Friss topikok

Címkék

afrika (4) alkohol (11) andrássy (3) armstrong (4) ausztrália (6) autómentes (24) autós biciklis ellentét (3) baleset (35) bam (4) bérbicikli (30) bicikli (18) biciklibulvár (6) bicikliparkoló (8) biciklis futár (9) bicikliút (134) bírság (10) biztonság (54) biztosítás (5) bkk (8) bkv (9) bringázz a munkába (4) bubi (14) buda (3) budapest (79) buszsáv (3) cannondale (4) critical mass (50) dánia (3) demonstráció (5) design (31) divat (8) downhill (8) dr kerékagy (5) egyesült államok (4) emelés (3) empamo (6) energia (3) energia bringa (5) építkezés (4) extrém kerékpár (3) e bike (5) felmérés (6) film (6) fotó (4) futár (3) gkm (4) google (4) gyerek (3) hátizsák (3) herebántalom (5) hibrid (4) híd (10) infrastruktúra (6) járda (3) kampány (4) képzőművészet (7) kerékagy (3) kerékpár (15) kerékpárbarát (3) kerékpárosklub (5) kerékpársztráda (6) kerékpártároló (3) kerékpárút (3) kína (3) kiskörút (7) kocsma (6) koppenhága (4) közbicikli (3) közbringa (3) közlekedés (4) kresz (17) kvvm (3) lakat (5) lámpa (4) levegő (7) london (15) lopás (16) magyar kerékpárosklub (3) margit híd (25) maszk (3) máv (7) mkk (3) mtb (3) nagy-britannia (3) new york (9) nyereg (7) obama (4) önkormányzat (21) orfk (4) párizs (7) parkolás (4) parlament (4) rakpart (3) regisztráció (3) rendőr (35) schwinn csepel (3) sisak (14) statisztika (3) szeged (3) szerviz (3) szex (5) sztrájk (8) tábla (4) tél (10) térkép (5) tolvaj (5) túrázás (8) urbánus (39) városi biciklizés (44) verseny (3) videó (12) világítás (6) víz (4) vonat (4) zene (5) Címkefelhő

A piros lámpa sem állítja meg a bicikliseket

2008.07.22. 12:03 - lumina

Újabb részletek szivárogtak ki a készülő új KRESZ-ből, bár ezúttal nem derül ki semmi a biciklisekre vonatkozóan. Terveznek viszont egy olyan módosítást, ami a motorosok életét könnyíti, és ami egyben kiterjedhetne a biciklisekre is: piros lámpánál a motorosok jogszerűen mehetnének előre a sorban a stopvonalig. Ennek több szempontból is lenne értelme, számos országban, így például Belgiumban alkalmazzák is, felfestéssel jelzik a biciklisek számára kialakított részt az első sorban.

A gyakorlatban Magyarországon is ez történik, a logika ezt diktálja, a KRESZ módosításával pedig dekriminalizálni lehetne azokat, akik csökkenteni akarják a tüdejükbe jutó kipufogógáz mennyiségét, akik nem akarják, hogy elkaszálja őket egy kanyarodó autó, miközben egyenesen folytatnák útjukat, illetve hivatalosan is el lenne ismerve, hogy egy biciklit gyorsabban mozgásba lehet hozni, mint adott esetben egy akár több tonnás járművet.

A biciklisek között aktuális téma az is, hogy akár ne is kelljen figyelembe venni a piros lámpát, bízzák a biciklisek belátására, hogy az aktuális forgalmi helyzethez igazodva mérjék fel lehetőségeiket, és haladjanak át biztonságosan egy kereszteződésen. A gyakorlatban ez is jól működik, ennek ellenére szabálytalan.

Iowa közben már sok lépéssel előttünk jár, ott már elfogadták azt a módosítást, ami Kaliforniában is csak most merült fel, hogy a stoptáblák a biciklisek számára jelentsék azt, hogy elsőbbséget kell adniuk, megállásra azonban nincs szükség, a piros lámpa pedig átvenné a stoptáblák szerepét, ezeknél bicikliseknek is meg kéne állniuk, de ha a forgalmi helyzet megengedi, a piros jelzés ellenére folytathatnák útjukat, írja a CBS. A szabály módosítása mellett szóló leghangsúlyosabb érv az, hogy így az autósok számára sokkal kiszámíthatóbb lenne a biciklisek mozgásának iránya.

Címkék: biztonság kresz urbánus

163 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://kerekagy.blog.hu/api/trackback/id/tr67579753

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

üj 2008.07.22. 16:46:56

Sziasztok! Naponta kerékpárral közlekedem, és bizony évek óta a javasolt szabályozás alapján járok el: 1) ha visszapillantótörés nélkül megoldható, előresorolok oldalt, vagy akár középen (bár nem szeretek két kocsisor között menni a rajtaütésszerűen sávváltók miatt), annak érdekében, hogy még véletlenül se üssön el a jobbra kanyarodó, és a kocsival 30-40 perc dugóban állást, illetve ennek kerékpáros változatát ténylegesen 15-20 percre rövidítsem, hiszen a tömött soroknál csak akkor tudok "előzni", igaz jobbról, amikor az autók állnak, és 2) piros lámpánál bizony ha sehol senki, akkor átcsalinkázok, ugyanis így jelentősen lecsökken az "autósokkal együtt indulunk" helyzet, (ő is gyorsul, én is, a kerékpár mozgása ilyenkor nem olyan nyílegyenes és biztos, mint menet közben, az autóst is valamiféle versenyszellem hajtja, hogy a másik sort legyorsulja, stb), valamint amiatt, hogy a a zöldhullámok az autókra vannak időzítve, nem kerékpárosokra, nem egyszer úgy tudok zöldhullámban maradni, hogy a kisutcás, "sehol-senki" pirosokon átmegyek (így adott esetben, nagyobb forgalomnál jobban is haladok az autóknál, így az "előresorol, meglőzzük, megint előresorol, megint meg kell előzni" című társasjátékot is kiküszöböljük. Viszont eközben betartom az alábbi szabályokat: 1) Tudomásul veszem, hogy a kerékpározás am Block kiemelten veszélyes üzem, főleg Pesten, de máshol is, és az emberi élet túl drága ahhoz, hogy vakmerősködéssel kockáztassuk. Aki tehát keresztforgalomba begurul kerékpárral, az a bicajosok szégyene. Én tehát csak olyankor megyek át piroson, amikor fizikailag nincs olyan gépjármű vagy gyalogos, akivel összeütközhetnék, vagy maximum csak olyan gépjármű van a közelben, aki úgy tudna csak elütni, ha történetesen kiszemelt következő áldozatának, és padlógázzal, szándékosan mos fel a járdára, de ez ugye kivédhetetlen szabályos közlekedésnél is, illetve ilyenkor is olyan sebességet igyekszem választani, hogy meg tudjak állni, korrigálni, menekülni tudjak, és keresem a szemkontatkust). 2) Alapszabály, hogy ha nem tartom be a Kreszt, illetőleg azon szabályokat, amelyek betartását tőlem a közlekedésben résztvevők elvárják, akkor semmi esetre sem okozhatok olyan helyzetet, amelyben bárkit (gyalogos, autós, motoros) akár irányváltoztatásra, akár sebességváltoztatásra szorítanék. (természetesen ideértve azt is, hogy nem suhanunk el keresztforgalomban a meglepett autós előtt, aki csak azért nem padlófékez és rántja el a kormányt, mert nincs rá ideje meglepetésében ;)) 3) Szintén alapszabály, hogy ha van olyan útvonal, amit választva az autósnak esetleg útjában vagyok (tehát pl. nem teljesen kizárt, hogy ő jobbra szeretne lekanyarodni rajtam keresztül), akkor csak akkor kerülhetek akár szabályosan egyenesen haladva is elé, ha nyilvánvalóvá teszi (szemkontaktus, egyértelmű, elengedő fékezés, stb.), hogy lát, tudomásul veszi a haladási irányomat és szándékomat, és elenged. 4) Ha bármilyen szabályt megszegek, akkor onnantól kezdve tudomásul veszem, hogy bármi történik, akkor én vagyok a felelős. Ha a másik is szabályt szeg, akkor is hibás vagyok. És nem azért, mert a Kresz tiltja a pirosban átmenést, hanem mert a többi résztvevő azt várja el, hogy nem megyek át a piroson, és saját döntéseit erre alapozva hozza meg (a Kresz szerinti bizalmi elv). Tehát az én felfogásomban nem a piros lámpán áthaladás a veszélyes, hanem az, ha nem vesszük tudomásul, hogy ilyenkor a bizalmi elvet megszegjük, és innentől kezdve mindenki más (szinte) "bármit tehet", azt nekem előre kell látnom, arra fel kell, hogy legyek készülve. Ha ezzel tisztában vagyok (amelyből a másik három elv is levezethető), akkor úgy ítélem meg, hogy biztonságosan közlekedem. Mindenki volt már óvatlan vezetés közben, legyen az autó vagy kerékpár, mindig adódhatnak helyzetek, amelyeket esetleg tévesen mérünk fel, vagy utóbb ügyesebben oldanánk meg, de őszintén mondom, soha abból, hogy a fentieket betartva piroson átmentem, még minimális veszélyhelyzetet sem generáltam. Tudomásul veszem azonban azokat a kommenteket, amelyek szerint a mostani közlekedési morál azt mutatja, hogy a fentiekkel a mai kerékpárosok egy része sajnos nincsen tisztában, és ezért veszélyes a pirost felpuhítani. Tény azonban, hogy az ötlet nem hülyeség, csak talán tényleg nem időszerű. Elnézést, hogy az írásom ilyen hosszúra sikeredett, és egy kicsit emlékeztet Raszkolnyikov okfejtésére (remélem azért nem jutok az ő sorsára ;) És kérek minden autóst, hogy ne azon bosszankodjon, ha egy kerékpáros körültekintően át-átmegy a piroson, (csak haladni szeretne, hogy megérje nem autóba ülni neki is és így csökkenti a dugókat), hanem azon bosszankodjon, amikor bárki, akár kerékpáros, akár motoros, akár utós vakmerően vezet, és veszélyezteti saját és mások életét. ez utóbbi sokkal nagyobb baj. Ui.: a fentiekből szerintem kiderül, hogy ha esetleg mégis bevezetnék a tárgyalt szabályozást, és átmehetne a kerékpáros a piroson, akkor ennek nyilván csakúgy lenne értelme, ha baleset esetén (hacsak az autósnál nem merül fel a szándékosság (egyenes vagy eshetőleges szándék)), kizárólag a kerékpáros felelne a következményekért.

avus · http://avus.blog.hu 2008.07.22. 16:47:23

Motoros, a járdán semmiképpen. Úgy tűnik valami más országban élhetsz, és emiatt nincs fogalmad mi folyik a közös járdán sárga festékkel felfestett "kerékpárutakon".

üj 2008.07.22. 16:48:24

Bocsánat, összefolyt a szöveg, íme ismét, tagolva.

Sziasztok!

Naponta kerékpárral közlekedem, és bizony évek óta a javasolt szabályozás alapján járok el:

1) ha visszapillantótörés nélkül megoldható, előresorolok oldalt, vagy akár középen (bár nem szeretek két kocsisor között menni a rajtaütésszerűen sávváltók miatt), annak érdekében, hogy még véletlenül se üssön el a jobbra kanyarodó, és a kocsival 30-40 perc dugóban állást, illetve ennek kerékpáros változatát ténylegesen 15-20 percre rövidítsem, hiszen a tömött soroknál csak akkor tudok "előzni", igaz jobbról, amikor az autók állnak, és

2) piros lámpánál bizony ha sehol senki, akkor átcsalinkázok, ugyanis így jelentősen lecsökken az "autósokkal együtt indulunk" helyzet, (ő is gyorsul, én is, a kerékpár mozgása ilyenkor nem olyan nyílegyenes és biztos, mint menet közben, az autóst is valamiféle versenyszellem hajtja, hogy a másik sort legyorsulja, stb), valamint amiatt, hogy a a zöldhullámok az autókra vannak időzítve, nem kerékpárosokra, nem egyszer úgy tudok zöldhullámban maradni, hogy a kisutcás, "sehol-senki" pirosokon átmegyek (így adott esetben, nagyobb forgalomnál jobban is haladok az autóknál, így az "előresorol, meglőzzük, megint előresorol, megint meg kell előzni" című társasjátékot is kiküszöböljük.

Viszont eközben betartom az alábbi szabályokat:

1) Tudomásul veszem, hogy a kerékpározás am Block kiemelten veszélyes üzem, főleg Pesten, de máshol is, és az emberi élet túl drága ahhoz, hogy vakmerősködéssel kockáztassuk. Aki tehát keresztforgalomba begurul kerékpárral, az a bicajosok szégyene. Én tehát csak olyankor megyek át piroson, amikor fizikailag nincs olyan gépjármű vagy gyalogos, akivel összeütközhetnék, vagy maximum csak olyan gépjármű van a közelben, aki úgy tudna csak elütni, ha történetesen kiszemelt következő áldozatának, és padlógázzal, szándékosan mos fel a járdára, de ez ugye kivédhetetlen szabályos közlekedésnél is, illetve ilyenkor is olyan sebességet igyekszem választani, hogy meg tudjak állni, korrigálni, menekülni tudjak, és keresem a szemkontatkust).

2) Alapszabály, hogy ha nem tartom be a Kreszt, illetőleg azon szabályokat, amelyek betartását tőlem a közlekedésben résztvevők elvárják, akkor semmi esetre sem okozhatok olyan helyzetet, amelyben bárkit (gyalogos, autós, motoros) akár irányváltoztatásra, akár sebességváltoztatásra szorítanék. (természetesen ideértve azt is, hogy nem suhanunk el keresztforgalomban a meglepett autós előtt, aki csak azért nem padlófékez és rántja el a kormányt, mert nincs rá ideje meglepetésében ;))

3) Szintén alapszabály, hogy ha van olyan útvonal, amit választva az autósnak esetleg útjában vagyok (tehát pl. nem teljesen kizárt, hogy ő jobbra szeretne lekanyarodni rajtam keresztül), akkor csak akkor kerülhetek akár szabályosan egyenesen haladva is elé, ha nyilvánvalóvá teszi (szemkontaktus, egyértelmű, elengedő fékezés, stb.), hogy lát, tudomásul veszi a haladási irányomat és szándékomat, és elenged.

4) Ha bármilyen szabályt megszegek, akkor onnantól kezdve tudomásul veszem, hogy bármi történik, akkor én vagyok a felelős. Ha a másik is szabályt szeg, akkor is hibás vagyok. És nem azért, mert a Kresz tiltja a pirosban átmenést, hanem mert a többi résztvevő azt várja el, hogy nem megyek át a piroson, és saját döntéseit erre alapozva hozza meg (a Kresz szerinti bizalmi elv). Tehát az én felfogásomban nem a piros lámpán áthaladás a veszélyes, hanem az, ha nem vesszük tudomásul, hogy ilyenkor a bizalmi elvet megszegjük, és innentől kezdve mindenki más (szinte) "bármit tehet", azt nekem előre kell látnom, arra fel kell, hogy legyek készülve. Ha ezzel tisztában vagyok (amelyből a másik három elv is levezethető), akkor úgy ítélem meg, hogy biztonságosan közlekedem.

Mindenki volt már óvatlan vezetés közben, legyen az autó vagy kerékpár, mindig adódhatnak helyzetek, amelyeket esetleg tévesen mérünk fel, vagy utóbb ügyesebben oldanánk meg, de őszintén mondom, soha abból, hogy a fentieket betartva piroson átmentem, még minimális veszélyhelyzetet sem generáltam.

Tudomásul veszem azonban azokat a kommenteket, amelyek szerint a mostani közlekedési morál azt mutatja, hogy a fentiekkel a mai kerékpárosok egy része sajnos nincsen tisztában, és ezért veszélyes a pirost felpuhítani. Tény azonban, hogy az ötlet nem hülyeség, csak talán tényleg nem időszerű.

Elnézést, hogy az írásom ilyen hosszúra sikeredett, és egy kicsit emlékeztet Raszkolnyikov okfejtésére (remélem azért nem jutok az ő sorsára ;)

És kérek minden autóst, hogy ne azon bosszankodjon, ha egy kerékpáros körültekintően át-átmegy a piroson, (csak haladni szeretne, hogy megérje nem autóba ülni neki is és így csökkenti a dugókat), hanem azon bosszankodjon, amikor bárki, akár kerékpáros, akár motoros, akár utós vakmerően vezet, és veszélyezteti saját és mások életét. ez utóbbi sokkal nagyobb baj.

Ui.: a fentiekből szerintem kiderül, hogy ha esetleg mégis bevezetnék a tárgyalt szabályozást, és átmehetne a kerékpáros a piroson, akkor ennek nyilván csakúgy lenne értelme, ha baleset esetén (hacsak az autósnál nem merül fel a szándékosság (egyenes vagy eshetőleges szándék)), kizárólag a kerékpáros felelne a következményekért.

vajk 2008.07.22. 16:49:17

kételkedő:

atlag bringas eleri a 15km/h-t 5 meteren. ez teny.

vagy vegyul elo a fizikat? najo, vegyuk.

bringas csucsban tud minimum 500w-ot, bringastol 100kg.
0-rol indulva az elso secben 500Joule lesz a mozgasi energia, a sebesseg 11.4km/h

auto csucsban mondjuk 100LE, de alacsony fordulaton indulaskor max 10LE. az kb 7.5kW. tomege mondjuk 1300kg.
0-rol indulva 1sec alatt lesz 7.5kJ mozgasi energiaja, azaz 12.2km/h sebessege. es a gyakorlat meg ennel is kevesebb!


vajk

Artie 2008.07.22. 16:49:24

Németországban a 130 _ajánlott_ sebesség, és nem meszelnek el, ha efölött történik valami, csak a biztosító nem (annyit) fizet... De nem baj, valaki megint okos volt.

avus · http://avus.blog.hu 2008.07.22. 16:50:03

Daily Shark: óriási tévedés. A kerékpár kis mérete maitt befér a zebra és a keresztező út közötti sávra, ezáltal TÉNYLEGESEN felmérheti, hogy mi az ábra szembeforgalomügyileg. Ha ezt autó teszi, az jó eséllyel rálóg a zebrára. Ez is egy oka annak, hogy biciklivel előszeretettel használom az egyirányú utakat forgalommal szemben is. Ti: pillanat alatt beállok bárhová, hogy ne zavarjak. No azt megnézem, hogy te ezt autóval hogyan kivitelezed.

divatdrukker 2008.07.22. 16:50:33

teljesen mindegy, hogy miként módosítják a kreszt, amikor a biciklisek nagy részének fogalma sincs a közlekedési szabályokról. nem tartanám rossz ötletnek, hogy csak valamiféle jogosítvánnyal lehessen kerékpárosként részt venni a forgalomban. és persze igencsak üdvözlendő lenne, ha az ön- és közveszélyes biciklistákra rászállnának a rendőrök

blöff 2008.07.22. 16:52:05

üj, szerinted ezt ki olvassa el?:-)

kételkedő 2008.07.22. 16:53:37

Vajk!
Fizika órát azért ne tartsál! :) Mármint suliban! :)

kételkedő 2008.07.22. 16:56:02

Artie!
Én meg egy egyirányú utcába kanyarodok be, erősen sasolva jobbra, hogy jön-e valaki, merthogy a drága autóstársam nem hallott még arról a KRESZ szabályról, hogy a saroktól hány méterre is lehet parkolni. Majd örömmel gázt adva elindulok, és egyszercsak az egyirányú utcában szemből megérkezel, és rosszul esik, ha morcosan nézek...

üj 2008.07.22. 16:57:11

Blöff: na igen, nem így terveztem! :-) de megírni fárasztóbb volt, mint elolvasni! ;)

Széna Tomi 2008.07.22. 16:58:47

Vicc ez a piroson átmenés. De tényleg.
A piros lámpa AZÉRT VAN OTT, hogy ne menjen át senki, és a keresztben haladók biztosak is lehessenek ebben (bizalmi elv, vagy mi). Kis forgalmú kereszteződésben ugyanilyen erővel az autó is átmehetne a piroson, ha nem lát semmit keresztben jönni.
Rengeteget robogózok a városban, segédmotor, nincs rendszáma, mégis megállok a pirosnál, olyan vasúti kereszteződésnél is, ahol kb. 1 kilométerre belátható, hogy nem jön semmi.
Viszont látom a városban a bringásokat nagyon necces pirosokon átmenni. Ezt még bátorítani is... hát nem kéne!
Különösen úgy, hogy feltörekvőben van egy bringás kultúra, ahol a futárok az istenek, bringával meg futártatyóval lehet csajozni, stb. És akkor azt mondja kreszbácsi a vagánycsákónak, hogy átmehecc a piroson, ha istibizi jól körbenézel...
Na ebből lenne jó sok, friss, egészséges szerv a transzplantklinikán!

Alázatos magyarázatos 2008.07.22. 16:59:26

Vajknak:

"atlag bringas eleri a 15km/h-t 5 meteren. ez teny.

vagy vegyul elo a fizikat? najo, vegyuk.

bringas csucsban tud minimum 500w-ot, bringastol 100kg.
0-rol indulva az elso secben 500Joule lesz a mozgasi energia, a sebesseg 11.4km/h"

Nem is rossz gyorsulás ez kérem szépen! Kicsit több, mint 3m/s*s. Ejha! Jó kondiban kell lenni ehhez!

IKSZDÉ,IKSZDÉ,IKSZDÉ,IKSZDÉ,IKSZDÉ,IKSZDÉ,

blöff 2008.07.22. 17:00:58

avus úgy látom, hogy te csak olyan forgalmi helyzetet tudsz elképzelni, aminél tisztán belátható minden út, nem állja el a kilátást egy villamos, akár kamion, nem kétsávos az út, jók a látási viszonyok, nem országút halad át falun, stb.
Tegye már meg egy biciklis Hirden azt, hogy piros dacára áttéved a 6-os számú főúton! De inkább ne tegye..
Bizonyos gyérebb forgalmú utakon bevett nem szabálykövető gyakorlatot nem lehet intézményesíteni más, sokkal veszélyesebb helyekre!

xt (törölt) 2008.07.22. 17:01:06

vajk: ha egy autós egyesbe beváltva, kuplungot nyomva, fizikai erőkifejtés nélkül, egyszerűen gázpedál-nyomással elindul, egy biciklis rossz esetben még fel sem emelte a lábát a földről, nem helyezte előre a súlypontját, ha meg egy oszlopnak dőlt, vagy fogta a szalagkorlátot, még be sem állt függőlegesbe, mire az autó már elindult. Ne a Wartburgból indulj ki, a 10 évesnél újabb autók úgy állva hagynak minden bringást, mint a huzat. Nem igaz az alacsony fordulat sem, semmiből sem áll 2-3 ezerre pörgetve felengedni a kuplungot, míg a bicajosnak konkrétan testi erőt kell kifejtenie, ami nehezebb, ezzel nincs mit vitatkozni. Lehet, hogy egy tattert, mammert legyorsul, de ha valaki csak a szabályok betartása mellett, dinamikusan indul kocsival, a kereszteződés túloldalán már 50-nel megy, és a sebességkülönbség jelentős része az első pár méteren realizálódik. Kivéve, ha a sávban 3-5 biciklis áll egymás mellett, mert akkor anyázás, dudálás, esetleg szakadt gumik következnek.

holex · http://fred-basset.blogspot.com 2008.07.22. 17:02:26

miért nem egyből ezeket vezetjük be inkább?

1. a kocsiknak (és a tulajdonosuknak is, amíg birtokukban 2-nél többkerekű gépjármű van) kötelező legyen elköltözni a vásorból, ahol biciklisek vagy motorosok is élnek

2. jogosítványelvétellel kéne büntetni milyen olyan autós, aki csak rámer nézni a kocsijára, és nyilvános akasztásnak kéne alávetni, ha be meri indítani (vagy esetleg részt vesz a forgalomban).

3. nevezzünk ki minden utat a városban motoros- és bicikliútnak, és jelöljük ki azokat a részeket és útszakaszokat, ahol az autósok is esetleg közlekedhetnek. vezessük be ezekre az útszakaszokra is, hogy csak adott időszakban (pl.: hajlani 1 és 3 óra között) legyenek igénybe vehetőek.

4. minden autós megtett kilómétertől függően fizessen kötelező bicikli- és motorközlekedés adót. sávosan emelkedjen a díj,minél több a km, annál nagyobb az adó mértéke. ezt az összeget új motorok és biciklik vásárlására kell költeni.

stb... aki akarja eégszítse ki, saját elkézeléseivel.

nevetséges, szánalmas, és messzemenően hülyeség az egész. már, akinek a fejében írmagja is megfordult, azt azért úgy főbe kéne lőni.

yamahás 2008.07.22. 17:03:54

"atlag bringas eleri a 15km/h-t 5 meteren. ez teny."
muhahahahahahahahahaha
lábad meg mint a rokka, mi?

egyébként a gyalogos 40 centi alatt eléri a 4 km/h-t. miért biciklizel egyáltalán?

dw1 · http://bpcity.hu 2008.07.22. 17:05:12

ez a kiszivárgott hír csak árt a bringásoknak. valahogy én is rosszul érzem magam amiatt - bringásként - hogy ezentúl átmehetünk a piroson.

holott rengeteg előnye van, ha jövök haza este a bartókon, ahol egész éjjel működnek a lámpák, végigmehetnék, hiszen a mellékutcákból nappal is csak néhány autó jön.

sokkal jobban szeretném, ha mi is jobboldalt előrecsoroghatnánk, beállhatnánk a lámpa és az autók közé egy saját helyre és sárgára rajtolhatnánk.

Nzoltan 2008.07.22. 17:06:14

Egy autó álló helyzetből LÉNYEGESEN gyorsabban gyorsul fel mint egy kerékpáros. Ebből a szempontból még a gyalogos is jobb

Hát erre zért ne vegyél mérget! Nem mindenki ül porschéban, és nem minden biciklista kisnyugdíjas tempót diktál. Én konkrétan ha beletaposok, úgy 30-ig jobban gyorsulaok az átlagautósnál. Sőt, forgalomban 50-ig tartom atempót.

avus · http://avus.blog.hu 2008.07.22. 17:08:00

blöff: eszem ágában sincs ott átmenni, se a Hungárián, se kismillió piroson. Nem azért közlekedek, hogy ottmaradjak, nem is azért, hogy téged ösztönözzelek satufékre, elhiheted. Ellenben az előbb leírtam, miért problémamentes kerékpárral egyirányú utcában közlekedni, és miért lenne necces autóval. Teljesen hasonló elven, rengeteg ritkás forgalmú, jól belátható kereszteződés van Bp-n. Az ilyeneken eddig is átmentem, és ezután is át fogok, legfeljebb közelben álló rendőrautó esetén nem. Még egyszer kihangsúlyozom: senkit nem akadályozva, illetve veszélyeztetve.

holex · http://fred-basset.blogspot.com 2008.07.22. 17:09:05

azért is baromság, hogy a piros lámpánál mellém zárkózzon a bicajos, vagy a motoros, mertmi van, ha indexelek jobbra? mellém áll, rákanyarodok (mert olyan bicajost még nem láttam, aki esetleg nálam gyorsabban mozgásba lendült volna, ezt ugye valami hülye irodapöcs találta ki, aki életében még nem látott városi forgalmat?), és csak síráslesz belőle, hozzáteszem, hogy a bicaj összekarcolja a kocsi oldalát is.

néha szó szerint rá kell állnom a padkára, hogy az ilyen kamikaze bicajosok ne húzodjanak mellém annak ellenére, hogy szabályosan és masszívan indexelek jobbra.

nincs bajom a bringásokkal, de azért na már.

xt (törölt) 2008.07.22. 17:09:11

Nzoltan: ne az átlagautóst nézd, hanem azt, akit már az átlagautós aznap százszor felidegesített a lassúságával, nem hobbiból vezet, és szeretne végre haladni. Ő az, aki potenciálisan el fog téged ütni a következő sarkon, pláne, ha átmész előtte a piroson.

Nzoltan 2008.07.22. 17:10:23

teljesen mindegy, hogy miként módosítják a kreszt, amikor a biciklisek nagy részének fogalma sincs a közlekedési szabályokról. nem tartanám rossz ötletnek, hogy csak valamiféle jogosítvánnyal lehessen kerékpárosként részt venni a forgalomban. és persze igencsak üdvözlendő lenne, ha az ön- és közveszélyes biciklistákra rászállnának a rendőrö

Ez aza autósokra is teljesen igaz. Érdekes volt látni a tv2 naplóban(?) mikor az autósok az alapvetó táblákat sem ismerték. Szóval inkább mondjuk azt, hogy mindenkinek jobban kellene ismerni a KRESZ-t.

yamahás 2008.07.22. 17:11:27

Szerintem eleve necces ez a jobbról előzünk dolog. Biciklisták jobb oldalon csurognak, a motorosok a többsávos úton - adott esetben legálisan - sávok között csorognak... Előzékeny autós kicsit jobbra húzódik a motoros kedvéért, közben elcsapja a biciklist... el kéne dönteni, hogy hol a "surranósáv". Szerintem középen.

holex · http://fred-basset.blogspot.com 2008.07.22. 17:13:27

azért igen, az autósok nagy része is elbújhat a sunyiba,amikor azt se tudják, hogy mi az a jobbkéz szabály... csak mennek előre mint a mérgezett egér. mondjuk láttam ilyet binyósba is, csak hát az ugye életveszély (motorra extrém életveszély)... meg aztán, ki fizeti ki a kocsiban keletkezett károkat, ha megnyúvad a szerencsétlen?

Nzoltan 2008.07.22. 17:13:45

azért is baromság, hogy a piros lámpánál mellém zárkózzon a bicajos, vagy a motoros, mertmi van, ha indexelek jobbra? mellém áll, rákanyarodok (mert olyan bicajost még nem láttam, aki esetleg nálam gyorsabban mozgásba lendült volna, ezt ugye valami hülye irodapöcs találta ki

Jobbrakanyarodó köteles elengedni a tőle jobbra lévő egyenesen haladó bármit. Alapvető KRESZ szabály. Ezért akár el is meszelhetnek.

vajk 2008.07.22. 17:15:04

xt: ne viccelj mar. eleg kevesen vagytok, akik varosban lampanal megfeszitett figyelemmel, fordulatszamot 2-3000 kozott tartva indultok. az atlag 2000 nel felvalt kettesbe...

vajk

holex · http://fred-basset.blogspot.com 2008.07.22. 17:15:11

mert ugye a binyóspknak nincs biztosításuk, se forgalmi rendszámuk se semmi... ha meg kapnak két nagy taslit, akkor meg én iccakázhatok a rácsosban testi sértésért, és még mindig nincs, aki kifizesse a kocsimban esetleg keletkezett kárt. (jah, de van: én, a marhaállat, minek járok kocsival, mi?)

blöff 2008.07.22. 17:16:24

Menj át, de szabály ne legyen, mert annak nagyon messzire nyúló következményei lennének. Ez az, hogy az orrunk, meg ami azon túl van...
Azon vitatkozni, hogy az autó, vagy a bicikli gyorsul-e jobban, nevetséges. Mondok egy számot: 10 m után eccerű Opel lazán lehagyja a kerékpárt. De micsoda hüyeség, hogy ez verseny kérdése?

yamahás 2008.07.22. 17:18:14

"Az ilyeneken eddig is átmentem, és ezután is át fogok, legfeljebb közelben álló rendőrautó esetén nem."

