Friss topikok

Címkék

afrika (4) alkohol (11) andrássy (3) armstrong (4) ausztrália (6) autómentes (24) autós biciklis ellentét (3) baleset (35) bam (4) bérbicikli (30) bicikli (18) biciklibulvár (6) bicikliparkoló (8) biciklis futár (9) bicikliút (134) bírság (10) biztonság (54) biztosítás (5) bkk (8) bkv (9) bringázz a munkába (4) bubi (14) buda (3) budapest (79) buszsáv (3) cannondale (4) critical mass (50) dánia (3) demonstráció (5) design (31) divat (8) downhill (8) dr kerékagy (5) egyesült államok (4) emelés (3) empamo (6) energia (3) energia bringa (5) építkezés (4) extrém kerékpár (3) e bike (5) felmérés (6) film (6) fotó (4) futár (3) gkm (4) google (4) gyerek (3) hátizsák (3) herebántalom (5) hibrid (4) híd (10) infrastruktúra (6) járda (3) kampány (4) képzőművészet (7) kerékagy (3) kerékpár (15) kerékpárbarát (3) kerékpárosklub (5) kerékpársztráda (6) kerékpártároló (3) kerékpárút (3) kína (3) kiskörút (7) kocsma (6) koppenhága (4) közbicikli (3) közbringa (3) közlekedés (4) kresz (17) kvvm (3) lakat (5) lámpa (4) levegő (7) london (15) lopás (16) magyar kerékpárosklub (3) margit híd (25) maszk (3) máv (7) mkk (3) mtb (3) nagy-britannia (3) new york (9) nyereg (7) obama (4) önkormányzat (21) orfk (4) párizs (7) parkolás (4) parlament (4) rakpart (3) regisztráció (3) rendőr (35) schwinn csepel (3) sisak (14) statisztika (3) szeged (3) szerviz (3) szex (5) sztrájk (8) tábla (4) tél (10) térkép (5) tolvaj (5) túrázás (8) urbánus (39) városi biciklizés (44) verseny (3) videó (12) világítás (6) víz (4) vonat (4) zene (5) Címkefelhő

Még több helyen biciklizhetünk forgalommal szemben

2013.04.29. 14:49 - Földes András

Újabb tizenegy új egyirányú utcában tette lehetővé a kétirányú kerékpározást a főváros. A BKK közleménye szerint mostantól a következő, jórészt újpesti utcákban tekerhetünk szembe a forgalommal.

IV. Bőröndös utca (Szabolcsi Bence tér – Járműtelep utca között)
IV. Káposztásmegyeri út (Vadgesztenye utca – Vetés utca között)
IV. Tungsram utca (Eperjes utca – Erdősor út között)
IV. Langlet Waldemár utca
IV. Mády Lajos utca
IV. Lórántffy Zsuzsanna utca
IV. Munkásotthon utca (Mártírok útja – Aradi utca között)
IV. Kunhalom utca (Vadgesztenye utca – Fóti út között)
XI. Ménesi út (Szüret utca – Balogh lejtő között)
XIII. Babér utca (Madarász utca – Tomori utca között)
XXI. Martinász utca

A módosítás elsősorban a külső kerületeket érinti, mivel a főváros a Bubi közbringa rendszer teljes működési területén egységesen, egyszerre vezetjük be az egyirányú utcák kétirányú kerékpározhatóságát. Az erre vonatkozó tervezés és szakmai egyeztetés jelenleg zajlik.

A magyar KRESZ 2010 óta teszi lehetővé az ellenirányú kerékpározás kijelölését önálló kerékpársáv nélkül. Azóta egyre több helyen jelenik meg Budapesten a Behajtani tilos tábla mellett a „kivéve kerékpárral” kiegészítő jelzés,

Nem veszélyes a forgalommal szemben biciklizni?

Kutatások szerint a szembejövő autó kevésbé veszélyes, mint az előzésben lévő, hiszen szemből érkezve a járművezetők kölcsönösen látják egymást. Brüsszelben 2004 óta, Párizsban 2008 óta rendelet írja elő, hogy minden olyan egyirányú utcát meg kell nyitni a kerékpáros forgalom számára, ahol a szélesség és a forgalomnagyság azt lehetővé teszi.

Ezzel együtt Budapesten jelenleg 52 helyszínen, összesen csaknem 12 km hosszban van érvényben ez a forgalmi rend. Az utcák 12 százalékában van önálló kerékpársáv, 70 százalékban viszont csak kerékpáros piktogram hívja fel a figyelmet arra, hogy az adott egyirányú útszakaszon kétirányú kerékpáros forgalom van érvényben.

Számottevő baleset ebből adódóan 2010 óta nem történt. Kerékpárosként ugyanakkor érdemes lassítva, óvatosan megközelíteni a kereszteződést, és figyelni, hogy az autósok megadják-e az elsőbbséget, illetve mi megadjuk-e a jobbról érkezőknek.

Címkék: budapest egyirányú bkk

82 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://kerekagy.blog.hu/api/trackback/id/tr535252689

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

p4r4j35u5 2013.04.29. 15:37:32

Nem tartom jó ötletnek. Biciklivel amikor melletted megy az autó meg még bekavarodik még egy bringa szemből... amúgy brengázom de nem tetszik. Nagyon nem.

