Friss topikok

Címkék

afrika (4) alkohol (11) andrássy (3) armstrong (4) ausztrália (6) autómentes (24) autós biciklis ellentét (3) baleset (35) bam (4) bérbicikli (30) bicikli (18) biciklibulvár (6) bicikliparkoló (8) biciklis futár (9) bicikliút (134) bírság (10) biztonság (54) biztosítás (5) bkk (8) bkv (9) bringázz a munkába (4) bubi (14) buda (3) budapest (79) buszsáv (3) cannondale (4) critical mass (50) dánia (3) demonstráció (5) design (31) divat (8) downhill (8) dr kerékagy (5) egyesült államok (4) emelés (3) empamo (6) energia (3) energia bringa (5) építkezés (4) extrém kerékpár (3) e bike (5) felmérés (6) film (6) fotó (4) futár (3) gkm (4) google (4) gyerek (3) hátizsák (3) herebántalom (5) hibrid (4) híd (10) infrastruktúra (6) járda (3) kampány (4) képzőművészet (7) kerékagy (3) kerékpár (15) kerékpárbarát (3) kerékpárosklub (5) kerékpársztráda (6) kerékpártároló (3) kerékpárút (3) kína (3) kiskörút (7) kocsma (6) koppenhága (4) közbicikli (3) közbringa (3) közlekedés (4) kresz (17) kvvm (3) lakat (5) lámpa (4) levegő (7) london (15) lopás (16) magyar kerékpárosklub (3) margit híd (25) maszk (3) máv (7) mkk (3) mtb (3) nagy-britannia (3) new york (9) nyereg (7) obama (4) önkormányzat (21) orfk (4) párizs (7) parkolás (4) parlament (4) rakpart (3) regisztráció (3) rendőr (35) schwinn csepel (3) sisak (14) statisztika (3) szeged (3) szerviz (3) szex (5) sztrájk (8) tábla (4) tél (10) térkép (5) tolvaj (5) túrázás (8) urbánus (39) városi biciklizés (44) verseny (3) videó (12) világítás (6) víz (4) vonat (4) zene (5) Címkefelhő

A bicikliszerelés alapfogásai

2010.04.22. 00:36 - Földes András

Egyelőre nincs meg a tudományos magyarázat arra, hogy milyen rejtélyes folyamatok zajlanak a télire bezárt pincékben. A megoldás a tavaszra már biztosan nem lesz meg, így a biciklis szezont most kezdők ismét csak a furcsa jelenséggel szembesülnek: az ősszel kifogástalan állapotban elrakott kerékpárok tavasszal zörögnek, kerekeik laposak, a váltók nem váltanak, a fékek pedig nyikorognak.

A következő sokk rendszerint az, amikor a szerelő a bringákkal feszesre tömött műhelyéből elhaló hangon egy hetekkel későbbi időpontra hív vissza minket. Pedig a kisebb hibák miatt nem feltétlen kell szakemberhez fordulni, némi kézügyességgel és elszántsággal házilag is elháríthatjuk a bajokat. Különösen aktuális az ügy a szombati Critical Mass előtt, amikor rengetegen ássák elő a biciklijüket, hogy aztán tanácstalanul bámulják a leeresztett kerekeket. Felkerestük a Kerékagy egyik kedvenc bicikliszervízét, hogy a szakemberek megmutassák nekünk a tavaszi üzembehelyezés alapfogásait.

Lötyög a kerék: Meglepően sokszor fordul elő, hogy a telekről felhozott kerékpárt ősszel gyorsan összedobják, hogy betolhassák a garázsba, és majd a szezon kezdetén rakják össze rendesen. A tulajdonos tavaszra azonban már elfelejti terveit, és azzal kacsázik el a szerelőhöz, hogy végezetes hibája van a biciklijének.

 
Megoldás: A gyorszárat a kerékpár álló helyzetében kinyitjuk, hagyjuk, hogy a váz súlya a helyére csúsztassa a tengelyt. A gyorszár ellentétes oldalán a csavart úgy forgassuk, hogy a zár 180 foknál, azaz a talajjal párhuzamos állásban kezdjen fogni. Zárjuk a gyorszárat. A gyakorlatot ne fejjel lefelé fordított biciklin végezzük. Jó, ha a gép a talajra merőlegesen áll.
 
A kerék hozzáér a fékhez: Sok oka lehet, de érdemes a fent ismertetett módon megnézni, hogy helyén van-e a kerék. Ha a felni 2-3 milliméternél nagyobbat üt oldalirányban, akkor szakemberrel kell centíroztatni. Ha a fék a gumihoz ér hozzá, akkor nagyobb a baj. Guruljunk el a szervízbe, és a problémás félet addig se használjuk.
 
Lapos a gumi: Ha hónapokig áll a bicikli, magától is leereszthetnek a gumik. Mielőtt szakemberhez fordulnánk, tegyünk próbát a pumpával. A legtöbb biciklin autószelep van, így minimális erőbefektetéssel, egy benzinkútnál is felfújhatjuk. Minden gumi oldalán feltüntetik a maximális nyomást, amire a szerelők szerint érdemes is felpumpálni a kerekeket.
 
Ha a gumi gyorsan leereszt, akkor ki kell cserélni vagy meg kell foltozni a belsőt. Egyik sem bonyolult, de egyszer meg kell nézni élőben. Bátorításul megjegyezzük, hogy közepes gyakorlattal a foltozás nem tart öt percnél tovább, és a művelet legnehezebb része a külső gumi levétele és visszarakása.
 
Nyikorog, kattog a lánc: Tisztítani és olajozni kell. Ezt akkor is érdemes megtenni, ha még nincsen hallható jele az elkoszolódásnak. Sőt, használattól függően havonta, kéthetente amúgy is érdemes egyszer olajozni.
 
Szervízünk módszere szerint kenő spray-t (például WD40-et) fújunk egy rongyra, és azzal töröljük át a láncot. A szakember minden egyes láncszakasz megtisztítása előtt jó adag spray-vel áztatta el a rongyot. A tisztítás után minden görgőszemre egy csepp olajat csöppentett. Használhatunk teflonos olajozó spray-t is, bár az a szerelők szerint nem túl takarékos: a nagyja nem a láncra kerül, és drága is. Kerékpárolajból rengeteg féle kapható, a szervízesek szerint az ár összefügg a minőséggel.
 
