Friss topikok

Címkék

afrika (4) alkohol (11) andrássy (3) armstrong (4) ausztrália (6) autómentes (24) autós biciklis ellentét (3) baleset (35) bam (4) bérbicikli (30) bicikli (18) biciklibulvár (6) bicikliparkoló (8) biciklis futár (9) bicikliút (134) bírság (10) biztonság (54) biztosítás (5) bkk (8) bkv (9) bringázz a munkába (4) bubi (14) buda (3) budapest (79) buszsáv (3) cannondale (4) critical mass (50) dánia (3) demonstráció (5) design (31) divat (8) downhill (8) dr kerékagy (5) egyesült államok (4) emelés (3) empamo (6) energia (3) energia bringa (5) építkezés (4) extrém kerékpár (3) e bike (5) felmérés (6) film (6) fotó (4) futár (3) gkm (4) google (4) gyerek (3) hátizsák (3) herebántalom (5) hibrid (4) híd (10) infrastruktúra (6) járda (3) kampány (4) képzőművészet (7) kerékagy (3) kerékpár (15) kerékpárbarát (3) kerékpárosklub (5) kerékpársztráda (6) kerékpártároló (3) kerékpárút (3) kína (3) kiskörút (7) kocsma (6) koppenhága (4) közbicikli (3) közbringa (3) közlekedés (4) kresz (17) kvvm (3) lakat (5) lámpa (4) levegő (7) london (15) lopás (16) magyar kerékpárosklub (3) margit híd (25) maszk (3) máv (7) mkk (3) mtb (3) nagy-britannia (3) new york (9) nyereg (7) obama (4) önkormányzat (21) orfk (4) párizs (7) parkolás (4) parlament (4) rakpart (3) regisztráció (3) rendőr (35) schwinn csepel (3) sisak (14) statisztika (3) szeged (3) szerviz (3) szex (5) sztrájk (8) tábla (4) tél (10) térkép (5) tolvaj (5) túrázás (8) urbánus (39) városi biciklizés (44) verseny (3) videó (12) világítás (6) víz (4) vonat (4) zene (5) Címkefelhő

Rászoktak a vonatozásra a kerékpárosok

2012.10.03. 13:31 - kirk kapitány

Idén már szeptemberben elérte és meg is haladta a vonattal utazó kerékpárosok száma a tavalyi, egész éves forgalmat. Összesen több mint háromszázezren kombinálták a két közlekedési eszközt.

A MÁV-Start adatai szerint évről évre több kerékpáros választja az utazásához és a biciklik szállításához a vonatokat, akár kirándulásról, túráról, vagy munkába járásról van szó. A kerékpárjegyek és a bérletek összevont eladási statisztikáit tekintve az idei év eddig eltelt időszakában a nyolc százalékot meghaladta a növekedés.

A vasúti cég közleménye szerint a kedvező tendenciához hozzájárultak a jármű- és menetrendi fejlesztések, az utasok tájékoztatásának folyamatos javítása, a kedvezményes kerékpárjegyek, illetve az utazók igényeihez történő folyamatos igazodás a szerelvények összeállításában. Ezen felül a vasúttársaság biciklisek melletti elkötelezettsége a kerékpáros aktivitásokban való részvételével is igyekszik bizonyítani: ezekben a hetekben is támogatja a MÁV-Start a „Bringázz a munkába!” őszi kampányt.

A legnépszerűbb kerékpáros célpont a Dunakanyar, a Balaton, a Tisza-tó és a Fertő tó, a legtöbben júliusban és augusztusban utaztak biciklivel vasúton. A vasúttársaság a nagy befogadóképességű kerékpárszállító kocsikat október 7-ig, vasárnapig közlekedteti a szerelvényekben.

Címkék: máv vonat

50 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://kerekagy.blog.hu/api/trackback/id/tr434817783

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

spontan · http://erdekessegek.info 2012.10.03. 14:10:00

Most meg kell elégedni a vasúttal, de az igazi az lenne, ami a távoli jövőben lesz, amikor feltalálják a teleport állomásokat. Az ember csak begurul majd az állomásra Angyalföldön, és kigurul belőle a Balatonnál. Vagy New Yorkban.

