Friss topikok

Címkék

afrika (4) alkohol (11) andrássy (3) armstrong (4) ausztrália (6) autómentes (24) autós biciklis ellentét (3) baleset (35) bam (4) bérbicikli (30) bicikli (18) biciklibulvár (6) bicikliparkoló (8) biciklis futár (9) bicikliút (134) bírság (10) biztonság (54) biztosítás (5) bkk (8) bkv (9) bringázz a munkába (4) bubi (14) buda (3) budapest (79) buszsáv (3) cannondale (4) critical mass (50) dánia (3) demonstráció (5) design (31) divat (8) downhill (8) dr kerékagy (5) egyesült államok (4) emelés (3) empamo (6) energia (3) energia bringa (5) építkezés (4) extrém kerékpár (3) e bike (5) felmérés (6) film (6) fotó (4) futár (3) gkm (4) google (4) gyerek (3) hátizsák (3) herebántalom (5) hibrid (4) híd (10) infrastruktúra (6) járda (3) kampány (4) képzőművészet (7) kerékagy (3) kerékpár (15) kerékpárbarát (3) kerékpárosklub (5) kerékpársztráda (6) kerékpártároló (3) kerékpárút (3) kína (3) kiskörút (7) kocsma (6) koppenhága (4) közbicikli (3) közbringa (3) közlekedés (4) kresz (17) kvvm (3) lakat (5) lámpa (4) levegő (7) london (15) lopás (16) magyar kerékpárosklub (3) margit híd (25) maszk (3) máv (7) mkk (3) mtb (3) nagy-britannia (3) new york (9) nyereg (7) obama (4) önkormányzat (21) orfk (4) párizs (7) parkolás (4) parlament (4) rakpart (3) regisztráció (3) rendőr (35) schwinn csepel (3) sisak (14) statisztika (3) szeged (3) szerviz (3) szex (5) sztrájk (8) tábla (4) tél (10) térkép (5) tolvaj (5) túrázás (8) urbánus (39) városi biciklizés (44) verseny (3) videó (12) világítás (6) víz (4) vonat (4) zene (5) Címkefelhő

Orvosi eset a négypedálos szörnyeteg

2013.05.08. 14:54 - kirk kapitány

Kézzel és lábbal, valamint kézzel-lábbal is tekerhető kerékpárt fejlesztett ki egy holland cég, a TSG Essempio. A terv lényege, hogy a bringán tetszés szerint lehet külön-külön vagy egyidejűleg gyakorlatoztatni az alsó- vagy a felsőtestet.

Az ötlettel egy nyugalmazott sebész, Lex van Stekelenburg állt elő, akinek nyugdíjas éveit előrehaladott hátfájása keserítette meg. Van Stekelenburg saját problémájára keresett megoldást, ekkor találta ki a négypedálos kerékpárt. Terveit felhasználva a TSG Essempio megalkotta a 4StrikeBike-ot.

dezeen 4StrikeBike-by-TSG-Essempio 4 490

A kormány helyén két erőteljes fogantyú található, amelyet egy, a váz mellett vezetett szíjáttétel-rendszer köt össze a kerékpár hagyományos meghajtásával. A kézi pedálon az általánostól eltérő módón a vázzal megegyezű irányban állnak a fogantyúk, hogy könnyebb legyen az erőkifejtés. Magára a kézipedálra szerelték fel a fékkarokat is.

dezeen 4StrikeBike-by-TSG-Essempio ss 1

Ha a kerékpáros úgy dönt, hogy eleget trenírozta fájós hátát, szimplán kormányként is használhatja a fogantyúkat. A kézi pedál egyik oldala megfordítható: a szimmetrikus helyzetbe hozott kapaszkodókkal pedig a 4StrikeBike már majdnem úgy néz ki, mint egy átlagos utcai kerékpár.

dezeen 4StrikeBike-by-TSG-Essempio 8 490

De csak majdnem: a 4StrikeBike dizájnja a külföldi szakoldalakon nem aratott nagy tetszést, az olvasók szerint legfrappánsabban a gépet a szörnyeteg szóval lehet leírni. Orvosilag viszont kétségtelenül hasznos lehet, hiszen a fejlesztő állítása szerint a hagyományos kerékpározás mintegy 50 izmot vesz igénybe, a négy pedál tekerése ezzel szemben 128-at.