Erről van szó. A rendőr - ahogy eddig se - azután se fog beléd kötni, ha tényleg olyan nagyon veszélytelen a szitu (pl. pufferlámpa a körúton). Feltéve, hogy még csak nem is *zavarsz* ezzel másokat.

holex · http://fred-basset.blogspot.com 2008.07.22. 17:19:52

Nzoltan 2008.07.22. 17:13:45
Jobbrakanyarodó köteles elengedni a tőle jobbra lévő egyenesen haladó bármit. Alapvető KRESZ szabály. Ezért akár el is meszelhetnek.

---

persze, meg azért is, ha mondjuk közvetlenül a bicajos mellett haladok huzamosabb ideig (mivel ezzel is megszegem a kreszt), csakhogy el kéne azt dönteni, hogy ha én állóhelyezben vagyok, és mellém állnak, akkor miért is én vagyok a hibás? pl. ha a motoros melettem húz el jobb oldalon a forgalomban és mondjuk én meg jobbra csellenek mert az úton egy mélyedést kerülök ki, és ráhúzok, aztán meadjaaz ég meghal a szerencsétlen?

azért valahol ez így nem teljesen korrekt, de nyilván Te is érzed.

mert ha állott egy nyamvadt bicajos/motoros, nem húzódok mellé. de azért elvárom, hogy ezt ő se tegye.

Daily Shark 2008.07.22. 17:20:37

avus,
Nem az egyirányú utcáról volt szó, ne keverd a szezont a fazonnal.
Arról van szó, hogy ha te úgy látod, hogy nem jön olyan gyorsan a keresztirányú forgalom (aminek épp zöldje van), hogy te át tudsz érni előtte a pirosban, akkor egy autó is át tud érni.
A szabálymódosítás logikáját konzekvensen alkalmazva ez jönne ki, szó se volt arról, hová fér be a kerékpár...

Viszont más téren önkritikát kell gyakoroljak, mert bizony gyalogosként magam is átmegyek a piroson, ha látom, hogy nem jönnek az autók, és gyalogosként még veszélyesebb ez, mint bringásként, szóval végül is lehet benne valami... igaz, olyan neccesen sose csináltam, ahogy több bringás is megtette, mikor a pirosban előttem jött át. Főleg a hajtáspajtások meg a hegyről lerobogó MTB-s "kaszkadőrök" hozták így rám a frászt...

titan 2008.07.22. 17:21:20

Jópárszor látom, hogy a tilos jelzést figyelmen kívül hagyó biciklis előszőr majdnem elüt egy gyalogost, aztán majdnem őt üti el egy autó, egyik eset sem éppen szerencsés, szerintem a biciklisek SEM tudják jól felmérni, hogy a piros ellenére át tudnak-e biztonságban érni...

holex · http://fred-basset.blogspot.com 2008.07.22. 17:23:37

nyilván ezért lenne a jezlőlámpa, hogy az eldönti mikor ki mehet... a sebességkorlátozó táblák sem a javasolt sebességet mutatják, hanem a maximumot. nem Te döntödel, hogy betartod-e, hanem BE KELL tatzani, ami rá van írva. miért kellene ezt máshogy csinálni a jelzőlámpákkal?(ami egyébként sokkal veszélyesebb, mint pl. 5km/h-val túllépni a megengedett 90-es sebességhatárt.)

Daily Shark 2008.07.22. 17:25:59

Vajk,
Speciel én úgy szoktam figyelni, hogy nem az én lámpám sárgáját nézem, hanem a keresztforgalomét vagy a keresztező gyalogosokét, amikor az elkezd villogni, már kapcsolom az egyest.
No nem azért, mintha szeretném a piroslámpás versenyzést, szó sincs róla, hanem mert utálom azt a szintén jó hazai szokást, hogy az elől álló rendszerint elbambul és a lámpa zöldre váltásától még 5 másodperc is eltelik, mire hajlandó nekilódulni...
Felpörgetni nagyon nem kell a motort előtte, elég egy gázfröccs, ha nagyon ki akarok lőni, amúgy se érdemes túlzottan nagy gázzal indulni, mert még a kipörgésgátló se bír egyesben a nyomatékkal...

holex · http://fred-basset.blogspot.com 2008.07.22. 17:29:22

az a baj, hogy ez meddő vita. megint arról van szó, hogy a binyósok (akik mindenféle kötelező alap kresz tudás nélkül vetik magukat a forgalomba), legaláisan szeghessék meg a kreszt (amiről eddig se sok fogalmuk volt), míg a kocsisok, akiket rendszám/autótípus alapján el lehet kapni és meg lehet büntetni, azokat jól beszabályozzák, és egy halom lóvét hajtanak ki belőlük egy esetleges szabályszegés esetén.

kampec 2008.07.22. 17:29:55

istenem mennyi idióta csak autóval pöfögő van aki osztja itt az észt... ez, hogy többen is beírták, hogy márpedig nincs náluk gyorsabban rajtoló bringás egyenesen a szánalom csúcsa, így is nagyon szoktam röhögni magamon azokon akiknél hallom, hogy sportmódba kapcsolnak agyilag rögtön mikor ott hagyom őket piros lámpa után indulva, na nehogy már egy biciklis gyorsabban érjen át a kereszteződésen, mint ő ugye...

másrészt a piros lámpán áthajtás szerintem is hülyeség így, de amit valaki írt, hogy kis ívben jobbra kanyarodás az egy kivétel, annak tényleg nem kéne vonatkoznia bringásra.

holex · http://fred-basset.blogspot.com 2008.07.22. 17:32:23

vagyis eljutunkmegint oda, hogy tegyünk engedményeket a tudatlanoknak, és ne azt szorgalmazzuk, hogy esetlegők is megtanulják a szabályokat.

(valahonnan ismerős ez ez elv, ami egyébként tipikus magyar-agyszülemény... talán a segélyek kiosztása tekintetében? "nem adunk lehetőséget dolgozni, inkább több segélyt adunk,hogy ne is akarjon dolgozni"... de az egy másik topic lenne, és nem is itt.)

Reggie 2008.07.22. 17:33:16

"sportmódba kapcsolnak agyilag rögtön mikor ott hagyom őket piros lámpa után indulva, na nehogy már egy biciklis gyorsabban érjen át a kereszteződésen, mint ő ugye..."

Vagy talan azert kapcsolnak sport modba, hogy ne kelljen megint megelozni, mert az elegge macera.

Sandor 2008.07.22. 17:34:42

Szerintem a biciklistakra vonatkozo osszes szabajt fel kellene oldani! Mehetnenek pirosban, autopalyan, mindenutt, ahol csak kedvuk tartja.

Viszont ha a biciklistat baleset eri, akkor AUTOMATIKUSAN o legyen a felelos, a korulmenyektol fuggetlenul.

Engem kibaszottul nem erdekel, hogy pirosban megy vagy akarhol, ha garantaljak azt, hogy nem lesz gondom vele ha elcsapom.

Skulo · http://politoxi.blog.hu/ 2008.07.22. 17:35:01

Valójában a bringások basznak a KRESZ-re, bármi is legyen benne leírva, a legtöbbjük nem is olvasta soha. Csupán azért, mert egy szabályokat nem tisztelő,anarchista csűrhe számára úgy lenne kedvezőbb, még nem kéne módosításokat bevezetni.

Igen, általánosítok, mert ha végigmegyek az utcán, akkor azt látom, hogy az autósoknak azért 90%-ka betartja, a bringásoknak viszont 90%-ka nem tartja be a KRESZ-t és egyéb szabályokat.

holex · http://fred-basset.blogspot.com 2008.07.22. 17:35:38

kampec... lehet, hogy Te pont legyorsulsz egy pár autót, egy pár speciális helyzetben, de azért vegyük hozzá, hogy az ilyen bringa-autó versenyek elég veszélyesek. és hidd el, Tejársz rosszabbul, ha összesúrlódtok, mert a kocsin lesz egy 50eFt-os javítás, Te meg lehet, hogy nyomorék leszel egy életre. úgyhogy én picit nem ugrálnék e téren, ha bringás lennék, őszintén szólva fosnék is az utakon, ha a kocsik között kéne szambáznom egy kétkerekűvel.

Angelus Novus · http://horizont.blog.hu 2008.07.22. 17:36:42

1. A rendőrök néha igenis rászólnak a bringásokra, egyszer egyirányú utcában forgalommal (mármint az irányával, mert épp nem jött semmi) szemben tekertem, és a hé rámüvöltött, hogy takarodjak a járdára. Nem is sértődtem meg.

2. Gyakran valóban mérlegelés kérdése, hogy a pirosnál meg kell-e állni bringával. Példa: Nagykörút - Rákóczi kereszteződésben mindig, még éjszaka is, mert ott nagy a forgalom és gyors is. Nagykörút - Baross utca kerszteződésben néha percekig nem jön autó, és elég hosszan be is látható. Ha ott pirosat kapok, lassítok gyökkettőre, átengedem a gyalogosokat, előrecsorgok a kereszteződésig, körülnézek, ha minden okés belelépek, és kb. 2 másodperc alatt túlvagyok rajta.

3. A bicikli pár méteren igenis jobban gyorsul, mint egy átlagos személyautó, és jó fékekkel sokkal rövidebb a féktávja is, ezért lehet vele például átslisszolni a piroson. Persze csak akkor, ha a biciklis ezzel nem nagy áttételben, a nyeregben ülve és mobiltelefonálva próbálkozik. Aki nem hiszi, járjon utána.

4. Az egyenes-jobbrakanyarodó-kombós sávok valóban veszélyesek. Ha zöldön tekerek át, én bal indexszel jelezni szoktam, hogy nem akarok jobbra kanyarodni. Ha piros a lámpa, akkor előremegyek, és beállok az első kocsi elé a sáv közepére. Így általában nem is szoktam feltartani az induló sort (rögtön húzódok ki jobbszélre), és biztosan nem csap el senki. Az autósok egyébként gyakran nem indexelnek jobbrakanyarodáskor, volt is már ebből kisebb balesetem (az autón törött jobb tükör, nálam törött bal fékkar).