álfirkász · http://narancsosliba.blog.hu/ 2013.04.29. 15:57:47

@p4r4j35u5: pláne, hogy egyik-másik utcát ismerem is, egyetértek... Ez megint egy átgondolatlan, "majd mi megmutatjuk" típusú fasság.

Gorgiasz 2013.04.29. 16:07:35

Amikor simán szembe jön egy biciklista, és van elég hely, akkor nem veszélyes.
Olyan helyzetekben lehet veszélyes, amikor úgy jön a biciklista, hogy az autós nem számít rá. Elsősorban kereszteződésekben, de velem már előfordult, hogy parkolóhelyről álltam ki egyirányú utcában, és a biciklis onnan jött (egyébként szabálytalanul) ahonnan nem számítottam.
Szóval csak óvatosan, és minél több figyelmeztető tábla kéne.

st37 2013.04.29. 16:14:03

Meg kell szokni az autósoknak. Más országokban sem csinálnak gondot belöle.

Perillustris 2013.04.29. 16:26:47

@p4r4j35u5: @álfirkász: Az egyirányú utcák döntő többsége az autók miatt egyirányú. Éppen ezért helyes a lehető legtöbb helyen a kerékpárosok részére biztosítani a kétirányú közlekedést.

A "forgalommal szemben" kifejezést - bár értem az utalást - amúgy nem szeretem, hiszen a változtatással megszűnik ennek értelme.

dezso 2013.04.29. 16:39:29

Ahol most lakunk, ott az utca ugy ketiranyu, hogy egyszerre csak egy auto fer el (ketoldalt parkolnak). Es a helyiek, akik emiatt a sarkon varni kenytelenek, orulnek neki, mert igy gyakorlatilag nincs atmeno forgalom. Es meg a nem keves biciklis is elfer...

De a cikk szovegebol is latszik (statisztika! tenyek!), hogy nem olyan balesetveszelyes, mint amilyennek tunhet.

is 2013.04.29. 16:45:12

@p4r4j35u5: az autó ne menjen melletted. egyirányú utcában nincs párhuzamos közlekedés. előzzön le, vagy maradjon mögötted. ha jön szembe egy másik bringa, akkor értelemszerűen nincsenek meg az előzés feltételei.

felucca 2013.04.29. 16:55:18

Biciklisként nyilván életben szeretnék maradni, ezért azoknál az útkereszteződéseknél amelyek kritikusak (az én utcámnak elsőbbsége van, de a keresztező autók nyilván csak a másik, szembeirányt nézik) nem megyek át lendületből.

Másik kérdés az, hogy amikor egyirányú utcának adja meg az ember az elsőbbséget, akkor is szétnéz mindkét irányba. Én legalábbi szétnézek, mert kurvára nem tudok ilyen rövid idő alatt kombinálni, hogyha arra nyíl, akkor honnan jön micsoda. Vagy valakinek megy ez rutinból?

newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2013.04.29. 17:01:29

@felucca: "Vagy valakinek megy ez rutinból? "

Igen, a jogosítvány feltétele, hogy tudd.

Jokkura 2013.04.29. 17:33:20

autósnak jobbkezes utca--> jobbra néz ,erre balról elévágódik egy bringás .Ilyenkor mi van?
A kerékpárosok nagyobbik ( és bunkóbbik) részére : addig semmi engedményt ne kapjanak,amíg a minimális ,rájuk vonatkozó szabályokat nem tartják be. (piroslámpa , járda, kivilágatlanság...stb. De a legszebb,amikor a BAH felüljáron megszakadva billeg felfelé --kifelé--, [ busz, teherautó meg pöfög mögötte]mikor alatta --teljesen szabályosan,és kevésbé izzasztó modón megtehetné)

Jokkura 2013.04.29. 17:37:20

@newtehen (egyszerű mint a faék - de működik): igen ,ha látszik. és ha látszik a felfestés, tábla .(sötétben ,kivilágítatlan kerékpárost én 10 ból 11 mutatok itt a belvárosban este 10 után , jó pár bölcsész fröccs után, romkocsmákból előkerülve).

Jokkura 2013.04.29. 17:41:58

@is: hm . ezt a szitut helyezd be a Dohány, Wesselényi utcákba . Egy kis segítség ; troli jár bennük ...
de még tudok keskeny mellékutcákat . Hogyan gondolod? az autós tolasson vissza a torkolatig ( esetleg 200m több),hogy a szembejövő kp.-ros elférjen melette? és ha mögötte is jön egy másik kétkerekű.

ex-dr. vuk 2013.04.29. 17:51:38

@Jokkura: bringasnak jobbkezes utca, erre balrol (b)elevagodik egy kocsi. Ilyenkor mi van?

ex-dr. vuk 2013.04.29. 17:54:13

@Jokkura: latom te ilyen hardcore autovezeto vagy, hatha tudod: este fel 10-kor 2x2 savos uton (bicikliut nincs) nulla forgalom eppen, megyek a kulsoben, mogottem jovo egyszem autos ledudal a gecibe.
vajon csak jelezni akarta, hogy tonkrement a kormanyszerkezete es a fekje is egyszerre?
(mondanom sem kell, hogy a hatso vilagitasom kb 2-300 meterrol latszik, az elso pedig 400-rol is siman - powerled)

Jokkura 2013.04.29. 18:21:55

@ex-dr. vuk: a bringás ( tisztelet az 1%)nagyíveben leszarja az összes létező ,és rá korlátozó kresz és egéyb szabályt.
10 perce a Dob -Körút kereszteződés, piros a Dobnak ,megindul a körút, a kétkerekű,kétbittes észlény balra nagyívben a körútra...na .
a másik , nem tudom nem voltam ott.
ok1: jelezte,hogy jön mögötted :) ( nem valószínű, de egy ok)
ok2 jobbra fordulni vágyott ( ua ,mint előbb)
miért nem kérdezted meg.