Karima 2012.10.03. 14:22:50

"A MÁV-Start adatai szerint évről évre több kerékpáros választja az utazásához és a biciklik szállításához a vonatokat, akár kirándulásról, túráról, vagy munkába járásról van szó. " - Akkor tán ehhez kellene igazodniuk a kedves MÁV-osoknak kerékpárszállító vagonok számának, kapacitásának tekintetében is. Nem egyszer mentem le idén úgy a Balatonra, hogy már Kelenföldön nem lehetett felférni a vagonra mert egy, azaz egy darab vagon szenteltek erre a célra a legnagyobb forgalomban. Az meg megint más kérdés, hogy azzal mit kellene tenni, aki kitalálta, a kerékpárszállító vagonokba csak úgy tudod betenni a bringát, hogy minimum 1,2-1,3 métert kell emelni rajta. Ez főleg akkor jó móka, amikor a hátsó és oldalsó táskát teli vannak pakolva:) Rakd fel az így min.25-30 kilós biciklit, úgy, hogy emelés közben még neked is fel kell lépned a fent leírt magasságú vagonba.

elgigante70 2012.10.03. 14:41:49

én is sokat járnék így, kivéve ha sietek, vagy ha időre kell mennem valahová, vagy ha dolgozni megyek. vagyis szinte soha. amíg ötből négyszer késnek a vonatok, /váci vonal/ ebből háromszor sokat, addig csak szivatom magam vele. ameddig ilyen kairói stílusú közlekedés van, tökmindegy van-e nálad bicikli

imittto 2012.10.03. 17:22:16

@Kerülök minden konfliktuskerülést: elválasztott infra, bozót mögül ráeresztve az útra... nem tudom miért kell ezt erőltetni

imittto 2012.10.03. 17:25:06

@imittto: egyszer védekezhetne már ezzel sikeresen autós, hátha eljutna az önkormányzat tudatáig hogy ahova felkényszerítenek bringával az életveszélyes... azt a szakaszt már az úton szoktam letudni

Kerülök minden konfliktuskerülést 2012.10.03. 17:32:35

@imittto: Gondolom, van ott valami elsőbbséget szabályozó tábla, nem? Köcsögparaszr autósnak meg kell győződni arról, hogy jön-e kerékpáros, ha igen, megáll, és megvárja, amíg elmegy. Ez mitől olyan bonyolult? Hiszen, ha más nem is, az mindenképpen kiderült ezen a blogon, hogy minden autós minden szabályt mindig betart.
Elhiszem, hogy köcsögparaszt autósnak derogál megállni agy bringás miatt, de hát a szabály az szabály, nem?

imittto 2012.10.03. 17:48:01

@Kerülök minden konfliktuskerülést: félreértesz, nemvédeni akarom az autóst, figyelnie kellene. de aki ezeket az infrákat jónak hiszi és erőlteti azzal csúnya dolgokat tudnék csinálni.

D4D 2012.10.04. 08:58:51

@Kerülök minden konfliktuskerülést:

Lehet a gázoló nem jár ide a blogra.

@imittto:

Tudsz egy norc-os képet adni a baleset helyszínéről?

ex-dr. vuk 2012.10.04. 09:03:05

@imittto: en is mellozom a szeparalt kerekparutakat, de akkor meg megy a dudalas meg a mutogatas, meg a "takaroggyamabiciklutrabazmeg!" a sok IQ huszartol. No nem mintha zavarna, csak ugy mondom :)

imittto 2012.10.04. 09:16:41

@D4D: A cikk azt írja, hogy elsőbbsége volt, a Fehér úton kerékpárúton. 2 helyen keresztezi elsőbbséggel a Fehér útról kanyarodók útját a kerékpárút, nekem ez a gyanúsabb:

www.norc.hu/pano/SKGp16hm/

A villamossín túloldalán van a bozótos, mögötte fut most a kerékpárút. A norc-os kép régi, már van festve átvezetés. A másik oldalról látszik mi a baj, ott a bokor:

www.norc.hu/pano/gz9me7sH/

Mögüle jön ki a bringaút, felfestve, bringagyalog lámpával, tehát elsőbbséggel. Ugyanaz mint a Népligeten át futó bringaút, mikor a Kőbányai előtt a Shell kútnál kiér a kereszteződésbe...ott is egy bokor mögül bukkansz elő. Lehetne még sorolni, nem egyedi, sajnos várható volt hogy baj lesz belőle.

