Friss topikok

Címkék

afrika (4) alkohol (11) andrássy (3) armstrong (4) ausztrália (6) autómentes (24) autós biciklis ellentét (3) baleset (35) bam (4) bérbicikli (30) bicikli (18) biciklibulvár (6) bicikliparkoló (8) biciklis futár (9) bicikliút (134) bírság (10) biztonság (54) biztosítás (5) bkk (8) bkv (9) bringázz a munkába (4) bubi (14) buda (3) budapest (79) buszsáv (3) cannondale (4) critical mass (50) dánia (3) demonstráció (5) design (31) divat (8) downhill (8) dr kerékagy (5) egyesült államok (4) emelés (3) empamo (6) energia (3) energia bringa (5) építkezés (4) extrém kerékpár (3) e bike (5) felmérés (6) film (6) fotó (4) futár (3) gkm (4) google (4) gyerek (3) hátizsák (3) herebántalom (5) hibrid (4) híd (10) infrastruktúra (6) járda (3) kampány (4) képzőművészet (7) kerékagy (3) kerékpár (15) kerékpárbarát (3) kerékpárosklub (5) kerékpársztráda (6) kerékpártároló (3) kerékpárút (3) kína (3) kiskörút (7) kocsma (6) koppenhága (4) közbicikli (3) közbringa (3) közlekedés (4) kresz (17) kvvm (3) lakat (5) lámpa (4) levegő (7) london (15) lopás (16) magyar kerékpárosklub (3) margit híd (25) maszk (3) máv (7) mkk (3) mtb (3) nagy-britannia (3) new york (9) nyereg (7) obama (4) önkormányzat (21) orfk (4) párizs (7) parkolás (4) parlament (4) rakpart (3) regisztráció (3) rendőr (35) schwinn csepel (3) sisak (14) statisztika (3) szeged (3) szerviz (3) szex (5) sztrájk (8) tábla (4) tél (10) térkép (5) tolvaj (5) túrázás (8) urbánus (39) városi biciklizés (44) verseny (3) videó (12) világítás (6) víz (4) vonat (4) zene (5) Címkefelhő

Véget ért az élet-halál harc az utakon

2013.09.09. 15:20 - Földes András

Gulyás István riporter legendás interjújáról lesz szó, de távolabbról indítunk. Köztudott, hogy a magyar köztévé feladata, hogy alternatív valóságot fessen a kedves tévénéző nappalijába. Úgy tegyen, mintha visszatértünk volna a Kádár-rendszerbe, a magyarság ősi földjére, ahol még minden tökéletes volt, és arany fényben fürödtek a Merkur-telepek. Érdekes módon ez volt a lényegi eleme Gulyás István napok alatt klasszikussá vált kerékpáros interjújának is, még akkor is, ha első látásra inkább paródiának tűnt az egész.

Aki nem látta volna: a riporter meghívta a Kerékpáros klub egyik vezetőjét, Kürti Gábort, majd azon az alapon, hogy reggel, a stúdióba menet szabálytalankodó biciklistát látott, gondolta, felmossa vele a padlót. A magát autósként definiáló riporter azért ment neki a bicikliseknek, mert ők meglátása szerint zsigerileg szabálytalankodnak, és az autósok emiatt nem tudnak a forgalom ritmusának megfelelően közlekedni, ha a forgalom ritmusa azt kívánja, akkor akár 70-80-nal, a városban.

És itt van előttünk a köztévés alternatív valóság: a Kádár-kor, amikor az utak az autóknak készültek, a szocialista ember közlekedési eszköze ugyanis a gép volt. Az olyan játékoknak pedig, mint a bicikli, ott van a játszótér, hagyják már a felnőtteket közlekedni.

Béke van

Ez az egész amúgy nem Gulyás István taplósága miatt érdekes, hanem hogy örömmel tudathassuk: a kádárizmus, legalábbis az utakra, nem tért vissza. A riporter által sugallt autós-kerékpáros ősellentét a múlté.

1998 óta biciklizem napi rendszerességgel Budapesten. Még abban az időben kezdtem, amikor a városi bringázás nem életérzés volt, hanem praktikus, és rettentő izgalmas közlekedési mód. Amikor az autósok a régi reflexek szerint magukénak tekintették a közutakat, és úgy néztek a biciklisre, mintha ma néhány hülye mondjuk rugós cipőkkel pattogva közlekedne a Rákóczi úton.

Az autósok már csak értetlenségből is percenként dudáltak, hogy „ember, megőrültél, biciklivel a forgalomban? A saját életed veszélyezteted, meg lassítod a forgalmat”. Rendszeres volt a pedagógiai célzatú leszorítás, hogy inkább most essél egy óriásit a padkára kenve, mint hogy később a busz kerekei alatt végezd. És voltak persze a szimplán vicces autósok, akik beijesztésként rárántották a biciklisre a kormányt, azon az alapon, hogy „milyen hülye már a srác, nézd, biciklizik a közúton”.

Figyelmetlenség, arrogancia, tahóság uralkodott az utakon, az egész olyan volt, mint valami bizarr gladiátorküzdelem.

