Friss topikok

Címkék

afrika (4) alkohol (11) andrássy (3) armstrong (4) ausztrália (6) autómentes (24) autós biciklis ellentét (3) baleset (35) bam (4) bérbicikli (30) bicikli (18) biciklibulvár (6) bicikliparkoló (8) biciklis futár (9) bicikliút (134) bírság (10) biztonság (54) biztosítás (5) bkk (8) bkv (9) bringázz a munkába (4) bubi (14) buda (3) budapest (79) buszsáv (3) cannondale (4) critical mass (50) dánia (3) demonstráció (5) design (31) divat (8) downhill (8) dr kerékagy (5) egyesült államok (4) emelés (3) empamo (6) energia (3) energia bringa (5) építkezés (4) extrém kerékpár (3) e bike (5) felmérés (6) film (6) fotó (4) futár (3) gkm (4) google (4) gyerek (3) hátizsák (3) herebántalom (5) hibrid (4) híd (10) infrastruktúra (6) járda (3) kampány (4) képzőművészet (7) kerékagy (3) kerékpár (15) kerékpárbarát (3) kerékpárosklub (5) kerékpársztráda (6) kerékpártároló (3) kerékpárút (3) kína (3) kiskörút (7) kocsma (6) koppenhága (4) közbicikli (3) közbringa (3) közlekedés (4) kresz (17) kvvm (3) lakat (5) lámpa (4) levegő (7) london (15) lopás (16) magyar kerékpárosklub (3) margit híd (25) maszk (3) máv (7) mkk (3) mtb (3) nagy-britannia (3) new york (9) nyereg (7) obama (4) önkormányzat (21) orfk (4) párizs (7) parkolás (4) parlament (4) rakpart (3) regisztráció (3) rendőr (35) schwinn csepel (3) sisak (14) statisztika (3) szeged (3) szerviz (3) szex (5) sztrájk (8) tábla (4) tél (10) térkép (5) tolvaj (5) túrázás (8) urbánus (39) városi biciklizés (44) verseny (3) videó (12) világítás (6) víz (4) vonat (4) zene (5) Címkefelhő

Aki nem akar több kalóriát égetni a szélben

2009.03.17. 08:45 - kirk kapitány

Ellenszélben bringázva könnyű elkésni a munkából, mert a duplájára is nőhet a menetidő. A szél pedig mindig szembe fúj. (Ha véletlenül mégsem, az nem számít.) 

Március 17. reggelét kivéve a tavaszi szezonban eddig szinte minden nap viharos, de legalábbis erős volt a szél. Ha direkt nem a kalóriaégetésre megy az ember, jogos a szentségelés.
 
De akad néhány dolog, amire oda lehet figyelni, hogy csökkenjenek a légellenállást növelő felületek.
 
A nagyok tapasztalatai szerint leginkább a fejjel kell kezdeni az aerodinamikai önvizsgálatot.
 
A biciklis előrenyomuló feje döntő fontosságú, hogy tekerés közben keletkezik-e visszahúzó erejű légörvény a kerékpáros háta mögött. A sisak megkönnyíti a légáram zavartalan továbbhaladását. Ellenszélben az a sisak lenne igazán hatásos, amelyik szinte egybeolvasztja a fejet a vállakkal, és a hát vonalához csatlakozva nem kelt turbulenciát. Ilyet persze utcai bringázáshoz nem hord senki, de érdemes tudni, hogy a sima felület sokat számít.
 
Belekapaszkodik a szél a ruházat kiálló, lefegő felületeibe is. Orkánban hasznos behúzni minden zipzárat, begombolni a zsebeket és a nyakrészt. A legjobb, ha szűk, nem felgyűrődő, a test vonalát a lehető legsimábban követő öltözetbe próbálkozunk. A lebegő nadrágszárak kis fékezőernyőkként is felfoghatók, a hátról oldalra csúszó táska pedig egy nagy vitorla.
 
Nem érdemes továbbá szembeszélben kiállni a nyeregből, akkor sem, ha már nagyon szenvedünk. A megnövelt testfelület csak fokozza a szenvedést.
 
Az aerodinamikai faktorra érzékeny trialosok szerint ki kell kísérletezni az optimális megoldást, amely elég teret ad az erőkifejtéshez a pedáloknál, de közben nem hagy a szükségesnél nagyobb felületet a szélnek.
 
A tekerési technikát is érdemes csiszolgatni, mert kicsivel az is könnyít a helyzeten, ha pedálozás közben a vázhoz közel tartjuk a térdeket.

 

Címkék: aerodinamika szél

19 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://kerekagy.blog.hu/api/trackback/id/tr901006560

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

varasd 2009.03.17. 10:08:32

Szél ügyben ajánlom szíves figyelmetekbe a vitorlával felszerelt bicikliket Amerikából:
napielet.hu/napi/rovat/kerekpart/3784/vitorlas_biciklik
Úgy tudom, a vitorláshajók akkor hasítanak csak igazán, ha szemből fúj a szél...

newdawn 2009.03.17. 10:17:45

Március 16-án este 22:45-kor miért beszélsz múltidőben március 17 reggeléről?:) Vagy csak nekem van még korán?:)

hotten totta 2009.03.17. 10:33:36

Ellenszégben bringázás közben csulázni meg különösen önveszélyes cslekedet.

hotten totta 2009.03.17. 10:34:40

Ellenszélben bringázás közben csulázni meg különösen önveszélyes cselekedet.

manókomment · http://kakofon.blog.hu/ 2009.03.17. 10:40:32

olyan jóleső megkönnyebbüléssel vegyes káröröm, hogy tényleg hát mások is szenvednek a szembeszélben és nem csak én!
köszönöm:::köszönöm:::köszönöm

Udi · http://blog.udi.hu 2009.03.17. 10:43:32

PROTIP: Sebességváltó.

