Friss topikok

Címkék

afrika (4) alkohol (11) andrássy (3) armstrong (4) ausztrália (6) autómentes (24) autós biciklis ellentét (3) baleset (35) bam (4) bérbicikli (30) bicikli (18) biciklibulvár (6) bicikliparkoló (8) biciklis futár (9) bicikliút (134) bírság (10) biztonság (54) biztosítás (5) bkk (8) bkv (9) bringázz a munkába (4) bubi (14) buda (3) budapest (79) buszsáv (3) cannondale (4) critical mass (50) dánia (3) demonstráció (5) design (31) divat (8) downhill (8) dr kerékagy (5) egyesült államok (4) emelés (3) empamo (6) energia (3) energia bringa (5) építkezés (4) extrém kerékpár (3) e bike (5) felmérés (6) film (6) fotó (4) futár (3) gkm (4) google (4) gyerek (3) hátizsák (3) herebántalom (5) hibrid (4) híd (10) infrastruktúra (6) járda (3) kampány (4) képzőművészet (7) kerékagy (3) kerékpár (15) kerékpárbarát (3) kerékpárosklub (5) kerékpársztráda (6) kerékpártároló (3) kerékpárút (3) kína (3) kiskörút (7) kocsma (6) koppenhága (4) közbicikli (3) közbringa (3) közlekedés (4) kresz (17) kvvm (3) lakat (5) lámpa (4) levegő (7) london (15) lopás (16) magyar kerékpárosklub (3) margit híd (25) maszk (3) máv (7) mkk (3) mtb (3) nagy-britannia (3) new york (9) nyereg (7) obama (4) önkormányzat (21) orfk (4) párizs (7) parkolás (4) parlament (4) rakpart (3) regisztráció (3) rendőr (35) schwinn csepel (3) sisak (14) statisztika (3) szeged (3) szerviz (3) szex (5) sztrájk (8) tábla (4) tél (10) térkép (5) tolvaj (5) túrázás (8) urbánus (39) városi biciklizés (44) verseny (3) videó (12) világítás (6) víz (4) vonat (4) zene (5) Címkefelhő

Kísérleti stádiumban az önpumpáló bicikligumi

2011.08.30. 17:47 - kirk kapitány

Forradalom előtt áll a kerékpárosok világa: megszűnhet a pumpálás. Egy fiatalokból álló csapat, a PumpTire Team megalkotta az önfelfújó gumiabroncsot. Már csak 250 ezer dollárra van szükségük, hogy az ötletet valósi vállalkozássá tegyék.

Évszázados nyűgtől szabadíthatja meg a bicikliző emberiséget a PumpTire. Két prototípus már el is készült az önfelfújó abroncsból.

A tervezők megálmodták, hogyan lehet a kerékpár mozgása során deformálódó gumik energiáját hasznosítani arra, hogy az levegőt préslejen a lapos abroncsba. Menet közben az abroncs futófelülete alatt végighúzódó légjárat összenyomódik, és egyirányú szelepeken keresztül az abroncsba nyomja a levegőt. A járatban kívülről pótlódik a levegő.

A PumpTire ismertető videója szerint a technológia segítségével három perc alatt meg lehet duplázni a gumiban a levegő nyomását.

A rendszert egy nyomásszabályozó szelep egészíti ki. Ezen lehet beállítani a gumik kívánt keménységét.

A forradalmi újítás azonban egyelőre még nem lesz a mindennapok része. A tervező csapat, amely a hasonló, kreatív újításokat elindító kickstarter.com-on tette közzé a PumpTire levédett terveit, egyelőre anyagi hátteret keres a projekt igazi beindításához. Becslésük szerint mintegy negyedmillió dollár kellene még, hogy a végső termék a piacra kerülhessen.

50 komment · 1 trackback

A bejegyzés trackback címe:

https://kerekagy.blog.hu/api/trackback/id/tr233191103

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Gróf Spanyol Zoltán vízautója 2011.08.31. 07:32:05

Csurka Istvánnak régebben nem kellett a vízautó és most Orbán Viktornak a facebook oldalán ajánlgatják a hívei a szerintük szenzációs találmányt. Szinte már mániákus és ámokfutó gerilla marketinggel napokon keresztül számtalanszor feltéve, megismételve...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kis59 2011.08.30. 18:25:08

Az önfelfújó kerék nem új ötlet, ehhez az kell, hogy a régi szabadalmakat lapozgassák. Valamikor az 1900-as években már alkottak ilyet.
Nekem valahol megvan a cikk, illetve a kép a korabeli sajtóból.

