Friss topikok

Címkék

afrika (4) alkohol (11) andrássy (3) armstrong (4) ausztrália (6) autómentes (24) autós biciklis ellentét (3) baleset (35) bam (4) bérbicikli (30) bicikli (18) biciklibulvár (6) bicikliparkoló (8) biciklis futár (9) bicikliút (134) bírság (10) biztonság (54) biztosítás (5) bkk (8) bkv (9) bringázz a munkába (4) bubi (14) buda (3) budapest (79) buszsáv (3) cannondale (4) critical mass (50) dánia (3) demonstráció (5) design (31) divat (8) downhill (8) dr kerékagy (5) egyesült államok (4) emelés (3) empamo (6) energia (3) energia bringa (5) építkezés (4) extrém kerékpár (3) e bike (5) felmérés (6) film (6) fotó (4) futár (3) gkm (4) google (4) gyerek (3) hátizsák (3) herebántalom (5) hibrid (4) híd (10) infrastruktúra (6) járda (3) kampány (4) képzőművészet (7) kerékagy (3) kerékpár (15) kerékpárbarát (3) kerékpárosklub (5) kerékpársztráda (6) kerékpártároló (3) kerékpárút (3) kína (3) kiskörút (7) kocsma (6) koppenhága (4) közbicikli (3) közbringa (3) közlekedés (4) kresz (17) kvvm (3) lakat (5) lámpa (4) levegő (7) london (15) lopás (16) magyar kerékpárosklub (3) margit híd (25) maszk (3) máv (7) mkk (3) mtb (3) nagy-britannia (3) new york (9) nyereg (7) obama (4) önkormányzat (21) orfk (4) párizs (7) parkolás (4) parlament (4) rakpart (3) regisztráció (3) rendőr (35) schwinn csepel (3) sisak (14) statisztika (3) szeged (3) szerviz (3) szex (5) sztrájk (8) tábla (4) tél (10) térkép (5) tolvaj (5) túrázás (8) urbánus (39) városi biciklizés (44) verseny (3) videó (12) világítás (6) víz (4) vonat (4) zene (5) Címkefelhő

Miért érdemes kézzel csinálni biciklit?

2013.05.16. 13:14 - Földes András

Merényi Dániel riportja

Sokszor gondolkodtam azon, hogy miért is nem fogtam bele valami sokkal egyszerűbb vállalkozásba. Mondjuk lenne egy frankó kis diszkontom egy panelház alatt. Reggel szépen meglibbennének a fagyis zászlócskák, ahogy a lemezajtót szélesre tárom, esténként meggyújtanám a neonokat a portálom mögött, amit a kólától kaptam. Összeszedegetném a féldekások kupakjait. Novemberben a vödrös nápolyit, májusban a 12%-os almalét akcióznám be. A sudoku remittendát meg hazavinném a gyerekeknek. Okosodjanak. Jó lenne.

De nem. Nekem valami olyanba kellett fognom, aminek nem nagyon van múltja Magyarországon, jelenleg -rajtam kívül, meg három szerencsétlen ördögön kívül- nem csinálja senki. Ez a kisszériás, kézműves igénnyel, általam épített vázakra, válogatott, minőségi alkatrészekkel felszerelt kerékpárok készítése.
Tehát megveszem a csöveket és még egy félvödörnyi egyéb bigyót és abból vázakat és villákat készítek, majd hasonló eszementek, ékszerminőségű alkatrészeivel felszerelem azokat. Agyrém. Enyhítő körülmény, hogy nem vagyok ezzel egyedül a világon.

IMG 1065

Fotó: Páth Dani - Merényi Bicycles

Ahogy napról-napra egyre kevesebb kőolajat tudunk a finomítókba pumpálni, hogy abból egyre drágább üzemanyag lehessen, úgy jön vissza a kerékpár a közlekedésbe. Nem nagyon akarom most elemezni ezt a témát, sokan, sok helyen megtették már helyettem. A lényeg, hogy a kerékpár reneszánszát éli.
A városok közlekedésének képét és talán az emberek szabadidős tevékenységét is megváltoztatja a bringa, ugyanakkor magukat az embereket alig. Nem vagyunk egyformák. Vannak, akik minden tárgyukhoz racionálisan viszonyulnak. Szükségem van rá, megveszem. Használom amíg kell. Elromlik, megjavíttatom. Nem lehet megjavítani? Eldobom.

Az ő igényeik kielégítésére létesültek és működnek ma is a nagy kerékpárgyárak. Változatos színek és formák, vízhatlan oldaltáska, vázra szerelhető lakat, az első kiskosáron kampó a sisaknak, ha már odaértünk a piacra. Kitámasztó, karctűrő lakk.

Aztán vagyunk mi, sokkal kevesebben. Egyes tárgyainkhoz irracionálisan viszonyulunk. Nincs szükségünk rá, hanem kell nekünk. (Neki kellünk, "ránk kiáltanak" a kirakatból, megszólítanak, amikor kézbe vesszük őket). Használjuk őket, igen, ha szép az idő és ha rá vagyunk éppen hangolva. Ha annak a délutánnak olyan a fílingje. Elromlik, de meg tudom javítani. Szervízbe nem viszem, hülye vagy? Azok hentesek. Nem lehet megjavítani? Van egy nyolcvan éves faládám, régen francia pezsgő volt benne, az Astoria pincéjéből kukázta nagyapám, abba beleteszem, mert még jó lesz valamire. Annyira szép, nincs szívem kidobni.
No, a kézműves kerékpárok -többnyire- nekünk készülnek.