Gerikoma 2008.07.22. 17:37:20

Biciklizem is és vezetek is. Mindkettőt elég gyakran.
Canga azért gyakoribb.

Autóban ülve vannak bizony biciklisták, akiket szidok (elfelejtve, hogy máskor én is tekerek), de biciklin ülve sokkal több nézeteltérésem adódik az autósokkal. Viszont egyértelműen javul a helyzet az utóbbi 5 évben! Pl. legalább már a RENDŐRAUTÓK nem ütnek el a jobbrakanyarodáskor. (Nem vicc: ez 5 éve még igencsak jellemző volt a Stefánián...)

A bicikli sokkal gyorsabb közlekedési eszköz városban, mint az autó. Főleg ilyen fene nagy városban. Nekem viszonylag gyors autóm van (GTI), és nem megyek lassan, de igenis meglepő, hogy napközben szinte bárhova gyorsabban oda lehet érni biciklivel, mint autóval! Bárcsak mindenki kipróbálná egyszer!
Akkor nem írnátok ilyen marhaságot, hogy egy átlagos autó "legyorsul" egy biciklist a zöld lámpánál! Nem gyorsul le. Még ha nyugiban tekerek, akkor is simán 3x gyorsabban érek oda a 300 méterrel előttünk álló autósorhoz (aka: DUGÓ), mint a padlógázos BMW. Ez így van, és kész. Nem kell ezen veszekedni. Tessék egyszer kipróbálni!

A legtöbb dugót egyébként -- meggyőződésem -- az okozza, hogy a sofőrök többsége (még a Sumáher BMW-sek meg 4.2 literes audisok is!) akkor kezdi el keresni a kuplungot, amikor a lámpa zöldre vállt. És addigra a biciklis már el is érte az autósort, ameddig sofőrünk eleve mehetne.

Kényelmes, nyugis, stb. dolog az autó. Imádok vezetni. De ezt a sok baromállatot, aki napközben, hétközben MINDEN ÁLDOTT NAP beül a szarába végigszenvedni magát a városon... sosem fogom megérteni. Most is mi volt már a Hungária körúton! Bárcsak egyszer egy napra mindenki kipróbálná a biciklizést! Többé senki nem ülne autóba.

holex · http://fred-basset.blogspot.com 2008.07.22. 17:37:30

Sandor... tökéletesen igazad van. ha így lenne, én is leszarnám az ilyen hülye szabályok ésengedmények bevezetését.

Angelus Novus · http://horizont.blog.hu 2008.07.22. 17:43:21

Ja, és nagyon sok a biciklis-gyalogos karambol, a járdákon a biciklisek, a bicikliutakon a gyalogosok hibájából. Csak ezeknél általában a legkomolyabb sérülés egy horzsolás vagy lila folt, ezért nem is kerülnek be a híradóba. A híradóba csak akkor kerül be bármi is, ha vagy vér vagy könnyek folynak patakokban.

68nyara 2008.07.22. 17:43:47

Ok, a pesti, kisforgalmú mellékutcákban átmegy a piroson a bicajos, úgy, hogy meg tudja ítélni, hogy át fog érni biztonságosan...ezek alapján megváltozattjuk a KRESZ pirosra vonatkozó részét..."a pesti kisforgalmú mellékutcákban nem kötelező betartani a piros lámpát..:" aham. Aztán tessék mondani, a vidéki, 4 sávos úton, ahol 200 m-re van a kanyar, és jönnek ám kereszteben (szabályosan) 70-el a népek, ott a bicajos honnan tudja,hogy átér? Gyerekkel mellette, kis bicajon...Aham, biztosan. Vagy rájuk nem vonatkozna? Csak a pesti kis mellékutcára...

Pista 2008.07.22. 17:44:05

NZoltán!!!

Hol van ilyen a (magyar) KRESZ-ben ?!?!

Ez csak abban az esetben igaz, ha az úttest jobb szélén kerékpárút, vagy sáv van, ha nincs, akkor nem igaz amit mondasz!!!

Sőt, általános esetben a jobbra kanyarodás előtt az autóval kötelező az úttest jobb szélére húzódni akár annyira is, hogy ott kerékpáros el se férjen (kiv. persze a kerékpársáv esete).

holex · http://fred-basset.blogspot.com 2008.07.22. 17:45:05

Gerikoma 2008.07.22. 17:37:20
Akkor nem írnátok ilyen marhaságot, hogy egy átlagos autó "legyorsul" egy biciklist a zöld lámpánál! Nem gyorsul le. Még ha nyugiban tekerek, akkor is simán 3x gyorsabban érek oda a 300 méterrel előttünk álló autósorhoz (aka: DUGÓ), mint a padlógázos BMW. Ez így van, és kész. Nem kell ezen veszekedni. Tessék egyszer kipróbálni!

...

kipróbáltam már számtalanszor, és nincs tuningautóm. képtelen az első 25 méterben a binyós bármit is csinálni, mert én csak rátaposok a gázra, de ő mire lendületet vesz, addigra én már a kereszteződés közepén járok rég.

Angelus Novus · http://horizont.blog.hu 2008.07.22. 17:47:38

68nyara: ahogy már sokan írták: olyan lenne, mint a macisajt, ha rosszul mérte föl és meghalt, akkor az ő baja.

béta d. ártánd 2008.07.22. 17:49:12

"Nagykörút - Baross utca kerszteződésben néha percekig nem jön autó, és elég hosszan be is látható."

Hát nem tudom, 2x2 sáv + villamos... ott csaptam el a múltkor két ilyen faszt majdnem, akik szintén jól belátták, mi a helyzet a körúton. Valahogy az én másfél tonnás, szabályosan közeledő verdám fölött átsiklottak. Mondjuk nem csoda, a parkoló kocsisor kicsit nehezíti az átlátást. Hát még ha gyorsulóbajnok jön keresztben 100-al. Vagy úgy értetted, hogy te mész a körúton?

Ugye, mennyire nem mindegy, hogy szarba-e csapni, vagy fordítva? Ezt hogyan kodifikálnád?

2008.07.22. 17:50:03

Pár kereszteződésnél lehetne itthon is a pirosnál jobbra kanyarodni, az USA - ban működik, nálunk pl a körút - Podmaniczky sarkon a gyalogosok miatt a zöldnél csap hosszas várakozás után lehet befordulni, a pirosnál meg ha lement a keresztirányú forgalom, lenne elég idő befordulni, a következő gyalogosfolyam előtt.

Reggie 2008.07.22. 17:51:19

Angelus Novus · horizont.blog.hu 2008.07.22. 17:47:38

Az a baj, hogy nem csak az o baja, mert a kocsit is ossze torik. Mondjuk ugy mehetne, hogy a galyracsot ujra engedejeznek kerekparosracs neven.

Angelus Novus · http://horizont.blog.hu 2008.07.22. 17:51:33

A sárgánál elrajtolós témához mégegyszer: a bringástól függ, hogy gyorsabban indul-e az autósnál. Ha nem nagy áttétellel indulok, és kiállok a nyeregből, nincs kocsi, ami a kereszteződésen belül utólérne. Amúgy gyakran engem is idegesítenek a mazsolák, akik zöldnél szép komótosan indulnak előttem a jobbszélen. És gyakran megelőzni sincs lehetőség őket.

béta d. ártánd 2008.07.22. 17:52:27

az usákiában *minden* járművel lehet jobbra kanyarodni pirosnál, már ahol lehet. csak szólok. meg hát boldogabb európai országokban is előfordul, hogy egy kis zöld táblácska van applikálva a lámpára, egy jobbra mutató zöld nyíllal.

holex · http://fred-basset.blogspot.com 2008.07.22. 17:53:11

ugyan már. nem kell itt USA-val, meg a tököm tudja melyik országokkal jönni. fogjuk már fel végre, hogy mi nem amerika vagyunk, hanem magyarok, és mint olyanok, alapból egy szerencsétlen elbaszott társadalom vagyunk, ahol nem lehet engedményeket hozni, mert csak még jobban növeli a fejetlenséget...

Angelus Novus · http://horizont.blog.hu 2008.07.22. 17:53:14

béta d. ártánd 2008.07.22. 17:49:12
Igen, úgy értettem én megyek a Körúton. Bocs, nem voltam elég világos... :)

Liberté__73 2008.07.22. 17:54:47

Igazis. Nehogymár egy szaros 100as égő meg egy festett üveglap mondja meg egy felnőtt tajmagyar bicajosnak, hogy mit csináljon!!

Én meg az autóval ezentúl minden kereszteződésben kapjam a frászt hogy vajh' van-e ott egy önjelölt piroson-is-áttekerő zöldharcos.
Ha meg elcsapom neadjisten, akkor járjak éveket bíróságra bizonygatni, hogy nekem zöld volt, és hogy tényleg nem vettem észre a szerencsétlent. LFX!

vajk 2008.07.22. 17:55:07

Daily Shark:
"hanem mert utálom azt a szintén jó hazai szokást, hogy az elől álló rendszerint elbambul és a lámpa zöldre váltásától még 5 másodperc is eltelik, mire hajlandó nekilódulni...
Felpörgetni nagyon nem kell a motort előtte, elég egy gázfröccs, ha nagyon ki akarok lőni, amúgy se érdemes túlzottan nagy gázzal indulni, mert még a kipörgésgátló se bír egyesben a nyomatékkal..."

nade miert losz ki? mert elotted a vegtelen utpalya? mert akkor soha tobbet nem talalkozol a bringassal. ha meg elotted a sorvege, akkor mi a feszkes fenenek?


Angelus:
"1. A rendőrök néha igenis rászólnak a bringásokra, egyszer egyirányú utcában forgalommal (mármint az irányával, mert épp nem jött semmi) szemben tekertem, és a hé rámüvöltött, hogy takarodjak a járdára."

Ha meg a rendorok sem tudjak hogy tilos a jardan bringazni, akkor mija fasznak tepjuk a szankat a kresz-rol?

hagyom is a fenebe...

vajk

Skulo · http://politoxi.blog.hu/ 2008.07.22. 17:58:52

A kerékpáros úgy gyorsul le egy autót a lámpánál, hogy elé/mellé áll és addig bénázik az elindulással, meg aztán addig baszakodik kacskaringózva az autó előtt, hogy az inkább sávot vállt, vagy megvárja míg a bringás eltakarodik az útból, mert nem akarja a betonba gyalulni.