Örömmel jelentjük

Nem a bezzeg az én időmben a sztori lényege, mert ebben nem volt semmi szépség. Annál inkább, amikor a kétezres évek közepétől egyre több bringás tűnt fel, az autósok pedig kezdték megszokni, hogy a forgalomban velük is számolni kell. Rájöttek, hogy nem csak a KRESZ példáiban szerepel a biciklista, hanem a valóságban is joguk van feltűnni az úton. Sokan pedig valószínűleg azért lettek empatikusak, mert tudták, közben a saját gyerekük, barátjuk, jó fejnek ismert szomszédjuk is ott tekert valahol a városban.

Örömmel jelentem be, hogy a közszolgálati jelleggel sulykolt élet-halál harc már évekkel ezelőtt véget ért Budapesten. Vannak persze hülyék, ahogy ezt maga az interjú is bizonyítja, de aki ma biciklivel kimegy az utcára, azt tapasztalja, hogy a szűk utcákban tekerve lassan halad mögötte az autó, amíg biztonságosan ki nem tudja kerülni. A kereszteződésekben megadják az elsőbbséget. A dugóban veszteglő autósok lehúzódnak, hogy elférjünk köztük. A helyzet nyilván nem olyan, mint Hollandiában, de a városi biciklizéshez már nem remek túlélő ösztönök kellenek, hanem csak egy egyszerű bicikli.

Címkék: budapest biztonság urbánus városi biciklizés

71 komment · 2 trackback

A bejegyzés trackback címe:

https://kerekagy.blog.hu/api/trackback/id/tr955503397

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Paulus Velocipedus - Egy év múlva 2013.10.02. 18:57:27

"Biciklizni kezdtem" - nyilatkoztattam ki bő egy éve. Azóta is biciklizem, így itt az ideje egy kis visszatekintésnek, az összegyűlt tapasztalatok megosztásának. Hol biciklizem? Továbbra is elsősorban munkába járok. Talán annyi változott, hogy ma már...

Trackback: Véget ért az élet-halál harc az utakon 2013.09.11. 13:39:04

A helyzet nyilván nem olyan, mint Hollandiában, de a városi biciklizéshez már nem remek túlélő ösztönök kellenek, hanem csak egy egyszerű bicikli.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ex-dr. vuk 2013.09.09. 16:12:22

Azert a bevezeto sztori az inkabb csak Budapestre lehetett jellenmzo, videken (= az az orszag, ami Budapest vege tablat elhagyva kovetkezik) ez sosem volt igy.. Ott mindvegig a kerekpar megmaradt mint fo kozlekedesi eszkoz. Es nem is azert mert ott mindenki szegeny hanem mert az a legpraktikusabb. Foleg az alfoldon.

molnibalage 2013.09.09. 16:21:42

Én is úgy látom, hogy a helyzet nem annyira rossz. A fővárosi bevezető utakon az autósok nagy része figyel a bringásokra és araszolás közben helyet adnak.

Az autópályán mikor araszoltunk és jött egy motor alig hittem a szememnek, több száz méter hosszon varázsütésre ment szét a forgalom egy szem motoros miatt. Vannak ilyenek.

Én csak 2 éve bringázok gyakran, de ezalatt egy balfasz szólt be, hogy miért az úton megyek. (Taxis volt a lelkem...)

dr. vuvuzelafan 2013.09.09. 16:25:22

@ex-dr. vuk: Én '90-91 körül jártam Bp-en sokat bringával, nem emlékszem, hogy akkoriban olyan nagy kihívás lett volna, mint amilyet a poszt sugall. Persze lehet, hogy az ezredforduló környékére eldurvult a helyzet, akkoriban épp egy vidéki nagyvárosban éltem. Természetesen ott is használtam bringát közlekedésre, és egyáltalán nem volt rossz tapasztalatom. Jópár éve ismét Bp-en vagyok, olykor-olykor használok bringát is, és azt kell mondjam, hogy az utakon egyáltalán nem szoktam tapasztalni azt a fajta szembenállást, mint amit a blogokban. Lehet, hogy ehhez az is kell, hogy alapvetően szabálytisztelő vagyok, autósként, robogósként, bringásként és gyalogosként is.

Mészáros Laci 2013.09.09. 16:27:41

"a szűk utcákban tekerve lassan halad mögötte az autó, amíg biztonságosan ki nem tudja kerülni"

-- ezzel egyetértek, a kilencvenes évek elején még sikket csináltak az autósok (sőt, teherautósok) abból, hogy ki tudja pontosabban kicentizni a biciklistát. Ez még ma is előfordul (lásd néhány héttel ezelőtti halálos baleset Borsod megyében), de ma már az az általános, hogy megadják a karnyújtásnyi oldaltávolságot.

Azt nem állítom, hogy eközben elégedetten mosolyognak.

Emmanuel Goldstein 2013.09.09. 16:27:44

lol, nemtom mit kell ennek akkora feneket keríteni, szerencsétlen csóka, vezetni nem tud, jóhogy frusztrált, van ilyen...

Johnny336 2013.09.09. 16:27:53

@molnibalage: taxis az külön állatfaj, nem jó példa :)

Érdekes ilyen cikket olvasni a kerékagyon, én úgy tudtam, hogy minden kerékpáros zsigerből utálja az autóval közlekedőket, és mindegyik autóst potenciális gyilkosként tart számon, aki kifejezetten a szerencsétlen kerékpáros létének totális eltörlése céljából indította be a gépjárművét reggel, nem pedig munkába indult, menetközben pedig kidobta a gyereket az ovinál.