Jó, jó, de végülis mindkettő csak egy bicaj, ami azért készül, hogy eladják, a készítőjének profitot hozzanak. A tömegbringákat ugyanúgy kell eladni, mint a plazmatévét vagy a csokit. Reklámmal, felkészült kereskedővel, sok katalógussal, penge weblappal, akciókkal, marketinggel. A nagy kerékpárgyáraknak ugyanúgy szerveznek nagy kiállításokat, ahogy az autóknak szalonokat. Ilyen például az Eurobike Németországban. Sok tízezer négyzetméter, hosztesszek, büfésor, reflektorok, kivetítők, demo-day. Ezrek tapogatják az ipar újdonságait, hegyekben hordják el a katalógusokat az emberek. Ott van mindenki, aki számít, gyártó, kereskedő, szolgáltató. A szekér csak úgy megy, ha ebben az évben is ezrek ülnek új kerékpárra.

A divat Európából indul, Amerikába megy, majd vissza

De mi van akkor, ha valaki egy évben csak húsz-negyven, vagy akár annál is kevesebb kerékpárt tud készíteni? Mi van akkor, ha a hozzám hasonló őrültekből van már pár tucat? Az ember már csak olyan, hogy akkor szervez egy kiállítást nekik is. Sokan vannak ugyanis, akik valamilyen okból elfordultak a tömegtermeléstől. Nem feltétlenül undor ez, sokkal inkább valami olyan út, amin a japánok is járnak akkor, amikor a cseresznyefa virágzásában gyönyörködnek. Nagyjából a kétezres évekre tehető az, amikor az éppen kihaló vázépítő szakmát felkapta egy generáció. Igazából nem tudom, mi lehetett akkor a levegőben, hogy egyszerre mindenki acélvázakon akart kerékpározni és mindenki acélvázat szeretett volna készíteni, de mindenestre valami történt. A fixiláz csak erősített a tendencián egyre-másra nyíltak a garázsműhelyek - jellegzetesen az Egyesült Államokban - és néhány közülük még ma is működik. De mindenkit intenék attól, hogy egy újabb amerikai hóbort világméretű elterjedését lássa ebben. Az amerikaiak a szakma európai hagyományaiból merítettek. A formakincs, a részletmegoldások javarészt olasz, francia és angol elődök szellemét idézi. Faliero Masi, Confente, René Singer, a korai Raleigh a minta.

Ez a mozgalom hívta életre az Észak-Amerikai Vázkészítők Showját, mozaikszóként jobban elterjedt NAHBS-ot (North American Handbuilt Bicycle Show). A rendezvény évente váltakozó helyszínnel ad lehetőséget arra, hogy a kollégák találkozzanak és a kedves közönségnek arra hogy a bringákban gyönyörködjön és személyesen találkozzon a készítővel.

IMG 1048

Fotó: Páth Dani - Merényi Bicycles

Ahogy minden más is, ez a trend is visszajött Európába. Azzal a különbséggel, hogy itt, a mai napig működnek olyan kis manufaktúrák amik folyamatában örökítették tovább a tengerentúlon mintaként szolgáló attitűdöt. Amit ott fel kellett építeni, az itt még az élő (halódó) jelen. Én is ezt használtam ki, amikor inasnak álltam egy mester mellé. Az internet csodája, hogy az egymástól földrajzilag távol élő, de azonos érdeklődési körű emberek egymásra találhatnak, legyen számuk bármennyire csekély is. A NAHBS csodája és sikere Európában is nagy hullámokat vetett, borítékolni lehett, hogy előbb vagy utóbb egy hasonló rendezvény itt is megszületik. Voltak próbálkozások a franciáknál, pár évadot megért Németországban is egy deklaráltan NAHBS társrendezvény, de az idő próbáját egy angol kezdeményezés látszik kiállni, ez pedig a Bespoked Bristol.

Egy magyar a Bespoked Bristolon

Én először tavaly lehettem jelen kiállítóként, egy vázam árválkodott a forgalmazónk standján én pedig elbűvölten keringtem három napon át a csarnokban kiállított csodák között. Idén döntöttünk úgy, a Merényi Bicycles három tagja, hogy önálló standdal veszünk részt a kiállításon. Azt gondoltuk, ideje kilépnünk a saját árnyékunkból. Nem elég hinnünk benne, hogy a világ élvonalában vagyunk, mint kerékpárépítők, meg is kell magunkat mérni. Kell egy olyan visszajelzés, amibe akkor is belekapaszkodhatunk, ha borúsabb napok jönnek. A kishitűség magyar betegség éppúgy, ahogy a túlkompenzálása is. Szerettük volna a munkánkat a kortársak mellett bemutatni, hogy összehasonlítható legyen.IMG 1135

Fotó: Páth Dani - Merényi Bicycles

Egy ilyen kiállítás nagyon intim dolog. Egyrészt meglepően kicsi. A Brunel's Old Station a városközpont szélén helyezkedik el, a jelenleg is használt Temple Meads vasútállomás szomszédságában. Valaha állomás volt ez is, arra tippelek, négy vágány férhetett el anno a falak között. Hogy miért nem bontották el, számomra rejtély, de egy angol számára biztosan nem az. Az épület nagyon szép, belül ölnyi öntöttvas oszlopok tartják a gotizáló kereszttámokat és minden "angolkrém" színűre van mázolva. Decens grafitszürke szőnyegpadló és az egész akkora, hogy az ember simán átkiálthat a másik végébe. A helyszín méretéből adódik, hogy erősen korlátozott számú kiállító jelentkezését tudják csak elfogadni. Az áprilisi időpontra általában már előző évben elfogynak a helyek. A rendezvény méretét jól mutatja, hogy gyakorlatilag egy házaspár szervezi, Phil és Tessa Taylor. A végtelen közvetlenség és segítőkészség talán csak a mi kérges, szőrösödő szívünkre balzsam, de tény, hogy már a kiállítás előestéjén zajló standépítés és problémamegoldás sem a BNV-területén megszokott élethalálharc, hanem agypihentető szociobalett.

