Friss topikok

Címkék

afrika (4) alkohol (11) andrássy (3) armstrong (4) ausztrália (6) autómentes (24) autós biciklis ellentét (3) baleset (35) bam (4) bérbicikli (30) bicikli (18) biciklibulvár (6) bicikliparkoló (8) biciklis futár (9) bicikliút (134) bírság (10) biztonság (54) biztosítás (5) bkk (8) bkv (9) bringázz a munkába (4) bubi (14) buda (3) budapest (79) buszsáv (3) cannondale (4) critical mass (50) dánia (3) demonstráció (5) design (31) divat (8) downhill (8) dr kerékagy (5) egyesült államok (4) emelés (3) empamo (6) energia (3) energia bringa (5) építkezés (4) extrém kerékpár (3) e bike (5) felmérés (6) film (6) fotó (4) futár (3) gkm (4) google (4) gyerek (3) hátizsák (3) herebántalom (5) hibrid (4) híd (10) infrastruktúra (6) járda (3) kampány (4) képzőművészet (7) kerékagy (3) kerékpár (15) kerékpárbarát (3) kerékpárosklub (5) kerékpársztráda (6) kerékpártároló (3) kerékpárút (3) kína (3) kiskörút (7) kocsma (6) koppenhága (4) közbicikli (3) közbringa (3) közlekedés (4) kresz (17) kvvm (3) lakat (5) lámpa (4) levegő (7) london (15) lopás (16) magyar kerékpárosklub (3) margit híd (25) maszk (3) máv (7) mkk (3) mtb (3) nagy-britannia (3) new york (9) nyereg (7) obama (4) önkormányzat (21) orfk (4) párizs (7) parkolás (4) parlament (4) rakpart (3) regisztráció (3) rendőr (35) schwinn csepel (3) sisak (14) statisztika (3) szeged (3) szerviz (3) szex (5) sztrájk (8) tábla (4) tél (10) térkép (5) tolvaj (5) túrázás (8) urbánus (39) városi biciklizés (44) verseny (3) videó (12) világítás (6) víz (4) vonat (4) zene (5) Címkefelhő

Bubi lesz a belvárosi közbringahálózat neve

2010.09.17. 12:23 - kirk kapitány

Elkeresztelték a fővárosi kerékpárkölcsönző-rendszert, a BuBi név 9632 voksot kapott az összes beérkezett 38403 szavazatból.

A kerékagyon augusztus 2-án írtunk először arról, hogy a közbringahálózat megvalósításával megbízott Parking Kft. névpályázaton vár javaslatokat a budapesti rendszer nevére. A pályázat kiírása előtt már a kommentekben összegyűlt egy csomó ötlet, a végső nyertes név pedig rögtön a második javaslat volt.

A Parking Kft.-hoz első körben 3727 javaslat érkezett, ezek közül választott ki ötöt egy hét tagú zsűri. Erre a ötre szeptember 15-én éjfélig lehetett szavazni. A befutó 9.632 vokssal a BuBi lett, mögötte a sorrend: bico 9.515, kerékbár 7.351, cimbike 6.051, bérbi 5.854 szavazattal.

Az Európai Unió 900 millió forinttal támogatja a fővárosi kerékpáros közösségi közlekedési rendszer létrejöttét. A projektet a Fővárosi Önkormányzat száz százalékos tulajdonú szakcége, a Parking Kft. valósíthatja meg nettó 1,06 milliárd forintból.

A Parking mostani bejelentése szerint a 74 dokkoló állomást magában foglaló 2011 nyarára készülhet el. Első körben a Margit híd és a Petőfi híd közötti területet fedi le: a pesti oldalon a Nagykörút-Városliget – Újpesti rakpart, a budai oldalon Széna tér - Margit körút – Duna-part és a Pázmány Péter sétány által határolt, összesen 12,75 km2 területen.