Mészáros Laci 2013.09.09. 16:30:25

@dr. vuvuzelafan:

90-91-ben kevesebb volt az autó, még 95-ben is, amikor a reggeli csúcsban a saját tüdőmmel szűrtem a Róbert Károly körút levegőjét, simán sávváltással tudtak kikerülni az autósok. Ahol viszont nem, néha megbökték a könyökömet a tükörrel...

Don Quixote de la Ferko 2013.09.09. 16:33:11

"Rájöttek, hogy nem csak a KRESZ példáiban szerepel a biciklista, hanem a valóságban is joguk van feltűnni az úton. "

Áááááá...

Végre egy kerékpáros, amelyik hallott a KRESZ-ről.

Van egy rossz hírem. Nem példálódzni kell vele, hanem betartani.
Oszt egyből partnerek lesztek az utakon. Addig csak köcsög követelődző barmok.

A valóság a te és a kerékpárosok 95 %-ának értelmezésével szemben az, hogy a KRESZ szabályait nektek is be kell tartani, nem csak hivatkozni rá.

Itt a tél, a hosszú téli estéken tanuljátok meg a KRESZ-t oszt tavasszal lehet újra próbálkozni, hogy partnerek legyetek.

Menni fog, agyatlanok?

dr. vuvuzelafan 2013.09.09. 16:35:41

@Mészáros Laci: Igaz, hogy kevesebb volt az autó, de én a nagykörút-Petőfi híd-Fehérvári út útvonalon jártam sokat, ami talán nem volt már akkor sem kis forgalmú. Ennek ellenére nem volt afférom az autósokkal.

Agyalap 2013.09.09. 16:36:55

Teljesen mindegy mi a fő közlekedési eszköz. Attól a többi közlekedő még ott van az utakon, még ha esetleg az autósok is vannak kevesebben.
Azt képtelen elfogadni egy Gulyás István féle namajdénmegmondomember, hogy a közlekedés MINDEN résztvevője szabálytalankodik. A gyalogos, a biciklis, az autós. Nem az ő feladata, hogy megoldja ezt a problémát. A rendőr szondáztassa meg a biciklist is, büntesse meg, ha áthajt a piroson. Legyen már egyértelmű, ha együtt használjuk az úttestet, legyen ugyanakkora a felelősségünk is. Tanuljanak a nebulók KRESZt az iskolában, vagy legyen kötelező a jogosítvány megszerzése. Mindegy, de az alapelv - élni és élni hagyni valahogy nem akar menni minálunk. Mindenkinek igaza van, és akár a mások élete árán is ragaszkodik hozzá.

Emmanuel Goldstein 2013.09.09. 16:37:04

@Don Quixote de la Ferko: elég frusztráltnak tűnsz...
dugsz te eleget?

dr. vuvuzelafan 2013.09.09. 16:37:06

@Don Quixote de la Ferko: Látom, kezdődik. Arra nem is gondolsz, hogy a kerékpárral közlekedők túlnyomó többsége autót is vezet, ott a jogsi a zsebében?

dr. vuvuzelafan 2013.09.09. 16:40:28

@Agyalap:
"Tanuljanak a nebulók KRESZt az iskolában, vagy legyen kötelező a jogosítvány megszerzése. "
Igen, ez nagy szívfájdalmam nekem is. Szerintem általánosban kötelezően kellene oktatni. Ahova a fiam jár középsuliba, ott a vezetőség azt vallja, hogy a tőlük kikerülő végzett diákoknak jogosítványuk kell legyen, mert a mai világban az elengedhetetlen. Ezt maximálisan támogatom is.

Agyalap 2013.09.09. 16:40:38

@Don Quixote de la Ferko: Nem mondom hogy sokat tettél a probléma megoldádnak érdekében - valahogy süt a kommentedből a szeretet. Pedig hidd el, a kerékpárosok között vannak nálad okosabbak is...

Johnny336 2013.09.09. 16:41:25

@dr. vuvuzelafan: mondjuk a jogosítvány megléte nem feltételezi a KRESZ-ismeretet. Főleg a naprakész KRESZ-ismeretet...

ex-dr. vuk 2013.09.09. 16:41:54

@Don Quixote de la Ferko:
"Van egy rossz hírem. Nem példálódzni kell vele, hanem betartani.
Oszt egyből partnerek lesztek az utakon. Addig csak köcsög követelődző barmok."

Az a baj h te is csak egy altalanosito "kocsog" vagy. Szoval engem szabalyos kozlekedesem ellenere azert dudalnak le, mert a "kerekparosok" nem tartjak be a szabalyokat? Nahaggyukmar.
Meg persze dudalgatni is tilos csak szolok.