és mielőtt tovább minősítenél,én a kerekpárosokat a lehető legnagyobb ívben kerülöm és kerölöm ki ,mert nem bízom bennük,mit akarnak csinálni,azonkívül én is szoktam biciklizni,de a piros a nálam szent dolog. nem,.nem vagyok szent ,én követek el hibákat, épp eleget.
A kerékpárosok (akiknek van gk-jogsijuk),abban a percben ,ahogy nyeregbe ülnek ,mindent elfejtenek, teljesen skrizofén állapotba kerülnek. (kb ,mint a autós,aki talált parkolót,gyalogos lett ,és az eszét, jogsiját a kocsiban hagyta)

álfirkász · http://narancsosliba.blog.hu/ 2013.04.29. 19:12:31

Kedves András! Javasolnám, hogy a hírt beszéld meg a forrásoddal is! Most voltam Káp.megyeren, direkt elmentem a Bőröndös utcához. Nincs kirakva a kerékpározást engedélyező tábla. Illetve, hogy pontos legyek, csak kereszteztem az utcát, de ott, ahol átmentem rajta, csak a behajtani tilos virított, a kiegészítő tábla hiányzott róla. (egy saroknyira a Járműtelep utcától, ha hihetünk a gúgli térképének).

ex-dr. vuk 2013.04.29. 21:36:23

@Jokkura: hasrautesszeru szamokat es "a multkor is..." kezdetu sztorikat en is tudok neked mondani konnyeden a masik oldalrol. van ertelme?
take it easy.

álfirkász · http://narancsosliba.blog.hu/ 2013.04.29. 22:02:49

@ex-dr. vuk: sajnos ez annyira nem hasraütésszerű! Egy időben számolgattam, hogy hány biciklis megy el mellettem és ebből hány szabályos. 70-80% körül volt a szabálytalan, ha csak a járdázást és piros lámpa ignorálást számoltam bele, de nem foglalkoztam azzal, hogy menet közben mobilozott, fülhallgatóval zenét hallgatott, nem jelezte az irányváltási szándékát, de talán még az egyirányú utcába tilos irányból behajtókat is kihagytam stb.

ex-dr. vuk 2013.04.29. 23:02:34

@álfirkász: egyszer majd figyelj oda a masik oldalra is, es eszreveszed.

btw a fullhallgatoval tekeres miert szabalytalan? (plane ha csak headsettel mobilozott). Igy persze h kijon a 80%, ha kitalalsz uj tiltasokat :)

álfirkász · http://narancsosliba.blog.hu/ 2013.04.29. 23:24:25

@ex-dr. vuk: mondd, te olvasol is vagy csak büfögsz? Mondom: csak a járdázókat és pirosra szarókat számoltam bele! És ez szinte minden alkalommal a 70-80%-os arányt hozta, pedig hosszú időn át szórakoztam ilyesmivel.
És amíg bringás blogon vagyunk, addig kurvára nem érdekel, hogy a "másik oldal"-on hány szabálytalan van. Még akkor sem, ha pontosan tudom, hogy kb. egy nagyságrenddel kevesebb, ha nem a darabszámot, hanem az arányokat nézed.
Tízből három autós követ el durva szabálytalanságot (telefonálás, gyorshajtás, "narancssárgán" áthajtás), míg tízből hét biciklis teszi ugyanezt (járda, piroson áttekerés - ez utóbbi általában telipiros, tehát bőven meg tudna állni)

Hogy mennyire szabálytalan a fülhallgatós zenehallgatás, azt nem tudom. Hogy még gyalogosan is életveszélyes tud lenni, azt tapasztalom, mikor el-elteker mellettem egy-egy barom és csak akkor veszem észre, amikor milliméterekkel mellettem elszáguld.

Rocko- 2013.04.29. 23:35:46

jól sejtem, hogy azokban az utcákban, ahol továbbra SE szabad egyirányú forgalommal szemben közlekedni, az ott szembe jövő kerékpáros lényegében egy öngyilkosnak nevezhető, aki lemondott az életéről, felelőssége teljes tudatában?

Jokkura 2013.04.30. 06:37:40

@ex-dr. vuk: mivel a jövőbe nem látok, így csak a múltat tudom elmondani. Talán pontos dátumot, időt kérsz? .Amint akkor írtam,(..."10 perce"..) az nem elég pontos idő ? Kutyát vittem le ,akkor láttam, esetleg rendőrségi kamera felvételeket kérsz? ( lehet ,hogy tudok olyat is prezentálni:) )
e ,ha legközelebb egy egy ámokfutár, szabaálytalan,járdázó eszement első kerekét kirugom , és felragsztom a pofáját a ujságosbodéra ,azt M1 bevíritja,akkor az elég pontos infó lesz ??

ex-dr. vuk 2013.04.30. 07:54:43

@álfirkász: Ha ez tenyleg igy van mar csak az a nagy kerdes, hogy a baleseti szamokban ez miert nem mutatkozik meg.
De hat ki vagyok en, hogy megkerdojelezzem a reprezentativ felmeresedet ;)

GG81 2013.04.30. 08:10:20

Király fejlemények, csodák-csodájára sorban legalizálódnak lehetőségek. Ebből van is ami érint, örömmel veszem, hogy nem kell kerülni már ezek után.
Mert az nem megoldás, hogy oda is behajtanak szemből, ahová jelenleg még nem engedélyezett!

álfirkász · http://narancsosliba.blog.hu/ 2013.04.30. 09:51:10

@ex-dr. vuk: tudod okoska, a fizika nincs tekintettel a kulturált közlekedésre, ott inkább a tömeg és a sebesség számít.
És hát igen, egy senki vagy, ebben egyetértünk. :D

álfirkász · http://narancsosliba.blog.hu/ 2013.04.30. 09:52:27

@Jokkura: hagyd rá, ez épp olyan troll, mint az EMPA... faszomtudjaminek hívják azokat a parkolós kreténeket, szóval mint annak a tagjai, csak ez biciklisnek mondja magát.

olcso 2013.04.30. 10:35:22

@álfirkász: ha nem érdekel, hogy a másik oldalon hány szabálytalan van, mert nem témábavágó, akkor mit foglalkozol a járdával meg a piros lámpával, ha a cikk az egyirányú utcákról szól??

álfirkász · http://narancsosliba.blog.hu/ 2013.04.30. 11:17:18

@olcso: mert megint egy olyan hordának "kedveznek", amelyik nem érdemli meg.
És mielőtt belekötnél kicsi troll: amíg tehettem, bicikliztem. Szabályosan, amennyire tudtam (értsd: ha szabályt szegtem, az vagy tudatlanságból volt vagy véletlen. Járdán gyerekkorom óta nem közlekedtem, pirosakat tiszteletben tartottam, volt világításom, csengőm)

k_attila78 2013.04.30. 11:51:21

Nagyon jó ötlet a nyitott egyirányú utca egész Nyugat Európában tökéletesen működik itt is fog remélem:)

newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2013.04.30. 11:56:37

@Jokkura: Majd kapsz a fejedre, hogy bezzeg az autósok mekkora köcsögök. :-)

@álfirkász: Valahányszor rámutat az ember, hogy a biciGlisek 90%-a szabálytalanul közlekedik, mindig előkerül egy troll, aki teli torokból üvölti: Hogydeaköcsögautósók.

@ex-dr. vuk: De, sajnos megmutatkozik. Arányaiban a legmagasabb, és sajnos nő.

www.baleset-megelozes.eu/cikk.php?id=684

álfirkász · http://narancsosliba.blog.hu/ 2013.04.30. 12:48:51

@newtehen (egyszerű mint a faék - de működik): és ebben a legszánalmasabb, hogy sokszor engem baszogatnak az autósok miatt, mikor még jogsim sincs, viszont gyerekkorom óta bringáztam két évvel ezelőttig. :D

olcso 2013.04.30. 13:13:37

@álfirkász: Akkor magadat egy olyan hordába sorolod, akik nem érdemelnek semmilyen "kedvezést"??

olcso 2013.04.30. 13:29:29

@álfirkász: Nem az autósok miatt baszogatnak, csak fölhívják a figyelmed, hogy nem csak a biciklisekre vonatkozik, amit mondasz. Egyébként jogsid nincs, de KRESZ vizsgád igen, vagy honnét tudod ilyen jjl megállapítani, hogy kis szabályos és ki nem??

igazi hős 2013.04.30. 13:51:04

@newtehen (egyszerű mint a faék - de működik): Szerintem ezt a táblázatot egyszer már kiveséztük, de nem árt még egyszer. Hol látod a forgalom nagyságát? Amikor arról van szó, hogy az autósok abszolút értékben több balesetet okoznak, akkor az az ellenérv, hogy sokkal nagyobb az autóforgalom. Ha nálunk is a városi forgalom fele bringás lenne, akkor még több lenne a baleset darabszámban, de egy főre vagy egy km-re vetítve ettől még sokat javulna.

igazi hős 2013.04.30. 13:57:52

@álfirkász: "értsd: ha szabályt szegtem, az vagy tudatlanságból volt vagy véletlen"
Az a rémes, hogy ezt pozitív dolognak gondolod, holott nem az, hanem a legrosszabb lehetőség. Amikor én szegek szabályt (autóval, bringával, gyalog), akkor tudom a kockázatait és következményeit is. Nem azért megyek 60-nal, mert nem tudom az aktuális korlátozást, hanem mert ennyit biztonságosnak érzek (és tudom, hogy ez 30 ezerbe fájhat, amit beleszámolok az időnyereség "egyenlegébe").

