Friss topikok

Címkék

afrika (4) alkohol (11) andrássy (3) armstrong (4) ausztrália (6) autómentes (24) autós biciklis ellentét (3) baleset (35) bam (4) bérbicikli (30) bicikli (18) biciklibulvár (6) bicikliparkoló (8) biciklis futár (9) bicikliút (134) bírság (10) biztonság (54) biztosítás (5) bkk (8) bkv (9) bringázz a munkába (4) bubi (14) buda (3) budapest (79) buszsáv (3) cannondale (4) critical mass (50) dánia (3) demonstráció (5) design (31) divat (8) downhill (8) dr kerékagy (5) egyesült államok (4) emelés (3) empamo (6) energia (3) energia bringa (5) építkezés (4) extrém kerékpár (3) e bike (5) felmérés (6) film (6) fotó (4) futár (3) gkm (4) google (4) gyerek (3) hátizsák (3) herebántalom (5) hibrid (4) híd (10) infrastruktúra (6) járda (3) kampány (4) képzőművészet (7) kerékagy (3) kerékpár (15) kerékpárbarát (3) kerékpárosklub (5) kerékpársztráda (6) kerékpártároló (3) kerékpárút (3) kína (3) kiskörút (7) kocsma (6) koppenhága (4) közbicikli (3) közbringa (3) közlekedés (4) kresz (17) kvvm (3) lakat (5) lámpa (4) levegő (7) london (15) lopás (16) magyar kerékpárosklub (3) margit híd (25) maszk (3) máv (7) mkk (3) mtb (3) nagy-britannia (3) new york (9) nyereg (7) obama (4) önkormányzat (21) orfk (4) párizs (7) parkolás (4) parlament (4) rakpart (3) regisztráció (3) rendőr (35) schwinn csepel (3) sisak (14) statisztika (3) szeged (3) szerviz (3) szex (5) sztrájk (8) tábla (4) tél (10) térkép (5) tolvaj (5) túrázás (8) urbánus (39) városi biciklizés (44) verseny (3) videó (12) világítás (6) víz (4) vonat (4) zene (5) Címkefelhő

Ilyen lesz a kerékpárút a Kiskörút végén és a Deák téren

2010.11.11. 11:11 - dw1

"Ilyen lesz" hét van - az Urbanista és a Városban blog írt a Március 15-e térről illetve a Kiskörútról - a Kerékagy nemrég a Margit hídról, most kielemezzük a kiskörúti bringasávnak az építés alatt álló részét a látványtervek alapján.

Az Astoriáig készen van a kiskörúti sáv, az ELTE épülete előtt azonban vége szakad és eddig nem is látszott, hogy hogyan tovább. A nagyfelbontású látványtervek alapján azonban könnyű kimatekozni. Lássuk csak:

A Dob utcáig nem lesz külön bringasáv, hanem piktogramokkal hívják fel az autósok figyelmét a szélső sávban közlekedő bringásokra. (a fenti kép csak egy kiemelés, kattints rá a teljes képért). A

A Kiskörút felé ugyanez a helyzet.

A Deák tér felé vezető kanyar és kereszteződés után mindkét oldalon kerékpársáv folytatódik - ahogy a Kiskörúton is van - ezt csak a buszmegállók szakítják meg. A Deák tér és az Erzsébet tér sarkán a Bajcsy felé tartó bringásokat lámpás kereszteződéssel a Gödör mellett haladó bringaútra csatlakoztatják be, a Bajcsy felől a Kiskörút felé haladókat pedig kivezetik a bringasávra - amit a téren végig megtörnek a buszmegállók.

