Friss topikok

Címkék

afrika (4) alkohol (11) andrássy (3) armstrong (4) ausztrália (6) autómentes (24) autós biciklis ellentét (3) baleset (35) bam (4) bérbicikli (30) bicikli (18) biciklibulvár (6) bicikliparkoló (8) biciklis futár (9) bicikliút (134) bírság (10) biztonság (54) biztosítás (5) bkk (8) bkv (9) bringázz a munkába (4) bubi (14) buda (3) budapest (79) buszsáv (3) cannondale (4) critical mass (50) dánia (3) demonstráció (5) design (31) divat (8) downhill (8) dr kerékagy (5) egyesült államok (4) emelés (3) empamo (6) energia (3) energia bringa (5) építkezés (4) extrém kerékpár (3) e bike (5) felmérés (6) film (6) fotó (4) futár (3) gkm (4) google (4) gyerek (3) hátizsák (3) herebántalom (5) hibrid (4) híd (10) infrastruktúra (6) járda (3) kampány (4) képzőművészet (7) kerékagy (3) kerékpár (15) kerékpárbarát (3) kerékpárosklub (5) kerékpársztráda (6) kerékpártároló (3) kerékpárút (3) kína (3) kiskörút (7) kocsma (6) koppenhága (4) közbicikli (3) közbringa (3) közlekedés (4) kresz (17) kvvm (3) lakat (5) lámpa (4) levegő (7) london (15) lopás (16) magyar kerékpárosklub (3) margit híd (25) maszk (3) máv (7) mkk (3) mtb (3) nagy-britannia (3) new york (9) nyereg (7) obama (4) önkormányzat (21) orfk (4) párizs (7) parkolás (4) parlament (4) rakpart (3) regisztráció (3) rendőr (35) schwinn csepel (3) sisak (14) statisztika (3) szeged (3) szerviz (3) szex (5) sztrájk (8) tábla (4) tél (10) térkép (5) tolvaj (5) túrázás (8) urbánus (39) városi biciklizés (44) verseny (3) videó (12) világítás (6) víz (4) vonat (4) zene (5) Címkefelhő

Csak két EU-tagállamban fogy több autó, mint bicikli

2013.11.15. 10:54 - kirk kapitány

És közülük egyik sem Magyarország. A válság és a divat két Benelux-államot, Luxemburgot és Belgiumot hagyta hidegen, ott tavaly is jóval több új autót vásároltak, mint kerékpárt.

Az NPR híroldal összesítése szerint 2012-ben az EU 25 tagállamából (Málta és Ciprus nem szerepelt a vizsgálatban) 23-ban a kerékpár-eladások száma magasabb volt,minst az autóké.

A legnagyobb piac természetesen Németország volt, ahol közel 4 millió új bicikli talált gazdára egyetlen év alatt, és ez 900 ezerrel haladta meg az új autókkal büszkélkedők számát. Nagy Britanniában nagyobb volt akülönbség: 3,6 millió bringa fogyott 2 millió gépkocsival szemben. Franciaországban is majd 1 millióval verte az autóeladásokat a 2,8 millió bicikli.

belini kerékpárvásár.jpg

Tavaly Európában két olyan országban is megfordult a trend, ahol a II. világháború óta eddig egyértelmű volt a lakosság vonzalma az autók iránt. Az olaszok és a spanyolok is inkább kerékpárra áldoztak, mint hogy az autószalonokban hagyják a pénzüket, igaz a két országban továbbra is közel van egymáshoz a két piac eredménye.

A biciklik javára a legnagyobb arányú különbséget válság sújtotta Görögország és Románia produkálta, Mindkét helyen hatszor annyian választották az egyértelműen olcsóbb megoldást. A különbség Magyarországon is nagy, ötszörös. A NPR szerint nálunk 53 ezer új autóra 232 ezer kerékpárvásárlás jutott.

