Friss topikok

Címkék

afrika (4) alkohol (11) andrássy (3) armstrong (4) ausztrália (6) autómentes (24) autós biciklis ellentét (3) baleset (35) bam (4) bérbicikli (30) bicikli (18) biciklibulvár (6) bicikliparkoló (8) biciklis futár (9) bicikliút (134) bírság (10) biztonság (54) biztosítás (5) bkk (8) bkv (9) bringázz a munkába (4) bubi (14) buda (3) budapest (79) buszsáv (3) cannondale (4) critical mass (50) dánia (3) demonstráció (5) design (31) divat (8) downhill (8) dr kerékagy (5) egyesült államok (4) emelés (3) empamo (6) energia (3) energia bringa (5) építkezés (4) extrém kerékpár (3) e bike (5) felmérés (6) film (6) fotó (4) futár (3) gkm (4) google (4) gyerek (3) hátizsák (3) herebántalom (5) hibrid (4) híd (10) infrastruktúra (6) járda (3) kampány (4) képzőművészet (7) kerékagy (3) kerékpár (15) kerékpárbarát (3) kerékpárosklub (5) kerékpársztráda (6) kerékpártároló (3) kerékpárút (3) kína (3) kiskörút (7) kocsma (6) koppenhága (4) közbicikli (3) közbringa (3) közlekedés (4) kresz (17) kvvm (3) lakat (5) lámpa (4) levegő (7) london (15) lopás (16) magyar kerékpárosklub (3) margit híd (25) maszk (3) máv (7) mkk (3) mtb (3) nagy-britannia (3) new york (9) nyereg (7) obama (4) önkormányzat (21) orfk (4) párizs (7) parkolás (4) parlament (4) rakpart (3) regisztráció (3) rendőr (35) schwinn csepel (3) sisak (14) statisztika (3) szeged (3) szerviz (3) szex (5) sztrájk (8) tábla (4) tél (10) térkép (5) tolvaj (5) túrázás (8) urbánus (39) városi biciklizés (44) verseny (3) videó (12) világítás (6) víz (4) vonat (4) zene (5) Címkefelhő

Szegeden lesz az első magyar közbicikli-rendszer

2013.01.14. 16:28 - Földes András

Márciustól az országban elsőként Szegeden valósul meg a mindenki számára elérhető városi kölcsönbicikli-rendszer, írja a szegedcafe.hu.

A város 12 pontján 70-80 kerékpár áll majd a szegediek rendelkezésére, további 20-30 pedig a cégnél lesz arra az esetre, ha szervizelés miatt valamelyiket ki kellene vonni a forgalomból. Az árakat a tavalyi elképzelések óta nem változtatták meg, így az ingyenes regisztráció után 200 forintba kerül majd egy óra, 800 forintba pedig egy egész napos használat. A számlázás óra alapú, ám ha valaki egy nap 4-nél több alkalommal kölcsönöz bringát, akkor sem kell egy nap 800 forintnál többet fizetnie.

Biztonságiak az elkalandozók ellen

A könnyített vázas kerékpárok kerekei tömör gumiból lesznek. A lopások ellen GPS-szel szerelték fel a bringákat, így nyomon lehet követni, melyik jármű épp hol van. A használati zóna a a körtöltésen belül lesz. Kölcsönözni csak működő mobilszámmal lehet majd, így ha valaki esetleg a körtöltésen kívül kerekezik, a központból ötször hívják a megadott telefonszámot, hogy figyelmeztessék. Ha ennek ellenére sem venné fel a felhasználó a telefont, akkor az őrző-védő szolgálat a jeladó segítéségével megkeresi a kerékpárt.

A Nyugat-Európában működő rendszerhez képest különbség, hogy a szegedi közbiciklirendszert nem a város, hanem a projektet kivitelező cég üzemelteti. A Sund Magyarország Kft. több mint 45 millió forintos támogatást nyert el a Dél-Alföldi Regionális Operatív Program pályázatán, melyen egy nemzetközi szintű kerékpár-kölcsönzési szolgáltatás kialakítását tűzték ki célul. Az eredeti tervek szerint már 2012. szeptember 30-án elindították volna a szolgáltatást, menet közben viszont kiderült, a rendszer felállítása több időt igényel, mint azt elsőre gondolták, így 2013 márciusáig elhalasztották a startot.

