Friss topikok

Címkék

afrika (4) alkohol (11) andrássy (3) armstrong (4) ausztrália (6) autómentes (24) autós biciklis ellentét (3) baleset (35) bam (4) bérbicikli (30) bicikli (18) biciklibulvár (6) bicikliparkoló (8) biciklis futár (9) bicikliút (134) bírság (10) biztonság (54) biztosítás (5) bkk (8) bkv (9) bringázz a munkába (4) bubi (14) buda (3) budapest (79) buszsáv (3) cannondale (4) critical mass (50) dánia (3) demonstráció (5) design (31) divat (8) downhill (8) dr kerékagy (5) egyesült államok (4) emelés (3) empamo (6) energia (3) energia bringa (5) építkezés (4) extrém kerékpár (3) e bike (5) felmérés (6) film (6) fotó (4) futár (3) gkm (4) google (4) gyerek (3) hátizsák (3) herebántalom (5) hibrid (4) híd (10) infrastruktúra (6) járda (3) kampány (4) képzőművészet (7) kerékagy (3) kerékpár (15) kerékpárbarát (3) kerékpárosklub (5) kerékpársztráda (6) kerékpártároló (3) kerékpárút (3) kína (3) kiskörút (7) kocsma (6) koppenhága (4) közbicikli (3) közbringa (3) közlekedés (4) kresz (17) kvvm (3) lakat (5) lámpa (4) levegő (7) london (15) lopás (16) magyar kerékpárosklub (3) margit híd (25) maszk (3) máv (7) mkk (3) mtb (3) nagy-britannia (3) new york (9) nyereg (7) obama (4) önkormányzat (21) orfk (4) párizs (7) parkolás (4) parlament (4) rakpart (3) regisztráció (3) rendőr (35) schwinn csepel (3) sisak (14) statisztika (3) szeged (3) szerviz (3) szex (5) sztrájk (8) tábla (4) tél (10) térkép (5) tolvaj (5) túrázás (8) urbánus (39) városi biciklizés (44) verseny (3) videó (12) világítás (6) víz (4) vonat (4) zene (5) Címkefelhő

Gigantikus projektek hozzák vissza a kerékpározást Kínába

2011.11.29. 15:40 - kirk kapitány

Világrekord méretű bérbicikli-programokkal igyekszik megfordítani Kína több városa az évtizedek óta tartó motorizációs trendet. Hangcsuban 60 ezer kerékpár áll a helyi kölcsönzőrendszer dokkjaiban. Sanghajban a metróállomásoknál újabban rendszeres sport a versenyfutás, egyszer a kerékpárokért, máskor a dokkolók üres helyeiért.

A kerékpárok egykori mennyei birodalma kis kitérő után ismét megpróbálja divatba hozni a pedálozást. A kerékpár az 1980-as évek végéig státuszszimbólum és elengedhetetlenül szükséges közlekedési eszköz volt, de a gazdasági fellendülés a tehetőssé váló kínaiakat is az autók felé fordította.

A gépkocsihasználatnak azonban a sokmilliós nagyvárosokban hamar határt szabott az utak kapacitása és a környezetszennyezés. Újabban számos nagyváros épít saját kerékpárkölcsönző rendszert, hogy visszaszoktassák a lakosokat a kisebb helyigényű, és minimális széndioxid kibocsátású biciklizésre.

Kínában nem aprózzák el az új irányba tett lépéseket. Bár a nyugat-európai és amerikai metropoliszokhoz képest jelentős késéssel indultak a kölcsönző cégek, néhány év elég volt ahhoz, hogy több kínai vállalkozás is lepipálja méreteiben a világ eddigi legnagyobb projektjeit.

Hangcsuban három éve alatt 60 ezerre tornázták fel a bérbe vehető biciklik számát, és a legújabb statisztikák alapján minden egyes kerékpárra naponta legalább öt utas ül fel. Az alapításkor a használati átlag nem érte el az egyet, azaz voltak kerékpárok, amelyek érintetlenül álldogáltak legalább egy teljes napig a dokkban. A sanghaji. A kínai kölcsönzők ráadásul bevezettek olyan kényelmi elemeket is, amelyeket a nyugat-európai elődök nem is ismertek. A családok számára gyereküléses kerékpárok is rendelkezésre állnak, és van ahol balesetbiztosítást is mellékelnek a kölcsönzéshez.

Az újra divatossá váló kerékpározás terjedésének csak az szab határt, hogy sokszor a dinamikus növekedés ellenére sem juthat minden érdeklődő kerékpárhoz. A sanghaji metróállomásoknak, ahol a helyi kölcsönzőhálózat összesen 19 ezer kerékpárt kínál, rendszeresen versenyfutás indul a vonatokból kiáramló utasok között, hogy biztosan hozzájussanak a dokkolókban egy-egy kerékpárhoz. Visszafele pedig a dokkolók kapacitásával van rendszeresen probléma, ezért bevezették, hogy a cég alkalmazottainak is le lehet adni a kerékpárokat.

A kölcsönzőbumm hátterében óriási állami beruházások állnak. A cégek bevételeik többségét reklámokból szerzik, a helyiek ugyanis igyekeznek kihasználni, hogy az első óráért nem kell fizetni. A legtöbb bérleti díjat a turisták fizetik, mert ők rendszeresen túllépik az ingyenességi időlimitet. Hangcsuban a turistáktól beszedett díjakból jön össze a cég teljes működési költségének 10 százaléka.

Címkék: kína bérbicikli

6 komment · 1 trackback

A bejegyzés trackback címe:

https://kerekagy.blog.hu/api/trackback/id/tr13422256

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Londoni tavasz 2012.03.06. 08:32:18

Ha egy környezettudatos blogon valaki Londonról ír posztot, a linkre kattintó olvasók talán rögtön azt gondolják, hogy az angolok fővárosát bezzeg-városként emlegetik. Pedig nem tartom annak. 10 millió ember él együtt ezen a gigantikus településen, ezt...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Schmitt Plág 2011.11.29. 17:32:18

A kerékpározás széndioxid-kibocsátása lehet, hogy jóval alacsonyabb az autózásénál, ám ugyanez a metánra már nem mondható el!! :P

ex-dr. vuk 2011.11.29. 18:06:20

Ja mar mogottem jovo autos panaszkodott egyszer miutan elengedtem egy marek pillangot hatra...

Szerinte ki kellene tiltani a fingos bicikliseket az utakrol, mert atveszik a szennyezesi monopoliumot az autoktol.

GG81 2011.12.02. 10:17:52

ez nem sok eddig...
ahogy a népességnövekedést sem sikerült megfogniuk, úgy ennek az átnevelésnek sem adok túl sok reményt, amíg kitart az OLAJ!!! a kényelmes motorizácsió robbant és folyamatos és egyre többeknek elérhető... ahogy pedig dugni jó, úgy a meleg autóba kényelmesen beülni és eljutni A-ból B-be is... sok sikert a kezdeményezéshez!

Mon3 2011.12.06. 17:40:32

Majdnem akkor dobtam el az agyamat, amikor egy hülye kínai a boltba is kerékpárral hajtott be a vásárlók közé. Ezek bárhol, bármikor, bármivel..

deliszello 2011.12.09. 11:28:06

@GG81: de ők legalább nekikezdtek az átnevelésnek ...
(s akiknek már nagyjából sikerült www.youtube.com/watch?v=iCa7ZVOKjFA&feature=player_embedded)