Friss topikok

Címkék

afrika (4) alkohol (11) andrássy (3) armstrong (4) ausztrália (6) autómentes (24) autós biciklis ellentét (3) baleset (35) bam (4) bérbicikli (30) bicikli (18) biciklibulvár (6) bicikliparkoló (8) biciklis futár (9) bicikliút (134) bírság (10) biztonság (54) biztosítás (5) bkk (8) bkv (9) bringázz a munkába (4) bubi (14) buda (3) budapest (79) buszsáv (3) cannondale (4) critical mass (50) dánia (3) demonstráció (5) design (31) divat (8) downhill (8) dr kerékagy (5) egyesült államok (4) emelés (3) empamo (6) energia (3) energia bringa (5) építkezés (4) extrém kerékpár (3) e bike (5) felmérés (6) film (6) fotó (4) futár (3) gkm (4) google (4) gyerek (3) hátizsák (3) herebántalom (5) hibrid (4) híd (10) infrastruktúra (6) járda (3) kampány (4) képzőművészet (7) kerékagy (3) kerékpár (15) kerékpárbarát (3) kerékpárosklub (5) kerékpársztráda (6) kerékpártároló (3) kerékpárút (3) kína (3) kiskörút (7) kocsma (6) koppenhága (4) közbicikli (3) közbringa (3) közlekedés (4) kresz (17) kvvm (3) lakat (5) lámpa (4) levegő (7) london (15) lopás (16) magyar kerékpárosklub (3) margit híd (25) maszk (3) máv (7) mkk (3) mtb (3) nagy-britannia (3) new york (9) nyereg (7) obama (4) önkormányzat (21) orfk (4) párizs (7) parkolás (4) parlament (4) rakpart (3) regisztráció (3) rendőr (35) schwinn csepel (3) sisak (14) statisztika (3) szeged (3) szerviz (3) szex (5) sztrájk (8) tábla (4) tél (10) térkép (5) tolvaj (5) túrázás (8) urbánus (39) városi biciklizés (44) verseny (3) videó (12) világítás (6) víz (4) vonat (4) zene (5) Címkefelhő

Kapudrognak szánják a budapesti közbiciklit

2012.11.05. 09:52 - Földes András

A fővárosi közgyűlés a múlt héten elfogadta, hogy 2013 nyarától évi 250 millió forintot fordít a budapesti kerékpár kölcsönzési rendszer üzemeltetésére. A vállalás nagyvonalú annak fényében, hogy a négy éve kezdett, egymilliárd forintba kerülő projektet olyan csend övezi, mintha időközben kimúlt volna. Az ügyön dolgozó forrásaink ugyanakkor állítják: biztos, hogy Budapesten a fejlett európai nagyvárosokhoz hasonló bérbicikli-rendszer működik majd, a kérdés csak az, hogy mennyit késik az átadás.

Mi az a bérbicikli?

A Londont, Berlint vagy Párizst ismerők tudják, hogy bérbicikli nem egyenlő a kerékpárkölcsönzővel. A nyugat-európai nagyvárosok utcaképéhez ma már hozzátartoznak azok a jellegzetes kinézetű egyen biciklik, amelyekkel bárki ingyen kerekezhet egy negyed-fél órát, hogy aztán ott hagyja a járművet valamelyik high tech dokkolóállomáson.

A kerékpárkölcsönző és a közbicikli-rendszer közti fő különbség, hogy az előbbinél a turisták jelentik a célközönséget, az utóbbi viszont a város lakóit szolgálja ki, és a közösségi közlekedés részének számít. A közbiciklik dokkolóállomásokon állnak, ahonnan többnyire regisztrációval kapott kártya segítségével vihetjük el a bringát. Amit visszavinni sem kell, a város bármelyik termináljánál otthagyhatjuk, ha gyalog, vagy más járművel folytatnánk az utat. Fontos különbség még, hogy a közösségi biciklik tarifarendszerét úgy alakították ki, hogy azokat valóban a napi közlekedésben, rövid utakra használják, ezért általában az első félórában nem, vagy csak jelképes összeget kell fizetni, de idővel az ár egyre nő.

A világon több száz ilyen rendszer létezik, Európában közismert a londoni, a párizsi, a lyoni, berlini közbicikli-szisztéma, de működik ilyen Bécsben is. A tapasztalatok többnyire jók, a rendszerek működnek, népszerűek.

A budapesti projektet még a Demszky-vezetés indította el 2008-ban. A feladatot a Parking Kft.-re bízták. Bár a tervek szerint a rendszer 2010-ben startolt volna, a cég végül a megvalósíthatósági tanulmány megírásáig jutott. A fejlesztést Tarlósék nem állították le, viszont elvették a Parkingtól, hogy a BKK folytassa a munkát. A főváros 2011 augusztusában aláírta a támogatási szerződést az NFÜ-vel, amelynek értelmében az 1,1 milliárdos projektet 900 millió forinttal támogatja az EU. A tervek szerint 2013 augusztusában a budapestiek már vígan kerekezhetnek metrómegállótól a munkahelyükig, este pedig a kedvenc kocsmájukból a lakásukhoz.

1000 biciklivel indul a rendszer

A Bubi 1000 biciklivel indul a belváros 10 kerületét lefedő területen. A 13 négyzetkilométeres területen 75 állomás lesz, ami közepes sűrűségűnek számít. Három állomástípus lesz: 15, 22 vagy 30 kerékpárral. A dokkolópontok a nagyobb közlekedési csomópontok, jellemző úticélok környékén lesznek. A fő cél nem a kikapcsolódás, így a Margitszigetre és a Városligetbe csak 1-1 állomást terveztek.

A rendszer előnye, hogy látványos, a dokkolópontok a Bubi reklámjaként is szolgálnak. Hátránya, hogy nehézkes a kerékpárelosztás. Egyes helyeken felgyűlnek, máshol elfogynak a biciklik, így manuálisan kell pótolni a hiányt, vagy elvinni a felesleget.

A budapesti rendszer kicsinek számít, Párizsban 20 ezer, Londonban 10 ezer, Bécsben 1200 bicikli kering. A tervek szerint ezt azonban bővítik. A rendszer akkor működik jól, ha folyamatosan optimalizálják, és ennek részeként állíthatnak be újabb kerékpárokat.

A biciklizés az első félórában ingyenes lesz. A nemzetközi tapasztalatok szerint a használatok 90-95 százaléka ingyenes szokott lenni.

Nem a bicikli a lényeg

Elsőre meglepő volt a háttérben tevékenykedő szakemberek azon véleménye, amely szerint a hátralévő másfél év nem lesz elegendő a rendszer beindítására. Hiszen a kerékpárok beszerzése és a dokkolóállomások felállítása nem látszik túlságosan összetett feladatnak. Kiderült azonban, hogy a helyzet nem ilyen egyszerű: a látható elemek, a kerékpárok és a dokkoló állomások ugyanis a rendszer értékének töredékét teszik csak ki. Üzemeltetési szempontból a lényeg az informatikai rendszer.

Budapesten a negyedik típusú rendszert valósítják meg, amely egyenbiciklikből és dokkoló állomásokból áll. A bringás az ügyfélszolgálati regisztrációnál korábban kiváltott csipkártyával veheti fel az állomásoknál lezárt biciklit, amit aztán később bármelyik másik parkolónál otthagyhat. A rendszernek tehát azonosítania kell a felhasználót és a biciklit. Számon kell tartania, mennyi pénz van még a számláján, és mennyit vonjon le a végén tőle, ha az ingyenes félóránál többet kerekezett. A dokkolók monitorai megmutathatják, hol van a legközelebbi tároló, ha az adott állomásra már nem férne el több kerékpár. És mivel a biciklik bankkártyával is felvehetők, kapcsolatban kell lennie a banki rendszerekkel is.

A rendszer megvalósítására a főváros egy hónapon belül írja ki a közbeszerzési pályázatot, mondta a BKK vezetője, Vitézy Dávid. A pályázati kiírás elkészítésében a tenderen dolgozó magyar cégnek a londoni közbiciklirendszer üzemeltetői is segítettek, mivel itthon egyetlen hasonló rendszer sincs még. A projekt előkészítésben résztvevő mérnök szerint éppen ezért valószínű, hogy a tenderen csak külföldi, tapasztalt cégek indulnak majd.

Vitézy hozzátette, hogy magyar felet is tartalmazó konzorciumok is indulhatnak. Magyar lehet például a kerékpárgyártó cég, hiszen például a párizsi rendszer bringáit is hazánkban gyártják.

A Bubit nem a BKK üzemelteti, hanem kiadja a működtetést. Ezért fizeti a cikkünk elején említett évi legfeljebb 250 milliót. Ezt jórészt a forgalmas állomásokon dolgozó személyzetre fordítják majd, tudtuk meg.

A szigorú műszaki elvárások miatt a megvalósító és a működtető a garancia ideje alatt ugyanaz a cég lesz, és a BKK csak akkor fizet, ha kifogástalanul működik a rendszer.

A nyertes jogosultsága lesz viszont a rendszer bővítése. „A sikeres rendszerek nem több ezer biciklivel indultak, hanem kisebb méretben, és ezeket később bővítették az igényeknek megfelelően. Budapesten a közbeszerzésen nyertes cég vehet részt a további fejlesztésekben is, amelyek már új közbeszerzési eljárás nélkül, a hosszas procedúrát mellőzve készülhetnek, mivel már most további 2000 biciklire kérünk árajánlatot. Ha lesz rá EU-s pénz, ez bármikor lehívható lesz” – mondta a BKK-vezető.

Bár a hivatalos startot 2013 augusztusára ígérték, Vitézy szerint előfordulhat a késés. „A magyar közbeszerzési rendszer nehézkessége miatt van 4-5 hónap bizonytalanság, ha megtámadná valaki az eljárást” – indokolt.

A Bubi csak a második lépés

A késésnek lehet egy másik oka, mégpedig a beindításhoz szükséges infrastrukturális fejlesztések lassúsága. „A nemzetközi tapasztalatok szerint a közbicikli-rendszer ott igazán vonzó a kezdő városi kerékpárosok számára, ahol a város infrastruktúrája alkalmas a biciklizésre” – mondta Dalos Péter, a TRENECON-COWI Magyarország Tanácsadó és Tervező Kft. szakértője. Azaz vannak kerékpársávok, bicikliutak, biztonságos csomópontok. A közbicikli rendszernek be kell épülnie a tömegközlekedés és a közúti közlekedés struktúrájába, hiszen ezek a biciklik ugyanúgy részei lesznek a szisztémának, mint a villamosok, vagy a buszok. A Bubi átmenetet jelent az egyéni és a közösségi közlekedés közt.

Az előkészítést végző cégek már 2008-ban összeállítottak egy fejlesztési javaslatokból álló csomagot, amelyet el is fogadott a főváros. Ennek megfelelően a Bubi csak akkor indulhat, ha a fejlesztésekkel végeztek. Márpedig itt információink szerint le van maradva a főváros.

Vitézy ugyanakkor azt mondta, bár a műszaki leírások véglegesítése nem volt gyors, mert bevonták a civileket is, időben vannak. A belvárost érintő forgalomtechnikai munkák legtöbbje nem engedélyköteles, és ezekkel végezhetnek jövő nyárra. A munkálatok költsége 200 millió forint lesz, tájékoztatott a BKK vezetője. Az előkészítő tanulmányban a Nagykörút, a Hungária körút és a hidak biciklisbarát átalakítását is előírták, ezeket azonban a második és harmadik ütemben valósítaná meg Budapest.

A szakember úgy látja, azokban a városokban, ahol sikeres a közbringa, évekig tartott a közúti infrastruktúra biciklisbaráttá tétele. Párizs például „starting city” volt, olyan város, ahol Budapesthez hasonlóan szinte a nulláról indult a városi bringázás. Itt 10 évig dolgoztak az utakon, ezután jött a bérbicikli rendszer. Az erőltetett ütemű előkészítés a budapesti rendszer egyik gyenge pontja lehet.

Kapudrog

Érdekes véleményt fogalmazott meg a Bubi szerepéről az előkészítésen dolgozó mérnök. „Ezer bicikli nem számít olyan soknak Budapesten. Nagy szám, de a teljes közösségi közlekedési struktúrában mégis elenyésző. Az ilyen rendszerek lényege a kommunikáció. Fellendítik a kerékpáros kultúrát. Az emberek a mindennapokban látják ezeket az egyen bicikliket, és erős hatásuk van az állomásokon sorakozó kerékpároknak is. Mindez segít abban, hogy egyre többen gondoljanak mindennapi közlekedési eszközként a kerékpárokra.”

A főváros egyes vélemények szerint ezen a téren is elkésett, mert másfél évvel a tervezett indítás előtt még hozzá sem kezdett a pr-munkához. A BKK vezetője szerint azonban „megváltozott a világ, 2-3 hónap elég, hogy elérjük azt, akit érint a téma.”

View bubi in a larger map

Vitézy rámutatott: a célcsoportot úgyis azok az emberek alkotják, akiknek már van valamilyen kapcsolatuk a városi kerékpározással, és őket könnyebb megszólítani. A BKK vezetője elmondta, négy csoport használja majd a közbicikliket. Azok, akik az agglomerációból járnak be Budapestre, de a HÉV-en, buszon nem tudnak bringát szállítani. A budai hegyekben lakók, akik esténként nem akarnak feltekerni a meredek utakon a lakhelyükig, de napközben szívesen tekernének. Azok, akik munkaidejük alatt gyakran kerülnek olyan élethelyzetbe, hogy rövid távon biciklivel tudnak a leggyorsabban célba érni. A negyediket pedig azok jelentik, akik szeretnek biciklizni, de eddig tartottak a városi kerékpározástól. Ők kíváncsiságból kipróbálhatják a látványos rendszert, majd pozitív tapasztalatok esetén előveszik, vagy megveszik a saját biciklijüket.

„A közbicikli tulajdonképpen a városi kerékpározás kapudrogja” – foglalta össze ez utóbbi gondolatot Dalos Péter közlekedéstervezési szakember.

Mennyi idő alatt lopják el a bicikliket?

Bár kelet-európai reflexekkel egyértelműnek tűnik, hogy a közbicikli-rendszerből rövid idő alatt ellopják az összes kerékpárt, a szakértők megnyugtattak minket, hogy a rendszer biztonságosabb, mint gondolnánk.

A dokkoló állomásokból csak komoly fizikai behatással szabadíthatók ki a kerékpárok, így ha valaki biciklit lopna, egyszerűbben jut zsákmányhoz a magánbicikliknél. A kerékpárok ráadásul egyedi felépítésűek, azokat hagyományos szerszámokkal nem lehet javítani. Kinézetük pedig jellegzetes, tehát a mindennapi használatnál feltűnő, és eladni sem egyszerű. Ráadásul az ilyen bicikliket szándékosan nem csinálják kényelmesre, és különösen jóra sem. A legtöbb utazás nem tart negyedóránál tovább, itt a lényeg, hogy strapabíró legyen a jármű, és nem számít, hogy a bringa nehéz, és nem hosszú utakra alkalmas áttételekkel szerelték fel.

