A városi biciklizés a közkeletű elképzelésekkel szemben télen sem jár együtt a fázással, megbetegedéssel, és általános szenvedéssel. Nem kell meglepődni, hiszen jártunk már a világűrben, és űrhajósaink onnan sem tüsszögve, esetleg reumásan tértek vissza. Már az elején le kell azonban szögezni, hogy míg három évszakban tényleg csak elhatározástól függ, hogy kerékpárral közlekedünk-e a mindennapokban, a télre komolyabb rákészülés kell.
Alább bemutatjuk azokat a felszereléseket és technikákat, amelyek a szerző 15 éves városi kerékpáros tapasztalata szerint szükségesek ahhoz, hogy kényelmesen biciklizzünk akár szigorú mínuszokban is. A ruhák legtöbbje speciális anyagból és varrással készült darab, amelyek beszerzése ugyan semmilyen nehézséget nem jelent, áruk viszont magasabb, mint egy hasonló funkciójú, de nem ilyen igénybevételre tervezett darabé. Ha azonban egy befektetési bankár szemléletével közelítünk, már nem olyan vészes az összkép. A ruházat minimum öt télen át használható. Ha ezen az öt télen bicikli helyett autózunk vagy tömegközlekedünk, akkor a benzin vagy a bérlet ára már meghaladja a befektetésünket. És akkor még nem számoltuk a biciklin megspórolt idő értékét.
Az Átlagos Városi Biciklista (ÁVB) egy menetben egy óránál kevesebbet tölt kerékpáron, míg elér a munkahelyére vagy iskolába, így nincs szüksége olyan szofisztikált öltözetre, mint amiket a futárok használnak. Az ÁVB téli kötelező felszerelése egy vízhatlan és lélegző anyagból készült kabát, alatta egy vagy két réteg lélegző, de nem széláteresztő pulóver, és a szélálló kesztyű. Deréktól lefelé egy téli kerékpáros nadrág és vízhatlan, orkánszerű nadrág szükséges a túléléshez. A cipőre pedig vízhatlan kamáslit célszerű húzni. Ezeken túl a hétköznapi ruházatunk darabjaira van szükségünk. Mielőtt belemennénk a részletekbe, gyorsan megjegyezzük, hogy a fentiek viselete nem jelenti, hogy Öntől munkahelyére megérkezve minden alkalommal megkérdi a portás, hogy kinek hozott csomagot.
A téli biciklizés során a hideg és a csapadék ellen kell védekezni. Meglepő módon a hideg a kisebbik gond. A high tech felszerelések miatt télen az a művészet, hogy elkerüljük a megizzadást. Ehhez az első lépés, ha nem hordunk vastag ruhadarabokat. Pehelykabátban, vastag pulóverekben vagy subában biciklizve nagyon hamar kimelegszünk, viszont nem tudunk egy réteget úgy levenni magunkról, hogy aztán már ne egy szál pólóban álljunk a hidegben. Célszerű, ha több, vékony ruhadarabot veszünk fel, amiket kicipzározhatunk, vagy levehetünk, ha útközben, vagy a hazaúton javulna az idő.
Az ÁVB felsőruházata
Alsó réteg: Bár a legcélszerűbb a túraboltokban kapható műszálas aláöltözet, ami elvezeti a testünkről a párát, egész napra felesleges a használata, hacsak nem favágóként dolgozunk. Ha nem tekerünk vadul, az előző este a karfára kikészített póló, pulóver vagy ing tökéletes. Célszerű egy váltópólót vagy inget is tartani a táskánkban, vagy a munkahelyünkön/iskolában, ha mégis szükség lenne rá.
Pulóver: A softshell a XXI. század legjobb találmánya a hideg ellen, a fapados légitársaságokat leszámítva. Ez az anyag szinte egyáltalán nem engedi át a szelet, miközben sokkal jobban szellőzik a Goretex-kabátoknál. Az ebből varrt pulóver viszonylag meleg, és a szemerkélő eső ellen is véd. Én egy vékonyabbat is felveszek a vastag alá, ha mínusz 5-8 alá süllyed a hőmérséklet. Egy vastag softshell-pulóver is elég, ha alá polárpulóvert húzunk, vagy bármilyen egyéb ruhadarav is megfelel, ha nem akarunk nagyon sportosan kinézni. Ezekben viszont könnyebben megizzadunk.