shitgun 2013.09.09. 16:44:07

Én is többször írtam már, hogy ez az erősen túlzó kép, miszerint harcban áll autós és biciklis, korántsem igaz. én igyekszem szabályosan közlekedni, előzékeny vagyok, és sose sietek annyira, hogy ne tudnék egy gesztust tenni. Szűk utcában félreállok, hogy elmenjen a kocsi mögöttem, ez kerül 12 másodpercembe, az autósnak jól esik, és talán kevésbé gondol utálattal a következő kétkerekűre. Pirosnál is oldalra húzódom, ha első vagyok, hadd menjen, mindig van fél percem, és akkor nem kapok dudát a seggembe. rengeteg ilyen apróság van, amit a bicajos megtehet. Cserébe sok jót tapasztalok autós részről. Átengednek, a padkától eltávolodnak ha ott megyek, semmi konfliktusom nincs, pedig télen-nyáron biciklivel közlekedem, a belvárosból külső kerületbe, forgalmas úton, belvárosi szakaszon és bicikliúton egyaránt. Úgy látom, leginkább az agresszió szül agressziót, a pofátlan, nyomuló, eszetlenül kacskaringózó bringások kapnak össze türelmetlen autósokkal, és aztán indul a nagy általánosítás, minden autós köcsög, minden biciklis köcsög. Szerintem aki ésszel teker, és látszik rajta, hogy figyel, reagál a forgalomra, azt az autósok is normálisan kezelik. Aki persze az út közepén csalinkázik, pirosnál beáll előre, hogy aztán feltartson 14 kocsit, aki pirosozik, az felhúzza az autósokat, és jön a revans. A helyzet nem fekete-fehér, autósból és biciklisből is van bőven retardált, de a normális közlekedés igenis lehetséges, és autós-biciklis viszonylatban az első lépést szerintem a biciklisnek kell megtennie.

ex-dr. vuk 2013.09.09. 16:44:11

@Agyalap: "Tanuljanak a nebulók KRESZt az iskolában, vagy legyen kötelező a jogosítvány megszerzése"

Az sem lenne baj, ha a kozutkezelo is megtanulna vegre az utugyi eloirasokat, mert amig osszebvissza tablaznak meg festenek addig nem ertem hogy varja el barki, hogy az be legyen tartva... Gondolok itt az olyankra hogy az uttestet tablazzak ki kerekparutnak meg kreszben nem letezo tablakat tesznek ki.

tmolni 2013.09.09. 17:01:24

hát vasárnap hajnalban a baross utca, körút sarkon nem tűnt békésnek a helyzet :D

mizie 2013.09.09. 17:28:34

Én évek óta bringázok Bp-en és évről-évre jobbak az autósok. Figyelnek, elengednek és alapvetően is jófejek. Nyilván én sem szlalomozok csak álló autók között és nem is foglalom el a sávot, hanem fixen a padka mellett megyek.

A kiszámítható közlekedés a lényeg, pont mintha autóba ülné.

Ennyi.

Macskond 2013.09.09. 17:31:38

Érdekes. Mikor én pár évtizede általánosba jártam még volt kötelező KRESZ oktatás az iskolában. Most akkor ez tényleg megszünt?
Ki volt az a retardált aki megszüntette?
Amúgy autós vagyok de nekem is sak a "hülye" bringásokkal van bajom. PL amelyik nem olvasata csak az újságot és abban a hitben van, hogy bármelyik egyirányú utcába lehet szemből bicajozni. Pedig nem. Ennek ellenére velük is próbálok türelmes lenni. A másik kedves állatfajom amelyik a létező és használható kerékpárút, ellenére az úton megy. Na ezekre néhanapján rádudálok vagy kiszólok az ablakon. De ez is csak 10-ből 1-szer. Pedig ez nagyon iritál. Azért csak 1-szer mert az ilyen úgy sem érti hogy mi bajom van. Ha egyszer végre lesz egy garázsos lakásom én is átállok bicajra. Addig a kedves kerületi önkormányzat "kérésére" és épülésére autóval járok.

Sinistroll 2013.09.09. 17:41:18

"a szűk utcákban tekerve lassan halad mögötte az autó, amíg biztonságosan ki nem tudja kerülni"

Jajj de klassz! Képzeld, időnként még 10 autó is feltorlódik, pl. abban az utcában is, ahol dolgozom. És ettől csökken a légszennyezés, ugye?

... Vagy, izé, mégsem?

ex-dr. vuk 2013.09.09. 17:42:12

@Macskond: meg volt a "Kozlekedj okosan" a kutyaval meg a macskaval :)

ex-dr. vuk 2013.09.09. 17:44:54

@Sinistroll: ha az a 10 autos is felfogja, hogy egyedul egy szal kistaskaval a kora tavaszi napsutesben nem erdemes autoban rohadni arra a par km-re, akkor IGEN. :D

Nekem a taska sem akadaly, teletomott spec bringas laptoptaska van felrakva a csomagtartora, ami kb 10 kilo... ilyen-e: www.ebay.co.uk/itm/New-Looxs-Lapino-Bike-Pannier-Padded-Waterproof-Laptop-Bag-14-5-Litres-acb316-/310589425367

Sinistroll 2013.09.09. 17:54:40

@ex-dr. vuk:

Az a pár km nekem pl. 2x12 naponta. Kibírnám, nem gond, de mindezt izzadás nélkül kellene teljesítenem, normális ruhában kéne megérkeznem (és nincs bent zuhanyozó). Ráadásul, megázni sem kéne.

Nem tudom reálisan összehozni, hogy bringával menjek dolgozni, ez van. Az autóval viszont nincs semmiféle "rohadás".

Egyébként, tüdőrákot se szívesen kapnék a sok korom miatt. Persze, nem a bringások termelik, de aki ott teker, az tuti nem lesz hosszú életű.

Nem áll ez össze, sajnos, a bringázás nem Pestre való. OK, egy csóró diáknak talán bejön ideig-óráig, de ha nincs zsé benzinre, akkor még mindig jobb a BKV.

ex-dr. vuk 2013.09.09. 18:06:06

@Sinistroll: kicsit probalj meg kilepni a sajat helyzetedbol es sajat vilagosbol...
a problema ott kezdodik, hogy aki nem 2x12 km-re hanem 2x3-ra lakik, az is autoba ul.

Ja nem valo pestre szoval mindenki autozzon aki megteheti... Na akkor mennyi korom lesz? Szerinted te nem szivod be, amikor odamesz/ Biciklivel vagy sem, az tokmindegy...

Miert kell ezeken mindig vegigmenni? Ennyi ujszulott van? :D

ex-dr. vuk 2013.09.09. 18:06:58

@Sinistroll: ja egyebkent nekem van esokabatom, ami nem 1 tonna, hanem kb fel kilo... szoval nem kell hozza fustokado motor, hogy magammal vigyem.
ezt add ossze ;) nem szar mi?

rezgaras 2013.09.09. 18:14:25

@dr. vuvuzelafan: Én a 90-es évek közepén jártam bringával dolgozni és hasonlóak az emlékeim. Nem volt az autósokkal a városban semmi bajom. Akkoriban sokkal kevesebb bringás volt, ahogy manapság éjjel lámpa nélkül jár a bringásoknak több, mint a fele, az elképzelhetetlen volt. És mi bringások sem provokáltuk az autókat. Az igaz, nem jártunk feltétlenül a főutakon, ha volt párhuzamos mellékút.

Balatonra és vissza is megjártam párszor. A hetesen a legrosszabbak akkoriban az IFÁ-sok voltak. Mivel gyenge volt a verda, nem szívesen lassítottak a bringás mögött, hanem lenyomták - két centire mentek el mellette.

Sinistroll 2013.09.09. 18:38:02

@ex-dr. vuk:

Kénytelen vagyok elsőként a saját életemet megoldani. Egyébként családom is van, és időnként velük is találkozni kell. Nem mindegy, hogy 15 perc a hazaút, vagy egy óra. Szóval, nem mindenki eltunyult őstulok, aki kocsiba ül.

Ilyen forgalom mellett viszont életveszély bringázni. És parázom attól, hogy egyszer felöklelek egy drótszamaras honpolgárt. Tényleg feltartják az összes többi közlekedőt, cikáznak körülnézés és jelzés nélkül. Példának okáért: mikor láttál bringást utoljára karral jelezni, hogy merre menne?

01234567 2013.09.09. 18:46:34

@ex-dr. vuk: Cirka ugyan akkor kezdtem el biciklizni mint a blog írója. Budapesten. Én ezt így nem tapasztaltam viszont kevesebb volt az autó, lassúbb a forgalom sebessége, és a hülye biciklisták miatt abszolút nem szívtam, ami most viszont többször előfordul, mondom ezt biciklistaként! Mert bizony ahogy elszaporodtak a biciklisták, úgy nőtt közöttük a deviánsok, az oda nem valók, a bénák, a szimpla hülyék száma, kár tagadni. Biciklistaként egyre több a gondom más biciklistákkal, és már több biciklisták közötti baleset szemtanúja voltam. A blog eredeti kiinduló témájához visszatérve, ez az autósokra is szerintem így igaz, bár ott eszementebb emberekkel is találkozok. Elég csak a mai napomra gondolnom, a bicikli úton rakodó konténeressel, az ott parkoló taxissal, az azon a forgalomba való behajtásra váró autóssal..stb...

wowww 2013.09.09. 19:26:19

@Macskond: aki kerékpárút helyett az úton megy, annak általában oka van, nem a saját bolondériájából vagy mások bosszantása miatt teszi, hanem azért mert ott a célszerűbb, ésszerűbb és sokszor biztonságosabb - még úgy is, hogy magukat önkéntes igazságosztónak képzelő emberek jönnek alkalmanként. Ha gondolod, írd le melyik Bp-en az a"létező és használható kerékpárút", és jó eséllyel elmondom mi vele a gond (kiv. ha nem ismerem).
No és arra vajon gondoltál-e, hogy mások ledudálása balesetveszély hiányában ugyanolyan szabálytalan dolog és adott esetben veszélyes is lehet. Ezzel kinek lesz jobb?

FGSuperman 2013.09.09. 19:30:01

@Agyalap: én inkább úgy látom, hogy nincsenek nála sötétebbek

ex-dr. vuk 2013.09.09. 20:11:55

@Sinistroll: na mar csak mantrazod az altalanositast.. ahah.
szoval a budapesti dugoban ami kocsival 15 perc a biciklivel 1 ora? Ejha. Biciklivel 15km kb egy ora egyebkent.
Azert eletveszelyes bringazni, mert tele van faszokkal, akik azt hiszik, hogy barmit megtehetnek mert 1 tonna vas van korulottuk. Nem masert. De nyilvan szerinted ezekszerint jobb lenne ha az a szazezer+ bringas kocsiba ulne. LOL

ex-dr. vuk 2013.09.09. 20:14:54

@01234567: igen epp akartam is irni hogy az autok szaporodtal el inkabb az elmult 20 evben, nem a biciklisek. Akkoriban meg nem derogalt bringazni... Szegeden akkor meg a nagykoruton 14 evesen, a 2x3 savoson ugy bementem a balra kanyarodoba mint a sicc. Mondjuk ma is bemegyek, a kulonseg annyi, hogy ledudal a buszos (allok a lampanal, megis hova mennek?), meg edzettebb vagyok sokkal a forgalomhoz (Hyde park corner Londonban 6 savos korforgo, lazan be a belsobe - mondjuk itt senki nem akar megolni).