56 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://kerekagy.blog.hu/api/trackback/id/tr175288142

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2013.05.08. 15:17:51

A "kézpadálokkal" igazán hajthatták volna az első kereket, így igazi OFFROAD, összkerékhajtású bringa lenne... :)))

hefi_ · http://kerekpar.info 2013.05.08. 15:19:29

Aki ilyen bringával megy, az tényleg meg tud majd verni mindenkit dopping nélkül :)

DanZi 2013.05.08. 15:23:19

kipróbálnám!

de azért vicces lehet az a dagasztó mozdulat, ami kell a kézi hajtáshoz.

Viszont a technikai része érdekelne, hogy hogy lehet csak kézzel vagy csak lábbal hajtani, hogy adja össze a két erőt a pedálnál levő áttétel

SemBoga 2013.05.08. 15:30:29

azért biztonság szempontjából engem aggaszt, hogy a nagy kézi tekerés közben hirtelen fékezni kell, mennyire könnyű a lendületben lévő tekerő kézzel hirtelen rányúlni a fékkarra

MIx 2013.05.08. 15:33:53

Hogy kormányozni is lehet valahogyan tekerés közben, az nem derül ki a cikkből.
Nehéz ügy lehet!
De a cikket sem sikerült egyértelműen megírni "vázzal megegyező irányban", melyik irányban?

clt 2013.05.08. 15:46:34

ez is fixi, de itt a menetirány a fix

VT22 2013.05.08. 15:59:09

Szépen benyalt a kerékagy egy tucat renderelt koncept képet egy nem létező és egyébként is működésképtelen kerékpárról.

Balt 2013.05.08. 15:59:36

@clt: :)))
Mivel férfivázról van szó: még van egy testrész, amivel mondjuk kormányozni lehetne (mint pl. a repülő mókus), de kimondottan csak férfiaknak.

Tapmancs 2013.05.08. 16:03:02

Azt nem látom a képeken hogy ha fordul a kormány, akkor a kézipedálnál lévő fogasszíj-tárcsa hogyhogy nem fordul, mert annak ugye síkban kell maradnia. Hogy van megoldva ez a mechanizmus?

Balt 2013.05.08. 16:04:31

@bogyo112: Végül is kézenfekvő volna az első kerékhez vinni a hajtást, a kormányzással (változó szögben) úgyis bajos még egy rugalmas szíjjal is átvinni a nyomatékot.

A 2wd-re volt egy ilyen gagyisztikus próbálkozás vagy 20 évvel ezelőtt, de az csak lábbal hajtós volt:
img185.imageshack.us/img185/2080/453with2wheeldriveed2.jpg

Ez kapható volt a magyar kiskereskedelemben anno, úgy bizony! :)

VT22 2013.05.08. 16:07:28

@Tapmancs: Hogy van megoldva ez a mechanizmus?

Sehogy. Médiahacknek le lehet rajzolni akármilyen marhaságot, ennyi.

S-Works 2013.05.08. 16:27:29

@VT22:

Ha jól látom az a rész nem fordul el. Ettől függetlenül, utálom amikor sok fogalmatlan dizájner elkezd kerékpárt forradalmasítani.

OftF 2013.05.08. 16:27:45

én biztos kipróbálnám, de fel nem ülnék rá!

BalazsMate · http://stockholm.blog.hu 2013.05.08. 16:34:30

Kezi tekeres mellett nehez lehetne egyensulyozni.

skip22 2013.05.08. 16:41:22

Velodromban kipróbálnám, úton közveszélyes szerintem... Látom fix arányban össze van kötve a hajtótengellyel, most éppen "kutyaúszás" pozícióban..., lehet hogy van rajta szabadonfutó és akkor szabadon tekergethet a honpolgár :DDD

skip22 2013.05.08. 16:42:27

Egy renderinget megért!

