Friss topikok

Címkék

afrika (4) alkohol (11) andrássy (3) armstrong (4) ausztrália (6) autómentes (24) autós biciklis ellentét (3) baleset (35) bam (4) bérbicikli (30) bicikli (18) biciklibulvár (6) bicikliparkoló (8) biciklis futár (9) bicikliút (134) bírság (10) biztonság (54) biztosítás (5) bkk (8) bkv (9) bringázz a munkába (4) bubi (14) buda (3) budapest (79) buszsáv (3) cannondale (4) critical mass (50) dánia (3) demonstráció (5) design (31) divat (8) downhill (8) dr kerékagy (5) egyesült államok (4) emelés (3) empamo (6) energia (3) energia bringa (5) építkezés (4) extrém kerékpár (3) e bike (5) felmérés (6) film (6) fotó (4) futár (3) gkm (4) google (4) gyerek (3) hátizsák (3) herebántalom (5) hibrid (4) híd (10) infrastruktúra (6) járda (3) kampány (4) képzőművészet (7) kerékagy (3) kerékpár (15) kerékpárbarát (3) kerékpárosklub (5) kerékpársztráda (6) kerékpártároló (3) kerékpárút (3) kína (3) kiskörút (7) kocsma (6) koppenhága (4) közbicikli (3) közbringa (3) közlekedés (4) kresz (17) kvvm (3) lakat (5) lámpa (4) levegő (7) london (15) lopás (16) magyar kerékpárosklub (3) margit híd (25) maszk (3) máv (7) mkk (3) mtb (3) nagy-britannia (3) new york (9) nyereg (7) obama (4) önkormányzat (21) orfk (4) párizs (7) parkolás (4) parlament (4) rakpart (3) regisztráció (3) rendőr (35) schwinn csepel (3) sisak (14) statisztika (3) szeged (3) szerviz (3) szex (5) sztrájk (8) tábla (4) tél (10) térkép (5) tolvaj (5) túrázás (8) urbánus (39) városi biciklizés (44) verseny (3) videó (12) világítás (6) víz (4) vonat (4) zene (5) Címkefelhő

Jobbra vagy balra?

2012.03.20. 22:22 - lumina

„Az egyik kormányt elengedve egy határozott ökölrázástól kapcsolódik be az index, amely aztán magától elalszik” – olvasható a bringaindex használatának magyarázatában. Éjszaka biciklizve a különböző fények valóban növelik a biztonságérzetet, meséli Kaszanitzky Mátyás a bringaindex névre hallgató karperec egyik feltalálója. Solt Ágival a gyerekek kanyarodási technikáját elemezve találták ki az eszközt. A szilikon karperec egyszerűen működik, bringázás közben könnyen be lehet kapcsolni, majd fél percig minden irányból jól láthatóan villog, nagyjából ennyi ideig kell a kart oldalra nyújtani, amikor kanyarodási szándékunkat kívánjuk jelezni. Van benne egy gyorsulás érzékelő, ez érzékeli az ökölrázást, és van benne egy kis óra, ami néhány másodperc után kikapcsol.

Az eszköz viszont egyelőre nem létezik. A Kezdheted.hu oldalon lehet adományokkal támogatni, és ha összegyűlik a szükséges összeg, a feltalálók legyártatják az első 50 darabot. Akik komolyan szimpatizálnak a találmánnyal, azokat ösztönzik is, hogy minél mélyebben nyúljanak a zsebükbe. A rendszer lényege, hogy kreatív ötletek valósulhassanak meg egy, a megszokottól eltérő finanszírozási lehetőséggel, a crowdfundinggal. A módszer az Egyesült Államokban már bevált, a Kickstarteren sok millió dollárt költenek el magánadományozók kis összegű támogatások formájában. Teljesen egyszerű, a közösség dönt, mit tekint értéknek.

Ha érdekel, miről szól pontosan a crowdfunding, itt megtalálod Földes Léna erről szóló tanulmányát (pdf)>>

A bringaindex feltalálói is bíznak abban, hogy a rendelkezésre álló idő alatt (az oldalon megtalálható a visszaszámláló) sikerül összegyűjteni annyi pénzt, hogy elkezdődhessen a gyártás, és talán hosszú távon tömegesen is onthassák a villogó és ökölrázó karpereceket.

A Kezdheted.hu üzemeltetői tisztában vannak azzal, hogy az embereknek idő kell, hogy megszokják. A januári indulás óta eltelt időben azt tapasztalják, hogy első körben mindenki megörül az ötletnek, lelkesedik a találmányokért, de itt jellemzően megáll a dolog, miközben a támogatással bárki az alkotási folyamat részesévé válhat.