Az adatokat részben magyarázza, hogy 2012-ben Európa-szerte gyengélkedtek az autóeladások. A tavalyi volt a gyártók számára az elmúlt két évtized legrosszabb éve. A másik oldalt viszont erősíti, hogy a kerékpározás egyre komolyabb divat lett a kontinensen, és közben sokan ráébredtek arra, hogy egészségügyi és gazdaságossági szempontok alapján is érdemes áttérni a kétkerekű közlekedésre.

Címkék: statisztika kerékpáreladás

32 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://kerekagy.blog.hu/api/trackback/id/tr615635221

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

igazi hős 2013.11.15. 12:00:00

Na, elő a stoppert, mikor jön meg az első troll, aki megmagyarázza, hogy de az autók még így is többe kerültek, mint a bringák és nyilván a haszon is nagyobb. Megy egy autóban akár többen is ülhetnek, és aki autózik az tankol is, ezzel nagyban pörgetik a(z orosz és arab) gazdaságot.

Robiekin · http://megfizethetetlenegeszseg.blogspot.hu/ 2013.11.15. 12:11:03

Bicikli=egészség=olcsó=környezetkímélő

Csak ne a Dunántúlon laknék:)

otapi 2013.11.15. 12:27:42

@igazi hős: Biciklin is ülhetnek többen :)

2013.11.15. 12:29:49

Azért kicsit torz a dolog, mert egy erős középkategóriás bringa egyetlen havi német bérből kijön (mondjuk 1500 ojró), míg egy nomrális új autó azért ennek a sokszorosa. Ráadásul jóléti államban biciklit tényleg évente váltogathat az ember, míg keletebbre egy drágább (100 ropi fölötti) bicaj hosszú-hosszú évekre szól. A sok bicikli ráadásul nem feltétlen az autós közlekedést váltja ki, az is lehet, hogy a nyugatabbra lévőknek több idejük/kedvük van a bringázáshoz szabadidejükben, nem a kényszer szüli a biciklivásárlást. Ettől független nem rossz hír ez, elsősorban a bicikliiparnak.

2013.11.15. 12:32:28

@shitgun: legyen inkább 1000 az az 1500 euro, de így csak igazabb az állításom.

Gera 2013.11.15. 12:50:12

Mobiltelefonból meg még a bicikliknél is többet adtak el. Ez persze elég hülye összehasonlítás, de nem sokkal nagyobb, mint az autó vs bicikli :)

sanche_ 2013.11.15. 12:55:09

@shitgun: Egyetértek... Sokan érdekes következtetéseket tudnak levonni az ilyen hírekből... Kb olyan, mintha azt elemezgetnénk, hogy miért van kevesebb magánűrhajós, mint sima repülőgéphasználó...

Szerintem kevés embernek nincs biciklije, autója meg ha van is, akkor is inkább 1 háztartásonként... Ehhez képest sokatmondó statisztika lenne, ha megnéznénk mondjuk, hogy egy évben átlagban mennyi ember megy Budapesten munkába bringával minden nap, mennyien tömegközlekedve és mennyien kocsival...

LeiterJakab 2013.11.15. 13:13:30

"A különbség Magyarországon is nagy, ötszörös. A NPR szerint nálunk 53 új autóra 232 ezer kerékpárvásárlás jutott." Helyesen nyilván: "53 ezer új autóra".

Kandaláber 2013.11.15. 13:29:20

Próbáljunk eltekinteni a gépjárművek elmúlt 100 évbeli heppjétől. Azzal együtt, hogy számtalan esetben hasznos, fontos, szükséges a gépjármű. Tehát van szükség rá - de nem mindenhol.

80-100 kilogramm szállításához 1000-2000 kilogramm többletsúly esetén nem egyértelműen mindig ez a fajta szállítási mód a leggazdaságosabb.

A városok döntő hányada eredetileg nem gépjárművekre lett tervezve. Egészen a 80-as évekig minden városfejlesztés a gépjárműveket tekintette első számú prioritásnak. Sokszor a mai napig is nyomasztó ölt a gépjárművek zaj-, szennyeződéskibocsájtása, a helyigénye egy ember szállítása esetén elképesztően magas a többi közlekedési módhoz képest.

Egy jármű előállításához a súlyának 6-8-szorosát kitevő alapanyagot kell kibányászni, feldolgozni, beépíteni - ennek minden erőforrásigényével.

A kerékpár - gépjárműhasználat összehasonlításakor országos, kontinensnyi szinten minden, nem gépjárművel megtett kerékpáros kilométer megtakarítást jelent a társadalomnak, a gépjárműhasználathoz kapcsolódó járulékod költségek - mondjuk ki - orbitálisan magas volta miatt. Másként fogalmazva: az az állítás az igaz, hogy általánosságban a gépjárműhasználat társadalmi szinten veszteséget a kerékpárhoz képest. Számtalan helyzetben nem, és szükség van rá, de összességében igen.

plus.google.com/100861688280217995860/posts

Európában 2010-ben 34 millió ember első számú közlekedési eszköze a kerékpár volt.
A kerékpár használatával (más járművek ellenében) 200 milliárd euro értékben járultak az Európai Unió gazdagodásához.
Ez egyenértékű Dánia egy évi teljes jövedelmével, GDP-jével.
2013-ban ez a szám már számottevően magasabb.

Kinai cuccok blog · http://kinaicuccok.blog.hu 2013.11.15. 14:29:39

Nem gondoltam volna hogy bárki ezen számokból következtetést von el, mivel nem mondanám hogy helyettesítenék egymást. Talán ha pár százalékos az átfedés. Átlagember akkor sem fog 15-20 kilométert biciklizni ha nem tudja kifizetni a kocsi fenntartását.

ex-dr. vuk 2013.11.15. 14:31:04

@shitgun: azert 1500 euro egy varosi biciklire szerintem sok... 6-700 korul mar azert lehet jot kapni.

igazi hős 2013.11.15. 15:06:49

@shitgun: Értelmes ember nem vesz évente új bringát, még ha megteheti is. Ahogy nem vesz 3 évente új autót (ha nem évi 50+ ezret megy), mert minek. Az autómat újan vettem, bő 11 éve használom és nem látom okát, hogy lecseréljem. A bringámra nem mondanék életkort, mert vázon kívül (ami kb. 20 éves) minden alkatrész 1-3-5 éves, ahogy épp csereérett lett. Lassan olyan lesz, mind nagyapa baltája, ami 100 éves, igaz a nyelét ötször cserélték, a fokát meg kétszer.

igazi hős 2013.11.15. 15:11:08

@Kínai cuccok tesztje: "Átlagember" (értsd: a munkábajárók fele) max. 6 km-t utazik a munkahelyére és ugyanennyit vissza. Bringával sík terepen közepes kondival, erőlködés nélkül 20 perc.

Kinai cuccok blog · http://kinaicuccok.blog.hu 2013.11.15. 15:20:13

@igazi hős: Nem tudom ez a statisztika honnét van, én többnek gondolnám. Még városon belül is kevésnek tűnik, pláne ha vidéken él valaki.

wagadogu 2013.11.15. 15:40:50

OFF
na én a képen láthatóhoz hasonló csomagtartót keresek Debrecenben
ON

Én meg 10 év alatt csak egy autót vettem, de bringából 5-öt. És mivel egyiket sem újonnan, én rajta se vagyok az adattáblán :)

igazi hős 2013.11.15. 15:41:21

@Kínai cuccok tesztje: KSH:
www.ksh.hu/apps/shop.kiadvany?p_kiadvany_id=15487&p_temakor_kod=KSH&p_session_id=407902813976870&p_lang=HU
Most nem akar bejönni a KSH honlapja, de tegnapelőtt még lejött egy szép hosszú Excel fájl, egy részlet belőle:
16. Az utazások távolság és időtartam szerinti megoszlása motivációnként, 2012
0 7,9
1–3 23,3
4– 6 18,2
7– 9 6,8
10–15 18,6
16–20 7,6
21 vagy több 17,5
Az első oszlop km-ben, a második %-ban értendő.