 

Címkék: budapest bubi bérbicikli közbicikli

76 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://kerekagy.blog.hu/api/trackback/id/tr74889759

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

uluk4i 2012.11.05. 10:11:22

Az eddigi tapasztalataim alapján (3 éve használom ezt a rendszert) két nagy buktató lehet: a bicajok újraelosztása (reggel az agglomerációban, este meg a városközpontban fogynak el a bringák) és a vandálok okozta károk javítása. Ellopni nehéz, de nyerget leszedni, kereket leereszteni könnyű. Erre vajon gondoltak-e?

ex-dr. vuk 2012.11.05. 10:26:05

@uluk4i: a nyereg kivetelt meg lehet akadalyozni (ugy, hogy a kezi allithatosag megmarad).
A vandalok telleg gaz, abbol sok van az orszagban. Persze minden dokkolot be kell kamerazni mint allat, az talan segithet.

Lopasoktol en sem tartanek.

Redbaron 2012.11.05. 10:37:12

Kár, hogy a térkép alapján nem lesz dokkoló a Könyves Kálmán-Hungária-Róbert Károly körút határvonaláig. Bár ha sikeres lesz valószínűleg bővíteni fogják! Személy szerint nagyon örülök a rendszernek!

Fizetett blogger 2012.11.05. 10:38:47

Szokás szerint (relatíve) hatalmas csend az előkészítés munkájáról, de főleg döntéseiről, majd ráöntik az egészet a lakosságra, utána pedig ha jó, akkor jó, ha nem, akkor már pénz nincs, hogy rendbe tegyék.

"Vitézy ugyanakkor azt mondta, bár a műszaki leírások véglegesítése nem volt gyors, mert bevonták a civileket is, időben vannak. "
Lefordítva:
Az operáció azért tartott annyi ideig, mert a végén fertőtleníteni kellett minden seb környékét.
Ami a civilek bevonását illeti, ha az ezerpárszáz fős Magyar Kerékpárklubról van szó, amely önmagát sem képes eltartani, tessék elképzelni, mennyire lehet független érdekvédő szervezet.

Úgy látszik, hogy az internet nyilvánossága nem megfelelő, egy nem önálló szervezet titokzatos anyagok alapján történt "bevonása" igen.

Ennyit a civil szervezetek bevonásáról.

nowy 2012.11.05. 10:57:19

@Fizetett blogger: A Magyar Kerékpárosklub képes eltartani magát,bár sok nehézséggel küzd.Az általa támogatott terveket szakmai alapon támogatja,világos érvekkel alátámasztva. A közbringánál nem csak a klub mérnökei véleményezték a terveket,de a tagokat is megkérdezték, pl hol és milyen problémákat észlelnek a rendszeres kerékpározás alkalmával.

Fizetett blogger 2012.11.05. 10:58:17

"Ráadásul az ilyen bicikliket szándékosan nem csinálják kényelmesre, és különösen jóra sem."

Kár, hogy a képeken szereplő megvalósítások nem ilyenek.

Látom a kerékpár specifikációt:
-kényelmetlen
-rossz

Értem, hogy ne lopják, de az a magyarosch újító szándékú felfogás, hogy - némi túlzással - fából készüljön sz ülés és a kerék kör helyett 356 szögű legyen?!?

Valaki nagyon hülye ebben a programban.

Provokat Úr 2012.11.05. 11:14:28

Ismerve az itthoni viszonyokat a rendszer elindulása után két héttel e bringák felénél ultrakopott gumikra lesznek cserélve a vadi újak, és minden le lesz szedve róla ami mozdítható.

Fizetett blogger 2012.11.05. 11:21:48

@nowy: "A Magyar Kerékpárosklub képes eltartani magát"

3500 tag esetén képes önálló lenni, jelenleg 1400 körüli tagsága van. Azért, hogy minél többen lépjenek be, az elmúlt hónapokban a lehetőségeikhez képest kifejezetten nagy erőfeszítést tesznek a tagság bővítéséért.
Ennek az erőfeszítésnek az egyik eleme volt a Critical Mass honlapján megjelenített, nagyjából "itt az idő, most vagy soha" jellegű hangulatot propagáló blog.

Részben erre hivatkozva szüntették meg a Critical Mass Budapesten.

A fenti erőfeszítéseknek köszönhetően sikerült nagyjából 300-400 fővel növelni a tagságot.

A nyári vészt kongató írások alapján vagy kemény célirányos nem független pénzből tartják fenn a Kerékpárklubot, vagy a közeljövőben csődbe kell mennie.

Vagy nyáron volt olcsó hazugság a vészkiáltás és a Critical Mass felszámolása részben erre hivatkozva.

Ami a szakmai munkát illeti, hogy lehet úgy képviselni egy tízmilliós lakosságú ország kerékpárosait, hogy az ilyen munkák soha nem a nyilvánosság előtt, a nyilvánosság bevonásával történik?

Van néhány ember, akik egy szűk szakmai körben főzőcskéznek döntéseket, majd az index.hu-n megjelenik: a civileket is bevonták, a Magyar Kerékpárosklub által.

Csak egy, de lényegbevágó észerevétel az "eredményeket" illetően: a mai magyar kerékpárinfrastruktúra legalább 95%-a nem felel meg az EU által megfogalmazott irányzatoknak.

Beleértve a magyar szabványt, amely jellemzően lényegesen veszélyesebb megvalósításokat is csont nélkül lehetővé tesz az itthoni építtetőknek.

Hallott valaki arról, hogy a Magyar Kerékpárosklub érdemi kezdeményezéseket tett volna az EU szintű biztonsággal rendelkező szabályzatok és megvalósítások érdekében?

Publikálta akárhol a Magyar Kerékpárklub a két minőségi előírást egymás mellett, rámutatva, hogy mennyire kerékpárellenes a mai magyar szabvány?

Nem.

Kuktamaki 2012.11.05. 11:34:34

Budai-hegyekben lakókat emlegetnek. Ránézett valaki a térképre mielőtt ezt kinyögte? A Déli Pu és a Móricz Zsigmond körtértől kijjebb nincs egyetlen állomás sem. Viszont a Duna mellett van jó sok. Ki akar oda menni, aki nem turista? Milyen napi ingázóknak jó a Duna mellett a Budai oldalon hagyható kerékpár?
Amúgy a feltöltés, javítás és újraelosztás megoldható. Éjjel csinálják, amikor az állomások amúgy is zárva vannak. Mert a kocsmázásról annyit, hogy az állomások éjjel fél egykor bezárnak, reggel kb 6ig. (legalábbis Dublinban)

nowy 2012.11.05. 12:18:44

@Fizetett blogger: A 3500 fős tagság arra lenne jó,hogy a pályázatoktól független biztonságos működést biztosítsa.Magyarán nem kellene aggódni olyasmi miatt, hogy az EU-s pályázaton elnyert pénz a szokásos 3 hónapos késés helyett 8 hónapnyi késéssel érkezik meg és emiatt csődbe megy a klub.A Critical Mass megszüntetése alapvetően Kükü és Sinya döntése volt,mert úgy láttak,hogy a CM betöltötte azt a feladatát,amiért csinálták és már több a negatív hatása,mint pozitív,ezt részletesen ki is fejtették pl ebben a blogban is.László János a klub elnöke nem értett velük egyet.

A célirányos pénz nem jelenti egyből azt,hogy nem független a klub.A pályázatokon kapott pénzek,amiknek nagy része EU-s pénz,valóban célirányos,de a célirányos pénzek felhasználási módja között is van különbség.Pl a BAM reggelinél kávéra és kakós csigára adományoztak vagy a VOCA projektnél konferenciákra lehetett menni,de az Active Access vagy a CARMA alapvetően kommunikációs és marketing projektek,itt szabadabban lehetett a pénzt felhasználni.
A szakmai munkák nyilvánosságában valóban vannak kommunikációs hibák a klub részéről is,illetve vannak olyan esetek,mikor a klubtól függetlenül nem nyilvános.Valamint személy szerint azt gondolom,hogy vannak olyan szakmai munkák,amikor a nyilvánosság nem segít,csak felesleges időpazarlás lenne a gittet rágni.(De ez az én véleményem.)