Starstreak 2011.08.30. 18:42:28

$250 000 -ért én űrhajót építek.
Komolyan, most már értem, hogy miért
vannak az amerikaiak válságban.
Nem ez az első projekt, ahol képtelenek
hatékonyan dolgozni. Tudom, hogy
lejárt lemez, de a németek sokkal
jobbak ebben. Aztán persze lehet,
hogy valaki őket is űbereli.
Különben is, van egy ezerszer
hatékonyabb és egyszerűbb módja
az önfelfújó keréknek, de nem
teszem közzé, nem vagyok ingyen
ötletgazda. Meg az is lehet, hogy
már kitalálták.

hazug fidesznyik (törölt) 2011.08.30. 19:17:34

Szerintem nem ez kellene a bringásoknak, hanem egy olyan találmány, amitől tekerés közben növekedésnek indul a köztudottan csökkent szürkeállományuk. Persze, ennek hatására autóba ülnének...

memeist (törölt) 2011.08.30. 19:30:09

és hány nap alatt kopik le? és mi lesz a dzsuvával, amit beszívkál? és mennyibe fog kerülni?

nowy 2011.08.30. 19:38:12

@memeist: hozzátehetjük még azt is, hogy egyszerűen elindulás előtt, ellenőrizni kell a keréknyomást :)

Martian (törölt) 2011.08.30. 19:47:00

@hazug fidesznyik: inkább sportos motorra, hogy Újpestről Kispestig 8-10 perc alatt átérjenek a péntek délutáni dugóban szlalomozva, a XXI.sz.-hoz méltó tempóban.
Vagy szereznek/csinálnak egy repülő DeLorean-t. :)

hazug fidesznyik (törölt) 2011.08.30. 19:48:44

@memeist: "és mi lesz a dzsuvával, amit beszívkál?"

Mi az a "dzsuva"? Nem találom a bringások szótárában. Esetleg nézzem meg a brazil szótárban, drága tesvírem?

Illes 2011.08.30. 19:51:57

Feleslegesen növeli a gördülési ellenállást, nem hiszem hogy képes az outik 10 bar-ja helyett akár a tekkingem 7 bar-ját elérni a nyomás, ráadásul a leginkább kopó része a futófelületnek, pillanat alatt szét lehet farolni...
...és akkor még nem is beszéltünk róla, hogy mennyit számít a perdület miatt egy kis tömegváltorás a kerületen, nem véletlenül használnak sokan negyvenpárgrammos belsőt és vékony külsőt a könnyed tekerés és a nagyobb sebesség érdekében...

hazug fidesznyik (törölt) 2011.08.30. 19:57:59

@Martian: A motor még a bringánál is rosszabb. Aki ezt a fajta járművet használja, általában elég jó minőségű, erős bukósisakot szokott felvenni. Hozzátenném, hogy feleslegesen, ugyanis a testet kellene jobban védeni a felhasználható szervek miatt. A fejet védeni nem érdemes, az átlag motoros szellemi képessége miatt az agyukra nincs kereslet.
:)

venszivar 2011.08.30. 20:33:04

@hazug fidesznyik: ülnének.....csak ülnének,de a sok "sportos",köcsög buzinak,csak drótszamárra telik!

gregibroki 2011.08.30. 21:03:58

@hazug fidesznyik: mirűűűű?!?!?! mirűűű?!??!?! bezsééész tezzsírem! köcög vagyol?!

mig8 (törölt) 2011.08.30. 21:10:51

Nem tudom, hogy ki hogy van vele, de nekem a legnagyobb bajom az szokott lenni, hogy át kell öltöznöm biciklizés után. No meg persze egy fürdés sem árt...