 

Címkék: deák tér bicikliút kiskörút erzsébet tér budapest szíve

33 komment · 1 trackback

A bejegyzés trackback címe:

https://kerekagy.blog.hu/api/trackback/id/tr102435759

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Életveszélyes kerékpározni a Károly körút elején 2010.11.24. 18:31:41

A Károly körút elején lassan elnyerik végleges szélességüket a "Budapest Szíve Program" projekt keretein belül felújított forgalmi sávok. A héten írt róla a Kerékagy, illetve a projekt oldala szerint "jelentősen növekedni fog a járd...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

dw1 · http://bpcity.hu 2010.11.11. 14:00:56

@városjáró: összesen négy van a képen, tény hogy nem vitték túlzásba

Húzzunk bele! 2010.11.11. 16:00:39

Ha jól látoma képeken, az Astorától (ahol a zebra van) Zsidó templomig nincs bringasáv csak piktogram. Úgyszintén másik oldalon is. Ha Deák felé megyünk a másik oldalt a gödörnél bringaÚT van namost akkor azt kötelező lesz használni, biztos sok lámpát lehet ott majd kapni, hogy kitudjon menni a szerencsétlen bringás, a másik oldalt, pedig bringaSÁV lesz teljesen az Andrássy-ig. Bravó szuper amilyen tempóban halad Bp-n az építkezések úgy 100 év múlva (dédfiam unokája:D)szépfiam majd jót tud tekerni a városban, anélkül, hogy a dobozok kivasalnák.

Húzzunk bele! 2010.11.11. 16:02:12

De a cikk jó és örülök, hogy két nap két új cikk is felkerült.

városjáró · http://varosjaro.blog.hu/ 2010.11.11. 17:46:21

@dw1: a jeep szembemegy a forgalommal :))) de hol a többi 3?

tízpercbringa · http://tizpercbringa.blog.hu/ 2010.11.11. 22:25:17

A kerékagy mikor tanulja meg,hogy a kerékpárút és a kerékpársáv nem szinonim kifejezések?

Egyébként jó látni,hogy a Kiskörútról minden bringás a Bajcsyn akarja majd folytatni az útját.

Neszójjábe__ 2010.11.12. 20:06:17

@városjáró:
Az egyik busz is szemben van a forgalommal, balra lent, a megállóban

Vaandor 2010.11.12. 22:46:46

@Neszójjábe__: Én először a nagy képen vettem észre, hogy az Astoria villamosmegálló vonalában három kocsit is sikerült forgalommal szembe lerakni. :-)
Még jó, hogy értenek hozzá!

dw1 · http://bpcity.hu 2010.11.14. 11:37:49

@Húzzunk bele!: a piktogram teljesen jó megoldás, sokkal jobb mint a bringajárda és nem is hosszú a szakasz ahol fel van festve. legalább odafigyelnek ránk és mi is rájuk. pont úgy ahogy most is teszi mindenki aki arra teker.

a terven elhelyezett járművek illusztrációk, nyilván lámaság hogy úgy vannak ahogy, én először azt hittem hogy a bringások számát kifogásoljátok (én ebből találtam négyet elrejtve), de nem a járművek száma és iránya a lényeg a terven.

az andrássy-og sáv lesz? az pl kiváló, én nem láttam a terven, ezért sem került bele a posztba, de logikus.

gozos 2010.11.15. 00:51:11

Hát, a kerékpáros számára méginkább biztonságérzetet adó megoldás már fel van találva:

maps.google.com/maps?f=q&source=s_q&hl=hu&geocode=&q=Karlsruhe,+N%C3%A9metorsz%C3%A1g&sll=47.507535,19.094028&sspn=0.000875,0.001206&ie=UTF8&hq=&hnear=Karlsruhe,+Baden-W%C3%BCrttemberg,+N%C3%A9metorsz%C3%A1g&ll=49.005409,8.386908&spn=0.001202,0.002411&t=k&z=19

A sávról 1-2 év alatt lekopó és végleg eltűnő piktogram a fenti tükrében nem igazi megoldás.

dw1 · http://bpcity.hu 2010.11.15. 09:06:49

@gozos: na, pont ilyen lesz/van a kiskörút egészén, leszámítva ezt a 110 métert. már miért kopna le? ugyanolyan felfestés, ráadásul a környéken olyan vastagra csinálták, hogy 1: sosem kopik le, 2: cserébe ráz is :P

