Szemptember végétől hivatalosan is biciklizhető a Lánchíd, a kerékpárosok hamarosan már nem kényszerülnek a szűk járdára. A Városházát a Kerékpáros Klub kereste meg a régi problémával, amely a Margit híd lezárása miatt vált égetővé.
Nappal az autók, éjszaka a gyalogosok közt
A Margit híd felújítása miatt ugyanis azoknak, akik szabálykövető módon szerettek volna átkelni a Dunán, vagy az Árpád hídig, vagy az Erzsébet hídig kellett volna kerülniük. Amely a kerékpáros közlekedés sajátosságait figyelembe véve irreális volt, hiszen ez a jellemzően a városban tekert 3-5 kilométeres távokat megduplázta volna.
A Főváros közlekedési ügyosztályán végül olyan megállapodás született, amely szerint szeptember végétől reggel hét és este nyolc óra közt szabad az úton is biciklizni. „A nappali, jó látási viszonyok között egy újonnan kihelyezendő, kiegészítő tábla fogja felhívni az autóval közlekedők figyelmét, hogy akár sebességük csökkentésével is tegyék lehetővé a kerékpárosok közlekedését” – írta megkeresésünkre az ügyosztály.
Értetlenkedésünkre, hogy ha már született egy ilyen rendelet, miért nem teszik lehetővé a híd korlátlan használatát, azt a választ kaptuk: „7 és 20 óra között - amikor a kerékpáros közlekedés is jellemzően zajlik - a legjelentősebb a híd forgalma és terheltsége, ekkor a közúti forgalom alacsonyabb sebessége miatt nincs jelentős eltérés a gépjárművek és a kerékpárosok haladási sebessége között.
Ezen időszakon kívül a kerékpárosok közlekedése nem lenne biztonságos, a híd geometriai kialakítása (szűk keresztmetszet, domborúság) a szürkületi, esti órákban pedig tovább nehezíti az autósok számára a kerékpárosok észlelését.”
Hivatalos szabályszegés
Az új szabály egyébként nem csak a Margit híd felújításának idejére szól, de nem is végleges. Az ügyosztály emberei folyamatosan figyelni fogják az intézkedés hatását, hogy kiderüljön, szükségesek-e a további változtatások. Ami jelenthet jót, de jelentheti a Margit hídon tapasztalt teljes kerékpáros tilalmat.
A kerékpározás Margit hídi betiltása egyébként éppen a Lánchíd viszonyait nézve tűnik szemforgató döntésnek. Hiszen a KRESZ értelmében, amely kimondja, ha az úttesten tilos biciklizni, akkor a járdán viszont – legfeljebb 10 kilométeres sebességgel – szabad, eddig hivatalosan a Lánchíd szintén keskeny járdáján, a turisták miatt is jelentős gyalogos forgalomban tekertek a biciklisek.
A Kerékpáros klub a Városházán felvetette az Erzsébet hídi biciklizés kérdését is. Az Erzsébet hídon a KRESZ szerint a buszsáv és a legszélső autós sáv közti, a valóságban amúgy nem létező mezsgyén kellene biciklizni. Tehát az autósokat balról, a buszt jobbról fogadja a szabályos kerékpáros.
Most viszont szó van arról, hogy a járdákat tennék kerékpározásra alkalmassá. A tervek szerint a déli járdán alakítanának ki bicikliutat, amelyhez azonban meg kell oldani a járdára való fel- és lehajtást. A déli járda pesti oldalán jelenleg ugyanis lépcső van.