Amúgy meg hátszelet!

mement 2009.03.17. 10:53:19

hat sokat dobb meg az is ha a minnel beljebb fogsz ilyenkor a kormanyon, a csuklod egy picivel legyen beljebb a vallad vonalanal, es jo eselyel kevesebbet fogsz meg a melkasoddal ienkor.

hamvas balint 2009.03.17. 11:22:59

"Az aerodinamikai faktorra érzékeny trialosok "

ez igy lol, azt erzitek?

csóróbringás 2009.03.17. 11:36:13

ez az egész bejegyzés lol.

méghogy duplájára nő a menetidő... mi vagy te, egy csecsemő edzettségű bringás???
az ok, hogy akár 5-10 km/h-t is lefarag a nagyon nagy szembeszél a tempóból, de hússzal még mindig lehet menni akármilyen nagy szembeszélben is.

aztán ez a légellenállásos maszlag is túl van spilázva. ok, nem kell bőgatya meg lobogó, kicipzárazott kabát, de azért hétköznapi bringázáshoz nem kell olyan ruha, mint a síugróknak...

ami a térdeket illeti, való igaz, hogy minél közelebb tartod a vázhoz, annál jobb. nem csak légellenállási szempontból, hanem az izmok hasznos erőkifejtése is jobb, ha nem úgy tekersz, mint ahogy a goofy kinéz...

Viszketeg · http://zagyvasag.blog.hu 2009.03.17. 11:59:46

@csóróbringás: Ez az "akarmilyen nagy szelben" eleg nagy hulyeseg. Ha husszal mesz egy 30 km/h-s szembeszelben (szerencsere ritkan, de elofordul), akkor olyan legellenallast kell legyoznod, mintha 50-nel mennel. Ha valaki nem versenyzo es mondjuk csak siman kozlekedve, leizzadas nelkul akar megerkezni valahova, akkor ez szamara nem megvalosithato.

csóróbringás 2009.03.17. 12:24:50

ez nem ilyen egyszerű, mert a légellenálláson túl vannak még bőven paraméterek, amik nehezítik az egyre nagyobb tempóval haladást.

nem mondom, hogy nem izzad le, ha nagy szembeszélben teker, de azért a 30-as szélben 20-al menni mindenki számára lehetséges.
én is voltam gyenge és kezdő és traktorkerekű montis, de akkor is tudtam 20-al menni a nagy szélben. igaz, hogy jóval fárasztóbb volt.

(az izzadásról: szerintem ha ott vagyunk, hogy bakker, elkésünk melóból, vagy egyéb fontos helyről, akkor megéri az a kis izzadás, amiért cserébe még időben beérünk a szél ellenére is...)

TuskóHopkins 2009.03.17. 12:35:07

@hamvas balint:

Már miért lol?
Erős szélben nem lehet triálozni, mert ledönt egy kisebb szélroham.
Máshogy nem tudom magyarázni.
A szembeszélnél már csak az oldalszél a jobb, amikor a Lágymányosin a kamionok miatt másodpercenként vagy a Dunáról fúj, vagy az út felől. :-D

PR32 (törölt) 2009.03.17. 13:06:41

@Viszketeg: mé'? olyankor elöl nem rakom a rettenet fokozatot, csak hagyom tüchtigben, többet tekerek, de 30 helyett tartom a 20-25-öt.

segabor 2009.03.17. 13:16:15

Én speciell kalóriát égetek minden reggel a Margit-hídon :) És valóban, mindig szembefúj a szél.

Nargoth 2009.03.17. 13:21:31

Viszketeg: Ez hülyeség. Nem oly rég volt ez a nagyon szeles időszak, 25-30-as szelekkel. Ott, ahol máskor 28-32km/h-ás sebességet tartottam, most kb. 20-22-vel mentem szembeszelnél. Nem mondom, hogy nem erőlködtem kicsit jobban, a 145-ös pulzus helyett 150-el mentem (átlag).
Visszafele hátszélben 138-as pulzussal sima 38-40-es tempót tartottam.

efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2009.03.17. 13:50:34

@varasd: A vitorlázásban a legnagyobb sebességet praktikusan a féloldalas hátszélben (háromnegyedes szélben) lehet elérni.

Lehet persze, széllel szemben is vitorlázni, ezt cirkálásnak vagy kreutzolásnak szokás nevezni, a lényege benne van a nevében. Zikk zakk mozgásban, szembe a széllel.

GatyaPityu 2009.03.18. 09:08:20

Szerintem ilyen viharos, hideg szeles időben csak a mazochisták ülnek kerékpárra. :-)
Arról nem is beszélve, hogy ilyen időben lehet jó kis ízületi gyulladást szerezni. :-)

PapírKutya · http://www.lopottkerekpar.hu 2009.03.18. 09:54:37

@Atro:

A busz undorító, olyan mint egy baktérium gócpont. Beteg leszek.

A faszveréstől fáj a csuklóm.

Alant nyomaszt, felül szédülök, oldalról meg szar a tv-t nézni.
süti beállítások módosítása