álfirkász · http://narancsosliba.blog.hu/ 2013.04.30. 14:47:44

@igazi hős: baromarc! Ha nem fogtad volna fel, akkor részletezem:
- volt olyan, hogy nem adtam meg az elsőbbséget, mert beakadt a lábam az SPD-be (szar volt a pedál) és választhattam az esés és a kockázat között, hogy a főútvonalon közeledő nem tud kikerülni.
- tíz éve nem tudtam, hogy bringával sem szabad tilos irányból bemenni az egyirányú utcába, ergo nyugodtan mászkáltam egyirányú mellékutcákban, tilos irányból is. Ez utóbbival óriási kockázatot vállaltam, hiszen tudtam, hogy nem számítanak rám, tehát minden sarkon megálltam.
Viszont tudatosan, ahogy a legtöbb biciklivel közlekedő majom, nem szokásom szabályt sérteni.
Hogy te nem érzékeled a különbséget, az csak rólad állít ki komoly szegénységi bizonyítványt.
Az meg, hogy büszkén vállalod, hogy tudatosan szeged meg a szabályokat... no comment. Anyádnak ugass a továbbiakban! :D

álfirkász · http://narancsosliba.blog.hu/ 2013.04.30. 14:48:41

@olcso: na épp ez az, hogy én nem sorolom magam a csürhétekbe. Pont azért, mert én együtt tudok élni az autósokkal. Tíz év alatt két esetről tudok, amikor autós valóban veszélyeztetett közlekedés közben.

newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2013.04.30. 14:48:48

@igazi hős: Pedig pont ez a lényeg. A Forgalom 2%-ot kitevő bringások okozzák a balesetek 6%-át. Ezt kár tovább magyarázni, egészséges szellemű embernek ez egyértelmű. Innentől oszthatod főre vagy kilométerre. (kilométerre leosztva még nagyobb szégyen a bringásokra nézve) A feltételes módban fogalmazott mondatokat meg most hagyjuk. Csak a tények.

olcso 2013.04.30. 15:28:15

@newtehen (egyszerű mint a faék - de működik): Te mindig ezt a linket nyomod?? Vagy korábban nem te linkelted be?? A helyzetet már régen megbeszéltük. Az csalóka, hogy a kerékpáros balesetekben szinte mindig megsérül a biciklis, így be kell jelenteni, míg egy kisebb koccanásról senki nem fog tudni (gyakran mmg a biztosítók sem, ami érthetetlen). Ennek fényében is fontos az adat és javításra szorul.

newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2013.04.30. 15:33:56

@olcso: Jaja, a tények makacs dolgok. Ne is törődj velük, csak összezavarnak.

olcso 2013.04.30. 15:34:51

@álfirkász: Nagy az arc. A közlekedési eszközöd sorol a "csürhénkbe", nem te magad. De tényleg van köztünk egy fontos különbség: nekem jogosítványom van és tudom, hogy melyik utcába nem hajthatok be és kész! Nincs ezen mit szépíteni. Ennek ellenére állítom, hogy nem tartok be minden szabályt, mert szinte lehetetlen.
Szerintem az, hogy biciklizel nem mentesít a KRESZ ismerete alól, szóval teljesen alaptalan, hogy akárkit is szidsz azért, mert te nem is tudod, mit szegsz meg, ő meg tudja.

igazi hős 2013.04.30. 15:55:06

@newtehen (egyszerű mint a faék - de működik): " Forgalom 2%-ot kitevő bringások okozzák a balesetek 6%-át" Link az adatokra? Ráadásul nem ezt állítod, hanem, hogy a személyi sérüléses balesetek 6%-át okozza a bringás 2% - és ez sem igaz.

olcso 2013.04.30. 15:58:30

@newtehen (egyszerű mint a faék - de működik): Ez egy szomorú tény, mint már írtam, csak hozzátettem, hogy azért nem olyan tuti. Megnéznék egy olyan statisztikát is, hogy hol történtek ezek a balesetek. Ha valahol nagyon sok van, lehet, hogy nem a legjobban van az adott kereszteződés megépítve...

ex-dr. vuk 2013.04.30. 16:14:37

@álfirkász: kulturalt kozlekedes az eppen a sebesseggel van osszefuggesben. de mint mondtam nem kerdojelezem meg a szuper, mindenre kiterjedo statisztikadat.

ex-dr. vuk 2013.04.30. 16:16:58

@newtehen (egyszerű mint a faék - de működik):

ebbol hogyan olvasod ki, hogy a biciklisek 90%-a szabalytalan? (illetve ez igy ertelmetlen, kozlekedesuk 90%-at szabalytalanul teszik, gondolom ezt akartad mondani - valamint olvtarsad 99%-ot irt az elobb, de ezen mar nem akadok fenn).

Termeszetes, hogy no a balaset okozasi aranyuk, mivel egyre tobben bicikliznek. Nincs ebben semmi medzsik.

ex-dr. vuk 2013.04.30. 16:21:08

@olcso: mar csak azert sem tudsz minden szabalyt betartani, mert ugy van kialakitva egy csomo hely, hogy eselyed nincs betartani.
Szegeden pl. a fo (hivatalos!) kerekparos csapasvonalra kitettek egy "gyalogos ovezet" tablat. Ezutan persze minden arra jaro biciklis szabalytalan, persze ezzel nem foglalkozik senki, rendorseg sem, mert a rendorseg szerint is az a kerekparosok utvonala, a tabla meg ott van, ezert papiron szabalytalan mindenki.

