Friss topikok

Címkék

afrika (4) alkohol (11) andrássy (3) armstrong (4) ausztrália (6) autómentes (24) autós biciklis ellentét (3) baleset (35) bam (4) bérbicikli (30) bicikli (18) biciklibulvár (6) bicikliparkoló (8) biciklis futár (9) bicikliút (134) bírság (10) biztonság (54) biztosítás (5) bkk (8) bkv (9) bringázz a munkába (4) bubi (14) buda (3) budapest (79) buszsáv (3) cannondale (4) critical mass (50) dánia (3) demonstráció (5) design (31) divat (8) downhill (8) dr kerékagy (5) egyesült államok (4) emelés (3) empamo (6) energia (3) energia bringa (5) építkezés (4) extrém kerékpár (3) e bike (5) felmérés (6) film (6) fotó (4) futár (3) gkm (4) google (4) gyerek (3) hátizsák (3) herebántalom (5) hibrid (4) híd (10) infrastruktúra (6) járda (3) kampány (4) képzőművészet (7) kerékagy (3) kerékpár (15) kerékpárbarát (3) kerékpárosklub (5) kerékpársztráda (6) kerékpártároló (3) kerékpárút (3) kína (3) kiskörút (7) kocsma (6) koppenhága (4) közbicikli (3) közbringa (3) közlekedés (4) kresz (17) kvvm (3) lakat (5) lámpa (4) levegő (7) london (15) lopás (16) magyar kerékpárosklub (3) margit híd (25) maszk (3) máv (7) mkk (3) mtb (3) nagy-britannia (3) new york (9) nyereg (7) obama (4) önkormányzat (21) orfk (4) párizs (7) parkolás (4) parlament (4) rakpart (3) regisztráció (3) rendőr (35) schwinn csepel (3) sisak (14) statisztika (3) szeged (3) szerviz (3) szex (5) sztrájk (8) tábla (4) tél (10) térkép (5) tolvaj (5) túrázás (8) urbánus (39) városi biciklizés (44) verseny (3) videó (12) világítás (6) víz (4) vonat (4) zene (5) Címkefelhő

Előregondolkodnak: mi lesz, ha túl sokan kezdenek bringázni?

2012.06.11. 19:28 - kirk kapitány

Abból is lesznek gondok, ha egy város lakosságának jelentős része hirtelen úgy dönt, hogy a gépkocsiról átáll a kerékpárhasználatra. Az urbánus közlekedésszervezés új típusú kihívásai Magyarországon egyelőre síkon maradnak, de azért már Budapesten is akadnak olyan tervezők, akiket foglalkoztat, hogy mi lesz azután.

Hukaya Simon, a MOME végzős formatervezője egész diplomamunkáját a tömeges váltás okozta új kérdésnek szentelte. „A fenntarthatóság és a kerékpárbarát infrastruktúra építés a város életében pozitív hatású. Ugyanakkor, ha belegondolunk a részletekbe, ezek a fejlesztések is generálnak problémákat a városokban. Mi fog történni, ha egy nagyváros lakósságnak a fele hirtelen kerékpározni kezdene? Hiába épülnek kerékpártárolók a nagyobb forgalmú központokban, vagy a pályaudvarokon, nem tudnak elegendő helyet biztosítani a kerékpároknak. A reggeli csúcsban rengeteg időt vesz el, míg a zsúfolt kerékpár parkolóban helyet talál. Ez a helyhiány ugyan úgy vonatkozik a tömegközlekedésre is. Tömegközlekedési járműnek egyszerűen nincs kapacitása, hogy 10-20 kerékpárt szállítson.”

Fotó: © Hukaya Simon

A trendguide.hu-n megjelent diplomamunka szerint egyfajta megoldás lehet az összecsukható kerékpár. Az elméleti alapozás szerint a parkolás megkönnyítése mellett további előnyt, hogy bármilyen probléma (ittasság, műszaki hiba, eső) esetén tömegközlekedésen vagy taxival haza lehet szállítani a kerékpárt.

Fotó: © Hukaya Simon

A baj csak az: hogy az összecsukható gépek – bár sokfélét lehet kapni – jelenleg még sem terjedtek el Budapesten. „Az ilyen konstrukciók nagyon kényelmetlenek, lassúak, bonyolult a konstrukciója és sokszor csúnyák a zárak. A függőleges irányú kormányt nem lehet jól használni, stabilan közlekedni. Olyan szimbólumrendszerrel rendelkezik, ami a kempingezés hangulatát sugallja, nem illik a városi élet trendjébe stb. Ezeket próbáltam kalibrálni a tervemben, hogy minél egyszerűbb legyen a szerkezet, minél stabilabb, haladósabb és kényelmes a kerékpár.”

Fotó: © Hukaya Simon

A jövő problémáit orvosló kerékpár összecsukási módjának ezért nagyon egyszerűnek kell lennie. Hukaya tervei szerint a nyerget bele kell csúsztatni a vázba, „le kell hajtani a kormányt és váz közepén található zárat ki kell oldani, és azzal a lendülettel felfele emelni a vázat. Nem kell több irányban mozgatni a zárat és nem kell változtatni a fogást sem. Amint felemeli a váz hátsó részét, magától kezd összecsukódni a szerkezet és a menetes forgástengely miatt a váz kitolódik oldal irányban, hogy egymás mellé kerüljön a két kerék”.

Fotó: © Hukaya Simon

Vonzó lehet az is, hogy a kerékpáros a kerékpár összecsukása után sem néz ki szerencsétlen flótásnak. A tervező ugyanis úgy álmodta meg a kormányt, hogy „után-húzóként” lehessen használni, mert „egymás mellé kerülő kerekek együtt tudnak forogni”, azaz a gép viszonylag biztosan megáll a talpán, és még jól is néz ki.