Nálam legalábbis így szokott lenni. Ha élve akarom hagyni a bringást, akkor engedem, hogy balfaszkodjon előttem, viszont így valóban legyorsul engem. Aztán mondjuk 50 méter múlva előzhetem.

saq 2008.07.22. 18:04:08

én meg azt mondom, hogy takarodjatok a gecibe a városomból az autótokkal. menjetek pöfögjetek otthon!

saq 2008.07.22. 18:04:53

nétzétek meg ittvan ez a skuló. kicsi a farka, hát vett egy kocsit. persze ettől sem nőtt meg, frusztrált szegény, azért vetíti ki a problémáit másokra.

vajk 2008.07.22. 18:07:46

Skulo: ha odafigyeles/tempos indulas szempontjabol 1-10 pontoznank az autosokat, akkor Te hanyast kapnal?

vajk

blöff 2008.07.22. 18:10:47

Elméletben jó lenne, hogy ha automatikusana biciklis saját felelőssége lenne, de ahogy írták már az autóban is kárt tesz, de méginkább nem szeretnék elcsapni senkit, nem fogná be a gyomor, inkább álljon meg a pirosnál nekem meg ne kelljen 20-ra lassítva attól rettegnem, hogy esetleg ő másképp ítéli meg.

holex · http://fred-basset.blogspot.com 2008.07.22. 18:11:21

hehe... skulo nem kapna sokat, de tuti lehetne ilyen pontozást kitalálni a bringásokra is... :) pl. szabályosközlekedés/kresztudás kategóriában.

Angelus Novus · http://horizont.blog.hu 2008.07.22. 18:12:09

Skuló! Én nem bénázok, nem baszakodok, nem kacskaringózok, egyenes vonalban indulok, és a váltót is tudom használni. A kormány 40 cm széles, ezen kívül kérek 20 centi oldaltávot, különben halálfélelmem van. Ennyi. De rendezhetünk éjszakai illegális gyorsulási versenyeket. ;)

Angelus Novus · http://horizont.blog.hu 2008.07.22. 18:14:50

holex: Bizony, minden bringára rendszámot, és 0 kategóriás jogsi legyen kötelező minden forgalomban tekerőnek.

Dzsoni 2008.07.22. 18:21:07

"Lakott területen levő olyan úton, ahol az úttest kerékpár közlekedésre alkalmatlan, továbbá ahol (...) tilos, kerékpárral a gyalogos forgalom zavarása nélkül és legfeljebb 10 km/óra sebességgel a járdán is szabad közlekedni."

Ahogy az egyirányú úton való visszafelé haladás sem belátás kérdése.

Úgyhogy szerintem teljesen felesleges KRESZ-t módosítani, amíg meg se próbálják betartani. Csak akkor azt nem értem, hogy az autóstól meg miért várjátok el.

Bírom ezt az országot... mindenki kitalálja, hogy rá egy szabály miért nem vonatkozik. Csak van, aki megteheti; van, aki pedig nem. Biciklivel gyalogosok közt cikázni harminccal-negyvennel például szabad. Szerintem akkor legyen minden járda biciklisáv, a gyalogosok meg repüljenek a járda fölött. Még egy csomó pénzt is meg lehetne spórolni a biciklisávok építésén.

Bocsánat az elkeseredésért, csak rossz volt hazajönni Hollandiából...

Reggie 2008.07.22. 18:24:12

Dzsoni 2008.07.22. 18:21:07

Ez sem jo, mert a legiforgalom-iranyitok nincsenek felkeszulve ekkora mennyisegu repulo gyalogosra...

paramecium 2008.07.22. 18:28:16

Maximálisan egyetértek a californiai példával VAGY tessék bringautakat építeni és akkor mi is betartjuk a KRESZt. A normál utakon az autósok nem adnak esélyt arra, hogy érvényesüljünk. Amúgy megértem a sok idiótát, aki értetlenkedik, mert aki nem bringázik annak felfoghatatlan dolog az, hogy valaki az autó helyett a biciklit választja...

Mérvadó Béla 2008.07.22. 18:28:29

üj,

egyetértek.

Dzsoni 2008.07.22. 18:28:43

saq: nem akarok itt igazságot tenni Közted és Skulo között, de nem tudom, ez alapján Ő miért frusztrált és Te miért nem. Amúgy meg gratulálok a "takarodjatok a (...) a városomból" mondatért: szép, toleráns, kirekesztésmentes.

yeti_6 2008.07.22. 18:35:23

Ezzel a piroslámpán megyek át amikor jónak látom cuccal bizony az a szívás, hogy engem egyszer majdnem megvertek emiatt. Galád gyalogos módjára át mentem menni zöldön, ezzel eltorlaszolva egy roppant sietősen mozgo biciklis útját, ki eme cselekedetemet hát hogy is mondjam, nem túl barátságos gesztusokkal reagálta le. Ezzel még nemis volna baj, me jó kifogtam pont egy parasztot, de társasági körömet meghallgatva azért kiderült egy azért nem volt egy olyan hejde ritka dolog. Namármost ha még a joguk is meglenne arra, hogy most döntsenek... Még mit nem.

Reggie 2008.07.22. 18:35:39

"A normál utakon az autósok nem adnak esélyt arra, hogy érvényesüljünk."

Ezt ugy erted, hogy zavaro azt, hogy a kerekparosok surun belehalnak a szabalytalankodasaikba, es te szeretned, ha szabadon halalfelelem nelkul lehetne szabalytalankodni?

grrrrrrrrrrrrr 2008.07.22. 18:52:26

Budapesti átlagbringás:

Úton:
Napszemüveg, hogy nehogy lásson, fülesben zene döngölve, nehogy halljon, egyirányú utcában szembekerekezve. Zebra, piros lámpa nemjátszik.

Járdán:
Halkan suhanva, jó gyorsan, hátulról közelít, melletted 10-15 centire elszáguldva. Ha véletlenül Te, a gyalogos hirtelen oldalirányú manővert teszel - a járdán - magadra vess.

A múltkor komolyan elgondolkodtam, hogy felrúgom a következőt, aki direkt nem került ki a kb. 5 m széles járdán...

Netuddki. 2008.07.22. 18:55:08

Hö? Ezmiez?

Ekkora baromságot!
Mondd ezt annak a biciklisnek, aki előrement a lámpánál, oszt egyenesen ment volna, de a mellette lévő kamion meg jobbra.
Be is került a lutra-albumba.

minerel 2008.07.22. 19:38:08

Mert az autós nem hord napszemüveget, nem üvölteti a hifijét úgy, hogy aszirénázó mentőt sem hallja... ugyan már hagyjuk ezeket az elcsépelt lelkibeteg indokokat. Tőlünk fejlettebb közlekedési morállal rendelkező országokban elfogadott a kerékpárral történő haladás egyirányú utcában szembe forgalommal valamint piros lámpánál áthaladás jobbra kis ívben. Nálunk a dögöljön meg a szomszéd tehene elv uralkodik. Az egyiknek engedünk, hőbörög a másik. Ilyenkor úgy szeretem, hogy amikor fikázni kell, mindenki tökéketesen betartja a szabályokt. A gyalogos nem rohangál át az úton, nem sétál a kerékpár sávon, nem rohangál a járdán ide-oda stb... lehet folytani de nincs értelme. Autos-motoros-bringás-gyalogos háború folyik amit senki sem nyerhet meg de béke sem lesz soha. Ez egy ilyen elbaszot ország elbaszott agyú lakókkal

blöff 2008.07.22. 19:43:39

paramecium ez nagyon jó vélemény volt. Legyen az, hogy én kitalálom, hogy segwayezni szeretnék és ameddig nem építenek segwaypályákat, addig én kurvára szarok mindenkire, megyek keresztbe autópályán, 20-al villamos előtt, és nem édekel a KRESZ. Mert én vagyok az, aki Másként Közlekedik, tessék engem és csakis engem figyelembe venni!

minerel 2008.07.22. 19:51:35

blöff! ne vegyél seway-t mert a gyalogosok ha a bringásokat utálják hát ellened hajtóvadászatot indítanának:-)

üj 2008.07.22. 20:00:19

Mérvadó Béla!

Köszönöm! :-))) nagy kő esett le a szívemről, már csak azért, hogy valaki vette a fáradságot, és elolvasta! :-)))

vzizike 2008.07.22. 20:09:08

üj, én is elolvastam, és ajánlom a többieknek is, ilyen egy értelmes biciklis hozzáállása. Én is tudom, hogy ilyen szabályt (bicikliseknek engedélyezett a piroson való áthajtás) nem szabad egy ilyen közlekedési morállal rendelkező országban bevezetni, de én is így közlekedek biciklivel, a fent leírt elveid szerint:)

juanhu 2008.07.22. 20:21:38

Ha tetszik, ha nem, csúcsidöben biciklivel gyorsabban lehet haladni, mint autóval. Saját tapsztalat, egy idöben Csepel végéröl (Csillagtelep) jártam a rózsadombra dolgozni. Biciklivel hamarabb beértem, mint autóval vagy BKV-val! Kipróbáltam mindhármat. Pedig a BKV-nál még a HÉV is ott van, ami azért halad. És 37 km oda, 37 vissza, ennyit tekertem jó idöben rendszeresen.

minerel 2008.07.22. 20:30:34

Mérvadó Béla!

Ne aggodj, én is elolvastam:-)

Korrekt....

Alázatos magyarázatos 2008.07.23. 07:31:30

Gerikoma:
"... Nekem viszonylag gyors autóm van (GTI), és nem megyek lassan, de igenis meglepő, hogy napközben szinte bárhova gyorsabban oda lehet érni biciklivel, mint autóval! ..."

Öcsém, ennyi ésszel... csodálom, hogy életben vagy! Szerinted a gyors autód miért ácsorog a dugóban? Na ugye, mert a másiktól nem tudsz menni. A biciklis meg papírlap egy autóhoz képest, ezért el lehet egy cangával slisszolni a kocsik között...

"... A legtöbb dugót egyébként -- meggyőződésem -- az okozza, hogy a sofőrök többsége (még a Sumáher BMW-sek meg 4.2 literes audisok is!) akkor kezdi el keresni a kuplungot, amikor a lámpa zöldre vállt. És addigra a biciklis már el is érte az autósort, ameddig sofőrünk eleve mehetne. ..."

EGYETÉRTEK!

