Friss topikok

Címkék

afrika (4) alkohol (11) andrássy (3) armstrong (4) ausztrália (6) autómentes (24) autós biciklis ellentét (3) baleset (35) bam (4) bérbicikli (30) bicikli (18) biciklibulvár (6) bicikliparkoló (8) biciklis futár (9) bicikliút (134) bírság (10) biztonság (54) biztosítás (5) bkk (8) bkv (9) bringázz a munkába (4) bubi (14) buda (3) budapest (79) buszsáv (3) cannondale (4) critical mass (50) dánia (3) demonstráció (5) design (31) divat (8) downhill (8) dr kerékagy (5) egyesült államok (4) emelés (3) empamo (6) energia (3) energia bringa (5) építkezés (4) extrém kerékpár (3) e bike (5) felmérés (6) film (6) fotó (4) futár (3) gkm (4) google (4) gyerek (3) hátizsák (3) herebántalom (5) hibrid (4) híd (10) infrastruktúra (6) járda (3) kampány (4) képzőművészet (7) kerékagy (3) kerékpár (15) kerékpárbarát (3) kerékpárosklub (5) kerékpársztráda (6) kerékpártároló (3) kerékpárút (3) kína (3) kiskörút (7) kocsma (6) koppenhága (4) közbicikli (3) közbringa (3) közlekedés (4) kresz (17) kvvm (3) lakat (5) lámpa (4) levegő (7) london (15) lopás (16) magyar kerékpárosklub (3) margit híd (25) maszk (3) máv (7) mkk (3) mtb (3) nagy-britannia (3) new york (9) nyereg (7) obama (4) önkormányzat (21) orfk (4) párizs (7) parkolás (4) parlament (4) rakpart (3) regisztráció (3) rendőr (35) schwinn csepel (3) sisak (14) statisztika (3) szeged (3) szerviz (3) szex (5) sztrájk (8) tábla (4) tél (10) térkép (5) tolvaj (5) túrázás (8) urbánus (39) városi biciklizés (44) verseny (3) videó (12) világítás (6) víz (4) vonat (4) zene (5) Címkefelhő

Négy ok, amiért mindenki dánul biciklizne

2014.02.06. 10:32 - dalmastella

Eddig is arra vágytunk, hogy úgy biciklizhessünk Magyarországon, ahogy a dánok tehetik saját hazájukban, de ezzel most már az egész világ így van. Még azok az üzletemberek és öltönyös amerikai közgazdászok is, akik a saját nevükben is dollárjelet írnak s-betű helyett, egyébként pedig kizárólag fekete BMW-vel közlekednek.

Hogy miért? Mert a dán modell környezetbarát, de hatalmas profitot is jelent. Az amerikai People For Bikes szervezet múlt havi felmérése (PDF) alapján az egyik társszerző négy pontban foglalta össze, hogy miért.

1. A kisebb boltok nagyobb haszna

A védett biciklis útvonalak mentén normál tempóban tekerve nagyobb eséllyel bámuljuk meg az út menti kirakatokat, mintha ötvennel hajtanánk el mellettük egy kocsiban ülve. Ha biciklivel járunk, annak is nagyobb az esélye, hogy betérünk a boltba, ha megtetszik valami, vagy eszünkbe jut, hogy elfogyott otthon a tej.

Biciklivel a parkolás sem gond, ráadásul a felmérés szerint egy több négyzetméternyi parkolóhelyet elfoglaló autó óránként 19 cent hasznot jelent a kiskereskedőknek, de ugyanekkora területen akár hat bicikli is várakozhat, ami viszont már 69 cent haszon.

2. A felértékelődő ingatlanok

Egy jó bicikliút annak is öröm, aki mellette lakik. Ahol jó a bicikliúthálózat, ott a város és a közösség akkor is fejlődnek, ha a tömegközlekedésnek vannak hiányosságai, és évtizedes késében van a beígért metróvonal. Az ilyen környékeken öröm sétálni, ami megint csak a kisebb üzletek és vendéglátóhelyek forgalmát növeli, de a kisgyerekes szülők letelepedési kedvét is növeli, ami viszont már az ingatlanpiacra is hatással van.

3. A hatékony munkavégzés

Ha munkahely szempontjából nézzük: az a dolgozó, aki biztonságos útvonalon kerékpárral érkezik reggel munkába, 52 százalékkal hatékonyabban tölti a munkaórákat, mint aki már reggel idegsokkot kapott egy dugóban. Átmozgatja a lábait és a csípőjét, megdolgoztatja a szívét, kitisztíthatja gondolatait, és eléget néhány kalóriát. Ráadásul a dolgozóikról gondoskodó cégeknek ez jó esetben csak néhány biciklis parkolóhelybe kerül, szemben a jóval költségesebb támogatott wellness vagy fitness belépőkkel, amelyeket juttatásként fizetnének ki túlstresszelt beosztottaik lelazítására.

