Január elsején lép életbe az Egyesült Államokban az a törvény, ami arra hivatott ösztönözni az embereket, hogy biciklivel járjanak munkába. A törvény értelmében a munkáltató 20 dollárt fizet adómentesen azoknak a munkavállalóknak, akik vásárolnak vagy fenntartanak kerékpárt, ha azt rendszeresen közlekedési eszközként használják otthonuk és munkahelyük között. A juttatás a munkáltató számára is adómentes.
A Képviselőház és a Szenátus rábólintott a törvényre, már csak George Bush aláírására vár, aki úgy tűnik, egy kedves környezetvédelmi intézkedéssel búcsúzik az elnöki poszttól, de remélhetőleg Obama képes lesz rákontrázni.
Az Amerikai Biciklis Liga már hét éve próbálja keresztülvinni ezt a törvényt, most a demokrata Earl Blumenauer támogatásával sikerült. Az oregoni képviselő szerint végre történt egy lépés a helyes irányba.
Blumenauer, bicikli, Capitolium
A liga elnöke, Andy Clark azt mondta, hogy a szabályozást nem tartja akkora áttörésnek, de az Egyesült Államok így valamivel közelebb került a Nagy Britanniában és a világ számos részén alkalmazott szabályozásokhoz, melyek minél több embert próbálnak biciklizésre ösztönözni.
Azért nem mindenki volt elégedett, volt aki a 20 dollárt alamizsnának nevezte, hiszen az autóval járók havonta 210 dollárt kapnak parkolásra, a tömegközlekedést használóknak pedig 115 dollárt térítenek.
A liga erre a kritikára úgy reagált, hogy bár ők is a havi 80 dollárért lobbiztak, de a Kongresszusban többen kifogásolták eleve a törvényt, sokaknak pedig kifejezetten a 80 dollárral volt problémájuk.
„Összességében a havi 20 dollár kompromisszum eredménye, de a legfontosabb az volt, hogy az ügy előremozduljon.” A következő lépés a törvény betartatása, és ha már látszik, hogy a juttatásra igény van, vissza lehet térni a Kongresszushoz, hogy emeljék az összeget, mondta Clark.
Többen azt kifogásolták, hogy a törvényt a 700 milliárd dolláros mentőcsomag részeként kezelik, amit a válság kezelésére irányoznak elő. Ennek azért előnye is lehet: a törvényhozás szintjén erősödik az a vonal, hogy a fosszilis energiát alternatív forrásokkal kell felváltani – persze az egészségmegőrzés és a levegőszennyezettség javítása mellett.
Blumenauer képviselő weboldalán egyébként meglepő adatot lehet olvasni: az amerikai munkavállalók fele 8 kilométernél kevesebbet utazik munkahelyére, és ha megfelelő feltételek állnának rendelkezésre, 40 százalékkal növekedne a biciklivel munkába járók aránya. A megfelelő feltételek közé sorolja a biztonságos bicikliutakat, a munkahelyi zuhanyzót és a bicikliparkolót.
„A biciklizés jelenti a legnagyobb potenciált, hogy csökkenjen azoknak a száma, akik utas nélkül indulnak útnak autójukkal reggelente” – írja Blumenauer.