"... De ezt a sok baromállatot, aki napközben, hétközben MINDEN ÁLDOTT NAP beül a szarába végigszenvedni magát a városon... sosem fogom megérteni. ..."

Egyszer egy hónapon át ezer ilyen végigszenvedősre felrakatnék GPS-t, hogy mi a jó édes anyjának autózza be a Petőfi-hídtól a Moszkva térig a Körutat? Nem lenne környezet kímélőbb, gazdaságosabb és gyorsabb BKV-val közlekedni? A 6-os villamos röhögve állva hagyja ezeket!

holex · http://fred-basset.blogspot.com 2008.07.23. 08:25:10

paramecium 2008.07.22. 18:28:16
Maximálisan egyetértek a californiai példával VAGY tessék bringautakat építeni és akkor mi is betartjuk a KRESZt.

----

látszik, hogy Te is valami hülye baromállat vagy, már bocsi. a KRESZ nem egy iránymutatás, hanem egy kötelező rendszabályozás, ami vonatkozik mindenkire, aki részt vesz a forgalomban. nincs olyan, hogy "majd, ha piros hó esik, betartoma kreszt", vagy "ha egymilli dilláros havi fizetésem lesz, akkor betartom a kreszt".

ha közlekedésben részt akarsz veni BE KELL tartanod, vagy ha nem, akkor 1. ne csodálkozz, hogy egyik autós se fog emberszámba venni, és leanyáznak az útról, ahogy minden idiótát, aki csak összevissza közlekedik kénye-kedve szerint, 2. ha meghalnál véletlenül emiatt az idióta gondolkodásod miatt, akkor egyedül Magadra vessél.

üj 2008.07.23. 08:30:25

vzizike:
minerel:
Köszönöm, így már megérte megírni! :-)

Juanhu:
igen, egy időben én is III. kerületről tekertem Csepel Művek területére... jajj, de szenvedett a lelkem, amikor néha muszáj volt békávézni, és elszórni az életemből 3 órát oda-vissza :-(

holex · http://fred-basset.blogspot.com 2008.07.23. 08:32:25

minerel 2008.07.22. 19:38:08
Nálunk a dögöljön meg a szomszéd tehene elv uralkodik.

---

nem. nálunk az az elv uralkodik, hogy inkább lazítsunk a szabályokon a sok tudatlan hülye miatt, minthogy megtanítsuk őket esetleg a szabályokra (hogy milyenek léteznek), urambocsá' esetleg arra, hogy be is tartsák őket.

úgyhogy nekem ne lázongjon senki se, hogy ő joggal szeretne behajtani az egyirányúba fejjel előre, meg át a piroslámpán, ahogy tetszik, mert már így is túl sok a tudatlan hülye, ha ezeknek még jogszerűen engedik is hogy hülyék lehessenek, na, abból lesz az igazi káosz (meg a sok "szabályos" közelkedésből adódó) binyóshalál.

nem mondom, hogy ne hulljon a férgese, na de azért mégse.

xt (törölt) 2008.07.23. 10:58:19

"Egyszer egy hónapon át ezer ilyen végigszenvedősre felrakatnék GPS-t, hogy mi a jó édes anyjának autózza be a Petőfi-hídtól a Moszkva térig a Körutat?"

Egyszer tényleg fel kellene, nem hiszem, hogy mindenki ilyen egyértelmű helyeken közlekedik. A BKV szar, a kerékpár időjárás-, célpontfüggő, és leginkább veszélyes, a motor méginkább. Szerinted mi marad még? Roller?

Steer 2008.07.23. 11:24:08

Bringázom és baromságnak tartom az ötletet. Az átmenőst, de nem az előrecsorgóst!

Előrecsorgok pirosnál motorossávon/balról, jobbról soha nem előzök (még csak nem is kerülök) és felállok az autók előtt. Így senkinek nem vagyok a holtterében, lát, sárgára indulok és kihúzódok a jobbszélre. Lehet, hogy fél másodpercre feltartom, de ha emiatt ideges rám, akkor mit szól azon autósok miatt, akik szumma fél órára tartják fel? :)

Dinamikus, de kulturált kerékpáros vagyok, így az itt menő fröcsögéssel nem találkozom az utakon. Van, hogy udvarias vagyok, meg szokták köszönni, van, hogy udvariasak velem, meg szoktam köszönni. Partnerek vagyunk az úton. Belátó autós tudja, a dugó sokkal nagyobb lenne, ha én is és a többi bringás is mind autóba ülne, ezért barátjának tekint. Mert a 20 feletti bringások jelentős részének jogsija, sokuknak meg még kocsija is van ám. :)

Nem tűröm az általánosítást, mivel én sem általánosítom az autósokat. Van sok paraszt, van sok potenciális gyilkos, van jópár rosszindulatú, aki - írd és mondd - meg *akart* ölni, de nem ez a többség, és soha nem hibáztattam az "autósokat" egyetlen ember hülyeségéért.

Normálisabb bringásnál jobban kevesen utálják a járdán száguldozókat, a lámpa nélkülieket, stb. Mindig el kell mondani, ahogy azt is, hogy ezen jelenségek ellen nem egyszer próbáltunk tenni saját pénzből szervezett felvilágosító kampányokkal. Ha tehetjük, saját kézzel szedjük le az ilyet a bringájáról egy kis nevelés céljából.

Nzoltan 2008.07.23. 17:55:28

Sőt, általános esetben a jobbra kanyarodás előtt az autóval kötelező az úttest jobb szélére húzódni akár annyira is, hogy ott kerékpáros el se férjen (kiv. persze a kerékpársáv esete).

Ez így is van. Ám ha már van melletted valaki és ő konkrétan egyenesen halad tovább, akkor neki van elsőbbsége a kanyarodóval szemben. Most tekintsünk el attól, hogy a kerékpáros gurult a kocsi mellé, vagy fordítva.

Amúgy nem támogatom ésn sem ezt a piroson átmászkálást. Ha lesz ilyen, én inkább kihagyom. Nem akarok donor lenni.

Skulo · http://politoxi.blog.hu/ 2008.07.24. 13:54:19

Úgy látom a kerékagyúak olvasni sem igazán tudnak. Mondjuk nem is vártam mást, hiszen ha tudnának, akkor a KRESZ-t is sikerülhetne elsajátítani. Szóval egy bringást sem gázoltam még el a lámpánál induláskor pontosan azért, mert engedem, hogy inkább elöttem balfaszkodjanak, mert nem akarom, hogy alattam végezzék. Nem gondolom, hogy a bringások 100%-ka kacskaringózva, csigatempóban, életveszélyesen indul el a lámpánál, de a 80%-kuk simán. Tudom, hogy vannak azért páran a városban akik tudnak, de azt is látom nap-mint nap, hogy mennyi életveszélyes zsecsegevara közlekedik kétkeréken. Esett már elöttem keresztbe bringás lámpától indulás után, már csak ezért is figyelek rájuk és inkább előrre engedem őket. Nem akarok egy ilyen idióta miatt sittre menni.

Skulo · http://politoxi.blog.hu/ 2008.07.24. 13:55:02

saq, érdekes, anyádnak tetszett a kicsi farkam

blöff 2008.07.24. 14:07:39

Ma is láttam egy akkora magyart, sapkában és címeres pólóban, hogy magyarságát nem állította meg a piros lámpa és a körútón átalmenő gyalogosok között, köztük előttem, végigkerekezett...
nem, nem az anyját.

csati 2008.07.25. 19:17:26

Atyaisten, ennyi baromságot!

A piros lámpánál átmenésre nem is írnék semmit, az egy agyrém. A biciklivel a pirosnál előrehajtásra: nem igaz, hogy gyorsabban el tudnának indulni, mint az autók, tehát az lenne belőle, hogy az autók (sokszor egy egész sor) kétszer lennének kénytelenek kerülgetni a bringást.

Én vezetek autót is és bringát is, de nagyon utálom, ha valamilyen dugó vagy más miatt kell lassítanom autóval, és húznak el mellettem 10 cm-re a bringások. Sokszor 2 mp múlva ismét mehetünk, és akkor lehet őket kerülgetni újra - mivel van bennem annyi jóérzés, hogy én viszont nem 10 cm-re előzöm a sokszor kacsázó kerékpárost.

Perillustris 2008.07.25. 23:56:26

Ja, sokszor 2 mp múlva mehetsz. Még 3 métert. Addig én már a környéken sem vagyok.

Joe Forster/STA · http://sta.c64.org 2008.09.24. 05:34:54


@brummmama: A Könyves Kálmán körút-Üllői út kereszteződés elég bonyolult. Egyszer várj ott végig egy teljes váltást, és számold össze, hányan honnan hova kanyarodnak. A bicikliúton a Népliget felé menet átmész:
a) Könyves Kálmán körútról az M5-ös felől jobbra kanyarodók,
b) Könyves Kálmán körútról az Népliget felől balra kanyarodók,
c) Üllői útról az Ecseri út felől balra és
d) ugyanonnan jobbra kanyarodók sávjain.
Ezekből az első három lámpás - a két szélső ugyanúgy kapcsol, a középső kicsit késleltetve, a negyediknél tábla jelzi az autóknak az elsőbbségadási kötelezettséget. Ha a középső kettőnél az autók haladnak, akkor a biciklis lámpa is, és az elsőként felsorolt autók lámpája is piros.

@Bambano:

1. "Ja, és legyen a biciklin rendszám. Ha nekem jön a paraszt és lezúzza a hátsólámpámat, legyen esélyem behajtani rajta a kárt." (yawn) Megakadt a lemez? Engem egyszer majdnem elcsapott egy autós, pirosnál ráordítottam, és amikor mutogatott, rábasztam tenyérrel az ablakára, erre kiszállt és megpofozott úgy, hogy elestem. Feljelentettem, de nem volt tanúm, neki meg volt (családtag; valószínűleg kamu, mert szerintem nem ült senki más az autójában). Ennyit ér az a különbség, hogy neki van rendszáma, nekem nem. Vágod?

2. "Kétségtelen, amelyik biciklis a kamaz alól mosolyog, annál már mindegy a rendszám." A Thököly út-Stefánia út kereszteződésben nemrégen elütött (egyébként vétlen) biciklista esetének ismeretében, ugye, ezt nem humoros megjegyzésnek szántad?! Ha igen, süllyedj el mélyre!

@blöff: WOL (ha nem tudod, mi az, olvass utána!) vagy kerékpársáv esetében nem volna kérdéses sem a pirosban való felállás, sem az előzés. Ezért kellenek ilyenek az utakra. (Motoros is ezt mondja.)