ex-dr. vuk 2012.10.04. 11:42:09

@Kerülök minden konfliktuskerülést: kanyarodasnal nincs elsobbseget szabalyozo tabla, az elsobbseget az altalanos kanyarodaskori elsobbsegadas szabalyai szabalyozzak (aki egyenesen megy annak van elsobbsege a kanyarodoval szemben).

beked 2012.10.04. 14:56:27

Szerintem tényleg sokat javult a helyzet és a hozzáállás is a MÁVó környékén.
Persze elég gyakran tele volt a marhavagon, de sokkal több járathoz kapcsoltak kocsikat, lettek kisebb kapacitású kocsik is és persze egyre kevésbé zavarnak le a vonat végéből, ha nincs kijelölt kocsi. Az átalakítások is elég pofásak lettek, legalábbis már van kabin is meg minden
Mondanám, hogy kevés, de jóval több mint a semmi és kb a semmi pénzből csinálták (persze a rengeteg túlárazott beszerzésük mellett futott volna ennél jobb munkára is talán)

D4D 2012.10.05. 08:25:42

@imittto: Kösz.

Ez a baleset egy újabb érv ahhoz, hogy a kanyarodó autóst figyelmeztessük a veszélyre (párhuzamos kerékpárút) egy előjelző táblával.

Nekem is volt a napokban hasonló esetem egy számomra idegen helyen. Mondjuk ott nem lett baj, mert nem a gázon állva szoktam kanyarodni. Enyhe esőben az útburkolati jelek többsége szürkületkor autóból észlelhetetlen.

ex-dr. vuk 2012.10.05. 08:41:01

@D4D: nem, ez ujabb erv arra, hogy miert NE csinaljunk jardasitott szeparalt kerekparutat, es miert szuntessuk meg a jelenlegieket is!

imittto 2012.10.05. 11:58:44

@ex-dr. vuk: ott a pont. Hiába táblázol, a táblát egyszerűen nem figyelik sokan. Ha ott a bringás az út szélén, közös felületen akkor magát a bringást látod. Nem beszélve arról hogy az autósok sokkal kiszámíthatóbban mozognak mint a gyalogosok, szóval minden szempontból biztonságosabb köztük közlekedni. Én csak ritkán járdázok, kizárólag akkor ha a gyerekekkel vagyok - fiam 4,5 éves, ő már bringával,3 éves lányom futóbiciklivel. De már tudják hogy nem szabad terrorizálni a gyalogosokat, meg zebránál leszállunk és toljuk. Ennek ellenére épp tegnapelőtt vasalta ki majdnem a lányomat egy "kedves" Mondeos taxis. Már a zebrán voltunk, toltuk, zöld lámpánk volt, két sávos úton. Ő kövér gázzal bekanyarodott, rögtön a belsőbe, lányom előtt egy fél méterrel hasított el. Esély nincs rá hogy itt olvassa, ha mégis jó ha tud róla, megjegyeztem...

ex-dr. vuk 2012.10.05. 13:59:50

@imittto: reszvetem. sajna sok ilyen fax van, es ezektol a szeparalt kerekparut nem ved meg, sot. ez nem gyilkos fajta, csak szarik bele, hogy johetnek-e ott, de ha LATJA, akkor azert nem ut el. Ha az uttesten megyek, akkor lat.

Valaki mar mondta, de nem lehet elegszer: ha rad dudal az autos, annak orulj: azt jelenti, hogy eszrevett! :)

D4D 2012.10.05. 18:01:53

@ex-dr. vuk: Azért a már meglevőket táblázzuk fel!

ex-dr. vuk 2012.10.08. 09:06:35

@D4D: Inkabb vegyuk le a tablat a meglevorol.

D4D 2012.10.08. 11:32:08

@ex-dr. vuk:

Viszont sok helyen menet közben nagyobb életveszélyben vagy az autók között. Gondolok arra, ha nagy a teherforgalom, szűkek a sávok, emelt a sebességhatár, ....