Érdemes este olajozni, mert akkor a kenőanyag reggelre beszivárog, és nem fröcsköli össze kedvenc fehér nadrágunkat. A művelet nagyjából negyed óra-húsz percet vesz igénybe, plusz a hosszadalmas kézmosás.
 
 
Nehezen vagy rosszul vált a váltó: Egyik oka lehet, hogy elpiszkolódott lánc, amit a fenti módon tisztítsunk meg. Érdemes a váltókat is befújni WD40-nel, főleg azokon a helyeken, ahol forgórészek találhatóak. A felesleget ronggyal töröljük le, hogy ne tapadjon fel a por.
 
Ferdén áll a kormány: Lazítsuk ki a kormányt rögzítő csavart (vagy a kormányszár tetején, vagy az oldalán található), vegyük az első kereket a lábaink közé, és a markolatokat fogva fordítsuk a kormányt a megfelelő szögbe. Ne felejtsük újra megszorítani a csavarokat.
 
Ferdén áll az ülés: lazítsuk ki a nyereg alatt, a csövön található zárat, csavart, állítsuk egyenesbe a nyerget, majd jól húzzuk meg. Ellenőrizzük, hogy valóban biztosan rögzítettük a nyerget, ezzel kellemetlen meglepetéseket előzhetünk meg. Érdemes ellenőrizni a nyeregmagasságot is.
 
 
Rendellenes zaj menet közben: A bicikli az a szerkezet, ami csak zörgésre hajlamos alkatrészekből áll, így a zajoknak ezer oka lehet. A legjellemzőbb a sárhányók és a csomagtartó zörgése. Húzzuk meg a csavarokat. Ha a zörgés marad, figyeljük meg, hogy csak tekerés közben hallunk zajt, vagy gurulásnál is, mert ez fontos információ a szerelőnek. Egyszerűbb esetben a hajtókar ér hozzá a váltóhoz, vagy nyolcas van a kerékben.
 
Mielőtt nagy lendülettel belevetnénk magunkat a forgalomba, tegyünk pár perces próbakört valami biztonságos helyen. Imitáljunk gyors megállást, hogy lássuk, fognak-e a fékek, és tudjuk, mekkora a fékút. Figyeljünk, hogy nem hallunk-e gyanús kattogást, és tudunk-e váltani. Ellenőrizzük, hogy világítanak-e a lámpáink.
 
Menjünk szerelőhöz, ha:
-         oldalirányba kotyog a kerék. Ez nagyobb hibát is jelenthet.
-         az első féket behúzva előre, hátra elmozdul a kormány. Ha szerencsénk van, kilazult a kormánycsapágy, és csak meg kell húzni.
-         Nem fognak rendesen a fékek, hosszú a fékút.
-         A kerék hozzáér a fékpofához vagy a gumihoz.
-         Rosszul működik a váltó.
 

Címkék: biztonság szerelés szerviz városi biciklizés

96 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://kerekagy.blog.hu/api/trackback/id/tr241941543

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Trollember 2010.04.23. 10:32:46

wd40-et lánckenésre pffff...
ennyi erővel langyos mosószeres vizet is rakhatsz rá, hasonló hatékonysággal bír.

Ha nem akarsz külön rosszat a bicajnak, inkább valami tisztességes lánckenő anyagot használj. Mindegy hogy flakonos-csepegtetős, vagy spray. A spray elvileg jobban behatol, de iszonyat sok megy mellé. Nekem a csepegtetős megoldás bevált, több ezer km-es lánc élettartamokkal.

Földes András 2010.04.23. 10:35:05

@Trollember: olvasd el megegyszer, akkor megerted. koszonjuk.

ValamiAmerika 2010.04.23. 10:42:51

Figyelmesebb olvasással észrevehetted volna, hogy a WD40-est csak tisztításra ajánlják, utána jön az olajozás...

daneed 2010.04.23. 10:44:44

@Földes András: "Szervízünk módszere szerint olajozó spray-t (például WD40-et) fújunk egy rongyra, és azzal töröljük át a láncot."

Emiatt a mondat miatt írhatta az első hozzászóló.
Szerintem, a WD40 a mocskot leszedi, ez tény és való, de olajozásra ajánlani... Jó kis szerviz lehettek, hallod-e :)
Feltételezem, ti se így gondoltátok, szóval javítsátok ki ezt a részt, kérlek.

Fanyuvo 2010.04.23. 10:46:19

Nem hiába Troll a neve :)

Fanyuvo 2010.04.23. 10:47:12

Amúgy azt is beleírhatnátok a szövegbe, hogy mi a helyes nyeregmagasság beállítás. Sokan nem tudják.

Gery.Greyhound · http://greyhound.blog.hu 2010.04.23. 10:47:17

"-Nem fognak rendesen a fékek, hosszú a fékút."

Ennek az is lehet az oka, hogy csak kilazultak a fékek, nekem is volt ilyen, csak meg kellett húzni és azóta pöpec.

Földes András 2010.04.23. 10:47:24

@daneed: te is olvasd tovabb a szoveget. koszonjuk. a tovabbi wd40=olajozas kommenteket toroljuk a kommentezok sajat erdekeben, hogy kesobb ne kelljen szegyenkezniuk. megerteseteket koszonjuk.

repulosadmin 2010.04.23. 10:50:23

Látom, hogy a trollok már jártak itt, de nyelvtannáci még egy se. A kerekekt nem centírozzuk, hanem centrírozzuk.

repulosadmin 2010.04.23. 10:51:26

*kereket.

Ja, és nem szemétségből írtam, hanem azért, mert állati sokan nem tudják. Elnézést kívánok az offért:)

Földes András 2010.04.23. 10:54:15

hogy kevesebbet kelljen moderalni, a kedves trollok megnyugtatasara az olajozo spray-t keno spray-re csereljuk, ami ugyanaz, de hatha igy mindenkinek szebb lesz a penteke.

Jester 2010.04.23. 10:57:29

Oldal irányba lötyög a pedál... wattudú? :)

Ja és: Néha kihagy a kontra és hátrafelé pörög a lánc.. wtf.. ilyenkor mi a teendő?

solesz · www.index.hu 2010.04.23. 11:03:37

Az oldalra lötyög a pedál, a hajtástengely, a kerék problémákkal két megoldás van: 1. széthajtani a tengelyeket megnézni a konuszokat és a golyókat, hogy megvannak és sértetlenek. Ha igen, akkor alapos mosás, kenés, összeszerelés. Ha nem akkor szakember, vagy vásárlás.
2. elvinni szakemberhez.