(- Bocsáss meg, elkérhetem a negyvenméteres létrádat, melynek értéke ötmillió font? Csak pár percre vinném el.
- Nézd, nem az enyém, de vidd el nyugodtan, én úgyis itt várok valakire, ha feltűnik a tulajdonosa, majd megmondom neki, hogy te vitted el.
- Köszi!
- Nincs mit, Roger vagyok. Este sörözünk innen nem messze, ha gondoljátok.
- Mindenféleképpen.)

Majd másnap érkeznek a sajtó képviselői (akikről meg nem mondanád, hogy a sajtó képviselői) és kedvesen elbeszélgetnek veled. A kérdések általában úgy kezdődnek, hogy "ahhoz képest, amit találtam rólad itt-ott, lenne néhány további kérdésem". Üdítő, hogy mindenki felkészülten érkezik, nem kell Magyarországot lehelyezni semmilyen térképen. A maximum az, hogy pár mondatban össze kell foglalni a magyar kerékpárgyártás történetét. Másodikra már simán leírják, hogy "Csepel".
Az újságírók után pedig hömpölyögni kezd a közönség. Mindenki tudja, hogy mit kap majd a belépőjéért, nem kell elmondani, hogy ez kézműves dolog, ez egyedi, mert itt csak ez van. Teljesen természetes, hogy a bringák mellett ott áll a készítőjük is, teljesen természetes, hogy beszélgetni lehet vele. Releváns kérdések és kevés magyarázat. Az angolok hagyománytisztelete a bicajok világában is él (lehet, hogy ezért nem bontották el a régi állomást?). A dolgunk sokkal könnyebb, mint egy szimpla bringás rendezvényen, ahol a csodabogarak között vagyunk.

A kerékpáripar profitot csinál, én kerékpárokat

A kiállításra több extra dologgal is készültünk, igyekeztünk bemutatni a standunkon más magyar gyártók termékeit is, így kerültek a bringáink mellé a KAG táskák és Geréby Zsófi ruhái is. (sőt, az UrbanLegend minket is felöltöztetett, ezúton is köszönet érte). Információs anyagként egy kis mappát vittünk, ami szintén kézimunkával készült, összesen száz példányban. A gravírozott logóval díszített borító alatt két zseb bújt meg, egyikben egy angol nyelvű verses mese lapult, melyet tizennégy színes illusztrációval egészítettünk ki. A mesét én írtam és az illusztrációkat is én készítettem. A fordítást Nyitrai Eszter csinálta zseniálisan. A másik zsebbe a nem kevésbé nagyszerű Éder Vera, Páth Dani, és Szász Norbi fotói köré rendezett füzetke került. Hogy a közönség mennyire volt vevő az ilyen gesztusokra, jól mutatja, hogy a "thewashingmachinepost" című kultikus blog korrekt recenziót közölt a meséről. Az ilyen dolgok nekem mindig egy kicsit furcsák itthonról. Pedig nem kellene annak lennie.

A másik különleges dolog pedig pár kulcstartó volt, amit a vázgyártás folyamán képződő hulladékból készítettem. Nem volt belőlük két egyforma, viszont valamennyit egy kis, bélelt fadobozkába tettük és raktuk ki a standra. A kiállítás végére elfogytak ezek is.

IMG 1230

Fotó: Páth Dani - Merényi Bicycles

Az értő közönségtől jövő elismerés hallatlan motiváció. Titkon reménykedtem benne, hogy majd ezzel a tarsolyunkban térünk vissza a szigetről és vegytiszta boldogság volt átélni, hogy így is történt.

A bringáink három napig vakufényben fürdenek, a szakma és a közönség is szereti, amit csinálunk. Kíváncsiak voltunk, vajon hány magyar látogatónk lesz. A szám végül hétnél állt meg. Az ápolónőtől az informatikuson át a brinagszerelőkig mindannyian széles mosollyal üdvözöltek minket.

Érdekes volt az is, hogy az angolok különválasztották azt, hogy egyrészt mi magyarok vagyunk, másrészt azt is, hogy Magyrországról jöttünk (és vissza is megyünk a kiállítás után). A kiállítástól nem messze egy óriásplakát ezt hírdette: "Stop the migration from the EU. Enough is enough!" (Állítsuk meg a bevándorlást az EU-ból. Ami elég, az elég!)

A három nap alatt a rendezvényt több, mint hatezren látogatták meg. A vasárnapi jegyek már elővételben elkeltek. Lehet, hogy ez a szám nem tűnik magasnak, de ne felejtsük el, hogy ha összeadjuk a kiállítók éves gyártókapacitását, akkor is bőven ezer alatti számot kapunk.
Összességében elmondható, hogy a kerékpár reneszánsza tovább folytatódik, a kampányszerű új trendek mögött megszilárdulni látszik az a piac, ami a mi jövőnket is egyre kiszámíthatóbbá teszi.
Jövőre is lesz Bespoked Bristol és nagyon remélem, hogy mi is a kiállítók között leszünk, ismét.

Mivel is zárhatnám ezt a par sort? Talán Richard Sachs, amerikai vázépítő guru mondataival: The bike industry makes money. I make bikes.
Magyarra talán így fordítható: A kerékpáripar profitot csinál, én kerékpárokat.

53 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://kerekagy.blog.hu/api/trackback/id/tr905303017

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

skovalsky 2013.05.16. 14:10:12

Hajrá, jó az ilyet olvasni!

is 2013.05.16. 14:54:28

Nagyon jó cikk, nagyon tetszik, és szerintem is hajrá!

"Ahogy napról-napra egyre kevesebb kőolajat tudunk a finomítókba pumpálni, hogy abból egyre drágább üzemanyag lehessen, úgy jön vissza a kerékpár a közlekedésbe."