Féklámpát nem akar valaki tervezni? És a szép sárvédőkkel mi a helyzet?

Címkék: közösség design biztonság

41 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://kerekagy.blog.hu/api/trackback/id/tr594329409

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

hefi_ · http://kerekpar.info 2012.03.21. 15:28:46

Tök hasznos találmány! Sajnos sokan sima első / hátsó lámpát sem használnak :)

Kopi3.14 2012.03.21. 16:13:04

Mé nem a kormány végén van, s gombos, mint a motoroké? Az kevesebb fals jelet küldhet, mint az ökölrázogatós.
Féklámpa sem lehetne nagy gond mai napság már.

Perillustris 2012.03.21. 16:13:40

Én majdnem mindig jelzek a karom kinyújtásával, de a fél percet erős túlzásnak érzem. 5-8 másodperc a reális, hiszen a kanyarodáshoz mindkét kéz kell (nyilván átlagos, közúti viszonyok között).

Kedves kis ötlet, de a kar kinyújtását nem helyettesítheti, hiszen azt előírja a rendelet. Való igaz, hogy csak a kerékpárosok elenyésző része jelzi a kanyarodási szándékot, de aki nem, az az öklét sem fogja rázni (emiatt).

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2012.03.21. 16:20:29

Mi a hétvégén, tekerés közben meg arról beszélgettünk, hogy milyen jó bicajokra is féklámpa...

Zsurmi 2012.03.21. 16:33:17

Ez nem találmány, csak elképzelés. Ezek nem feltalálók, hanem álmodozók. Vagy csalók.

Tessék működő prototípust csinálni, még ha nem is praktikus a használata!
Talán akkor elhiszi valaki, hogy meg tudják csinálni. Ez után talán akad olyan befektető, aki úgy látná, hogy termékként is életképes.

iorek 2012.03.21. 16:36:48

Hülyeség. Azért nem lesz ilyen, mert nem kell, nem jó semmire. Féklámpa dettó.

Mighty 2012.03.21. 17:10:31

@iorek: Szerintem a mögöttem haladó autósok más véleménnyel vannak erről, mikor meghúzom a fékkart és elkezd világítani a féklámpám...

TrueY · http://qltura.blog.hu 2012.03.21. 20:51:44

@Kopi3.14: "Mé nem a kormány végén van, s gombos, mint a motoroké? Az kevesebb fals jelet küldhet, mint az ökölrázogatós.
Féklámpa sem lehetne nagy gond mai napság már."

Nekem is ez jutott eszembe egyből! A két vállra felrakható sárga villogók és a háta szerelhető féklámpa simán mehetne. Nem kellene elengedni a kormányt sem!

GGerg · http://gergoblogja.blog.hu 2012.03.21. 20:53:00

Én még gyerekkoromban csináltam féklámpát a bringámra:-D

dan72 2012.03.21. 21:04:19

@Perillustris: Nem az a lényeg, hogy a csuklódra van szíjazva és addig villog, míg a karodat nyutod?

derabitz 2012.03.21. 21:07:17

Nappalra hülyeség sötétben megfelel egy széles fényvisszaverő az alkaron/csuklón.

effe 2012.03.21. 21:27:57

olyat csináljanak, amihez nem kell elengedni a kormányt. kanyarodáskor ez nem lenne hátrány.

Perillustris 2012.03.21. 21:43:35

@dan72: Most újra elolvastam nyugodt(abb) körülmények között: "bringázás közben könnyen be lehet kapcsolni, miután 30mp-en át minden irányból jól láthatóan villog. Ennyi idő alatt kell a kart irányjelzés céljából oldalra nyújtani."

Az Index már javított ezen egy kicsit, hiszen a "miután" helyett "majd" van. De nem biztos, hogy értem. Villog össze-vissza fél percig, de ha ezalatt kinyújtom a kezem, akkor csak az adott irányba?

@Rittyentett Hőzönbőzön: van kabát is: www.instructables.com/id/turn-signal-biking-jacket/

S amúgy "hagyományos" index is: www.redferret.net/?p=9655

És hogy miért nem jó? www.wired.com/gadgetlab/2010/12/indicator-bike-lights-will-probably-be-ignored/

Jómagam is abban hiszek, hogy a megoldás inkább a közlekedő felek partnerségének erősítése.

ex-dr. vuk 2012.03.22. 09:16:27

Szerintem boven eleg a feltuno szinu kesztyu vagy a csuklora tett fenyvisszavero pant. Nem utolso sorban sokkal olcsobb :)

GG81 2012.03.22. 09:38:53

jó ötlet, de én is túlbonyolítottnak érzem. sima fényvisszaverő pánt vagy annak extra változata, amiben piros led-ek villognak (mondjuk konstansmód)

iorek 2012.03.22. 11:40:00

@Mighty: Igen, röhögnek nagyon. Az autósok a következő fajta bicikliseket látják hátulról.
1. Töksötét
1a. Világít de rálóg a kabátja
2. Villog
3. Másként villog
4. Villog a táskája
5. Villog a válla vagy a feje
És most jön az utolsó
6. Másként világít amikor lassul (féklámpa)
Nem gondolhatod komolyan, hogy ennek van bármi értelme. Csak az értelmes, amit mindenki egyformán csinál, amire lehet számítani. Te azt gondolod, hogy a biciklista ad egy csak rá jellemző fényjelzést és az autósnak van ideje kitalálni mire gondolt?

kovboj1 2012.03.22. 12:06:42

fél perc az sok mert ha a fél percen belül a másik irányba is kell kanyarodni akkor az olyan mint az elakadásjelző

pitonkigyo 2012.03.22. 13:18:50

@iorek: Az autós extra fék/hátsó lámpákkal is volt valami kavarás pont emiatt. De amint kiderült, egy folyamatosan világító + fékezéskor erősebben világító másik lámpa elég jól értelmezhető. A villogást tényleg be kéne tiltani.

iorek 2012.03.22. 13:50:57

@pitonkigyo: A villogás jó, mert megóvja az életem. Egyébként most sem szabályos. Azt próbáltam elmesélni, hogy ez az egész próbálkozás gyermekded. Nem értelmezhető az index, nem értelmezhető a féklámpa, mert nem számíthat rá az autós. A féklámpa különösen vicces. Az autós szemszögéből, hátulról nézve, minden kerékpáros áll. Amikor autósként kidolgozok egy stratégiát egy kerékpáros megkerülésére, ebben semmiféle segítséget nem jelent az az infó, hogy lassít vagy gyorsít. Egyszerűen nem oszt, nem szoroz.
Amikor kerékpárosként a csuklós busz vagy a pótos befejezi az előzést mielőtt elhagyott volna és elüt, nem segít egy féklámpa. Nem kevesebbet állítok, mint, hogy nincs olyan szituáció, amiben segít egy féklámpa (azaz vele jobb mint nélküle) Egyszerűen nem tudtok ilyet mondani. A láthatóság jó. Akasszon mindenki annyi világító és fényvisszaverő szirszart magára amennyit bír. De ennek sosem lesz index jelentése.
BTW, tudja valaki, miért gondolják a kerékpárosok, hogy kerékpár úton nem kell világítás?

szokeherceg 2012.03.22. 14:58:14

@Zsurmi: Nem tudom, Zsurmi, miért tartod ezt ennyire hihetetlennek. A kínai reklámlabda elektronikáját, ami pattanásra villogni kezd és egy ellenállás nagyságától függő idő után kialszik, kb minden villamosmérnök hallgató meg tudja tervezni és pont 10db 4ft-os alkatrészből áll. De van mechanikus megoldás is.

alte trottel 2012.03.22. 15:17:40

@pitonkigyo:
Villogást betiltani? (Minek iszik aki nem bírja? És legalább ne kommentelnél bégyakva...)

Látom, te se sokat vezetsz sötétben.
MINIMUM tízszer messzebbről veszem észre a villogó bicóst mint a szappanosdobozban zseblámpakörte fényáradatot.

Zsurmi 2012.03.22. 15:22:25

@szokeherceg: Nem hihetetlen, hiteltelen.
Persze, hogy meg lehet csinálni. Akkor miért nem készült el legalább egy "otromba" prototípus?

Ja, ha majd kapok pénzt, akkor csinálok valamit? Ez csodavárás. Aztán jön a siránkozás a sok "elnyomott" magyar feltaláló miatt.

pitonkigyo 2012.03.22. 18:57:58

@iorek: ja, én bringa-bringa viszonylatban értelmeztem a féklámpát
@alte trottel: Tényleg két söröshordó az avatarod vagy most lebuktam?

alte trottel 2012.03.22. 19:20:53

@pitonkigyo:
Abbiza, rokonlélek!
Méghezzá a Köstritzer Schwarzbier, a világ legjobb feketesöre!

kovboj1 2012.03.23. 10:52:01

@szokeherceg: perec után villogsz mint a karácsonyfa

Sanus 2012.03.23. 13:35:07

@iorek: "Nem kevesebbet állítok, mint, hogy nincs olyan szituáció, amiben segít egy féklámpa (azaz vele jobb mint nélküle) Egyszerűen nem tudtok ilyet mondani."

