Friss topikok

Címkék

afrika (4) alkohol (11) andrássy (3) armstrong (4) ausztrália (6) autómentes (24) autós biciklis ellentét (3) baleset (35) bam (4) bérbicikli (30) bicikli (18) biciklibulvár (6) bicikliparkoló (8) biciklis futár (9) bicikliút (134) bírság (10) biztonság (54) biztosítás (5) bkk (8) bkv (9) bringázz a munkába (4) bubi (14) buda (3) budapest (79) buszsáv (3) cannondale (4) critical mass (50) dánia (3) demonstráció (5) design (31) divat (8) downhill (8) dr kerékagy (5) egyesült államok (4) emelés (3) empamo (6) energia (3) energia bringa (5) építkezés (4) extrém kerékpár (3) e bike (5) felmérés (6) film (6) fotó (4) futár (3) gkm (4) google (4) gyerek (3) hátizsák (3) herebántalom (5) hibrid (4) híd (10) infrastruktúra (6) járda (3) kampány (4) képzőművészet (7) kerékagy (3) kerékpár (15) kerékpárbarát (3) kerékpárosklub (5) kerékpársztráda (6) kerékpártároló (3) kerékpárút (3) kína (3) kiskörút (7) kocsma (6) koppenhága (4) közbicikli (3) közbringa (3) közlekedés (4) kresz (17) kvvm (3) lakat (5) lámpa (4) levegő (7) london (15) lopás (16) magyar kerékpárosklub (3) margit híd (25) maszk (3) máv (7) mkk (3) mtb (3) nagy-britannia (3) new york (9) nyereg (7) obama (4) önkormányzat (21) orfk (4) párizs (7) parkolás (4) parlament (4) rakpart (3) regisztráció (3) rendőr (35) schwinn csepel (3) sisak (14) statisztika (3) szeged (3) szerviz (3) szex (5) sztrájk (8) tábla (4) tél (10) térkép (5) tolvaj (5) túrázás (8) urbánus (39) városi biciklizés (44) verseny (3) videó (12) világítás (6) víz (4) vonat (4) zene (5) Címkefelhő

A NY Times az év ötletei közé sorolta a bringasztrádát

2009.12.16. 13:40 - kirk kapitány

Az amerikai újság idén is összeállította a nemzetközi fronton felbukkant újításokat, terveket. A listára felkerült a bringasztráda (bicycle highway eredetiben) is, amely forradalmasíthatja a városi közlekedés infrastruktúráját.

A lap szerint ebbe az irányba még az Egyesült Államokban sem tettek lépéseket, a szövetségi szintű bicikliút-hálózat létrehozásáról ugyan megszületett a döntés, de az egyelőre csak a létező utakra kitett bringatáblákat jelenti. Amerikának is Koppenhága jelenti a követendő példát, ott már belekezdtek a megvalósításba. Erről a vállalkozásról korábban hírt adtunk a kerékagyon is.

 

Címkék: kerékpársztráda bringasztráda

67 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://kerekagy.blog.hu/api/trackback/id/tr891602128

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Krajcs · http://uralicowboy.blog.hu 2009.12.17. 09:52:01

"ebbe az irányba még az Egyesült Államokba sem tettek lépéseket"

Nem tudom, miért meglepő ez az autósok hazájában...

agyvihar · http://agyvihar.blog.hu/ 2009.12.17. 10:14:43

@Krajcs: Lehet, hogy az amerikaiaknak nemsokára át kell majd szokni a biciklizésre, ahogy a költségvetésük áll.

2009.12.17. 10:42:01

@solaitid: igen, ez így kurva gagyi. Kaparom a falat, semmi értelme így egy szubkultúrás "hírnek" 2009-ben, egy index címlapon hivatkozott blogban. Keressen rá mindenki akit érdekel, egyenként, nem? A posztolótól ez igazán nem várható el.

vga 2009.12.17. 11:06:11

Dutch move into fast lane with 'bicycle highways'

The plan is part of a government initiative to promote bicycle use, especially among those who commute to work everyday by car.

The Hague – The Netherlands plans to invest EUR 25 million to build more bicycle highways and increase bicycle usage among commuters, announced the ministry of traffic and waterways Monday.

The plan is part of a government initiative to promote bicycle use, especially among those who commute to work everyday by car.

“Cycling is a practical, healthy and good for the environment,” deputy transport minister Tineke Huizinga wrote in a letter to the lower house of parliament.

Bicycle highways are broad cycling paths without intersections which allow cyclists to quickly cover long distances. The ministry plans to double the number of such highways in the Netherlands over the cabinet period.

At present, the Netherlands has five bicycle highways, including two connecting Amsterdam with Utrecht and Breda with Etten-Leur. There are currently plans for a bicycle highway connecting The Hague with Leiden and Arnhem with Nijmegen.

Municipalities and provinces are invited to submit plans to the ministry for more bicycle highways in their region.

In addition to bicycle highways, the government has planned other measures to increase cycle use.

By 2013, the ministry hopes 100,000 additional bicycle parking places will be added around train, tram and bus stations. At least 20 municipalities will co-operate with the ministry in removing discarded bicycles from bicycle stalls, which will free up existing spaces.

The various measures and projects are in close collaboration with established players in the cycling field including bicycle industry representatives and civil societies, said the traffic ministry in a press release.

Radio Netherlands / Expatica

Ninfus Corporation · http://fesztivaljunkie.blog.hu/ 2009.12.17. 11:12:35

Szerintem jó lenne itt is. Legyen oldalról zárt, fedett, többsávos (legalább emelkedőn), és épüljön az autósok által befizetett súly és jövedéki adóból a nagykörút és a hungária helyén, a fennmaradó helyet meg lehet parkosítani :)

Bolcs_es_szexi 2009.12.17. 11:28:23

Én bevallom, utálom a bringásokat, de szeretném ha jobb lenne a viszonyom velük, hátha egy ilyen sztráda segítene.
Na de mi a rosseb az a bringasztráda???