IGe · http://vilagnezet.blog.hu/ 2011.08.30. 21:14:33

Hülyeség a köbön ez és nem találmány. Olyasmi mint gróf spanyol vízégető plazmavágója:-)

Itt is pénzt kérnek egy ökörségre. Nehogy adjon valaki nekik.

kis59 2011.08.30. 21:34:05

@venszivar: Ott a Volvo (igaz, 20 éves) a garázsban....De Pesten nem használom, utálok a dugókban ücsörögni. Kényelmes tekeréssel előbb benn vagyok (ker. úton), mint kocsival. Ha necces az időjárás: Metro.
Köcsög: az ki? Mindenki magából indul ki.

Martian (törölt) 2011.08.30. 21:52:07

@hazug fidesznyik: akkor marad a repülő autó, mert dugóban araszolni gáz. :)

venszivar 2011.08.30. 21:54:53

@kis59: 59 éves létedre,úgy beszélsz,mint az ovisok v. mint egy köcsög.bí,bí csináld ahogy akarod!a Volvót imádom,de lehet,hogy a tied felrobbanna,egy dugóba....?!oszt miért mindig Bp.-re gondoltok?Győr, Eger,Sz.Fehérvár,Miskolc,Zalaegerszeg,Debrecen stb....?mennyire kirekesztőek vagytok,tik,tak.köcsög: az ki?talán,mi?ne légy feszült,mert még beszédűlsz a metró alá,persze "csak"rossz idő esetén. :)))

venszivar 2011.08.30. 21:55:49

@Martian: gázos autó esetén.....

Loser 2011.08.30. 22:12:40

hazug fidesznyik
Igazad van a multkor a szomszéd eszmeralda is úgy kinézett az ablakom mikor odaléptem a 2107 nek , hogy csak sundelt . Akartam elindulni , hogy megcsikorgassam a gumikat, há' mégiscsak úgy a raj a elindulás .De ezekből a buzi utalványokból beiskolázásilag nem lehet új gumikat venni .
Na mindegy lenézek mer lehet hogy má főtőtődött a akksi oszt legalább zenéni lehet , az is hozza a bulákot .

igazi hős 2011.08.30. 22:17:02

@mig8: Az miért baj? Ha autóval/BKV-val jövök haza, akkor is átöltözöm, de a cégnél is pólóra cserélem az ingemet. Legfeljebb annyi a különbség, hogy a farmert nem teszem ki szellőzni, míg a bringásruhánál akkor is megvárom a megszáradást, ha utána megy a szennyesbe.

mig8 (törölt) 2011.08.30. 22:47:27

@igazi hős: Hazafelé nem baj :) Az szokott gond lenni, ha odafelé megyek és meg kell jelenni. Vagy ha már a kollégák is szóvá teszik az izzadtságszagot... Mondjuk mióta van zuhany, azóta meg lehet oldani, de tény hogy bőven időt kell rá szánni, szóval körülményes.

(Ettől függetlenül csak akkor nem tekerek, ha már hó van.)

Kara kán · http://karakan.blog.hu 2011.08.30. 23:06:06

Nekem van egy kemping kispárnám nejlonból, amely önfelfújó. Önfelfújó matracok is vannak, bár nem tudom, hogy ezek ugyanaz a kategória-e...

igazi hős 2011.08.30. 23:58:58

@mig8: Cégnél nincs fogas, amin elfér egy ing meg egy nadrág? Volt kollégám, aki öltönyt is tartott bent, nekem elég egy farmer + ing, ha ügyfélhez kell menni. A zuhany ideje meg pont belefér abba, amit a bringázással megspórolok :-)

Szerzet 2011.08.31. 02:37:13

Nekem önfelfújó lufim van.

kilobike 2011.08.31. 06:13:14

Kamu az egész. És külonben is marhaság.

trogi 2011.08.31. 07:20:41

A lényeg a kickstarter oldal - ott, ha elég jó az ötlet, és jól van prezentálva, simán össze lehet szedni ennyi pénzt - mivel a lényege, hogy magánemberek 5-10 dollárt adakozva, közösen dobják össze az induláshoz szükséges pénzt.