Egyébként azt figyeltem meg, hogy sok helyen nincs a kerékpáros tájékoztatva a párhuzamosan futó kerékpárútról. Ott se, ahol élete érdekében azt kellene használnia.

ex-dr. vuk 2012.10.08. 11:43:20

@D4D: miert van egy kerekparos veszelyben, ha az autosok szabalykovetoen, masok eletere NEM torve kozlekednek, es egyuttal latjak, hogy ott megy?...

Lehet, hogy megsem kozlekednek szabalyosan/esszel?.. Ez miert a kerekparos hibaja?

A kerekparutrol valo tajekoztatas meg a kotelezo hasznalat miatt gazos. Hogy hasznaljam ha azt se tudom, hogy van?

D4D 2012.10.08. 12:39:13

@ex-dr. vuk:

Olyan útra gondolj, ahol a burkolat miatt egyszer csak elrántod a kormányt, mert jön a kátyú. Az autó elé. De például a 8-as 100-re feltáblázott részén is tilos kerékpározni.

De elég egy olyan út, amin sok sóderes kocsi jár. Nem is biztos, hogy a kamionok miatt vagy veszélyben, hanem esetleg a kerekemből 180-al kisüvítő kavicsdarab miatt.

Elképzelhetsz olyan utat is, aminek töredezett a széle, a busz éppen csak elfér rajta, és oda-vissza csuklósbuszok haladnak rajta 5-10 perces ütemben.

"A kerekparutrol valo tajekoztatas meg a kotelezo hasznalat miatt gazos. Hogy hasznaljam ha azt se tudom, hogy van? "
- Én is ezt kérdezem.

ex-dr. vuk 2012.10.08. 12:51:55

@D4D: ja varoson kivul semmi bajom a szeparalt kerekparutakkal.. persze a sav ott is elonyosebb kicsit (varoshoz erve nem kell atmenni az uton egyik iranynak sem).

"a kerekemből 180-al kisüvítő kavicsdarab miatt."
az miert is fog 180-nal menni? nem nagyon eros a fizikatudasom, de ha te 100-al mesz, az nem repulhet ki 180-nal.

gregibroki 2012.10.08. 14:01:18

@ex-dr. vuk: elég bonyolult lenn elefirkantani a gumiról lepattanó kődarab mozgási pályáját és sebességét, de valahogy elhiszem, hogy ki tud lőni 180-nal.
Outival is lehet kavicsokat lődözgetni, sokszor szegény autóst találom el.

ex-dr. vuk 2012.10.08. 14:25:22

@gregibroki: naja de gyorsabban nem, mint te mesz.. a kereked keruleti sebessege pontosan megegyezik a jarmu haladasi sebessegevel (kiveve ha porgeted, ami max indulasnal valoszinu - 100 korul mar nem nagyon :)). Tehat a benne levo kavics sebessege is ennyi (epp amennyi a kerek keruleti sebessege). Ennel gyorsabban nem fog menni, amikor elhagyja a kereket....

D4D 2012.10.08. 16:31:47

@ex-dr. vuk:

A kerék kerületi sebessége a felső ponton a duplája a jármű haladási sebességének.

Mon3 2012.10.08. 21:48:03

@D4D: Látszik, hogy nem a fizika az erősséged...

De mondjál még ilyen nagy okosságokat. Például: Alul a menetszél duplája a jármű sebességének. Vagy egy gyorsan mozgó jármű fényszóróiból gyorsabban halad a fény, hiszen a sebességéhez hozzáadódik a kocsi sebessége is, stb.

D4D 2012.10.08. 22:25:18

@Mon3:

Ne égesd magad!

Olvass utána!

ex-dr. vuk 2012.10.09. 08:01:33

@D4D: az lehet, de arrafele korbe mindenhol fedve van a kerek, ez nem forma1... Tehat ott ki sem tud repulni a kavics. Hatrafele, amerre ki tud, ott meg nem lesz tul nagy a sebessege.

D4D 2012.10.09. 08:19:16

@ex-dr. vuk: Sosem a jármű haladási sebességével egybevágó vektoron vágódik ki. De szerencsére valóban kicsi az esélye.

Ez a kamionokra, pótkocsikra kevésbé igaz.

ex-dr. vuk 2012.10.09. 09:02:47

@D4D: erre hivatkozva megtilthatnad a kerekparozast (es a gyaloglast valamint motorozast) kb mindenhol varoson kivul....