Mon3 2013.09.09. 20:34:16

@Don Quixote de la Ferko: " Nem példálódzni kell vele, hanem betartani.
Oszt egyből partnerek lesztek az utakon. Addig csak köcsög követelődző barmok."

Amikor téged olvaslak, olyan érzésem van, mint amikor cigányok azt mondják, hogy ők tartják el a magyarokat...

Csak nézd meg a múlt heti statisztikát, hogy hány embert gyilkoltatok meg, és akkor még nem is beszéltem a látens áldozataitokról, akik tüdőrákban haltak meg.

@Sinistroll: Minden alkalommal, amikor tükörbe nézek. De néha játékból megállok, hogy hányan indexelnek, amikor letérnek a főútról a Bem utcában. Siralmas 5 % szokott kijönni átlagban...

molnibalage 2013.09.09. 21:51:00

@Sinistroll: Bármikor vehetnék autót, de annyira nem érzem szükségét, hogy még jogsim sincs, majd mostanában csinálom meg, de csak a meló miatt. Napi 2x17 km-et tekertk minimum, vagy többet. Gyorsabb, mint a reggeli araszolás a kocsival. Az agglomerációbl kb. akkor gyorsabba kocsi, ha felkelnék fél hatkor, mert után felgyűlik a sor. Még mikor 8-8:30 táján megyek ki Szigetszentimklósról iskola időben, még akkor is gyorsabb vagyok 5-6 km-en kersztül, mint az autósok. A busz, ami a város határában elment mellettem, azt Lakihegy előtt utolértem és kb. akkor ér be Csepelre, amikor én már a Savoya park táján járok... Ez van fél nyolc után. Akkor képzeld el, hogy mi van 7-8 között. 1-2 km-es kocsisorok...

Persze gáz, ha nincs zuhanyzó, de nekem pl. beköltözés után hiányozni fog a bringázás. Akkor is birngával járok majd, de 5-6 km az nem táv a 17-hez képest. Mondjuk így évek után már az sem az. Azon felül, hogy gyorsabb és olcsóbb mindennél egy 6 hónapos szezon alatt elég sokat fogyhat az ember vele.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2013.09.09. 23:52:35

@wowww:

Bem rakpart. Batthyány és a Margit híd között. Mégis rengetegen mennek a Fő utcán.

CauseNoFuckGiven · http://sexysfwgirls.com 2013.09.10. 23:03:51

Internetes marketing, nem HIYP, nem kattingatás! YouTube, Weboldalas módszerek egyszerű magyarázása: penztazinternetrol.blogspot.com

wowww 2013.09.11. 09:26:30

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: miért ne mehetnének a Fő utcán? vagy mit akartál ebből kihozni?

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2013.09.11. 09:37:22

@wowww:

Mehetnek a Fő utcán, még a sáv is elég széles 85-90 %-ban, de egy utcával mellette ott egy szuper bringasztráda, ami mindentől zárt.

"Létező és használható" - Ezt te írtad.

linfury 2013.09.11. 12:12:05

@Agyalap: Teljesen egyetértek. Ez a típus az, amelyik azon is felháborodik, ha egy gyalogos lelép a zebrára ... szerencsére minden tekintetben van azért javulás ...

linfury 2013.09.11. 12:16:52

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn:
A Bem rakpart kerékpárútja max biciklizgetésre alkalmas. Tempós haladásra nemigen ... sajnos

wowww 2013.09.11. 12:50:01

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn:
1. "Létező és használható" - nem én írtam, idéztem, ennek írásjele az a amsckakaparás
2. "szuper bringasztráda, ami mindentől zárt." -omg, látszik nem ismered kellően, az egy rettenet. szűk és keskeny, állandó ütközésveszély gyalogosokkal és szembejövőkkel, éles kanyarok, idióta vonalvezetés, nem ragozom tovább - azt csodálom, hogy ennyien szeretnek ott cikázni (én kerülöm)
3. bem rakpart eleje és Fő utca IS kijelölt kerékpárút, közös kerékpár és busszáv, akkor mi is a bajod vele?
4. Fő utcán 35 körül tolom, próbálnám ezt a "szupersztárdán"... biztos fejreállás

Hammer · http://car-pencil-etc.blog.hu/ 2013.09.11. 13:40:03

@wowww: "Fő utcán 35 körül tolom, próbálnám ezt a "szupersztárdán"... biztos fejreállás"
Fő utca dettó. A szuper bringasztrádán max 30, de inkább 20-25 - forgalomtól függően.
De a legrosszabb szakasz a Halász utca-Lánchíd közötti. A legkeskenyebb és leginkább tele van gyalogosokkal - érthető módon: innen a legjobb a kilátás. Nem is zavarom őket, ha lehet, a B

tranyo kétkeréken 2013.09.11. 14:50:47

@Sinistroll:
"Ilyen forgalom mellett viszont életveszély bringázni."

ajánlhatom neked a "Bebiciklizés"-t?
sokat javít a félelemérzet eltüntetésében.
keress rá, mostanában megint elővették a fb-n a témát a magyar kerékpárosklub önkéntesei...