IGe · http://vilagnezet.blog.hu/ 2011.08.31. 07:30:16

Ahogyan többen írták ez nem javítja a kerékpározás minőségét, hanem rontja. Mert tele van hibalehetőségekkel. Már az első teleszkópok pumpaként való kialakítása és azt a központi tengelyeken-cső alakú küllőn való bevezetése is értelmesebb.

nevetőharmadik 2011.08.31. 07:50:25

Autószelepes belső + benzinkút = kőkemény gumi 3 másodperc alatt.

Mouth Hero 2011.08.31. 08:28:38

Ne keressünk több értelmet a posztban, mint ami a kommentekben megjelenik: minden csak arra jó, hogy @venszivar: és @hazug fidesznyik: virtuálisan leszopják egymást. Este meg valóságosan is.

Hanyi Istók 2011.08.31. 08:33:37

Nos... Ha valaki szépen végigolvassa az eddigi kommenteket, pontosan meg fogja érteni, miért mennek el ebből az országból a feltalálók (amin persze mindenki nyekereg). Mert amint van egy ötletük, ilyeneket kell hallgatniuk egész nap olyanoktól, akik max 1 percet foglalkoztak a témával: "hülyeség", "túl drága", "nem megvalósítható", "én jobbat tudnék" stb. Faszom... talán azért van szükség 250.000 dollárra, hogy tökéletesítsék, és azokat a problémákat kiküszöböljék, amiről ti itt beszéltek. Gondoljátok, hogy nekik nem jutott eszükbe eddig a kopás, a kosz és ilyen alapvető dolgok. Miért kell nektek állandóan mindenkinél okosabbnak lennetek, miközben lófaszt nem tesztek le az asztalra egész életetekben. Mert egyszerűbb elmenni a benzinkútig... hát tényleg... Ha rajtatok múlt volna, még fakeréken gurulnánk.

semmiho 2011.08.31. 08:47:34

UST-s felnin tubeless gumi, defektgátló lötyivel, na az ér valamit! Amikor egy egész év kemény montizás után cserélitek a külsőt és látjátok, 15-20 tüske van a külsőben és ugye egyszer sem eresztett le, na az már valami! ;)
Ettől eltekintve simán lehet, hogy ezt az ötletet valahol máshol, más eszközön sokkal jobban lehet majd alkalmazni, így egy percig sem vitatom, hogy ez egy hasznos találmány.
(Azok, akik a 250e USD-t sokallják, látszik, nem sokat dolgoztak R&D területen...)

MoxNox 2011.08.31. 09:16:50

@Starstreak: Pedig nagyon hatékonyan dolgoznak, előbb-utóbb beugratnak egy reményteli startupokra vadászó befektető céget, és máris van negyed millájuk. Mi ez, ha nem hatékonyság? :)

jeriko 2011.08.31. 09:39:10

Hol helyezkedik el a nyomásszabályozó szelep? az lenne a normális, ha a kellő nyomás elérésekor nem engedne be több levegőt az abroncsba, ehhez viszont a futófelületbe kellene építeni. Ha a felesleges nyomást engedi ki, akkor viszont folyamatosan pumpálsz tekerés közben...

KovA 2011.08.31. 10:07:45

A dolgon már én is gondolkoztam - nem találtam rá ilyen szép megoldást.

A dolog buktatója lehet, hogy a kerékélen lévő csatorna sérülékeny.
További buktató, hogy a dolgot energiaveszteség szempontjából is meg kell vizsgálni - a folyamat nem szabad, hogy folyamatosan többletenergiát nyeljen - vagyis, ha a nyomás el lett érve a pumpálási folyamatnak meg kell szűnni - éspedig nem holmi túlnyomásszelep folyamatos működtetésével, hanem úgy hogy a pumpálást létrehozó deformáció tovább energiát ne nyeljen.
További buktató lehet, hogy hogy állja az ilyen kerék a sarat.

