Évekkel ezelőtt kiment a divatból, és azóta sem jött vissza a dinamós világítás, pedig a keményvonalas kerékpárideológusok szerint a százötven éves találmány lenne az igazán ideális megoldás a sok környezetszennyező hulladékot termelő elemes lámpák helyett.
A téli szezon idején a bringaforgalom jelentős része átcsúszik a sötétedés utáni órákra. A KRESZ szerint nincs mese, világosban is muszáj lámpát tartani a kerékpáron, a rendőrök büntetnek is, ha hiányzik, mégis ilyenkor válik fontos kérdéssé, hogy a megfelelő választás-e a világítás.
A nagy többség nem sokat dilemmázik, elemes lámpákkal szereli fel a kerékpárt. Az egymástól független, első, hátsó, általában villogó funkcióval ellátott lámpák 2-10 ezer forint közötti áron vásárolhatók meg. 2-5 elemmel működnek, amelyek 8-10 órányi üzemidő után le is merülnek. Még a drágább, változtatható fényerejű típusoknál is ritka a hosszabb, 1-2 napos teljesítmény, így a téli szezonban elég gyakran kell cserélgetni az energiaforrásokat. A rendszeres elempótlás is megdobja néhány ezer forinttal a kerékpárra fordított pénzek végösszegét.
A dinamó esetében nincsenek további kiadások, és környezetszennyező hulladékkal sem kell számolni. A másfél évszázados találmány egyik speciális változatával éppen a hazai fogyasztókat próbálják ráébreszteni a környezettudatos energiafogyasztásra. Az energiabrigán eltöltött fáradságos percek arra tényleg jók, hogy érzékeltessék, mennyi ráfordítás kell egy lakás elektromos eszközeinek ellátáshoz, de az is biztos, hogy elriaszthatja azokat, akik a minden napos kerékpározáshoz igyekeznek kényelmes kiegészítőt találni.
Az áramfejlesztő hátránya ugyanis, hogy még a legújabb változatok is érezhetően megnövelik a kerékpár ellenállását. A másik hátrány, hogy a vizes, latyakos időjárásban a drótozás könnyen oxidálódik, a javítást pedig a kerékpárszerelők sem szívesen vállalják.
Az agydinamó Magyarországon még nem elterjedt alternatíva, pedig Nyugat-Európa tehetősebb polgárai éppen az elemmizéria miatt kezdték vásárolni a jól felszerelt kényelmes városi bringákkal.
Könnyebb hajtani, mint a hagyományos dinamót, de jóval drágább is. Legalábbis az itthon kapható alapkerékpárokon nem szériaalkatrész, inkább a 100 ezer feletti kerékpárokon található. Aki utólag akarja beszereltetni, annak pedig állnia kell a kerék újrafűzésének költségeit is.