A felmérés szerint azok, akik rendszeresen bringával járnak munkába, 32 százalékkal kevesebb napot töltenek betegséggel, mint azok, akik nem bringáznak. A tekerők így 55 százalékkal mérséklik a betegséggel kapcsolatos kiadásokat is.

4. A nagyobb befektetések

A cikk szerint a fiatalok nemcsak élni szeretnek a belvárosban, de dolgozni is, ám ahhoz, egy ezt fizetni tudják, sokszor bringázniuk kell autózás helyett. Emellett a belvárosokban, központokban működő cégek jobb eséllyel nyerik meg a fiatal (bringás) munkaerőt, mint azok, amelyekben a dolgozók ablakukon kinézve végtelen rónákra bámulhatnak.

Azt, hogy a pörgés még mindig az autókat egyre inkább kiszorító centrumokra koncentrálódik, belátják a cégek és a befektetők. Ennek bizonyítéka, hogy az USA-ban az utóbbi években sokkal nagyobb volt a belvárosiak kockázati tőkebefektetéseinek aránya, mint a külvárosiaké. San Diegóban például 92, Los Angelesben 79, New Yorkban 78, Bostonban 73 százalék a belváros javára a külvárossal szemben.

Most, hogy a bringás hasznokat végre dollár nyelvre fordították, talán végre az Egyesült Államokban is beindulhat a bringaút-építési hullám, remélik a felmérés készítői. Néhány pontot lassan nekünk is forintosítani kéne.

Címkék: statisztika usa felmérés kerékpár dánia bicikli

11 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://kerekagy.blog.hu/api/trackback/id/tr915800113

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ex-dr. vuk 2014.02.06. 10:50:45

Ugyis lesz, aki mindezt nem hiszi el, es tovabbra is mantrazza, hogy "tonkremegy a bolt ha nem lehet autoval parkolni a bejarattol 5 meteren belul".

Ahah

kasza003 2014.02.06. 11:44:35

Itt még csak a 3. pont jáccik.

Az 1. ponthoz az kellene, hogy amikor kijövök a boltból, még ott találjam a bringámat. Az többet érne minden bringaútnál.
Nagyon messze van még ide Dánia, pláne kerékpárral.

Bedi 2014.02.06. 12:59:49

A könnyű parkolást elrontja, hogy nehéz a bringa kikötéséhez alkalmas helyet találni, és sokáig tart 11 lakatot feltenni / levenni. (Na jó, csak kettőt használok, de az is sok.)

BitPork 2014.02.06. 13:16:33

Együk már hozzá hogy Dániában egy kocsi legalább 1,5-2x annyiba kerül mint más európai országokban. Ott is mindenki szeretne kényelmesen élni de valami elcseszettül drága. Legutoljára egy hónapot töltöttem ott, és amikor mocsok idő jön a tenger felől nagy mínuszokkal akkor ott is veszít a drótszamár a népszerűségéből.

Bicska2 2014.02.06. 14:26:05

Ha a tenger felől mocsok idő és mínuszok jönnek, akkor a parkokban is kevesebben sétálnak, szántsuk fel mindet.
Szabadtéri fürdőkben is kevesebben vannak olyankor, dózeróljuk le mindet.

olcso 2014.02.06. 22:40:02

@Bedi: Én is két lakatot használok, amíg ezeket leveszem, addig bemelegítek picit, mozgatom a lábam, koncentrálok a forgalomra, mit-hogy fogok tenni utamon. Szép szertartás, de el tudnám végezni ezt lakat nélkül is. : )

darvaskristof 2014.02.09. 02:49:34

@kasza003: Ez azért túlzás, egy normális (nem extra) bicikli + jó lakat kombó egy boltnyi időt ki szokott bírni - sőt, többet is. Inkább a kikötési lehetőségek még sok helyen hiányosak.
Illetve az olyan boltok, ahol az közvetlen az utcára is kiszolgálják az embert. Ezzel lehetne biciklis kuncsaftokat szerezni, ehhez képest csak egy-két nonstop csinálja ezt éjszaka, de akkor sem a biciklisek kedvéért, hanem, hogy ne menjenek be olyankor a boltba.
Kéne tanulni a giroszosoktól!

darvaskristof 2014.02.09. 02:50:11

@BitPork: Egy kocsi fenntartása, vagy a megvétele?

SESOSAKA 2014.02.09. 14:11:02

álmodozni jó, de nagyonn messze vagyunk a dánoktól. de megjegyezném hogy nagyonn sokat javult az utóbbi pár évbe a közlekedési morál a bringa kontra autó felállásnál

BitPork 2014.02.09. 23:46:54

Is-is. Vezérlés csere egy 11 éves audin pl 1500€

Faissst 2014.02.12. 00:28:43

Ne vegyél 11 éves audit :)