Friss topikok

Címkék

afrika (4) alkohol (11) andrássy (3) armstrong (4) ausztrália (6) autómentes (24) autós biciklis ellentét (3) baleset (35) bam (4) bérbicikli (30) bicikli (18) biciklibulvár (6) bicikliparkoló (8) biciklis futár (9) bicikliút (134) bírság (10) biztonság (54) biztosítás (5) bkk (8) bkv (9) bringázz a munkába (4) bubi (14) buda (3) budapest (79) buszsáv (3) cannondale (4) critical mass (50) dánia (3) demonstráció (5) design (31) divat (8) downhill (8) dr kerékagy (5) egyesült államok (4) emelés (3) empamo (6) energia (3) energia bringa (5) építkezés (4) extrém kerékpár (3) e bike (5) felmérés (6) film (6) fotó (4) futár (3) gkm (4) google (4) gyerek (3) hátizsák (3) herebántalom (5) hibrid (4) híd (10) infrastruktúra (6) járda (3) kampány (4) képzőművészet (7) kerékagy (3) kerékpár (15) kerékpárbarát (3) kerékpárosklub (5) kerékpársztráda (6) kerékpártároló (3) kerékpárút (3) kína (3) kiskörút (7) kocsma (6) koppenhága (4) közbicikli (3) közbringa (3) közlekedés (4) kresz (17) kvvm (3) lakat (5) lámpa (4) levegő (7) london (15) lopás (16) magyar kerékpárosklub (3) margit híd (25) maszk (3) máv (7) mkk (3) mtb (3) nagy-britannia (3) new york (9) nyereg (7) obama (4) önkormányzat (21) orfk (4) párizs (7) parkolás (4) parlament (4) rakpart (3) regisztráció (3) rendőr (35) schwinn csepel (3) sisak (14) statisztika (3) szeged (3) szerviz (3) szex (5) sztrájk (8) tábla (4) tél (10) térkép (5) tolvaj (5) túrázás (8) urbánus (39) városi biciklizés (44) verseny (3) videó (12) világítás (6) víz (4) vonat (4) zene (5) Címkefelhő

Készül az új KRESZ

2008.04.17. 14:51 - lumina

Heteken belül elkészül az új KRESZ, elkészítésében részt vesz a Nemzeti Közlekedési Hatóság is, de más szakértők is közreműködnek az új szabályrendszer megalkotásában, a munkát a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium koordinálja. Ahogy elkészülnek a szöveggel, a GKM honlapján társadalmi vitára bocsátják, tájékoztatott Ábrahám Gergely, a GKM szóvivője.

Az új KRESZ szövegéről még nem lehet sokat tudni, egyelőre annyi derült ki a biciklisekre vonatkozó részekről, hogy a 12 év alatti gyerekeknek, valamint azoknak, akiknek a sebessége meghaladja 30 km/h-t, fejvédőt kell hordaniuk. A tervek közt szerepel továbbá, hogy a bicikliseket beengednék a buszsávokba. Az autósok úgy tűnik, nem feltétlenül fognak lelkesedni az ötletért, de biciklisként se tűnik túl megnyugtatónak.

Lenkei Péter, Levegő Munkacsoport munkatársa szerint megfelelő biztonsági intézkedések mellett remekül működhet a buszsávban való biciklizés. Ha elég széles a sáv, akkor nem veszélyes, Párizsban például már évekkel ezelőtt kiszélesítették a buszsávokat, a tapasztalatokról tanulmányok is készültek, és egyértelműen kiderült, jól működik a rendszer, mesélte.

Címkék: gkm kresz buszsáv

19 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://kerekagy.blog.hu/api/trackback/id/tr73431259

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

andris 2008.04.18. 12:30:50

Párizsban azért működik jól a rendszer, mert sem a buszvezetők, sem az autósok nem akarják megölni a bicikliseket. A tavaly bevezetett városi biciklik (vélib') miatt tele vannak az utak "amatőr" bringásokkal, akik összevissza cikáznak, ehhez türelem kell - és van is - az autósok részéről. Nem biztos, hogy nem félteném az életemet a Rákóczi úti buszsávban...

Nagyvakond 2008.04.18. 13:01:21

Kb. egy éve megkérdeztem két rendőrt a Ferenciek (miért nem Ferencesek?)... terénél, hogy mehetek-e bringával a buszsávban, s rövid töprengés után egyikük - kicsit bizonytalanl indítva, de - atz válaszolta, hogy "az egy nyomtávon haladók, mint pl. a kerékpár és a motorkerékpár" azok legálisan használhatják.

Használtam is onnantól kezdve lelkiismeretfurdalás nélkül, öntudattal...

Vegyek vissza?

Nagyvakond 2008.04.18. 13:04:26

(És nahhhát, én is Andris vagyok -de persze mint Al Saïd...
Hogymikvannak?...)

hirzel 2008.04.18. 13:07:53

Jah, amennyiben a nagyon széles buszsávot használod (szélessé = 1 busz +2*20cm), a buszos dudál le (valsz jogosan), a Rákóczin 1x próbáltam, sose többet, életveszélyes.
1szerűen csak drasztikusan kellene csökkenteni az autókkal használható útfelületeket és ezt nagyon szigorúan betartatni.
A Roosevelt téren dolgozom, reggel láttam 3 közlekrendőrt dumálgatni, most délben semmit... közben az Akadémia utcán 3 zebrán parkoló autót kellett kikerülni?
...miért nem profitábibisabb a Rendőrség? Amíg bármilyen KRESZ szabályt nem tartatnak be az autósokkal, ne várja senki az autós kultúra fejlődését. A betartatásra pedig a Rendőrség a hivatott szervezet. A megfelelően alkalmazott szigor még nem Rendőrállam!

lumina 2008.04.18. 13:08:07

A KRESZ szerint csak akkor lehet buszsávban biciklizni, ha ezt külön jelölik. Amúgy én féltem az életemet a buszsávban, de sokan nem.

kosii 2008.04.18. 13:32:34

"Párizsban azért működik jól a rendszer, mert sem a buszvezetők, sem az autósok nem akarják megölni a bicikliseket."

meg mert a franciak nem hiszik magukat sumahernek, es nem ugy vezetnek mint az allatok raadasul meg az elsobbseget is megadjak a gyalogosoknak+bicikliseknek.

fish 2008.04.18. 13:35:57

Érdekes a buszsávban haladás kérdésköre.

Ha ott mész, a buszos és utasa jogosan fortyog, hogy feltartod. Mivel sok évet lehúztam a budapesti közlekedésben bringával, már rég nem félek a kocsik között tekerni, így az utóbbi időben sokszor játszottam a szabályos biciklistát, azaz a kijelölt helyemen, a szélső forgalmi sávban haladtam (Rákóczi út). Tehát jobbról mellettem a buszsáv, balról az autók. S mivel kerékpárral is érvényes a jobbra tartási kötelezettség, sőt, a kresz szerint szorosan a sáv jobb szélén kell haladni, így amennyire csak lehetett, rágyógyultam a buszoktól elválasztó záróvonalra. EGy rendes bringa a középvonalától kifelé még legalább 30-35 cm helyet igényel, plusz a nem egyenes vonalú mozgásból adódó kilengés, mindjárt át is nyúltam a tömegközlekedésnek fenntartott területre. Ezzel persze azt értem el, hogy a nagy kék jármű centikre ment el mellettem, mert nem volt elég helye, az autók viszont nem tudtak rendesen kikerülni (szóval onnan is volt a centizés rendesen). "Jobb" esetben két sávot is fel tudtam tartani - amennyiben épp nem én voltam gyorsabb a dugóban araszolóknál...

Ennél nem jobb az, ha mehetek a buszsávban, a sofőrnek meg van ideje besorolva kikerülni engem?

Mi lenne, ha a kresz kerékpárosokra vonatkozó részét olyanok írnák, akik szoktak is biciklizni?

