A Behance Networkön találtuk ezt a gyönyörű biciklit, Bradford Waugh terméktervező remekműve, Nulla Bicycle névre hallgat. A kerekek rögzítése és a lánc hiánya egészen új megközelítést sugall, főleg, ha használni is lehet.
Címkék: design
49 komment
A bejegyzés trackback címe:
https://kerekagy.blog.hu/api/trackback/id/tr22713301
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Before · http://azbeszt.blog.hu 2008.10.14. 14:08:19
Van ebben lánc, nyugi, csak a rögzítése más.
Before · http://azbeszt.blog.hu 2008.10.14. 14:09:55
Szerintem a fő baja, hogy küllők nélkül összerogyna a kerék fél perc alatt. Bocs a dupláért...
Átokfajzat 2008.10.14. 14:11:10
És miből van? Ránézésre ébrednek ám erők itt-ott szépen.
Átokfajzat 2008.10.14. 14:12:19
ja, cgi-ból van.
S-Works 2008.10.14. 14:16:19
Az a baj, hogy a dizájnerek többsége nem biciklizik, ezért születnek ilyen használhatatlan ötletek.
Úgy látom a hátsó kerék egy nagy fogaskerék is egyben.
Úgy látom a hátsó kerék egy nagy fogaskerék is egyben.
wh 2008.10.14. 14:28:46
Szerintem nem lánc van, hanem merev tengely, ez a nagyobb felbontású képek egyikén látszik is.
Szerintem simán lehet ilyen bringát csinálni, bár pl az első kerék simán kitörik bármikor :D
Szerintem simán lehet ilyen bringát csinálni, bár pl az első kerék simán kitörik bármikor :D
flamer 2008.10.14. 14:30:56
Before · azbeszt.blog.hu 2008.10.14. 14:08:19
Kardántengely van benne, nem lánc (a linkelt site utolsó képén teljesen jól látszik).
Szintén érdekes újÍtás, hogy se váltó, se fék nincs rajta (ill. a hátsó keréken lehet, hogy van jó kis blokkolós kontra).
Kardántengely van benne, nem lánc (a linkelt site utolsó képén teljesen jól látszik).
Szintén érdekes újÍtás, hogy se váltó, se fék nincs rajta (ill. a hátsó keréken lehet, hogy van jó kis blokkolós kontra).
S-Works 2008.10.14. 14:32:22
Kiváncsi vagyok milyen érzés lehet taposni a pedált úgy, hogy a kar rögzítése le-fel, előre-hátra mozog közben. Küllők híján dögnehéz lehet a kerék is...
Ááá ez még koncepciónak is gyenge.
Ááá ez még koncepciónak is gyenge.
csuzlisgyuri 2008.10.14. 14:32:30
nincs rajta fék...
Hammer · http://car-pencil-etc.blog.hu/ 2008.10.14. 14:36:22
mi ebben az új? Colani már bő évtizede készített kerékagy nélküli motort, kerékpárt, autót.
kartonbagoly · http://leadombrol.blogspot.com/ 2008.10.14. 14:39:26
„A dizájnernek az a munkája, hogy megnehezítse a gyártást, és lehetetlenné tegye a javítást” – (általam ismeretlen szerző)
Aki egy kicsit is ért a fizikához meg a gépészethez, elmosolyodik ezen a képen. Hogy mégis mi értelme akkor ennek a munkának? Kinyomtatva és bekeretezve jól mutat a dizájner irodájának falán.
Aki egy kicsit is ért a fizikához meg a gépészethez, elmosolyodik ezen a képen. Hogy mégis mi értelme akkor ennek a munkának? Kinyomtatva és bekeretezve jól mutat a dizájner irodájának falán.
Veér Farkas 2008.10.14. 14:41:52
Jaja, kardántengelyes. Láttam már ilyen megoldást kínai bicikliben Budapesten, egy csaj járt vele a Szimpla kertbe (még a legelsőbe). Természetesen mindenki ki akarta próbálni (a biciklit! - teringettét!), én is elkértem egy körre, teljesen jó volt vele menni.
A képen látható járgány mondjuk úton nem hiszem, hogy használható lenne, inkább képzőművészeti alkotás, mint a magyar Lois Viktor '80-as évekbeli kerékpárjai, még a hangszerszobrok előtti korszakából.
A képen látható járgány mondjuk úton nem hiszem, hogy használható lenne, inkább képzőművészeti alkotás, mint a magyar Lois Viktor '80-as évekbeli kerékpárjai, még a hangszerszobrok előtti korszakából.
Hammer · http://car-pencil-etc.blog.hu/ 2008.10.14. 14:42:25
persze ő nem ilyen "agyatlanul" rögzítette a kereket, hanem alul, ahol támaszkodik az útra, így még össze sem rogyhat
Hammer · http://car-pencil-etc.blog.hu/ 2008.10.14. 14:50:08
bocsánat, nem Colani, hanem egy másik svájci designzseni követte el : images.google.hu/images?um=1&hl=hu&q=sbarro+wheel
midnight coder 2008.10.14. 14:58:29
Az ilyesmit nem használati tárgynak készítik hanem műtárgynak. Senki nem fog az utcán ilyennel járni.
ponindex 2008.10.14. 15:02:23
S-Works!
Ha jobban megnézed, nem fog a hajtókar előre-hátra, fel-le mozogni, hiszen a gyűrű-oldali rögzítése fix, tehát ugyanúgy viselkedik, mintha közönséges középtengely lenne.
Egyébként nekem kimondottan tetszik a koncepció. Sztem van jövője :)
Ha jobban megnézed, nem fog a hajtókar előre-hátra, fel-le mozogni, hiszen a gyűrű-oldali rögzítése fix, tehát ugyanúgy viselkedik, mintha közönséges középtengely lenne.
Egyébként nekem kimondottan tetszik a koncepció. Sztem van jövője :)
LongJohnHolmes 2008.10.14. 15:04:35
A hátsó kerék még forogna, de az első meg sem mozdulna.
Max csak kézzel lehetne forgatni terhelés nélkül:)
Max csak kézzel lehetne forgatni terhelés nélkül:)
Arth · http://www.honlapuzem.hu 2008.10.14. 15:07:30
mindemellett oldalirányú erők ellen még jobban védtelen, valszeg kifordulna a két karika nagyon gyorsan
Zka · http://www.youtube.com/watch?v=_wpDbI1gca0 2008.10.14. 15:18:44
Mindkét kerék kifordulna (a hátsó jobbra/balra, az első oldalra), nincs ami rögzítve tartsa kell erővel. Használhatatlan, de látványos koncepció.
., (törölt) 2008.10.14. 15:37:17
S a centrifugális erő, honnan keletkezne?
Azért lehet biciklizni, motorozni, mert ha elindulsz, akkor már a kerekek tartanak függőlegesen.
Azért lehet biciklizni, motorozni, mert ha elindulsz, akkor már a kerekek tartanak függőlegesen.
AzHofi 2008.10.14. 15:40:41
És ilyenbe beleölte a dizájner mondjuk 100 óráját ahelyett hogy valami értelmeset csinált volna, pl szőlőkapálás.
AzHofi 2008.10.14. 15:41:56
Jichak: jó lesz az giroszkóp hatásnak is, a centrifugális erő (ami pontosan micsoda is?) hogy jön a képbe?
tyberius 2008.10.14. 15:43:05
A MAGYAR PARASZT
Az első balatoni gőzös hajó, a „Kisfaludy” 1831-ben indult meg.
Széchenyi István gróf teremtette meg a Kisfaludy Gőzhajó Társaság
néven a hajóépítő részvénytársaságot, aminek Deák Ferenc is tagja volt.
A masináját Birminghamből hajón Triesztig, onnan tengelyen Füredig
hozták. A hajótestet Füreden az angol hajóács keze alatt egy sereg
trieszti olasz és magyar hajóács ácsolta.