Tom Keller · http://tomkeller.blog.hu 2009.12.17. 11:39:33

Akkor most ez a városi közlekedést forradalmasítaná vagy a városok köztit?

kutya_zzr · http://www.hegylakok.hu 2009.12.17. 11:54:26

Az biztos hogy több értelme van, mint a semmire-nem-jó ún. 'nyílt kerékpársáv'-nak...
Mint ahogy a lenti példa is mutatja:

kutya-vilag.blog.hu/2009/12/06/kerekparos_jo_ez_neked

danesdzsu2 2009.12.17. 12:08:33

@kutya_zzr: szerintem befejezhetnéd a béna blogod reklámozását....

lil.miss.sunshine 2009.12.17. 12:19:11

Ez városok között van. Olyan, mint az autópálya, csak bringáknak.

gramercy 2009.12.17. 12:37:26

legyen, de szedjenek érte díjat, legalább az üzemeltetés költségeit fedezzék a bringások (fűnyírás, hó stb.)

Mon3 2009.12.17. 12:38:06

Pár napja az egyik vitában említettem, hogy mit fognak majd szólni az autósok, hogyha a bicikli utak szélesítését fogjuk követelni. Akkor nagyon leugattak. Nem hittem volna, hogy ilyen hamar meg lesz az első jel. Várom a 11 IQ-s reagálását.

Bozdurgán 2009.12.17. 13:44:36

látom az senkit sem zavar, hogy nincs elég bringás ilyen volumenű beruházáshoz:)

Bögrecast · http://www.bogrecast.hu 2009.12.17. 13:46:20

nem hiszem, hogy egy sztráda miatt nő majd a biciklisek száma. Nekem elég egy ösvény is, ha mindenhová eljuthatok rajta..
www.radiobogre.com

igazi hős 2009.12.17. 14:53:04

@Bozdurgán: Hol? Hollandiában, USAban, vagy Magyarországon?

subabubba 2009.12.17. 14:54:40

Bringasztráda=kereszteződések, zebrák nélküli bringaút, ami el van határolva a többi közlekedőtől. Asszem Hollandiában terveztek olyat ami plexi csőből készült volna, és háttérszelet biztosított volna benne a szellőzőberendezés (kétsávos lett volna ennek megfelelően). A hátszél a levegőztetés miatt is fontos, ugyanakkor könnyíti is a tekerést. Aztán sztem nem valósították meg. Még. :))

jarek 2009.12.17. 15:19:44

Jó szöveg, hogy az autósok mindig azzal jönnek, hogy az ő általuk fizetett jövedéki és súlyadóból miért ne a biciklisekre költsék a pénzt. Én ilyenkor meg azt javasolnám, hogy azoknak az adóját akiknek nincs autója meg ne költsék az autósokra. Különben is, az autók által kibocsátott szennyezőanyagoknak köszönhetően is olyan rossz a levegő Budapesten. Emiatt is halnak meg olyan sokan Mo.-on. Minden értelmes ország támogatja a bicikli utakat, sokszor az autósok rovására. Kár, hogy mi nem vagyunk olyan értelmesek mint a dánok. Sokkal élhetőbb lenne ez a város.

Advocatus_Diaboli 2009.12.17. 15:43:51

Szerintem an agy újítás egy két oldalról szőgekkel elzárt kerékpérút lenne, így a biciliskek sem az autósokat, sem a gyalogosokat nem tudnák szívatni.

Csak a bicklikesek lennének boldogtalanok, mert senkit nem tudnának szidni, hogy bántja őket. :-) Hiszen ők akkor is utálnék az autósokat, mert a legtöbbjüknek nem telik rá, így jobb hijján ideológiát csinál a biciklizésből. Majd idősebben, több pénzzel a zsebükben ők si dudálnak szitkozódnak a bisklisekre. :-)

Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2009.12.17. 15:47:00

Az lenne a baj az ilyennel, hogy széleskörűen sosem valósulhat meg, tehát ha lesz valaha is ilyen, akkor az csak egy legy az országban mutatóba, és az emberek többsége nem azért használná, hogy célba jusson rajta, hanem csak mint látványosságot próbálná ki.

Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2009.12.17. 15:48:08

@Advocatus_Diaboli:
Te nem vagy normális. Tudod az emberek nem bicajosok, gyalogosok vagy autósok, hanem egy személy lehet mind a három alkalomtól függően.

Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2009.12.17. 15:48:51

Az ostoba emberek pedig olyanok, hogy szereptől függően épp mindig a másik 2 csoportot fikázza.

teabore 2009.12.17. 17:09:10

@Advocatus_Diaboli:"hiszen ők akkor is utálnék az autósokat, mert a legtöbbjüknek nem telik rá, így jobb hijján ideológiát csinál a biciklizésből"

Ja, most néztem a hasznaltauto.hu-t, alig van auto 300.000 ft. alatt...5195 db. De ha már mindenképpen kötözködök, jó állapotú Skoda 120-t lehet venni 50-80 000 Ft-ért, az is autó :)

igazi hős 2009.12.17. 17:20:18

@teabore: Ha már a pálcikalábú-pókhasú autósoknak muszáj a "csóró bringás" érvet ezerszer elmondani, akkor valamelyik bringásnak muszáj mindig eredménytelenül cáfolni? Vagy elég lenne egy sablon válasz: "A csóró, buta bringás tényleg nem tud autót venni, de a gazdag, okos autós bármikor vehet bringát."