Jövő nyárra 74 darab gyűjtőállomás – Pesten 58, Budán 15, a Margitszigeten pedig 1 darab - épül ki a belváros legforgalmasabb pontjain, 1011 igénybe vehető kerékpárral. Az átlagosan 20 kerékpár tárolására alkalmas gyűjtőállomások egymástól megközelítőleg 500 méterre helyezkednek el. Az éjjel-nappal működő automata gyűjtőállomásokon önkiszolgáló rendszerben lehet majd felvenni, illetve leadni a kerékpárokat. Természetesen minden állomás alkalmas a kerékpárok felvételére és visszahelyezésére.

A regisztrációt követően a kerékpárokat bárki használhatja. A regisztrációs díj a tervek szerint lekerékpározható lesz. A tervezett díjrendszer elsősorban a rövid idejű és rövid távolságú utazásokkal számol, s erre ösztönöz. Ennek megfelelően a használat első fél órája ingyenes lesz, a következő fél óra 1 darab BKV jegy árának, minden további fél óra pedig 2 darab BKV jegy árának megfelelő összegbe kerül majd. Használat után fizetni bankkártyával, hitelkártyával, vagy akár mobiltelefonnal is lehet majd. A lopásoknak szigorú regisztrációval, a gyűjtőállomások mindegyikén elhelyezett kamerával, valamint egyedi kialakítású, speciális kerékpárokkal igyekeznek elejét venni.

A győztes név beküldője egy extra kerékpárt kapott jutalmul, négy társa bicajos kiegészítőkkel lett gazdagabb, s valamennyien ingyenes regisztrációhoz jutnak az első évben.

Címkék: budapest bérbicikli

157 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://kerekagy.blog.hu/api/trackback/id/tr672302921

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Parking Kft 2010.09.17. 14:39:39

@dedalon74: A manók dolga az, hogy óvják az állampolgárokat akár az állami túlkapásoktól. Ennek tudatában, de azért szigorú regisztrációt szeretnénk. Reméljük, átmegy a manó rostáján :)

Parking Kft 2010.09.17. 14:42:18

@Szputya: Közbeszerzési eljárást fogunk kiírni, előreláthatóan október végéig. Vagyis a kérdésedre válaszolva: még nem tudjuk. Jártunk külföldön, felmértük a piacot, ameddig a közbeszerzési törvény engedte, van a világon legalább 4-5 olyan cég, amelyik képes gyártani, telepíteni, üzembe helyezni a komplett rendszert. Egyik sem magyar, de bármelyik igénybe vehet magyar alvállalkozót, ami nagyon jó lenne. Itt fentebb már a stop.hu-ra hivatkozva valaki megírta, hogy például a párizsi bringákáat nálunk csinálták...

Szputya 2010.09.17. 14:44:17

@Parking Kft:
Nem is gondoltam harácsolásra! Komolyan!
Csak azt számolgattam, hogy ebből lehet, hogy semmi bevétel nem lesz, az meg nem elég a láncolajra, és a láncok és koszorúk 3.000 km-kénti cseréjére, stb.

Parking Kft 2010.09.17. 14:44:31

@1/3: Megírtam már, talán neked, hogy a 2. fázisú projektdokumentáció része egy intézkedési terv, amely erre a problémára keres választ. Ráadásul a rendszer bevezető kommunikációjának fontos eleme a tájékoztatás, amelyben kitérünk az általad említettekre is. Szóval tudjuk, hol lehet gond, s igyekszünk majd csökkeneteni annak az esélyét, hogy rázúduljon Budapestre a sok bizonytalan "bubizós" :)

Parking Kft 2010.09.17. 14:46:02

@Szputya: A főváros az EU felé vállalta az 5 éves fenntartást. Ha népszerű lesz a rendszer, akkor azért csak lesz olyan hirdető, aki inkább erre ad tíz, száz, akárhány milliót, ahelyett, hogy a BK, JR közben nyomja a reklám szpotot :)))

dedalon74 2010.09.17. 14:48:33

@Parking Kft:

Jó, ezt azért még szokni kell...:
én bubizok
te bubizol
ő bubizik
stb.