Egy megszoruló, akár letörő pedál sok kellemetlenséget okozhat.

avus · http://avus.blog.hu 2010.04.23. 11:03:42

@Gery.Greyhound: Kilazult a fék??? Az a böszme csavar, amelyik a féktuskóhoz rögzíti?

wajzy 2010.04.23. 11:12:19

@Földes András
Szerintem csak egy troll van itt. Ha Te is végigolvastad volna daneed hozzászólását, látnád, hogy érti a cikk üzenetét, csak félreérthetőnek tartja a mondatot: "Feltételezem, ti se így gondoltátok, szóval javítsátok ki ezt a részt, kérlek."

solesz · www.index.hu 2010.04.23. 11:13:37

(Üzenet a moderátornak: szerintem nem írtam bántó dolgot. a poszthoz hozzászóltam érdemben. és a végére odatettem, hogy jó kezdeményezés, de "szerintem" igénytelen. - kevés fénykép, elnagyolt leírások, stb. - a wd40-ért külön hsz-ban elnézést kértem, mert amikor írtam, akkor még nem látszott.)

Pál utcai fiú 2010.04.23. 11:15:14

Kontránál hátrafelé pörög a lánc? Ez eléggé érdekesen hangzik. Régen volt már kontrás bicajom, de nálam max annyi volt vele a baj, hogy néha a kontravast a hátsó villához rögzítő bilincs megadta magát, ilyenkor a vas át tud fordulni egy darabon, na addig esetleg lehet hátrafelé tekerni. De utána megint fog a kontra...

Amivel én nagyot szívtam egyszer, hogy országúti bicajon a koskormányt rögzítő bilincset nem húztam meg eléggé, és egy erősebb fékezésnél lefordult a kormány, a kezeim leestek a fékről...na az nem volt jó érzés

díszbohóc 2010.04.23. 11:17:27

@Jester: szét kell szedni a hátsó agyat. Valszeg csapágyhiba lesz, vagy laza a tengely, szerintem sokat ne várj vele.

hamisnero 2010.04.23. 11:22:40

van egy jó, márkás, és egy ütött-kopott kevésbé márkás kerékpárom. az utóbbit jóval könnyebb tekerni. a másikat vittem már szerelőhöz, azt mondta, nem is jár nehezen, csak más az áttételezése. a kerekek valóban teljesen akadálymentesen fogornak, lehet, hogy a pedál csapágy a hibás. nem tudom megnézni/megkenni, mert ez egy egybeszerkesztett cucc. érdemes cserélni?

kakamatyko 2010.04.23. 11:29:08

Szemetteleprol feltamasztott zombi mucsabajkom hatso tengelyerol egyik oldalt egyszer csak eltuntek a golyok, es kotyog a tengely a kerekagyban. Mit lehet csinalni epszilon budgetbol?

mmjr 2010.04.23. 11:33:09

Nem egy értelmű a lánc ápolása rész. Az eljárás az hogy először tisztítunk aztán kenünk. A szövegben először ken anyagot használnak (WD40) tisztításra aztán meg olajoznak az olajozás végett. A kenő helyett a tisztítót kellet volna írni. (mert a WD 40 tisztít is).

díszbohóc 2010.04.23. 11:33:16

@hamisnero: szerintem a pedál lehet a legkevésbé hibás, és a szerelonek lesz igaza, az áttétel a kulonbség. Esetleg a lánc túl feszes (mondjuk tudni kellene, hogy váltós, vagy egysebességes...)
@kakamatyko: venni új csapágygolyókat? :) ha a tok/tengyely nem sérult, akkor ennél olcsóbb megoldás nincs. Esetleg guberálni újszeru csapágygolyót...

blueskycoffee 2010.04.23. 11:39:14

"Ha a felni 2-3 milliméternél nagyobbat üt oldalirányban, akkor szakemberrel kell centíroztatni."

Helyesen: centríroztatni - latin gyök, a centrum szóból. Sokan írják helytelenül, de ércsük miről van szó.

martonthenagy 2010.04.23. 11:41:06

Én megemlékeznék a főbb szervek beállításáról:

Fék túl hamar vagy túl későn fog: A féktesten levő finombeállító csavar tekerésével változtatható a fékpofák alapállása. Ha sokat kell állítani, akkor a bowdenrögzíőcsavarnál kell megoldani.

Fék asszimetrikusan fog: Eltolt forgáspontú országúti fék esetén a féktesten fent levő csavarral. V fék esetén a kétoldalt levő rugóerőbeállító csavarral lehet kiegyenlíteni a különbséget. A túl rövidre vagy túl hosszúra hagyott bowdenház is okozhatja az asszimetriát.

Szélső fokozatokba váltáskor leesik a lánc: Az első és hátsó váltónak is van 1-1 csavarja, amivel a végpontokat lehet beállítani. Ezután jönet a váltó finombeállítása a hátsó váltón vagy a váltókaron levő finombeállító tekergetésével (ez utóbbit menet közben javaslom).
Egyébként ha váltás közben esik le a lánc, akkor nem kell megállni, hanem a másik irányba váltva 1-2 fokozatot, majd óvatosan tekerve általában "vissza lehet hozni" a láncot.

Megfelelő ülésmagasság: A nyergen ülve, egyenes háttal, kinyújtott lábbal a sarok legyen pontosan a pedálon.

daneed 2010.04.23. 11:41:32

@mmjr: fuu ezért mit fogsz kapni Andrástól, ne tudd meg.
üdv a trollok táborában, már legalább 3-an vagyunk :)

bbandi 2010.04.23. 11:43:39

@Jester: Ha kihagy a kontra az azért van, mert elkopott a dob racsnia amit két (vagy négy?) görgő nyom az agy falához, vagy maguk a görgők. Megoldás görgő cseréje újra, rosszabb esetben túlméretes görgő (ha létezik még ilyen), vagy dob csere.
Oldal irányban lötyög a pedál: szét kell szedni a pedálcsapágyat, tisztítani kenni, összerakni. Ha óccsó pedál, akkor ezt nem biztos, hogy lehet, akkor cserélni kell.
A pedálcserét leszámítva, ha nem értesz a bicajszereléshez, szerintem vidd szerelőhöz.

pontorson 2010.04.23. 11:44:33

A kontrás agy ha hátrafelé forgatható (nem foga a fék/kontra) akkor a 88-as nevű alkatrészt kell cserélni, nem pedig "csapágyhiba". A 88-ast együtt kell cserélni a fékdobbal és a fékkónusszal, mivel ez a 3 összekopik a használat során, ha csak az egyik új, attól még nem lesz tökéletes a működés.
Lánctisztításra sem jó a WD40 mivel vizet is tartalmaz, ergo ha nincs utána ez kipucolva, akkor indul a rozsda.
A helyes lánctisztítás: lánc le, brigéciol, fogkefe, kimosás, szárítás (fűtőtest vagy nap), lánc vissza kenés, olaj (szemenként) vagy teflon spray. Kenés után újságpapírral (nem rongy, mivel a papír kevésbé szedi le a kenőanyagot) végigtörölni.
Jó tekerést!