Az acél alkotórészeket a tóparton az ácsszérű mellett kirakták a
gyepre. Füredi parasztembert fogadtak az acél holmi mellé csősznek,
aki utóbb Eötvös Károly apjának lett a vincellérje. Ujj János volt a neve.
A lánya Jókai Mór szakácsnéja lett. Széchenyi István gróf beszédbe ele-
gyedett a hajócsősszel.
– Uram – mondotta a hajócsősz – az emberek asszongyák, bolond
dolog e'! Ki látott uram hajót vasból? Fölcsúfolódnak az urak ezzel a
vashajóval, elül a vízben! Mégis csak bolond az ánglus!
– Megmagyarázta nekik János, hogy a hajónak kereke lesz? –
kérdezi a gróf Jánost.
– Meg én, uram, de nem hiszik!
– Hát azt megmagyarázta-e nekik, hogy a kereket gőz hajtja?
– Nem én, uram, mert azt már magam sem hiszem el!
– De ha én mondom, János!
– Az az úr dolga! Én meg nem szenvedem el, hogy azt mondják a
szemembe: szamár kend János, minden bolondot elhisz kend!
A beszélgetésnek szem- és fültanúja volt a nagy hadvezér, a
„Wallenstein” néven nevezett Waldstein egyenes utóda, Waldstein
János gróf.
– Látod, Muki – mondotta Széchenyi – ezért szeretem a magyar
parasztot! Amit a maga józan magyar eszével be nem lát, azt ugyan
semmiféle uraság szavára el nem hiszi! És úgy beszél, feltartott,
egyenes fővel, mintha közülünk való volna!
(Eötvös Károly nyomán)
Magyar történelem anekdótákban. Dante Könyvkiadó, Budapest 1943.
Elbeszéli: Bevilaqua Borsody Béla dr. 250-254.
Az első balatoni gőzös hajó, a „Kisfaludy” 1831-ben indult meg.
Széchenyi István gróf teremtette meg a Kisfaludy Gőzhajó Társaság
néven a hajóépítő részvénytársaságot, aminek Deák Ferenc is tagja volt.
A masináját Birminghamből hajón Triesztig, onnan tengelyen Füredig
hozták. A hajótestet Füreden az angol hajóács keze alatt egy sereg
trieszti olasz és magyar hajóács ácsolta.
Az acél alkotórészeket a tóparton az ácsszérű mellett kirakták a
gyepre. Füredi parasztembert fogadtak az acél holmi mellé csősznek,
aki utóbb Eötvös Károly apjának lett a vincellérje. Ujj János volt a neve.
A lánya Jókai Mór szakácsnéja lett. Széchenyi István gróf beszédbe ele-
gyedett a hajócsősszel.
– Uram – mondotta a hajócsősz – az emberek asszongyák, bolond
dolog e'! Ki látott uram hajót vasból? Fölcsúfolódnak az urak ezzel a
vashajóval, elül a vízben! Mégis csak bolond az ánglus!
– Megmagyarázta nekik János, hogy a hajónak kereke lesz? –
kérdezi a gróf Jánost.
– Meg én, uram, de nem hiszik!
– Hát azt megmagyarázta-e nekik, hogy a kereket gőz hajtja?
– Nem én, uram, mert azt már magam sem hiszem el!
– De ha én mondom, János!
– Az az úr dolga! Én meg nem szenvedem el, hogy azt mondják a
szemembe: szamár kend János, minden bolondot elhisz kend!
A beszélgetésnek szem- és fültanúja volt a nagy hadvezér, a
„Wallenstein” néven nevezett Waldstein egyenes utóda, Waldstein
János gróf.
– Látod, Muki – mondotta Széchenyi – ezért szeretem a magyar
parasztot! Amit a maga józan magyar eszével be nem lát, azt ugyan
semmiféle uraság szavára el nem hiszi! És úgy beszél, feltartott,
egyenes fővel, mintha közülünk való volna!
(Eötvös Károly nyomán)
Magyar történelem anekdótákban. Dante Könyvkiadó, Budapest 1943.