teabore 2009.12.17. 18:20:00

@igazi hős: bocs, de nem akarok állandóan cáfolni. Pont most láttam jónéhány eladó autót és megállapítottam, hogy lent vannak az árak. Szimplán arra a tényre próbáltam rávilágítani, hogy szinte bárkinek lehet autója, amivel eljut A-ból B-be.
Kétségtelen, hogy a gazdag, okos autós bármikor vehet bringát még anélkül is, hogy eladná az autóját, ahogyan a környezetemben nagyon sokan tették.

eburafakó 2009.12.17. 18:23:37

Csak azt tudnám, hogy mitől van elszállva az agya némely autósnak, mikor annyira támadják a bringásokat? Azért nagyon jó látvány, mikor kitör a tavasz és a városból kifele ezernyi autó halad, a tetején sok-sok bringával. Fogadni mernék, amikor átülnek a bringára, mindjárt ki nem állhatják azt sem, aki autón jár. Bár azért jó dolog, hogy legalább olyankor bicajoznak. Az élet nem csak fekete és csak fehér, hanem léteznek árnyalatok.
Az a helyzet, hogy akár gyalogos, autós, vagy bringás, mindenhol találni ilyet is olyat is. De legalább a bringa nem büdösíti a levegőt!
Egyszer úgy is véget ér az olajkorszak aztán majd lehet nézegetni a Skodát, de a Mercit is. Egyik se fog menni egy tapodtat sem.
Mi marad akkor?

antibringa 2009.12.17. 19:18:13

@Bögrecast: Én már rájöttem, hogy mire fel ez a nagy bringás cirkusz. Az államnak nyilván érdeke leépíteni a közlekedés színvonalát, mert minél több a biciklis, annál kevesebb az utak karbantartási költsége és azért általában a bringásoknál is van egy családban egy autó, így a súlyadót ugyanúgy befizetik. A parkolást úgyis a centrum lopja el, így abból sem sok bevétel kiesés adódik és még propaganda is, haladó szellem, szóval faszául ki van ez találva.

Shadwell 2009.12.17. 19:53:38

LA-ban azért működik a bringaszálítás, jól:
www.lightrailnow.org/facts/fa_brt_2006-10a-6.htm
www.treehugger.com/los-angeles-brt-orange-line346.jpg

Igen' a busz elején egy kerékpártartó. A busz elé mész, felcsatolod a kerékpárodat, miközben a buszvezető végig jól lát, utána felszálsz a buszra. Köszönsz. Mindenki boldog. :)

antibringa 2009.12.18. 02:48:44

@Shadwell: nem kötekedni akarok, de mintha a képen parkoló autókat látnék :) náluk nem kell elvenni a kocsiktól egy sávot úgy látszik.

Amúgy meg teljesen rendben van a busz elején a bringatartó, engem itthon se zavarna. De még az se zavarna ha felvinnéd a buszra, mert velem biztos nem találkozol össze :)

Spikk 2009.12.18. 11:40:11

@antibringa:
Szerinted mégis mitől jó egy közlekedés színvonala?

Ha van autó is, meg bringa is, az valóban azzal jár, hogy súlyadót azt kell fizetni, sőt, kötelezőt is, de az üzemanyag árába épített dolgokat például nem kell. Azaz ha bringáznál, összesen mégis kevesebbet fizetnél (adóféléket). De elárulom, nem annyival kevesebbet, mint amennyivel kevesebb kárt okoznál (pl. út kopás, emberek tüdejét károsító anyagok, ilyesmi).

cso zsi 2009.12.18. 14:00:30

@agyvihar: Amíg ott kb 4 liter benzin kerül annyiba, mint Európában, nem valószínű, hogy költségvetési gondjaik lennének.

@teabore: A túl olcsó autók képeit nem árt megnézni, vagy 20 évesek, vagy 3, utóbbi esetben nincs eleje, hátulja, vagy teteje.

@jarek: "azoknak az adóját akiknek nincs autója meg ne költsék az autósokra"
Arra gondoltál, hogy mindenki fizeti az autópályaépítés költségét?
Arra gondoltál-e, hogy mindenki fizeti ugyanakkor a tömegközlekedések fenntartását is?
A távolsági busz az autópályán megfizetteti az utasokkal a pályadíjat? Mert az utazás az értékarányos, mint a vasútnál.
A pályadíj meg kifizetendő fixen, akármennyit haladsz rajta.
Egy négynapos matrica jelenleg kb 3-4 ft/km-t takar, a megépült pályahossz alapján.
Tartok tőle, ha bejárattól kijáratig lenne a fizetés, minimum a tízszeresét kérnék, nehogy veszteségük legyen.

igazi hős 2009.12.18. 15:54:20

@cso zsi: "Amíg ott kb 4 liter benzin kerül annyiba, mint Európában, nem valószínű, hogy költségvetési gondjaik lennének." Egyrészt mi köze a benzinárnak a költségvetéshez? Legfeljebb annyiban, hogy ha az állam többet költ mint a bevétele, akkor emelhetné az üzemanyag adóját (mivel az most minimális), de ez nem lenne túl népszerű lépés.
Másrészt jó lesz az a szorzó kettesnek is (azaz fele annyiba kerül a benzin ott mint nálunk).

antibringa 2009.12.19. 02:27:08

@Spikk:
Kedves Spikk,

az autóút közjószág, a bicikliút viszont NEM közjószág. Azaz az állam legfeljebb támogathatja az esetleges pozitív extern hatások miatt, de a bicikliutat követelőknek nincs semmilyen alanyi joguk e tekintetben.
Tehát teljesen irreleváns, hogy mennyi kipufogógázt bocsájt ki.

teabore 2009.12.19. 09:47:44

@antibringa: így van, piszkos bringások! ha ők mehetnek a közúton, az autósok is mehessenek a bringaúton! Sőt, parkolhassanak is! Várjunk csak...ööö....ilyet már most is lehet....mindegy! Piszkos bringások, fúj!