A klub közlekedési munkacsoportja többször is publikált kritikákat,véleményeket,ajánlásokat a kerékpárutak tervezésével,építésével kapcsolatban.Lásd pl ezt a cikket : kerekparosklub.hu/miert-keszul-annyi-hasznalhatatlan-kerekparut-meg-ma-is

"Elkészült például a Kerékpárforgalmi létesítmények tervezése (ÚT 2-1.203:2010) nevű műszaki előírás, mely azt a szabály - és szabványrendszert tartalmazza, aminek egy kerékpáros infrastruktúrának illene megfelelnie. Azért csak „illene”, mert használata sajnos nem minden esetben kötelező, a legtöbb esetben csak ajánlás."

"A Kerékpárosklub sokat dolgozik azon, hogy minél több tervezővel és döntéshozóval megismertesse a valóban kerékpárosbarát tervezés szempontjait, valamint szorgalmazzuk, hogy a fent említett előírások kötelezővé váljanak"

blash 2012.11.05. 12:35:15

@Sea-you: minden erdei útra kalcium-kloridos talajstabilizációt!!111 De ezekben a tanulmányokban szívesen látnék szóközt a mértékegységek előtt.

A Fertő tó körüli B10-es bringaút Podersdorf és Weiden közötti szakasza döngölt kavics, de sikerült olyan jól tömöríteni, kezelni, hogy országútival sem volt gond rajta mennem. Jobban tetszene ez a megoldás ahelyett, hogy egyes erdei utakat leszórnak valami zúzott kővel, majd hagyják, hogy az arra járók tömörítsék. Ez gyalog sem, bringával sem kényelmes, futni meg különösen szar ilyen kavicsokon.

Remélem, sikerül azt a szakaszt linkelnem:

www.bikemap.net/route/1734342?135211475872686#lat=47.894989794002&lng=16.849068640747&zoom=13&maptype=opencyclemap

Panorámión találtam ezt a képet az említett szakaszról: www.panoramio.com/photo/65305718

nagyobb méretben:
static.panoramio.com/photos/original/65305718.jpg

Őrültteknos 2012.11.05. 12:37:44

Szerintem nagyszerű, hogy megvalósul a Bubi. Budapest elég lassan, de egyre élhetőbb várossá alakul.
Mind a Magyar Kerékpárosklubban, mind a BKK-nál elkötelezett szakemberek, dolgoznak erőn felül, akik amúgy maguk is bringával járnak.
Nem egyszerű az EU-s és a magyar bürokrácia szabályai között egy ilyen projektek végigvinni, úgyhogy részemről TISZTELET azoknak, akik ezt csinálják és ezzel új utakat nyitna a provinciális magyar közgondolkodásban.

A fikázóktól szívesen megkérdezném, hogy ők ugyan mit tettek az ügyért, de nem teszem, mert szerintem itt most épp végre lehet valaminek örülni.

A Bubi jó lesz. Nyílván nem lesz tökéletes, de miért, mi azok vagyunk?

Úgyhogy éljen! És nagyon várom!

toreki 2012.11.05. 13:04:06

@Fizetett blogger:
"Ami a szakmai munkát illeti, hogy lehet úgy képviselni egy tízmilliós lakosságú ország kerékpárosait, hogy az ilyen munkák soha nem a nyilvánosság előtt, a nyilvánosság bevonásával történik?"

Hogy lehetne a nyilvánosság bevonásával végezni a munkát, ha a bringások fele még mindig életveszélyes járdára festett bringautakat akar? A nyilvánosság most is működik. A területi szervezetek helyismerettel rendelkező aktivistákkal most is véleményezik a terveket. Ha nagyobb nyilvánosságra vágysz, kapcsolódj meg a helyi területi szervezet munkájába.

A 3500 fő tagdíjából levonva a biztosítás és kártya költségét marad kb 4 milla. Ez a teljes költségvetés 5%-a. A 3500-as létszám elérésének egyetlen célja van, a függetlenség. Így nem azért kell indulni egy EU-s pályázaton, mert abból bevétel van.

blash 2012.11.05. 13:09:18

@Kuktamaki: "Budai-hegyekben lakókat emlegetnek. Ránézett valaki a térképre mielőtt ezt kinyögte? A Déli Pu és a Móricz Zsigmond körtértől kijjebb nincs egyetlen állomás sem. Viszont a Duna mellett van jó sok. Ki akar oda menni, aki nem turista? Milyen napi ingázóknak jó a Duna mellett a Budai oldalon hagyható kerékpár?"

Ezt majd a következő ötéves tervben valósítják meg. Ahogy most ezt megálmodták, csak egy belvárosi turistalátványosság, amit pár év múlva felszántanak és a helyét behintik sóval, mert nem felelt az irreális terveknek, jövőképnek. De hogy legyen normális kerékpáros úthálózat, amire lehetne ezt a bicajkölcsönző rendszert alapozni, amiatt nem tesznek sok mindent. Például kezdhetnék azzal, hogy a bringaút tervezési műszaki leírást (ÚT 2-1.203:2010) ajánlás helyett kötelezővé tennék, és ahol lehetséges kerékpársávokat terveznének, kiviteleznének, és nem elkülönített, kacskaringós bringautakat. Mintahogy belefogtak a csepeli elkerülő útba, ahol simán elfért volna a bringasáv, de inkább végig bringautat építettek. Erről a részről beszélek, igaz még a légifotók nem frissültek, mert már az útburkolati jeleket is felfestették:

maps.google.hu/maps?client=opera&rls=en&q=maps%20csepel&num=1000&oe=utf-8&sout=1&redir_esc=&um=1&hl=hu&ie=UTF-8&sa=N&tab=il

(Imádom, hogy nem lehet rövidített google maps linket erre a nyomorék blog.hu-ra linkelni...)

Más kérdés, hogy ha ezen a szakaszon képesek lettek volna kerékpársávot építeni, akkor az ebbe a szakaszba továbbra is csak elbaszott bringautak kapcsolódtak volna. Így inkább nem zökkentenék ki a bringásokat a kis idealizált világukból, jó lesz a kapualjakban parkoló autókat kerülgetni, beláthatatlan sarkokon gyalogosokat elütni és össze-vissza kanyarogni, mert a bringások nem szeretnek sokáig egyenes vonalban tekerni. Nincs ebben semmi kirívó, országos szinten is megállják a helyüket, nem lógnak ki cseppet sem...

picasaweb.google.com/saganbp/BorarosTerCsepel

picasaweb.google.com/saganbp/Csepel

Rocko- 2012.11.05. 14:08:25

@uluk4i: látod, az agglo' nem lesz probléma: nem raktak oda semmit.
úgy látszik a körutakon kívül megszűnt létezni a város.

Rocko- 2012.11.05. 14:11:02

@blash: ennek az okára nem sikerült rájönnöm:
picasaweb.google.com/saganbp/BorarosTerCsepel#5765856202125250898
minek keresztezi egymást a kerékpár és gyalogút a benzinkút előtt, ha utána úgyis visszakerül a megfelelő oldalra?

Fizetett blogger 2012.11.05. 14:14:15

A Magyar Kerékpárklub érdekében itt felszólalóknak:

Elmondások alapján egészen szakszerűnek, nehéznek de viszonylag rendezettnek és nem utolsósorban eredményesnek, valamint hatékonynak tűnik a hozzászólások alapján a működése.

Az infrastruktúra alkalmatlanságával kapacsolatos kritikát - úgy érzem - nem különösképpen "érintették" a hozzászólók.