Nem. A kerékpár visszajön, de nem ezért, mert ez nem is igaz. Dobjuk ezt az érvelést, megáll enélkül is a dolog, van reneszánsz, kész.

Ha szeretnéd avatart a hozzászólásaid mellé 2013.05.16. 15:14:27

semmi értelme 100 ezernél drágábbat venni, csak menőzésre való.

kabelbarat (törölt) 2013.05.16. 15:25:46

Jól látom, hogy az utolsó képen bordásszíjas hajtás van a bringán? Arra kíváncsi lennék, hogy mit tud mennyiért.

Perillustris 2013.05.16. 15:29:23

@Ha szeretnéd avatart a hozzászólásaid mellé: Gondolom egy katódsugaras tévét nézel még ma is.

2013.05.16. 15:58:45

Maga cikk nagyon jó, élvezet volt olvasni, és grat a srácoknak, de valahogy engem ez az egész fixi/retroouti láz nem tud felizgatni, sőt, inkább ellenszenves. Gondolhatjuk (meg a készítők is), hogy az underground kézigyártás elefántcsonttornyában ülnek, a valóság azonban az, hogy sznob és divathóbortnak hódoló közönség talpa alá húzzák a muzsikát. Handmade retro ss/fixi/outi több mint fél misiért? Ez divatcikk gyártás, ezek a biciklik szépek, díszesek, de funkcionalitásukban elavultak, városban kábé haszontalanok, sőt veszélyesek, hagyományőrzők, de idejétmúltak. Én maximum szoborként tudom értékelni őket, annak vitán felül csodaszépek, de szerintem ennyi, és nem több.

Fecooka · http://www.boorze.com/ 2013.05.16. 15:59:01

Bicajra FEL! És irány a természet

2013.05.16. 16:06:06

@Ha szeretnéd avatart a hozzászólásaid mellé: legyen kétszáz, és egyetértünk. Minusz versenygépek persze.

agresszív kismalac · http://kismalac.blog.hu 2013.05.16. 17:42:21

@shitgun: Én úgy gondoltam, olyan bringát csinálnak, amilyet kérsz. Legalábbis ennek látom értelmét.

feketebarany666 2013.05.16. 18:05:50

Most komolyan, milyen bicikli lehet elavult a mai varosi kozlekedesben?

2013.05.16. 18:18:10

@agresszív kismalac: ahogy olvastam róluk országúti vázakat készítenek, tehát max a méretet lőheted be, fazont, anyagot, extra dolgokat nem, vagy korlátozottan.@feketebarany666: soroljam? macskakőbe, sínbe akadó virsligumi, dinamikus közlekedésre alkalmatlan ss hajtás, nullergonómiás koskormány, vékony felni, féknélküli bringa stb.

kabelbarat (törölt) 2013.05.16. 18:47:52

@shitgun: A vékony gumival, meg koskormánnyal nincs semmi gond, ha minőségi gumi és fék társul hozzá.Egy kihegyezett országútival jobban fel lehet venni közlekedés ritmusát, mint egy montival. Sík terepen egy single speed is simán megállja a helyét. A váltó levesz pár százalékot a teljesítményből.

a nagy levin 2013.05.16. 19:17:47

ami szamit:

1. bespoke, azaz tejesen egyedi, szemelyre szabott bringarol beszelunk
2. a felszereles MINOSEGI es a celnak megfelelo (felnik, gumik szelessege, stb). eppugy lehet letisztult fixi, mint turakerekpar vagy varosi jargany, esetleg palyabringa.
3. Hosszu tavu es napi hasznalatnal (foleg mondjuk 20+ km/nap) azert rajon az ember, hogy a draga bringa nem is olyan draga. Nem kopnak olyan gyorsan az alkatreszek, nem kell mindent cserelni rajta, ha elromlik, hanem egyreszt javithato, masreszt tovabb tart. Tudatosabb fogyasztasrol beszelunk (vagyis nem oncelu dologrol, hanem - ha ugy tetszik - van tarsadalmi haszna a dolgonak es alacsony a tarsadalmi koltsege).
4. a filozofia: szemelyes kapcsolatban vagy a keszitovel, tudod, hogy keszult a bringa, amihez nagyon sokaig ragaszkodni fogsz. Ebbe benne van a szemlyesseg, a helyi kezmuvesipar tamogatasa, a kornyezetvedelem eppugy, ahogy a szepsegre valo torekves (vagy a vegletes funkcionalitas, ha valakinek ez a fontosabb).
5. igen, "divat", amennyiben olyan hasznalati targyrol beszelunk, ami elarulja a gazdajarol, hogy fontosak neki a fenti dolgok. Ebben a tekintetben nincs baj a divattal es vallalhato.
Mindenestre nem "tomegdivat" es nem is feltetlenul "felvagos sznobsagrol" van szo.
A tapasztalat azt mutatja, hogy nem kivagyisagbol veszik az ilyen bringat. Sot, a legtobb tulaj inkabb olyan ember, aki megsporol evi nehany szazezret forintot (szaz, akar ezer eurot/fontot, dollart, stb) azzal, hogy mondjuk nincs autoja (de ha van, az sem bun), vagy plazmateveje vagy nem repul el a Maldiv-szkre nyaralni. Csak mas dolgok fontosabbak neki. Ennyi.
6. Persze mindig ott a kivetel: van, aki megveszi trendisegbol. Sok penzert, aztan a falra kiteszi vagy a garazsban porosodik. Amugy ezzel sincs baj, de az alkoto jobban fog orulni, ha hasznaljak es oromot okoz. Mert az ilyen bringa keszitojenek ez is szamit.

pityutanarur · http://pityutanarur.blog.hu 2013.05.16. 19:29:22

Más kérdés, hogy a 10 kategóriában kiosztott díjak közül egyet sem sikerült megcsípni, és ezzel az angolok hagyománytiszteletét szeretném csak negatív fénybe helyezni. Egy külföldi termék Angliában nem hagyományos, tehát 'Ignore!' Persze nem ismerem a mezőnyt, abban a hónapban egy lyukas penny-m sem volt, hogy elnézzek oda, de ittlétem alatt láttam már számos 'nyertes pályázók' listát sok Saffron és Feather és Winter nevekkel, és egyet sem Kovácsokkal, meg Walenchykekkel, meg Bahawalanzaiokkal, pedig 3 millió bevándorló él Angliában. Ezzel szemben a cikk tök jó, a hír is tök jó, az élményük is tök jó, és nagyon jó volt olvasni Grafitember hozzáállását, hogy az európai mezőnyben definiálja magát. Közös piac van elvégre.

