Friss topikok

Címkék

afrika (4) alkohol (11) andrássy (3) armstrong (4) ausztrália (6) autómentes (24) autós biciklis ellentét (3) baleset (35) bam (4) bérbicikli (30) bicikli (18) biciklibulvár (6) bicikliparkoló (8) biciklis futár (9) bicikliút (134) bírság (10) biztonság (54) biztosítás (5) bkk (8) bkv (9) bringázz a munkába (4) bubi (14) buda (3) budapest (79) buszsáv (3) cannondale (4) critical mass (50) dánia (3) demonstráció (5) design (31) divat (8) downhill (8) dr kerékagy (5) egyesült államok (4) emelés (3) empamo (6) energia (3) energia bringa (5) építkezés (4) extrém kerékpár (3) e bike (5) felmérés (6) film (6) fotó (4) futár (3) gkm (4) google (4) gyerek (3) hátizsák (3) herebántalom (5) hibrid (4) híd (10) infrastruktúra (6) járda (3) kampány (4) képzőművészet (7) kerékagy (3) kerékpár (15) kerékpárbarát (3) kerékpárosklub (5) kerékpársztráda (6) kerékpártároló (3) kerékpárút (3) kína (3) kiskörút (7) kocsma (6) koppenhága (4) közbicikli (3) közbringa (3) közlekedés (4) kresz (17) kvvm (3) lakat (5) lámpa (4) levegő (7) london (15) lopás (16) magyar kerékpárosklub (3) margit híd (25) maszk (3) máv (7) mkk (3) mtb (3) nagy-britannia (3) new york (9) nyereg (7) obama (4) önkormányzat (21) orfk (4) párizs (7) parkolás (4) parlament (4) rakpart (3) regisztráció (3) rendőr (35) schwinn csepel (3) sisak (14) statisztika (3) szeged (3) szerviz (3) szex (5) sztrájk (8) tábla (4) tél (10) térkép (5) tolvaj (5) túrázás (8) urbánus (39) városi biciklizés (44) verseny (3) videó (12) világítás (6) víz (4) vonat (4) zene (5) Címkefelhő

Mérővel tekerhetnek a kételkedők

2011.05.27. 13:33 - kirk kapitány

Lemérhetik áramfejlesztői képességüket a kerékpárosok. Az ELMÜ Energiabringája szombaton és vasárnap a Városligetben üzemel, aki akarja, kipróbálhatja, hány Wattra van hitelesítve valójában.

A legedzettebb biciklis is csak egy törpeerőmű, bár a jelek szerint ez meglepő, hiszen rengetegen kételkedtek az eddigi mérések eredményeiben. Az Energiabringa első kísérleti bemutatóján ugyanis hat nap alatt ötszáz ember tekert össze 2000 Wh-t. Sokan úgy számoltak, hogy kerékpárosok ennél jóval több teljesítmény leadására képesek.

A hétévén a Petőfi Csarnok mellett le lehet mérni, megbirkózik-e egy bringás a vasalóval. A tekerésért egy kódszám jár, amivel a Facebookon mindenki összehasonlíthatja eredményét a többiekével.

kerekagy

Címkék: energia bringa

57 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://kerekagy.blog.hu/api/trackback/id/tr952936528

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Mon3 2011.05.27. 15:30:01

Ez nem újdonság. Én rendszeresen töltöm a kerékpárommal a mobilt, a pda-t, és ha a szükség úgy hozza, aksijaimat is.

harcsabajuszos 2011.05.27. 16:38:02

Egyszer gondolkodjatok már el végre ezen a valótlan számon, ahelyett, hogy mantraként ismételgetitek.
Én 250 Wh-t tekerek egymagam, pedig nem vagyok cölöplábú pályabringás.
6 nap alatt 500 akkor mennyit tekerhet?

ex-dr. vuk 2011.05.27. 16:47:28

tenyleg, van agydinamohoz USB kivezetes toltohoz? fasza lenne..

Goompah 2011.05.27. 17:18:01

@Oreg:

Ezt elhiszem, de mennyi idő alatt?

cenzurázott amatőr 2011.05.27. 18:53:40

@Oreg: ott a pont :)

Valami nagyságrendi tévedés lehet. Egy átlag vasárnapi kerékpáros is simán lead 100-150 W teljesítményt.
Talán úgy tudnám értelmezni, hogy 6 nap alatt egy csomó holtidővel együtt 500-an tekertek bele valamennyit, és a végösszeg 2 kWh. Mert ha a 2000 Wh-t elosztjuk 144 órával, az csak 13 Watt teljesítménynek felel meg, ami kábé a az áttétel megforgatásához elegendő, terhelés nélkül.

Néhány éve valamelyik Népligeti kerékpáros kiállításon volt kint egy profi fékpad, azt 2-300 Wattra simán fel lehetett tekerni, egy versenyző 1 kW fölötti teljesítményt produkált anélkül hogy különösebben bele akart volna halni. Igaz, ott egy normális üléspoziciójú kerékpár volt állványra téve, klipszes pedállal.

Ha egy gagyiáruházi elektromos kerékpár a maga 300 Wattjával kb 25 km/h sebesség elérésére képes, akkor az elektromos rendszer veszteségeit belekalkulálva is 200 W körüli teljesítmény a bringa hajtására megy el. Ugyanezt egy embernek is le kell adnia, ugyanakkora sebességhez.

Brian Allen a La Manche csatornát kizárólag emberi erővel átrepülve folyamatosan 1 kW körül teljesített.

radirpok123 2011.05.27. 18:57:48

@vuk_: van hát, például:
peterwhitecycles.com/ewerk.asp
ez talán a legdrágább. De építhetsz magadnak házilag is...

magyar bucó 2011.05.27. 19:18:39

@Oreg: "Én 250 Wh-t tekerek egymagam"

Mennyi idő alatt?

iovialis 2011.05.27. 19:36:35

Üdv.

Oreg-et ne zaklassátok felesleges kérdésekkel:) 250 Wh-ban benne van a "h" Legyszerűsítve ez a szám azt jelenti, hogy egy óra alatt folyamatosan 250 W teljesítménnyel dolgozik; 60 perc után az összes leadott teljesítménye 250 Wh lesz. Ez SI-n kívüli mértékegység, de a villamos nyűvek azért nyugodtan számolhat vele, bár, a fogyasztás volumene miatt a kWh játszik.

Písz:)

Goompah 2011.05.27. 19:46:11

@iovialis:

Vagy még jobban leegyszerűsítve azt, hogy 43 percen és 27 másodpercen át folyamatosan 345.2243959 wattal. :D

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2011.05.28. 00:18:06

@Mon3:

Mennyi idő (km) alatt tudsz egy mobilt feltölteni? Menyi volt hozzá a cucc?

Nagykócsag 2011.05.28. 01:16:45

egy magyar megoldás: technet.hu/telefon/20100427/bike2usb_-_usb-toltot_a_biciklire/
többen mondták már, hogy jó

dukeekud 2011.05.28. 02:26:47

@cenzurázott amatőr: "
Valami nagyságrendi tévedés lehet. Egy átlag vasárnapi kerékpáros is simán lead 100-150 W teljesítményt."

Nem biztos, lehet hogy, csak az arra tenfergok par percre felultek ra, es lepes sebesegben hajtottak, vagy nem sokkal gyorsabban.
500 embernel 4 Wh az atlag. Ez megfelel 6 percnyi 40 Wattos, vagy 3 percnyi 80 wattos teljesitmenynek. Nem valoszinu, hogy ennel tobb idot toltene vele egy arra setalo. Meg ha valaki megtekerte is 200-300 wattal, akkor meg, 1 perc alatt elege lett.

Julius-002 2011.05.28. 04:40:07

@cenzurázott amatőr:
"Brian Allen a La Manche csatornát kizárólag emberi erővel átrepülve folyamatosan 1 kW körül teljesített."

Ez kizárt!
Nem az átrepülés, hanem a konstans 1000 watt leadása. Folyamatos 300 watt is elég megterhelő. 1 kWatt teljesitményt pedig csak jó fizikumú emberek képesek termelni, de azt sem órákon át, hanem max. 20-30 percig.

Julius-002 2011.05.28. 04:49:59

"Egy ponton kis híján teljesen elhagyta az ereje, mert a reméltnél erősebb volt az ellenszél. Végül mégis sikerült átjutnia a
francia partra, leszállás közben némi oldalszeles "rádli" következett, közben az egyik szárny eltörött, maga Bryan a végtelenségig kimerülten szállt ki a szerkezetből.
Összesen 35,8 km-t tett meg 2 óra 49 perc alatt, legnagyobb sebessége 29 km/ó volt."

kilobike 2011.05.28. 06:01:53

Hogyan számoljátok ki a leadott teljesítményt? Úgy értem, milyen értékekből?

Reggie 2011.05.28. 06:32:02

@kilobike: Mindenbizonnyal generatorra kotott terheles feszultseget/aramat merik, es abbol szamoljak. Ez a legegyszerubb es legpontosabb.

huta9020 2011.05.28. 07:45:04

@cenzurázott amatőr: "... azt 2-300 Wattra simán fel lehetett tekerni, egy versenyző 1 kW fölötti teljesítményt produkált anélkül hogy különösebben bele akart volna halni."
Ennyit esetleg másodpercekre, de inkább nem jól mértek. Egy nagy emelkedőn a profik 450-480 W átlagteljesítményt tudnak leadni (nem órákon át!), a csúcs 600-700 W, de ennyit csak másodpercekre.

magyar bucó 2011.05.28. 07:57:55

@kilobike: A P=U*I képlettel. :)

A realitásokhoz: Hosszabb távon egy ló sem éri el az 1 kW-ot. Pedig egy "picit" nagyobb és erősebb, mint egy ember...

midnight coder 2011.05.28. 09:26:10

@dukeekud: Egyszerűbb ha az elektromos bicajokból indultok ki. Ezek teljesítménye 200W körül mozog, a sebességük pedig 20-25 Km/óra körül van. Kb. ezt tudja az átlag honpolgár is, a 20 éves edzett fiatal biciklisfutár nyilván többet, a 70 éves bácsika nyilván sokkal kevesebbet.

Reggie 2011.05.28. 10:12:37

@midnight coder: A 25km/h nem a motor teljesitmenye miatti korlat. Az akkumulatoroknak nem tesz jot, ha tul nagy a terheles. Ezen felul azt is szamitasba kell venni, hogy a fordulatszammal forditottan aranyos a nyomatek.

Reggie 2011.05.28. 10:15:39

@Reggie: Meg annyit akarok hozza tenni, hogy egy 300W-os elektromos robogo vegsebessege akar 40km/h is lehet.

cenzurázott amatőr 2011.05.28. 10:41:57

@Reggie: Egyenáramú szénkefés motoroknál. Viszont az elektromos kerékpárok motorja nem ilyen.

Goompah 2011.05.28. 10:45:58

@Reggie:

"a fordulatszammal forditottan aranyos a nyomatek."

Ez így nem egészen igaz. Az elektromotor nyomatéka kizárólag az áramfelvételtől függ.

Reggie 2011.05.28. 10:47:57

@cenzurázott amatőr: A 3fazisu indukcios motorok(aszinkron) nyomateka is csokken a fordulatszammal, csak nem olyan drasztikusan.

Reggie 2011.05.28. 10:53:14

@Goompah: Az aszinkron 3fazisu motor nyomateka: M=3p/w * Uk*Up/Xd * sin Beta

Ahol p: polus szam
w: szogsebesseg
Xd: szinkron reaktancia
Up: polusfeszultseg
Uk: rakapcsolt feszultseg
Beta: terhelesi szog

kerdes van?

Goompah 2011.05.28. 11:02:06

@Reggie:

Semmi kérdés, te nyilván szabályozatlan motorról beszélsz, én meg szabályozottról. És természetesen mindig ugyanazzal a motorral végzem a méréseket.

Terveztem és építetem épp elég ucontroller-vezérelt szabályzót ahhoz, hogy tapasztalatból beszéljek.

Reggie 2011.05.28. 11:03:32

@Goompah: Teny, hogy fugg az aramtol erosen, de a fordulatszam novekedesevel csokken a nyomatek. Nyilvan nem 0-ra, de csokken valamelyest.

Goompah 2011.05.28. 11:09:04

@Reggie:

Ez már abban a szegmensben van, ahol vagy a vas kezd telítődni, vagy pl. elérted a max. ráadható feszültséget. Ezért van az, hogy az igényesebb vezérlők nyomatékmérőt alkalmaznak, nem támaszkodnak csak az áramfelvételre.

Reggie 2011.05.28. 11:09:52

@Goompah: De tuttommal te erosaramot vegeztel, ugyhogy biztos emlekszel meg a felvett nyomatek gorbekre, azok pedig nem vizszintesek a vege fele, hanem csokken.