Persze beszelhetunk meg a koncepciotlan hol jardan hol uttesten, hol bal hol jobb oldalon vezetett kerekparosokrol, de szerintem felesleges, mert az ilyen trollok csak azt latjak amit latni akarnak, bicikit meg csak szelvedon vagy teven keresztul lattak.

k_attila78 2013.04.30. 16:27:45

az autósok meg 110%-a szabálytalan:) mi ez valami nagyotmondó verseny? hol van erről statisztika?

olcso 2013.04.30. 18:28:29

@ex-dr. vuk: Nem is tudod, hogy az autósok 99%-a még nem szegett soha szabályt ?? :D

hopptarisznya 2013.04.30. 18:49:38

Nemtom mennyire kell ahhoz frusztráltnak lenni, hogy valakit zavarjon egy szemből jövő bringás. (ha engedi tábla, ha nem)
Én speciel leszarom.
Általában van annyi hely, hogy ez belefér az egyirányú utca szélességébe. Mint ahogy a kocsi mellett pakolászó, beszélgető embereket is ki lehet kerülni. Csakis a jobbkezes kereszteződésben lehet gond, ahol az ember tudja, hogy "nem jöhet autó", és akkor mégis előbukkan egy bicajos. De szerintem ez az ő bajuk. Figyeljenek oda, ha élni akarnak.

olcso 2013.04.30. 19:10:14

@hopptarisznya: A KRESZ-ben nincs olyan tétel, hogy ha valaki rossz irányból jobbról érkezik, akkor nincs elsőbbsége. Tehát ha van tábla, ha nincs, akkor is meg kell adni az elsőbbséget

ex-dr. vuk 2013.04.30. 19:13:35

@hopptarisznya: hogy erted azt, hogy "a jobbkezes kereszteződésben lehet gond, ahol az ember tudja, hogy nem jöhet autó"?
Honnan tudod, amig oda nem ertel, lassitottal, es jobbra nezve latod, hogy egyiranyu es nincs kivetelt jelzo tabla?

hopptarisznya 2013.04.30. 20:35:59

@ex-dr. vuk: van agyad? Remélem van. Így vannak emlékeid is. Szerintem a többség innen dolgozik. (ajánlom neked is! Sokkal gyorsabb így az élet, mint minden másodpercben újra felfedezni a világot) De egyébként sem kell nagyon lassítani, hogy kiszúrd az egyirányú táblát. Vagy te a főuton is lassítasz, hogy értelmezd a becsatlakozó úton a neked háttal lévő macisajtot? Ugye hogy lehet azt látni!

@olcso: a kreszben nincs, az életben van. És jobb ha a puhatestű közlekedő megismerkedik azzal a misztikus dologgal, hogy az emberiség többsége megszokásból vezet, így az ilyen helyeken sokan nem fognak lassítani. Sokszor nekem is csak utólag jut eszembe, hogy itt vajon jöhetett volna-e valaki.
Egyébként most megkérdeztem pár embert, hogy tudja-e, hogy ott a bicajosnak lesz elsőbbsége, és mindenki csak pislogott. Szóval jobb ha ezt vésik az agyukba a bringások, és nem a KRESZ-t.

olcso 2013.04.30. 20:50:55

@hopptarisznya: Nem bicajos vs autós vita van, de azért megnézném, hogy mit csinálsz, ha egy vinnyogó tűzoltó kilapít...

igazi hős 2013.04.30. 20:59:58

@olcso: Ez nem igaz. A bizalmi elv a KRESZ alapja. Ez alapján feltételezhetem, hogy ha jobbra nézek és egy egyirányú utca táblát látok, akkor onnan csak korlátozottan jöhetnek járművek: vagy nagyon feltűnően (mentő), vagy nagyon lassan (kukásautó). Ha tehát egy ilyen helyen szolid 40-e tempóval megyek át, akkor minden szempontból szabályos voltam. Ettől teljesen független az, hogy ha látom, hogy valaki (a szabálytalanságával) baleseti helyzetet okoz, akkor minden tőlem telhetőt meg kell tennem, hogy csökkentsem a károkat.
Ha a sötétben lámpa nélkül kavargó Józsi bácsit verem le a bringáról, azért nem vagyok felelős, ellenben ha a jól láthatóan, de teljesen szabálytalanul elém kanyarodó bringás futárt vasalom ki, akkor felelős vagyok.

igazi hős 2013.04.30. 21:18:40

@álfirkász: Ne vedd a szívedre, még rámész, aztán nem lesz kit etetni. Nem megy a szövegértés? Ne rám legyél érte mérges, voltak tanáraid.
Hol látod, hogy én büszke lennék a szabálytalanságaimra? A szabályokat ismerem, erre akár büszke is lehetnék. De több mint 10 éve van jogsim, szóval ez kötelező elem, még ha az autóvezetők elég nagy részén ez nem látható. A KRESZ lényegét (minél biztonságosabban és minél gyorsabban célba érni) tekintve helyesnek tartom a saját közlekedési szokásaimat, bár ezek gyakran ütköznek a szabály szövegébe. Ez sem büszkeség kérdése, egyszerű tény. Pl. "sok gyümölcsöt eszem": ez egyesek szerint helyes, mások szerint nem, de büszkeségre nem ad okot.

ex-dr. vuk 2013.04.30. 21:51:49

@hopptarisznya: biztos valami robotszemed van, de 50-nel nehez ertelmezni egy keresztutca elevel allo tablait, ahonnan jovoknek elsobbseget kell adnod, vagyis eleve lassabban kene megkozeliteni. de te biztos csak nyomod a gazt mint suket a csongot hatha mazlid van ;)