_B_ 2013.05.16. 19:40:55

@kabelbarat: "A váltó levesz pár százalékot a teljesítményből. "
Ja, de alap fizika: teljestmény az a fordulat és a nyomaték szorzata:)
Ha nem tudsz váltani, nem tudod a fordulatot tartani minden sebességen... szóval ott veszik igazán a teljestmény és az nem pár % :)
Kis fordulaton hiába a nagy erő... nagy fordulaton meg ugye kevés lesz a nyomaték, mert a saját lábad emelgetése felemészti az energia nagyrészét.

01001100au (törölt) · http://ittmindenilyen.blogspot.co.uk/ 2013.05.16. 19:40:57

" Hogy miért nem bontották el, számomra rejtély, de egy angol számára biztosan nem az"
ezért
"Az épület nagyon szép, belül ölnyi öntöttvas oszlopok tartják a gotizáló kereszttámokat és minden "angolkrém" színűre van mázolva."

Kár hogy nem tudtam erről az eseményről pedig minden nap arra járok melózni. :(
Na majd legközelebb.
Egyébként Bristol az egyik legbiztonságosabb és jobb bicajos város Angliában. Engem is max havonta egyszer akarnak leszorítani az útról.

kabelbarat (törölt) 2013.05.16. 19:59:19

@_B_: Persze. Félreértés ne essék én is váltós kerékpárral közlekedem, de ha valaki csak Pesten mozog és be tudja lőni az áttételét, úgy hogy a számára kényelmes utazósebességet ideális pedálfordulaton tudja tartani, akkor lehet létjogosultsága.

olcso 2013.05.16. 20:40:21

@_B_: Inkább az a lényege, hogy egyszerű szerkezet és könnyű karbantartani és olcsó megépíteni

zsizella 2013.05.16. 21:34:08

@_B_: A váltó a gyengék menedéke :)

Gera 2013.05.16. 23:55:49

Szerintem sincs semmi értelme ezeknek a bicikliknek, de egy Patek Philippenek sincs semmi értelme, ha valaki az időre kíváncsi, egy háromezer forintos Casioval jobban jár.

M. Péter 2013.05.17. 00:59:43

"Hogy miért nem bontották el, számomra rejtély, de egy angol számára biztosan nem az."
Műemlék. Brunelnek érdemes utánanézni, mert zseniális mérnök volt.

2013.05.17. 08:37:38

mindenfajta kerékpárnak van létjogosultsága, ha arra használják, amire való

de a címet nem értem: van olyan kerékpár is, amit nem kézzel csinálnak? nem hallottam még kerékpárösszeszerelő gépsorról...

Perillustris 2013.05.17. 08:44:04

@Gera: Egy Patekre nem csak óraként, hanem ékszerként is tekintünk.

@shitgun: Kis túlzással mindent belőhetsz, ők megcsinálják.

Perillustris 2013.05.17. 08:45:33

@agresszív kismalac: Így is van. Nem a ruhát igazítják rád, hanem szabnak-varrnak neked egyet.

Kékes 2013.05.17. 12:40:59

Tetszik önnek ez az ató: nem, szép: nem , praktikus: nem , de nekem kell!!

2013.05.17. 13:10:37

@Perillustris: amíg országúti/fixi vázról van szó. Gondolom fully vázat nem csinálnak, mtb-félét se, meg extra dolgokat se, például ha teszem azt egy Corratec icebow-szerű valamit kérnék, mondanák, szevasz.

Perillustris 2013.05.17. 13:21:41

@shitgun: Össztelósat talán tényleg nem, de egy icebow-féle nem hiszem, hogy kihívás lenne nekik. Minden csak idő és pénz kérdése. Amit egy gép le tud gyártani, azt ők is.

Kimura 2013.05.17. 13:30:48

@shitgun:
azért, mert meggyőződéssel beszélsz butaságokat, attól még butaságok maradnak

2013.05.17. 13:41:09

@Kimura: amíg csak bemondod, hogy butaságokat beszélek, te is azt teszed. Hallgatlak.

Kimura 2013.05.17. 14:05:40

abszolút nem érted a kézzel készített vázak lényegét. van olyan kézzel készült ösztelós, aminek kb a felfüggesztési rendszerét sem érted:
ride4lifemag.tumblr.com/image/50646617527
mégis működőképes, de sose fog tömeggyártásba menni, egyszerűen azért, mert furcsa és nem szexi.

amit a nagy gyártók bullshittelnek folyton, az a hányinger kategória, és a legtöbb idióta be is veszi, erre remek példa a corratec icebow, ami ott vesztette el a lényegét, hogy aluból készül... el kell magyaráznom? :D annál sokkal de sokkal előremutatóbb egyedi cuccokat gyártanak.

abszulót nem sznobság olyan orszűgúti biciklin ülni, aminek a geóját rád igazították, és nem egy konfekciószemét, amit ha megvettél még cserélgetheted a kormányt, a stucnit, és minden mást, hogy tényleg testhezálló legyen.