GG81 2010.11.15. 10:11:53

@dw1: hát igen, az lenne a logikus, ha az gödör mellett a jobb oldalon maradhatna a bringás, ha az Andrássy-ra szándékszik menni... nem kell 2x lámpáznia...

dw1 · http://bpcity.hu 2010.11.15. 10:39:12

@GG81: gonosz leszek de nem az van hogy az andrássy életveszélyes és senki sem használja? ^^

GG81 2010.11.15. 14:52:05

@dw1: igaz, akkor meg tényleg minek, hisz úgysem megy arra senki. :-D

nedudáljparaszt 2010.11.15. 16:52:11

Nem mindenkinek jobb a piktogramm a járdánál.

Egy ilyen fontos útvonalon a biciklisek minél nagyobb halmazának megfelelő megoldásra kell törekedni, így fontos a hétvégi bringások és a gyerekek érdekeit is figyelembe venni.

A hatályos KRESZ szerint 12 év alatti gyerek úttesten nem biciklizhet, akár van piktogram, akár nincs, biciklisávon viszont szabad.
Szülőként, pláne ha nem lennék gyakorlott biciklis, frászt kapnék attól, hogy a kiskörúton egyik pillanatról a másikra a csemetémet autók fogják közre, és akkor onnantól kezdve másfele se mennék vele, mert hiába látok egy kerékpárút vagy -sáv jelzést, nem lehetek biztos benne, hogy nem dob ki egyszer csak a főútra.

Kisebb utakon rendjén van, ha a bicikliút egyszer csak kivisz az útra, de egy kiskörúton ez nem jó.

lazacos krémes · http://zoxigenblog.blog.hu/ 2010.11.15. 21:43:21

Nagyon hülye ötlet volt ez az autók közé terelés (kép jobb oldalán). Elképzelem, ahogy tömött sorban megindul a fél órája araszoló éppen zöldet kapott kocsisor, és közéjük próbál még egy bringás is beférni. Egy dugóban ücsörgő autósnak egy mellette "előző" bringás minden, csak ember nem. Nemcsak hogy nem fog beengedni, de lehet, hogy még rád is húzza. Ekkor 2 lehetősége van: 1.: 3 járdaszigeten átugratva rizikó-minimummal oldja meg, 2.: lassan csorogva megérkezik az alsó szigethez, elállja a fél kanyarodó sávot, és imádkozik, hogy a jobbra kanyarodó örült időben észre fogja venni. Keskenyebb zebrákkal és járdaszigetekkel javulna a helyzet legalább abban a kereszteződésben.

dw1 · http://bpcity.hu 2010.11.15. 22:34:22

@lazacos krémes: én nem aggódnék annyira, egyrészt senkit nem itt tanítanak meg biciklizni (12>probléma) másrészt EDDIG IS (a kiskörúti bringasáv elkészülte óta méginkább) így jár mindenki. autós és biciklis is ismeri már ezt a helyzetet. a dugóban ácsorgók között eddig is elfértünk, szóval szerintem nem para.

nézzük meg gyakrolatban.

nedudáljparaszt 2010.11.16. 12:02:09

Biciklizni jó esetben nem 10-11 hanem 3-5 éves korban tanulnak. 7 éves gyerek már biztonságosan tud biciklizni bicikliúton és mellékutcákon, de életkoránál fogva nem várható el tőle akkora figyelem, ami egy forgalmas főúton való közlekedéssel jár.

A mai állapot nem jó, de erről mindenki tudja, hogy átmeneti állapot. Végleges állapotként ezt nem tartom elfogadhatónak. Különösen a hétvégi forgalomban, amikor biciklisek helyenként folyamatos sorokat képezhetnek és egymást is előzgetik.