Kérdéses, hogy összességében van-e az egész megoldásnak annyi előnye, hogy megérje vele kiváltani a hátrányt, hogy egy jó kerékpárabroncsot havonta kéthavonta pumpálni kell.
Maga az önfelfújás ötlete jó - a megvalósításhoz lehet hogy még jobb ötlet kell...
Most hirtelenjében - én a szelep helyére becsavarható önfelfújó mechanizmust tudnék elképzelni - ami vagy a keré nyomásingadozását tudja hasznosítani, vagy pedig a forgás miatt a mechanizmus irányát a gravitációhoz képest...
Utóbbinak előnye lehet, hogy bizonyos fordulatszám fülött ha a centripetális gyorsulás eléri a gravitációt a mechanizmus magától megáll - tehát lassú menetnél pumpál, egy bizonyos sebesség fölött nem.
De természetesen jobb, ha a pumpálást az abroncsnyomás állítja le...
Az abroncsnyomás zökkenők miatti ingadozása kiválthatja pl egy rugóval az átlagnyomással szemben egyensúlyozott vagy egy gumimembrán mozgását - ugyanez múködtethet valamilyen pumpáló mechanizmust. Viszont ehhez valamilyen mértékű zötykölődés kell.
A harmadik hatás - amit a cikkben vázolt ötlet is kihasznál - az abroncs deformációja...
Ebben is megvalósítható elvileg visszacsatolódás - ha úgy van a dolog kialakítva, hogy pl. a megfelelő guminyomással úgy csökken a deformálódás, hogy a pumpálás és a vele járó energianyelés is megszűnik. Vagyis, a kerék laposságával (deformálódásával) nőjön a pumpálóhatás. Ez hangzik legszebben, de nem tűnik könnyű ügynek...
És igen fontos, hogy a megoldás elég robusztus legyen sérülések és szennyeződések szempontjából is. Különben igencsak lecsökken az alkalmazhatóság - Hétköznapi használatra az érzékenysége miatt, versenypályára meg az energianyelés miatt fáznak majd tőle.

De hajrá - pudding próbája az evés - ha megfelelő lesz az ár szívesen kipróbálom.

Jerky_Master 2011.08.31. 10:08:42

jó, tehát még sok-sok évet kell várni arra, hogy átlagember számára is elérhető, megfizethető legyen. bevezetéskor 50ezer Ft, 5 évre rá már "csak" 15ezer Ft, az a tippem.

Jerky_Master 2011.08.31. 10:11:08

@Hanyi Istók: mindössze nem agyonfizetett, szakszervezetekkel fenyegetőző amerikai munkaerővel kéne elkészíttetni, hanem magyar jómunkásemberrel. akkor nem 250ezer dollár lenne a költség, hanem max 50ezer.
az amerikai űrprogram is negyedébe kerülne így.:-D

KovA 2011.08.31. 10:11:23

@nevetőharmadik: Nem biztos, hogy van a közelben benzinkút :-)

KovA 2011.08.31. 10:34:18

No elolvastam- ha jól értem azt írják hogy a a körbefutó pumpálócsó kevlárerősített a sérülésekkel szemben és élettartama az abroncs élettartamának megfelelő.
A szelep pedig a nyomás elérésénél a pumpálást állítja meg. Van belső - különösen érdekes lehet miként oldották meg a pumpáló-köpeny és a belső csatlakoztatását ráadásul a szelepen keresztül.
Hááát - lássuk a medvét !

Starstreak 2011.08.31. 12:07:16

@MoxNox: Ez, kérlek a válság csírája lehet.
(Sok pénz kérdéses cégekbe, ügyletekbe,
lásd subprime mortgage crisis in 2008 in US)
Nem akarom konkrétan rámondani, hogy
hülyeség, mert nem ismerem a részleteket,
de olyan, mintha tényleg nem lenne
hatékony. A Kickstarter nekem is nagyon
tetszik, voltam az oldalon, csak azt sajnálom,
hogy Magyarországon, illetve az EU-ban nincs
ilyen.
Igenis nem kötelező, hogy minden jónak látszó
ötlet valóban jó is legyen. Vegyük például
az űrsiklót: $22000 per kg áron vitt fel
dolgokat LEO-ra, miközben a SpaceX, a Roszkozmosz,
a kínaiak felvisznek 5000$ -ért, vagy kevesebbért.
Pedig az űrsikló eredeti célkitűzése az olcsóság is volt. Vagy vegyük például az SUV-et. Vagy
a James Webb űrteleszkópot. Én is innovációpárti
vagyok, épp ezért figyelek arra is, ami gyanús.
Engem az egészben csak a negyedmillió döbbent meg,
de ha megcsinálják, akkor azért tetszik.