:)

Szputya 2010.09.17. 14:48:39

@Parking Kft:
Értem. Köszi.
Várom a bubikat. :)

kispista5 2010.09.17. 14:49:01

@Parking Kft: már megbocsáss én is szavaztam, még az is lehet, h a bubi névre, mert mind a negyvenezren csak a kevésbé rosszat választhattuk. a közbringa név feltehetően azért nem volt benne, mert biztosan nyer, és köznevetség tárgya lett volna eme szalagcím: közbringa lesz a neve a közbringa-hálózatnak
inkább nyeltétek volna le a békát egyszer, s hosszútávon élveztétek volna sikerét, nomen est omen

Szputya 2010.09.17. 14:51:56

@Parking Kft: Bízzunk benne, hogy a bubikon sokkal több emberhez jut el a reklám, mint az említettek közben. :P

Parking Kft 2010.09.17. 14:52:17

@kispista5: Jó neked, hogy a jövőbe látsz, én nem fogadtam volna, de most sem tenném, hogy aközbringa név nyert volna. A zsűri másként döntött. Remélem, a hosszú távú siker így is meglesz, évek múltán pedig rájössz, csak magadat húztad fel...

FDToth 2010.09.17. 14:57:12

@IrkaFirka: én nem bízom abban, hogy visszaviszik a kölcsönzők. szarrá lesz rongálva mindegyik. ez van.

toce 2010.09.17. 14:59:34

Kérünk Bubit Gazdagrétre...

bobbafet 2010.09.17. 15:00:46

kispista5: Mi f... van ezzel a közbringával? Lassulj már meg egy kicsit...

FDToth: te nem vagy kulturált, az biztos, mert különben tudnád, hogy kell helyesen leírni...

1/3 2010.09.17. 15:06:30

@Parking Kft:
köszi! Elolvastam, ( nem sokan fogják utánam csinálni )olyan szintű mint egy közepes diplomamunka. A kommunikációs költségtervet átnézve jót derültem.
Viel Glück!

tuner1 2010.09.17. 15:07:14

@Parking Kft:
Én is indultam a cégemmel ezen a névadáson. Gondoltam, hogy felnövünk a feladathoz és igyekszünk olyan neveket adni, amelyek érzékeltetik a komolyságát ennek a hálózatnak. Tévedtünk..úgy kellett volna ezt a névpályázatot kiírni, hogy vegyük viccesre és adjunk valami baromságot neki, azaz minél hülyébb a név annál jobb..én így vagyok ezzel a BuBi-val...kimondani könnyű, marketingelni se nehéz, de egy nagy nulla név..erre nem lehet "nemesi címet" kapni. Mert a BuBi a kártyában a felső-t jelenti..erre gondol majd mindenki..így félrecsúszik a dolog...mint a "tökmag", ami ugye nem mindig a töknek a magját jelenti..úgy gondolom, hogy a Geszti jelenléte sokat rontott ezen a dolgon, de lehet vitatkozni...BuBi....olyan "kicsinyes" semmi ez a név....én a VeloRent-et adtam, vagy a go2go-t...de egye meg a fene....

ex-dr. vuk 2010.09.17. 15:08:18

@IrkaFirka: Londonban bikeabout? sosem hallottam ezt a nevet, csak Barcleys Cycle Hire van kiirva mindenhova.

Transylvanianmixedgrill 2010.09.17. 15:08:34

Nem fogják ellopni a kerékpárokat? - Igyekszünk kifogni a tolvajokon, hogy ne tudják, és ne érje meg ellopni a kerékpárokat. Adminisztrációs, fizikai és elektronikai védelmet biztosítunk. Először is csak regisztrációval, vagy bankkártyás zárolással (kaució) tudják elvinni a bicajokat. Lesznek tehát adataink arról, aki kivette a kerékpárt. Másodszor az állomásokon kamera figyeli a bringákat. Lesznek tehát felvételeink is arról, aki kivette a kerékpárt. Harmadszor ezek egészen egyedi kerékpárok, amelyeknek egyetlen alkatrésze sem felhasználható más kerékpárokhoz. Negyedszer a dokkoló állomások zárjai szinte mindent kibírnak. Tesztelték. Egy teherautó sem bírta kitépni a helyéről a kerékpárt, az egész állomást szakította ki az aszfaltból. Ötödször a bringáknak megkülönböztető, feltűnő szín- és formaviláguk lesz, elég feltűnő ahhoz, hogy ne lehessen máshol kerekezni, vagy akár csak üzletelni velük. Mindenkinek felhívjuk majd a figyelmét arra, hogy csak a biztonságos dokkolóba tegye le a bringát, mert ha használat közben lopják el tőle, az rémisztően drága lesz. Könnyen kiszámítható, ha a legközelebbi állomás legföljebb 500 méterre van, akkor 250 méternél többet sosem szükséges gyalogolni, hogy biztonságban tudjam a biciklit…