Spikk 2009.12.19. 12:13:31

@antibringa: Na és? A bringásoknak elég egy sáv, a külön bringaút jó bizonyos szempontból, de könnyű a találkozási pontokat balesetveszélyesen megoldani. Ezeket a létesítményeket pl. támogatja az EU is. Szerinted miért?
Szóval nekem mindegy, nem kell bringaút, sőt, eltekerek én bringasáv nélkül is a forgalomban, csak az a baj, hogy vannak olyan suttyók, akik azt hiszik, hogy vicces, amikor a bringásra ráhúzzák a kormányt.

antibringa 2009.12.19. 12:29:55

@teabore: most biztos jó fejnek tartod magad. Hadd áruljam el: nem vagy az :) Lefordítva a fenti mondatom azt jelenti, hogy a bringások minden négyzetméter útért legyenek hálásak!

antibringa 2009.12.19. 12:36:32

@Spikk: szerintem is van hogy vicces. Pl mikor már sárga a lámpám, épp elindulok és akkor "húz" el mellettem a bringás én meg majdnem elcsapom (mármint nem direkt, hanem azért, mert egy szemét tetű és azt hiszi hogy nem érem utol 5 méter múlva, amikor kerülhetem megint ki). Szóval a biciklis gennyalakokat nem árt megleckéztetni néha. Meg most valamelyik nap volt konfliktusom egy robogóssal is pont ebből. A blahán vágott elém a pirosnál mondom ok, többségük kövérgázzal elhúz. Hát ő nem tette, 20al gurult át a kereszteződésen aztán indexelt jobbra hogy ő is ki akar jönni a buszsávba hogy úgy forduljon meg az akácfa utca felé, de ezt én már nem vártam meg hanem gázt adtam. Utána meg fel volt háborodva, hogy majdnem elgázoltam. Neki is csak azt tudtam mondani, amit is: oké, vágj be elém, de akkor húzz a picsába zöldnél, ne tarts fel. Ezt még fel kéne fognotok!!!!Nem az zavar minket hogy vagytok, hanem hogy pl átmentek a piroson és mindig utolérünk stb.

Spikk 2009.12.19. 12:43:45

@antibringa: Mondd, azt honnan tudod, amikor látsz egy bicajost, hogy arra rá kell húzni a kormányt, mert ő egy olyan "gennyalak", hogy vele szemben jogod van önbíráskodni? Amikor ilyet csinálsz, nem fosol kicsit, hogy elütöd és akkor jól börtönbe kerülsz szappanért hajolgatni?

Spikk 2009.12.19. 12:48:02

@antibringa: Ja, nekem nem kell magyaráznod, vezetek kocsit is. Miért van az, hogy engem nem zavarnak a bicajosok? (Na jó, az néha zavar, hogy egyik-másik összevissza csalinkázik előttem, de attól nem érzek beteges kényszert, hogy elüssem.)
Te a buszt is le szoktad szorítani, ha szerinted hátráltat?

teabore 2009.12.19. 14:03:33

@antibringa: nem csak most tartom magam mindig jófejnek, hanem mindig :)
Tehát hálásnak kell lenniük a bringásoknak minden útért, amit használnak? Miből is épült az út? Nem az adófizetők pénzéből? Azon kevesek egyike vagyok, aki dolgozik és adót fizet, illetve kerékpározom ÉS autót is vezetek. Akkor most mi van?
Ja, blogod hogy van?

antibringa 2009.12.19. 16:28:27

@teabore: én is fizetek adót, nem is keveset, mégis fizetnem kell az egyetemi master képzésért. Pedig több adót fizetek jóval, mint amennyi a tandíjam.
Van közjószág meg nem közjószág. Ezt nem én döntöttem el, hanem így van. És az úthálózat része, a bringaút meg nem. Szóval igenis hálásnak kell lenned, még ha te fizeted a legtöbb adót, akkor is. Gondolj már bele, ezen az alapon bármilyen kisebb csoportosulás (ami mondjuk már pár száz főt számlál) követelhetné az ő érdekét leginkább szolgáló infrastruktúrális változtatásokat.

antibringa 2009.12.19. 16:32:05

@Spikk: Ha elütök egy szabálytalanul közlekedő biciklist, akkor nem kerülök börtönbe. Mikor a robogóst nem engedtem be (szerinte leszorítottam csak mert nem szartam magam alá attól hogy kirakta az indexét..) akkor is ő lett volna a hibás, én csak haladtam a sávomban és ő erőszakoskodott, persze , beengedhettem volna, de nem kötelességem. És úgy direktbe nem szoktam leszorítani senkit, arra vonatkozólag meg nincs tudtommal szabályozás, hogy biciklis mellett mennyi helyet kell hagyni nem? Meg már be van kamerázva egész Budapest, ha azért "szorítom le" mert mindig átmegy a piroson és ezáltal elém vág, szerintem őt marasztalják el.
És a kérdésedre a válasz: igen, soha nem engedek magam elé buszt, nem fogom magam elé engedni hogy nyomja az arcomba a dizelbűzt + 40el döcögjön. Lehet hogy ez önzőségnek tűnik, de mire ő felébred én már rég túl vagyok árkon bokron.

Trollember 2009.12.19. 18:19:28

@antibringa: "Van közjószág meg nem közjószág"
Te véletlen közgazdásznak tanulsz?

Mitől "közjószágabb" az út a kerékpárútnál?

Trollember 2009.12.19. 19:38:22

@antibringa: Közlekedési résztvevőként kötelességed a baleset és veszélyhelyzet elkerülése, attól függetlenül, hogy a másik fél szabályosan közlekedett-e vagy sem.

Spikk 2009.12.19. 21:04:10

@antibringa: Az attól függ, hogy akkor ütöd-e el. Ha mész a zöldön át és a piroson áthajtva előtted terem, akkor nem. Ha meg a sáv közepén megy, hogy ne tudd centizve megelőzni (akkor szokás, ha a biztonságos előzéshez kevés a hely), erre Te berágsz és letúrod az útról, akkor simán, hiába volt szabálytalan (ez mondjuk 01.01. után nem is lesz szabálytalan, de ez jutott csak eszembe.
A szabály az, hogy megfelelő oldaltávolságot kell tartani. Ez egy 2 kerekű, egy nyomon haladó jármű esetében nagyjából a magasságának megfelelő távolság. Mert ha kap pl. egy durrdeffektet, abból lehet akár lefekvés is. (Jól látod, ez gyakorlatilag kizárja a saját sávon belüli előzés lehetőségét.) Előzheted centizve, csak nem éri meg kockáztatni. Épp ezért érdemes a követési távolságra is figyelni, mert ha mész mögötte 1 m-re, elesik és elütöd, az megint okozhat súlyos bűntetést.

cso zsi 2009.12.20. 15:52:35

@Trollember: Talán, mert azt mindenki használhatja?
Még így is vannak "köz" pénzből épült utak, amire autós nem hajthat.
Egy épeszű, szabálytisztelő autós számára evidens, hogy nem közlekedik járdán, és épített kerékpárúton, még ha el is férne rajta.
Épeszű kerékpáros sem hajt fel az autópályára, bár a soroksári Auchan környékén találkozni velük. Igaz, hogy a szervizúton, de az attól még a bejáratnál megkapta az "Autópálya" táblát, innentől kezdve egy csomó tilalom lép érvénybe, amit Kresz tudás mellé nem kell kitáblázni.

Ha a 4-es, vagy a 7-es főútra húznak egy sárga csíkot, hogy innentől kezdve ez bringaút, a "maradék" 2 méter viszont csak 40-nel járható gépjárművek számára, akkor azért valaki csak összevonná a szemöldökét. Az autósoktól valamilyen formában mindig kérnek pénzt az út használatért. Ami jogos, hiszen karban kell tartani, vagy újat építeni.

Ez a pénz többek közt az üzemanyag árába építve (bár névleg megszűnt, viszont olcsóbb nem lett ettől a benzin), illetve a gépjárműadó is.
(A teljesítményarányos adó mértéke a következőképp változik 2010-ben: az autó megvásárlásától számított első 3 naptári évben 300 helyett 345, 4-7 éves korig 260 helyett 300, 8-11 éves korig 200 helyett 240, 12-15 éves korig 160 helyett 185, 16 év felett pedig 120 helyett 140 forintot kell majd fizetni a motor névleges teljesítményének minden kilowattja után, ha elfogadják a törvénytervezetet. Ezen felül a nagyobb teljesítményű autók esetében belép a vagyonadó szorzója. 125 kW-nál (168 lóerőnél) erősebb autók esetén a teljesítményadó kétszeresét, 175 kW (235 lóerő) felett a 2,5-szörösét, 200 kW (268 lóerő) felett pedig a háromszorosát kellene kifizetni.)

Mit lát a kerületi lakos? a kerület felújítja az utat, hurrá!!
De a kerület elvesz 80 parkolót, húz egy csíkot, kirak egy rakás megállni tilos táblát, és a helyi lakostól elvették az otthonparkolás lehetőségét, néhány, a környéken átbicikliző kedvéért.

Akkor hol kezdődik, és hol ér véget a "köz"?

antibringa 2009.12.20. 19:06:43

@Trollember: Attól közjószágabb, hogy törvény írja elő, míg a bringautat nem.

antibringa 2009.12.20. 19:10:06

@Trollember: egyébként ha már nagyon szakmai választ vársz, azért közjószág az úttest, mert onnan senkit nem lehet kizárni, vagy ha van is potyautas, azt drágább kitiltani, mint hagyni, hogy ingyen járjon rajta. A biciklis sáv viszont csak a bringásoké. (Érted.:))

antibringa 2009.12.20. 19:15:09

@cso zsi: tiszta fasizmus, 20 éve beköltöztél békességben, azt hitted, hogy a kocsidat biztonságban tudod a ház előtt az ablakból nézve, most meg a szűk utcákon sétálhatsz 100 métert a lakásodig a mínusz 9 fokban és ha megszólalsz, ellenkezni mersz akkor úgy leugatnak, hogy még a legrutinosabbak is összehúzzák magukat és elmennek helyet keresni. :) Ami még viccesebb, ha csak albérlő vagy, akkor még óránként 365 Ft-ot fizetsz is érte.

Egyébként meg teljesen irracionális, hogy pl most a minusz 9 fokban (mert ebben a percben épp annyi van) minek foglalni azt a sávot? Oké, tavasztól őszig legyen, ha már nagyon muszáj. De télen mínuszban csak a hülyék kerekeznek és abból szerencsére kevés van.

igazi hős 2009.12.20. 22:34:44

@antibringa: No ha ez a fasizmus, akkor minek minősíted a jelen állapotokat, annak fényében, hogy 30 éve:
- ingyen lehetett megállni és mindenütt volt is parkolóhely (de nem volt Centrum Kft),
- csak két (najó: másfél) autópályánk volt, de még szombat reggel sem volt dugó Siófok felé,
- átlagos faluban 1 zebra volt (vagy egy sem), és nem védte úgy a KRESZ a gyalogbékákat mint most,
- ennek ellenére egész nap focizhattunk az utcán, hisz mindkét autó elment.
Megváltozott az autózás, minden hülye (én is:-) autózik, komolyabb szabályozás kell. Elvárod, hogy a házad közelében parkolhass? Vegyél kertes házat garázzsal. Egy bérházban van 40 lakás és max 10 autó fér el előtte. Mélygarázsok kellenek, ez nem vitás, akár elveszi egy bringaút a parkolók 5 (!) százalékát, akár nem. Azt viszont ki kell fizetni: vagy direktben parkolási díjban, vagy követve helyi és állami adókban. Az első az igazságos, még ha fájó is az ott lakóknak. (Az alternatíva a tokiói rendszer: nem vehetsz autót, ha nem igazolod, hogy van hol parkolnod. Hidd el az jobban fájna.)

cso zsi 2009.12.20. 23:21:22

@igazi hős: "30 éve:...
- ennek ellenére egész nap focizhattunk az utcán, hisz mindkét autó elment."
Hmmm. 40 éve egy most nagyobb forgalmú utcában valahogy így volt, valóban. 25 éve ugyanennek az utcának az egyik keresztutcájában (gugli maps szerint 100 méter hosszú) volt harmincvalahány parkoló autó, és ötpercenkénti áthaladó kocsi. Ez mára reggelenként félpercenkénti, napközben jóval több. A Váci út egyik "menekülő" útja.
A másik topikban gyűjtöttem pár adatot az autóparkról, 2007-es adatból. Ha országos szinten 2004 óta kb 1 millió autót adtak el, közel ugyanannyi az enyészetté, és a banki visszavásárlásé lett. A haszáltautó-piacokon is százasával állnak a kocsik, akkor a problémát a külföldi, vagy külföldinek vélt autók generálják.
Amiben lehet valami, de ez a hét még nem érett meg az antiszemitázásra. ;)

cso zsi 2009.12.20. 23:43:45

@igazi hős: Jut eszembe: "szombat reggel sem volt dugó Siófok felé"
Nem elég, hogy Siófoknál még csak a fele volt meg a pályának, és "halálút" volt a szakasz beceneve a szemből, tilosban előzők miatt, de rémlik-e arról valami, hogy vasárnap az autópályát egyirányúsították Bp felé? Mert megunták, hogy már akkor 50 kilométeres, vánszorgó dugó volt az M7-es jobb oldala. Tény, hogy a szoci relációs autókat megfingatta az érdi emelkedő, de amikor megszüntették a "négysávos" vasárnapi utat, akkor a Velencéről felhajtó autós egy álló autósorba próbált besorolni.

igazi hős 2009.12.20. 23:51:26

@cso zsi: Most azt mondod, hogy 2004 óta nem nő az autók száma? Hát ezt legfeljebb az idei évre tudom elképzelni, a korábbiakra nem. A banki visszavett autókat miért veszed egy kalap alá a bontottakkal? Azok jellemzően fiatal autók és tuti újra eladták őket.
Csak 2006-es adatot találtam, az év egylege +65000 autó. A 2007-es is jó év volt, ami a forgalomba állítást illeti (persze a kivonás is lehetett sok).

antibringa 2009.12.20. 23:55:49

@igazi hős: nem igazán tudom mi mellett vagy ellen érvelsz. Én nem vagyok politikailag elkötelezett, de én is azt mondom, hogy a régi időkhöz képest van most fasizmus. Senki nem kérdez semmit, csak eltűnik körülöttünk a város, vele együtt a pénz, a centrum főnök meg ferrarit vesz a naponta bedobált 2000 Ft-omból. Elképesztő egyébként ez a 400 Ft-os parkolási díj, senki ne mondja hogy normális. Szerintem ez még azoknak is sok pénz, akik 10 millás bmw-t vesznek, úgyhogy teljesen megértem a rokkant kártyát. Kb a Csányin kívül mindenkinek sok pénz havi 50-60e forint parkolásra.

Na de visszatérve: értem én, hogy 5%, sőt, mivel naponta van ott dolgom, láttam, hogy a külső sáv így is tele volt vészvillogóval. De az is 2* X hely volt, ha 20-30 hely volt, az is 20-30 kocsinak és családnak a helye volt és egy szó nélkül elvették. Én olyan társasházban lakom, ahol van belső parkolónk és egyébként pont a parkolás miatt nem lakunk (többek között) a belvárosban. Régi lakásokhoz ab ovo nincs parkoló. Új építésűnél meg 20e/hó. Ha az utcán nem is fizetős (de az) akkor meg a suttyók húzzák meg kulcssal, meg ráülnek cigizni meg mittudomén. De azért számít hogy látod az ablakból, vagy 3 utcával arrébb van. Persze tény hogy nem sokat.

Engem inkább az ideológia zavar, ahogy felnyomták a súlyadót is a duplájára aztán most megint. Milyen vicces, hogy egy Opel Calibra luxusadót fizet :-)
Szóval itt nem a bringásokkal van a baj (velük más baj van) hanem az önkormányzatokkal meg a lobbizókkal meg akik jóváhagyják az új szabályokat.

cso zsi 2009.12.21. 00:08:27

@igazi hős: Nem. Azt mondtam, hogy öt év alatt (2004 május 1-től) "csak" egymillió forgalombahelyezés történhetett a rendszámok kiosztása alapján.
A 2007-es adatot ott látod a bringaút-halálbüntetés témában. Tudok olyan autókereskedésekről (többel is kapcsolatban álltam), amelyik területet, kapacitást csökkentett, szerelőket, fényezőket küldött el, majd a közel két éve folyó ügynek bezárás lett/lesz a vége.
Ebből több is a hazai gyártású kisautókat árulta, mások meg középkategóriát. 5-6 éve felfutó eladások voltak tervezve, új szalonok, második-harmadik, majd hirtelen márkaváltás, vagy márkamentesség, tulajcsere.

cso zsi 2009.12.21. 00:11:21

@antibringa: Nem a Centrumos, de belefolyt a parkolásba az illető.
A 90-es években apám szólt, hogy vele ne kerüljek üzleti kapcsolatba. Lehet, hogy sokkal több pénzem lehetne, de az sem biztos, hogy élnék.

igazi hős 2009.12.21. 00:31:05

@antibringa: Bocs, az hittem bizonyos jogok korlátozását nevezed fasizmusnak, de látom a lopás helyett használtad, erős fogalomzavar. Lehet, hogy fura, de a parkolás nem alapjog. Az előző cégem bérelt annyi parkolót ahányan autóval jártunk be. A nejemnek jár parkoló a cég mélygarázsában, bár BKVval jár be.
Parkoló árak magasak, mivel hiány van. Akár egy összegben, akár havi részletekben fizeted, mindenképpen sokba kerül. Szóval nem csak az önkormányzatokkal van baj (bár van ott elég), hanem hogy viszonylag rövid idő alatt az autó hiány-hely bőség megfordult: nincs elég parkolóhely. Másutt volt 30 év, arra hogy reagáljanak a túltelítődő belvárosokra. Nekünk kevesebb időnk volt, azt is szűklátókörűségből elpazaroltuk.

igazi hős 2009.12.21. 00:39:26

@cso zsi: Sokak szerint az évi 180-200 ezres autó eladás irreális volt a magyar jövedelmek mellett, ezt a hitelbedőlések is bizonyítják, és harmadennyi kereskedő elég lenne a piacra. Sajnos ez az állások felének a megszűnését jelenti. De ha én nyitnék egy pékséget egy már működő mellett, attól nem fognak több kenyeret venni. Ha a jelenlegi piac nem tart el mindkettőnket, akkor legalább az egyikünk tönkre fog menni.

antibringa 2009.12.21. 01:12:46

@igazi hős: igen, a végén picit elmentem abba az irányba, de arra gondolok, hogy itt az van, amit ők akarnak és ezt erőszakkal is végrehajtják, lásd irreálisan magas büntetések és díjak. Szóval ha ők azt akarják, hogy parkolást fizess, akkor nem zavarja őket, hogy ellehetetlenítik az életedet vele. Ha vétesz valami szabálysértést, amit a többség könnyen megtesz (értsd mondjuk 75el mész a városban-a mi nem dicsőséges, de mindenkivel előfordul- , vagy átmész a piroson véletlenül) akkor elveszik a havi jövedelmedet és ha nem fizetsz, majd az Apeh leszedi a számládról. Én erre gondoltam. A parkolási kérdésre pedig ezt csak mentegetőzésnek tartom, ugyanis ahol én parkolok, ott senki nem fizet parkolódíjat, mindenki ilyen olyan cseles helyekre áll, ahol max a közterület büntet, de 2 havonta egyszer jönnek ki. Ja meg a fele járdán parkol rokkantkártyával. Szóval egyáltalán nincs kevesebb autó. Sőt mostmár durva, a turistabuszok és a teherautók is arra a 15nm helyre állnak be , csak hogy ne kelljen fizetniük (van nálunk egy építési terület) és volt hogy a teherautó ráállt egyszerre 8 kocsira és szélvédő mögött hagyta a számát. Csak közben kétszer odaütöttem a kipufogóm és háromszor meghúzták a kocsit. Szóval én is szívesen parkolnék normálisan, csak mondjuk nem adnám oda egy átlagkereset felét ezért. De mondjuk ilyen 10e forintig kifizetném. Úgyis kocsival megyek be, ha 800 ft lesz a parkolás akkor is megoldom valahogy, szerzek rokkantkártyát, vagy külföldi rendszámot stb. tehát ennek semmi értelme :)A körút azért durva mert tényleg egy boltba nem tudsz bemenni, vagy megebédelni. NÉzd meg a körutat én mindig megdöbbenek rajta, hogy ott bármikor meg lehet állni egy sarkon belül. Pedig régen csak 220 Ft volt a parkolás. Hozzáteszem - erről senki nem beszélt, de nézzétek meg egyszer ott a veres pálné utcát, na ott álljon meg aki tud. Szóval nincs menekülés a kiskörútról, ott egyszerűen lehetetlen megállni, vagyis szvsz a legrosszabb helyen szüntették meg a parkolást.

cso zsi 2009.12.21. 06:00:46

@igazi hős: Csak visszatérünk erre az "alanyi jog" kérdéskör feszegetésére.
Az, hogy a céged fizet a helyek után, teljesen természetes, bár adott bérelt négyzetméterhez járhatna is.
De amit már boncolgattunk korábban (lehet, hogy a másik helyen), az az, hogy akkor mire is szedi az eredetileg súlyadó nevű sápot a lakóhely? Az út rendbetétele a hivatkozási alap, amin állok.
Ha a saját házam előtt csak pénzét állhatok meg, akkor az udvaromon/kertes házban/garázsban tartott járműért ne akarjanak pénzt. Itt lép be a képbe, hogy ki, mivel járul hozzá a "közös" úthasználathoz.
Ha a nekem "alanyi jogon" járó parkolóm helyett egy "alanyi jogon" járó sárga csíkot húznak mások számára, az nem szül jó vért, ahogy kiderült. Nem a használói tehetnek róla, de nekik kedvez, az ott lakók rovására.
Ha valahová utat építenek, ahol nem volt, ott megveszik a területet a régi tulajtól, ha kell, a házat is elbontják róla. A "fizess - kapsz" helyett nem működik a "fizess - megkapja más - fizess többet" elve.
Ha épülne nálunk bringasztráda, az mekkora tömegnek épülne? Régen én is legurultam a régi 70-esen a Velencei tóra. Gyaníthatóan most is megtehetném, mert tele van rakva 40-es táblával, így az autósoknak nem igazán célszerű rajta közlekedni hosszú távon. Többszörösen rá vannak kényszerítve a fizetős megoldásokra. Vagy pályadíjat fizet, vagy a "gyorshajtás" díját, mert merészelt 60-nal száguldozni két település között.
Egyenlőek vagyunk, mert az út mindenkié, de az egyenlőbbek...

igazi hős 2009.12.21. 10:24:42

@antibringa: Kérdés: Látsz-e összefüggést a kibúvók magas száma és a magas díjak között? Avagy ha 4 millióan a jövedelmük alapján adóznának, akkor (feltéve hogy nem lopnának belőle többet minden szinten) sokkal több dologra jutna vagy a becsületeseknek kevesebbet kéne fizetni?
Engem speciel visszatart a parkolási díj. A 135 Ft/órás díjat kifizettem, de a mostani 300 felettit csak végső esetben. Ha családdal megyek, akkor a gyorsabb eszközt választom, ez jellemzően az autó, de a Moszkva térre hét közben csak metróval megyek. De ha ingyenes lenne és emiatt 500 méteren belül nem tudnák megállni reggel 8-kor, az is szopás. (Ez minden fizető övezet szélénél megfigyelhető.)
Bírság: abban igazad van, hogy nem magas bírságok kellenének, hanem gyakoriak. Ha gyorhajtasz Budapesttől Hegyeshalomig, akkor tutira büntessenek meg. "Csak" 30 rugóra (160 felett meredek többre), de az hogy utóbbi 10 évben engem egyszer sem büntettek meg (200 ezer km alatt), azt jelzi, hogy valami nagyon gyenge az ellenőrzés. Városban egészen egyszerű lenne a tipikusan veszélyes szabálytalanságokat szűrni.

igazi hős 2009.12.21. 10:44:26

@cso zsi: Nem ugyanarról beszélünk: azért kell fizetni a parkolásért, hogy legalább az ne ott álljon, akinek nincs ott dolga. Egy rendszám nélküli rom mindenkit felháborít, de ha azért állok meg az ablakod alatt, mert 3 saroknyira dolgozom és ott fizetni kell, azon csak egyikünk háborodik fel, pedig nincs olyan nagy különbség a te részedről.
Végeredményül mindenütt fizetős lesz a parkolás (talán még itt a külvárosban is) amíg vagy elég sok parkoló vagy elég kevés autó nem lesz. (Élő példa az Europark parkolója: eleinte ingyenes volt, én is P+R-nek használtam. Aztán már a bevásárlóknak is kevés lett a hely, azóta fizetős x óra után. Az Ikea az Örsön is ezért fizetős.)
El kéne oda jutnunk, hogy utcán parkolni drága, parkolóházban parkolni pedig megfizethető legyen. (Utóbbihoz a helyben lakóknak kedvezmények, bérletek kellenének. Most is vannak kedvezőbb bérletek, de mivel nem önkormányzati, hanem magáncégek, ezért nincs előnye a helyieknek.)

Trollember 2009.12.21. 21:48:14

@antibringa: na, harmadszor is nekifutok, hátha nem köpi vissza a blog...
értem én amit mondasz, a jogszabályi hátteret is elhiszem (hivatkozás nélkül is), de egyetérteni nem tudok. Hibás a logika, mert a buszsáv, vagy pl. leállósáv használata is korlátozott illetve a közút és annak létesítményeinek használata is szabályokhoz kötött. A kerékpársáv csak kerékpár közlekedésre való, de a kerékpárutat már haszánlhatja pl. külterületen gyalogos, robogós is.

Neked is jól esett volna kerékpársáv/kerékpárút Sopronban nyaralás közben igaz? Másnak is jó lenne pl. munkába járáshoz, ha nem tíz centire zúgnának el mellettük a hozzád hasonló ("soha nem engedek magam elé buszt" stb..) agresszorok. Nem csodálom, hogy erre [Trollember 2009.12.19. 19:38:22] nem válaszoltál.

"Egyébként meg teljesen irracionális, hogy pl most a minusz 9 fokban (mert ebben a percben épp annyi van) minek foglalni azt a sávot?"
Ma egész nap a várost jártam munkaügyben (autóval) és meglepően sok kerékpárost láttam ahhoz képest, amire számítottam ebben a szutyok időben. A -9°C nem olyan szörnyű, az útviszonyok ilyenkor jobban visszariasztják a bicajosokat. Én -12°C-ban jöttem haza (bringával) de nem fáztam, nem úgy, mintha beültem volna az egész nap hűlő autóba, vagy a BKV megállóban ácsorogtam volna.

spag · http://railzone.nl 2010.01.14. 20:54:51

Elöször is itt a NYT link:
www.nytimes.com/projects/magazine/ideas/2009/#b-1

Aztan gondolkozzunk: Dániából? 2009-ben? még meg nem valósult ötlet?

Ezzel szemben az igazság az, hogy az elsö bringasztráda (Fietssnelweg) 2003-04-ben épült, és Hollandiában:
hembrow.blogspot.com/2009/12/worlds-first-cycling-superhighway-seven.html

Ezen felül van még pár és counting:
www.fietssnelwegen.nl/

fna125 2010.01.21. 08:43:01

az ujpesti külsö szilágyi uton vita van a kerékpárut épitésröl tőbb vélemény van még a polgármester is halatta a hangját szerintem még nem ült bringán annyi hülyeséget mondott nem támogatta az ut épitését sőt a város legveszélyesebb utját az andrásy utat jelőlte példának a külső szilágyi-n tökéletes bringautat lehet épiteni a járdán széles egyenes jol beláthato két pont van ahol a gyalogosokra nagyon kell figyelni de ezek megoldhatok az épités során aki bringázott már ott az tudja hogy csak néhány kutyasétáltató használja az egyébként most nagyon rosszálapotu piszkos elhanyagolt járdát ha megépitenék jo összekötö lehetne Dunakeszi Vác felé
süti beállítások módosítása