A Fővárosi Közgyűlés szerdán döntött arról, hogy uniós pályázati források segítségével közösségi kerékpárkölcsönző-rendszert építene ki. A budapesti rendszer célja, hogy a belvárosban egyre többen közlekedjelenk biciklivel, és egyúttal csökkenjen az autóhasználat. Csúcsidőszakon kívül a tömegközlekedés alternatívája is lehet, hiszen így elkerülhetőek a hosszabb várakozási idők, szerepel a városháza tájékoztató anyagában.
Előzetes regisztráció
A kerékpárkölcsönző-rendszer működésének részleteit a nyugat-európai minták alapján dolgozták ki. Európában két típusú kölcsönző rendszer működik: az egyik Bécsben, Párizsban, Barcelonában, a másik Németországban. A főváros a német rendszert valósítaná meg. Ez egy zárt kölcsönző rendszer (úgynevezett dokkoló rendszer). Minimális működési felülete 6 négyzetkilométer. Ez a Nagykörút és a Duna által határolt területet jelentené, kiegészítve a Szabadság híd és a Petőfi híd közti budai Duna-parti sávval, valamint a margitszigeti bejáróval. A mintegy 23 négyzetkilométeres maximális terület Pesten nagyjából a Hungária körút vonaláig, a budai oldalon pedig a Margit körútig és a Bartók Béla útig húzódna. Bevezetéséhez 1100-1200 kerékpárral és kezdetben a belső városrészeken, átlagosan 300-500 méterenként elhelyezett dokkoló-állomásokkal számolnak a szakemberek.
A beruházás tervezett költsége tartalmazza a dokkoló-állomások kialakítását (tervezést és kivitelezést), a kerékpárok beszerzését, a biztonsági térfigyelő kamerarendszer kiépítését, és a rendszer üzemeltetéséhez szükséges logisztikai járművek beszerzését, műhely és az ügyfélszolgálati funkciókat is ellátó központi iroda kialakításának költségeit.
A lopások és a rongálások megelőzése érdekében használata előzetes regisztrációt igényelne. A külföldi tapasztalatok alapján a díjrendszer két részből állna: egy alacsony, éves előfizetési díjból és egy használat alapú útdíjból. A szolgáltatást az első fél vagy egy órában ingyen lehetne igénybe venni, azt követően időarányosan emelkedő díjakkal ösztönöznék a biciklik gyors "forgását".
Majd az EU segít
A rendszer megvalósításának tervezett költsége 1,3 milliárd forint. Steiner Pál, az MSZP fővárosi frakcióvezetője elmondta, hogy a főváros a Közép-Magyarországi Operativ Programnál pályázik. Az uniótól 900 millió forintot várnak, amelyet a főváros 400 millió forintos önrésszel egészítene ki.
A pályázat tervezett benyújtási ideje június 10. A bírálat eredménye 2009 augusztusára várható. A projektgazda a Fővárosi önkormányzat lesz. Az üzemeltetést a főváros vagy egy szakcégre bízza, vagy a főváros maga hoz létre egy üzemeltető céget, mondta kérdésünkre Steiner Pál.
Nem nagyon lesz kétirányúsítás a hétkerben
A vártnál kevesebb egyirányú utcát használhatnak mindkét irányból a kerékpárosok az Erzsébetvárosban, mondta a hetedik kerület alpolgármestere, Gergely József egy sajtóbeszélgetésen szerdán. A kerékpáros közlekedés megkönnyítését szolgáló intézkedést csak a hosszabb utcákon vezetnék be, így például a Dob és a Dohány utcában. Hogy ez hogyan lesz megvalósítható, kérdés, hiszen e két utca nem a széles, sugárútra emlékeztető megjelenéséről ismert.
Tapasztalatokat mindenesetre nem a közeljövőben fogunk szerezni, mivel a terv előkésztési szakaszban van, és nem tudható, hogy mikor ültetik át a gyakorlatba. Különösen, hogy az engedélyeztetést nem a kerület, hanem a főváros végzi.
Az utolsó 100 komment: