Friss topikok

Címkék

afrika (4) alkohol (11) andrássy (3) armstrong (4) ausztrália (6) autómentes (24) autós biciklis ellentét (3) baleset (35) bam (4) bérbicikli (30) bicikli (18) biciklibulvár (6) bicikliparkoló (8) biciklis futár (9) bicikliút (134) bírság (10) biztonság (54) biztosítás (5) bkk (8) bkv (9) bringázz a munkába (4) bubi (14) buda (3) budapest (79) buszsáv (3) cannondale (4) critical mass (50) dánia (3) demonstráció (5) design (31) divat (8) downhill (8) dr kerékagy (5) egyesült államok (4) emelés (3) empamo (6) energia (3) energia bringa (5) építkezés (4) extrém kerékpár (3) e bike (5) felmérés (6) film (6) fotó (4) futár (3) gkm (4) google (4) gyerek (3) hátizsák (3) herebántalom (5) hibrid (4) híd (10) infrastruktúra (6) járda (3) kampány (4) képzőművészet (7) kerékagy (3) kerékpár (15) kerékpárbarát (3) kerékpárosklub (5) kerékpársztráda (6) kerékpártároló (3) kerékpárút (3) kína (3) kiskörút (7) kocsma (6) koppenhága (4) közbicikli (3) közbringa (3) közlekedés (4) kresz (17) kvvm (3) lakat (5) lámpa (4) levegő (7) london (15) lopás (16) magyar kerékpárosklub (3) margit híd (25) maszk (3) máv (7) mkk (3) mtb (3) nagy-britannia (3) new york (9) nyereg (7) obama (4) önkormányzat (21) orfk (4) párizs (7) parkolás (4) parlament (4) rakpart (3) regisztráció (3) rendőr (35) schwinn csepel (3) sisak (14) statisztika (3) szeged (3) szerviz (3) szex (5) sztrájk (8) tábla (4) tél (10) térkép (5) tolvaj (5) túrázás (8) urbánus (39) városi biciklizés (44) verseny (3) videó (12) világítás (6) víz (4) vonat (4) zene (5) Címkefelhő

Magyar világcsúcs készül magyar biciklivel

2012.11.18. 15:45 - kirk kapitány

A szériagyártású elektromos kerékpárok kategóriájában több gyártó is akad a világon, amely azzal reklámozza magát, hogy biciklije képes a 100-as tempó áttörésére. Hiteles eredmények azonban nincsenek. Egy magyar cég lehet az első, amely megméretteti magát. Az áttörés egyelőre nem jött össze, de nem is kapcsoltak fel a legmagasabb sebességbe.

Új csúcs felállítására készül az ürömi székhelyű kerékpárgyártó, az M55 Bike. A luxus elektromos kerékpárokra specializálódott cég megpróbálkozik a 100 kilométer per órás hivatalos sebességrekord felállításával.

A világban a kerékpáreladások egyre nagyobb részét tesz ki az elektromos bicikli. A vásárlók negyede-ötöde már motoros biciklit vesz magának. A trendet néhány cég úgy igyekszik meglovagolni, hogy az e-bike-ok prémium kategóriáját építi. Közülük többen kiugró teljesítménymutatókkal dobtak piacra a motoros rásegítésű gépeket. Egy német cég tavaly jelentette be, hogy az általa fejlesztett bicikli képes tartósan 100 kilométeres sebességgel haladni.

A kategóriában azonban nincs hiteles világcsúcs, a gyorsasági csúcsot a németek sem jelentették be hivatalosan.

Ezt az űrt próbálja betölteni az M55.

Az első rekordkísérlet a Pannónia Ringen zajlott pénteken, nem a legideálisabb körülmények között. A M55 Terminus sorozat legújabb, de hangsúlyozottan felturbózás nélküli változatára Szőnyi Ferencet, a „Racemachine" néven ismert 20-szoros Ironman triatlonost ültették fel.

A konstruktőrök számításai szerint a pedálszenzoros bicikli az áttételek és a motor teljesítménye révén alkalmas arra, hogy elérje az óránkénti 95-100 kilométert. A pedelec rendszerű meghajtás egyébként kizárólag tekerésre aktiválja a motort, ezért a biciklit a kerékpáros fizikai erőkifejtése nélkül, motorként nem lehet használni.

Az erősen megizzasztott Szőnyinek végül „csak” a 76 km/h-s csúcsot sikerült felállítania. A tapasztalt kerékpáros a kísérlet után azt mondta, a kerékpár teljesítménye olyan nagy, hogy azt emberi erővel nem is lehet a teljesen kihasználni. Ez alatt azt értette, hogy az első kísérlet során nem tudta elérni azt a pontot, ahol a legnagyobb áttételű sebességfokozatot is használni tudta volna, ezért rásegítés is kisebb volt.

A tervezők kielemezték a csúcskísérlet során begyűjtött adatokat, és változtattak a gép szoftware-n.

20121116 124100

Az egyetlen alumíniumtömbből kialakított vázú, az utóbbi hónapokban jelentetős áttervezett, és több kilóval könnyített biciklivel a napokban folytatják a rekordkísérleteket, bár a 76,1 km/h magában is tisztes eredménynek számít. A sebességi csúcs mellett megpróbálják az egyetlen töltéssel megtett 150 kilométeres táv rekordját is felállítani.

79 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://kerekagy.blog.hu/api/trackback/id/tr904912907

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

fghjk · http://sorry.google.com/sorry/?continue=x 2012.11.18. 16:25:30

" a kerékpár teljesítménye olyan nagy, hogy azt emberi erővel nem is lehet a teljesen kihasználni"
így kell diplomatikusan kommentálni azt h szarul van kalibrálva a canga

Martian (törölt) 2012.11.18. 16:42:22

Ezzel a géppel nem is fog menni, ilyen testtartásban a bringás rengeteg szelet fog, túl nagy a légellenállás.

Nem véletlen, hogy az országúti versenyzők törzse közel vízszintes helyzetben van... esetleg áramvonalasító idomok használata sem ártana.
De talán a legjobb egy elektromos rekumbens lenne, a kormányon plexi légterelővel.

Sákif za morro? 2012.11.18. 16:44:14

Hiánypótló. Úgy szeretnék 100-zal száguldani egy biciklin. Főleg elektromoson. Gyanítom az áráért nem kicsi sport motort lehet kapni.

privateer 2012.11.18. 16:47:32

Nekem is szemet szúrt az a tény, hogy nem feküdt neki a szélnek. Még én is nekifekszem, hogy lejtőn jövök lefele. Pedig nem országúti cangával tekerek.

Bacu 2012.11.18. 16:49:10

Ha egy bringát motorral szerelnek fel, az már nem kerékpár, hanem motor(kerékpár).
Szépíthetjük bárhogyan is, de ez már nem bicikli!
Értelme pedig nem tudom mennyi van:
Aki kerékpározni szeret és akar, az teker, és nem fog motort beröccenteni hozzá.

Szóval kerékpárnak nehéz, és felesleges, motornak meg szimplán szar!

Martian (törölt) 2012.11.18. 16:59:22

@Bacu: Először is, ez egy újdonság, amivel lehet vakítani a népet. :)
Másodszor van, aki szereti összekötni a közlekedést némi testmozgással, de nem akar az Istenhegyi úton fölfelé hegyimenő módjára, teljes tüdőből hajtani.
Harmadszor pedig, ha úgy adódik, ezt lehet akár üzemanyag híján is mozgatni.

Inkább az a kérdés, hogy a KRESZ mit szól a 70-80-nal tépő segédmotoros kerékpároshoz...

rpyd74 2012.11.18. 17:02:31

@Bacu: Igen, nem teljesen bicikli, de semmi köze nincs a motorhoz.
Értelme?
- Nem izzadsz le, ha a munkahelyedre mész vele. Annyi energiát vesz el tőled, mintha sétálnál, viszont hamarabb odaérsz. MOZOGSZ!
- Hegyvidéken, meg nem halsz bele, ha 5-10km-t kell felfele menni! Én szeretek bringázni, de megpusztulni nem akarok, hogy élvezzek egy ki hegyi túrát...
Próbáld ki, és meg fog változni a véleményed!

Scuttle 2012.11.18. 17:07:52

@Bacu: Szerintem se bringa, de nem is motor mert mindenképpen tekerni kell, hogy legyen hajtás. De ez egy luxus cucc tehát mi nem érthetjük mennyire "jó" is ez, aki közel 25.000-30.000 eurot ki tol rá annak meg ugyis mindegy.

De azért kicsit vicces ez a rekord döntési kisérlet a felvezető nélküli sima terepen 133km/h a tekerés világrekordja, így ez a 76 elég gyengusnak tűnik...

Martian (törölt) 2012.11.18. 17:10:07

@Scuttle: "De ez egy luxus cucc tehát mi nem érthetjük mennyire "jó" is ez"

Ilyen alapon azon csodálkozom, hogy az Apple még nem csapott le rá nagy lendülettel... :)

"a felvezető nélküli sima terepen 133km/h a tekerés világrekordja"

Gondolom áramvonalas rekumbensen...

Bacu 2012.11.18. 17:11:41

Lehet bennem van a hiba, de a hegyre tekerésnek pont az a szépsége, hogy saját erőből megy fel az ember! Úgy az igazán megérdemelt, és a végén elmondhatod, hogy letekerted.
Ez a motorral való felfelé biciklizés picit olyan, mint amikor emberek elmennek az erdőbe kocsival, és 10 perc séta után letámasztják magukat az első tűzrakó helynél, és durván bekajálnak. Végén pedig másnap úgy mesélik mindenkinek, hogy voltak kirándulni.

Én szeretek megküzdeni az emelkedőkön, erősíti testem lelkem.
Picit szarul is érezném magam, ha Dobogókő felfelé tekerés közben dagadt öregasszonyok montival robogva előznének be, és ugyan úgy mesélnék másnap a kollégáknak, hogy megtekerték Dobogókőt!

2012.11.18. 17:12:45

Semmi gond a testtartással. Kell bele még 3-4 kilowatt meg egy nagyobb áttét aztán csoki.

dukeekud 2012.11.18. 17:13:52

Az jo, hogy fejlesztik az elektromos kereparokat, de a 100 km/h az nyilvan csak rekordontesre jo. Epeszu ember nem akar ennyivel kerekparozni. Egy max 40 km/h az tokeletesen elegendo a kereparoknak, meg 40-nel is jo reflekszel kell rendelkezniuk a gyalogosoknak, ha az ember kozejuk hajt jardan, nem hogy 100-nal. :)))

Scuttle 2012.11.18. 17:14:26

@Martian:
valóban de 76 ígyis-úgyis kevésnek tünik.

www.youtube.com/watch?v=jQwpGLCAMm4

dukeekud 2012.11.18. 17:23:03

Nem ertem, miert eroltetik ezt a pedalozast. Szerintem egy elektromos kerekpart marhasag tekerni. Ebben a kiserletben az emberi ero sacc per kb, elhanyagolhato a villanymotorhoz kepest.
Kb lehet rajta egy 6000-8000 wattos motor, amihez egy profi kerekparos esetleg meg hozza tud adni 600-800 wattot, ami legfejebb csak az illuzi megteremteseben segit. A pedal, lanc, attetel helyett, inkabb tegyenek ra plusz akkut, ha mar annyira 100-al akarnak menni.

rpyd74 2012.11.18. 17:40:46

@Bacu: Hidd el, hogy a dagadt öregasszonyoknak nagyobb kihívás lenne egy pedelec-kel felmenni Dobogókőre, mint neked. Sokkal nagyobb!

szamarhegy 2012.11.18. 17:45:52

Bacu, Budakeszin lakom, ha sportolásról van szó, akkor nem gond, jöhet a hegymászás, de ha csak szimpla közlekedésről, akkor kihagynám a csuromvizesre izzadom magam hegyre fel rész extra fáradalmait.

turulpina 2012.11.18. 17:54:05

@Bacu: "Lehet bennem van a hiba, de a hegyre tekerésnek pont az a szépsége, hogy saját erőből megy fel az ember! Úgy az igazán megérdemelt, és a végén elmondhatod, hogy letekerted."

Nem csak a szépségről szól. Melóba járok heti 2-3 alkalommal cangával. Budakeszi út emelkedősebb részéréről a Jászaira.
Az odaúton nyilván tökmindegy, de a hazaúton elég jól jön a pedelec rásegítás (bion-x), 45 perc helyett 25 perc alatt érek haza, és nem arra gondolok a meló végén délután 5-6 körül [mostmár fasza sötétben], hogy nabassza meg, még haza is kell szenvednem, hanem hogy juhé, mindjárt hazajutok, és a dugót is beszámolva kb. autós idővel.

Ez az egyik értelme a pedelecnek, a másik meg, hogy enélkül bele se vágtam volna a melóba bicajozásnak, így viszont megvan a heti 30-40 km.
Ami persze egy elszánt bicajosnak röhejes, de aki meg amúgy 0-t tekerne, annak minőségi ugrás, valódi alternítáva lesz-lett a bicaj így.

turulpina 2012.11.18. 18:09:52

@rpyd74: "Nem izzadsz le, ha a munkahelyedre mész vele."

Ezt egyébként cáfolom, majdnem végig lejt az útvonalam melóba be (kivéve margít-híd a közepéig), és mégis mindig megizzadok, első lépés egy gyors mosdás-átöltözés.

Becsapós a pedelec, mert az ember ugyanannyit teker, ugyanannyi energiát használ fel ezzel is, mint sima bicajjal, csak éppen közben nagyobb sebességet ér el.

Legalábbis én még nem tudtam visszafogni magam. :)

"Annyi energiát vesz el tőled, mintha sétálnál"

Fentiek miatt ez sem igaz...

"viszont hamarabb odaérsz."

Ez se feltétlenül igaz, vizszintesen-lejtőn alig van különbség, mert a max sebesség limitált, az enyémen 25.

Hazafelé - emelkedő végig, egyre erősebb: ott egyértelmű a különbség.

"MOZOGSZ!"

Na ez a lényeg.

fandrew 2012.11.18. 18:21:00

@Martian: @Scuttle: szériagyártmányú kerékpárokról van szó. Egy olyan terméknek akarnak reklámértéket teremteni a rekordkísérlettel, amit emberek _megvesznek_, mert használható. Ezért nem rekumbens vagy fekvőpozíciójú versenygép, pláne nem prototípus.

esmivanhabrucespringsteenkeszitettefel 2012.11.18. 18:29:36

Sikerult kicsit gyorsabban mennie, mint a legjobb sprintereknek elektromos motor nelkul.
(sik, szelcsend)

De nagyon ronda, es eleg ranezni, hogy lassuk, hogy K nehez.

kabelbarat (törölt) 2012.11.18. 18:30:15

Jó cucc ez, bár a pontos specifikációra kiváncsi lennék.
Motort nem lehet felvinni lakásba, mert nagy és büdős, utcáról meg ellopják.
A rásegítéses rendszer szerintem hatalmas baromság, bár egyszerűsíti a konstrtukciót, de mégiscsak jobb egy független, szabadonfutós megoldás, gázkarral.

kpityu2 2012.11.18. 18:30:27

Pedál helyett nem lehet egy egérgörgőt rászerelni? Így elég volna csak azt forgatni az egyik ujjával.

Uzi 2012.11.18. 18:40:54

@kabelbarat: Van olyan is, de az már jogilag nem kerékpár, hanem eletromos robogó: kell rá kötelző biztosítás, bicikliúton nem mehet, stb...

Überspannung 2012.11.18. 18:43:18

Ez bakfitty, az M55-ös fiúk csak égetik magukat ezzel.
Ha megkérdeztek volna engem, megmondtam volna, hogy 100km/h-hoz kell kb. 8-10kW teljesítmény a légellenállás miatt. A versenyző meg tud mondjuk 1-2kW-ot rövid távon, tehát egy legalább 6-8kW-os motor kell bele, hogy 100-zal menjen, az meg nem ez a szint.
Nagyjából a sebesség harmadik hatványával arányos a szükséges teljesítmény, ebből kijön, hogy a teljesítménynek csak kevesebb, mint a fele volt meg, amikor 76-tal ment.

2012.11.18. 18:44:38

Én ennek nem látom sok értelmét azon kívül, hogy drága kuriózum, és aki nem tudja hova tenni a fölös pénzét, az vehet egyet, és a szomszédok vakulnak tőle. Mert ha nem akarok izzadni melóba menet, akkor veszek egy Babettát 25 rongyért, ha tekerni akarok, nem kell elektromotor. Akinek meg fárasztó a hegyre felmenni, ne menjen fel a hegyre. Vagy menjen busszal, az 360 buznyákba kerül. Mellesleg én megizzadok melóba menet bicóval, de bent átveszem a gatyámat és pólómat, meg megtörölközöm és kész, az egymilliós probléma megoldódott.

maczakb 2012.11.18. 19:05:31

ez nagy beeges lett nem rekord....

ex-dr. vuk 2012.11.18. 19:08:50

@Bacu: mondjuk aki messzire menne de nem akarja telefustolni a varost?...
ezek kiserletek arra, hogy egy jo gepet csinalhassanak, szeriagyartasban olcson.

En pl. fogok venni elektromos motort, ha lesz elfogadhato. Egyelore a hatotav az gyengus (90-120 km), de varosban mar az is jo lehet munkabajarni. Kocsi/rendesmotor helyett.

Martian (törölt) 2012.11.18. 19:11:38

@Scuttle: @Scuttle: rekordkísérletnél a légellenállás csökkentése a legfontosabb, mert az nem lineárisan hanem hatványozottan nő.

Scuttle 2012.11.18. 19:37:17

@fandrew: @Martian: Persze világos, hogy ez reklám, de ebből meg pont az látszik, hogy szíriagyártmányként ennél többet nem nagyon tud, áttétellel biztos lehet variálni de ha full áramvonalas kűlsőt kap akkor az már megint nem a mindennapi használhatóságot bizonyítja szóval rekord ide vagy oda kicsit ferdítésnek érzem az egészet(pláne ennyiért). Az egy töltéssel megtehető legnagyobb táv növelése már izgalmasabban hangzik egy ilyen gép ha lemerül toligálni jó legfeljebb. (közben meglestem 82km/h 200m en keresztül "sima" bicóval a rekord szintén áramvonalas elemekke.)

kvp 2012.11.18. 19:52:54

Onnantol, hogy van benne aksi ez mar nem bicikli, hanem segedmotoros kerekpar. Ha tisztan csak a pedal tekerne egy generatort es az hajtana egy villanymotort, akkor lenne meg biciklinek nevezheto. Persze ott is kell egy gazkar, mivel akkor nem a tekeres sebessegevel kell a sebesseget szabalyozni, hanem az ember fix sebesseggel tekerhet es az elektromos hajtaslanc csak a lancot es a mechanikus valtot valja ki. Ha van eleg ereje a tekerest vegzo embernek, akkor azzal is lehet 100-al menni es nem csalnak az aksival. Fekezeses energiavisszanyeresre pedig sokkal jobb egy szuperkondenzator. Kevesebb energiat kepes tarolni, viszont sokkal konnyebb es varosba is jobb a gyors toltes/kisules miatt. Arrol nem beszelve, hogy nem mennek idovel tonkre.

A fekvo bicikli (ha nem tul alacsony epitesu) pedig szerintem jobb mint a hagyomanyos. Egyreszt kenyelmesebb, ami munkabajarasnal hasznos, masreszt kisebb a legellenallasa, ami a vegsebessegnel hasznos, harmadreszt konnyebben ellathato legterelo burkolattal.

Ha a magyar epitok komolyan gondolnak a rekordot, akkor egy elektromos hajtaslancu fekvo biciklit epitenenek. Abba meg szoftver sem kell, egy egyenaramu villanymotor addig porog amig a vegsebesseget el nem eri vagy el nem fogy az ereje. Egy sima gazkarral szabalyozhato lenne a generator gerjesztese, ezzel a tekeres nehezsege es ezaltal a befektetett energia. Aksi, energiatarolo nem kell, azt ugy is azonnal elhasznalna a rekorder, mert sik terepen gyorsul. Ez jelentos sulycsokkenest is hozna es talan ossze is jonne a rekord. (olyan 800 wattal a 100 km/h)

Martian (törölt) 2012.11.18. 19:58:41

@Scuttle: jogos... bár pont a mindennapi használhatóság szempontjából jobb lenne egy rekumbens, mint egy "kőnehéz" motornak álcázott MTB.

kabelbarat (törölt) 2012.11.18. 20:39:17

@Uzi: Azt hittem teljesítmény alapján határozzák mneg, nem pedig meghajtás típusa alapján. Én mindenesetre mindenféle idegeskedés nélkül használnám. A rendőr úgyis csak annyit lát, hogy kerékpár és, hogy elektromos.

ebikeshop.hu 2012.11.18. 20:47:02

Ha valakit komolyabban érdekelnek az elektromos kerékpárok, akkor: ebikekitshop.com/elektromos_kerekpar_konyv

2012.11.18. 21:28:12

@turulpina: Na most ezt nem értem. Ugyanannyi energiát használsz el, mint írod, de az elektromos rásegítés miatt gyorsabb, viszont limitált 25 KM/Ó -nál, és nem tudod magad visszafogni.
Ez azt jelenti, hogy nagyon gyorsan felgyorsulsz 25 km/órára, majd mint az őrült, hajtod tovább, de már csak 25-tel haladsz?
És nem veszed észre?????
Kissé életszerűtlen egy bicajos, aki száguld 25-tel, de még mindig beledől, mintha gyorsulna.