Kinai cuccok blog · http://kinaicuccok.blog.hu 2013.11.15. 15:46:46

Érdekes, köszi. Majd megnézem a teljeset ha működik a link.

2013.11.15. 16:13:20

@igazi hős: értelmes ember nem jelent ki kategorikusan ilyesmit. Az autónál maradva nálunk ugyan az van, hogy valaki vesz egy új autót, és 10-15 évig nyúzza, de tőlünk nyugatra, mondjuk épp Németországban bizony szokás 2-3 évente, jellemzően a garancia lejártakor újat venni, nyilván nem a legcsóróbb rétegben, de ott még egy gyári munkás is megteheti, hogy 2-3-4 évente beújít egy Golfot a szalonból. Biciklinél meg pláne, én 11 hónapja vettem egy xc bringát 140ért, és bizony ha keresnék havi öt kilót, ezt eladnám (decemberben vége a garinak, és kezdenek kijönni kopó hibák) 80-ért, hozzádobnék két kilót, ami ugye öt mellett nem fájna, és vennék egy kategóriával magasabbat, jövőre meg hasonlóképpen, csak nem kétszázzal, hanem 150-nel vagy ilyesmi, például kipróbálnék egy más konstrukciót (össztelős xc-t, leftyvel szereltet stb.), márkát, és így tovább. Vagy akár meg is tarthatnám egyik-másikat, hogy legyen egy kemény túrára, melóba járósra, izomnövelésre stb.) Mi sajnos megszoktuk a csóróságot, pedig egy kurva bicikliről van szó, amiért egy 30-as, jó állásban lévő német embernek nem kell a garast az élére állítania, simán megveheti, és meg is veszi, a fenti adat is ezt mutatja.

Gerusz · http://gerusz.blogspot.com 2013.11.15. 17:04:04

@ex-dr. vuk: Városi biciklizésre 700€ az már azért az elektromos bicikli kategória. 200-250€ körül lehet már nagyon korrekt biciklit kapni újonnan. Persze ez a "városi bicikli" definíciójától függ, itt hollandisztánban a lényeg, hogy bírja a strapát és legyen rajta csomagtartó legalább hátul. Használtan 50-70€ környékén lehet kapni ilyen biciklit, +50€ és ugyanolyan jó állapotba lehet hozni, mint az újat (persze meg kell nézni, hogy a váz és a hajtáslánc jó állapotban vannak-e, kereket, kormányt, nyerget cserélni egyszerű).

ex-dr. vuk 2013.11.15. 17:15:26

@Gerusz: azert meg nem elektromos kategoria, de mar nagyon jo. Az en varosim 80ezer ft-ba kerult (250EUR), persze azota koltottem mar ra, mert van vagy 10 eves :)
En 500GBP-ert (~600 EUR?) vettem "hibrid"-et (orszaguti gumik, de egyenes kormany, sok fokozat, tarcsafek) 2 eve. Erre meg azert kell kolteni, hogy varosi legyen (sarvedo, csomagtarto, vilagitas).

igazi hős 2013.11.15. 17:33:31

@shitgun: Az én autómban 140,000 van, nem fogja nálam megélni a 200-at, mert akkor már elkezdenek szaporodni a nyűgök. Ha olyan munkám lenne, hogy 4 évesen érné el ezt a futást, akkor 4 évesen lecserélném. (Feltéve, hogy megtehetem, de ha nem, akkor miért vállalok ennyire autóigényes munkát, ha nem termeli ki az autót?)
Az átlag magyar autós 12,000 km-t autózik, az átlag német a háromszorosát. Persze, hogy gyorsabban fogynak az autók, hiába sokkal jobbak az utak. És ott van még a fiatal autó használatát favorizáló adórendszer, ami a magyarral ellentétben nem az ócskavasakra ad nagy kedvezményt, hanem a fiatal, _vélhetőleg_ környezetbarát autókra.