Goompah 2011.05.28. 11:11:38

@Reggie: Bölcsészkart végeztem. :D

cenzurázott amatőr 2011.05.28. 11:13:50

Közben számolgattam, a 100W könnyebb elképzelhetősége kedvéért:
Egy 170 mm karhosszúságú hajtómű kerülete 1,067m.
100N (10kg) átlagos erővel hajtani még elképzelhető. Másodpercenként egy pedálfordulat még szintén nem az extrém terhelés kategória.
Eme tevékenységet egy órán keresztül folyamatosan végezve az annyi mint 384,12 kJ munka. Visszaosztva teljesítményre 106,7 Wh.
Tudom hogy a 3600-at oda-vissza kihagyhattam volna, csak a könnyebb szemléltetés kedvéért...

Helyesbítenem kell egy korábbi bejegyzésemet, a fentieket figyelembe véve a folyamatos 1kW tényleg túl soknak tűnik.

Reggie 2011.05.28. 11:24:22

@Goompah: Hoppa:) A regebbi hozzaszolasaidbol azt szurtem le, hogy a motorokhoz ertesz es ezert kovetkeztettem erre. Vannak meg meglepetesek:)

Reggie 2011.05.28. 11:31:07

@cenzurázott amatőr: Ha szamolnal attetelt(vagy megnezed a sajat kerekparodon), akkor a kerekatmero segitsegevel meg a sebesseg is meglenne melle.

kilobike 2011.05.28. 11:31:13

@Reggie: azt úgy értem, de ha nincs ilyenem, akkor miből számolod ki? Egyáltalán ki lehet? (megtett út, sebesség, idő, stb.)

kilobike 2011.05.28. 11:32:35

@magyar bucó: világos:-) Az a baj, hogy a kerékpáron nem tudok se feszültséget, se áramot mérni:-)

cenzurázott amatőr 2011.05.28. 11:43:08

@Reggie:
Csak a hajtás felől néztem.
De ha beleszámolom az áttételt is, akkor 53/14 a leghosszabb fokozatom, a kerék kerülete 215 cm, tehát 8,13 m/s (29,3 km/h) a sebesség.
Az a baj, hogy a pedálon kifejtett erőt nem ismerem, a 100N csak egy hasraütés volt, a könnyebb elképzelhetőség kedvéért, érzésem szerint 30-as tempónál azért ennél jóval több szükséges.

Reggie 2011.05.28. 12:44:41

@cenzurázott amatőr: Szerintem is a 100N eros alulbecsles.
@kilobike: Megtett ut, sebesseg, stb semmire sem jo, mivel a legellenallast nem lehet menet kozben merni(a dolesszog es a tomeg meg megoldhato hegymenetnel). Eddig egyetlen eletkepes megoldast lattam, es ott a pedalok tengelyet buheraltak meg: eromerot es fordulatszam merot raktak bele, igy ki lehetett szamolni.

kilobike 2011.05.28. 17:47:59

@Reggie: elégetett kalóriából nem lehet visszaszámolni?
Csak mert láttam néhány profinál, hogy a teljesítményt is mérik edzésen, de gondolom nem generátor van a bringájukban:-)

Goompah 2011.05.28. 18:02:03

@kilobike:

A generátor nem méri a teljesítményt? Eddig úgy hittem, méri.

Az egyetlen ötletem a kérdésedre az, hogy edzés előtt felboncolják az ürgét és leltárba veszik, milyen anyagból mennyi van benne, majd ugyanezt megteszik edzés után is. Aztán kiszámolják a különféle elégetett anyagok égéshőjét. :D

Csak a kibocsájtott CO2-ből nem lehet, mert abból még nem derül ki, mi oxidálódott. Esetleg berakod egy igen jól hőszigetelt helyiségbe és megméred a hőmérséklet emelkedését. De ez is csalna, mert a szigetelőanyag is melegszik.

Legjobb lenne talán vákuumban edzeni, mert akkor csak a hősugárzását kellene mérni. :D Persze lélegzés nélkül, mert a kifújt meleg levegő is hőenergiát visz el.

Meg amúgy is, ebből nem derül ki, mennyi a hasznos munka és mennyi a test mozgatására fordított energia, vagy pl. a szervezet hatásfoka, ami egyénenként változó.

Remélem, sikerült hasznosítható ötleteket adnom. :P

midnight coder 2011.05.28. 18:12:46

@kilobike: Nem. Egyrészt az hogy ki mennyire hasznosítja az energiát sok mindentől függ. Másrészt, a szervezet alapjáraton is fogyaszt, méghozzá nem keveset. A szervezetben a legtöbb kalóriát az agyad működése használja el.

Reggie 2011.05.28. 23:29:24

@kilobike: Ha padon edzenek, akkor a padba van beleepitve. Ha szabadban edzenek, akkor vagy az van, amit fent emlitettem, vagy van egy masik modszer, amelyik valoban a sebessegbol, dolesszogbol stb. probalja meg szamolni, de mivel a legellenallas sok mindentol fugg, igy nagyon pontatlan eredmenyt ad(cserebe olcsobb a szerkezet).

alexfly 2011.05.29. 13:18:53

A Kerékpárosok könyvének 37-40. oldalán elég részletesen ki van fejtve ez a kérdés...
És elég korrektnek is tűnik.

Julius-002 2011.05.30. 00:58:28

Korábbi bejegyzésemben a 20-30 percet 20-30 másodpercnek akartam volna irni.

Julius-002 2011.05.30. 01:13:44

Átlagember teljesitőképessége, folyamatos munkavégzés esetén kb. 100 wh.

Mon3 2011.05.30. 11:18:51

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn:

Igazából pda-t szoktam vele tölteni, ha teljesen lemerült. Arra tökéletesen jó, hogy használni tudjad. De a tényleges feltöltés egy kicsit macerás. Én egy óra városi forgalom alatt tudtam 10 %-ot belerakni agydinamóval(6v, 3w) és egy usb-s kimenettel rendelkező elektronikával.

Mon3 2011.05.30. 11:29:44

@Mon3: "Menyi volt hozzá a cucc?"

Négy éve vettem az agydinamót 20 eFt-ért. Az elektronika alapját akkor 1600-ért vettem az interneten egy magyar sráctól, aki ezt profi módon készíti, és ezt egy kicsit átalakítottam, hogy több mindenre tudjam használni.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2011.05.30. 18:57:29

@Mon3:
Kösz.

Egy jobbfajta szivargyújtós töltő is 5-6 ezer Ft. - Ha figyelembe vesszük, hogy nem elterjedt cucc, akkor akár azt is mondhatnám, hogy olcsó.

TrueY · http://qltura.blog.hu 2011.06.01. 10:05:41

@cenzurázott amatőr: Ha adtak volna hozzá hűtőmágnest, akkor biztosan nagyobb lett volna a teljesítmény. :)

Tímár Mihály 2011.06.03. 10:42:37

A kerékpáron leadott maximális teljesítményt nem túl nehéz megmérni: fogni kell egy meredek emelkedőt és fel kell rá tekerni. A testsúly + bicikli súlya (N-ban) x az emelkedő magassága / a szükséges idő kiadja a teljesítményt. Én tübbször lemértem, 200 W körül van a tartós maximumom. (Versenybiciklivel, tehát a surlódási és gördülési veszteségek kicsik, a légellenállás szintén.) Ezt a folyamatosan fenntartható maximális szívritmus mellett mértem. Ezek szerint egy versenyző kb. 500 W-ot adhat le maximum hosszú távon. Egy átlagember izzadás nélkül biztosan nem fog 100 W-nál többet leadni.

terror 2011.06.04. 11:48:02

Nagyon nem kivanok belefolyni, csak ugy erdekessegkeppen itt egy brutal csoka:

fixedgearhungary.com/shane-perkins.fixi

Max. leadott teljesitmeny: 2500 Watt :oo

terror 2011.06.04. 23:02:30

@magyar bucó: Nem tudom, csak azt latom, amit a vidiben irnak. Nem nyomoztam utana, annyira nem mozgat a tema :)

Avatar 2011.06.09. 10:41:43

hu.wikipedia.org/wiki/L%C3%B3er%C5%91

"Egy átlagos ember körülbelül 1,2 lóerőt tud kifejteni rövid ideig, és 0,1 lóerőt folyamatosan. Egy edzett atléta 0,3 lóerős teljesítményt tud fenntartani néhány órán keresztül. Egy ló csúcsteljesítménye 15 lóerő körül van, az átlagos teljesítménye valamivel egy lóerő alatt marad."

és

"1 metrikus lóerő = 735,49875 W
1 elektromos lóerő = 746 W"

A többit már kiszámolhatja, akinek kedve van...
süti beállítások módosítása