Uzi 2012.11.18. 21:37:44

@kabelbarat: A legtöbb országban addig bicikli, ha max 25-ig segít és tekerés nélkül nincs rásegítés (max az elindulást segíti 6 km/h-ig). Utána sport pedalec vagy elektromor robogó kategória. Néha a max elektromotor teljesítmény is maximálva van.(de.wikipedia.org/wiki/Pedelec) Hogy ezt a magyar szabályozás ezt már átvette-e egy az egyben, nem tudom.

nyulambulam 2012.11.18. 21:40:50

@Bacu: Képzelj el egy 130 kilós emberkét, aki szeretne bicajozni, de nem tud. Nos, neki jól jön, hogy van egy kis rásegítés.
A lényeg az, hogy valóban tekerni kell - a motorral együtt még akkor is jobb, mintha ehelyett otthon ülne a tévé előtt...

Ha megvan, helyettesítsd be a 130 kilós emberkét egy 80 évessel, egy műtét után lábadozóval, vagy hasonlókkal.
Persze a 100-as tempó felesleges, de maga az elv nem hülyeség.

Uzi 2012.11.18. 21:40:57

@Könnyen elkaptuk, uram!: Saját erőből tekerhet 25 fölött, de a rásegítés kikapcsol, ilyenkor olyan mintha egy dög nehéz hagyományos bicikli lenne egérmozival. És nem az akkut töltöd vissza a többletenergiával :)

fda 2012.11.18. 21:47:03

"a kerékpár teljesítménye olyan nagy, hogy azt emberi erővel nem is lehet a teljesen kihasználni."

Na aki ezt mondta, biztos nem érettségizett fizikából... Mit érthet a "kerékpár" teljesítményén?

Ha a leggyorsabb fokozatot pedig 76-tal tekerve sem lehet kapcsolni, akkor a váltó áttétlezése egészen egyszerűen szar, ezzel nem kéne dicsekedni.

Aki ezt tervezte, azt hitte, egy trabantban is csak a fogaskerekek méretét kell változtatni, hogy 5000 km/h-val tudjon haladni?

Mon3 2012.11.18. 21:50:20

@dukeekud: A keskeny kerékpár hagyján, azok esetleg még elsuhannak közöttük. Na de egy járdázó autó elől hogy ugrálhatnak. Tegnap a Szőnyi úton a BVSC előtt akart elütni a járdán a vadbarom, és amikor még felhívtam a figyelmét, hogy rossz helyen van, még nekem akart jönni...

turulpina 2012.11.18. 21:51:43

@Könnyen elkaptuk, uram!: pedig így van, 25 felett a rásegítés visszavesz.

Nekem nem veszteség, anélkül sem sűrűn haladtam abban a sebességtartományban. :)

turulpina 2012.11.18. 22:04:07

@Uzi: "Saját erőből tekerhet 25 fölött, de a rásegítés kikapcsol, ilyenkor olyan mintha egy dög nehéz hagyományos bicikli lenne egérmozival."

Minden relatív, én 100kg felett vagyok, ehhez képest + 6kg a bicajon, amit az egész szett nyom, nem igazán érezhető különbség, sztem a két kerékpárláncom is nyom ennyit.

Amúgy meg amikor én 25 felett megyek, akkor általában lejt az út, olyankor meg amúgy is töltöm az akksit, szóval eleve nem gond.

Reggie 2012.11.18. 22:11:22

@kvp: 300W-os motorig kerekpar, csak felette segedmotoros.

Reggie 2012.11.18. 22:15:09

@Tisztelt Roll!: Az a 8-10 kW szemelyautokra vonatkozik, egy kerekparos legellenallasa joval kisebb.

2012.11.18. 22:33:12

@turulpina: @Uzi: "Becsapós a pedelec, mert az ember ugyanannyit teker, ugyanannyi energiát használ fel ezzel is, mint sima bicajjal, csak éppen közben nagyobb sebességet ér el.

Legalábbis én még nem tudtam visszafogni magam. :)"

Nos, ezért kérdeztem: 25-ig rásegít, de nem tudja magát visszafogni, és csak teker, teker, teker?
Hogyan is ér el nagyobb sebességet, mint a hagyományos bicajjal, ha a súly nagyobb, a sebesség limitált , azon fölül már csak többletellenállást ad az elektromotor?

Reggie 2012.11.18. 22:43:16

@Könnyen elkaptuk, uram!: Mondjuk altalaban ugy szokas, hogy 25-ig van maximalis rasegites es ez 40-ig fokozatosan csokken. Ha jol emlekszem meg volt is valami hasonlo eloiras egy rendeletben, megprobalom elokeresni.

nyisziati 2012.11.18. 22:56:48

@Martian: "Inkább az a kérdés, hogy a KRESZ mit szól a 70-80-nal tépő segédmotoros kerékpároshoz... "
semmit. Városban 50 km/h a megengedett, efölött büntetnek, mindegy, mivel léped át. A múltkor volt az Indexen egy cikk, ahol egy sprinter bringás panaszkodott, hogy már vagy háromszor megbüntették a trafipaxosok... :)

Uzi 2012.11.18. 23:03:37

@Könnyen elkaptuk, uram!: Értelek, igen, tartósan lassabban tud csak menni ugyanannyi energiabefektetéssel a nehezebb bicó miatt. Nyilván, ha sok megállás vagy 25 km/h alatti emelkedő van közben, jobb lehet az átlag a könnyebb felgyorsulás meg a "pihenés" miatt.

Tibbs 2012.11.19. 01:40:36

Kar hogy semmi ertelme. Euban ebike max 25kmh mehet, az felett letilt az electronika, Amerikaban ugynaez 20mph.
Az Eu-ban tekeres nelkul nincs rasegites (Pedelec).
Egyszoval az ilyen fejleszteseknek nincs piaca. Nem is ertem miert venne valaki egy ilyen bringat, ha teljsen illegalis hasznalni es tudna venni egy (akar elektromos) motort helyette.

pudliho 2012.11.19. 01:47:28

Tetszik a szerkezet, le a kalappal.

DE hol a bicikli?
A törvény elég jól meghatározza mi lehet kerékpár szóval, hogy julcsapista minek nevezi vagy mit gondol az senkit nem érdekel.
Az is gyanús, hogy még a smk. kategória is sovány lenne neki.

VeteranKabal 2012.11.19. 01:50:40

Na, ez már majdnem jó! Mondjuk lehetne erősebb, jobban pakolható, kétszemélyes, kb 250km hatótávval (feltöltése max 20 perc) és ne kelljen tekerni, csak ha akarom. Mindez ne legyen drágább egy 600cm3 motornál. Akkor gondolkodnék egy ilyen beszerzésén, addig marad a motor...

velaxin 2012.11.19. 07:17:03

A kommenteket elolvasva nem tudom nem észrevenni mennyire maradi felfogással bírnak az emberek a kerékpározással kapcsolatban.
Én havi 500 - 700 kilómétert tekerek, de mindenképpen fogok építeni egy pedelec rendszerű bicót is, mert alapjában véve olyan ez, hogy a faszom fogja az evezőt használni ha fúj a szél akkor segítsen a vitorla.
Attól a csónakázás élménye megmarad.

velaxin 2012.11.19. 07:20:40

Másrészt ugyanannyi energialeadással kicsit nagyobb távolságot teszek meg, vagy nagyobb szintkülönbségű terepet tudok megmászni, az nem hiszem, hogy a kerékpározás sportértékéből bármit is levonna, sőt szerintem csupán az ingerküszöböt tolja ki és ettől még élvezhetőbbé válik a móka.
Ne tessék maradinak lenni, én sem dédapám velocipédjével megyek, mert óckodom az újítástól :D

Überspannung 2012.11.19. 07:56:47

@Reggie: ne magyarázz nekem, jobban tudom. A 8-10kW hegyikerékpárosra vonatkozik 100km/h-nál.
Autóval 100-at 10kW-al csak egy minimális légellenállásúval lehetne menni, talán nincs is olyan utcai autó.

pizo 2012.11.19. 08:16:35

@velaxin: A koncepció nem felel meg a törvényi háttérnek:

Elektromos kerékpár:

A 289/2009. (XII. 18.) Korm. rendeletben található, amely: A közúti közlekedés szabályairól szóló 1/1975. (II. 5.) KPM–BM együttes rendelet módosítása címet viseli, és a vonatkozó része így szól:
28. § (2) Az R. 1. számú függelék II. fejezet r) és r/1) pontja helyébe a következő rendelkezés lép (A közúti járművekkel kapcsolatos fogalmak):
r) Segédmotoros kerékpár: a külön jogszabályban L1e járműkategóriába sorolt kétkerekű, L2e járműkategóriába sorolt háromkerekű jármű, továbbá az L6e járműkategóriába sorolt quad és mopedautó.
r/1) Kerékpár: olyan, legalább kétkerekű jármű, amelyet emberi erő hajt, és ezt legfeljebb 300 W teljesítményű motor segíti. A kerékpáron a kerékpárt nem hajtó személy is szállítható erre alkalmas ülésen. A kerékpáron utánfutó vontatására alkalmas berendezés helyezhető el.

Smkp: Az "M" kategória fogalma
Nemzeti kategória. Olyan két-, három- vagy négykerekű jármű, amelyet 50 cm3-t meg nem haladó lökettérfogatú belső égésű motor vagy legfeljebb 4 kW teljesítményű egyéb motor hajt, tervezési végsebessége a 45 km/óránál nem nagyobb és saját tömege legfeljebb 350 kg.

Vagyis ez a szerkezet a hajtómotor teljesítményétől (ami viszont biztosan több mint 300 W) függetlenül A1 kategória, mivel 45-nél többet tud, és - elvileg - arra is tervezték. Ekkor kell hozzá típusbizonyítvány (nem egyszerű megszerezni), hogy vizsgáztatható legyen, rendszám, törzskönyv, forgalmi, biztosítás, A1 kat. jogosítvány. Némi motorozós gyakorlat sem ártana... (lásd a B125 ügyet). Illetve a típusbizonyítvány megszerzéséhez az A1 kategóriára jellemző műszaki paramétereket kell teljesíteni (főleg fék, nézzük már meg, hogy akár egy 50-es robogón ehhez képest micsoda fékek vannak, meg világító és jelzőberendezések, de ezeket ugye energiával is el kellene látni). Szóval ez a szerkezet legálisan soha nem vehetne részt a forgalomban, és ha áttervezik úgy, hogy annak megfeleljen, akkor már elektromos motorkerékpár, és csak a hajtómotorban különbözne egy normál motorkerékpártól.
Szóval ez rekorddöntésre esetleg jó lehet, de ilyen formában legális utcai használatra nem. Én azt látnám járható útnak, hogy a 4kW-ot nem meghaladó rásegítő motor (pedalec), 45 km-h korlátozás, és akkor smkp-ként forgalmazható lenne, de sajnos akkor is kell rá világító- és jelzőberendezés, ami ugye plusz tömeg, ár és energia is kell hozzá... Viszont ilyen meg már létezik...

Zoli

(motorozok, kerékpározok és autózom is)

is 2012.11.19. 08:28:33

@ex-dr. vuk: "En pl. fogok venni elektromos motort, ha lesz elfogadhato."

Jó neked, hogy csak a hatótáv tart vissza. Engem a milliós árak is... Az M55 pedig kifejezetten 5-10 millió forint, ha jól emlékszem.

fda 2012.11.19. 08:32:57

@nyisziati: "Városban 50 km/h a megengedett, efölött büntetnek, mindegy, mivel léped át. A múltkor volt az Indexen egy cikk, ahol egy sprinter bringás panaszkodott, hogy már vagy háromszor megbüntették a trafipaxosok"

Na megnézném én azt a cikket.

50-es táblánál ugyanis általában 65-től büntetnek "a traffipaxosok", mondjuk úgy, hogy nem sok ember van a világon, aki ezt át tudja lépni bringával városi körülmények között.

Ha meg mégis megteszi, például lejtőn, akkor meg meg is érdemli a büntetést: ugyanis a bicajjal képtelen lenne bármit is biztonságosan kikerülni, vagy hirtelen megállni.

pizo 2012.11.19. 08:43:41

@fda: Másik dolog, hogy manapság nem állítanak meg mérés után (ahcsak nem 150-vel mész városban, hanem rendszám alapján jön a határozat. A kerékpárost mi alapján azonosítja be? Ugyanez a gond az smkp-kal is.

Zoli

nyisziati 2012.11.19. 09:32:41

@fda: "50-es táblánál ugyanis általában 65-től büntetnek "a traffipaxosok", mondjuk úgy, hogy nem sok ember van a világon, aki ezt át tudja lépni bringával városi körülmények között."
ezt nem tudom miből gondolod. Egy ismerős most panaszkodott, hogy 1 (!) km/h-val lépte át a megengedett sebességhatárt, és már megbüntették. Sokat változott a világ az elmúlt 2 évben, nagyon rámentek a büntetésekre.

nyisziati 2012.11.19. 09:35:22

@pizo: "Másik dolog, hogy manapság nem állítanak meg mérés után "
ezt miből gondolod? Csomó hely van a városban (pl. Gyömrői út bevezető szakasza), ahol a mérők után kb. 50 méterrel ott állnak a "kisegítő" csapatok, hogy egyből megállítsák a delikvenst. Volt, hogy engem is megbüntettek és hallottam, ahogy CB rádión keresztül mondták az instrukciókat a mérősök, kit kell megállítani.

velaxin 2012.11.19. 09:49:07

@pizo:
Ha elektromos kerékpárral a közúti forgalomban közlekedünk, akkor
tisztában kell lennünk a törvényi előírásokkal.
Különbséget kell tennünk az EU szabályozás és a magyar KRESZ rendelkezései
között. Bármilyen furcsának is hangzik, a magyar szabályozás
megengedőbb, mint az európai. Ez utóbbit mégis ismernünk kell, mert a
legtöbb Magyarországon forgalomba hozott elektromos kerékpár európai
gyártók terméke, akik az EU-s jogszabályokra tervezik a kerékpárokat.
Az Európai Uniós szabályokat a GoPedelec kézikönyv következő oldalon
látható ábrájával foglaljuk össze.
Ezzel ellentétben a magyar KRESZ csak kétféle kis teljesítményű, elektromos
hajtású kétkerekűt ismer:
• Kerékpár: legalább kétkerekű jármű, amelyet emberi erő hajt, és ezt legfeljebb
300 W teljesítményű elektromotor segíti. A hangsúly a kiegészítő
hajtáson van, tehát pedál nélküli elektromos kerékpár nem minősül
sima kerékpárnak. A 300 W alatti teljesítménynél az elektromos kerékpárra
ugyanazok a szabályok vonatkoznak, mint a hagyományosra; nem
kell jogosítvány, sisak és biztosítás hozzá, a maximális megengedett
sebesség kerékpárúton 30 km/óra, gyalog- és kerékpárúton 20 km/óra,
lakott területen belül 40 km/óra, azon kívül pedig 50 km/óra is lehet,
ha a kerékpáros sisakot visel.
• Ami ennél nagyobb teljesítményű (vagy nem kisegítő hajtásos), az segédmotoros
kerékpár. Ennek legnagyobb tervezési sebessége 45 km/óra
és legfeljebb 4 kW-os lehet az elektromos motor. Ide már kell jogosítvány,
motoros sisak és biztosítás is!
Ez a szabály, de mi a gyakorlat? A közúti ellenőrzésnél a rendőrök általában
elnézőek a teljesítmény kérdésében, hiszen ránézésre senki nem
mondja meg, hogy egy agymotor hány watt leadására képes. Ha azonban
egy baleset részese lenne, akkor biztosra mehet, hogy komoly következményei
lesznek, ha az előírtnál nagyobb teljesítményű volt a kerékpárja. A
másik kérdés a gázkar témája: az EU szabályok szerint még a 6 km/órás
határig működő elektromos elindítás segítő rendszerrel felszerelt kerékpárok
is a segédmotoros kerékpár kategóriába sorolódnak. A hagyományos
kerékpáron az EU szerint nem lehet semmilyen gázkar!

papugaja 2012.11.19. 09:57:10

Ez parasztvakítás, méghozzá jó drága.
Nagyon sok az a 24 mínusz, nem lesz könnyű megugrani.

pizo 2012.11.19. 10:31:50

@velaxin: És én nem a magyar jogszabályt tettem be? És nem pont ugyanazt mondom, amit Te?
Eezek a szerkezetek min. smkp-k, de inkább A1 kat. motorkerékpárok biz. szempontból. Ennyi.

