősebbik lelkiismeretének sem mind1, h lábon megy el a másik, vagy mentőben (ezzel nem azt mondom, h "Ha már elütteted magad,akkor legalább annyira, h otthagyd a fogad!"!).
Valamint nekem sem,amíg az én TB-mből is fizetik a rehabilitációtokat (a becsületes többség nevében az adócsalós dumát itt szeretném kikérni magamnak).

Szóval szvsz aki nem hord sisakot,az egy önmagát és másokat sem tisztelő, önző, felelőtlen barom.

Az eddigiek természetesen függetlenek a jogszabályi kötelezővé tételtől,de ahol a többség így viselkedik (és az egyre erősebb bringa-boom nyomán az idióták aránya is törvényszerűen meg fog növekedni), ott más megoldást nem nagyon tudok elképzelni.
(Noha elismerem annak az érvelésnek a létjogosultságát is, h ami jó, azt nem kell kötelezővé tenni - ld. Németo. és az anti-bringaút kampány;de egyrészt az 1 jóval felnőttebb társadalom,másrészt meg fordítsuk meg...ami szar, azt kötelezővé kell tenni? Biztos minden szar,ami kötelező? Nem lehet, hogy azért az,mert másképp nem várható el 1 kis egyéni áldozat/felelősségvállalás az össztársadalmi haszon reményében?)

Más kérdés,hogy a kötelezőség tervezett paraméterei csak megerősítenek abban a meggyőződésemben, hogy az ország vezetése elég reprezentatív esszenciája a népének. :|

Laciii 2009.01.23. 16:49:35

Mint írtad sportként is tekertél, egészen biztos vagy te abban, hogy az az 50 éves anyukának is teljesen 7köznapi közlekedési helyzet volt?

hordozható kézitáska 2009.01.23. 17:21:51

Laciii csak hogy néhányat említsek:
- menetirányban lyukas csatornafedőbe szoruló kerék
- fél méteres kátyú gazzal benőve (magyar bicikliutak)
- fél méterre melletted elhúzó kamion miatti szélviharban kormánymegrántásból adódó helyzet
- oldallirányú padkárafutás elbambulás miatt
- hátulról érkező hirtelen dudaszó miatti kormányrántás
- hirtelen iránytváltó gyalogossal ütközés
- villanyoszlopnak ütközés
- korláton fennakadó szatyor
- félhomályban fekete póráz keresztbe a bringaúton/járdán
- esős időben bármilyen aszfaltfelfestésen vagy csatornafedélen kanyarodás

Stb, de ha gondolod szívesen folytatom, bár elvileg te is bringás vagy, így tudhatnád ezeket...

> 30 FELETT a bukó NEM ÉR SEMMIT
Jah, ha lábonlőnek, nem ér semmit. De legyen neked igazad, és mondjuk ki: bizony minden országútis, dh-s, montis csak divatból veszi fel...

hordozható kézitáska 2009.01.23. 17:30:07

Ami a sárga mellényt illeti:

Autósként a véleményem: nappal fölösleges, többnyire ilyenkor észreveszek egy másfél méter magas majd' egy méter széles mozgó valamit, este meg a villogót messzebbről észreveszem.

Bringásként: bringatúrán kétszámjegyű úton mentünk, és a nagy forgalom miatt felvettük, mert biztos emiatt akarnak elütni. Nos, le se szarták, ugyanúgy centizett mindenki. 20 km-rel arrébb bemenekültünk a folyótöltésre.

Edzésen meg nem fogom hordani, ha megbüntetnek akkor se. Állandó 30 körüli tempónál zavaró, és kész.

Laciii 2009.01.23. 17:37:26

Igen én is csak divatból veszem fel.

- menetirányban lyukas csatornafedőbe szoruló kerék
- 40nél elhiszem, hogy nem látni meg időben

- fél méteres kátyú gazzal benőve (magyar bicikliutak)
- mert eszetlenül belemész, én is az össztelóssal

- fél méterre melletted elhúzó kamion miatti szélviharban kormánymegrántásból adódó helyzet
- szélesebb kormány kellene

- oldallirányú padkárafutás elbambulás miatt
- nem kellene a csajokat v. fiúkat bámulni

- hátulról érkező hirtelen dudaszó miatti kormányrántás
- nyugi

- hirtelen iránytváltó gyalogossal ütközés
- bringútnak álcázott járdán csak lassan

- villanyoszlopnak ütközés
- továbbra sem kellene a csajokat v. fiúkat bámulni

- korláton fennakadó szatyor
- meg a kereked közé is akaszthatod, de sokkal célszerűbb egy csomagtartó

- félhomályban fekete póráz keresztbe a bringaúton/járdán
- rendes lámpa, és lassan

- esős időben bármilyen aszfaltfelfestésen vagy csatornafedélen kanyarodás
- esőben lassan, figyelmesen

Ez csupa túlvállalás meg figyelmetlenség. Ha sietsz akkor kell bukó én is sietni szoktam, van bukóm, anyám nem siet, nincs bukója.

De most komolyan, szerinted teljesen normális, hogy valaki leszed egy villanyoszlopot?

hordozható kézitáska 2009.01.23. 17:52:11

Olyan példákat kértél, ami egy 50 éves anyukára nzéve veszélyforrás lehet. Ők bizony figyelmetlenek, megilyednek a dudától, kormányon viszik a szatyrot, nem olvassák a gyalogosokat és nincs világításuk. És ha ráköszönök, mert ismerem, rámnéz, visszaint, és elkapja az oszlopot. Megtörtént.

Joe Forster/STA · http://sta.c64.org 2009.01.23. 18:09:50

@Laciii: Pár hónapja közelről rámdudáltak, hátranéztem, ráfutottam a padkára, beleestem a susnyába, és jól összekarcoltam magamat a kesztyűn keresztül (!) meg megszakadt a ruhám. A sisaknak köze nem volt az esethez. ("Eset"-hez, érted! ;-) ) Az elkövető meg simán elment mellettem. Később rájöttem, hogy nem rám dudáltak, de ez akkor már mindegy volt.

Előtte 3,5 éven át több mint 10 ezer kilométert bicikliztem Budapesten. Asszem, nem vagyok olyan kezdő, mint a kedves mama. Mégis.

Ettől függetlenül éveken át nem is volt sisakom, és nem is szeretném, ha kötelezővé tennék. Bár, amióta van, szívesen hordom, mert a színe, formája tetszik, és nem is kényelmetlen, de nem akarok senkit sem meggyőzni arról, hogy viselje, mert külföldi statisztikák alapján sem egyértelmű a pozitív hatása. (Lényegében: ha van rajtad sisak, a vakmerőbb viselkedésed negatívuma kiegyenlíti a sisak pozitívumát.)

Laciii 2009.01.23. 18:10:13

Ne haragudj, de aki képes leszedni egy oszlopot annak még gyalogolni is veszélyes. Ha ez lenne az általános már kihalt volna a fél ország.
Nézd meg a CMen a grafikont, nem a bukó menti meg a bicajost.

hordozható kézitáska 2009.01.23. 19:24:47

Igaz, nem mindig a bukó menti meg az embert, de ha esel, és rajtad van, legalább a fejed valamennyire biztonságban van. Aki meg nem esik el, az ügyes, de ha kitörik a villája, akkor ő is borul (www.testbike.hu/buko.php utolsó történet).

De azért ne mond, hogy nem néznéd meg a szomszéd bácsikát ruszki bringán, piros bukóban :D

KGyST · http://repules.tumblr.com 2009.01.23. 20:20:54

Az nem tűnik fel senkinek, hogy ha a szlovák zsenitörvényt szó szerint be akarod tartatni, akkor a házad előtt háromkerekűző négy éves fiadra is kelljen bukót tenni?! Meg a játszótéren is?

Donor 2009.01.23. 20:26:18

@Joe Forster/STA: Ebben van valami.
Amikor megvettem az első komolyabb országúti bringámat, sisakkal együtt vettem, mert az olyan menő. Aztán még AZNAP! 70-el kicsúsztam a hármashatárhegyről lefelé jövet a parkoló előtti kanyarban.

Egy busz első kereke állította meg a csúszásomat...mindenhol lekopott a bőröm de a sisakom karcmentes marad :D

Joe Forster/STA · http://sta.c64.org 2009.01.23. 20:59:33

@Donor: Vadállat! Nekem a komolyabb biciklizés megkezdése után több héttel sikerült csak nagyot esnem, mert beakadtam a villamossínbe... 8^)

tyberius 2009.01.26. 02:11:46

Én 1x egy kisvárosi, néptelen mellékutcában fényes nappal csont nélkül beleszaladtam egy (út szélén álló! parkoló! az egyetlen autó a környéken!) kispolákba. Na jó, lehettem vagy 14 éves, de akkor is... azóta se értem, hogy történhetett. Mindenesetre nagy pofáraesés volt. Ott jól jött volna a sisak. Amióta Pesten kezdtem biciklizni, azóta szerencsére nem estem (le is kopogom),
süti beállítások módosítása