Nem a tömegközlekedés alternatívája 

A projekt a Budapestre tervezett rendszertől is különbözik, itt a célcsoportot ugyanis a turisták adják. Így a rendszer csak reggel 6 órától 21 óráig működik. A kölcsönzéshez a City Bike weboldalán kell majd regisztrálni, aminél minden felhasználó egyedi azonosítót, valamint egy kódot kap, amivel ki tudja nyitni a kerékpár zárját, a fizetés pedig automatikusan az ügyfél bankszámlájának terhelésével történik meg. A rendszer nem a tömegközlekedés kiegészítéseként kíván működni.

Ahogy arról írtunk, A budapesti rendszer 1000 biciklivel indul majd a belváros 10 kerületét lefedő területen. A 13 négyzetkilométeres területen 75 állomás lesz, ami közepes sűrűségűnek számít. Három állomástípus lesz: 15, 22 vagy 30 kerékpárral. A dokkolópontok a nagyobb közlekedési csomópontok, jellemző úticélok környékén lesznek. A fő cél nem a kikapcsolódás, így a Margitszigetre és a Városligetbe csak 1-1 állomást terveztek.

A főváros 2011 augusztusában aláírta a támogatási szerződést az NFÜ-vel, amelynek értelmében az 1,1 milliárdos projektet 900 millió forinttal támogatja az EU. A tervek szerint 2013 augusztusában már használhatjuk a kölcsönző rendszert.

Címkék: budapest szeged bubi városi biciklizés közbicikli

37 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://kerekagy.blog.hu/api/trackback/id/tr875018009

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

spontan · http://erdekessegek.info 2013.01.14. 18:02:38

"A lopások ellen GPS-szel szerelték fel a bringákat,"

És mi történik, ha kiszerelik a GPS-t?

rozsdapeti · http://rozsda.blog.hu/ 2013.01.14. 18:47:15

Laposon könnyű.
De azért grat!

dzsugasvili 2013.01.14. 19:20:28

Hát micsoda marhaság már ez. Hogy minden alkalommal fizetni ezért 200 forintot? Napi 400-at normális esetben? Havonta 10 ezret fizetni biciklizésért? Annak meg mi értelme van? 4 hónap alatt már tűrhető bicikli jön ki belőle!

doktor.dikhed 2013.01.14. 20:37:05

"Így a rendszer csak reggel 6 órától 21 óráig működik." - ez most a szegedire vonatkozik? Mert akkor ez egy rakás sz*r lesz.

efi 2013.01.14. 20:55:06

Tömör gumi? Az kemény lesz.

free1111 2013.01.14. 20:59:27

Nagy üzlet ez valakiknek. Amúgy ha GPS, akkor mobil internet is kell, különben honnan tudnák, hogy éppen hol van a bringa. Egy mobil internet simán árnyékolható, hiszen egy mélygarázsban, fémfurgonban már nincs is térerő. Persze nehéz lesz értékesíteni, mert egyedi.

4x4 2013.01.14. 21:15:38

miért kerül a pesti ennyivel többe? v. miért kell oda ennyivel több támogatás?

szeged - 45 milla - 80 bicikli
bp - 900 milla - 1000 bicikli

(persze lehet h. ott kevesebb az önerő, csak épp fura)

igazi hős 2013.01.14. 21:18:39

@dzsugasvili: Szerintem nem a rendszeresen bringázók a célközönség. Ahogy a Világ Legvillamosbarátabb Unokaöccse mondta: a bringakölcsönzőt kapudrognak szánják, hogy átszoktassák az embereket. Arra tényleg jó lehet: ha alkalmi bringásként párszor megtapasztalod, hogy pár perc alatt megteszel 3-4-5 km-t, amihez 1-2 átszállás kéne és sokkal több idő, akkor elgondolkodsz egy saját bringán és a rendszeres kerekezésen.

Martian (törölt) 2013.01.14. 21:20:56

@free1111: ha eltűnik a jel, már mennek is a zsandárok... az aktuális felhasználót előkeríteni.

coolszeged 2013.01.14. 21:23:17

Sziasztok!