ZoRRaW 2010.04.23. 11:53:57

Ha megcsavarodott lánc? Akkor is rögtön szervízbe és teljes lánc-csere vagy van módszer a sérült láncszemek kicserélésére?
---
Még mindig terminológia: lánc tisztításhoz miért nem lehetett rögtön tiszító spray-t írni, hiszen sok helyen "WD-40 kenő- és tisztító spray"-ként emlegetik. Az "olajozó" szó igenis adhatott félreértésre okott, és ez független attól, hogy kinek milyen pénteke van.

A kommentekre való reagálás pedig szintén átgondolásra adna okott, és pont ezen reakciók miatt ragadtam billentyűzetet kommentíráshoz! Egy cikkíró ne süllyedjen le "troll-szintre", és igenis, ha valaki tájékoztató cikkírásra adja a fejét figyeljen oda mit és hogyan ír le - még akkor is, ha ez nem nyomtatott sajtótermék.

Végezetül pedig, lehet nyugodtan az áthúzás funkciót használni a blogszerkesztőben, hogy később legyen miért szégyenkezni ;-)

Moderátor: nyugodtan meg lehet hagyni a kommentet, én nem fogok később szégyenkezni miatta. Köszi. :-)

pontorson 2010.04.23. 11:58:44

A csavarodott lánc alapvetően csere. Ha nagyon költség érzékeny a helyzet, akkor esetleg a rossz szemeket kivenni ha elég hosszú marad. Lánc cserénél ellenőrizni kell a fogaskerekeket is, mivel együtt kopnak a lánccal, valószínűleg azok is csere. Első kisebb eséllyel, hátsó szinte mindenképpen. Ha a lánc csavarodott, akkor valószínűleg már meg is nyúlt, szintén csere ok.

papugaja 2010.04.23. 12:00:36

@pontorson:
A 88-as (avagy körmös fejrész) a hajtásban szerepel, fékezésben nem. Amire gondolsz, az szalajtás esetén érdekes. Enyhébb gond esetén felméretes görgővel orvosolható, súlyosabb esetben a 88-ast kell cserélni.

díszbohóc 2010.04.23. 12:09:45

@pontorson: eh, bocs nem akartam félrevezetni.

2010.04.23. 12:16:00

Én egyszer Gerecse 50 túrán egy láma kiscsávó defektes kerekét kitömtem úgy fűvel, hogy rendben vissza tudott menni kb. 10 kilométert:)))))

B79 2010.04.23. 12:19:30

Sziasztok!
Nekem az a problémám, hogy a kontrás bringám kontrafékezésnél alig fékez. Olyan érzés, mintha egy rugóra taposnék ami ilyenkor enyhén visszarúg. Idegesítő mert tiszta új, összeszerelt járgány még.
Tudna nekem valaki szerelési tanácsot adni?

2010.04.23. 12:21:21

@B79: Igen. Vidd el szerelőhöz. Jobban jársz.

Nahoten 2010.04.23. 12:35:03

A láncot a következőképpen tisztítom és kenem:

Ha leveszem:
Gyakran nem lehet levenni, mert ez mindenképpen árt a láncnak.

Tepsiben petróleummal kimosom többször, míg tökéletesen tiszta nem lesz.
A tepsiben kisebb, szőrből készült lapos ecsettel ecsetelem, míg ázik.
Így tökéletesen letisztított láncot kapok.

Ha nem veszem le:
Ez a gyakoribb, mert a levétel ugye árt a láncnak.

Egy tepsit aláteszek a láncnak, egy edénybe petróleumot teszek, és onnan
a már említett ecsettel a láncra és először a hajtómű lánckerekeire is viszem
a petróleumot. Az első lánckerekek alját mosva és körbetekerve mindkét oldalról lemosom
az őket, vigyázva, hogy mindig alul mossak és a petróleum ne folyjon a csapágyba.

Ha a lánckerekek megvannak, akkor jön a lánc, apránként többször átmosom az egészet.
A petróleum közben a tepsibe csöpög.

A váltó fogaskerekeket törölgetem, ott is vigyázok, hogy a petróleum ne folyjon
a csapágyakba.

Ha végeztem letörlöm a petróleumot, alaposan, a papírtörlővel ütögetve a láncot, hogy
a szemekből minden petrólum kijöjjön. (Ha valakinek van sűrített levegője, azzal átfújva
tökéletesen szárítható a lánc.)
Ezután várok fél órát, hogy kiszáradjon a lánc.

Egy bő mosáshoz nekem 1l petróleum bőségesen elegendő.

A petróleum előnye, hogy a koszos petrólum palackba töltve kb. két hét alatt leülepszik
és a kosz felől lefejtve sokszor felhasználható, így olcsó.

A petróleum tökéletes zsíroldó, a többi csodaszer mint WD-40, Brigéciol stb. alapanyaga
is petróleum :-) .

A festékboltokban kapható aromás szénhidrogénektől tisztított petróleum gyakorlatilag
szagtalan, lakásban is használható.

Hátránya, hogy tűzveszélyes és csöpögős.

A lánc levétele nélkül ezen a módon nem lehet tökéletesen megtisztítani a láncot, kb. olyan
lesz, mint a tökéletesen tiszta lánc egy napos használat után.

Ha megszáradt a lánc, szemenként olajozom nehezebb olajjal, mert azt nehezebben mossa ki az eső.
A nehéz olaj hátránya, hogy jobban gyűjti a koszt, de ez az említett petrólaumos mosás mellett
egyáltalán nem probléma.