Visszatérő elem az érveléseikben (nem csak itt), hogy a "kommunikáció" problémás. Ezzel csak az a "baj", hogy nem kevés ideje ezt hangoztatják. Vagy ez egy kiválónak tűnő mentség az eredménytelenségre, ha azt látszólagosnak állítják be. Ügyes.

Márpedig egy kerékpárosnak elsősorban az lehet a mérce:

Konkrétan ilyen megvalósításokkal él, alapvetően békésen, szimbiózisban, a Magyar Kerékpárosklub, a Critical Mass, mostanában Critical Mass 356:

picasaweb.google.com/saganbp

Ezért méltóztatom azt állítani, hogy egy belterjes, nem hatékony szervezet, amely az elégtelen infrastruktúrákon "ülve", érdemi változtatások kezdeményezésére képtelenül (kivételek vannak) "képviseli" a kerékpárosok érdekeit.

Fizetett blogger 2012.11.05. 14:33:06

@toreki: "Hogy lehetne a nyilvánosság bevonásával végezni a munkát, ha a bringások fele még mindig életveszélyes járdára festett bringautakat akar?"

Kb. 150 centiméter az EU által meghatározott megfelelő kerékpárút szélessége.

Kis hanzánkban ezt szeretik felezni - 80-90 centiméter már király.

Egy bringa kb. 50-60 centiméter széles, a maradék 20-30 centiméteren belül maradni, szélben, szabályos irányjelzés esetén, esőben sötétben: igen nagyfokú kockázat.

Autós nyelven fogalmazva: menj 50-nel úgy, hogy jobbra-balra marad 20-30 centiméter hely. Negyedórán keresztól.

Van olyan épeszű laikus ember, aki ragaszkodik ahhoz, hogy kilométereken át centizgessen, mikor a járdára festett útnál legalább átmehetek a másik oldalra, ha nagyon muszáj? Az itthoni kerékpárutak esetében TÖRVÉNYSZERŰ, hogy keskeny, összevissza kanyarodó, oszlopokkal véletlenszerűen körbefogott, faágakkal felülről verő (mert senki nem gondoskodik a belógó ágak nyírásáról) kerékpárút nem tűnik életképes alternatívának a viszonylag legalább szélesnek tűnő járdához képest?

És még lehetne sorolni.

Kár, hogy pont ott nem értik ezt, ahol érdekvédenek.

Fizetett blogger 2012.11.05. 14:34:27

(A 150 centiméter 1, azaz egy irányba kerekezésre vonatkozik.)

blash 2012.11.05. 14:38:01

@Fizetett blogger: mivel nulla jogköre van az MK-nak, s csak azért kérik fel beruházásoknál, hogy majd kiírhassák a civilek bevonásával készült tervezés, kivitelezés szlogent, illetve mikor rekord idő alatt veszik el a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal jogkörét, s ezentúl csak véleményezhet, akkor mégis mit vársz?

Ez történt a Margit híd felújításánál is, tervezésnél direkt kikérték az MK véleményét, amit belevettek a tervbe, majd csak minden szó nélkül megváltoztatták a tervet, s bringasávból lett bringaút...

kerekparosklub.hu/category/cimkek/margit-hid

http://kerekagy.blog.hu/tags/margit_híd

tg_mak 2012.11.05. 14:42:35

"Mennyi idő alatt lopják el a bicikliket? (...)
A kerékpárok ráadásul egyedi felépítésűek (...) és eladni sem egyszerű."

Aha, persze... a lopott vasúti kábelt sem veheti át egyetlen vastelep sem, ugye?

blash 2012.11.05. 14:48:12

@Rocko-: sajnos, nemcsak ez az egyetlen megmagyarázhatatlan jelenség, pont pár méterre északra van ettől a résztől: a bringautas járda mellé leaszfaltoztak egy kb. 2x4 méteres részt, amibe leszúrtak vagy öt A alakban hajlított acélcsövet. Bringatárolót csináltak a semmi közepén. Igaz, nem teljesen a semmi, mert ott van az a Agip benzinkút, meg a Kvassay híd, illetve egy buszmegálló. Döbbenetes...

CyberPunK 2012.11.05. 14:57:52

Belső kerületekben tömegközlekedés fejlesztése megoldva, lehet extrém dugódíjat kivetni.

Ja bocs, túl korán adtam ki egy sajtótájékoztatót. :)

nowy 2012.11.05. 14:57:53

@Fizetett blogger: Az általad hiányolt kritikai megjegyzésekre több válasz is létezik.Az egyik - amit már leírtam -,hogy a szabvány csak az EU-s pénzekből épült kerékpárutaknál kötelező,így a nem EU-s infrákat úgy építik "ahogy akarják".
A másik -megtörtént eset -, hogy volt olyan,amikor a negatív kritikát kapott tervező elküldte a klubot melegebb éghajlatra,mondván örülnünk kéne,nem kukacoskodni,majd elment egy másik szervezethez ahol rábólintottak a tervre és így küldték el a tervet az EU-hoz.
A harmadik,hogy vannak olyan utak,amiket régebben terveztek (pl 2007-ben),de csak most építették meg és akkoriban még más volt az álláspont a jó kerékpárútról.

kerekparosklub.hu/egy-kerekparos-baleset-tanulsagai-a-magyar-kerekparosklub-allaspontja

kerekparosklub.hu/kezdemenyezesunkre-szakmai-konferencia-az-allami-foutak-telepulesen-atmeno-szakaszainak-kerekparozha

Kíváncsian lennék,hogy szerinted mi az amit másképpen kellene csinálni és eredményre vezetne pl az infrákkal kapcsolatban ?

Fizetett blogger 2012.11.05. 15:01:14

@blash: röviden: Critical Mass

Nem a magyaroschított, méretnövlésre hegyezett változat, hanem a kerékpározás dolgait kritikusan szemlélő érintettek érdekérvényesítési célú megnyilvánulásai, felvonulásai, demonstrációi által. (A CM világszerte erről szól, csak itthon ez "titok".)

Itthon egészen más fő cél lett meghatározva, azt most Budapesten "elértük", a szervezők szerint.

A Critical Mass demonstrációs vetületét, a havi gyakoriságot, a konrét, elérendő célok érdekében történő fellépést itthon módszeresen elnyomták-elnyomják a legfőbb szervezők.

Talán kedves állam bácsi nem örül, ha a fijúk nem azt csinálják, amit megbeszéltek vele?

Rocko- 2012.11.05. 15:02:06

@blash: és a Corvin csomópontban is van pár ilyen tudtommal.
érthetetlen.
remélem a BuBit nem oda tervezik.

Fizetett blogger 2012.11.05. 15:09:46

@nowy: Egy erős érdekérvényesítési potenciállal rendelkező Critical Mass-t végre felépíteni, futtatni, a jogszabályi keretek között!, konfrontatív demonstrációkkal. Hangsúlyozom: a konfrontatív, sok érdeket sértő, nem azt jelenti, hogy legyen törvénysértő. A kinti társszervezetek kellő tapasztalattal rendelkeznek, hogy hogyan lehet hatékonyan de jogszerűen eljárni.

De ugyebár, épp mostanság tudtuk meg, hogy a kommunizmust már felépítettük...

Fizetett blogger 2012.11.05. 15:18:07

Nem a államnak dolgozó szakértőket kell a Magyar Kerékpárklubbon belül üzemeltetni - ezeket vigye el állam bácsi, ha rájuk van szüksége: ez így eredetileg különböző érdekek közösítése, összemosása.

Az EU-s szabványokat kell minden demonstrációs lehetőséggel kikényszeríteni, az alapján dolgozzanak a szakértők az államnak, az állam pénzén, a szabványnak megfelelést vizsgálja a Kerékpárosklub, legyen visszatartó erejű a nem megfelelést megállapító véleménye. (terv, kivitelezés)

Bonyolult? Aligha.