Címkék: design városi biciklizés

87 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://kerekagy.blog.hu/api/trackback/id/tr844579457

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

pityipalkó 2012.06.11. 20:16:07

Na végre van valaki aki előre tud gondolkozni!! BKK Dávidka ,ébresztő! Nem a ti feladatotok lenne ?? Annyi pénzért !

Gerusz · http://gerusz.blogspot.com 2012.06.11. 20:25:07

Ha sokan bicikliznek, kevesebben autóznak => pár autós parkolóhelyet biciklitárolóvá lehet alakítani, az EMPAMO meg bekaphatja, egy autó helyére 6-8 bicikli elfér.

Moszkvicsslusszkulllcs 2012.06.11. 21:04:35

Szerintem a jövő inkább a vonaton együttutazás a biciklivel, és nem a pályaudvari kerékpártárolás. Ebből a szempontbók tök felesleges az összecsukható bicikli. A szűk lakótelepi liftekben és a szűk lakásokban már van létjogosultsága az összecsukható kerékpárnak.

Moszkvicsslusszkulllcs 2012.06.11. 21:07:47

Azt nem értem, mi lenne ebben a kerékpárban a forradalmi, mi az amit a mai folding bike-ok nem tudnak????

fda 2012.06.11. 22:56:29

Tetszik a bringa, de a cikk felvezetése elég gagyira sikerült. Hogy mi lenne, ha sokkal többen bringázni kezdenének? Hát az lenne, hogy hirtelen nagyon tágasnak és csendesnek tűnnének a nagyvárosok belső területei, és sose telnének meg a boltok és irodák parkolói. Egy autó helyére ugyanis 10 bringa simán elfér, márpedig az emberek létszáma nem változik...

hazug fidesznyik (törölt) 2012.06.11. 22:57:57

poszter:"mi lesz, ha túl sokan kezdenek el bringázni?"

Kevesebbet kell majd a szervekre várni.

Nagykócsag 2012.06.11. 23:17:07

@Moszkvicsslusszkulllcs: "Szerintem a jövő inkább a vonaton együttutazás a biciklivel, és nem a pályaudvari kerékpártárolás."
Biztos buták pl az amszterdamiak és ezt nem tudják... sebaj, majd Te megtanítod nekik...
Így néz ki a központi pályaudvar környéke: cache.virtualtourist.com/4/4648525-Too_much_bicycles_Amsterdam.jpg

mert egy vonatra biztos felfér ugyannyi bicikli mint ember...

margaritt 2012.06.11. 23:37:12

Bárcsak már itt tartanánk...

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2012.06.11. 23:45:03

@pityipalkó: Ha neked az előre gondolkozás, hogy olyan bringát akarnak rámtukmálni, ami szart sem ér...

Mert ezzel sebességet elérni nemigen lehet...

Never 2012.06.12. 00:20:24

@molnibalage: Egy városban nem is a száguldozásról szól a dolog, hanem arról, hogy viszonylag normális módon eljussak Á-ból B-be egy könnyen kezelhető eszközzel, amit fel tudok vinni az irodába is, hogy ne lopják el, mint szinte mindent az utcáról.

Aki száguldozni akar, vegyen magának egy versenybringát, és nézze, ahogy havonta kétszer K. Rómeó fiatalkorú és társai viszik a Szigony utca felé...

nemacsuka · http://nemacsuka.blog.hu 2012.06.12. 00:49:56

Hajra, kellenek az ilyen otletek. A felvezetes viszont dilettansnk hat egy kicsit, az osszecsukhatoag nem elsosorban amiatt vonzo, hogy nem kell parkolhelyet keresni a biciklinek, hanem mert otvozni lehet a kozlekedesi modokat.

Nehany vagany megoldas letezik az osszecsukhato biciklikre, a legextremeb, megis hasznalhato ez:
www.independent.co.uk/extras/indybest/gadgets-tech/the-10-best-folding-bikes-1778803.html?action=gallery&ino=4

de ez is egy alternativa:
www.mezzobikes.com/UK/index.php

de a klasszikus referencia az ez:
www.brompton.co.uk/page.asp?p=3060

ezek gyorsan hajtogathatoak, es kulonfele elonyeik vannak (kompakt hajtogatas, mozgathatosag hajtogatas utan, vazmerevseg, sebesseg, kormanyozhatosag, klf. valtorendszerek, vagy pl a stridanal zsirmentes lanc) igy ezekkel kell versenyeznie ennek a koncepcionak.

Mindenesetre jo, hogy van, aki ebben gondolkozik, s kifejezetten csinasnak tuno otlet is van ebben.

eöeöe 2012.06.12. 04:35:10

azért ez elég fülkeforradalmi...

DirtyHarry 2012.06.12. 04:47:54

Buszra még koppenhagaban sem engedik a bringát.... A vonatokon meg ket harom szerelvényen van bringa tároló, kb 10 bringa fér el....
De taxival is szállítható kettő bringa... Parkoló helyet meg szerintem elég könnyen lehetne csinalni egy ket autoparkolo helyére... Nincs itt problema, csak csinált maganak a tervező vagy a poszt író...

Iza Béla (törölt) 2012.06.12. 06:15:47

Jééé, feltalálták a kempingbringát! Naháááát! :D

Don Quixote de la Ferko 2012.06.12. 06:20:37

"A reggeli csúcsban rengeteg időt vesz el, míg a zsúfolt kerékpár parkolóban helyet talál. "

Jaj.

Ombudsmanó már tud róla? A bringásnak várni kell. Jaj. Jaj. Jaj. Mint mindenki másnak. Hogy bírják ki ezt a lelki traumát? Le az autósokkal, a gyalogosokkal, egy hatalmas bringatárolóvá kell alakítani Budapestet. A Vígszínház helyén pl. egész jó bringatárolót lehetne építeni. Le a Vígszínházzal. El vele, útban van a bringásoknak.

na__most__akkor 2012.06.12. 06:34:01

Nem értem. Megint valaki megpróbál vizet sajtolni a szaharai homokból, feltalálja a spanyolVIASZKOT vagy mi...

Körül kell nézni Hollandiában.
- normális biciklik
- normális tárolók a városok közepén, a vasútállomások mellett, a hajó- és kompkikötők mellett, mindenhol
- normális utak hozzá

Ja, hogy normális emberek? Hát bizony, ez egy kemény követelmény.

Nem tudom hogy csinálják, de működik nekik. Láttam, résztvettem benne két hétig. Magyar szemmel persze egyszerűen hihetetlen.

na__most__akkor 2012.06.12. 06:43:52

Még egy apróság Hollandiából, talán egy kicsit offtopic.

A 7, 9, 11 éves unokáink a számítógépen három billentyűkiosztást használnak.
- alapból angol
- az iskolai feladatokhoz természetesen holland
- az itthonmaradt nagyszülék részére magyar (az iskolában is, mert a holland tanítónéni segített nekik beállítani)

És tudják, hol van az É betű, ha nincs is ráírva.
És nem vinnyognak, hogy "én most külföldön vagyok" vagy "a céges gépen nincs magyar".

Csak mondom. Tudom, hiába.

na__most__akkor 2012.06.12. 06:46:24

@Nagykócsag:
Kösz a képet.
Én csak egy harmincezres kisváros vasútállomása mellett számoltam (saccoltam) 2-3000 kerékpárt...

b@szus 2012.06.12. 06:48:47

annyira jó ez a propaganda! Én ötven kilométert megyek oda vissza a városban. Biztos örülnének a kollégáim az irodában ha büdösen ülnék köztük mert reggel 25km-et már letekertem. Hajnalban meg menjen bkv-val a dávidka.

lavór 2012.06.12. 07:43:35

Jaj de jó, feltalálták a camping biciklit! :)

fidesz = házmesterek pártja 2012.06.12. 07:47:37

@b@szus: nincs mosdó? Vagy annyira leizzadsz?

Egyébként meg már most is többen bicikliznek, mint az elviselhető (lenne számomra, ha még tudnék bringázni :( )
Két éve a Vác felé vezető kerékpárút egy szakaszán akkora dugó volt biciklisekből, hogy kis híján le kellett szállni és tolni... Gondolom, azóta csak többen lettek.

2012.06.12. 07:50:51

Én is 50 kilómétert megyek oda-vissza. Ki kell "kényszeríteni" a munkahelyen a fürdési lehetőséget. Ez a táv még bőven gyorsabb bringával, mint bkv-val, és ezen a távon már évente többször megtérül a benzinárból a bringázás költsége az évi 150-200 tekerhető munkanapon.
Az összecsukható bringa a kombinált közlekedésben hasznos. Több kollégám rollert használ most. Bejön BP-re busszal, vonattal, és az átszállások hosszabb gyaloglásait nyomják rollerrel. Az összecsukható bringával simán helyettesíthető a belső tömegközlekedés 5-10 km-es távolsága.

barlangi troll 2012.06.12. 07:58:11

na, megint feltalálta valaki a bundáskenyeret. persze nem hulyeség, bringázzanak minél többen.
OFF: egy valamit nem értek: mi a jó francnak erőltetik a láncot a biciklin? nincs fordulat, alig van nyomaték, miért nem szíjhajtásúak? - súly, - karbantartás, - összedzsuvázott nadrágszár...ez persze egyik okos tervezőnek sem jut eszébe.

fidesz = házmesterek pártja 2012.06.12. 08:03:31

@barlangi troll: de, soknak eszébe jutott. Csak a megfelelő teherbírású szíj vagy túl széles lenne vagy az anyaga miatt iszonyatosan drága.
És azt se felejtsd el, hogy nem minden bicikli váltó nélküli v. agyváltós!

Elijah_Baley 2012.06.12. 08:48:54

gondolom, formaterv, mert amúgy fék az nincs rajta és a sármos (buzis) féloldalas elsővillája is max pályára teszi alkalmassá, első parkázásnál törik. a kormány szélességét nem is említem.

Balt 2012.06.12. 08:50:19

Hát nem egy időfutam gép, az fix. :)

gergo · www.indafoto.hu/ppgergo 2012.06.12. 09:00:07

Ha 50e korul kaphato lenne egy ilyen, akkor beruhaznek ra es leraknam az autot varoson belul.

Martian (törölt) 2012.06.12. 09:01:26

A roller tényleg egyszerűbb és nem sokkal lassabb, mint az összecsukható bringa.

newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2012.06.12. 09:21:30

Tök furi.
Erre vidéken, ahol lakok, az emberek jelentős része kerékpározik. Még sincs probléma ebből. Nekem is van biciklim, és ha ráülök, nem érzem úgy, hogy most mindenki boruljon le előttem, mert épp megmentem a földet.
Az itt leírt dolgok csak a bunkó pestiek úri huncutsága. Pld itt egy darab biciklitároló sincs, mégis letesszük valahova a vasat. Mégis megoldjuk.
Viszont élesen látszik, mikor téved erre egy hobbi városi bringás, mert általában nekik derogál felmenni a bicikliútra, kilométeres autósorokat húznak, mert csak egymás mellett lehet tekerni. Legjobb ha mindjárt hárman. (Jajmiértutálnakminketazautósok?)

Reggel a vasútállomás dugig van a lelakatolt biciklikkel. Miért nem teszik fel a vonatra? Mert az emberek alig férnek fel. Meg ha fel is hozzák Pestre, itt mit csinálnak vele? Persze mindig van egy-két f@paraszt buziruhás, aki nekiáll a keletiben tekerni, de szerencsére hamar lekapják.

Összességében sikerült feltalálni a spanyolviaszt. Pár budai újgazdag boldog, hogy felfedezte azt, ami az ország többi részén egy évszázada már legalább működik.