Havonta mosom a láncot, kéthetente olajozom.

pcmci 2010.04.23. 12:38:07

"közepes gyakorlattal a foltozás nem tart öt percnél tovább"

szerintem azért sokaknál megvan kb negyed ora ez a művelet, már csak azért is, mert:

1. le kell szerelni a kereket, ha nem gyorszáras, az idő...
2. külső le, belső kézbe.
3. luk keres...
4. ragasztás. ha hagyomásnyos vulkanizáló lötyi + folt megoldást használunk, akkor csak a vulkanizáló lötyinek kell 5 perc
5. összeszerel.

nem mondom, hogy nincs igazatok azzal kapcsolatban, hogy egyszerű művelet ez, de azért többnyire tovább tart, mint 5perc, még nyugodt körülmények között is.

M@tyi 2010.04.23. 12:45:26

Sziasztok,

Van olyan szerviz Bp-en, ami kimondottan camping biciklikre specializálódott?
Van egy ilyenem, évek óta pihen, szeretném rendbe rakatni a gyereknek.
Köszi.
M.

Pannon Puma 2010.04.23. 12:48:05

a cikk nem hatol a dolgok mélyére, hogy finom legyek. értékelni nem lehet?

PepinBacsi 2010.04.23. 12:52:34

Ez egy eleg jo oldal, bemutatja hogyan kell egy-s-mas dolgot javitani:
bicycletutor.com/adjust-rear-derailleur/

Sicc 2010.04.23. 12:57:02

Aztán holnap csak keményen!
Rendesen bénítsátok meg Budapest forgalmát, nehogy időben leérjünk Szolnokra koncertezni, mert akkor mi a fenétől lennének ingerültek a szervezők, zenészek, és persze a koncertlátogatók!

Hajrá!

2010.04.23. 12:59:17

@Sicc: osztán mit játszotok, kutyaütők? érdemes-e azért egyetlen métert is haladni?

The reaper 2010.04.23. 13:04:08

@M@tyi: Szerintem bármelyik szerelőhöz elviheted. A camping bringa az egyik legegyszerűbb konstrukció, szal nem kell hozzá valami fenenagy profi szakember. ;) Egy minimális műszaki affinitással szerintem még otthon is meg lehet csinálni.

Mon3 2010.04.23. 13:10:16

Pár évig egy biciklis futár gépét használtam. Ütött-kopott, de strapabíró, megbízható jószág volt. Aztán még így is furulyának nézték. Nosza, vettem egy neves bringaboltban egy összerakott gépet. Már másnap a kormányt és a pedált cserélnem kellett. Egy év alatt az összes alkatrészt kényszerből lecseréltem a hajtókar csapágytól a kerékagyakig, mert sorba mentek tönkre alattam. Ha valaki jó bringát akar, akkor vegyen egy használt profit, vagy saját maga rakjon össze egy jót. Én három alapvető dologra hívom fel a figyelmet, amivel sokáig kellemesen lehet használni a jószágot: 1. biztos fék, 2. rendesen felfújt kerék, 3. ápolt lánc.

lyalos 2010.04.23. 13:11:09

szerintem sem jo a WD-40, hasznalj litium bazisu gepzsirt! azt a viz sem viszi le. sokkel jobb

Trollember 2010.04.23. 13:12:02

@Földes András:
Nézd:
"Szervízünk módszere szerint kenő spray-t (például WD40-et)"
Sajnálom, itt kenő spray szerepel.

Persze utólagos javítással könnyen jár majd a szátok, meg akár a kommentemet is törölhetitek.
Ettől a blogtól valamiért pont erre számítottam.

A trollozásról csak annyit hogy nekem 15éve is ez volt a nickem (nem itt). Pár éve még azt se tudtátok, mi is ez egyáltalán ;-)

A péntekem meg változatlanul jó, köszönöm szépen. A javítást csak azért írtam, nehogy valaki kenőanyagnak használja a WD40-et, ami sok mindenre jó ugyan, de pont erre nem. Akármi is van a flakonra vagy a honlapra írva.

Végül építő jelleggel:
Láncot leszedés után 1/2 l-es flakonba téve, lemosó-zsírtalanító (pl. brigeciol) folyadékkal feltöltve megrázod, kicsit hagyod ülepedni, leereszted a löttöt (veszélyes hulladék, annak megfelelően bánj vele) és remekül letisztítottad a láncot. Ha nem akarod leszedni, lehet kapni kefés-kerekes kütyüt, amivel felszerelt állapotban tudod tisztítani. EZEK kihozzák a koszt a láncból. A WD40-es rongy értékéről nem változott a véleményem. Ha azt szervízben használják így, oda én nem adnék be bicajt.

efi 2010.04.23. 13:26:06

EZ VISZONT HIBÁS:
"Ferdén áll a kormány: Lazítsuk ki a kormányt rögzítő csavart (vagy a kormányszár tetején, vagy az oldalán található),"
Ha a kormányt rögzítő csavart kilazítjuk (ami a kormányszár "elején" van!), attól még oldalirányban nem lehet állítani a kormányt azt így csak elcsúsztatni lehet a kormányfejben illetve billenteni fel-le.
A kormányfejet rögzítő csavar(oka)t kell oldani ahhoz, hogy el lehessen forgatni az egészet a villában.
Persze az is lehet, hogy integrált 50 ezer Ft-os karbonkormányra gondoltatok, akkor stimmel...

magyar bucó 2010.04.23. 13:43:39

@Trollember: A WD40-es rongy leszedi kívülről a LÁTHATÓ koszt. A szervíznek ez a lényeg.

gegee 2010.04.23. 13:46:14

Egy filléres ötlet: egyszer volt egy defektem, nem volt nálam semmi gumiragasztó, meg folt; ráadásul a világ végén.Mivel bringaszerszám volt, meg szigszalag is, be tudtam tekerni vele a belsőt egy 5 centi szélességben, gyorssegélyként, gondolván, hogy majd otthon megcsinálom rendesen.Hazaértem és el is felejtettem totál a dolgot.Valami fél év után, asszem egy másik defekt révén kellett szétbontani a kereket, akkor meg már kidobtam inkább a belsőt (a szigós luk akkor se eresztett a lavór vízben).
Szóval, vigyetek szerszámot, meg legalább szigszalagot/kacsaszalagot.Sok mindenre jó :-)

2010.04.23. 13:50:17

Nekem volt egy érdekes kattogásom, amit csak hosszas kisérletezésel hárítottam el. Tempófüggő volt, de nem hajtásfüggő. Először azt hittem, hogy a lakat ütögeti ütemesen a vázat, de kiderült, hogy az egyik küllőm meglazult és csak terhelve jelentkezett a probléma. Erre is érdemes figyelne, mert a meglazult küllő előbb-utóbb eldeformálódott felnihez vezet, amivel elég sok a macera.