Elbeszéli: Bevilaqua Borsody Béla dr. 250-254.
tyberius 2008.10.14. 15:46:24
(még mielőtt bárki magára veszi, ezt még valamikor általános iskolás koromban olvastam egy olvasókönyvben, aztán most eszembe jutott... mi mindenre jó a Google :))
lopici_gaspar 2008.10.14. 15:48:19
errol a bringarol az adocsokkentessel novelheto koltsegvetesi bevetel jut eszembe :D
nfr 2008.10.14. 15:50:16
biciklizéskor nem a centrifugális erő tart meg, hanem az, hogy egyensúlyozol.
nfr 2008.10.14. 15:51:37
képzeld el hogy az országúti bringák pehelykönnyű kereke megtartaná az 50 kilós embert
Átokfajzat 2008.10.14. 15:52:28
Esetleg kijöhetnének egy downhill verzióval is.
-putyin- 2008.10.14. 16:08:37
mi az az "ufóbicikli"?
mi az az ufó? mert UFO-ról már hallottam.
egy Unidentified Flying Object viszont nem tud biciklizni, mivel az valami repülő tárgy, amit nem sikerült beazonosítani. még csak nem is feltétlenük földönkívüli dolgot jelent.
mi lenne, ha mielőtt leírsz valamit, amiről lövésed sincs, előtte megnézed?
mi az az ufó? mert UFO-ról már hallottam.
egy Unidentified Flying Object viszont nem tud biciklizni, mivel az valami repülő tárgy, amit nem sikerült beazonosítani. még csak nem is feltétlenük földönkívüli dolgot jelent.
mi lenne, ha mielőtt leírsz valamit, amiről lövésed sincs, előtte megnézed?
Netuddki. 2008.10.14. 16:11:22
Csak azt nem értem kerék minek rá?
bAnál Amál 2008.10.14. 16:20:55
Ez elül a vízben, az tuti!
flamer 2008.10.14. 16:29:57
-putyin- 2008.10.14. 16:08:37
Mi lenne, ha mielőtt leírsz valamit, amiről lövésed sincs, előtte megnézed? Például utánanézhetnél annak, hogy a szavak jelentése miképp változik, hogyan válik mozaikszó rendes szóvá stb.
Aztán akkor a végén nem tűnnél kötözködő hülyegyereknek.
Mi lenne, ha mielőtt leírsz valamit, amiről lövésed sincs, előtte megnézed? Például utánanézhetnél annak, hogy a szavak jelentése miképp változik, hogyan válik mozaikszó rendes szóvá stb.
Aztán akkor a végén nem tűnnél kötözködő hülyegyereknek.
kartonbagoly · http://leadombrol.blogspot.com/ 2008.10.14. 16:47:12
@putyin
Ha anajdentifájd az a flájing obdzsekt, akkor bármi lehet, akár még bicycle is, nemde?
Ha anajdentifájd az a flájing obdzsekt, akkor bármi lehet, akár még bicycle is, nemde?
nade 2008.10.14. 17:17:07
Mutatnék egy hasonló dörzsmeghajtású csodát:
napielet.hu/napi/rovat/kerekpart/3529/eletstilus_bicikli
Futurisztikus!
napielet.hu/napi/rovat/kerekpart/3529/eletstilus_bicikli
Futurisztikus!
., (törölt) 2008.10.14. 17:38:03
A velem vitatkozóknak! "Giroszkóp hatás" ami nincs, mert ua, amiről beszélek, vagy centrifugális erő:
hu.wikipedia.org/wiki/Centrifugális_erő
Ergo, azért nem borulsz fel, mert nem engedi a tehetetlenségi erő, nem azért mert egyensúlyozol.
A motoros azért dől be olyan látványosan a kanyarban, mert akkora sebességnél, olyan látványos az erő átadása, hogy ki tudja téríteni az irányából.
Az egyensúlyozásnak csak minimális szerepe van.
Próbáljátok ki, hogy kiszerelt bicikli kereket az agynál fogva megpörgettek, és próbáljátok kitéríteni más szögbe.
hu.wikipedia.org/wiki/Centrifugális_erő
Ergo, azért nem borulsz fel, mert nem engedi a tehetetlenségi erő, nem azért mert egyensúlyozol.
A motoros azért dől be olyan látványosan a kanyarban, mert akkora sebességnél, olyan látványos az erő átadása, hogy ki tudja téríteni az irányából.
Az egyensúlyozásnak csak minimális szerepe van.
Próbáljátok ki, hogy kiszerelt bicikli kereket az agynál fogva megpörgettek, és próbáljátok kitéríteni más szögbe.
9mmPara 2008.10.14. 17:40:45
Ez a bringa nagyon állat és szerintem mai anyagokból meg is lehetne üzembiztosra csinálni. Kéne.
Blog.hu-s nickname 2008.10.14. 18:03:35
Kedves Kolompár!
.
Légyszíves vegyél már elő egy fizika könyvet!!
(Amit írsz, abban van némi igazság, de úgy összességében - khmm - nem korrekt!)
.
(Azaz: a centrifugális erő, az teljesen más! Olvass utána a giroszkópnak is a wikin!!)
.
Légyszíves vegyél már elő egy fizika könyvet!!
(Amit írsz, abban van némi igazság, de úgy összességében - khmm - nem korrekt!)
.
(Azaz: a centrifugális erő, az teljesen más! Olvass utána a giroszkópnak is a wikin!!)
Martian (törölt) 2008.10.14. 18:08:42
Ha a teljes USA éves katonai költségvetés és a hozzá tartozó technológia rendelkezésre állna a megépítéséhez, frankó bicaj lenne belőle.
:))
:))
Blog.hu-s nickname 2008.10.14. 18:08:57
Amit írsz, az nem rossz, csak kérlek, ne magyarázd el!!! Aki meg egyensúlyozni akar, tegye helyben. Megnézem!!! :-)
Martian (törölt) 2008.10.14. 18:12:59
"Próbáljátok ki, hogy kiszerelt bicikli kereket az agynál fogva megpörgettek, és próbáljátok kitéríteni más szögbe."
Na igen... egyszer egy fizikus kiváncsiságból épített egy olyan bringát, amiben semlegesítette a kerekek giroszkóp-hatását... a tapasztalatai szerint egy kicsit nehezebb volt stabilan irányítani, de lényegbevágó különbséget nem észlelt.
De pl. egy tandemet is meg kell tanulni irányítani.
Na igen... egyszer egy fizikus kiváncsiságból épített egy olyan bringát, amiben semlegesítette a kerekek giroszkóp-hatását... a tapasztalatai szerint egy kicsit nehezebb volt stabilan irányítani, de lényegbevágó különbséget nem észlelt.
De pl. egy tandemet is meg kell tanulni irányítani.
Szűcslaci 2008.10.14. 18:22:38
Miből gondoljátok, hogy a kerekek nincsenek átlátszó tárcsával erősítve?
sityu · http://www.sit.yu 2008.10.14. 18:48:10
A giroszkóp hatáshoz: nem a tengely a lényeg, hanem a forgás, ergo, ha ez a tengely nélküli kerék forog, akkor giroszkóp hatás is van.
A hatás semlegesítéséhez: valószínűleg bekenhette giroszkóphatás-semlegesítő kenőccsel, mert ha kereke forgott, akkor a hatásnak is meg kellett jelennie (szerintem még akkor is, ha siklócsapágyas lánckeréken suhant a bicaj). Egyszóval szerintem (legjobb tudomásom szerint) tényleg számottevő az egyensúlyozásban az említett hatás.
A hatás semlegesítéséhez: valószínűleg bekenhette giroszkóphatás-semlegesítő kenőccsel, mert ha kereke forgott, akkor a hatásnak is meg kellett jelennie (szerintem még akkor is, ha siklócsapágyas lánckeréken suhant a bicaj). Egyszóval szerintem (legjobb tudomásom szerint) tényleg számottevő az egyensúlyozásban az említett hatás.