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2013.09.11. 15:17:40

@Hammer: @wowww: @linfury:

Idézem magamat:
"Bem rakpart. Batthyány és a Margit híd között."

Hammer · http://car-pencil-etc.blog.hu/ 2013.09.11. 15:26:31

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Igen, Batthyány és a Margit híd között, tudom mire gondolsz, naponta kétszer járok rajta (amikor éppen nem kerülöm el a rakparton, Fő utcán).
A Batthyány tértől a Csalogányig még istenes, de utána a sövény és korlát közé szorított, buszmegállókerülgető, keskeny valamit nem nevezném sztrádának.

uniball 2013.09.11. 16:05:09

Te jó szagú... Megnéztem a riportot, de ez nagyon gáz. Hirtelen Gulyás László jutott eszembe, meg is lepődtem kicsit, de ezt a figurát most látom először. Kb. azokkal van egy szinten akiket a "riport" elején emleget (EMPAMO). Hülyék egyébként mindenhol vannak és amikor találkoznak akkor elkezdenek általánosítani (Gulyás valaki vs kivilágítatlan biciklis). Sajnos pont a hülyéket jegyezzük meg akár biciklis, akár autós.

wowww 2013.09.11. 16:45:35

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: én is arról a szakaszról beszéltem wazze:) de úgy látom túlcifráztam, Hammer foglalta össze jól: ez tényleg egy LOL

Mátyás 31 2013.09.11. 18:28:06

@Sinistroll: Sok kommented végig olvastam,de erre a karjelzősre muszáj írnom nekem is. Én 5 éve járok mindenhova bringával (8km a suli) és mindig jelzek és hátranézek.Persze ez lehet amiatt van, hogy ahová jártam kerékpáros egyesületbe versemyezni, belémnevelték,hogy közúti edzésen mindig jelezzünk, de egy szó mint száz,én itt mutatom magam példának int "karjelző" (ja és 17 éves kis pöcs suhanc is vagyok ezek mellett!)

newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2013.09.12. 15:48:18

@Mátyás 31: "hogy közúti edzésen"

Lehet azt kéne megérteni, hogy az úttest NEM SPORTPÁLYA! Mint ahogy a sportmotorosoknak sem, Nektek sem.

Mátyás 31 2013.09.12. 21:00:08

@newtehen (egyszerű mint a faék - de működik): Nem értem mi a probléma egy csapat tapasztalt szabályosan közlekedő kerékpárossal,akik épp a városból kifelé haladnak hogy edzésüket megtartsák. Ettől nem fogunk rajta versenyezni,ugyanúgy közlekedünk,csak éppen azonos mez lesz rajtunk(vagy még az sem lesz azonos,de ez most midnegy).

newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2013.09.13. 09:55:05

@Mátyás 31: "egy csapat tapasztalt szabályosan közlekedő kerékpárossal"

Az, hogy az eddigi tapasztalat alapján nem szabályosan közlekednek. Pld ketten, hárman egymás mellet, követési távolságot meg nem tartva, a kresz előírásainak meg nem felelő biciklin, a kanyarodás szabályait be nem tartva közlekednek. Ilyenkor ha egy borul, esik vele még vagy 6.

Agyalap 2013.09.13. 10:33:33

"egy csapat tapasztalt szabályosan közlekedő kerékpáros"...
LOL
A KRESZ pontos ismerete mi?

fuszeklistoppoló 2013.09.13. 18:29:45

Nekem már totális herótom van, amikor azt hiszik rólunk, hogy fogalmunk sincs a KRESZ-ről. Nekem még PAV-om is van, de mégis állandóan ki akarnak oktatni az okoska autósok. Mondok egy példát. Kosztolányi-Móricz között megyek a buszsávban, természetesen kerékpárral, és természetesen szabálytalanul, de amennyiben a belsőben mennék, akkor dudaszó lenne és anyázás. Na ekkor egy ótós mellémér - én azt hittem taxis, de nem az volt - mert behúzódtam a lámpánál a belső sávba, és arról nyöszörgött, miért nem megyek egyenesen a sávban. Mármint a BUSZ-sávban, ahol neki sem volt semmi keresnivalója. Plusz a sáv keskeny ahhoz, hogy sávon belül szabályosan előzhessen, vagyis tök mindegy hogy egyenesen, vagy az úthibákat kerülgetve megyek, nem előzhet. A legszebb, hogy én tudatában voltam, hogy szabálytalan a buszsáv számomra, de ő nem, mert még kioktatott engem. Szóval tisztelt és nem tisztel ótósok - munkában magam is az vagyok - előbb a saját portátok előtt kéne söprögetni. Rendszeresen látom, hogy előbb fékeztek, mielőtt kitennétek az irányjelzőt. A mögöttetek haladó - járműtől függetlenül - teljesen tanácstalan, hogy mi a fenét akarhattok. A másik meg a kereszteződés. Amikor a sávból több irányba is lehet tovább haladni, az elindulásig sosem tesziktek ki az irányjelzőt. Csak amikor már fordultok, de akkor már mi a frásznak. Folytathatnám még a telisárgás és telipirosos áthaladásal, amikor fék helyett teligázt nyomtok. Asszem ennyi is elég, tessék elgondolkodni magatokon, ás csak az szóljon be nekünk, aki maga sosem vét a KRESZ szabályai ellen. De tuti nincs ilyen, mert 30-as táblás helyeken megyek 30-cal, és letoltok az útról.
Szóval LOL hogy a szabályosan közlekedő - hehehe - ótósok mondják ránk, hogy nagyfejű. :)
Ami meg az edzéseket illeti, azok a srácok - néha én is - tempót mennek, és nem szélesebbek akkor sem, ha egymás mellett ketten mennek, mint egy kisautó. A közel haladás meg olyan reflexeket szül, amilyenről volánt markolászva sosem lesz senkinek. Az esésről meg csak annyit, hogy könnyebben mennek egymásnak az ótók a követési táv letojása miatt, mint a bolyban haladó sportbringások.