"soroljam? macskakőbe, sínbe akadó virsligumi, dinamikus közlekedésre alkalmatlan ss hajtás, nullergonómiás koskormány, vékony felni, féknélküli bringa stb."

a virsligumival mi bajod is van? az, hogy nem tud valaki közlekedni, nem egy szabvány hibája.

dinamikus közlekedésre alkalmatlan ss hajtás?
persze lehet puffogtatni ezeket a nagyszerű kijelentéseket, de képzeld, monti maratonokon is indulok ss montival, ami gondolom szerinted elképzelhetetlen, és a mezőny jó részét nagy csodálkozás mellett odacsapom. városba teljesen felesleges a váltás, egy jól megválasztott áttétel karbantartásigénye jóval alacsonyabb.

hol veszélyes egy kézzel készült váz egy sorozatgyártotthoz képest? megint egy nettó hülyeség...

a nullergonómiás koskormány, gondolom a régi outikra gondolsz, amivel mostanában közlekednek. csajok alatt látni tipikusan, hogy csak alsó fogásban lehet velük rendesen közlekedni. nem tudom miért hasonlítasz 20 évvel ezelőtti dolgokat a mostanihoz. teljesen más a geoja a mostani gépeknek... mindenki vegyen saját céljainak megfelelő gépet, ebben segít a handmade cucc

nem tudom amúgy a nagyobb gyártók áraival tisztában vagy-e? mennyibe kerül egy karbon váz, amit két-három, max 4 év múlva kukázhatsz, és mit nyújt ehhez képest egy Merényi acél, vagy ne adj isten egy jobbfajta titán váz...

gyakorlatilag az összes kijelentés amit tettél a féknélküli bicikliken kívül hülyeség volt

hét 2013.05.17. 14:12:45

@shitgun:
Ezt én sem értem, hogy érted azt, hogy "elavult"? Az SS/fix, outi mint kerékpár típus, esetleg az anyaghasználat (acél)?
Azt pedig, hogy mi veszélyes nem az eszköz, hanem a használója határozza meg! Egy AK-47-es éppoly ártatlan produktum egy pacifista humanista kezében, mint amennyire fegyver egy kiskanál egy agresszor kezében.

2013.05.17. 14:25:08

@Kimura: látom, te az a típus vagy, aki szeret a magas lóról beszélni, maximálisan meggyőződve az igazáról, gyakorlatilag pont azt teszed, amit te magad olvastál a fejemre, de nyilván, ha te teszed, az más. A linkelt váz felfüggesztését képzeld, fel tudom fogni, jól néz ki. A "te ezt nem érted" érv tipikusan a nagy büdös üres blabla, de legyen, biztos nem vagyok tagja a kézzel készített vázak szabadkőművesi rajongói páholyának, ezt aláírom. Én nem tudom mit bullshittelnek a nagy gyártók, nem olvasom nagy gyártók pamfletjeit, nem olvasok biciklis magazinokat se, és biciklis hirdetéseket se böngészek, ennek ellenére az én nemrégiben vásárolt biciklim éppen jó "rám", és egy, a gyárinál jobb féktárcsán kívül semmit sem kellett venni hozzá, hogy pont jó legyen. Ja bocs, a stucnit megfordítottam, ez volt a nagy személyreszabás, amit a rohadt gyártó kihagyott. Mellesleg nem tudom, mi a különbség aközött, hogy veszel 200ért egy gyári biciklit, és ráköltesz még kétszázat, hogy testhezálló legyen (ha ragaszkodsz ehhez a gyári az nem oké dologhoz), és aközött, hogy rendelsz egy méretre rakott vázat (ami két centivel alacsonyabb, mint a méretezett bolti - húha), rárakatsz a mesterrel ugyanolyan konfekciószemét gyári cuccokat, amit a készítő is a nagykerben vesz (vagy gyártanak féket, bovdent, nyerget, küllőt, felnit stb. is??), és kifizetsz érte 500-at. Na? A virsligumival ott a baj, hogy beleakad mindenbe, és kevésbé teherbíró, mint a nem virsligumi, láttam én már fixis arcot repülni, mert a kereke a vilisínben maradt. De aláírom, ízlés kérdése, az én traktorgumim se feltétlen városba való, de nem akad és nem csúszík vízen, homokon, kavicson. Cserébe ugyanúgy combosít, mint egy fix átteétel, csak én el tudok indulni. Az tök király, hogy te ss montival gyalázod a pórnépet, csak a városi közlekedők többsége - bár tévedhetek - nem versenyző, ellenben megveszik a fixit, ss-et, mert marha trendi, aztán elindulni alig tudnak. A városi közlekedés jobbára lassítás-fékezés-kigyorsítás, és nyilván, akinek olyan villanyoszlopnyi combja van, mint neked, annak nem gáz, de a 40 kilós kiscsajoknak meg a cérnalábú belpesti bicikliseknek nem, aztán szenvednek, látom naponta. Lehet, hogy én vagyok a köcsög a felesleges váltómmal, viszont tudok haladni a forgalommal. Ám belátom, nem divatos. A nagyobb gyártók áraival kábé tisztában vagyok, csak azt ne mondd nekem, hogy félmillió alatt, neadjisten 200 alatt nem lehet olyan biciklit venni, ami a városi közlekedésben megállja a helyét a handmade csodák mellett. A városi közlekedésnek nem a félmillás karbonváz az origója, nem is értem, hogy jön ide, az egy más kategória, más felhasználásra.

hét 2013.05.17. 14:27:27

@Kimura: ...ott sem a kormány ergonómiája miatt fogja alsóba, hanem mert rendszerint egy ötször nagyobb váz van alatta, mint ami ideális lenne.
A koskormánnyal semmi gond, még ha régi akkor sem... versenyzésre találták ki, arra való.
Egyébként meg teljesen helytálló amit írtál!
Ha shitgunnak az mtb a tuti, akkor azt hajtsa, ettől még az outi nem "elavult" és "veszélyes", max neki...

hét 2013.05.17. 14:35:34

@Gera: Ha cinikus lennék, mondanám: "Számodra találták ki a nagyáruházi, kerékpárnak látszó tárgyakat!"
Egyébként meg abszolút rossz a hasonlat...