Fel lehetne még találni a spanyolviaszt vagy a hajlékony meleg vizet.
Az egész olyan, mint amikor a legényanyában építik a tűzoltó szertárat....

ex-dr. vuk 2012.06.12. 09:31:15

"Az ilyen konstrukciók nagyon kényelmetlenek, lassúak, bonyolult a konstrukciója és sokszor csúnyák a zárak"

Nem! Nekem van egy Dahon Speed bringam, ugyanolyan dinamizmussal es sebesseggel kozlekedtem vele, mint egy 28-assal. Kicsit bizonytalanabb volt, az igaz, de nagyon jol lehgetett jaladni. Fordulekonysaga miatt az autok kozott (londoni kozlekedes) kivaloan lehetett lavirozni. Imadom

VT22 2012.06.12. 09:44:45

@newtehen (egyszerű mint a faék - de működik):

"Nekem is van biciklim, és ha ráülök, nem érzem úgy, hogy most mindenki boruljon le előttem, mert épp megmentem a földet."

Ott a pont!

A kerékpár vidéken az A-ból B-be eljutás eszköze, pesten meg szubkultúra.

ex-dr. vuk 2012.06.12. 09:48:22

@newtehen (egyszerű mint a faék - de működik):
nincs itt meg spanyolviasz, mert pestet az elmult partiz evben autozasra epitettek, es nem hagytak helyet a bringasoknak. Most gondold el, hogy tobbtizezer bringas raszakad a varosra, mennyire lesz eleg a keskenyke kerekparut a 2x3 savos "autopalya" mellett? At kell gondolni, az uttestet vissza kell adni a kerekparosoknak (is).
A tarolok elhiszem, hogy kivarosban vagy faluban nem gond, de nagyvarosban igenis az. Foleg frekventalt helyeken.
Szegeden a benzinar novekedese, es az amugyis kedvezo foldrajzi (hegy a kornyeken sincs) es idojarasi (eso se) adottsagai miatt durvan megnovekedett bringas forgalmat a kis fika kerekparutak nem birjak mar. Az uttest meg kozben sokszor ures. Vissz kell oket engedni!

ex-dr. vuk 2012.06.12. 09:50:14

@lavór: naja de nem mindegy, hogy mennyire egyszeruen es gyorsan lehet osszecsukni, mennyire kicsire es milyen nehezu a gep...
Kerlek hasonlitsd ossze: Csepel camping vs Brompton/Dahon... Szerintem rajossz, hogy mi a kulonbseg ;)

ex-dr. vuk 2012.06.12. 09:51:15

@Nagykócsag: ja lehet azt is, hogy tartasz az otthoni varosban is egy bringat meg ott is, ahova mesz..
en inkabb osszecsukhatoval ingaztam es felvittem a vonatra. persze ha mindenki felvinne szar lenne :)

ex-dr. vuk 2012.06.12. 09:53:32

@VT22: nekem Londonban sem szubkulturat jelent, hanem A-B kozotti legegyszerubb utazast... ahogy barhol masutt is.. pesten sem lenne mas.

newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2012.06.12. 09:58:34

@ex-dr. vuk: "mennyire lesz eleg a keskenyke kerekparut a 2x3 savos "autopalya" mellett"

Először tisztázd kérlek az alábbi fogalmakat:
Közút, főút, autópálya, autóút.
Utána kezd el rajta rendezgetni a járműveket.

Azon kívül az a több tízezer bringás honnan "szakad rá" Pest úthálózatára?
Ezt is gondold át.
-Az ingázók teszik le az autót? (nem hiszem, napi 100-150 km tekerés nem sokaknak opció)
-A most gyalog járók pattannak rá?
(nem, mert akkor már megtették volna)
Már csak egy lehetőség maradt: Betelepítenek több tízezer kínait...

lavór 2012.06.12. 10:00:29

@ex-dr. vuk:

Szép és jó, csak a Csepel camping mikor is készült? Hogy most készült egy könnyített vázzal 1 csavarral többet tartalmazó kerékpár az nem hat meg. Emellett elég kevesen fognak ilyet csak azért megvenni, hogy a csomagtartóban szállítva beérvén a városi P+R parkolóba, előkapják és tekernek a belváros felé. Emellett egy bringa "használati értékét" a kerék átmérője, az áttétel, esetleg a váltó fokozatának állíthatósága is befolyásolja. Eddig is volt csomagtartóban szállítható bringák.

Medgar 2012.06.12. 10:19:19

@na__most__akkor: az semmi, majd ha az í betűt megtalálják akkor letérdelek előttük.

Noname Cowboy · http://www.rosevalley.hu 2012.06.12. 10:32:01

@A fidesz a betegek kiirtására készül: Túl száles??? Meg kell nézni 1-2 Harley-n milyen szíj van és az nygaságrendekkel nagyobb nyomatékot visz át. Szóval bringán is megoldható lenne. A váltás már más tészta! Lehetne pl olyan fogaskerék kerék elől illetve hátul is ami tudja változtatni az átmérőjét!

ex-dr. vuk 2012.06.12. 10:33:32

@newtehen (egyszerű mint a faék - de működik):
"varosi autopalya" = autopalya szelessegu uttest a belvarosban. pl. sokan leteszik az autot. ugyan ne akard nekem bemeselni, hogy csak azok autoznak, akik 100km-t ingaznak, mert ez szimpla marhasag.
esetleg akik messzebbrol jonnek egy ilyen osszecsukhatot feltesznek a vonatra (amit ingyen megtehetnek, ugyebar). Tomegkozlekedesrol is sokan atnyergelhetnek bringara, mert sokkal olcsobb es sokkal gyorsabb.

ex-dr. vuk 2012.06.12. 10:36:16

@lavór: a kerekatmero nem szamit annyira, ha az attetel kompenzalja. Az en osszecsukhatommal lazan lehet 30+km/h-val menni, ami tobb mint eleg varoson belul. A kemping hasznalhatatlan, ha rendszeresen ossze kell csukogatni vagy kezben kell vinni. Nehez es nehezkes nyitnicsukni. En vonatoztam Dahonnal, kicsit meg az is nehez, de a csukas az max 10 masodperc es vegtelenul egyszeru... es ez sokat szamit ha a vonat 15 percenkent jar pl, es eppen begurult mikor odaersz :)

lavór 2012.06.12. 10:47:00

@ex-dr. vuk:

A blogbejegyzés szerint ez egy diplomamunka, ami egy feltételezésre épülő igénynövekedés esetére megtervezett eszköz elképzelése. Hogy ennek mennyi köze van a valós igényekhez, mekkora inspirációt érez a magyar fogyasztó a vásárlásra, na meg mekkora kedve van ehhez, az más kérdés. Manapság divatos egymásra kényszeríteni a közlekedési módokat. Már alig várom, hogy lovasnemzet lévén előkerüljön a lóval munkába járás őrülete. :D Semmi bajom a bringával, sőt évek óta (már akkor is azzal jártam dolgozni, mikor nem volt ekkora divat) használom a mindennapokban. A bringázás terjed magától. Nem kell erőszakosan senkire rákényszeríteni.

Kalv 2012.06.12. 10:58:27

nekem az utolsó kép tetszik nagyon, és talán ebben mutat újat ez a konstrukció. összecsukva két kerék egymás mellett, a kormánynál fogva pedig lehet húzni. egyébként az összecsukható biciklit már elég régen feltalálták, és ahogy már előttem linkelték, igen sok féle megvalósítása létezik, mindegyik a saját előnyeivel és hátrányaival. az sem mellékes, hogy egy ilyen bicikli általában 100e-nél kezdődik, míg egy használt versenybicajt meg lehet kapni 15e körül.

ex-dr. vuk 2012.06.12. 11:02:09

@lavór: nincs is szo eroszakosan rakenyszeritesrol szerintem. a bringa egyebkent jol nez ki es praktikus, es amennyiben nem horror aron akarjak arulni biztos megfontolnam, hogy vegyek. Asszonynak is ugyis kelleni fog osszecsukhato...

ex-dr. vuk 2012.06.12. 11:02:46

@Kalv: 15e-ert hasznalt versenybicaj az meg eleg szar bringa lehet... vagy lopott. esetleg mindketto ;)

ex-dr. vuk 2012.06.12. 11:05:56

@lavór: ja meg annyit, hogy ha a bringazasi mennyiseg atlep egy kuszobot (kritikus tomeg), ahonnan mar 1. nem lehet figyelmen kivul hagyni nagyvarosban, 2. biztonsagossa teszi a bringazast az allando jelenlet es tomeg miatt (egy bringast meg letolnak, de 10-et egycsomoban mar nem), akkor onnantol robbanasszeruen elkezd terjedni. Lasd CPH, AMS, LDN... Szeged is atlendult mar szerintem ezen a ponton.

beked 2012.06.12. 11:13:17

@barlangi troll:
A jelenlegi szíjhajtásnak több problémája van: még csak agyváltóval használható, ami bármennyire is jó annak is vannak hátrányai (és kb ez az oka, hogy a versenysportban sem érdekeltek nagyon felé ezért nem fejlesztik - hiába könnyebb ha a váltás hozzá nehezebb és a hatékonysága is kisebb mint a láncé amit persze a komuter nem tapasztal, mert két nap után olyan mocskos a lánc, hogy egy kardánhajtás is hatékonyabb tud lenni nála). Bontható váz kell a cseréhez: nagyüzem nem állt rá.

És bizony a tesztek szerint bringán is meg tud szaladni a bordásszíj, ez van.

fidesz = házmesterek pártja 2012.06.12. 11:23:25

@Noname Cowboy: túl széles _VAGY_ túl drága.
Nem tudom, milyen szíj lehet a Harley gépein, de gyanítom, valamivel szélesebb, mint egy bringa lánc.

Zak 2012.06.12. 11:25:49

@newtehen (egyszerű mint a faék - de működik): "Erre vidéken, ahol lakok, az emberek jelentős része kerékpározik. Még sincs probléma ebből. Nekem is van biciklim, és ha ráülök, nem érzem úgy, hogy most mindenki boruljon le előttem, mert épp megmentem a földet." - valakit mégis találtál, akinél szebbnek/jobbnak/okosabbnak gondolod magad. Pesten a biciklizés nem úri mulatság, a budai újgazdagok között a legkisebb a biciklisek aránya. Nem tudhatod, hogy azok, akik nem a bicikliúton mennek, hanem egymás mellett azok tényleg budapestről jöttek-e, esetleg rózsadombról. Ezt mind te találtad ki hozzá. Budapesten sokkal nehezebb biciklivel közlekedni, mint vidéken, és nem a biciklik miatt. Hidd el, nálatok nincsenek olyan problémák a biciklizésből, mint itt Budapesten, ezért mondhatod azt, hogy "mégis megoldjuk" valahogy. Hát itt úgy nem tudnád megoldani. Én minden nap biciklivel járok dolgozni, és sosem gondoltam, hogy úri mulatságban vennék részt, inkább szenvedés átevickélni a városon. Ezen akar szerintem ez a blog is változtatni.

beked 2012.06.12. 11:32:20

Az elmélkedés, amiből a kedves tervező kiindult elég messze van a megoldásától szerény véleményem szerint. A tömeges bringázás valóban gondot tud okozni, a lakatolóhely keresése is gondot tud okozni. Hogy minderre egy folding lenne a megoldás... szerintem nem elég.