Proctor 2010.04.23. 13:52:21

ez nem a varosmajori szerviz a kepeken? :D

soldat 2010.04.23. 13:53:59

SAzerintem jó a cikk.
Nyilván nem profi Pro-Tour csapatok szerelőinek továbbképzési-szakmai tananyaga, de ezen a blogon nem is ez a cél. Nem tudom, mit kell itt állandóan mindent fikázni. Akinek nem tetszik egy blog, minek jön vissza?

Aki ért magyarul, a WD40 ügyet is érti.

HOLNAP RAKJÁTOK!

Kek0223 2010.04.23. 13:59:23

Menjünk szerelőhöz, ha:
- oldalirányba ... ....
- A kerék hozzáér a fékpofához vagy a gumihoz.
- Rosszul működik a váltó.

A kerék többnyire hozzáér a gumihoz...! Ha nem akkor tényleg irány a szerelő! :-)

ff48bp 2010.04.23. 14:10:06

Eszméletlen, hogy egy ilyen cikkhez mennyi akadékoskodó hozzászólás érkezik. Én sok hasznát vettem, köszönöm.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.04.23. 14:17:24

@Trollember: Én ezt sokkal egyszerűbben intézem el. Irány a nagynyomású autómosú egy csavarhúzóval. Amit a forró moszószeres víz és öblítés sem hoz le, azt a csavathúzóval már ki lehe pisznkálni. Teljesen tisztára mosok minden mozgó részt. Aztán lehe szépen olajozni és ápolni. Ez cirka 3-4 havonta érdemes eljátszani.

Csak "kocabringás" vagyok, de szinte rosszul vagyok mikor olyan embereket látok - pontosabban hallok - bringázni, hogy 20 méterről hallom, hogy fém a fémen + mocsok forog és nyikorog egymáson.

tizen9 2010.04.23. 14:26:17

@Kek0223: Maj' mingyá jól letrolloznak, hallgasd csak...

Der_rosarote_Panther 2010.04.23. 14:33:41

Hátha tud valaki segíteni: Azzal mit lehet kezdeni, ha az agyváltó megakadt az egyik fokozatban, nem lehet váltani, és tekerésre folyamatosan kattog? Tényleg csak váltócsere lehet a megoldás?

dobrogi 2010.04.23. 14:43:32

Foldes Andras:

Koszonom a cikket, jo hasznat vettem. Kisfiamnak nemregiben vettem elo a biciklijet es addig nem akartam, hogy tekerjen vele, amig gondosan at nem nezem. Erre ma fog sor kerulni, a cikket mar kinyomtattam.

Le kell szarni a sok hulye akadekoskodo faszt.

Akinek nem inge, ne vegye gatyara... (Itt jegyzem meg, hogy direkt nem azt irtam, hogy "akinek nem inge ne vegye magar", hatha jon egy-ket masik fasz, aki ebbe is belekot.. :)

Jo hetveget, tekerest!

Trollember 2010.04.23. 14:54:52

@molnibalage:
A nagynyomású mosót (főleg ha meleg/forró vizes) a mozgó alkatrészek érdekében messziről kerüld el. 3-4havonta nem bontanám szét az agyakat, pedálokat azért mert a gőzborotva a dzsuvát benyomta a csapágyakba, és a zsír felét meg kimosta belőle. A monoblokkot és a zárt csapágyakat meg bontani se tudod. A kólásflakon tisztítószerrel sem egy bonyolult művelet. ;-)

@soldat:
"Akinek nem tetszik egy blog, minek jön vissza?"

Mondjuk ebben igazad van. A célom egyedül az volt nehogy azt higgye vki a cikk alapján h a wd40 kenőanyag.
De már le is lépek :-)

díszbohóc 2010.04.23. 16:15:25

@Der_rosarote_Panther: valószínuleg a váltó beállítása rossz lásd: @martonthenagy:

M@tyi 2010.04.23. 16:16:10

@The reaper: Köszi!
Te sajnos/hál' Istennek (?) nem láttál még engem szerelni...nem véletlenül fordulok szakemberhez :-)

díszbohóc 2010.04.23. 16:17:01

@díszbohóc: akartam volt mondani ezzel a módszerrel "a váltó finombeállítása a hátsó váltón vagy a váltókaron levő finombeállító tekergetésével"
lehet a váltót finomítani, beállítani

Der_rosarote_Panther 2010.04.23. 16:18:49

@díszbohóc: Köszönöm. A dolog csak annyival bonyolultabb, hogy agyváltós szerkezetről van szó.

Trollember 2010.04.23. 17:32:05

@Trollember: és mégis muszáj visszajönnöm :-x mert elfelejtettem mondani, hogy: a lánctisztítás után ki kell mosni a tisztítószert a láncból és azt megszárítani. Utána kenni. Nálam 300km-ként kenés, 1200-ankénti mosás+kenés bevált. Persze eső után azonnal kenni kell, mert 15-20km a legtöbb kenőanyagot kimossa olyan időjárási körülmények közt.

@Der_rosarote_Panther: a váltókaron levő finombeállító ekkor is segíthet.
Lehet h meg kell pucolni hátul a bowdencsatlakozás környékét az agynál, az elég sok koszt össze tud szedni és megakadhat.
Nekem shimano agyváltóm volt, annak szétszedését csak szakszervízben javasolnám. Állítólag az alacsonyabb fokszámú (3-5 asszem) sramok egyszerűbb felépítésűek, esetlegesen otthon is szétszedhetők, tisztíthatók, kenhetők, de igénylik is azt, lévén rosszabb a tömítésük.
A helyedben beadnám egy jó szervízbe, hogy pucolják ki, hátha segít rajta.