A hogyanra van egy másik válaszom is: van 5-10-20-30 működő kerékpáros érdekérvényesítési rendszer a világ számos országában.

Ők hogy működnek?

uluk4i 2012.11.05. 15:19:31

@Fizetett blogger: Mint rendszeres használó, alá tudom támasztani, hogy kényelmes, de nem egy luxus bringák és valóban nem hosszú távra valók ezek. A váltó csak háromsebességes és a beépített strapabíróság miatt k***a nehezek, a váz olyan vastag, mint egy bulldog nyaka. Szóval nem kell fából csinálni az ülést ahhoz, hogy ne akarj 100 km-es túrára indulni ezekkel.

uluk4i 2012.11.05. 15:22:21

@Kuktamaki: én úgy vettem észre, hogy az éjjeli feltöltés bukta, mert reggel elfogynak az agglomerációhoz vagy a város széléhez közeli bringák és mind a városközpontban tömörülnek, ezt a felesleget nap közben is érdemes visszaosztani. A meló nagy részét gondolom így is este csinálják, de nap közben is érdemes erre figyelni. Fognak-e vajon?

Fizetett blogger 2012.11.05. 15:23:54

Vagy: miért szupertitkos (25000 forint) hogy hány centiméter széles egy megfelelő kerékpárút Magyarországon?

Röhej.

Fizetett blogger 2012.11.05. 15:30:34

Végül, de nem utolsósorban: rég rossz, ha centizéssel kell foglalkozni, meg állam bácsinak tervezni, saját szakértők híján.

Mindenekelőtt olyan szabályozási rendszert kell kialakítani, amelyen belül nem fordulhatnak elő nem alkalmas teljesítések.

Utána pedig ellenőrizni és követni a szabályok változásai során a kerékpáros érdekek teljesülését.

"Légyszi" alapon viszont aligha megy majd a változtatás.

nowy 2012.11.05. 15:41:59

@Fizetett blogger: A tervvéleményezés most is arról szól,hogy megfelel e a szabványnak, valamint nem kell attól tartani,hogy szólnak : "Józsikám így vagy úgy tervezd meg,mert nem lesz év végi prémium!" Arról nem a klub tehet,ha balfasz tervezőket kér fel az építtető.

Igazságos János 2012.11.05. 15:44:13

Ez egy igazi marhaság, közpénzpazarlás.
Kerékpározáshoz szükséges szabályokat, kultúrát, infrastruktúrát kell erősíteni, kerékpározást népszerűsíteni.

Ilyen pénzkidobásra igazán nincs szükség, életképtelen baromság.

Ha megérné, lenne magánpénzből, mivel nincs, hülyeség.

Állami mobilcég:))) legyen az is. Marhák.

nowy 2012.11.05. 15:47:16

@Fizetett blogger: Ugye tudod,hogy te most gyakorlatilag a magyar valóság hibáinak kiköszörülését kéred számon a klubon ? :)

Igazságos János 2012.11.05. 15:50:12

@Fizetett blogger: "a szakértők dolgozzanak az államnak". Nagy szart. Dolgozzanak értelmes dolgon, ami adóbevétel hoz és nem visz, ne az államnak. Az állam másszon ki a finanszírozásból, életünkből.

Kuktamaki 2012.11.05. 16:16:37

@Igazságos János: A kerékpározás egyre népszerűbb Budapesten, de a kocsi és BKV helyetti alkalmazhatósága a napi használatra még bővítésre szorul. Ez saját forrásból sem lenne pénzkidobás, de itt ráadásul 90%ban EU támogatott. Budapest az év nagy részében kerékpározható időjárással rendelkezik. Amikor egy vonaljegy 350Ft, én az év 9 hónapjában kiváltanám egy biciklivel aminek havi tagdíja nem több havonta ezer forintnál. Ha pedig a BKV bérlet erre is jó lenne az lenne az igazi... A hozzászólásod pedig azért szűklátókörű, mert szó sincs arról, hogy valami nagy újdonságot akarnának Budapestre ráerőltetni. Sok helyen működik már évek óta. És bár valóban fejleszteni kell a közlekedési kultúrát, de ez a rendszer pont az erre való igényt erősíti.

Fizetett blogger 2012.11.05. 17:10:31

@nowy: "Ugye tudod,hogy te most gyakorlatilag a magyar valóság hibáinak kiköszörülését kéred számon a klubon ? :)"

Amely magyar valóság hibáinak szerves részeként, kiszolgáló módon tevékenykedik a Klub.

Számon azért nem kérhetek, mert még tag sem vagyok. Vagy megfordítva: pont azért nem vagyok tag, mert például a jelenlegi szabályrendszerrel (lásd az az alapján létrehozott kerékpár infrastruktúrát) szemben nem elég kritikus a jelenlegi tevékenység.

Némi ejnye-bejnye ezt nem fogja megoldani.

---------
Igazságos János: "a szakértők dolgozzanak az államnak". Nagy szart. Dolgozzanak értelmes dolgon, ami adóbevétel hoz és nem visz, ne az államnak. Az állam másszon ki a finanszírozásból, életünkből.

Vannak olyan feladatok, amelyeket csak az állam tud végrehajtani. Ilyen a makrogazdasági folyamatok alakítása.
Például: Hogyan csökkentsük egy 80 kilogram-os ember szállításának költségeit országos szinten? Autó = 1500kg/fő energiaigény. (Ráadásul szinte mindent külföldön kell hozzá megvenni. Külkereskedelmi egyenleg.) Kerékpár=100kg/fő energiaigény. Viszont ha csökken a benzin eladás, akkor az adóbevétel is: kezelendő. Kevesebb beteg: csökkenő egészségúgyi kiadások: kezelendő. Hosszabb élet = nyugdíjrendszer átalakítása: kezelendő

Ezeket egy kapitalista cég nem oldja meg, mert nem érdekelt. Hacsak állam bácsi nem teremt olyan szabályozási feltételeket, akkor viszont ezek kialakításához kell a szakember.

Igazságos János 2012.11.05. 17:36:14

@Kuktamaki:
A kerékpározás életképes és megvalósítható. A kerékpárosoknak elsőbbséget kéne élvezni a lehetetlen budapesti közlekedés minden területén, tömegközlekedési járműre feltételüket is meg kéne oldani (itt minden busz elején van eszköz, amire 2-5 bicajt fel lehet tenni). Ha kell jogszabály módosítással, ha kell rendőrök, civilek összefogásával. Ameszterdamban pl nem láttam bicikliutat, egyszerűen minden bicikliút volt.

A közös pénzből, akár magyar akár úniós vásárolt közös bicikli és hozzá szükséges egyéb berendezések beszerzése és működtetése egy beteg hülyeség, ha valaha lenne is értelme, biztos hogy nem most. 90%-os úniós pénzt ugyanúgy adófizetőktől veszik el. Ha valamiben igazat adok, ez még mindig jobb cél, mint köztévére, vasútra, bkv-ra, festményekre, házőrségre költeni. De ugyanúgy nem vennék el egy ebédet egy középiskolástól, nem adnék 1 Ftal kevesebb nyugdíjat ilyen cél megvalósítása érdekében, de még csak be sem szednék több adót érte. Ez a halál. Majd az állam....

A BKV-t meg BKK-t be kell zarni.

Érdeke, lelkiismerete, pénze csak a polgárnak van, az államnak egyik sincs.

Nem vagyok a biciklizés ellen, sőt!

Igazságos János 2012.11.05. 17:41:23

@Fizetett blogger: Az állam ne csökkentse 80kg-nyi ember szállításának költségeit, se energia igényét, se ökológiai lábnyomát. Ez beteg hülyeség.