Kíváncsi lennék hány foldingon ült a kedves tervező, mert annak hátrányai ránézésre az ő gépén is megvannak: kis kerék, keskeny kormány együtt tulkormányzáshoz vezet, ezért nehéz vele manőverezni, persze kisebb fordulókör miatt aki tud annak jó lehet.
A kis kerék miatt egyúttal kevésbé konfortos és lassú lehet. A hajtás tényleg ötletesnek látszik, hasonlóak egyébként vannak, de azt hiszem nem véletlen, hogy nem a függőleges sikban hajlanak általában a foldingok, A váz terhelése ebben az irányban sokkal nagyobb mint oldal irányban, ezért azt igy jóval erősebbre kell tervezni. Ez súlyt jelent. A súly pedig nem előnye a egy foldingnak. Ahogy súly az egyoldalú villa és az azt befogadó agy....

Szerintem szép, de szerintem nem elég.
Nem igaz, hogy minden folding lassú és nehezen kezelhető. Ma már könnyű, 26' és 28'-as kerekű teljesértékű összecsukható kerékpárokat is lehet szerezni. Olyat is, ami repülőn is plusz költség nélkül szállítható (persze ha mellette kevés cuccot visz az ember)

De ne felejtsük el, hogy ez egy diplomamunka. Felvázolt egy problémát, alkotott rá egyfajta megoldást és ez szerintem az elképzelések nagoyn jók:
Könnyen csukható ez baromi fontos, mert mi értelme a dolognak, hogy többet vacakolok a hajtással, mint egy lakatolással.
Kényelmesen lehet szállítani összecsukott állapotban: ebben nem vagyok biztos, mert a magas súlypont miatt lehet hogy dölöngélne, ki tudja, de az elképzelés, hogy összecsukom a bringát, majd cipelés helyett kényelmesen húzom magam mellett mögött nekem tetszik (persze a legtöbb foldingot lehet gurítani csukottan)

Jah és szerintem szép.

Popeye76 · http://zugloihazelado.atw.hu 2012.06.12. 11:39:32

@Moszkvicsslusszkulllcs: "Szerintem a jövő inkább a vonaton együttutazás a biciklivel, és nem a pályaudvari kerékpártárolás. Ebből a szempontbók tök felesleges az összecsukható bicikli. A szűk lakótelepi liftekben és a szűk lakásokban már van létjogosultsága az összecsukható kerékpárnak."

Egyáltalán nem az. Sok embernek vonzó lehet, hogy pl. Hollandiában az összecsukható bringa után nem kell + bringajegyet venni a vonaton, hanem sima poggyásznak minősül, és szállítása ingyenes. Városi tömegközlekedés (busz,metró,villamos) ugyanez: bringát szállítani kb. mindenhol tilos, míg összecsukhatót viheted magaddal.

Hogy jobb-e ez a cucc az eddig elkészült "folding bike"-oknál azt nem tudom, de a tervező egy egész diplomamunkát szánt rá, elképzelhető, hogy 1 évi munka alatt támadt 1-2 új ötlete, nem? Plusz az is elképzelhető, hogy utánaolvasott, -kutatott a témának és az eddig elért eredményeket felhasználva lépett fel jobbító szándékkal. (már ha nem Schmitt Palis diplomát írt, ugye)

Zak 2012.06.12. 11:41:06

@Don Quixote de la Ferko: "egy hatalmas bringatárolóvá kell alakítani Budapestet." - szerencsére akkorát úgysem tudnánk csinálni belőle, mint amekkora autótárolót csináltak az autósok. De ez a mai post most nem erről szól. Hanem arról, hogy hogyan lehetne városban minél kényelmesebben megoldani a biciklizést, és ebbe beletartozik az is hogy ne kelljen sok percig keresni helyet, ahová le lehet tenni a kerékpárt. Valamint ellentétben állításoddal nem kell "mindenki másnak" várni parkolóhelyre, csak és kizárólag az autósoknak.

newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2012.06.12. 11:50:18

@Zak: "Nem tudhatod, hogy azok, akik nem a bicikliúton mennek, hanem egymás mellett azok tényleg budapestről jöttek-e, esetleg rózsadombról."

Ilyet nem is mondtam. Annyit írta, hogy a városból. Vagy szerinted ez a pestiek szokása, hogy egyből erre asszociáltál?

"Ezt mind te találtad ki hozzá."

Nem. Meg sem említettem a rózsadombot. Ellentétben Veled...

"Budapesten sokkal nehezebb biciklivel közlekedni, mint vidéken"

Jártál már Mátraházán? Vagy a Mecsekben?

"valakit mégis találtál, akinél szebbnek/jobbnak/okosabbnak gondolod magad. "

Vagy csak tapasztaltabbnak. Már akkor bicikliztem, amikor az itt agresszorkodó kerékpárnácik még csattogós lepkét sem toltak.
Biztos vagyok benne, hogy a problémák nagy részét saját maguknak gerjesztik.

Amúgy csak jeleztem, hogy az ország nem csak Pestből áll, és sok helyen, aki kerékpározni akar felül rá, és teker, oszt annyi. Csak a nagyfaluban szokás túlmisztifikálni.

@ex-dr. vuk: "esetleg akik messzebbrol jonnek egy ilyen osszecsukhatot feltesznek a vonatra "

Te valahonnan nagyon messziről írsz. Nem ezekkel a vonatokkal és buszokkal, mertokkal jársz reggel, jól gondolom?
Légyszi ott reformálj közlekedést, ahol élsz, amit Te is használsz. Ezt látom már nem ismered. A Pesti autópályákkal, meg az olyan vonatokkal, ahol biciklit lehet szállítani.