GG81 2012.10.09. 13:02:47

@ex-dr. vuk: huh, egyre komikusabb a kialakult értekezés!
banyek láttál te már autót? a belső sárvédő(dobbetét)ről f@szányosan ki tud vágódni tetszóleges irányba a kavicska.

a fizikai zsenialitásodhoz pedig még csak annyit tennék hozzá, hogy gondolj egy kicsit a gombfocira... ugyanis nem csak a gumiba ragadt kavicsok fognak egyszer elrepülni, hanem a földön fekvőkre részátfedéssel ráguruló gumi fogja nagy eséllyel oldalra kilőni. (bal oldali ajtón keletkezett már így ütésnyom szemből érkező autós által... konkrétan egy feltöredezett aszfaltdarabka volt)

@D4D: ha egy olyan több centi átmérőjű darab valakit sípcsonton talált volna... a helyszín a fantasztikus minőségű Gyömrői út volt...

ex-dr. vuk 2012.10.09. 13:23:02

@GG81: igazad van, akkor kotelezzenek mindenkit, hogy kizarolag vedoruhaban mereszkedjen a szabadba. (ha meg emlekszel honnan indult az egesz - felteszem nem)

ff48bp 2012.10.09. 14:06:21

Én azt várom, mikor lesz már, hogy nemcsak vonaton, hanem távolsági buszon is lehet néhány kerékpárt szállítani. Láttam már külföldi példákat (s itthon nagyon szeretik a külföldöt emlegetni minden újnál), ahol a buszok elején kerékpártartók vannak és oda 5-6 kerékpárt fel lehet tenni. Persze egy vonathoz képest nem sok, de ott eleve kevesebb az utaslétszám, így arányaiban közelít a vonat lehetőségeihez.

ex-dr. vuk 2012.10.09. 14:35:51

@ff48bp: hat azt varhatod...
egyelore ott tartunk, hogy ugyan belvarosi utcakbol ne tiltsak mar ki a kerekparosokat.

Mon3 2012.10.09. 14:39:28

@D4D: ! Szánalmas "4 IQ"-s barátom! Ha a kerék nem csúszik meg, akkor a kerületi sebességnek meg kell egyeznie a jármű sebességével. Az meg a legnagyobb hülyeség, hogy a keréknek felül kétszer akkora a sebessége. Egy keréknek csak egy kerületi sebessége van (v=2"Pi"*r/T)
Én nem olvasom, hanem tanultam...

_netuddki 2012.10.09. 16:42:30

@Mon3: Kerületi sebesség tényleg csak egy van, de a kerék legfelső pontjának úthoz viszonyított sebessége az autó haladási sebességének duplája. Nyilván erről volt szó, lehetett érteni.

D4D 2012.10.09. 18:58:42

@GG81: Kőér utca sorompó.

Elöttem átmegy a billencs, potyogtatja az aprómurvát. Jön a vonat, kavics a szélvédőbe. Csere 90-ért.

GG81 2012.10.09. 19:28:59

@ex-dr. vuk: nem jól tetted fel...

gondolkozz kicsit még a dugók kialakulásán, pl. a német autópálya tanulmány, a felvillanó féklámpák hatásáról 1-2-3-stb autóval hátrébb. nos teszemaztfel a kérdést, hogy miaf@szér hősköd a bringás a zÁrpádhídon Buda irányába, amikor van kötelező infra és reggel túristákkal sincs teli!? haladgatok a KÖTELEZŐ bringaúton mire dudál valaki... rám? áh, nem, hanem egy tökarcúra, aki a 2x3 sávon tolta egy hangyányival gyorsabban, mint én a bringaúton (25-30 körül)... és akkor most értelmezd a bek. eleji összefüggéssel, amikor a híd áteresztését 70 km/h-sra tervezték, fékezgethetnek eme barmok miatt. egyszerűen azt kellene felfognotok, hogy szép jó a bringa a városban, a belvárosban, ami úgy ákomplett egy romkocsma ugyebár... de vannak olyan utak, útvonalak, ahol TILOS lenne bizonyos járművekkel közlekedni. az egyenlőség jegyében, úgy ahogy a belvárosból kiszorulnak az autók, nagyhelyesen, addig, ahol még haladni lehetne lehet lekotródni a KÖTELEZŐ alternatívára!
és, hogy miért nincs kint a hídon a bringával felhajtani tilos, mert egyébként kint van! csak nem direkte, hanem a KERÉKPÁRÚT tábla képében, amit nem lehet eltéveszteni, hogy a másik drámádra is válaszoljak, miszerint hol kéne ezeket keresni... tudod a körforgalom tábla alá is ki szokták tenni az EAK táblát, de felesleges megismételni, mert már a kék jelentésében benne van...
de szegdonban biztos minden másként van... :-D