Martian (törölt) 2008.10.14. 19:13:44
Itten van a bicaj stabilitásának tudománya, akár giroszkóp hatás nélkül is:
socrates.berkeley.edu/~fajans/Teaching/MoreBikeFiles/JonesBikeBW.pdf
(David E. H. Jones: The Stability of the Bicycle, Physics Today 1970/23 34-40 oldalakon)
socrates.berkeley.edu/~fajans/Teaching/MoreBikeFiles/JonesBikeBW.pdf
(David E. H. Jones: The Stability of the Bicycle, Physics Today 1970/23 34-40 oldalakon)
Kopi3.14 2008.10.14. 19:38:09
nem pontszeru tomeggel rendelkezo testnek forgasnal midnig lesz perdulete- a giroszkophatas azonnal fellep. Pontszeru tomegnek akkor lesz perdulete, ha nem halad at rajta a forgastengely. A mozgo kerekpart, es a mozgo motorkerekpart a haladasi irany es a fuggoleges tengely(z) altal meghatarozott sikban a kerekek perdulete tartja. Ami miatt szepen el is donti a kerek magat, plusz a kerekpart kormanyzaskor az az utanfutasbol adodo perduletvaltozas.
Ilyen kullo nelkuli kerekeket mar epitettek custom motorkerekparokra, sot, asszem a Franco Sbarro designstudionak egy mukodo szemelygepkocsi prototipusa is votl belole sok evvel ezelott. Igaz azoknal nem a kerek tetejenel volt az eroatadas, hanem kozeptajon.
Egyebkent a terhelest ott is elviseli egy kerek, ha kelloen merevre van tervezve, vagyis kelloen eros anyagbol-plusz megfelelo mennyisegu anyagbol, kelloen eros profil mellett alakitjak ki. Ha pedig egy merev, nem forgo gyurut is melletesznek egybol javul a terhelesi problema is. Sot, az feltelen kell is a szerkezet mukodesehez, mert kulonben lazan lefordul a vaz a kerekeken es majd a talaj megtarja z-ben, a tengelytav meg megno egy poppet.
Ami viszitn biztos: ez nem komfortos megodlas, rengeteg plusz sulyt igenyel, es ezen suly jelentos resze forgo tomeg, vagyis a gyorsitas, lassitas nem a legjobb. A kardanhajtas vesztesege nagyobb a lanchajtasenak, de legalabb gondozasmentesebb es nehezebb.A nehezebb elso kerek pedig a kormanyzast rontja.
Ilyen kullo nelkuli kerekeket mar epitettek custom motorkerekparokra, sot, asszem a Franco Sbarro designstudionak egy mukodo szemelygepkocsi prototipusa is votl belole sok evvel ezelott. Igaz azoknal nem a kerek tetejenel volt az eroatadas, hanem kozeptajon.
Egyebkent a terhelest ott is elviseli egy kerek, ha kelloen merevre van tervezve, vagyis kelloen eros anyagbol-plusz megfelelo mennyisegu anyagbol, kelloen eros profil mellett alakitjak ki. Ha pedig egy merev, nem forgo gyurut is melletesznek egybol javul a terhelesi problema is. Sot, az feltelen kell is a szerkezet mukodesehez, mert kulonben lazan lefordul a vaz a kerekeken es majd a talaj megtarja z-ben, a tengelytav meg megno egy poppet.
Ami viszitn biztos: ez nem komfortos megodlas, rengeteg plusz sulyt igenyel, es ezen suly jelentos resze forgo tomeg, vagyis a gyorsitas, lassitas nem a legjobb. A kardanhajtas vesztesege nagyobb a lanchajtasenak, de legalabb gondozasmentesebb es nehezebb.A nehezebb elso kerek pedig a kormanyzast rontja.
Viszketeg · http://zagyvasag.blog.hu 2008.10.14. 22:38:39
Giroszkóposok, próbáljátok ki, hogy nem egyensúlyoztok! Egyszerű. Egy villamossínbe ugrasszátok be a bringa kerekét és tekerjetek olyan gyorsan, hogy a giroszkóp hatás megtartson! :)