Legokocka 2010.04.23. 17:36:02

@Trollember:
10 éve tolom uazt a gépet. nem sokat, évi 500 és 1500 km között. kéthetente elviszem mosóba, utána lekenem. a gépnek semmi baja. valamit rosszul csináltam?

georg 48 2010.04.23. 18:23:46

Tip: ha nyikorog a fék, a felnit jó alaposan olajozd be! Hagy tocsogjon! E műveletet óránként megismételheted!
Remélem nem tudsz megállni, a büdös életben soha!

twollah / bRoKEn hOPe, sUppLeX · http://freewaresoftwarenews.blogspot.com/ 2010.04.23. 18:43:40

@Gery.Greyhound: Vagy veletlenul olaj csoppent a felnire.

Az olajzast nekem is meg kene ejtenem a lancomon.

Martian (törölt) 2010.04.23. 18:57:02

@lyalos: "hasznalj litium bazisu gepzsirt!"

Láncra kenve nem tapad rá túl sok kosz?

KenGuruL 2010.04.23. 19:05:19

nekem van ilyen átlátszó szilikonolajam, azzal kenhetem a láncot?

Csibészgyerek 2010.04.23. 19:29:42

Moderátor:
Aki hibás cikket ír viselje a kritikát. Ha meg már ezen megsértődsz ne írj cikket. Egyáltalán mért kell ilyen apróságból személyeskedést csinálni...

Xattika 2010.04.23. 19:38:37

Én is oldalirányba kotyogtam, eltörtem a hátsótengelyt... Ez gyakori probléma? :D

thenx 2010.04.23. 20:03:47

Azért tegyük hozzá, hogy az se árt ha az embernek nem pont 1 nappal a CM előtt lopják el a bringáját.. Megtalálom ki volt az, el is töröm az összes kezét.
Ha lát valaki egy bézs színű Rocrider 6.0-s MTB-t, akkor katt egy fotót róla meg arról is aki rajta ül, és küldje el nekem pliz!

P.A.N. 2010.04.23. 20:35:25

Semmi baj nincs azzal, hogy a KRESZ mellett a műszaki dolgok sem mennek a harcos kerékpáros világ blogján, de azért pl ezt is kivehetnétek "Érdemes a váltókat is befújni WD40-nel, főleg azokon a helyeken, ahol forgórészek találhatóak."
Azt kell megérteni, hogy WD40 SEMMILYEN csapágy kenésére nem jó tartósan a kerékpáron.

A lánc tisztítására is kifejezetten alacsony viszkozitású, sőt akár alacsony kenőképességű anyagot (benzin, kerozin) érdemes használni, ahogy írták is. Olcsóbb, mint a méregdrága WD40.
A WD40 árából viszont érdemesebb beletenni egy rendes lánckenő spraybe, komoly olajba. És nem kell annak pocsékba menni ("Használhatunk teflonos olajozó spray-t is, bár az a szerelők szerint nem túl takarékos: a nagyja nem a láncra kerül, és drága is. ")
Ez marhaság. A rendes sprayhez ugyanúgy jár szórócső, mint a WD40-hez. Meg kell tanulni szerelni. Ennyi.

A WD40 egy dologra jó: amire kitalálták. Vagyis ha utazunk, elég ha ez van nálunk. Szükség esetén RÖVID IDŐRE kenésre, tisztításra, kontaktusjavításra, ápolásra, korrózióvédelemre alkalmas univerzális anyag. Külön-külön azonban mindenre van jobb anyag ennél.

t0thl 2010.04.23. 20:35:29

A wd40 azért nem jó, mert túl híg. Viszont spéci motoros vagy gokartos láncspray se jó, mert összeszedi a koszt. Sima legolcsóbb olaj akár váltó vagy hajtóműolaj jó, hogy ne legyen híg.

P.A.N. 2010.04.23. 20:47:28

@t0thl: Jó a spéci spray, de át kell törölni utána a láncot. Valójában az a lényeg, hogy ne tocsogjon, és rendszeresen legyen tisztítva+kenve. A lánc egy porvédelem nélküli erőátviteli elem az áttételben. Eszerint kell kezelni.

Sloow 2010.04.23. 21:00:49

@Sicc: hát nem is értem miért nem marad el a CM, ha egy ilyen fontos esemény lesz holnap Szolnokon...

igazi hős 2010.04.23. 22:08:20

@Trollember: "A trollozásról csak annyit hogy nekem 15éve is ez volt a nickem" Rákérdezhetek: (A)D&D?

bbandi 2010.04.23. 22:26:03

@Der_rosarote_Panther: Ha agyváltó fokozatba ragad (sőt az alapján, amit írtál, fokozatok között), az elég nagy gáz, lehetőleg vidd szerelőhöz (még az egyszerű agyváltókat se olyan egyszerű szerelni - ne ez legyen az első agy amit szétszedsz) Bár hozzá kell tenni, hogy csak régi fajta (Torpedo/Sachs 3 vagy 5 sebességes) agyváltót szereltem

2010.04.23. 23:36:36

Molibdéndiszulfidos kenősprayről tud valaki nyilatkozni? Jó lehet az láncra? Azért gondolom, mert ez száraz kenés lenne, ami kedvezően hatna az úti por feltapadására. Ez egyébként az egyik legsíkosabb anyag, jobban csúszik a teflonnál. Előny: jól feltapad, nehezen jön le. Hátrány: nem olcsó.

Trollember 2010.04.24. 20:41:55

@Legokocka: Nem tudom milyen mosóba viszed és hogyan mosod, ezért amit előbb írtam fenntartom. Kicsit részletesebben: a csapágyakat közvetlen megküldeni nagy nyomással nem egészséges, de ha mondjuk 1m-ről adod neki a vizet, nem hiszem hogy baja lesz, persze ez bringa (alkatrész) függő ezért inkább azt mondom ne.
A kétheti mosást kicsit túlzásnak érzem, a km mennyiségből ítélve jó időben mész. Én hetente megyek 150-200-at és a száraz idős bicajt fél - egy évente mosom le. A láncot, a lánckerekeket a felnit és a féket szoktam csak sűrűbben tisztítani.

@igazi hős: Hát persze! (A)

@t0thl:
@LHA:
A motoros sprayt az egysebességes rosszidős bicajomon használom, letörlés nélkül. Marha jól működik, az eső nem mossa le, koszt lassan szed fel, szóval arra a bicajra tuti. (Lánc)váltós bringára viszont még nem mertem rakni, mert szerintem annyira összekeni a lánckerekeret váltás közben, hogy utána elég melós lesz kipucolni.