wowww 2013.09.14. 11:52:55

@newtehen (egyszerű mint a faék - de működik):
"az úttest NEM SPORTPÁLYA!" - óh hogy én hányszor és hányszor látok száguldozó, szabálytalanul előző v. sávot váltó autókat, az nem gond mi? de egy csapat bringástól már rettegsz... tényleg egyszerű vagy

Mátyás 31 2013.09.15. 22:17:16

@newtehen (egyszerű mint a faék - de működik): mutogatni lehet néhány fős hobbistákra, vagy bárkire, mindenhol vannak amatőrök és tapasztalt profik, ezt nem arról fogod felismerni hogy épp audiban ül-e vagy épp a legújjab versenybringán,mind a kettő lehet amatőr, mind a kettőn vicsoroghatunk.de ez felesleges, inkább megyek és lefekszem, az fontosabb :) (ha nem érted a végét hagyd)

törzsmókus 2013.09.16. 23:33:07

@Johnny336: kever(t)ed a kerékpárost a kommenthuszárral. :P

newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2013.09.17. 14:29:00

@wowww: :-) Ha láttál már szabálytalanul sávot váltó autót, akkor az mentség mindenre. Értem. Leülhet, egyes.

wowww 2013.09.17. 17:00:55

@newtehen (egyszerű mint a faék - de működik): faszikám szereptévesztésben vagy, nem vagy a tanárom, másrészt szövegértési gondjaid vannak, nem adtam mentséget senkinek semmire. Csupán jeleztem: hogyha az út nem sportpálya, akkor nagyságrerndileg súlyosabb problémát jelentenek a gépjárművel száguldozók, a sávok között cikázók. A súlyos balesetek kb. 30%-a gyorshajtás miatt következik be, ez a fő kockázati tényező. És nem a kerékpáros edzések, amelyek a legtöbb esetben teljesen veszélytelenek másokra. nevetséges ez a szájtépés, miközben nem olyan vicces ez a téma...

Don Quixote de la Ferko 2013.09.17. 20:42:20

@newtehen (egyszerű mint a faék - de működik):

Az 12 vese, 6 szív, 6 máj, és a többi. Korrekt. Hagyni kell őket, nagyobb a nyereség...

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2013.09.17. 20:50:37

@wowww:

Ha már arra a hülye összemosott statisztikára hivatkozol, legalább jó számot írj!

cso zsi 2013.09.18. 14:33:50

@fuszeklistoppoló: " Nekem még PAV-om is van, de mégis állandóan ki akarnak oktatni az okoska autósok."
Magas labdát adtál. :))))
6x buktál, vagy hivatásos sofőr vagy?
Mert nagy a különbség. ;)

parcs 2013.10.10. 13:06:13

1988-óta kerékpározom Budapesten napi rendszerességgel a Belvárosból kiindulva és érkezve. Pontosan ellenkező a tapasztalatom a cikk írójával. Az első 10-15 évben az égvilágon semmilyen rossz tapasztalatom nem volt az autósokkal. A konfliktusok pontosan akkor szaporodtak meg amikor az utakon egyre több gátlástalan, mindenre fittyet hányó, magukon kívűl semmivel sem törődő, a forgalmat nem ismerő és megtanulni sem hajlandó, a közlekedés többi résztvevőjét nem partnernek tekintő, saját "modernségüktől" elájuló, "már egy éve biciklizem arcú" "bringás" jelent meg. Akire, ha -- bicikliről -- rászólsz, hogy bocs, de piros volt a lámpa, mérhetetlenül fel van háborodva. Az ilyanek termelik ki a "Gulyásokat". Attól a gondolattól meg nem tudok szabadulni, hogy ezt a társaságot a Critical Mass és hasonló, szerintem mérhetetlnül arrogáns és kártékony szervezeteknek köszönhetjük. Ez utóbbi következtetés lehet, hogy nem igaz, az alap megfigyelések azonban teljesen saját kerékpáros tapasztalataimból származnak.
Üdv mindenkinek!

Angel White 2013.11.13. 16:22:34

.....valószínüleg az USA béli Budapestről írhatták a cikket.....az ott egy kisváros....ott lehet nincsenek konfliktusok....de sajnos ma direkt felökött egy autó az első sárvédővel....mert elmentem a dugóban mellette balról....egyirányú utcában....mondjuk utána lerugtam a tükröt....minek neki ha úgyse használja....