Kabát: Ha a holland modellt követve szövetkabátban bicikliznénk, válasszunk cipzárasat. Amennyiben gombos, akkor lehet, hogy még egy réteggel többet kell alá felvennünk. A legcélszerűbb persze a túraboltokban kapható kabát, amiből már vannak kevésbé high-tech kinézetű modellek is. Akik szeretnek űrhajósnak tűnni a mindennapi életben, szintén megtalálják a számításukat. Biciklizéshez (és egyébként bármilyen más testmozgáshoz is) csak a lélegző anyagból készült darabok jók. Ezek ugyanis áteresztik a vízpárát, míg a vizet teljesen kizáró modellek, bármilyen profinak is tűnnek, pont olyanok, mintha nejlonzacskóból készült ruhát hordanánk: megrekedő testpáránk pár perc alatt átitatja az öltözékünket, és onnantól kezdődik a fázás.
Fontos, hogy a kabátnak legyen kapucnija, és azt úgy tudjuk behúzni, hogy ha oldalra fordítjuk a fejünket, akkor nem nézünk bele a kapucni bélésébe. Kabátot egyébként tényleg csak a legnagyobb hidegben kell felvenni, a pulóverek általában elég melegek. Én a hátizsákomban hordom, és csak nagy fagyban veszem elő, vagy persze ha esik a hó, eső. Ilyenkor azonban leveszek egy réteget alulról.
Sapka: Hidegben a közepesen vastag kötött sapka a legcélszerűbb, ez ugyanis szellőzik. Ha szél van vagy fázik a fejünk, még mindig felvehetjük a kabár kapucniját. Ha nincs szél, jó lehet egy baseball-sapka is, ami permetező esőben, hóban különösen célszerű, és kapucnival elég meleg is.
Kesztyű: Az ÁVB kötelező felszerelése. Riadtan szoktam nézni, ahogy viszonylag jól felöltözött biciklisek kesztyű nélkül tekernek nagy hidegben is, gondolván, ezt a kisebb ruhadarabot nélkülözhetik. Pedig a meleg kéz a komfortfokozatot tudományos kutatások szerint 350 százalékkal növeli, ami fizetésemelésből sem kevés, hát még komfortból. Fagyban nincs megfelelőbb a biciklis boltokban kapható téli kesztyűnél, szélálló, de lélegző anyagból. A kötött kesztyűn átfúj a szél, a béleletlen bőrkesztyű csak 5 fok felett elég meleg, a bélelt bőrkesztyűbe pedig beizzad a kéz. Ha a féket is szeretnénk használni, ötujjas kesztyűt válasszunk.
Arcmaszk: Nagy hidegben praktikus, de én nem hordok, ha tényleg kemény fagy van, feljebb húzom a sálam, vagy a kabát magasra érő nyakába bújok.
Biciklis szemüveg: Az átlátszó, könnyű műanyagszemüveg nagyon praktikus havazásban, esőben, szélben. Az egyszerűbb darabok viszonylag olcsók, és nem is kell profi, mert annyira hülyén néz ki, hogy ebben tényleg lehetetlen menőzni.
Kerékpáros nadrág: Ez a másik darab, amin nem érdemes spórolni. A jó téli nadrág lábhoz tapadó, vastag, a térdénél még inkább megerősítve, hogy izületeink ne fázhassanak meg. Erre a hétköznapokon nehezen vállalható ruhadarabra húzom rá a hétköznapi nadrágom, így kollégáim nem kezelnek úgy, mint egy balett táncost.
Vízhatlan nadrág: Jó, ha anyaga ennek is lélegző. Használható a nem lélegző anyagból készült nadrág is, amennyiben oldalt teljes hosszában kicipzározható, és patenttal is zárható. A nadrág a patentok közötti réseken ugyanis jól szellőzik, miközben a nedvességtől és széltől is véd. A vízhatlan nadrágot is csak esőben, nagy hidegben vagy szélben szoktam felhúzni, de mivel ez is, csakúgy mint a kabát, egy félliteres sörös doboznak megfelelő méretre csavarható össze, mindig a táskámban van.
Kalucsni: A vízhatlan anyagból készült, cipőre húzható kalucsni az ÁVB egyik legelőnytelenebb kinézetű, de legpraktikusabb kerékpáros felszerelése. Nem csak azért jó, mert a nedvességtől védi a cipőnket, de melegít is. Amikor pedig a tépőzáras ruhadarabot levesszük, cipőnk olyan állapotban lesz, ahogy a cipőtisztító fiútól eljöttünk.
Cikkünk következő részében azt ismerjük meg, hogy miként használjuk a fentieket, hogyan kerüljük el, hogy biciklis futárnak tűnjünk és milyen technikákkal közlekedhetünk a latyakban.