L.A. · http://blog.fuggoagy.hu 2013.05.08. 17:16:14

megnéztem a honlapján a többi képet is.
ezek alapján egyáltalán nem lehet kormányozni, csak egyenesen megy :(

Rodolfo63 2013.05.08. 17:32:43

nem lehetetlen kormányozni a kép alapján, csak meglepően szokatlan megoldás

a fehér kerek rész a felső hajtó közepén a bicikli hosszanti síkjához képest esetleg szabadon tud csúszni a kormány mozgatására - ha szélesebb és bordázott, akkor a csúszás és az erőátadás akár egyszerre is működhet, bár a hatékonysága és a strapabírósága azért kérdéses

dukeekud 2013.05.08. 17:50:59

Erdekes lenne megtudni, a gyakorlatban hogy mukodne ? Es vajon mekkora plusz teljesitmenyt addhat hozza ?

Gyurma73 · https://plus.google.com 2013.05.08. 18:38:41

Nem olyan lehetetlen dolog kormányzás és a hajtás egyszerre,kétkerékhajtásos motor,és négykerékhajtásos autó létezik:-)

zsizella 2013.05.08. 18:53:13

Na, innen kezd a dolog komolytalanná válni, ennyi bejegyzés és még sehol egy "deátmegyaproson", nem is olvasom tovább :)(pedig az ötlet amúgy tetszik, mármint a kézzel-lábbal tekerés)

Martian (törölt) 2013.05.08. 18:54:16

Kb. 20 éve láttam egy kézzel-lábbal is hajtható országúti bringát, kissé széles és laza könyöklő volt külön-külön mindkét karnak és fel-le lehetett nyomni a pedál hajtásának fázisában. Kormányozni is egész jól lehetett, a tulajdonosa rendesen nyomta vele a K-200-on, kb. stabil 35-ös átlaggal a Gerecse lankái között.

zsizella 2013.05.08. 19:00:33

@Gyurma73: Mondjuk én már a tandem bringát sem értem, ott lehet eltérő sebességgel hajtani vagy lazsálni?

the illusion of choice 2013.05.08. 19:04:08

egy magyar figura is megcsinálta ezt vagy húsz éve. kissrác voltam, de emlékszem a TV-riportra, amiben bemutatta, működött is. tulajdonképpen egy pár triatlon kartámasz volt a kormányra szerelve, amik rudazattal voltak összekötve a hajtókarral, és felváltva mozogtak fel-le a könyöknél lévő csapágyon. bicepsz-tricepsz. le is nyomott vele országútisokat edzésen.

l_andras 2013.05.08. 19:21:25

Ööööö a poszthoz: elég általános mind az országúti kerékpároknál, mind a régi túrakerékpár "vaskecskéknél", hogy a kormány markolata párhuzamos ,a vázzal megegyező irányban áll egyenes haladás esetén.

winyettyu 2013.05.08. 19:23:26

ez hülyeség, aki valaha erőlködött már kerékpározás közben, az tudhatja,. hogy intenzív gyorsításkor(nyeregből kiállva) igenis dolgozik a felsőtest, és brutál módon csavarodik a kormány, ha nem elég erős.. ezzel tuti nem lehet jobbat sprintelni, mint a hagyományossal, mert nem tudsz a lábaddal eléggé erőlködni. plusz hosszútávon sem a combizom fárad el, hanem a kardiovaszkuláris rendszer. szóval szerintem semmi értelme, ennek ellenére érdekes.

The Beast 2013.05.08. 19:47:28

Mivel orvos az ötletgazda,ez elsősorban tényleg gyógyászati segédeszköz,néhány hozzászólóval ellentétben én nem hiszem,hogy aki megvesz egy ilyet,az biztos,hogy nem száguldozni fog vele.Én vennék egyet,és használnám is rendeltetés szerint.