Kimura 2013.05.17. 14:55:39

@shitgun: szerintem a "mindenki vegyen saját céljainak megfelelő gépet, ebben segít a handmade cucc" - mondatomban minden bennevolt. a legnagyobb baj, hogy a boltokban olyan dolgot sóznak rá az emberre, amire nincs szüksége.
az ember ezeket a bringákat nem városba közlekedni veszi, így a te érvelésed se helytálló

amúgy szerintem a legjobb városi bicikli ár érték arányban és tartósságban:
www.google.hu/search?q=btwin+vitamin&client=firefox-a&hs=iFg&rls=org.mozilla:en-US:official&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=5ieWUaDkFtHxtQanmYDQCA&ved=0CDIQsAQ&biw=1920&bih=927
22-23 ezer volt anno, az emberek nagy többségének nincs szüksége jobbra...

Kimura 2013.05.17. 14:57:10

@hét: az ergonómiai is benne van, mert felső fogásban a legtöbbel nem lehet fékezni. ezt sajnos több 40 éves gyári állapotú outin is tapasztaltam. egyszerűen a fékkar úgy áll, hogy nem bírod behúzni, vagy annyira nehéz húzni hogy nem lehet felső fogásból

agresszív kismalac · http://kismalac.blog.hu 2013.05.17. 15:12:19

@Kimura: Ezért vettem én anno komfort fékkart a Csepel Marathonomra.:-)
Az a bringa is van vagy harminc éves, ha megvan még valakinél.

2013.05.17. 15:42:56

@Kimura: most már csak ott vitatkoznék veled, hogy az emberek ezt nem városi közlekedésre veszik, mert egyrészük szerintem igenis arra, pont azok, akiknek a pénz nem, a trend viszont számít. Én végig a városi, azon belül is a zsúfolt (bel)városi közlekedésről beszéltem, nem agitálok az outi ellen, 14től huszonpár éves koromig én is olyannal tekertem, nem is akármilyennel. Aztán pár évre leraktam a biciklit, az outit el is adtam, három éve kezdtem újra, és éppen pont a vitamint szemeltem ki, mert olcsót akartam, míg kiderül, hogy akarok-e még biciklizni, bár kicsit tartottam a ss-től, és végül csak azért nem azt vettem, mert elém ugrott egy harmadáron kínált zsírúj egész pofás mtb, aztán maradtam az mtb-nél.

hét 2013.05.17. 15:51:13

@Kimura: elfogadom, igaz. (sok esetben azért vannak opciók; nekem volt corsa fékes régi koskormányos és helyes beállítással lehetett fékezni, kétségtelen, izmosan kellett húzni és a blokkolástól messze állt - de itt inkább a gyenge fék volt az ok) ...épp ezért nem értettem a shitgun érvelését, hisz attól, hogy valaki képtelen "kezelni" valamit ("cérnalábú belpesti fixis") még nem a gyártó, hanem az egyén hibája. S nem értem hogyan merülhet fel érvként az egyedi gyártás tekintetében. A "félmiliós" jelzőt sem vágtam részéről, mert olcsóbban is készít bringákat. Azt meg végképp nem hinném, hogy a manufakturális kerékpárgyártás húzná a talpalávalót a mainstream irányzatoknak, ezt sokkal inkább a nagy gyártók lovagolják meg. (konkrét márkák születtek nagyüzemi fixi/ss gyártásra) - elég a csepelre gondolni, aminek ez volt az egyetlen dobbantója, hogy ismét színpadon tudhassa magát...
Ráadásul a kiállításon pont egy olyan bringával jelentek meg ami full "city"-be való, de nem a megszokott bolti jellegtelen, ormótlan csőteve; egyedi megoldások és totál mutatós szerkezet, ami abszolút közlekedés orientált.

kabelbarat (törölt) 2013.05.17. 16:33:29

@Kimura: "abszulót nem sznobság olyan orszűgúti biciklin ülni, aminek a geóját rád igazították, és nem egy konfekciószemét, amit ha megvettél még cserélgetheted a kormányt, a stucnit, és minden mást, hogy tényleg testhezálló legyen. "
Azért ez így erős túlzás. Gyakorlatilag mm-re be tudsz lőni mindent egy alap kerékpáron is. Stucniból kormányból meg hajtókarból pedig akkorát tesznek rá amekkorával rendeled.
A versenyeken jobban megállja a helyét a "konfekciószemét", nem véletlenül.

beavereater 2013.05.17. 17:39:41

Ez a bespoke bicajgyártás nem is lenne rossz, ha lennének manapság is olyan cuccok a bringára, mint a hőskorban Kb.97-ig, (Sachs/Suntour/Big S és a boutique gyártók), amikor a high end cuccok még valóban azok voltak, nem madeinsingapore szutykok. Van pl. egy '91 Trek 970-es MTB vázam, eszmei értéke kb. nulla (tömeggyártott, hahh, fújj), mégis Handmade in USA, True Temper OXII vázcsövek, "20-as méretben kicsivel több, mint 2 kg, fullosan muffolt, qrva jól csillapítja az apró rezgéseket a vékonyfalú acélcsöveivel, és szerintem örökké fog tartani. Kár, hogy ezek kivesztek teljesen, vagy csillagászati összegbe kerülnek "bespoke" módra. Ja, kb '95-ös évjáratig a legtöbb felsőkat. MTB "handmade" (USA/Németo./UK/Fro.), eccerűen, mert az úgy olcsóbb volt, na persze nem méretre szabva, de akkor is. Persze nem a tajvaniak:-)

grafitember 2013.05.17. 23:08:15

Tisztelt Kommentelők! Én csak vázépítő vagyok, nem moderátor, sőt én ugyanolyan vendég vagyok itt, mint ti. Ettől függetlenül szeretnélek megkérni benneteket a személyeskedéstől mentes társalgásra, érvelésre. Köszönöm.