Ma a csapból is az folyik, hogy az úthálózatot 100 évvel ezelőtt az akkori forgalomra méretezték, és ezért van zsúfoltság az utakon.
Ugyanezt a hibát ma bicikliút-hálózaton nem kéne elkövetni, nem a mai, hanem a remélt jövőbeni forgalomra kéne tervezni.
Másrészt fel kéne számolni a semmibe vezető bicikliutakat, az lenne a cél, hogy a jelzett kerékpárút ne hagyja magára a kerékpárost, hanem folyamatosan irányítsa, és helyi ismeret nélkül is lehessen kerékpározni, különösen a városközpontban.

otapi 2010.11.16. 15:34:05

@nedudáljparaszt: Gyerkőccel forgalomba menni nem jó ötlet. Lehet hogy bringázni tud, de a lámpákra, elsőségi szabályokra, autósok hülyeségeire biztos nem tud figyelni.
Ha mindenáron a belvárosban akarunk saját bringás gyerkőccel biciklizni, akkor ott a járda, a Kresz szerint is ott mehetnek. Amúgy a Kiskörút helyett inkább az új főutcában érdemes velük menni (már ha nem áll dugó rajta éppen, de hétvégén például egész jó).
Mindettől függetlenül saját bringás gyerkőccel egyáltalán nem mennék a belvárosba, legfeljebb akkor ha lezárják a nagykörút belüli részt.

nedudáljparaszt 2010.11.16. 18:03:22

Tehát az szerinted OK, hogy egy főúton a kerékpársáv egyszer csak megszakad és inkább a használók körét szűkítsük?

Hogy várhatjuk, hogy minél többen kerékpárral közlekedjenek Budapesten, ha a belvárosban lakó 12 éven aluli gyerekeket eltanácsoljuk tőle?
Akkor aztán prédikálhatunk, hogy ne autóval vidd a gyerekedet iskolába/hegedűórára/bábszínházba, azt fogja mondani, hogy 12 órás műszakban dolgozik, három gyereke van, egyedül nem engedi őket mert félti, a BKV drága és három átszállás lenne, maradna a bicikli, de nincs biztonságos kerékpáros úthálózat.

Azért bosszant ez a szemlélet, mert közben nem igaz. Ha nem is 5 de 8-9 évesen meg lehet tanulni önállóan közlekedni. Ahogy gyalogosan meg tudnak, úgy biciklivel is meg tudnának, Pest abszolút alkalmas lenne egy biztonságos kerékpáros úthálózat kialakítására, ehhez képest egymás után cseszik el. A főutcát is elcseszték mert az útpálya szélességébe nem kalkulálták bele a szembe biciklisávot, ezért hiába a tábla, nem lehet mégse normálisan menni.

otapi 2010.11.16. 22:11:30

@nedudáljparaszt: egy forgalmas út mellett - a kiskörút ilyen, és ilyen is lesz - sem a kerékpárút, sem a kerékpársáv nem biztonságos egy 8-9 éves gyereknek. (Igen, a kerékpárút sem, sőt az főleg nem, lásd a minap elütött gyerkőcöt Szombathelyen: www.origo.hu/itthon/20101024-halalra-gazoltak-egy-biciklis-gyereket-szombathelyen.html)
Ha megnézed a sokat irigyelt Koppenhágát és Amszterdamot, gyerkőcök ott sem kerekeznek forgalmas út mellett bringainfrán. Jellemzően a szülő viszi a gyereket a saját bringáján. Ezt én is bevállalom itt Pesten egy hétvégén, pl. a tavaszi CM-re menet, bár napi szinten nem csinálnám - a szmog miatt.

nedudáljparaszt 2010.11.16. 22:18:46

Lényegtelen, ez nem indok amellett, hogy egy félkész megoldás végleges legyen. Mint említettem, az alkalmi biciklisekkel szemben sem tartom barátságos gesztusnak, hogy a biciklisáv egyszer csak eltűnik. Sőt, pont a kereszteződésnél lenne a legfontosabb jól látható piros sávval megjelölni a biciklisávot, hogy minden közlekedő jól lássa.