Állam ismerje fel mire van embereknek szüksége, megfelelő jogszabályi környezet biztosításával, keretek biztosításával segítse ezeknek a szükségleteknek a biztosítását.

Ha csöndes, nem szennyezett környezetre van nagyobb igény mint autóhasználatra, vagy tömegközlekedésre, akkor korlátozza az autóforgalmat, haladás sebességet akár mesterséges akadályokkal, zárjon le övezeteket autók elől, de ezt azért előtte szavaztassa meg.

Amiről te beszélsz, az a kommunizmus egyik legsötétebb korszakára emlékeztet, amikor kiszámolták, milyen munkához milyen energiabevitelre és ételekre van szüksége az illető" dolgozónak".

Szálljunk le végre a földre. Az államtól ne várd életed gondjainak megoldását, mert csak nagyobbak lesznek a gondok.

Igazságos János 2012.11.05. 17:44:43

@Fizetett blogger: Mi az a kapitalista cég?
Minden cég profitot akar szerezni.
Ha az embereknek több az érdeke megfizetni a biciklit, mint amennyibe kerül, és egy cég így profitot képes csinálni, megvalósítja, ha nem nem.

Miért kéne megint mi ndenkinek megfizetni pestiek hobbiját? Garantált módon pazarlóan, korruptan?
Gyenesdiási Józsi bácsinak miért kerüljön kósza 10 fillérjébe ez az eszement baromság?

Ébredjetek már fel, vége lesz hamarosan a 70 év kommunizmusnak.

Fizetett blogger 2012.11.05. 18:14:04

@Igazságos János: "Amiről te beszélsz, az a kommunizmus egyik legsötétebb korszakára emlékeztet, amikor kiszámolták, milyen munkához milyen energiabevitelre és ételekre van szüksége az illető" dolgozónak"."

hu.wikipedia.org/wiki/Makro%C3%B6kon%C3%B3mia

Nem kommunisták a legismertebb szakemberek.

Talán olvasgass még pár ezer évet, mielőtt a fajlagos erőforrásigény optimalizálását kommunista mételynek nyilvánítod a továbbiakban.

airdace · http://metamorfozisok.blogspot.com 2012.11.05. 18:45:54

@blash: Kicsit béna megoldás, de az ott nem bringatároló, hanem a biciklizőket és a buszra várókat elválasztó korlát, nézd csak meg jobban.

cso zsi 2012.11.05. 18:51:52

@Rocko-: Buszmegálló nem lehet az ok? (mostanában nem jártam arra) A Könyvesen ugyanígy váltanak pályát a gyalogok, és a bringák a buszpályaudvar előtti leszállóhelynél, elvileg a gyalogok védelmében. A gyakorlat viszont az, hogy néha egy-egy autós ideparkol, sok birka gyalog a bringaút kövén halad tovább, a 30-40-nel közéjük érkező bringásról meg nem nyilatkoznék.

Rocko- 2012.11.05. 18:56:26

@cso zsi: nincs ott buszmegálló.

Béla, tudod a Béla 2012.11.05. 19:37:47

250 millió/1000 bringa az annyi mint bringánként 250.000 Ft azaz napi közel 700 Ft+1 milliárd :))
Nem olcsó, viszont kurva drága játék.

Rocko- 2012.11.05. 20:04:41

@cso zsi: nem is lesz, felesleges.

blash 2012.11.05. 21:39:09

@airdace: nem arra gondoltam a hajlított csövekre gondoltam, amik közvetlenül a buszmegálló és a bringaút közt vannak, "elválasztják" ezeket, hanem kicsit lejjebb a benzinkút felé, valahol a susnyásban. A ponttal jelöltem a térképen, míg B-vel a buszmegállót:

maps.google.hu/maps?saddr=Weiss+Manfr%C3%A9d+%C3%BAt&daddr=Weiss+Manfr%C3%A9d+%C3%BAt&hl=hu&ie=UTF8&ll=47.460072,19.071895&spn=0.002009,0.00338&sll=47.459956,19.072207&sspn=0.002009,0.00338&geocode=FY4s1AId3gIjAQ%3BFUIx1AIdUwQjAQ&t=h&dirflg=w&mra=ltm&z=18

Ha legközelebb errejárok, lefényképezem.

A Tyne folyó déli partja 2012.11.05. 23:25:35

Newcastle-ben is van ilyen. kb. senki nem használja...ugyanis, csak két órára lehet őket elvinni, maguk a helyek meg (ahol bérelni tudod őket, és ahova vissza kell vinni) meg max. 15 perces séta távolságra vannak egymástól. aztán, nincs rajtuk váltó, márpedig errefele eléggé dimbes-dombos a terep, ráadásul a belvárosban, ahol használatra szánták őket, alig lehet közlekedni biciklivel (zsúfolt, nagy a tömeg, semmivel se jó közlekedni benne.)

kohabitállak 2012.11.06. 00:28:01

A gyors, biztonságos és élvezetes Budapesti bringázás 5 éve elkezdett haldokolni. Ez a Bubi csak egy jó nagy szeg a halott koporsójába. :(

D4D 2012.11.06. 01:35:22

Hány éve volt a projekt első határideje?

Miért késik?

Ki felel a késésért?

Sea-you 2012.11.06. 10:08:10

@kohabitállak: ezt mibol gondolod? Kevesebben voltak az utakon? Szerintem a tobbseg pont ellenkezoleg latja.

lobster thermidor 2012.11.06. 19:18:32

Hiányolom a dokkolót a Kelenföldi pályaudvarnál!
Elég sokan érkeznek távolsági busszal, és vonattal az Etele térre, majd mennek tovább a BME-re, a Közgázra, vagy az Üllői út felé, az egyetemekre.
Jó alternatívája lehetne a tömegközlekedésnek.

kohabitállak 2012.11.06. 19:44:27

@Sea-you:
96'-2000 között:6-7 alapvetően DH-s, dirt-ös, BMX-es cimbivvel, lepukkant, átpapucsolt országúti vázból épített fixikkel suhantunk az autók között, át a városon. Észre sem vettek minket, mintha ott sem lettünk volna>áttétel:52-16. Bringás több nemigen volt, csak a futárok.
2000-05' lassan növekedtünk, de akik jöttek, általában rendben voltak>az egész napos jövés-menésben még sok volt a látásból ismert arc>egy közös skid a szembejövővel mint biccentés, és tovább.
05'-napjaink:CM-ek>robbanás>sem biciklizni, sem közlekedni nemtudó és plusz öntörvényű bringás hordák megjelenése>autósok, BKV söfőrök, gyalogosok, stb, stb., utálata minden kerekes irányába.
Félre értés ne essék, ma is ez a legkevésbé rossz városi(már tömeg)közlekedés eszköz. Csak már nem a leges legjobb és leges legvidámabb.
Öröm, hogy jön a tél, többen hagyják otthon a csőkecsét.

Sea-you 2012.11.06. 20:21:46

@kohabitállak: szerintem pont ezen segitene az infrastruktura javitasa. Amugy amit irsz meg nem veszett ki teljesen, csak olyan helyen kell menni ahol az atlag fel (kocsisor kozott) :>

Megszeppent kisgyerek 2012.11.07. 10:50:39

Lát a térképen valaki olyan Bubi pontot, amely P+R parkolóhoz csatlakozik? Ahogy én látom, az egész koncepciónak a fizető parkolózónán belül van vége. Így mi értelme van? Miért szálljak le a buszról/villamosról, ha már egyszer felültem, hogy az utolsó két megállót bringával tehessem meg?

Mon3 2012.11.07. 13:07:45

@kohabitállak: Ezért szeretem a telet, mert megtizedelődik a bringások száma, így jól, tempósan és biztonságosan lehet tekerni!! Akivel meg ilyenkor találkozom, hozzám hasonló, így jól megvagyok vele, és nincs konfliktusom.