igazi hős 2013.11.15. 17:39:56

@shitgun: A másik rész: minek cserélgetni a bringákat? Az én bringám ~80 ezerbe került, éri a felét. Napi 2x40 perc az út. A kollégám gyengébbik bringája nagyjából 1 misi, ha egy olyat használnék, spórolnék 2x4 percet. Viszont az ára miatt nem merném sehol letenni, a sajátomat meg egy kutyalánccal szoktam lekötni.
Megéri? Nem. Munkába járáshoz nem kell 2-3-400 ezres bringa. (A sportolás más kérdés, ott mindenki eldönti a kereteket, ami között mozoghat.)

2013.11.15. 19:36:53

@igazi hős: nem az idő miatt, egy minőségi bringa egész más élmény, nekem van egy régi csótányom, meg a drágább, ég és föld a kettő, pedig a régi a maga idejében felsőkategóriás volt. Mint a Corsa és valami dög Volvo, ugyanannyi idő alatt érsz Budaörsről Rákoskeresztúrra, de azért mégse ugyanaz. Bicikliben meg azért nagyon különböző kategóriák vannak, és én nagyon élvezném, ha mondjuk lehetne 3-4 különböző minőségi bringám, mondjuk egy ütős outi, egy szolid fully, egy minimál egysebi, egy bitang xc. Más, mint az autónál.

olcso 2013.11.15. 23:56:22

@igazi hős: Azért van különbség egy 4 és egy 15 éves autó között ugyanannyi futással. Szóval minél többet vezetsz évente, annál nagyobb futásnál cseréled az autót.

igazi hős 2013.11.16. 00:40:34

@shitgun: "Bicikliben meg azért nagyon különböző kategóriák vannak" De a legtöbb nem munkábajárásra való. Lehet egy XC-vel vagy egy full karbon outival is munkába menni, de egyiknek sem ez a "terepe". Autóval is így van az ember: kell egy hétköznapi, ami kiszolgálja a családot, de ha kell építkezésre vagy költözésre is jó. És _kéne_ egy igazi szabadidő autó kettesben az asszonnyal utazáshoz, valami régi kabrió, mondjuk Citroen DS esetleg öreg kupé Merci. És _kéne_ egy olyan, amit nem is láthat az asszony, értelmetlenül erős motorral és slick gumikkal, szigorúan pályanapokra. De mindennapi használatra csak az elsőnek van értelme.

igazi hős 2013.11.16. 00:54:34

@olcso: Így van, 4 évesen lecseréled 200 ezernél, 10 évesen 150 ezernél vagy 18 évesen 80 ezernél: egyformán értelmes döntések. De 4 évesen 50 ezernél cserélni, na ez értelmetlen.
Egyébként nem (csak) az állapota miatt cserél az ember. Az elmúlt 15 évben mindig úgy tettem be a kulcsot a gyújtáskapcsolóba, hogy biztos vagyok benn, hogy el fog indulni. Kétszer tévedtem, egyszer az akku halt meg, egyszer az önindító. Ez a biztonság érték (lásd az "egy Corolla nem romlik el" reklámot), ha már nem lesz meg, akkor le fogom cserélni. Nyilván évi tízezres futásnál ez időben jóval később, de kisebb összes km-nél jön el, mint évi 30 ezernél.

D4D 2013.11.16. 23:33:34

Nem mindegy, mennyi fogy?

Hogy érthető legyen: Egész Európában mozdonyból fogy a legkevesebb. - Hisz 40 évre tervezik őket.

ex-dr. vuk 2013.11.19. 19:35:08

@D4D: a biciklidet se hetente csereled...
szerintem ilyen szempontbol nincs nagy kulonbseg auto es bicikli kozott. plane nem nyugaton

wowerman 2013.11.19. 23:54:36

A különbség az hogy ha valaki autót vesz, nagy valószínűséggel azzal jár. Ha bicajt, azzal vagy jár, vagy havonta egyszer veszi elő (vagy évente kétszer)
süti beállítások módosítása