Kis naívak. :) Gondolom a színesfémmaffia nem sokat fog lacafacázni, hogy pár ezer forintért felbéreljen homleszeket, cigókat, kínaiakat, akik aztán kamuregisztrációval veszik majd ki a bringákat a tárolóból.

Parking Kft 2010.09.17. 15:09:56

@F173: Ha a rendszer bejön, akkor bővítjük, méghozzá a második körben akár a Hungária körútig. Persze erre majd fedezet is kell, mert most ugye az EU bőkezűsége teszi lehetővé, hogy 74 állomás, 1000 bicaj és 13 négyzetkilométer legyen :)))

kispista5 2010.09.17. 15:11:40

közúton közlekedni közösségi köztulajdonú bringákkal, én is láttam Rómában és soha nem gondoltam (reméltem), hogy ez itthon is létrejöhet. De fogadok veled két kavicsban, hogy a közbringa név nemcsak most ismertebb, hanem a jövőben még többen fogják használni a közbringákkal együtt.

Parking Kft 2010.09.17. 15:12:52

@1/3: Az iskolában mondták mindig, ami görbül, az már jó, vagyis a közepes az dicséret... :)))

Parking Kft 2010.09.17. 15:14:26

@tuner1: Geszti Péter a közelünkben sem járt, nem tudom, honnan jött a neve.
A te javaslataid mind angol alapúak. A BuBi kicsit magyar, kicsit angol, mindenre jó. Szerintünk, meg majdnem 10 ezer szavazó szerint.

ex-dr. vuk 2010.09.17. 15:16:45

@tuner1: a VeloRent-tel szerintem az az elso baj, hogy nem magyar... Miert adjunk kulfoldiul nevet egy magyar bringaberlo cuccnak? Es akkor miert angolul? Mer nem urdu?
(ertem en, hogy a kulfoldiek, de egy nevet ha nem bonyolult - a bubi nem az - meg lehet tanulni barkinek)

Parking Kft 2010.09.17. 15:16:57

@kispista5: Nem tudom, mi lesz, de az biztos, hogy a BuBi könnyebben kommunikálható. Gondolj például majd a tájékoztató táblákra, térképekre, amelyeken egy jó lógó, a négy betű jobban mutat, mint a közbringa. De mielőtt azt hinnéd, hogy elfogultak lennénk, bármelyik javaslat futott volna be, mostantól mellette érvelünk. Így szavaztak közel 40 ezren, elfogadtuk, megyünk tovább, mostantól a bubit gondozzuk, neveljük, stb.

tuner1 2010.09.17. 15:20:10

@Parking Kft:
rendben, ebből a megközelítésből igazad van..a zsűri tagjait egy cikkből szedtem, hogy kikből áll a bírálóbizottság...megnézem mindjárt...

Tehát ezek szerint az angol, ami nemzetközi nyelv, szóba se jöhet..csak a magyar..okay..ha viszont angolt javasolhatnék, mert gondolom a Budapest Bicycle - így már BuBi jó lehet, csak ebből nem következik a "bércanga", inkább egy cégnév...de tudod mit, legyen igazatok, meghalt a király, éljen a király!

Legyen BuBi...éljen!....remélem ki tudja mondani egy szingaléz is...

dedalon74 2010.09.17. 15:21:37

@Transylvanianmixedgrill:
Ezért kérdeztem rá a regisztrációra.
Ha banki adatokat is akarnak kezelni, lesz ott más baj is.