Tomchy 2013.05.08. 19:53:00

Egy ilyen 2x2 bicajjal rendszeresen találkoztam Hódmezővásárhely és Szentes között. Szemre elég elborultnak tűnt a gazdája.

Rák Attantam 2013.05.08. 20:08:56

Szoba"kerékpár"ként esetleg...

kayaibrahim 2013.05.08. 20:38:27

Szerintem meg lehetne ezt jól csinálni. Kérdés mennyire lenne nehéz, meg drága.

winyettyu 2013.05.08. 21:09:32

@The Beast: igazad van, de én az a fajta vagyok, aki akármilyen kerékpárra ül, nyomja, ahogy lehet :)

Balt 2013.05.08. 21:17:40

@winyettyu: Jogos. Bármennyire jól is néz ki, inkább tekintsük mozgásterápiás orvosi segédeszköznek, mint sportszernek - ha egyáltalán létezik.

Martian (törölt) 2013.05.08. 21:27:46

@zsizella: ha tandemen nem szinkronban hajtanak, nehezebb a gépet egyenesben tartani, illetve hullámzó erők jelennek meg a váz hosszában.
Mondjuk ez erőteljesebb hajtásra vonatkozik, 30 feletti tempónál.

zsizella 2013.05.08. 21:30:54

@Martian: mertamúgy lehet nem egyforma csapásszámmal hajtani?

Netuddki. 2013.05.08. 22:06:05

Télleg! Azzal az excenteres bicikliből lett valami. Nem olyan régen annyira hipeolták. Még valaki valami USA versenyen is indult vele...

igazi hős 2013.05.08. 22:18:26

@zsizella: A tandemnél teljesen szinkronban van a két (vagy több) pedál, különben széttépnék az összekötő láncot. Ha nem 1:1 lenne a közös láncra csatlakozó tányérok mérete, akkor hajthatnának különböző csapásszámmal, de minek? Te szeretnél úgy bringázni, hogy valaki rendszertelenül (na jó, nem rendszertelenül, hanem folyamatosan változó késéssel/sietéssel) rángatja alattad a vasat? Képzeld el, amikor kiállsz és rendesen döntögetnéd a bringát, akkor a másik lehet, hogy épp szinkronban van, de lehet, hogy ő épp ellenkező irányba húzna.
Pont ezért nem rakják "keresztbe" (90 fokkal elforgatva) a két pedált, pedig úgy minimális lenne a holtpont, hiszen a hátsó pont ott húz a legerősebben, ahol az első a leggyengébben. Viszont akkor (ahogy @Martian: írta) nem billegtetnék a bringát, hanem folyamatosan csavargatnák, ami nem tesz jót a váznak, sőt lehet, hogy a hajtási veszteséget is érezhetően növeli.

_B_ 2013.05.09. 05:35:42

én látok benne fantáziát, a kormányzás csak szokás kérdése lenne szerintem. Nyilván a kézi és lábpedálhoz is racsnit kell beépíteni, de nagyon ötletes. Fixiseknek ebből is örökhajtóst adnék :)

GöTi 2013.05.09. 08:03:07

@zsizella: Technikailag megoldható. Rekumbens tandemek jobb változatainál meg is szokták csinálni. A diótörős kerékpárosok nem szeretik, mert ők általában a sebességet favorizálják, és a többlet tömeget is üldözik.

Plumper_ 2013.05.09. 08:26:20

kit érdekel, ha úgyis annyiba fog kerülni, mint egy jobb, használt motor?!
legfeljebb majd a juppik felvágnak egy ilyen bringával.

Hanyes 2013.05.09. 09:30:00

Balt: 2wd-re nemcsak gagyi próbálkozások voltak-vannak, a Subaru pár éve még gyártott ilyen MTB kerékpárt.

lobster thermidor 2013.05.09. 09:43:19

Kezdőknek az orra esés garantálva.

jürgen baromartz 2013.05.09. 10:31:00

a "kézipedál" szónak a világon semmi értelme nincsen. (a pedált eleve a nevéből fakadóan lábbal kell működtetni.)

jobb lett volna, ha hajtókart ír a szerző.