Szabó László vagyok a beruházó cég ügyvezetője. Néhány válasz, még mielőtt félreértések lennének.
Azért 6-21-ig, mert nem szeretnénk éjszakai járatként üzemeltetni a kerékpárokat. A felhasználási feltételek között szerepel, hogy alkoholos befolyás alatt tilos a használat, de ezt nyilván nem tudjuk ellenőrizni. Nyilván éjszaka, egy vérbe fagyott, elgázolt felhasználó mellett hatósági tanúnak lenni nem felemelő... Csak próbáljuk kikerülni a problémákat, ami előre látható.
Óránként 200 Ft a díj, de ha a kölcsönzési idő átlépi a 4 órát, akkor 800 Ft a díj, függetlenül, hogy aznap még 10x használja vagy csak 2x.
Egyébként valóban akár már 30000-ért normális kerékpárt lehet venni, de nem is gondolnám, hogy mi a saját tulajdonú kerékpárnak lennénk alternatívái. :)
Az, hogy nagy üzlet-e, azt megmondom szívesen jövő nyáron, addig csak bízunk a rentábilis működésben.
Ha kérdésetek van, nyugodtan keressetek a facebook.com/citybikeszeged oldalon vagy a szabo.laszlo@citybikeszeged.hu e-mail címen.
Nyáron pedig várunk benneteket Szegeden, próbáljátok ki, 200 Ft szerintem nem sok érte... :)
Üdvözlettel:
Szabó László

igazi hős 2013.01.14. 21:24:59

@4x4: A fenti összegben a fenntartás is benne van, viszont nincs benne a használók által fizetett összeg, ami a pesti rendszerben 0 (a Bubi felhasználók jellemzően nem fognak fizetni), Szegeden meg nem.

madandcrazybird (törölt) 2013.01.14. 21:31:09

@dzsugasvili: Hat micsoda marhasag mar ez. (-:
Hiszen mashol a vilagon is mukodik.
Nem napi hasznalatra vannak, hanem a turistaknak vagy a hetvegi kikapcsolodasra vagyoknak.

free1111 2013.01.14. 21:43:23

@coolszeged: Amiket hallok és tapasztalok, az alapján naivitás azt gondolni, hogy létezik korrupciómentes közbeszerzés, főleg a közszférában. Persze ez pusztán feltételezés, előítélet, de írhatnám azt is, hogy nyílt titok, közhely. Munkát kapni tiszteletdíj nélkül ma Magyarországon lehetetlen.

free1111 2013.01.14. 21:49:03

@Martian: Szerinted a zsandár mennyi idő alatt ér oda? Min. 10 perc. Annyi idő alatt meddig jut egy átlagos kombi személyautó? Kb. 10 km. Ekkora sugarú körben nehéz megtalálni. Ja, egy gyufásdoboz méretú, néhány 100.000 ft-os kütyüvel már árnyékolható a hálózat. Kibérelem, megállok a könyvtárnál, kikötözöm. Mire visszaérek, ellopták. Nem nagy ügy.

mistinguett · http://mistinguett.blog.hu 2013.01.14. 21:59:06

@4x4: @igazi hős: Illetve nem csak a bicajok száma számít, a lerakóhelyeké is, 1000 bringához tízszer annyi lerakat is kell.

@coolszeged: "Nyilván éjszaka, egy vérbe fagyott, elgázolt felhasználó mellett hatósági tanúnak lenni nem felemelő." Nem, de ha tényleg a turistáknak szánjátok, akkor itt azért komoly ellentmondás van. Nap közben a családos turisták vannak többségben, akik nyilván nem kérik majd a biciklit gyerekkel, este 9 előtt (ami ugye inkább 8, hiszen 9-re már le kell tenni a bringát) a célközönségetek szerintem nem megy sehova. (Strandra, persze, délután hattól tök üres lesz az összes újszegedi lerakóhely.) Szerintem gondoljátok át ezt a dolgot még egyszer, biztos van valami normálisabb megoldás.

mistinguett · http://mistinguett.blog.hu 2013.01.14. 22:01:08

@free1111: "hogy létezik korrupciómentes közbeszerzés, főleg a közszférában"
Mért, milyen szférákban van még közbeszerzés?

coolszeged 2013.01.14. 22:07:00

@free1111: Nincs közbeszerzés, mert nem vagyunk önkormányzati, vagy önkormányzati tulajdonú cég és mert nem érjük el. Nem biztos, hogy értem mire gondoltál.
Szabó László

coolszeged 2013.01.14. 22:08:30

@mistinguett:
Megígérem, hogy válaszolok a kérdésedre, legkésőbb induláskor. Van erre egy megoldásunk.