Csak egy: Kivilágítatlan kereszteződésben töksötét gyalog lelép eléd féktávon belül mert "csak egy bringás" és a mögötted jövő autó nem számít... Na ekkor jó ha a négykerekű (vagy több) észreveszi, hogy te bizony lassulsz és nem fog elcsapni, mert ugye szerinte lehet előzni bringást kereszteződésben gyalogátkelőhelyen, hisz csak "kikerüli"... :)
Abban igazad van, hogy amíg 100 bringás 101féle képpen világít hátrafelé, addig senki nem fogja észrevenni, hogy az féklámpa...

Sanus 2012.03.23. 13:38:45

OFF:
@alte trottel: "Köstritzer Schwarzbier"

Ez az aminek literje kishazánkban 3000 HUF körül mozog? Mert ha igen akkor akármilyen finom lehet, én tuti nem fogom megkóstolni.. pedig szeretem a sört. Ha tudsz olcsóbb helyet ne kímélj, osztd meg :)

gregibroki 2012.03.23. 13:41:11

ennyi nincs bennük, hogy megcsinálják a prototipust, akkor ez nagy kamu,
életükben nem bringáztak --> fél percig jelezzem???vagyis 200m-en keresztül? kb 5 mp kell egy kanyarodáshoz, ha meg nem sikerült azalatt, megrázom az öklömet :)

iorek 2012.03.23. 16:20:06

@Sanus: Nem. Az autó volánjánál ülve ez egészen másképp néz ki. Először is, a kerékpár fékje, egy autóéhoz képest elhanyagolhatóan hatásos. Egyszerűen egy kerékpár nem tud olyan hirtelen fékezni, hogy egy autó ráfusson. Másodszor, már az a szituáció sem fordul elő, hogy mire az autó odaér, tisztán a kerékpáros mögött van. Már régóta azon gondolkodik, hogyan tudja megelőzni, azaz beljebb húzódott a sávjában és hiába fékez a biciklista nincs az autó előtt. Ha a gyalogos viszont ügyes, akkor elcsaphatja amikor átlép a kerékpáros előtt. De ez sem reális, mert a gyalogos nem a kerékpárost nézi, hanem a távolabbról, nagyobb sebességgel jövő autót, azaz nem is lép le, mert fél. Szóval életszerűtlen a példa, magad is tudhatod, ha próbáltál már gyalogost átengedni magad előtt kerékpárral. Nem fog menni az istennek se, hiába állsz ott, ha jön mögötted egy autó. Akárhol.
Beszélgethetünk erről és csak javasolni tudom a további természetellenes szituációk kiagyalását egy gyermekded ötlet védelmében :)

iorek 2012.03.23. 16:24:43

@pitonkigyo: Én amikor a dunaparti kerékpárúton megyek este, és szembevilágítanak az autók, bringa-bringa viszonylatban az egyszerű bekapcsolt lámpát szeretném végre értelmezni, mert az sincs, és emiatt még egyszer valakinek nagyon fog fájni valamije.

alte trottel 2012.03.24. 22:38:01

@Sanus:
Sokkal olcsóbb!
zpluszd.hu/termekek/15212/10000/15000/15200/15210/
De időnként látok Auchanban, Tescoban, Coraban is.
(Nekem meg _HOZZÁK_ a jólnevelt unokaöcsik dajcslandból, heti két sixpack adagban.)

Reggie 2012.03.31. 20:12:02

@alte trottel: Es a villogas miatt 10x nehezebben mered fel a sebesseget.

tellybooksah 2012.04.04. 01:07:51

@Reggie:
Hát ki a picipaci himbilimbijét érdekel, hogy a hozzám képest kehescsiga tempójú bicós az álmos kehescsiga, avagy doppingolt kehescsiga?

_LÁSSAM MEG_, hogy ott kepeszt előttem valaki! Márpedig a villogó piros _MINIMUM_ tízszer messzebbről látszik!

Rézfánfütyülő fűzangyal 2012.04.04. 10:54:12

@tellybooksah: Már többször leírtam itt is máshol is azt a tapasztalatomat, hogy a villogó megfelelő utcai világítás mellett semmit sem számít, viszont teljes sötétben teljesen megbecsülhetetlenné teszi a bicikli irányát és sebességét, ezért nemhogy nem segít, hanem kifejezetten káros! Ha látszani akarsz messziről, akkor sokkal jobb egy egyszerű láthatósági mellény, csík, vagy bármi ami vakító reflektorozás nélkül láthatóvá tesz a sötétben!
Ezt sokéves mellékutakon való autóvezetési gyakorlatomból leszűrve állítom.

tellybooksah 2012.04.04. 12:26:09

@Rézfánfütyülő fűzangyal:
Nocsak! Sokéves? És mennyi az a "sok"? (egy-kettő-sok?) Én mindössze 47. éve vezetek, sacc/kb a Föld-Hold távolság tízszeresét vezettem, túlnyomórészt Komárom, Észak-Pest, Nógrád, Heves és Borsod megyékben, olyan utakon, amikhez képest a mai Lakihegy-Halásztelek-Szigetűjfalu-Ráckeve útvonal egy 2x3 sávos vadiúj német szupersztráda. Amikor a Szob-Vámosmikola-Tésa-Ipolyvece útvonalon a GAZ69-esemmel is jórészt csak lépésben lehetett elkerülni a rugótörést.
Értsd meg, a bicikli világításának mindössze az a szerepe, hogy _IDŐBEN_ vegyem észre, hogy egyáltalán ott van. Ez lenne a dolga a kukásmellénynek is, de mondd csak, te hány kétkerekűn látsz ilyesmit? Pedig kötelező lenne! Fogd már fel, hogy az én 100-120 km/h sebességemhez képest picsaszellet, hogy az odák 10-zel vagy netán 35-tel teker! Vegyem észre, hogy _EGYÁLTALÁN_ ficereg ott valami! Az iránya meg szintén érdektelen. Vagy az úton rajzol színuszgörbéket és akkor _NEKEM_ kell megóvnom a tyúkszaros életét, akár háttal, akár szemben imbolyog az út bármely oldalán (ugye _ÉN_ nem vagyok NB1-es focista, nekem tilos a részeg nevelő célzatú elgázolása) vagy nem és akkor magasról.

Rézfánfütyülő fűzangyal 2012.04.04. 14:34:31

@tellybooksah: A sok nálam 30+ év. Én nem állítottam egyebet, hogy egy állandó fényerejű kivilágítás valamint a fényvisszaverő ruházat több és reflexből gyorsabban kiértékelhető információt ad, mint a különböző módon, és frekvenciával villogó kütyük. Gondolj pl. a hirtelen takarásból megjelenő biciklistára.
Tapasztalataim szerint az állandó egyszerű ingerekre gyorsabb és pontosabb reflexválaszom van. Ennyi, és nem több! Célom most is az, hogy a kerékpárosokat rádöbbentsem, hogy mi a fontos a láthatóság szempontjából. Szemben veled, az a véleményem, nem elég észrevenni, hanem gyors, sokszor reflexszerű válaszcselekvésnek kell hibátlannak lennie. Ebben az álladó kép segít, a villogó zavar!

Perillustris 2012.04.04. 21:28:26

@tellybooksah: @Rézfánfütyülő fűzangyal: A Hajógyári-szigeten pár éve csináltunk egy lámpakísérletet. Tömören: városon kívül a fényvisszaverő ruházat látszik, még a jobb minőségű, erős kerékpáros lámpákat is elhalványítja a reflektor fénye.

Tompított esetében viszont a lámpa látszott jobban, a mellény kevésbé.

Éppen ezért arra jutottunk, hogy mindkettő kívánatos lakott területen kívül (ráadásul kötelező is).

fidesz = házmesterek pártja 2012.04.07. 13:22:41

@pitonkigyo: jelezném, be van tiltva! Hivatalosan csak folyamatosan világító lámpád lehet a biciklin. Amikor tavaly volt egy nagyobb ellenőrzés, amikor még a küllőprizma hiánya miatt is büntettek, akkor került szóba és kiderült, hogy ez a helyzet.
Gyalog/bicikliről nézve sötétben a bicikliseket, nekem is úgy tűnt, hogy a villogó lámpa messzebbről észlelhető, mint a folyamatos fényű. Viszont nincs autóm, taxizni sem szoktam, így nem tudom, sofőrülésből mi a helyzet. (ahogy elnézem, van aki szerint a folyamatos jobb)

GG81 2012.04.08. 11:32:53

@Perillustris: ezt most nem a témában, de neked!
totalcar.hu/magazin/bologatokutya/2012/04/08/sokat_birsagolt_rendor_elkuldtek_a_falusiak/

:-DDD úgy is nézhetjük, megtaláltam neked a tökéletes rendőrt, aki nem lenne rest büntetni. autós/bringás/gyalogosként én is a rend mellett vagyok, felőlem jöhetne, engem nem büntetne a ténykedése. ;-) de úgy látszik ez a jóléti nyugaton is szúrja az emberek szemét... már a büntetés, a büntethetőség... :-)
süti beállítások módosítása