Ahogy a cikkben is leírtam, vannak, akik racionális és vannak, akik emocionális oldalról közelítenek egy tárgyhoz. Akik a szobor szépséget látják egy egyedi vázban, azoknak ez egy emocionális döntés. Akik nem tudnak lehajolni csak a térdükig az alsó csigolyák kötöttsége miatt, és szeretnének hosszúkat biciklizni, azoknak racionális döntés egy egyedi, testreszabott váz. A "retroouti" kifejezést nem tudom értelmezni. Alapesetben a vázaimat a legmodernebb geometria szerint építem, ahogy a mesteremtől tanultam. A csövek, amiket használok, még nem léteztek a kilencvenes években. Sem az ötvözésük, sem a gyártástechnológia nem állt azon a szinten. Igen úgy néz ki, mint egy harminc éves váz. Felületesen szemlélve. Ne alkossunk felületes ítéletet.
Az acél nem retró, hanem alternatíva az alu, a titán és a szénszál mellett. Modern alternatíva is. Lásd: Columbus XCR és a Reynolds 900-as sorozatok.

A fixiseket ekézni is parttalan vita, szerintem. Racionális fejjel nem érthető meg a jelenség, érvektől az érzéseinkben megbántódni szintén csak keserűséget hoz. Ne beszéljünk róla, pláne ne próbáljuk meg meggyőzni a másikat, nicknév alatt, egy publikus felületen. Btw. Eddig egy "fixit" pályakerékpárt építettem, azt is a Millenárison, velodromban használják, nem forgalomban. Minden másra építettünk féket, nem is egyet, legalább kettőt! : )

Hogy kinek kell egyedi méretezésű váz? Vannak, akiknek olyan anatómiai, egyéb sajátosságai vannak, hogy ahhoz, hogy hosszabb időt kényelmesen eltöltsenek a nyeregben, speciális geometria kell. Tipikus példa a szokásosnál rövidebb felsőcső (a rövidebb stucni nem feltétlenül jó megoldás!!!).

És vannak olyanok is, akik idézem: "szeretném, ha egyszer az életben nekem is készülne ilyen, mint a versenyzőknek". Miért ne?

A földgolyó lakosságának 90%-a olyan anatómiával rendelkezik, hogy tökéletesen beállítható a részére egy tömeggyárású kerékpár is.

Viszont nézzétek meg a magyar amatőr és nem-amatőr versenyekről készült fotókat (országúti és időfutam) és nézzétek meg, hogyan ülnek az emberek a mekkora kerékpárjaikon. Nagyon tanulságos.

A mesterem mondta egy, a Rouleurnek adott interjúban azt, hogy "fontosabb egy kerékpárosnak az ideális testhelyzetet megtalálni, mint megvenni a legmodernebb karbon csodát" szerintem igaza van.

De nem akarom a guru szerepét magamra húzni, rengeteg jobbnál jobb cikket találni a neten, elég ha a Google-t használjátok. A végére pedig engedjétek meg, hogy ismét megkérjelek benneteket a kulturált hangnem használatára. Legalább mi, kerékpárosok ne osszuk egymást!

lobster thermidor 2013.05.18. 07:03:49

Ez nagyjából olyan dolog, mint a csöves a erősítő.

A vájt fülű zenebuzik esküsznek arra, hogy a mai elektronikai cuccok képtelenek olyan hangzást előállítani, mint a hagyományos elvek szerint, bár korszerű anyagokból, egyedi módon összeépített high-end erősítők.

Az biztos, hogy a különcségeknek(sznobságnak) ára van. Aki tudja, vagy akarja, az fizesse meg.
Ez vonatkozik a bringára is.
Nekem speciel van egy 35 éves, gyönyörű állapotú muffolt Moser országúti bringám, olyan szépet úgysem tudnak kitalálni. Azt a régi darabot semmi pénzért nem cserélném el egy ilyen épített tekerentyűre.

Perillustris 2013.05.18. 22:37:41

@lobster thermidor: Imádtam a számomra - Moser vázra - épített fitness bringám. Oszt' egyszercsak az Árpád-hídon az alsó vázcső kettétört, és nem is a hegesztésnél. Sajnos a váz előéletét nem ismertem, használt volt.

lobster thermidor 2013.05.19. 08:24:57

@Perillustris:

Ez sajnos előfordulhat.
Mert Rejtőtől tudhatjuk, hogy Leila az arab démon arcán is erős nyomokat hagyott az idő vasfoga,
s persze egy kerékpárváz esetében egy feldühődött légionárius bajonettjét nem kell számításba vennünk, de ettől eltekintve akármi is történhetett a fémmel, mielőtt hozzám került. :)

igazi hős 2013.05.20. 00:00:05

@shitgun: Kinek a pap... Én BP-en egy trekkinggel kezdtem járni, aztán összerakattam egy országútit, mert azzal lényegesen jobb munkába járni. Persze vannak hátrányai, de több az előnye - számomra.

Vaandor 2013.05.29. 11:08:25

@grafitember:
Zen mester, mi vagyunk a te tanítványaid!
(Avagy minden szavaddal egyet értek, csak én sose próbálnék békét teremteni egy kommentfalon.)
süti beállítások módosítása