Kerékpárútnál egy veszély van, a jobbrakanyarodók (meg a hirtelen eléugró gyalogos de az nem főúton ugyanúgy megtörténhet). Ezt ki lehet védeni, aki biztosra megy, az megáll minden sarok előtt.
Nem gondolom például, hogy a Szilágyi E. fasor vagy a budai Dunapart különösen veszélyes lenne, pedig mindkettő forgalmas út mentén vezet.
Az említett korosztálynak egyébként a járda is veszélyes - csak ott már ők veszélyeztetik a gyalogosokat, jobban, mint egy felnőtt kerékpáros.

Kerékpársáv esetében nem nagyon látom mi a különbség egy gyerek és egy felnőtt között, ha tudja tartani a nyomtávot, akkor innentől az autóson múlik.

otapi 2010.11.16. 22:19:49

@nedudáljparaszt: Jut eszembe a Fő utcáról, eredetileg keskenyebbre tervezték, de a tűzoltók közbeszóltak, hogy a kocsijuk kitámasztva nem férne el, ezért tették kijjebb az oszlopokat :)

Az a helyzet, hogy az autóvezetéshez hasonlóan kell egy minimális közlekedési-kresz-kerékpáros tudás a biciklis közlekedéshez is. Viszont szerintem, nem forgalmas közutakon kell megtanulni biciklivel közlekedni, hanem kisebb utcákon - ugyanúgy mint kocsinál is le kell vizsgázni a rutinpályán, mielőtt forgalomba menne az ember.
Miért lenne az összes bringainfra kezdő - vagyis rutinpálya szinten? 15-16 év felett egy-két év gyakorlat (kresz tudássalfelvértezve), és nem probléma a kerékpársáv, meg kerékpárnyom egy ilyen kereszteződésben.

otapi 2010.11.16. 22:22:39

@nedudáljparaszt: "Kerékpárútnál egy veszély van, a jobbrakanyarodók (meg a hirtelen eléugró gyalogos de az nem főúton ugyanúgy megtörténhet). Ezt ki lehet védeni, aki biztosra megy, az megáll minden sarok előtt. "

Ezen kívül veszélyesek még a nagyívben balrakanyarodók, és a kocsibeállókból, mellékutcából kijövők. A szédelgő gyalogosokról már nem is beszélve. Egy 8-9 éves gyerek meg fog állni minden sarok (+kocsibeálló) előtt?

nedudáljparaszt 2010.11.16. 22:53:18

@otapi: 15-16 éves kor szerintem nagyon sok. 14 fölött már segédmotoros kerékpárra adnak ki igazolást. 12 éves kor fölött a KRESZ minden külön engedély nélkül engedélyezi főút úttestjén is a biciklizést. Én 13 évesen már simán mentem forgalomban, baj nélkül, de hétévesen is bicikliztem városban - igaz az nem Budapesten, hanem Gyulán volt.

Itt azonban nem is ez a lényeg, mert ez leginkább szülői döntés kérdése, hogy hány évesen engedem el a gyerekemet valahova.

A lényeg, amiben úgy látom vitában vagyunk, hogy amikor egy bizonyos forgalomtechnikai megoldás mellett érvelek, akkor igyekszem nem csak a magamfajta everyday kerékpáros érdekeit figyelembe venni, hanem másokat. Ugyanis azt tartom a helyes útnak, hogy minél inkább tágítani a kört.

Azt gondolom, ahogy az autózás se csak a profi sofőrök privilégiuma, hanem a kocavezetőknek is helyük van az úton, még akkor is ha ezt sok rutinosabb vezető és taxis nehezen fogadja el, ugyanúgy a városban is helye van azoknak a bicikliseknek, akik esetleg csak ritkábban veszik elő, esetleg 60 vagy akár 70 éves kor fölött vannak, tehát bármi okból nem veszik fel úgy a forgalom tempóját, mint mi. Nem gondolom azt, hogy aki nem szeret főúton forgalomban menni, vagy megijed, az ne is biciklizzen egyáltalán!

otapi 2010.11.17. 11:07:43

@nedudáljparaszt: A 15-16 éves kort csak hasra-ütésszerűen írtam, de igazad van, segédmotorra is lehet jogsit szerezni 14 évesen.
Én csak azt mondom, hogy nem kell minden infrát a kezdőkre méretezni, pláne, ha 500 méterre akad alternatív útvonal is a számukra.