2012.06.12. 11:56:37

Összehajthatós bicikli: csecsemőnek minden vicc új. Annyi ilyen összehajtós dizájnszutykot láttam már tervezőasztalon, de kell még egy. Amit aztán be lehet b*szni a fiók aljára.

kovboj1 2012.06.12. 12:01:36

jól látom hogy a hátsó keréknél is 1 oldalon van vella? nagyon kalács de nekem kicsit nyeglének tűnik.

kovboj1 2012.06.12. 12:10:40

és még a pedált is fel lehet hajtani - ilyen létezik már valahol? hogy lehet azt megoldani, hogy a pedál csak fel hajoljon és ne pedig le? merhogy az a béna pedál az forog, és ha fordul egy felet, akkor ami addig felfelé volt neki az lefelé lesz és máris lesz nagy móka és kacagás...

The Great Destroyer 2012.06.12. 12:26:41

Magyarországon azért nem terjedtek el az összecsukható kerékpárok, mert jelenleg az összes 1 szezonnál tovább használható folding bike 200e ft fölött van (kivéve csepel camping, de az is 50e, cserébe rettenet randa).

Macskond 2012.06.12. 13:14:31

A csomagtartót elfelejtették még rá feltalálni! Meg a sárvédő sem haszontalan ha elkap egy zápor. (csak úgy már bonyibb a dolog)

Noname Cowboy · http://www.rosevalley.hu 2012.06.12. 13:17:02

@A fidesz a betegek kiirtására készül: De nyilván egy bringára nem kell akkorára méretezni erre gondolom Te is rájöttél. Vagy nézd meg egy autóban a vezérlést azért ott is rendes terhelést kibír. Szóval egyedül az áttételezés lehet gond.

ex-dr. vuk 2012.06.12. 13:17:59

@Popeye76: "Hollandiában az összecsukható bringa után nem kell + bringajegyet venni a vonaton, hanem sima poggyásznak minősül, és szállítása ingyenes"
osszecsukhato bringa utan magyarordszagon sem kell pluszban fizetni (meretkorlatozas nelkul)!

Angliaban barmilyen bringa ingyen viheto, kivetel a reggeli Londonba tarto es a delutan londonbol jovo vonatok (ekkor a nem osszecsukhato meg penzert SE, tehat sehogy).

ex-dr. vuk 2012.06.12. 13:18:46

@kovboj1: ha gondolod megmutatom, nekem van Dahon Speed, felhajthato pedallal.

ex-dr. vuk 2012.06.12. 13:20:22

@Voodookoop: vannak mukodok. en naponta latok, sot van egy a garazsomban is :)

kovboj1 2012.06.12. 13:22:28

mennyivel érdekesebb lenne, ha nem csak terveken kéne megcsinálniuk a diplomamunkájukat hanem pl kifaragni egyet fából vagy mittudomén...

kovboj1 2012.06.12. 13:26:12

@ex-dr. vuk: biztos én vagyok lemaradva de ilyet eddig csak motorbicikli lábtartójánál láttam... és nem konyul le tekerés közben?

Don Quixote de la Ferko 2012.06.12. 17:31:14

@Zak:

" ... és ebbe beletartozik az is hogy ne kelljen sok percig keresni helyet, ahová le lehet tenni a kerékpárt."

Jaj.

Ombudsmanó már tud róla? A bringásnak várni kell. Jaj. Jaj. Jaj. Mint mindenki másnak. Hogy bírják ki ezt a lelki traumát? Le az autósokkal, a gyalogosokkal, egy hatalmas bringatárolóvá kell alakítani Budapestet. A Vígszínház helyén pl. egész jó bringatárolót lehetne építeni. Le a Vígszínházzal. El vele, útban van a bringásoknak.

A Tyne folyó déli partja 2012.06.12. 22:19:57

@na__most__akkor: csakszólok, hogy pl. nálunk konkrétan TILOS megváltoztatni a billentyűzetkiosztást. de még a hátteret is. itthon angol billentyűzeten írok magyar kiosztással, mert tudom, hol vannak a betűk, de a munkahelyen, könyvtárban nem állíthatom át a beállítást. nem nem tudom átállítani, hanem nem szabad.

A Tyne folyó déli partja 2012.06.12. 22:34:07

@b@szus: zuhanyzóról még nem hallottál?@Macskond: az más biciklinél se alap. se a csomagtartó, se a sárvédő.@ex-dr. vuk: na, azért ne fesd le úgy, mintha tökéletes lenne. igen, ingyen szállíthatod, csak épp a legtöbbször nem nagyon van hely. én 300 kilométerrel feljebb hoztam az előzőt úgy, hogy nem volt a vonaton biciklitároló (cross country vonaton, nem kis helyi távolságon), úgy hoztam, hogy a bőröndök közt ültem mellette a földön,és fogtam, nehogy eldőljön.
aztán nemrég szintén vonaton hoztam haza, egy picike hely a bicikliknek, három babakocsi betolva, ott is alig fértem oda, ha valaki más is akart volna biciklit szállítani, nem tudom, hogy oldja meg. mellette két darab lehajtható ülés, amikhez nem fértem hozzá a babakocsiktól. jó kaland volt az is.

ex-dr. vuk 2012.06.12. 22:40:46

@A Tyne folyó déli partja: en rengeteget vonatozok bringaval, meg sosem volt bajom... reggeli csucsban sem. Persze volt, hogy alltam, de ez sem a bringan mulott.

A Tyne folyó déli partja 2012.06.13. 21:25:08

@ex-dr. vuk: lehet, Londonban jobbak a körülmények. én kb. háromszor vonatoztam vele, és csak egy volt normális. ott volt külön hely neki (és el is fért, nem csak egy kijelölt luk), meg kampók is, hogy ne dülöngéljen összevissza. ezt cross country vonaton nem sikerült megcsinálniuk.

_B_ 2012.06.14. 09:01:31

@beked: Szerintem az egyetlen jogos ellenérv a bontható váz. De csak is akkor, ha hagyományos bicajformáról beszélünk.
A hátsó háromszüg helyett valami zártszerlvény szerű sima hátsó villa (mondjuk ez súlytöbblet, de összehajthatók sokszor úgysem háromszögesek)
Egyébként meg a robogókon is a villán kívül van a hátsó tárcsa. És egy elég keskeny szíj visz át 5-7 LE-t.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2012.06.14. 20:51:05

@Never: Azért a 20 km/t ne nevezzük már száguldozásnak. Ha nem tudsz a tömegközlekedés átlagsebességénl jobb lenni, akkor miért váltsak át?