FJPO 2012.11.07. 13:35:59

@Fizetett blogger: Ez az! Nesze neked rongybicikli papírfékkel!
Kényelmetlen, nehéz, rosszul áttételezett: ki a franc akarja használni majd? Én Használni akarom, nem elszenvedni!!!
Az, hogy egyedi, és nem szerelhető, rendben van. Valami védelmet talán ad.

gregibroki 2012.11.07. 13:41:59

@kohabitállak: én 2007-be kerültem Bp-re és itt akkor kezdtem el bringázni, vagyis 5 éve, amióta szerinted haldoklik a bringázás :) ha egoista lennék...

előtte Szegeden tekertem 3-4 évet, néha Bp-en, de össze sem lehet hasonlítani a két várost, autós morál szempontjából sem, de nem is ezért írok, hanem, hogy téged miért zavarnak a gyengébb kerekesek? veszélyhelyzetbe kerülsz miattuk, tötymörögnek előtted, szabálytalankodnak (amit feltételezem te soha nem tettél, amikor suhantál a városon); tudomásul kell venni, hogy valaki gyengébb képességű, valaki felelőtlenebb, stbstb, az autósok között sem mindenki profi/amatőr autóversenyző (feltételezem, hogy indultál már versenyen), emiatt ők sem pengék sok esetben.
A Bubi jó dolog, nem hiszem, hogy érdekünk lenne a több autós, mint a több bringás. Ha pedig penge vagy kerékpározásban, nem kéne gondot jelenteni a bénább bringás, ha pedig miattuk pikkelnek rád az autósok, nézz körül jobban. Azt felfoghatod szubkultúrának amikor nem utcára való, fék nélküli pályakerékpárral lavírozol és rettentően ügyes vagy, de most éppen egy praktikus közlekedési eszközt próbálnak még jobban elterjeszteni.
Jártam Londonban a minap és még úgy is nagy dugók (mondjuk 70% busz+taxi+kisteherautó) vannak az Oxford st-en, hogy baromi drága a belvárosba jutás. Amúgy a 3 évvel ezelőtti állapothoz képest ott is sokkal kevesebb a dugó és szerintem megsokszorozódott a bringások száma, akik nem mind ügyesek :) és akkor finom voltam, de valahogy toleránsabbak a buszvezetők, a taxisok, stb... miért? :)

gregibroki 2012.11.07. 13:44:03

@Mon3: nekem eddig sem volt velük, mert nem használom a "kerékpárutakat"

kvadrillio 2012.11.07. 14:03:25

és...kik akarnak ezen NÉV SZERINT meggazdagodni ???...AKIK MÁR EDDIG IS SIMICSKÁZTAK EGY JÓ PÁR MILLIÁRDOT ???

kohabitállak 2012.11.07. 15:39:03

@gregibroki: Egy dologra reagálok: csak az öntelt, nem figyelő (a nem közlekedem, hanem utazom a bringán, úgy mint a metrón) és ezért "bénázókkal" van bajom, a simán gyengékkel, kezdőkkel semmi. A többivel nincs miért vitatkoznom, azzal amit írsz>egyszerűen csak picit keseregve nosztalgiáztam>a "fejlődés" megállíthatatlan.
Sajnálom picit, hogy a két kamasz fiam (term. naponta bringával közlekednek) nem élheti át már ezt. Én meg Woodstock-ról maradtam le... :)

D4D 2012.11.08. 09:23:57

@Mon3: Kocsiból nézve is azt látom, hogy az a kevés bringás jelenleg nagyon jó partner a közlekedésben.

gregibroki 2012.11.08. 10:13:16

@kohabitállak: ja hát igen, régen még ment a biccentés, intés a szembejövőnek...az tényleg jó érzés volt
@lobster thermidor: Európa (sok minden sz*r ebben az osrszágban, de legalább Bp hasonlít egy kicsit Európára, Bubi után még jobban.

végsőkig hiszterizált fogyatékos ámokfutó troll · http://engesztelhetetlen.blog.hu 2012.11.08. 11:45:09

Drognak!!! Tipikus bringás sötétzöld terorista gondolkodásmód!!! Reméljük nem sikerül a terv!!! Több bicigli csak végképp be dugaszolná a Budapesti közlekedést mert egy bicigli 10 Autóst is föltart a lassú haladás miatt!!! Tehát ha ez a terv megvalósul mindenkinek rosszabb lesz Autósnak gyalogosnak de még a bicigliseknek is!!! A város nem visel el több biciglist Budapest Autós város és az is marad mert nem alkalmas a biciglis közlekedésre értsétek már meg!!!

GG81 2012.11.11. 15:28:13

@Igazságos János: "Ameszterdamban pl nem láttam bicikliutat"
a) akkor nem jártál ott,
b) nem akartad észrevenni,
c) (osztott)bringagyalog is van

blash 2012.11.11. 19:15:16

@GG81: ha már szóba került Amszterdam, ilyenek a bringaútjaik:

www.youtube.com/user/markenlei/videos?query=amsterdam

Falura meg csak ilyen körforgalom jut: www.youtube.com/watch?v=fxN2atgF7tQ&hd=1

És most látom csak, hogy a video készítője járt az őszi cm-en: bicycledutch.wordpress.com/2012/09/27/budapest-bike-weekend/

cso zsi 2012.11.14. 07:13:27

@Igazságos János: "Ameszterdamban pl nem láttam bicikliutat,"
Van. Gyalogos ne merészelje keresztezni, mert simán elütik. De minimum csengőszóval száguldanak feléje, mintha itthon a zebrán áthaladókat dudálva hessegetném szét.

"egyszerűen minden bicikliút volt."
Ebben is van igazság, mert odakint is pont úgy mennek mindenfelé, ahogy itt a többség.

AdamTheTux 2012.11.19. 13:38:44

Alapvetően örülök, ha létrejön a bubi, és bár van saját bringám, lehet, hogy jómagam is igénybe fogom vennni (ha másért nem, hogy az asszonyt két kerékre szoktassam)

Viszont igaz ami igaz: a nyári csúcsidőszakban sokkal "nehezebb" közlekedni, mint télen. Rengeteg olyan esettel találkoztam a nyáron, amikor nagyon kellett figyelnem a többekre. :(

** Múlt hét pénteken a Dózsa György úton jöttem hazafelé a buszsávban. Tudom, nem szabályos, de evolúciós szempontból mindenképpen előnyös döntés. Ugyanakkor az azért megdöbbentő volt, hogy egy furgon a buszsávban ledudált. Én elkövettem azt a baklövést, hogy hátranéztem és lehúzódtam egy picit, mire centizve elkezdett megelőzni, majd visszatért a saját sávjába...

...csak azért, hogy utána ácsorogjon a pirosban.

Mindig elmondom, elmondom újra: türelmesnek kell lenni a közlekedésben. Ezermilliószor előfordult, hogy valamelyik dróthuszár elhúzott mellettem, amíg vártam, hogy zöldre váltson a lámpa, majd pár száz méter múlva utolértem, és lehagytam. Ez azt bizonyítja, hogy egy huncut másodpercet sem nyert a piroslámpázással! Rakni kell neki, nem pirosozni!

blash 2012.11.20. 08:04:59

@AdamTheTux: én amelyik kereszteződésben gyakrabban megfordulok és kiismerem a lámpaváltásokat, na meg ha épp olyan is a helyzet, akkor át szoktam menni a piroson. Utolérni nem szoktak, ha egyedül tekergek, pedig mostanában elég gyenge vagyok.

Ezzel nem biztatok senkit sem, hogy hajtson bele vaktába a kereszteződésbe, csináltam már párszor fasságot, mikor a hüjéségem miatt mehettek volna át rajtam.