free1111 2013.01.14. 22:10:23

@mistinguett: jogos, csak nem akartam litániát írni, de akkor javítok: pályáztatás - és akkor beszélhetünk a versenyszféráról

free1111 2013.01.14. 22:23:57

@coolszeged: "A Sund Magyarország Kft. több mint 45 millió forintos támogatást nyert el a Dél-Alföldi Regionális Operatív Program pályázatán..." Szóval amikor én akartam pályázni, akkor 40%-ot kellett volna visszacsengetni... Persze bizonyítani nem tudom. Ez az átkozott kampányfinanszírozás. Valahogyan szabályozni kellene, hogy átláthatóbb legyen.

coolszeged 2013.01.14. 22:47:20

Szia@free1111: Reméltem, hogy nem ezt akartad írni, emiatt az előbbire nem reagáltam. De mivel valóban burkoltan korrupcióval vádolsz egy általad nem ismert céget/projektet, ezért arra kérnélek, ha van kérdésed, keress meg nyugodtan. A pályázatunk minden eleme elolvasható, beletekinthető, ha kéred szívesen.
Addig is szerintem, ha 40%-os visszaosztásra vonatkozó infód van, mindenképpen fordulj a hatóságokhoz.
De bennünket ne hozz vele összefüggésbe, mert nem tudod mit beszélsz.
A kampányfinanszírozáshoz meg végképp nem tudom mi közünk lehet.

free1111 2013.01.14. 23:18:22

Nyilvános, mivel minden EU támogatásból vagy részben abból finanszírozott projekt esetén kötelező valamennyi szerződés nyilvánosságát tűrni, még ha az személyiségi jogot sért vagy üzleti titkot tartalmaz. Mint írtam: "Persze ez pusztán feltételezés, előítélet, de írhatnám azt is, hogy nyílt titok, közhely." Tehát semmilyen bizonyítékom nincs, csupán abból a nagy számú statisztikából indulok ki, ami a környezetemben fellelhető, illetve minisztériumi alkalmazottak sztorijai, meg persze a média, tényfeltáró újságírók árnyalják a véleményemet. Szóval ha én meghallom, hogy pályázat, rögtön kombinálok és hányok. A kampányfinanszírozásról meg regényeket lehetne írni, de nem terhelem vele a fórumot. A kettő összefügg. Természetesen a Te eseted ettől teljesen független, ez csak természetes. Bár azért lehetne egy honlapja a 2007. óta működő cégednek - úgy még hitelesebb lenne. Amúgy sok sikert a vállalkozáshoz! Látod: ez a legnagyobb bűne a korrupciónak. Az emberek fásultak, kishitűek, bizalmatlanok lesznek, így a tisztességes vállalkozókat is megbélyegzik. Pereskedni, feljelentgetni nincs értelme, a bíróság, ügyészség korrupt, impotens, nekem meg gyomorfekélyem lesz. Ezért irigylem a diákokat, akik most tüntetnek: tiszták, őszinték, lelkesek, elhivatottak a nagy eszmék iránt. A fityesz is ilyen volt hajdanában. Benne is volt az alapszabályban, hogy max. 30 éves korig...

free1111 2013.01.14. 23:22:27

@coolszeged: a "közbicikli-rendszer" tévesztett meg :)

coolszeged 2013.01.15. 06:56:29

@free1111: Oké.:)
Nincs honlapunk, mert nem volt szükségünk rá, bár most, hogy írtad elgondolkodtam rajta, hogy lehet kellene.:)
Ha kérdésed lenne még fordulj hozzám bizalommal.
Üdv!
Szabó László

dzsugasvili 2013.01.15. 10:55:24

@madandcrazybird: Gondolom a biciklis blogon nem kell bemutatnom ezt:

hg.hu/cikk/design/9301-kozbiciklik-parizsban-egy-hasznalo-tapasztalatai

Nyáron voltam ott, láttam, hogy elég jól működik. A cikkben lévő árak nagyjából ma is érvényesek lehetnek, vagyis egy évre 29 euró a bérlet, és félórát lehet külön fizetés nélkül használni.