@kermi: MOS2-es sprayhez gyakran kevernek grafitot, ami az alumíniumnak állítólag nem tesz jót. Mostanában elég elterjedt az alumínium használata a kerékpáriparban. Én nem használnám, főleg ha drága, jobb a békesség. Általános használatra láncváltós bicajhoz a legjobb tippem a rohloff olaj. Szárazon szuper, az eső lassabban mossa ki mint egy híg olajat, ráadásul normális helyen féláron újratöltik az adagoló flakont.

Der_rosarote_Panther 2010.04.26. 16:22:55

@bbandi: pont ilyen Torpedo Sachs 5-ről van szó. Köszönöm a segítséget, így már biztos, hogy nem merek hozzányúlni, majd a szaki :-)

otapi 2010.04.27. 22:22:49

@Der_rosarote_Panther: Pedig annyira nem bonyolult, csak sorban kell leszedni és visszatenni a cuccokat a tengelyről. Itt találsz robbantott rajzot is róla: hjulcompaniet.com/tech/docs/pdf/Sachs/177.6-2%20Torpedo%20Pentasport%205-Speed%20Type%20H5111.pdf

Der_rosarote_Panther 2010.04.29. 14:03:27

@otapi: Köszi! Ez igazán szemléletes, de persze elrettentő is, nem hiszem, hogy az "alapfogások" közé tartozna :-)

Kitalátor (másként) gondolkodó · http://kitalator.blog.hu 2010.05.04. 09:53:48

@kermi: Az Ántivilágban valami Dimol (Dymol? Fimol?) néven forgalmaztak magyar molibdén-diszulfid bázisú kenőanyag-családot, olcsón. Remek volt, kár érte. A 33-as keveréket igénylő kétütemű motorok minimális Dimol adalékkal remekül mentek 50-es keverékkel is, és még nem is füstöltek annyira, meg nem is köpték be a gyertyát.

cangaman 2010.07.23. 15:35:10

Régi post, de énis megosztanám a saját tapasztalataimat ezügyben.
Nem vagyok profi kerós de a wd-40 et egyszer használtam többet nem fogom az tuti. Befújtam pár helyen a kerót ahol néha nemárt és utána kellet mindig zsírozni vagy olajozni mert a wd40 től az a kis maradék kenés is elment ami volt.
Kipróbáltam egyszer sima motorolajat, és bevált, láncra csapágyakra mindenre. Típusát nem tom, de sima autó motorolaj.
Másik dolog a mosás, nagynyomású mosóban"sterimo" megfürdettem a "vasat" utána recseget-ropogott mindenhol, és nem ajánlom senkinek. Szivacs-rongy némi mosószer vagy valami.
Ennyi.

gagaist 2011.04.22. 20:38:13

Sziasztok!

A bicikli WD40-nel való átfújása közben sikerült a féktárcsára is nyomnom belőle. :S Nagyon csúszik a fék, még mosás/törlés után is. Mivel lehet segíteni rajta, hogy minél gyorsabban visszanyerjem a fékhatást? :S
Előre is köszi!

Üdv/G

JT_Biopower 2011.04.24. 15:31:29

@gagaist: Lehet, hogy majd megcáfolnak ;)
A tárcsát talán valamilyen alkohollal/benzinnel le lehet takarítani, de a fékpofát (nem tudom, van-e neki más neve)?
Ha azt is be lehet rakni egy kis bödön benzinbe beáztatni, talán megoldható.
Ha egyáltalán a benzin jó a WD40 ellenében. Én ezt próbálnám.

Ha viszont van jó szervizes ismerősöd, konzultálj vele is.
----------------------
Én átalában fogok egy rongyot és azzal takarítom le a bringát. Régi zokni nagyon bevált, mert úgy használhatom, mint egy kesztyűt.
Ha valami nagyon odaszáradtat (békadarab, gilinyó) találok a vázon, oda egy kicsit bevizezett rongyot használok. Végére hagyom a láncot és a fogarserekeket. Ami nehezen elérhető, oda régi fogkefét, fogaskerekekre pedig egy sikálókefét.
Olajozásnak pedig általában műszerolajat használok.

fidesz = házmesterek pártja 2011.04.25. 07:19:34

@gagaist: csak tipp, de nem lehet, hogy a fékbetétekre is került valami oda nem illő anyag?

gagaist 2011.04.25. 19:32:29

@al kotmány aláiro álamfö: @JT_Biopower:
köszi a tippeket srácok. konyhai zsíroldóval próbálkoztam, valamelyest javított a helyzeten, de sajnos az első fékbetétnél az imbusz fejét "belenyaltam" így azt nem sikerült kivennem, ott eléggé csúszott a fék még konyhai zsíroldás után is. A hátsó jelentősen javult, de még vettem féktárcsa tisztítót is, még az is jócskán hozott le olajat, még így is áttöröltem, hát remélem már lassan elfogy az a qva wd40 a fékbetétekről is :D

szobakutty 2011.05.27. 13:44:09

egyszercsak megszűnt átadni a hajtást a lánc a keréknek, erre van vkinek tippje? Hangja semmilyen nincs, egyszerüen csak forog a pedál, viszi a láncot is az meg a hátsó lánckereket az viszont nem mozdítja a kereket :O
váltós hátsó agyról tud vki egy robbantott rajzot hátha?

2011.05.30. 18:03:28

@szobakutty: szerintem beszáradt a zsír az agyadban(mármint a kerékagyadban. :)). Szét kell szedni, lemosni, és újrazsírozni. Esetleg valami kenőspray befújással is lehet próbálkozni a teljes szétszedés előtt.

Foresz 2012.03.19. 18:32:43

Sziasztok!
Működik még ez a blog?Mert akkor lenne kérdésem.

fidesz = házmesterek pártja 2012.03.20. 08:28:24

@Foresz: a blog működik. De hogy ennek a posztnak a kommentjeit hányan olvassák... ;-)
Hacsak nem valami alapvető kérdés, én biztosan nem tudok válaszolni, de azért írd le, hátha lesz más!

knorbert 2012.04.16. 18:16:37

Vannak, akik szerint a wd40 hirdeti magát úgy, hogy lánckenésre is jó. De ez nem igaz:

A wd40 oldalán ( wd40.hu/haz-es-szabadido.html ) "A bicikliláncot nem olajozzuk WD40-nel, mert láncolajozásra láncolaj való"

szóval korrektek.

csaba2009 2012.11.04. 19:16:01

@Földes András: ha jol tudom a wd 40-be beletapad az összes por.........
süti beállítások módosítása