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2012.06.14. 20:54:00

@VT22: Képzeld, agglomerációban is, mert a tömegközlekedés soszor olyan amilyen. Szigetszentmiklós-Keleföld optimális esetben 90 perc. Brinágval szélcsendben 45. Csak persze leizzadok.

A lerakást meg vidéken könnyű értelmezni. Az téveszme, hogyí a brinágnak nem kell soh hely. Próbálj egy kerékpártárolónál egyszerre lelakatolni 4 bringát. Valagogy kevés lesz a haly. Ha meg csak a vázat és kereket láncolom összze befordulsz a sarkon és már ellpoták. Ha nem tudod valamihez odaláncolni, akkor veszett fejsze nyele az egész...

A Tyne folyó déli partja 2012.06.14. 21:47:39

@VT22: ez egy nagy marhaság. Pesten miért nem lehet A-ból B be jutás eszköze?

uniball 2012.06.14. 23:19:07

Összecsukható bringa abszolút jó dolog és a jobbakkal (pl. Dahon) igen tempósan lehet közlekedni. Használom, akár hosszabb távon is (eddig 80 km volt a legtöbb). Remekül kombinálható vonattal, kocsival, emberrel. Nem, nem kicsi a kerék, könnyű terepen is elkaristol, kellően gyors, montisok nagyokat csodálkoznak mikor elsüvítek mellettük :)
A cikkben szereplő koncepció viszont nem egy forradalmi dolog, mindössze egy újfajta összecsukós bringa.

otapi 2012.06.15. 01:39:52

Hukaya Simon tévedésben van: az összecsukhatós bringa két dolog miatt nem terjedt el Budapesten (és Japánon kívül máshol sem): az egyik az áruk, a másik pedig hogy nem lehet rajtuk utast (pl. gyereket) vagy csomagot vinni.
Amúgy szép meg minden, de ha ezt is 100 fölött lehet majd megvenni, akkor ez sem fog ám elterjedni :) Mondjuk, a konstrukcióval még az is a gondom, hogy nincs rajta semmilyen lengéscsillapított rugózás, ami viszont a kis kerék miatt hatványozottan fontos lenne.

Iza Béla (törölt) 2012.06.15. 05:36:26

@molnibalage: Miért, 20 km/h-nál magasabb az eljutási sebesség villamossal?

igazi hős 2012.06.15. 19:41:25

@otapi: Minek lengéscsillapító városi bringára? Még a budapesti ócska utakhoz sem kell (kivéve a villamossíneket, mert úgy tűnik, azokat képtelenek 2 centinél kisebb eltéréssel lerakni). A gumi elég széles, az csillapít kerékátmérőtől függetlenül. A nagyobb kerék a kátyúkat jobban bírná az tény, de amik itt vannak, azokat ki kell kerülni még autóval is.

fidesz = házmesterek pártja 2012.06.15. 20:29:11

@igazi hős: a 110 kilóm alatt csak addig csillapított a 2.2"-os gumi, amíg nem szereztem nyomásmérős pumpát és ki nem derült, hogy a minimálisan ajánlott nyomás felével járok. Miután egy garnitúrát kb. egy év alatt sikerült tönkretenni, plusz két belsőt a szelepnél kinyírni, vettem egy új pumpát, az új gumikat már az ajánlott (ha jól emlékszem 50-55psi-re) pumpálva... hát érdekes volt az első kör. :D
Szóval egy _jó_ teló városban is jó szolgálatot tehet. És nem kell feltétlenül macskakövön közlekedni, amilyen utak vannak... :-(

igazi hős 2012.06.16. 01:13:20

@A fidesz a betegek kiirtására készül: Én csak 80 kiló vagyok viszont 1"-os gumikon járok (5,5bar=80psi körüli nyomással). Viszont régi acélvázas bringával, ami nehezebb, de rugalmasabb az alunál. Minden teleszkóp energiaveszteség + a súlyát is cipeled és a rezgéstől nem tudsz olyan hatékonyan hajtani (főleg össztelós gépen). Ha az extra tömeget a te esetedben el is hanyagolom, a másik kettő akkor is a teleszkóp ellen szól.

fidesz = házmesterek pártja 2012.06.16. 06:32:17

@igazi hős: a mostani bringám két teleszkóppal együtt 12 kiló... Szemben az acélvázas Szputnyik 16-18 kilójával. :-)
Energiaveszteség? Nem annyi, hogy ne lehetne kibírni, cserébe a kényelemért, hogy nem cseszi szét egy 30km-es út a csuklóimat és a derekamat.

Ja! És a megszokott, sacc/kb. 30-35psi után az 50-55 igencsak érezhető romlást okozott a csillapításban. :-)

igazi hős 2012.06.16. 09:11:20

@A fidesz a betegek kiirtására készül: Nem akarlak lebeszélni a bringádról, csak megemlítettem, hogy városi bringán több hátránya van a teleszkópnak. Persze ez csak addig igaz, amíg tolerálható a teleszkóp hiánya.
Igen, minél kisebb a nyomás, annál kényelmesebb a bringa és annál nagyobb a veszteség: valamit valamiért.

fidesz = házmesterek pártja 2012.06.16. 09:25:14

@igazi hős: sajnos nem kell lebeszélni róla... tavaly július óta az előszobában porosodik. :(
Akkor a derekam akadt ki, idén meg... tekerek 3-4km-t és szinte leszédülök róla. Így már nem merek ráülni. És még szervizbe is el kéne vinni, mert a váltója is szaraxik, meg az első teló is. :(
süti beállítások módosítása