Überspannung 2011.08.31. 12:11:54

Nekem is van egy ilyen ötletem, azt a szelepre kell helyezni, és a kerék forgásából származó sugár irányú erő és a nehézségi erő eredője egy nyomáskonverteren keresztül pumpálja a kereket. Valaki megvalósíthatná, ingyen adom az ötletet, mert én már rohadt gazdag vagyok.

Starstreak 2011.08.31. 12:31:57

Tessék, itt egy ötlet, ami versenyképes
lehet a speciális gumival, mert retrofit
módon hagyományos gumikra is lehet alkalmazni:

-kicsi, kupicányi méret
-egyenesen a szelepre kívülről
-kis neodímium mágnes lötyög kis tekercsben, mint
a rázós lámpákban
-primitív elektronika ezzel a kismennyiségű
árammal kisméretű szuperkondenzátort tölt
-megfelelő energia felhalmozásakor primitív
elektronika a korábbi tekercsen kisüti
a kondenzátort
-a neodímium mágnes ettől kalapácsként rácsapódik
egy mikro-pumpára, ami egy löketnyi levegőt juttat
be
-a kis készülék jól zár a szelep körül

Tudom, hogy ehhez a töksima út nem ráz, na de hol van
olyan, hogy töksima út? Ha meg van olyan, oda valszeg
nem kell nyomáscsökkenéstől félni. Biztos vannak
apróbb hibái, de szerintem működne, és nem
kell hozzá 250 000 dollár.

Starstreak 2011.08.31. 12:42:52

@Starstreak:
Továbbá, ha valaki aggódik a megnövekedett
impulzusmomentum miatt, akkor ez egészet az
agyra lehet helyezni, ahonnét könnyű cső
vezetne a szelephez. Ez csak egyszerű.

Starstreak 2011.08.31. 12:48:36

@Starstreak:
Megint továbbá, a lötyögő neodímium
mágnes helyett lehet fix neodímium mágnes
az első villán, az energiatermelő tekercs
pedig úgy helyezkedhetne el, mint egy
sebességmérő. Ez újabb csökkentése a
forgó tömegnek.

Starstreak 2011.08.31. 13:03:06

Az egészet elektronika nélkül is meg lehetne
csinálni, ha egy kis pumpából állna, amivel
folytonosan ütközne a lötyögő tömeg.
Ütközéskor, még ha rövid ideig is, de
nagy erők léphetnek fel, az ütközés
energiájától függetlenül, ez pedig
lassan felhúzna egy rugót (mikro-fogazott
racsnin keresztül)
, ami periodikusan
lecsapna a mikropumpára.
Ehhez csak
merev anyagok kellenek. Gondolok
itt arra, amikor a gyújtógyertya
kerámiájából egy körömnyi darabot
hozzávágnak az oldalüveghez, és az
betörik.

Starstreak 2011.08.31. 13:06:22

Ez volt az utolsó, hogy ötleteket adtam.
$250 000. Úristen.

venszivar 2011.08.31. 19:28:51

@Mouth Hero: ha netán úgy is lenne,még mindig "jobb"lenne,annál,amit te az anyáddal teszel,te állat!undorító,degenerált barom!más nők nem "állnak"meg neked......büdös a szád.....IS!

igazi hős 2011.08.31. 22:04:25

@IGe: Rendes biciklin nincs teleszkóp, se elöl, se hátul. Gumi viszont mindkét keréken van.

Szerzet 2011.09.01. 01:05:34

Ne hülyéskedjünk, én még a kocsit is kézi pumpával nyomom fel. Tíz mozdulatot megér a csend, hogy addiig sem megy a kompresszor.

Trailrider 2011.09.07. 13:16:11

Hááát nem is tudom. A városin évi 1 defekt szokott lenni. Ha van pótbelsőm, 5 perc alatt megvan, ha javítani kell 15. Még latexlötyis belsőt sem tettem bele, minek? Pláne nem veszek csillióért ilyen hightech-et.
süti beállítások módosítása