Zoli

velaxin 2012.11.19. 10:42:09

@pizo:

Nekem speciel tök mindegy, mert 20 éve van A jogsim :D

velaxin 2012.11.19. 10:43:25

@pizo:
másrészt talán kelljen is hozzá jogsi mert nem örülnék ha egy sebességfüggő félvak nyugdíjas elütné a kustámat

velaxin 2012.11.19. 10:47:37

@pizo:
akkor ezt túltárgyaltuk :D
a többiek meg tegyék le.

pizo 2012.11.19. 10:53:26

@velaxin: Ilyen fékekkel és abroncsokkal ez 100-nál életveszélyes. Tudom miről beszélek, gépjármű-tervező voltam, másrészt bohó ifjúkoromban és is mentem 80-nal lejtőn kerékpárral, csak éppen megállni és megülni volt nehéz. Nézzük már meg, hogy egy Rigán milyen abroncsok és fékek voltak a valóban 45-ös végsebességéhez. A Simsonról már nem is beszélek (ami már szintén nem egészem smkp. volt).

Zoli

velaxin 2012.11.19. 11:05:48

@pizo:

Szerintem egy hétköznapi ember nem fog 50-nél többet menni, ez a 100 as sebességrekord csupán határfeszegetés, autóval sem megyünk 1228 km/h -val pedig a Thrust SSC már ment.
Én is taknyoltam már el lejtőn olyan jó 45-el, nem öröm nekem elhiheted, de vegyük azt, hogy felpakolsz a bringára egy tisztességes XLC vagy avid tárcsaféket nehogy ne legyen elég 20 kiló + a saját testsúlyodhoz...
A másik az, hogy nem árt ha tudsz biciklizni ha úgy akarod használni, hogy nem csak túrázni vagy városban, hanem egy kicsit ereszd el a hajamat stílusban.
Mindenki döntse el, hogy meg akar -e halni vagy nem, ha nem érti, hogy ez veszélyes is lehet akkor úgy járt.
Én személy szerint nem fosnék extrém körülmények között használni,.

Gabriel_mtb · http://pedalfordulat.blog.hu/ 2012.11.19. 12:28:24

@pizo: Nem tudom, mi a bajod a felnikkel és a fékekkel.
Ez egy prototípus teszt és megcélzott végsebességnek valószínűleg elsősorban marketing céljai vannak.
Bringán amúgy meg kell tanulni fékezni. Nem elég a jó fék.

Más.
Sokan hülyeségnek tartják az egész pedalec-et. Néha elmennék ismerősökkel bringázni, de vagy leszakadnának, vagy én aludnék el a bringán. Ilyen felállásnál jól jönne a rásegítés.

mákospacal 2012.11.19. 14:06:38

"magyar seggbe magyar lófaszt"

igazi hős 2012.11.19. 15:19:56

@Tisztelt Roll!: Ha elfogadom a 3. hatványt (miért ne tenném, szerintem is annyi), akkor ha 200-at lehet menni 80-90 kW-os autókkal, akkor miért nem elég a 10kW-t a 100-as tempóhoz?
A bringásnak talán nincs 0,3 alatti cw-je, cserébe sokkal kisebb a felülete.

fda 2012.11.19. 16:48:25

@nyisziati: "1 (!) km/h-val lépte át a megengedett sebességhatárt"

ezt majd akkor hiszem el, ha mutatsz egy ilyen rendőrségi határozatot.

A törvény szerint pluszminusz 10%-ot eleve csalhat az óra az autóban, persze a gumi kopottsága, a levegő nyomása, másik gumiméret önmagában is jelenthet néhány %-ot. Számolj csak utána. Szóval nem kell mindent elhinni a havernak.

51-el nem büntették volna meg, ekkor egyébként az autója kb. 60-at mutatott volna, tehát tisztában volt azzal, hogy túllépte az 50-et.

igazi hős 2012.11.19. 21:48:24

@fda: 51-ről nem, de 53-rólmár láttam papírt. Az meg teljesen érdektelen, hogy mennyit csalhat az óra, a lényeg, hogy a trafi mit mutat. Egyébként az autóm 50-nél 50-et mutat (ha az útmenti sebességjelzőket és a GPS-t hitelesnek fogadom el), de 100 körül már hazudik pár %-ot.

ngergo 2012.11.19. 21:57:30

@Scuttle: próbálj meg 76-al tekerni "normál" kerékpárral, sík terepen.

Azt írják ez "széria" cucc, tehát nem alakították át direkt erre, hanem egy amúgy is eladandó darabon tekernek....

nyisziati 2012.11.20. 00:20:04

@fda: nagyon megbízható, 60-on túl lévő emberről beszélünk, nem 18 éves frissjogsis emberkéről. Simán elhiszem neki, ha te nem is.

Szerintem inkább abban kételkedj, hogy "törvény szerint" csalhat az óra. Mert ahogy észrevettem az elmúlt években erre senki nem hivatkozhatott, amikor a fényképet kiküldték.

Reggie 2012.11.20. 12:12:27

@Tisztelt Roll!: Mese habbal. Egy 10 eves seat toledo kb. 19 kW-ot fogyaszt 100km/h-nal vizszintesben.

Fashionistas 2012.11.20. 22:52:15

Kicsit megnyomod szerintem egy ilyen bringa is megy lejtőn 80-100 at...!! És ez egy sima fixed gear...

hipstermagazin.com/wordpress/2012/11/this-is-street-art/

kovboj1 2012.11.21. 19:08:13

@Tisztelt Roll!: @dukeekud: richie porte 370W-ot tekert hegynek föl most a nyáron mikor iparkodott, és ő volt a legerősebb a mezőnyben. ha jól emlékszem a vueltán. a 600W, 1-2KW ilyesmi teljesítményekhez olyat kell reggelizni ami armstrongnak elég egy hónapig.
süti beállítások módosítása