Aláírták a budapesti kerékpárkölcsönző-rendszer támogatási szerződést, így 2013-tól a világ fejlett városaihoz hasonlóan nálunk is működhet a környezetbarát közlekedési hálózat. A rendszer kiépítéséhez szükséges 900 millió forint európai uniós támogatásról szóló szerződést Dr. Völner Pál, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium infrastruktúráért felelős államtitkára; Dr. György István, városüzemeltetési főpolgármester-helyettes és Vitézy Dávid, a Budapesti Közlekedési Központ vezérigazgatója írta alá az Autómentes Napon, a forgalom elől lezárt Alkotmány utcában.
A Budapest Bicikli, azaz Bubi névre hallgató rendszerben bárki elvehet a belvárosi önkiszolgáló gyűjtőállomásokról egy közbringát a városon belüli utazásokhoz. Az első ütemben 74 állomáson több mint ezer kerékpár áll majd. Budán 15, Pesten 58 és a Margitszigeten egy állomást telepít a Budapesti Közlekedési Központ.
A belvárosi zónában átlagosan 300-500 méterenként lesznek a gyűjtőállomások, a rendszer első ütemben a dél-budai egyetemváros, a bel-budai Víziváros, a Belváros, Terézváros, Erzsébetváros teljes területén, illetve Újlipótváros, Ferencváros, Józsefváros belsőbb területein épül ki, keleti határa a Dózsa György útnál, a Városliget vonalában lesz.
Cél, hogy egy bringát sokan használjanak
A speciális alkatrészekből összeszerelt közbringát regisztrált és alkalmi BuBi használók a nap 24 órájában, a hét minden napján, egész évben igénybe vehetik. A cél az, hogy a kerékpárok csak az utazás idejére legyenek használatban, és minél többen használják ugyanazt a bringát egy nap. A kerékpárok használata az első 30 percben ingyenes lesz. A BuBi kerékpárok használata a néhány perces utazásoktól egészen a több órás használatig terjedhet.
A BuBi célja, hogy olyanok számára biztosítsa a városi kerékpározás lehetőségét, akik nem tudják valamilyen okból saját biciklijüket használni, például mert vonattal járnak be Budapestre, hegyen laknak, a nap valamely szakában kénytelenek más közlekedési módot használni, esetleg nincs még saját biciklijük. A fejlesztéssel egyidejűleg a Belváros kerékpárosbarát fejlesztésére is sor kerül.
A Bubi uniós támogatása 900 millió forint, melyet az Európai Regionális Fejlesztési Alap biztosít az Új Széchenyi Terv keretében, az önrészt a Fővárosi Önkormányzat biztosítja a BKK számára.
Más európai városokban is
A hétvégén indult el az észak-franciaországi Lille városának közösségi kerékpárkölcsönző rendszere is. 1100 kerékpárt helyeznek el összesen 110 önkiszolgáló terminálnál. A terminálok egymástól 300 méterre találhatóak. Ha a kívánt állomáson már nincs szabad hely, egy képernyő jelzia három legközelebb fekvő, szabad hellyel rendelkező állomás elhelyezkedését.
További háromezer bicikli lízingrendszerben kölcsönözhető. Ezeknél (mivel nem
automatikusan záródó termináloknál helyezik el őket) lopás ellen U-lakatot biztosítanak és a hátsó kerék kulccsal zárható. Amellett, hogy a zárak védik a kerékpárt, 200 eurós biztonsági letétet alkalmaznak, amelyet kár és lopás esetén hívnak le.
A kerékpár előfizetési ára 1,40 euró egy napra, 7 euró hetente és 36 euró egy évre. Az ilyen előfizetéssel rendelkezők számára az első fél óra ingyenes, az utas, ha nem viszi vissza 30 percen belül a kerékpárt, akkor a plusz fél óra után fizet 1 eurót. Előfizetni az interneten vagy bármely állomáson, bankkártyával lehet.
Hosszú távú bérlés esetén az árak 5 eurótól 36 euróig terjednek. A V’lille-nél mód van arra, hogy kerékpárt béreljenek és otthon tárolják: az 1 hónapos bérlés 5 euró, a 9 hónapos 27 euró, az éves 36 euró.