@sityu: "Olyasmi ez, mint az alkoholfogyasztás: vannak országok, ahol a fogyasztással szemben elnézőbbek, de ha alkoholosan a legkisebb balesetet okozol, súlyosan megmázsálnak." Iszlám országokban súlyos bűn már önmagában az alkoholfogyasztás is.

@kételkedő:

1. Egy gyakorlottabb biciklis egy átlagos személyautó átlagos gyorsulásának (nem burnout és kuplung fel padlógáznál!) és végsebességnek (50 km/h) nagyságrendileg a felére képes, egy teherautóval/busszal meg kb. azonosra. Tapasztalatból mondom, mert nézni szoktam.

2. Egyirányú utcába autóval is be szokás hajtani szemből. Ha szerinted túl sok biciklis csinál ilyet, akkor a számukat oszd el az általuk képviselt keresztmetszettel és impulzussal, aztán ugyanezd végezd el a szabálytalan autósokra is, és hasonlítsd össze a két eredményt. Így mindjárt más!

@k_petya: "A tévedés ott vagyon, hogy az autó veszélyes üzem, a kerékpár meg nem, igy a bicajos elönyből indul. Legyen a kerékpár is veszélyes üzem annak minden anyagi és jogi vonzatával együtt, majd utána beszéljük meg ujra a 'belátást'." Jó, ezt most megmondtad. Köszönjük, Emese! Esetleg érvekkel is alátámasztanád, vagy csak így a levegőben lógva marad? (Nem arra gondolok, hogy most DE FACTO veszélyes üzem - az! -, mert ez a közlekedés többi résztvevője viselkedésének és a jogszabályoknak KÖVETKEZMÉNYE!)

@Balnyo: "Elöbb szokjon már le minden biciklis arról hogy a Lánchidon meg a Bajcsy-n kerekezik(ahol van 2 sávos elkeritett cangaút) keresztül-kasul." Newsflash: hamarosan lekerül a Lánchídról a "biciklivel behajtani tilos" tábla.

@Alázatos magyarázatos:

1. "Na ez az: számtalan gumiszabály van a KRESZ-ben: - ajtónyitásnyi távolságra előzd meg a biciklist az országúton" Ilyen gumiszabály nincs. Egyrészt, mert nem van, másrészt, mert ha megmondaná konkrétan, hogy "ajtónyitásnyi távolságra", akkor ugyebár nem volna gumiszabály. (Harmadrészt meg sok autós nem is tartja be, bármi is legyen pontosan ez a szabály.)

2. Lehet, hogy Vajk szarul számolt - nekem is régen voltak már az utolsó fizikaóráim -, én viszont életszerűen mértem a gyorsulást. Lásd feljebb.

@xt:

1. "Ha én épp keresztben haladok, akkor bízzam az életem, az egészségem, és a vagyontárgyaim épségét egy bringás megítélésére [...]?" Maximum az autódon belüli vagyontárgyaidét, ha kanyarodsz. Mert, ha egyenes haladsz, akkor az olyan sebességű lesz, a biciklis majdnem biztosan meghal. Ez elég különbség?

2. A "boly"-t elipszilonnal írjuk.

3. "vajk: ha egy autós egyesbe beváltva, kuplungot nyomva, fizikai erőkifejtés nélkül, egyszerűen gázpedál-nyomással elindul [...]" Te egy mekkora ász csávó vagy, hogy autóban FIZIKAI ERŐKIFEJTÉS NÉLKÜL el tudsz indulni, ráadásul milyen gyorsan...! Én viszont a biciklivel vagy előtted vagy tőled jobbra állok, ezért jobban látom a lámpát is, és már nyertem majd' egy másodpercet. Ezenkívül amerre megyek, elég jól ismerem a lámpákat, és a jobb lábam a felhúzott pedálon áll, úgyhogy azonnal tekeréssel indulok. Hidd el, a kb. fele gyorsulás elég jó közelítés.

@divatdrukker: A biciklis jogsi rég lerágott csont. Idehaza volt, de már nincs, és más országokban sincsen. (A megoldást másban találták meg.) Olvasgass gyakrabban, akár ezt a blogot is!

@yamahás: "'atlag bringas eleri a 15km/h-t 5 meteren. ez teny.' muhahahahahahahahahaha. lábad meg mint a rokka, mi?" Szegény ember, a Yamahádon nincs váltó? Az enyém 25 fokozatú, de - csak, hogy el ne bőgd magad! - ebből csak 8-at használok sík terepen.

@holex:

1. "azért is baromság, hogy a piros lámpánál mellém zárkózzon a bicajos, vagy a motoros, mertmi van, ha indexelek jobbra?" Így van, szerintem is nagyon ideje már a biciklis felállók kialakításának, és akkor eléd fog állni! (Ha nincs WOL vagy biciklisáv...)

2. "megint arról van szó, hogy a binyósok (akik mindenféle kötelező alap kresz tudás nélkül vetik magukat a forgalomba), legaláisan szeghessék meg a kreszt". A biciklisták egy része autót is vezet vagy legalábbis van jogsija, illetve a kötelező KRESZ-oktatásban részesült és tudásukat egy-két évvel-évtizeddel ezelőtt egyszer (!) bizonyított autósok egy része is kissé szabadosan értelmezi azt. Tehát akkor mi értelme volt ennek a mondatnak? Elárulom: semmi. A "legálisan szeghessék meg a KRESZ-t" oxymoron viszont aranyos volt... :-)

3. "ugyan már. nem kell itt USA-val, meg a tököm tudja melyik országokkal jönni. fogjuk már fel végre, hogy mi nem amerika vagyunk, hanem magyarok" Tudni kell, mi az amit érdemes árvenni külföldről, és mi az, amit nem. Nem pont a piroson való áthaladásra mondom, de a biciklisek iránti magasabb tolerancia működik külföldön. Ha mindig belenyugszol abba, amid van, és nem törekszel a jobbra, akkor fölöslegesen éltél. (És ezt most kivételesen nem rosszindulatból mondom, csak szomorúan.)

4. "nálunk az az elv uralkodik, hogy inkább lazítsunk a szabályokon a sok tudatlan hülye miatt, minthogy megtanítsuk őket esetleg a szabályokra" Blablabla... Az életszerűtlen KRESZ elavultsága mutatkozik meg. Változtatni kell rajta, egyszerűsíteni, könnyebben betarthatóvá tenni. Én elég szabályhívő ember vagyok, de neked valamilyen fixa ideád lehet, hogy a magyar KRESZ-t is Mózes hozta 1. számú mellékletként 2000 éve a hegyről! Az egy dolog, hogy pampogsz, hogy így nem tartja be a szabályokat, meg úgy nem tartja be, de mit teszel, ha holnapra megváltozik a KRESZ, és szabályossá válik az, amire tegnap acsarkodtál? Mea culpa?

@Nzoltan: "Jobbrakanyarodó köteles elengedni a tőle jobbra lévő egyenesen haladó bármit. Alapvető KRESZ szabály. Ezért akár el is meszelhetnek." Lusta vagyok megnézni a KRESZ-t, de ilyen szabály nem létezik. (Kérlek, idézz!) Egyrészt jobbra kanyarodás előtt eleve az úttest jobb szélére kell húzódni, másrészt jobbról előzni tilos. (Párhuzamos közlekedésben balról/jobbról nem előzöl, hanem elhaladsz, de ott is le kell húzódni a bal/jobb szélső sávba kanyarodás előtt.)

@Dzsoni: Picit túlvágtad az idézetet. Helyesen: "54. § [...] (2) Lakott területen levő olyan úton, ahol az úttest kerékpár közlekedésre alkalmatlan, továbbá ahol a (7) bekezdés a) pontja szerint tilos, kerékpárral a gyalogos forgalom zavarása nélkül és legfeljebb 10 km/óra sebességgel a járdán is szabad közlekedni. [...] (7) Tilos a) főútvonalon 12. életévét be nem töltött személynek kerékpározni; [...]" Tehát ahol biciklivel általában behajtani tilos, ott járdázni is az.

@Reggie: "'A normál utakon az autósok nem adnak esélyt arra, hogy érvényesüljünk.' Ezt ugy erted, hogy zavaro azt, hogy a kerekparosok surun belehalnak a szabalytalankodasaikba, es te szeretned, ha szabadon halalfelelem nelkul lehetne szabalytalankodni?" Ha a biciklisek - és gyalogosok - védelmében végzenek el módosításokat a KRESZ-ben - és, ha követjük a nálunk fejlettebb országokat, akkor erre megy az irány! -, a kérdésed okafogyottá válik majd, mert a mai szabálytalanságok egy része egy csapásra szabályos lesz.

kukaduro 2008.10.01. 20:03:28

Hu, it nagyon sok a velemeny. Nem is olvastam el oket, csupan az iowai szabalyokhoz akarok hozzaszolni. Itt, Boston (Massachusetts) kornyeken minden szabalytol mentes mindenki. Ez nincs igy leirva, de a gyakorlat ez. Az autosok nem allnak meg ha piros a lampa (illetve nem biztos, hogy megallnak), senki nem hasznal iranyjelzot, reszegen vezetni sem problema, a muszaki vizsga a lampakra szorikozik, a vezetoi engedelyhez nemigen kell tudni banni az autoval vagy ismerni a szabalyokat. A biciklisek pedig melloznek minden szabalyt. A rendorok nem torodnek vele. Csocselek mentalitas uralkodik az utakon es utcakon. Ebbol kifolyolag a jobb karomban van 7 csavar es egy lemez, de a biciklizest nem adom fel.

Mindenkinek biztonsagos biciklizest, Szilvasi Akos

Szórád Attila (törölt) 2014.06.11. 19:35:23

Először a meglévő szabályokat próbáljuk betartani és csak utána variáljunk szerintem! Én bringás vagyok. Budapesten tekerek éves szinten kb. 8-10000 kilómétert. Rettenet amiket tapasztalok. Tökéletesen mindegy, hogy milyen jármű, mindenki megy össze-vissza, mint az ökrök, miközben mindenki a másikra ugat. Egy ilyen morállal rendelkező népség soha nem fog tudni értelmes szabályozást kialakíttatni és betartani. Ennyi............

ihasz laci 2014.06.14. 18:09:38

@Nzoltan: ilyenkor az van, hogy szepen elengeded a bicost meg a motorost aztan mehetsz te is. kb 2 masodpercet kell varnod, nem fogsz belehalni.
süti beállítások módosítása