Autós analógiával, kezdő sofőrként ha volt lehetőség választanom, jobb szerettem lámpás kereszteződénél kifordulni egy nagy útra, mint egy macisajtos táblánál. Bringásként pedig eleinte kerékpárúton mentem, de most már inkább kerülöm az ilyen útszakaszokat.

Hidromachus Flagizallusz 2010.11.17. 13:59:42

már most látszik hogy valami elmebeteg barom állat csinálta a tervet !
kirúgni !
rossz az egész!!!
hogy heti egy bringás/gyalogos gázolás lesz arra fogadni is mernék !!!!!

nedudáljparaszt 2010.11.17. 23:29:19

@otapi: Igaz, nem olyan könnyű belőni, hogy milyen tudásszintre érdemes az infrastruktúrát méretezni. Szerintem nem kezdő de nem is haladó.
Az jó, ha a kerékpársáv nem önálló sziget, hanem a forgalmi sávok egyike. Egy közepes forgalmú útnál az is elfogadható, ha nincs végig önálló sáv.
Itt a baj az, hogy a kiskörút nagyon nagy forgalmú, és - eddig ez nem került szóba - rendszeresek a dugók.
Na már most dugóban egyensúlyozni az autósorok között, azt már haladó szinthez tartozónak gondolom.

A legjobb lenne úgy megcsinálni, ha az önálló sáv helyhiány miatt nem működik, hogy a konkrét helyzet ismeretében választani lehessen, hogy megyek az autók közé vagy fölhajtok a járdára.
(Egy megjegyzés: A Burger King előtti buszmegállót ami nagy gyalogosforgalmat generál, tudomásom szerint át fogják helyezni a villamosmegállóba, remélem jól tudom)

A Főutcát ma még nem tartom alternatívának, akkor lesz alternatíva, ha a szélességét felülvizsgálják és Kossuth Lajos utca keresztezését megoldják, valamint a Gerlóczy utcán keresztül mindkét irányba összekötik a kiskörúttal.

terror 2010.11.22. 01:50:50

@Hidromachus Flagizallusz: Annak idejen mikor a draga media kommunikalta az uj KRESZ-t, minden oldal tomve volt, hogy hogy fognak hullani a kerekparosok, ha behajtanak az egyiranyu utcakba.

Mindenki osztotta az eszt vadul, a media elqrta a kommunikalast, azota is sokan behajtanak, de halalos gazolasrol meg nem olvastam.

Szoval most tok komolybol kerdem: miert jo - akar tobb oldalon is - ez az allando panikolas, minden egyes valtozaskor? Mi ertelme az ilyen hozzaszolasoknak, mi vezerel, mi kesztet arra, hogy beird?

GG81 2010.11.23. 15:20:44

@errorka: talán örülj, hogy nem jött még olyan hír, és adj hálát a fékre lépő és kikerülő autósoknak, akik a szabálytalanul egyirányúba behajtó biciklisek életeit mentették már meg...

mert a kommunikációból kimaradt vagy a végén levő kis kiegészítést szerették elfelejteni az elvakultak... mégpedig csak ott mehet be szembe, ahol kieg. tábla engedi!

terror 2010.11.23. 16:53:57

@GG81: A szentek. Most gyorsan el is rebegek egy halat, es megkoszonom nekik, hogy meg mindekozben a levegot is tiszticcsak.

(Egyebkent van errol valami videod, vagy egy picit is hitelesnek mondhato szamlalasi adatod, hogy hanyszor kellett "eletet menteni", vagy csak dramazol?)
süti beállítások módosítása