(Utolsó két kérdésem csak költői.)

robi

fish 2008.04.18. 13:40:19

Nem tudja vki annak a blognak az URL-jét (azt hiszem, blog.hu-n volt), amiben reagáltak Rácz Tamás totalcaros újságírónak az itt is hivatkozott cikkére? Vmi olyasmi volt a címe, hogy "Rácz Tamás, gyere ki a hóra", de mire megnéztem volna, lekerült az index főoldaláról, azóta meg nem találom, kíváncsi volnék, miről szólt!

robi

Laciii 2008.04.18. 15:07:38

"S mivel kerékpárral is érvényes a jobbra tartási kötelezettség, sőt, a kresz szerint szorosan a sáv jobb szélén kell haladni,"
út- és forgalmiviszonyoknak megfelelően, ha sávon belül nem tudnak biztonságos oldaltávolsággal előzni, akkor irány a sáv közepe, ha nincs nagy forgalom úgyis meg tud előzni a másik sávban.

fish 2008.04.18. 15:26:12

A hazai autó- és buszvezetők közül ma még többségben vannak azok, akiket nem érdekel a biztonságos oldaltávolság, ezt tapasztalatból mondhatom. Persze én is a magam biztonságát tartom szem előtt, egyszerre két sáv forgalmát, csak kísérleti jellegge szoktam feltartani. :-)

robi

Walter Melone · http://waltermelone.blog.hu 2008.04.18. 15:38:08

"Használtam is onnantól kezdve lelkiismeretfurdalás nélkül, öntudattal...
Vegyek vissza?"

"A KRESZ szerint csak akkor lehet buszsávban biciklizni, ha ezt külön jelölik. Amúgy én féltem az életemet a buszsávban, de sokan nem."


Az ilyen félreértések elkerülésére lenne jó a kötelező bringásjogsi. Vajon miért nem érdeke ez senkinek?

Laciii 2008.04.18. 15:56:44

"Az ilyen félreértések elkerülésére lenne jó a kötelező bringásjogsi."
Nem, arra nem jó, jogsija a legtöbb közveszélyes idiótának van :( oktatás az viszont kell.

Önszargolomból tanulmányozni való:
net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=97500001.KPM

Mondjuk az is gáz, hogy a rendőrök se ismerik a KRESZt.

bolcsbandi 2008.04.18. 17:40:14

"Az ilyen félreértések elkerülésére lenne jó a kötelező bringásjogsi."
Nyilván a gyerekedet is tanfolyamra iratod majd be, mielőtt megtanítod bringázni.:)

Andor 2008.04.18. 18:24:26

Vidéken bringázom, úgyhogy a buszsáv téma közvetlenül nem érint (A városomban nincs ilyen). De: ha a biciklisták és a Levegő Munkacsoport lelkes helyeslése mellett megengedik a buszsáv használatát, a főváros feljogosítva érzi majd magát, hogy a buszsávok hosszával azonos hosszúságú kerékpárutakat ne építsen meg a következő 200 évben...

Egyébként én is Andris vagyok. :)

Walter Melone · http://waltermelone.blog.hu 2008.04.18. 18:35:25

"Nyilván a gyerekedet is tanfolyamra iratod majd be, mielőtt megtanítod bringázni.:)"


Nem is fogom beengedni a forgalomba egyedül, hisz még gyerek...

moty 2008.04.18. 19:48:38

"Az autósok úgy tűnik, nem feltétlenül fognak lelkesedni az ötletért, ..." Tiszta hülyeség ez az általánosítás, egy totalcaros újságíró ír valamit, akkor az már az "autósok" egybehangzó véleménye???

epitaph 2008.04.18. 21:20:11

Eddig is a buszsávban tekertem, soha senki sem szólt érte. :) Immár 10 éve. Ha kellőképpen udvarias vagy akkor semmi gond. Inkább a busz mögött haladj mint előtte, ha kell engedd el, az a pár másodperc míg félrehúzol nem jelent semmit neked, de a vezető az esetek 90 %-ban megköszöni. (Nem jobb érzés nem bunkónak lenni?)
Tapasztalataim szerint a buszvezetők és a bringások jól elférnek egy sávban. :)

Martian (törölt) 2008.04.19. 13:36:20

epitaph: csatlakozom, én is eddig mindig a buszsávban nyomtam, ha gyors busz jött mögöttem, félreálltam (bár a Keletitől a Móricz Zs körtérig perceket szoktam a piros 7-esre verni ;-))

Martian (törölt) 2008.04.19. 13:37:24

"akiknek a sebessége meghaladja 30 km/h-t, fejvédőt kell hordaniuk"

Jogos, a sportolóknál amúgy is kötelező.
süti beállítások módosítása