GG81 2012.10.09. 19:32:20

@D4D: de azt mintha nemrég (1-2 év) szintbe hozták volna vagy azóta megint bukdácsolóssá töredezett?
hasonló esetben ki is hagyok ilyen jármű mögött, ha esélytelen a kielőzése... amire aztán kapnak a türelmetlenebbek és elém jönnek kőfogónak. :-)

(egyre érdekesebb ennek a kerékből kirepülő kőnek a sztorija, figyelem a fejleményeket a sok kőagyprofesszorral) :-D

ex-dr. vuk 2012.10.09. 21:52:40

@GG81: 70km/h-rol es belvarosrol beszelsz egyszerre... mi van?
2x3 savon tenyleg kurvara feltart, egyszerre 6 savot, igaz? :) lol. 2x1 savon meg ertem, hogy feltart, de 2x3-on nehogymar ne ferj el baszod.

25-30-cal meg gyalogkerekparuton NEM lehet kozlekedni, vagy fingod nincs a sebessegekrol. Gyalogok kozott mar 20 is necces.

GG81 2012.10.09. 22:08:52

látom megint jó alaposan utánanéztél a tényeknek:
-a vizsgálat helyszínén, az autópályán is több sáv volt egy irányba
-fogalmad sincs mit jelent a tervezett áteresztőképesség
-oldaltávot azért elvárna a nyomorult tilosban járó biciGlis mi?, akkor meg már nincs is annyi sáv, folyamatos sávváltások, még nagyobb lassulás...
-árpád híd északi felén bicikliÚT van (30km/h)
-stb...

csak a szokásos szegdoni korrektség, k.agyas elvakultsággal, a legjobb párosítás.

D4D 2012.10.09. 23:11:34

@GG81: Régebben volt az Árpád hídon 80 is a megengedett.

Kőér u. 6-7 éve volt már.

@ex-dr. vuk:
www.traffic-simulation.de/

D4D 2012.10.09. 23:27:11

@Mon3:

Nem csodálom, hogy biciklizel. Tudásod alapján nem kaphatsz jogsit.

ex-dr. vuk 2012.10.10. 08:25:40

@D4D: ennek mi koze ahhoz, hogy a kurvasok auto miatt van dugo? Ugye nem akarod bemeselni senkinek (magadnak sem), hogy a bringasok okozzak? :D

D4D 2012.10.10. 09:35:18

@ex-dr. vuk:

Nézegesd a sávelfogyásos animációt. Persze ha nem akarod érteni, akkor nem is fogod.

GG81 azt próbálja elmagyarázni egyébként, hogy mi történik akkor, amikor az Árpád híd 70-el haladó forgalmában egy 25-30-al haladó valamit kell kikerülni, és nem lehet sávon belül elhaladni mellette. Persze ha gondolod, holnaptól elhaladhatok minden bringás mellett sávon belül......

Az animáció segít a leírt szöveg megértésében, mert betűk nélkül is láthatóvá teszi azt.

ex-dr. vuk 2012.10.10. 09:53:17

@D4D: akkor mar erted, hogy miert nagyon jo a kerekparsav. Erdekes, hogy 2x3 sav van, mert fussa, de 1-1.5 meter kerekparsav az mar nem fer...

D4D 2012.10.10. 15:47:25

@ex-dr. vuk:

Te még nem jártál az Árpád hídnál.

GG81 2012.10.10. 15:53:53

@Mon3: szép, visszafogott visszavonuló... és így már meg is van a legális 90-es sebességből (optimális esetben), az álló testhez viszonyított 180km/h-val repülő kavics.
süti beállítások módosítása