*grammar nazi off

igazi hős 2013.05.09. 10:57:10

@jürgen baromartz: Ha már gammarnázi: hajtó kar != hajtókar. Bringán az utóbbi jól definiáltan egy alkatrész, aminek az egyik vége a középső tengelyhez, a másik vége a pedálhoz csatlakozik. Persze a meghajtott kormányon is található 2 hajtókar, amik végén "valami izé, amire erőt fejtünk ki a haladás érdekében" van. Ez a leírás pedig a pedálra illik a legjobban.

jürgen baromartz 2013.05.09. 12:33:59

@igazi hős: az megvan, hogy létezik olyan hajtókar is, ami nem pedálban végződik, hanem például fogantyúban? :D

a "pedál" szó gyökere a latin "pes" (gen.: "pedis") szó, ami lábat jelent. úgy, mint a "pedikűr" szónak például, vagy az angol "pedestrian"-é, ami ugye gyalogost jelent (többek között).

közösperonos átszállás 2013.05.09. 16:19:13

@jürgen baromartz: A kánikula gyökere meg a görög kiskutya, ettől függetlenül mondhatom azt, hogy pár napja kánikula volt, pedig Magyarországról van szó, meg májusról, és a Szíriusz se napfelkelte előtt jött föl. Na és?

igazi hős 2013.05.10. 00:08:54

@jürgen baromartz: Olyan hajtókar is létezik, ami nem csatlakozik tengelyhez? Na, ugye.

"Kézipedál" fogalom eddig nem létezett, de rajtad kívül mindenki helyesen tudta az adott kontextusban értelmezni. Te inkább írtál egy hibásat, ami ütközik az általános szóhasználattal. Nyilván mindenki más helikopter.

A nyelv nem logikus, hanem ésszerű.

jürgen baromartz 2013.05.15. 21:37:07

@igazi hős: valószínűleg okkal nem létezett eddig a "kézipedál" szó.

"A nyelv nem logikus, hanem ésszerű." - mindenki erre a gumiszabályra hivatkozik, aki nem hajlandó normálisan beszélni az anyanyelvét.

igazi hős 2013.05.15. 22:01:20

@jürgen baromartz: A szekerek korában okkal nem létezett gépkocsi szó, hiszen a kocsit lovak húzzák, ezt mindenki tudja.
Az előző utolsó mondatom szabály voltáról nem tudok. Egy egyszerű kijelentés, amit nem értettél meg. Ha kéred, megmagyarázom.

jürgen baromartz 2013.05.16. 23:22:34

@igazi hős: kevered a szezont a fazonnal. senkit nem érdekel, hogy melyik korban melyik szóösszetétel létezett vagy sem. a "gépkocsi" és a "kézipedál" szavak között az a különbség, hogy az egyiknek van értelme, a másiknak nincsen.
azt a másik mondatodat pedig megértettem, köszönöm, nincs szükség külön magyarázatra mellé. nem először hallom ezt már, ezért bátorkodtam "szabálynak" nevezni. (és önmagában meg is áll a kijelentés, a baj azzal van, hogy túl sokan képzelik magukat Kazinczy Ferencnek.)

igazi hős 2013.05.17. 08:37:20

@jürgen baromartz: "a "gépkocsi" és a "kézipedál" szavak között az a különbség, hogy az egyiknek van értelme, a másiknak nincsen."
Ez egyre viccesebb/szánalmasabb magyarázkodás. A szó eredete miatt ne lenne értelme, vagy csak azért mert te úgy döntöttél? Határozottan az utóbbi, hiszen a "kocsi" szót az eredete alapján ugyanígy "értelmetlen" egy Kecskeméten, főként acélból gyártott eszközre alkalmazni.

A "másik" mondatot továbbra sem érted, ezért segítek:
www.iqfighter.com/programozo_es_a_felesege.html

hét 2013.05.17. 21:39:18

@Martian: É-Budán van egy arc, néha látom egy ilyennel edzeni.