Októberig összesen 12,4 kilométer bicikliutat és biciklis sávot ad át a főváros, jelentette be sajtótájékoztatóján Vitézy Dávid, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) Zrt. vezetője. A fejlesztések nem a belvárosban, hanem az agglomerációban valósulnak meg, hogy a kerékpárral ingázók számára megkönnyítsék a központba jutást.
Hat helyen lesz könnyebb a biciklis bejárók reggeli és esti útja: a Csepelről érkezők északi-déli irányban a Szabadkikötő úton épült 2,9 kilométernyi bicikliúton tekerhetnek a centrum felé, át a Kvassay-hídon. A kerékpárút mellett két darab, 30 férőhelyes, biztonságos kerékpártárolót is építenek.
Egyszerűbb lesz a Csepel és Pesterzsébet közt közlekedők élete is, mivel 1,2 kilométernyi kerékpárutat építettek a két városrész közt, a Gubacsi hídon keresztül. Mindehhez három helyen alakítanak ki tárolót 32 hellyel.
A Pesti úton két ütemben épül kerékpársáv, amely az Örs vezér tere biztonságosabb elérését teszi majd lehetővé. Az összesen 6,9 kilométernyi fejlesztésből 2,7 kilométeren nem hoztak létre új sávot, hanem a környező, kis forgalmú utcákba vezetve jelöltek ki útvonalat. A szakaszon hét helyen épül tároló összesen 66 biciklinek.
Szintén az Örs vezér tere megközelítését teszi lehetővé a Kőbánya központjából a Fehér úton futó 1,5 kilométernyi biciklis fejlesztés. Óbudán pedig a Bécsi út-Nagyszombat utca útvonalon festenek fel kerékpáros nyomvonalat, 800 méternyi épített és 1400 méternyi jelölt résszel. Ebben a térségben készül még 14 darab 160 férőhelyes tároló.
A biztonságos tárolókra rákérdezve a sajtótájékoztatón elmondták, hogy a biztonságot a térfigyelő kamerák jelentik.
A hat fejlesztést már augusztusban elkezdték, és októberig mindegyiket be is szeretnék fejezni. A projekt 700 millió forintba kerül, amelyből 450 milliót az EU biztosít.
Ezer bicikli a belvárosért
Vitézy Dávid kiemelte, hogy kerékpáros fejlesztések zajlanak Budapest központjában is. Elhárították a Thököly út és Hungária körút kereszteződésének problémáját. A Thököly úton futó kerékpárút ugyanis véget ér a Hungária körútnál, és mostanáig a bicikliseknek le kellett szállniuk, hogy onnan tolják járművüket. Az életszerűtlen helyzetet szerdától számolják fel: ekkor készül el a felfestés és a kerékpárosok haladását szabályozó közlekedési lámpa.
A belvárosi fejlesztések azonban nem útvonalak szerint, hanem hálózatos rendszerben épülnek majd ki. A BKK-vezető szerint ugyanis csak az egymással kapcsolódó kerékpárutak építése célravezető. A belvárosi kerékpáros infrastruktúrát a közbringa rendszer kiépítése katalizálja majd.
A sajtótájékoztatón elhangzott, hogy hamarosan Budapest is megkezdi a világ több nagyvárosában már bevált bérbiciklirendszer kiépítését. A Hutiray Gyula alpolgármester elmondta, hogy a fejlesztésre 1,3 milliárd forintot biztosít a főváros. A nagyobb részben EU-s forrásokra támaszkodó, Bubi nevű projekt Vitézy szerint azoknak jelent segítséget, akik a napi közlekedésük egészét nem biciklivel bonyolítanák, de napközben szívesen vennének igénybe biciklit. A Bubi jelenleg előkészítő szakaszban van. A tervek szerint kezdetben 13 négyzetkilométeres területen működne 74 állomással és ezer biciklivel.
„Ennyi biciklihez már új forgalmi rend kell” – mondta Vitézy, rámutatva, hogy a kölcsönző rendszer kiépítésével együtt dolgoznák át Budapest belső részének forgalmi rendjét.
Az Andrássy utat is átalakítanák
A közlekedés átstrukturálásának alapelve, hogy nem feltétlenül kell bicikliutakat építeni, a biciklis sávok vagy a kerékpáros nyomvonal jobban működik városi körülmények között. A fejlesztésnél nem az útra, hanem a közlekedési csomópontok megfelelő kialakítására fókuszálnak majd.
A konkrét tervekről szólva a BKK-vezető megemlítette a Nyugati tér keresztezésének átgondolását, amely jelenleg csak a felüljáró használatával lehetséges a bicikliseknek. Fontosnak tartotta, hogy a hidakon is át lehessen menni kerékpárral, ez jelenleg csak a Margit-hídon lehetséges. A Keleti pályaudvar környékének rendszerébe is beillesztik az eddig kifelejtett kerékpáros infrastruktúrát.
Vitézy kerülendőnek tartja a Bajcsy Zsilinszky úti gyalogos-kerékpáros út példáját. „Ellenzem, hogy a gyalogos és kerékpáros közlekedés egy helyen folyjon” – mondta, mivel ez konfliktusokhoz vezet. Garancsi István miniszterelnöki megbízott az Andrássy úti, veszélyes bicikliút átalakítását helyezte kilátásba.
Az utolsó 100 komment: