Friss topikok

Címkék

afrika (4) alkohol (11) andrássy (3) armstrong (4) ausztrália (6) autómentes (24) autós biciklis ellentét (3) baleset (35) bam (4) bérbicikli (30) bicikli (18) biciklibulvár (6) bicikliparkoló (8) biciklis futár (9) bicikliút (134) bírság (10) biztonság (54) biztosítás (5) bkk (8) bkv (9) bringázz a munkába (4) bubi (14) buda (3) budapest (79) buszsáv (3) cannondale (4) critical mass (50) dánia (3) demonstráció (5) design (31) divat (8) downhill (8) dr kerékagy (5) egyesült államok (4) emelés (3) empamo (6) energia (3) energia bringa (5) építkezés (4) extrém kerékpár (3) e bike (5) felmérés (6) film (6) fotó (4) futár (3) gkm (4) google (4) gyerek (3) hátizsák (3) herebántalom (5) hibrid (4) híd (10) infrastruktúra (6) járda (3) kampány (4) képzőművészet (7) kerékagy (3) kerékpár (15) kerékpárbarát (3) kerékpárosklub (5) kerékpársztráda (6) kerékpártároló (3) kerékpárút (3) kína (3) kiskörút (7) kocsma (6) koppenhága (4) közbicikli (3) közbringa (3) közlekedés (4) kresz (17) kvvm (3) lakat (5) lámpa (4) levegő (7) london (15) lopás (16) magyar kerékpárosklub (3) margit híd (25) maszk (3) máv (7) mkk (3) mtb (3) nagy-britannia (3) new york (9) nyereg (7) obama (4) önkormányzat (21) orfk (4) párizs (7) parkolás (4) parlament (4) rakpart (3) regisztráció (3) rendőr (35) schwinn csepel (3) sisak (14) statisztika (3) szeged (3) szerviz (3) szex (5) sztrájk (8) tábla (4) tél (10) térkép (5) tolvaj (5) túrázás (8) urbánus (39) városi biciklizés (44) verseny (3) videó (12) világítás (6) víz (4) vonat (4) zene (5) Címkefelhő

Hé, bicajos, kéne neked egy maszk, nem?

2014.02.20. 19:23 - dalmastella

Kéne neked egy maszk, nem?  ezt üvöltötte rám egy orvosi maszkban bicikliző srác egyik nap a körúton. Álltam a füstölő busz mögött az országútimmal, és csak halkan válaszoltam: kéne.

A légyszennyezés óvatos becslések szerint évente körülbelül 30 ezer embert öl meg Nagy-Britanniában, Budapesten kétezret. A szmog a dohányzás után a második legveszélyesebb közegészségügyi tényező. De a biciklizés még a szmoggal és a baleseti kockázatok mérlegelésével együtt is sokkal egészségesebb, mint bármilyen más nagyvárosi közlekedési mód  legalábbis a Guardian szakértői véleményeken alapuló cikke szerint.

A bicajosoknak ugyanis számos lehetőségük van arra, hogy csökkentsék a tüdejükbe kerülő dízelaroma és benzingőz mennyiségét. Ilyennek számít a kevésbé forgalmas utak választása, a csúcsforgalmú időszakok elkerülése, és igen, a maszk is.

Ben Barratt, a londoni King’s College egyik levegőminőségi szakértője nemrég egy tesztet végzett a témában. Egy mentőautó sofőrt, egy biciklis futárt, egy kisgyereket, egy nyugdíjast, egy irodistát és egy kisiskolást szerelt fel GPS-nyomkövetővel és káros anyag mérővel. Az alanyok egy napig viselték a felszerelést, a szakértők aztán megnézték, kinek mennyi szén-monoxid jutott ez idő alatt. Ez persze csak egy illusztratív teszt volt, nem több, de az eredményei látványosak:

Az ábrán látszik, hogy az irodista szívta a legkevesebb rossz levegőt, utána viszont a biciklis futár következett. Ők jóval kevesebb káros anyaghoz jutottak azon a napon, mint a listavezető mentős sofőr, akinek ezek után biztos, hogy nem lennénk a helyében.

Barratt a felmérés kapcsán megjegyezte: a mentős hosszabb munkaideje is közrejátszhatott, de nagyon fontos, hogy ő egész nap egy zárt térben ült, tehát újra és újra ugyanazt a szennyezett levegőt szívta, míg a biciklis a szabad ég alatt haladt. Ugyanakkor a gyorsan tekerő biciklis nagyobb levegőt is vett, mint a békésen ücsörgő sofőr, ez fokozhatta a belélegzett szennyezett levegő mennyiségét. Barrett szerint viszont biciklivel általában gyorsabb eljutni London egyik részéből a másikba, mint autóval, tehát az időtartammal is számolva a biciklis és az autós nagyjából ugyanannyi károsanyagot szívhat be adott idő alatt.

Barrett a felmérés után azt tanácsolta a nagyvárosi bicikliseknek, hogy figyeljék a szmogtérképeket és azok alapján próbálják kerülni a durván szennyezett területeket, illetve figyeljenek az ózonra is, főleg nyáron délutánonként, amikor erősen süt a nap. (Az ózonképződést a nitrogén-oxidok, szén-monoxid, és az illékony szerves vegyületek segítik, a vegyi folyamatokat a napsugárzás és a szélcsend intenzívebbé teszi. Nem véletlenül tartották a 2012-es Londoni Olimpia maratonját reggel.)

Múlt héten egy olyan brit kutatást is publikáltak, amely szerint a londoni bérbringa-rendszer még a szmog ellenére is egyértelműen egészségügyi hasznot hozott. Ugyanez a rendszer Barcelonában, egy másik felmérés szerint évente 12 ember életét menti meg azzal, hogy mozgásra motiválja őket.

Budapest aktuális légyszennyezettségi adatait bármikor megnézhetjük az OMSZ oldalán, kerületekre bontva. A naprakész országos adatokat is itt találjuk, a gördülő menüben kiválasztva a települést. A Főpolgármesteri Hivatal 2012-es környezetértékelése (pdf) az azt megelőző hat év adatait elemezve azt írta:

A szálló por (PM10) koncentráció csökkenő jellegű, de több állomáson a megengedettnél többször meghaladja a napi határértéket, ugyanakkor az úgynevezett tiszta napok száma jelentősen megnövekedett 2006 és 2009 között. A nitrogén-dioxidra vonatkozó adatok azt mutatják, hogy az órás határérték túllépéseinek esetszáma meghaladja a megengedett értéket; ugyanakkor az úgynevezett tiszta órák száma növekedett.

Az Európai Unió 2011 júniusáig adott haladékot a vonatkozó jogszabály betartására, ami azt jelenti, hogy elvileg ma már csak évente legfeljebb 35 napon fordulhat elő szálló por (PM10) koncentrációra vonatkozó egészségügyi határérték-túllépés.

Címkék: egészség kerékpár bicikli szmog légszennyezés városi biciklizés nagy-britannia

44 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://kerekagy.blog.hu/api/trackback/id/tr415824408

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ex-dr. vuk 2014.02.20. 19:31:05

Es akkor meg arrol nem is beszeltunk, hogy egy auto helyett biciklizo mennyi kosztol es szmogtol menti meg a varost..

Bedi 2014.02.20. 22:57:07

Az orvosi maszk csak cseppfertőzés ellen jó, a viselőjétől védi a világot. Belégzéskor a levegő nagy része a maszkot megkerüli.

Csak a szűrőbetétes munkavédelmi gumimaszkok szűrik meg a belélegzett levegőt, de nem hinném, hogy abban bárki akarna biciklizni.

v_akos · www.kerekparosmaszk.hu 2014.02.20. 23:38:38

Nyilván az említett "munkavédelmi gumimaszkok" a legjobbak, de vannak igen jól használható kerékpáros maszkok is. Ezeknek a szűrőjén is jól látszik, hogy mennyi port kiszűrnek, amit bizony kár lenne a tüdőnkbe engedni. Már egy-két nap használat után is szürkül a szűrő.

A maszk mellett a bringázás közbeni szmogterhelést leginkább azzal lehet csökkenteni, ha visszaveszünk a tempóból. Sprinteléssel, erős lihegéssel az egyébként szükséges levegő többszörösét forgatjuk meg a tüdőnkben.

Egyébként az idokep.hu és legszennyezes.hu oldalakon felhasználóbarátabb módon érhetőek el a mérési adatok. Érdemes figyelgetni, a 35 napos limit elég kevésnek tűnik ...

-Ákos

Sir Nyű 2014.02.20. 23:55:28

Kétszer is sikerült leírni, hogy légyszennyezés :-D , szép!

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2014.02.21. 00:00:32

"Az ábrán látszik,"'
Az ábrán nem látszik. Nincs hozzá nagyító.

otapi 2014.02.21. 04:33:08

@Bedi: A kettő között szerencsére van átmenet: ffp2-es, szénszűrős, eldobható maszkokat is lehet kapni. Azok nem csak cseppfertőzés és pollenek ellen véd (persze ez sem hátrány), hanem pl savas gőzök ellen is.

otapi 2014.02.21. 04:36:29

@v_akos: A dedikált kerékpáros maszkokkal az a bajom, hogy nem képesek vagy akarnak európai ffp besorolást kapni. Anélkül hogy lehetne összehasonlítani egy munkavédelmi maszkkal?

kis59 2014.02.22. 08:48:19

Dobhatna ide valaki tippeket, hogy hol lehet olyan, elfogadható hatásfokú maszkot venni, amely nem egy fél teszkókerékpár ára......

ex-dr. vuk 2014.02.22. 09:51:55

@kis59: nekem respro city van, legtobbszor meg a szagat sem erzem a busznak...

v_akos · www.kerekparosmaszk.hu 2014.02.22. 15:52:21

@otapi: Én próbáltam ilyet intézni. Addig jutottam, hogy Magyarországon nincs olyan dedikált labor, ami elvégezheti a mérést. Gondolván, hogy akkor ez nem lesz olcsó mulatság, felhagytam ezzel az elképzelésemmel...

Vannak egyéb mérési eredmények, amit nyilván vagy elhisz valaki, vagy nem. Meg van a saját tapasztalat, amikor cserélem a szűrőt. Én jobban hiszek ennek, mint egy "hivatalos" besorolásnak, amit mondjuk valamelyik lobbi intézett.

De a lényeg, hogy valamit jó azért hordani, mert bármelyik kapható maszk jobb, mintha csak válogatsz, és közben maszk nélkül tekersz.

-Ákos

v_akos · www.kerekparosmaszk.hu 2014.02.22. 15:55:26

@kis59: Nekem másik van, de ha többet mondanék, akkor már biztos jönnének, hogy spamelek.

Keress rá google-ben, könnyen megtalálod a jelenleg kapható alternatívákat.

(És a teszkókerékpár soha, semmilyen kontextusban nem jelenthet viszonyítási alapot. :)

otapi 2014.02.22. 19:42:47

@v_akos: Ausztriában vagy Németországban tuti van, és most már egyik sincs a vasfüggönyön túl :-) EU tagok vagyunk már egy évtizede, legalább ennyi előnye legyen.
Nem szoktam sokat válogatni, ha elfogy, veszek 10 darab ffp2-est a legközelebbi munkavédelmi boltban - ez a mennyiség nekem egy évre elég.

cso zsi 2014.02.22. 19:58:43

Jármű kéne neki, nem maszk.
Az outi, fékekkel rendelkezik, de tapadást biztosító felülettel nem igazán.
Vagy túragumival jársz télen?

Virgo1975 2014.02.23. 18:07:06

@Sir Nyű: nekem is ez tűnt fel rögtön:)

Bicska2 2014.02.24. 19:42:32

@cso zsi: Leteszem a hajam! Egy "szar a levegő" meg "maszk" indíttatású cikknél is csak elő kell hozni (kicsit burkolva) az "átmegyapiroson" és a "nincsfékje csak alig mer köcsögbringás" dolgokat?

otapi 2014.02.25. 08:59:03

@Bicska2: Ezt te nem értheted. A kocsi _mindenre_ megoldás, a nem létező télre, de még a szar levegőre is :-)

Bicska2 2014.02.25. 19:08:30

Azt értem -mert errefelé elmagyarázták- hogy az autó = esőkabát, a pollenszűrő ontja magából a dugóban araszolókra a friss hegyilevegőt.Azt nem vágom, hogy ha egy outison maszk van, meg fék, akkor az miért nem fog tudni/akarni megállni, meg mittudomén. Persze mert köcsögbringás, csak jó lenne ha valaki részletezné az összefüggést. Jégen-hóban a jegesmedve fékútja is hosszabb, nyilván a bringásé is. Mi ebben a meglepetés?

Alick 2014.02.26. 16:27:26

"Ugyanakkor a gyorsan tekerő biciklis nagyobb levegőt is vett, mint a békésen ücsörgő sofőr, ez fokozhatta a belélegzett szennyezett levegő mennyiségét."

Mozgás közben az anyagcsere, a mérgező anyagok kiválasztása is gyorsul.

ex-dr. vuk 2014.02.27. 15:46:45

@Bicska2: en azon rohogok, amikor leesik a ho nekiallnak hisztizni, hogy kocsogbringas miert megy ki az utcara, kozben meg azt latom, hogy a varos tele van hoban elakadt autokkal :D
En a bringamat barmikor vallamra kapom es hazaviszem, de persze en vagyok a hulye hogy biciklivel kimereszkedek :D

Hiryu 2,0 · http://theidf.blog.hu/ 2014.02.27. 16:44:25

@ex-dr. vuk:
Hát.... fordultam friss, havas úton árokba, de nem kellett vontató hogy kihúzzon:)

(jegyzem, úgy is gyorsabban beértem mint a Volán-busz:) (

Teri néni 2014.02.27. 19:24:05

@Alick: Milyen mérgezőanyag kivásztásra gondolsz? Arra, hogy a biciklisek többet vizelnek meg k&k&lnak?

otapi 2014.02.28. 00:32:03

@Teri néni: Igen, tetszik tudni Teri néni, nem csak a biciklisek, hanem mindenki aki valamiféle aktív testmozgást végez az többet vizel, kakál meg izzad ahhoz képest aki csak ücsörög egész nap. Tessék csak megkérdezni a kedvenc háziorvosától, mitől lehet rendszeresen székrekedése, miközben ki sem mozdul egész nap a lakásból. Bár ahogy egy-két orvost ismerek, első blikkre hashajtót fog javasolni (könnyebb rávenni a beteget hogy bevegyen egy x+1-edik gyógyszert, mint hogy felálljon a fotelből, meg aztán ebből van a pénz is...)

Mellékszál, hogy biciklizni lehet lassan is, ilyenkor a pulzus meg az anyagcsere sem gyorsul fel jobban, mintha simán csak gyalogolnánk. Na de ilyenkor nem is kell jobban kapkodni a levegőt sem.

Teri néni 2014.02.28. 06:07:08

@otapi:
Értem. Tehát szerinted, ha az alapanyagcsere mellett egy ember naponta 1500 ml vizeletet és kb. 400 gramm székletetürít, akkor egy aktív kerékpáros, akinek az anyagcseréje egy nyugdíjas alapanyagcseréjének 5-szörösét végzi, naponta 7,5 litert hugyozik és két kilót sz&r.
Na, ezért undorító banda a biciklista.

otapi 2014.02.28. 08:39:15

@Teri néni: idézd már be, hol írtam én ötszörös szorzóról? Mondjuk egy élsportolónál még akár el is tudnom képzelni, de itt most nem róluk van szó.
Amúgy meg most döbbentél rá, hogy az emberek pisilnek és kakilnak? Ezt már a 3 éves lányom is tudja :)

otapi 2014.02.28. 08:43:16

@Teri néni: Megjegyzem, nagyon jó karban van az a nyugdíjas, aki napi másfél litert pisil, ahogy írod. Legtöbben még fele ennyi folyadékot sem isznak, nemhogy ennyit pisilnének...

Teri néni 2014.02.28. 09:41:36

@otapi: Nagyon ostoba vagy. Azért, mert te össze-vissza tojod magad biciklizés közben, attól az még nem fokozza a "méreganyagok" kiválasztását. Butuskám. Látszik, hogy biciklista vagy.

Faissst 2014.02.28. 09:53:22

@Teri néni: Te pedig egy primitív,élettelen senkiházi csicska :)

Teri néni 2014.02.28. 09:56:27

@Fasziszta: Lehet, de ha összefutunk valahol, akkor az rectumodban viszed haza a bringád teleszkópját :-D

otapi 2014.02.28. 10:43:35

@Teri néni: Sok mindenben tévedsz, például abban is hogy nem tojom össze-vissza magam biciklizés közben, miért is tenném? Ne magadból indulj ki, a WC-n szoktam szarni ha annyira érdekel :)
Abban is tévedsz, hogy a gyorsabb anyagcsere nem fokozná a "méreganyagok" kiválasztását. Ezt most nem fejteném ki bővebben mert kissé hosszú lenne, de olvass egy kicsit utána a helyes táplálkozásról meg folyadékbevitelről és az egésznek a fiziológiájáról.

'Ostoba' meg 'butuska'? A régi jó troll szokás: ha elfogynak az érvek, marad a személyeskedés, azt meg ki nem szarja le?

Teri néni 2014.02.28. 18:16:57

@rottyapi:
Mit használsz bringázáshoz? Pampers XXL-t?

cso zsi 2014.03.02. 13:06:05

@Bicska2: @otapi: Ácsi van.
Szerintetek a kerékpár közlekedési eszköz, holott az adott példány sportgép.

Igen, egyre több normális felszereltségű bicajjal találkozni az utakon, (és ha már szóba került a "pirosonáthajtás") lassan lesz feleannyi világító bringa, mint pirosozó.

Igen, a gépesített hadosztályból is van pár gyökér, aki meg van győződve arról, hogy az ő sportjárműve a közúti közlekedésre alkalmas.

@ex-dr. vuk: Mikor, melyik városban láttál hóban elakadt autókat utoljára?

A Tyne folyó déli partja 2014.03.03. 21:15:17

@cso zsi: mondjuk Angliában elég hozzá két centi hóesés, és megáll az élet...

v_akos · www.kerekparosmaszk.hu 2014.03.04. 13:02:00

@otapi: Persze, nem elérhetetlen egyik ország sem. Viszont az, hogy nekünk nincs ilyen, sejteti, hogy nem olyan egyszerű ez, hogy akármelyik kis labor végezhet ilyen bevizsgálást. Viszont a kis labor tudná olcsóbban megcsinálni, míg a nagyok meg sok pénzekért.

Az a lényeg, hogy hordasz valamilyen maszkot, bár többen lennének, akik hozzád hasonlóan gondolnak az egészségükre!

(Egyébként meg szomorú, hogy egy ilyen cikk után is így alakulnak a kommentek...)

otapi 2014.03.07. 00:01:20

@cso zsi: Minden közlekedési eszköz, amivel A-ból B-be el lehet jutni. A közúti járművek amik meg vannak határozva a kreszben meg a köhémben ezeknek csak egy kis részhalmaza, de a kerékpár még így is beletartozik ebbe, bármennyire is nem tetszik.
Természetesen a kötelező felszerelésekkel, de sem "téligumiról", sem minimális fékfelületről nem írnak sehol - de javíts ki ha tévedek :)
És mint ahogy az autók sem vesztik el jármű mivoltukat attól hogy némelyek (? mindenki :) szabálytalankodnak, a kerékpár is jármű marad a sok pirosozó mellett.

otapi 2014.03.07. 00:07:13

@v_akos: Hát, összegeket nem tudok, bár abban is lenne logika, ha nagyobb labor olcsóbb lenne, révén nagyobb tételben végez vizsgálatokat, mint egy kisebb. Persze azt is elhiszem, ha az ilyen árakat nem feltétlenül a logika alakítja...

(Az aktuális trollal nem kell törődni - lám, az aranyos nénike avatarját már le is szedte, vagy szedették? Valószínű egy tizen x éves kölök ül mögötte. Rossz szokásom, hogy a poén kedvéért váltok velük néhány szót, bár legtöbbször kiderül hogy teljesen felesleges.)

cso zsi 2014.03.09. 09:41:50

@otapi: Ne keverd a közlekedési eszköz, és a sporteszköz fogalmát.
Jármű a kerékpár, ez nem vitás. A Ferrari F14T is jármű.

Nem kell téli, meg nyári gumiról beszélni, elég csak vizes, és száraz útról.
Fékfelület?
Ha egy felnire fogó fék nedves lesz, majdnem mindegy a felület mérete is. Száraz időben van különbség a különböző méretű fékpofák hatásfokának.

otapi 2014.03.10. 22:10:35

@cso zsi: Te kevered. A Ferrari F14T nem felel meg a közúti jármű fogalmának, többek között még reflektora meg indexe sincs, de gondolom egy sereg más köhém előírásnak sem felel meg :)

Nedves fékpofával is lehet fékezni, csak megnyúlik a fékút - ez van, ezzel számolni kell. Van aki elég ügyes hozzá, van aki nem. Aki nem, az maradjon a kontránál és a görgős féknél, mint pl. én :)
Ettől még szabályos jármű marad a felnifékes bringa is.

Nick Ez a név jelenik meg a blogokban, kommentekbe 2014.03.11. 09:51:33

en is hianyolom a tenyfeltarast

pl. amit irtak az ffp2: "Filters at least 94% of airborne particles"
igen am de hogy milyen particles? pm10? pm2? true hepa tipust lehet-e kapni?

Nick Ez a név jelenik meg a blogokban, kommentekbe 2014.03.11. 10:22:58

@cso zsi: egykettedemvénégyzet megy-e?
ha igen akkor minek jarsz ide szopni vadasz?

Mon3 2014.03.11. 11:24:56

@cso zsi: Aki közlekedési eszközként használja naponta a kerékpárt, és nem sporteszköznek vasárnap, az már figyel a gép műszaki állapotára. Már többször mentette meg az életemet, hogy egy háromkomponensből álló fékpofát használok, amely egyformán jó száraz, nedves és poros körülmények között is. Minden esetben ugyanazt a fékhatást nyújtja a szabálytalanul, a normál féktávon belül bevágódó autók mögött.

cso zsi 2014.03.11. 19:19:23

@otapi: Az hogy van, hogy @Mon3: látja a különbséget?
" Aki közlekedési eszközként használja naponta a kerékpárt, és nem sporteszköznek..."

A "vasárnap" azért került ki az idézetből, mert az outisok sporteszközzel és a hozzá tartozó hiányosságokkal róják az utakat hétköznap is.

otapi 2014.03.12. 11:52:45

@cso zsi: Azt ugye tudod hogy az outi minek a rövidítése? Szerinted akkor hol kellene használni őket, ha nem a közutakon? Szabályos közúti jármű pedig úgy lesz belőlük, hogy teszünk rájuk két külön féket (ezek alapból vannak egy outin), prizmákat meg lámpákat. Nem kell hozzá sem traktorgumi, sem hidraulikus tárcsafék. Egy 2-3 millás igazi sporteszközt is fel lehet készíteni erre 5 ezer forint alatt.
Próbáld meg ugyanezt egy F1-es autóval :)

cso zsi 2014.03.14. 23:56:46

@Nick Ez a név jelenik meg a blogokban, kommentekbe:
Ezek itt nem képletekkel dobálóznak, hanem tapasztalatból beszélnek.
bikemag.hu/tech/a-teli-kerekpar-kellekek-a-bringazashoz-csuszos-uton-hidegben

"Fontos alkatrész télen a gumi, ezen a ponton mindenképpen óva intenék a nyáron leharcolt külsők „elhasználásától”. Inkább vegyünk egy akár nehezebb, de jól tapadó új gumit, ha az országúti váz ezt engedi, akár szélesebbet, valamint az sem árt, ha ellátták jó defektvédelemmel."
"Csúszós úton alapvető, hogy alacsonyabb nyomású gumival biztonságosabban közlekedhetünk, nyilván egy ésszerű határon belül. Az alacsony nyomás havas, jeges terepen a mountain bike-on is alkalmazandó, ráadásul amikor letaposott hó borítja a köves, gyökeres ösvényeket, kisebb a felütés kockázata is."
süti beállítások módosítása