Egyebkent javaslom, hogy ne az emlekeid (megszokas) utan vezess, mert barmelyik sarkon erhet meglepetes, ahol megvaltoztatnak valamit. Ilyen pl. a kerekparosoknak egyiranyuk megnyitasa is.

ex-dr. vuk 2013.04.30. 22:04:33

@igazi hős: hogy mekkora tempoval mesz oda az fugg attol is, hogy mennyire belathato az a keresztezodes. Es mondom: megszokasbol nem vezetunk, mert ha "tudod", hogy onnan nem johet biciklis, es masnaptol szabalyosan megis johet, akkor megolsz valakit.

igazi hős 2013.05.01. 01:28:05

@ex-dr. vuk: Azt írtam: "ha jobbra nézek és egy egyirányú utca táblát látok", szó sem volt megszokásról. Pesten elég sok helyen vannak váltott irányban egyirányú utcák, ennek pont az lenne az egyik előnye, hogy csak minden 2. kereszteződésben fékezel, a többiben csak kicsit lassítasz.
Egyébként sokat vezetek megszokásból, de ez csak a lámpák ütemére vonatkozik, az elsőbbségviszonyokra nem. De ha holnapra szorgos emberek begyűjtenék valamelyik 2x3 sávos út mellől az elsőbbségadás kötelező táblákat, az nyilván engem is átverne.

Perillustris 2013.05.01. 20:50:42

@newtehen (egyszerű mint a faék - de működik): "Valahányszor rámutat az ember, hogy a biciGlisek 90%-a szabálytalanul közlekedik, mindig előkerül egy troll, aki teli torokból üvölti: Hogydeaköcsögautósók."

Nem érted. Én azért utalok mindig erre a tényre, mert az általad írt mondat azt sugallja, hogy szabálytalanabb közlekedő a kerékpáros, és leginkább azért szabálytalan, mert kerékpáros. Miközben minden adat és tapasztalat ezt cáfolja, hiszen mindenki szabálytalankodik, csak ezek többsége járműspecifikus. Mondjuk a piros lámpa pont a közös nevező.

D4D 2013.05.02. 12:25:31

@felucca: Bevallom, balra nem nézek be. Ugyanis ha nekem nincs elsőbbség adás kötelező táblám, akkor a balról jövővel szemben elsőbbségem van. Ha busz, ha bicikli jön onnan, mindegy.

A II. ker. Varsányi Irén utca viszont védett lett, így ott a balról jövő kerékpárosnak is megadom az elsőbbséget, hiszen van táblám.

D4D 2013.05.02. 12:31:39

@k_attila78:

Jó ötlet, de a pesti belvárosban a kezeimen össze tudom számolni, hány utca alkalmas rá.

Csak hogy az ismertebb alkalmatlanaokat soroljam:

Szondi, Aradi, Jókai, Wesselényi, Dohány, Lovag, Király

olcso 2013.05.02. 13:48:32

@D4D: Azért csak észrevennél egy balról jövő villamost, vagy ilyeneket, nem??

igazi hős 2013.05.02. 14:59:43

@olcso: KRESZ alapismeretek: a villamosnak balról is elsőbbsége van egyenrangú utak esetén.

olcso 2013.05.02. 15:06:08

@igazi hős: Tudom, azért írtam pont villamost. Sok minden van a KRESZ-ben, de szétnézni mindig szét kell.

közösperonos átszállás 2013.05.02. 15:41:25

@álfirkász: "Tízből három autós követ el durva szabálytalanságot (telefonálás, gyorshajtás, "narancssárgán" áthajtás)"

Tízből speciel kábé kilenc egész nyolc tized autós gyorshajt rendszeresen.

@newtehen (egyszerű mint a faék - de működik): "A Forgalom 2%-ot kitevő bringások okozzák a balesetek 6%-át."

Forgalomra hol vannak mérések? És miben számolunk, út darabszámban, megtett km-ben, városban megtett km-ben, Budapesten megtett km-ben, stb.? Elképesztő módon nem mindegy.

igazi hős 2013.05.02. 21:02:55

@olcso: Bocs, nem tudtam, hogy ismered a szabályt. Akinek van jogsija, arról feltételezhető, hogy felismeri a villamospályát, tehát benéz balra is.
Sőt általánosítva az is feltételezhető, hogy egy kereszteződésben egy pillantással fel tudja mérni, hogy honnan milyen jármű jöhet illetve honnan nem jöhet -szabályosan- jármű. És ez alapján eldöntheti, hogy milyen sebességgel megy át: ha nem jöhet elsőbbséggel rendelkező, vagy látom, hogy nem jön ilyen, akkor nem lassítok, vagy csak annyira, hogy elég hamar meglásson az, akivel szemben elsőbbségem van.

olcso 2013.05.02. 23:23:05

@igazi hős: Ámen. Nem akartam akadékoskodni, csak azt akartam mondani, hogy nem úgy megy át az ember egy kereszteződésen, mintha ott sem lenne, minimálisan odapillant valamicskét.

Sunder 2013.05.03. 14:22:21

Szerintem minimum agresszívebb kommunikáció kellene az ilyen változásokról ott, ahol érintett útszakasz van.
Tekintsünk el az ősi autós-biciklis anyázástól és koncentrálunk a problémára, mert így is lesz ezzel elég, ha elkezd terjedni ez a szabályozás.

Példa: VI. Eötvös - Szófia elág.
Rákanyarodok a Király utcáról az Eötvösre, ami az Andrássy felé egyirányú. Metszi a Szófia, ami a Körút irányából a Hunyadi tér fele egyirányú.
Ugye eddig az volt, hogy nekem van elsőbbségem (jobbkéz), mivel az Eötvös-ön tábla nincs.

A gyakorlatban ez úgy nézett ki, hogy lendületből közlekedik az ember az Eötvös utcán, lendületből kanyarodik a Szófia utcába jobbra, közben vet balra egy pillantást, hogy valami ámokfutó autós-biciklis nem akarja e elmulasztani az elsőbbség megadását, aztán lendületből egy pillantás a Szófia BAL oldalára, hogy a ferdén parkoló autók közül valamelyiken nem ég e a tolatást jelző lámpa, mert a szűk utca miatt nehézkes a kilátás, miközben kitolat az ember a parkolóhelyről. Így lehetett normálisan közlekedni, mert ez PONT belefért anélkül, hogy meghúzná az ember a nyakát a sok rángatás közben.

Ezek után akkor még figyelni a Szófián a Körút fele tekerő futárra, pláne, ha az a saját menetiránya szerinti bal oldalon közelekedik (ahova nem nézel, mert ott rendesen párhuzamosan parkolnak és van tükre a sofőrnek...), az kéremszépen egy csatt.

Namost, a fenti példa demagóg (máris megszaggattam a ingmellemet és hamut szórtam a fejemre), mert emlékeim szerint a Szófián még nem él ez a rémálom-szabályozás.
De nem elképzelhetetlen, hogy van hasonló utca máshol, ahol már bevezették, és ugyanolyan szűk és teleparkolt mint a fenti példa.

Szóval legalább egy forgalmirend változást jelző táblát kipakolhatnának az amúgy elsőbbséggel bíró autósok utcáján, hogy vigyázz, drótszamár veszély jobbró'!

közösperonos átszállás 2013.05.03. 14:26:44

@Sunder: "Szóval legalább egy forgalmirend változást jelző táblát kipakolhatnának az amúgy elsőbbséggel bíró autósok utcáján, hogy vigyázz, drótszamár veszély jobbró'! "

Amennyire tudom, szoktak.

pitonkigyo 2013.05.03. 22:56:51

Ez jó, érdekes, hogy ezek közül kettőn is közlekedek rendszeresen (szabálytalanul sunnyogva) de más bringást még nem láttam.
Ménesi út további szakasza is hatalmas lenne ha bringával behajtható lenne, sajna túl szűk, és kétoldali parkolás is van...

GG81 2013.05.06. 08:22:58

@felucca: akkor annak a 2 jómadárnak hiányzott az életösztöne, akik az egyirányú utcában tekertek egymás mellett ROSSZ irányból és NEM engedélyezett helyen. amikor jobbra kanyarodtam, mert balról nem jött senki épp szembe találkoztunk, ment is a matekolás a részükről... IDIÓTÁK!

GG81 2013.05.06. 08:26:57

@Jokkura: tendencia lett, hogy sajnos oldalról sem látni ezeket a kiszabadult drótszamarasokat! az, hogy nincs küllőprizma, biztos ciki, viszont a menő fényvisszaverős külső sincs, gondolom, mert drága... úgy látszik az élete nem! :-D

D4D 2013.05.07. 01:07:28

Ha már GG81 felhozta a láthatóságot.

maps.google.hu/maps?hl=hu&ll=47.512156,19.025037&spn=0.000458,0.000603&t=h&z=21&layer=c&cbll=47.512156,19.025037&panoid=yU-YUqTWMnv1snqwGGpezw&cbp=12,128.04,,0,-0.61

Te hülye barom, aki reggelente a jobb oldali kapuból ugratsz biciklivel a zebrára, uszkve 20-as tempóval!

Legközelebb nem mentelek meg!

Vetési Ágnes 2013.05.16. 11:48:02

Ki tudja megmondani, hogy hány méter szélesnek kell lenni egy egyirányú utcának, hogy lehessen szemből biciklivel használni?

D4D 2013.05.16. 18:53:46

@Vetési Ágnes: Ahogy elnézem a megnyitott utcákat, nincs ilyen szabály.

Zebrateve 2013.05.17. 20:40:01

@D4D: @Vetési Ágnes: Van szabály, a nem publikus Útügyi Műszaki Előírásokban. Attól függ, mekkora az engedélyezett sebesség (30/50), van-e teherforgalom és egyoldali parkolás. 3,75-7,00 m a minimális szélesség a fentiek függvényében (értelemszerűen nagyobb sebességgel, szélesebb gépjárművekkel, parkolással a szélesebb út jár).

Zebrateve 2013.05.18. 10:14:59

@D4D: Az ÚME-nak van pár kötete. A vonatkozó ez: kerékpárforgalmi létesítmények tervezése (ÚT 2-1.203:2010, e-UT 03.04.11).

Azért nem publikus, mert a Magyar Útügyi Társaság adja ki, pénzért lehet megvenni. Úgyhogy szerzői jog megsértése nélkül nem is lehet belőle idézni elvileg.
süti beállítások módosítása