Ma a Délmagyar ezt a cikket közölte:

www.delmagyar.hu/szeged_hirek/kolcsonbringak_szegeden_-_marciustol_orankent_200-ert/2315374/

Függetlenül attól, hogy kinek szánják, a képek alapján a párizsihzo és egyáltalán, a nyugatihoz hasonló rendszert akarnak kiépíteni, de jó magyar módra kitekerten, sok-sok bérleti díjért, nem tudni kinek. Talán turistáknak. Mert Szegeden nyaranta persze több millió cirkál belőlük, nem is lehet elférni...Szóval ezért mondom, hogy marhaság.

madandcrazybird (törölt) 2013.01.15. 16:24:17

@free1111:
A diakok es a nagy eszmek???
A sajat zsebukert allnak ki, mert nem akarnak fizetni.
Ugyan mar.
Most azok fizetik az o tanulasukat akik nem is veszik igenybe.
Mindenki fizessen azert amit igenybe vesz.
Ennyi.
Ez persze vonatkozik a focistakra is.
HA stadiont akarnak keressenek szponzort, ha nem talalnak lehet futbalozni a mezon is.
A braziloknak is megy, talan a magyar talentumoknak is fog. (-:

madandcrazybird (törölt) 2013.01.15. 16:25:44

@coolszeged:
Hat azert egy honlap eleg alap dolog manapsag.
Egy terkeppel a lerako es felvevo helyekrop, bla-bla-bla.

madandcrazybird (törölt) 2013.01.15. 16:29:44

@free1111:
En nem tudom hogy fog ez mukodni, de ertelmes helyeken ugy van hogy bankkartyaval veszed igenybe a kerekpart es a vegen fizetsz, vonja le.
Nos ha a kerekpar nem erkezik vissza, akkor szerinted ott nem vonjak le a bringa arat???

Hottentottenstottertrottelmutterattentäterlattengi 2013.01.15. 17:36:52

@dzsugasvili: 200 Ft/óra sok? Ne izélj már! Egy rendes kávét nem kapsz ennyiért. Én, amióta nem vagyok szegedi, kénytelen vagyok turistaként "hazajárni". Figyelembe véve a kifejezetten turistabarát szegedi parkolási rendszert <ez itt a gyilkos szatíra helye>, eddig régi ismerősöktől kunyeráltam bringát, ha csavarogni akartam egyet a belvárosban. Én abszolút célcsoport vagyok.

free1111 2013.01.15. 21:13:48

@madandcrazybird: Szerintem az esélyegyenlőség csorbul, ha fizetős lesz. Régen még a polgári is fizetős volt. Még írni/olvasni sem tudtál volna a régi rendszerben, ha nincs pénze a szüleidnek taníttatni. Ha változatunk az ingyenes köz- és felsőoktatáson, akkor csak az elit tanulhat és tölthet be stratégiai pozíciókat. Még így is rengeteg a visszaélés. Szerinted Gyurcsány fia hogy érettségizett le?

nowy 2013.01.15. 21:36:23

@free1111: ez azért nem teljesen így van

free1111 2013.01.15. 23:12:24

@nowy: jó, egy kicsit sarkítottam, de azért az biztos, hogy itt szinte minden a hatalomról és a pénzről szól: próbáld meg beíratni a gyerekedet egy jobb óvodába, iskolába - ahhoz képest, hogy szabad iskolaválasztás van, pl. egy Fazekasba esélytelen

ex-dr. vuk 2013.01.17. 10:44:11

@spontan: londonban chipes bankkartyaval viheted el a bringat. ha ellopod radterhelik az arat.

3dom'f'speech 2013.01.24. 22:12:40

okuljatok:
totalcar.hu/tanacsok/karszakerto/2013/01/23/bicikli_a_zebran/

közösperonos átszállás 2013.02.06. 15:48:48

@3dom'f'speech: kösz, 404-et láttam már ezelőtt is. :-)

newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2013.02.19. 09:51:51

@free1111: "Szerintem az esélyegyenlőség csorbul, ha fizetős lesz."

Most is fizetős. A vita a "Ki fizesse?" -n van.

Akkor lesz ingyenes, ha majd a pedagógusok ingyen oktatnak egy ingyen fenntartható helyen. Egyenlőre valaki kifizeti a pedagógus bérét is, és az iskola fenntartását is. Logikus lenne ha az fizetné, aki igénybe veszi.

Ilyen alapon a pékek is adhatnák ingyen a kenyeret, hiszen ott sincs esélyegyenlőség.