Bartoki 2010.09.17. 15:23:22

Így kell ezt! :)

A nép szavazzon valami lényegtelen részletkérdésről - pl. milyen színű legyen - a fontos dolgokat (miért 1 millió Ft/bringa a költség) majd mi tudjuk, nem kell nekik abba beleszólni. :)

Ez volt a Combino, az új 2-es és 4-es metrókocsik esetén is, kíváncsi vagyok hányszor lehet még ezt elsütni? :)

tuner1 2010.09.17. 15:23:24

Ha javasolhatnám.:

A BuBi legyen egy "tekerő kártyafelső" lap :o)

georg 48 2010.09.17. 15:25:33

Most már kezd nagyon megtelni a staneclim a buzeráns bringásokkal.
Mikor lesz már vége ennek a baromságnak,

Transylvanianmixedgrill 2010.09.17. 15:26:25

@dedalon74: Én speciel inkább gyalogolok, minthogy bárkinek bármilyen banki adatomat megadjam a neten.

1/3 2010.09.17. 15:29:26

@Parking Kft:
"
Az iskolában mondták mindig, ami görbül, az már jó, vagyis a közepes az dicséret... :)))"

Tévedsz!
Rossz iskolába jártál!
Pont ezt a hozzáállást utálom és kritizálom!

Ráadásul egy cég nevében kommunikálsz ilyet?

Parking Kft 2010.09.17. 15:34:02

@Bartoki: Tájékozatlan vagy, kár elsőre minden mögött a mutyit sejteni. Ha alaposabban utánanéztél volna, tudhatnád, hogy a nettó 1,06 milliárdos projekt költséget nem a biciklik számával kell elosztani, hiszen az ezer kerékpár mellé telepíteni kell 74 gyűjtőállomást, kamerástul, vas szerkezetestül, áramellátással, ki kell építeni az informatikai hálózatot, mindezekhez járulnak előkészítési tervek költségei, a megvalósíthatósági tanulmányok, jogi költségek, a szállítójárművek, de ebbe a sok pénzbe belefér a műhely kialakítása, a bevezetés teljes kommunikációja. Közel egy év kiadásai! Értjük mi, hogy gyanakvó mindenki, de azért egy kis megelőlegezett bizalom járhat, legalábbis ennyit kérünk. A névpályázat költsége minimális volt, magunk szerveztük, a Fővárosi Önkormányzat épületében tartottuk, ahol ingyen volt a terem, a hangosítás. E-mailben küldtük ki a meghívókat, a tájékoztató anyagokat, ezeket mi írtuk, nem fizettünk érte egyetlen ügynökségnek sem. Október végén kiírjuk a magy közbeszerzési eljárást, figfyelünk arra, mire költjük az EU 900 és Budapest nettó 160 millióját.

Parking Kft 2010.09.17. 15:38:34

@1/3: Láttad a végén a kettős pontot és a három zárójelet? Vagy láttad, de nem érted...
Amúgy szerinted közepes diplomamunka, szerintünk egy alapos, jeles mű.
Gondolom te úgy érzed, hogy te jobbat készítettél volna, de sajnos a közbeszerzésen nem vettél részt, alvállalkozóként sem vontak be, ezt őszintén sajnáljuk, hiszen mindig lehet jobbat készíteni valaminél.

ex-dr. vuk 2010.09.17. 15:42:54

@tuner1: mitol is "felso"? Tudtommal bubinak a "J"-vel jelzett lapot mondjuk a franciakartyaban. Magyarkartyaban a felsot azt filkonak mondjuk inkabb :)

exseven 2010.09.17. 15:43:27

@georg 48: Neked már csak akkor, ha kiköltözöl Odesszába, de ott is talán csak 5-10 évet húzhatsz le a bringamentes dugóban. New York már elesett, sorba csinálják a bringasávokat, Los Angelesben esetleg még van lehetőséged sokáig élvezni a városi autópályákat. Javaslom még Moszkvát, ott a járdán is bevett szokás autózni. De őszintén szólva nem tudom, van-e még olyan város, ami nem bringásodik. Talán próbáld ki te is.

kispista5 2010.09.17. 15:44:00

bubi a közbringa olyan, mint dombo az elefánt

dedalon74 2010.09.17. 15:48:58

@Parking Kft:
Szerintem ne itt kezdj el a szarkazmus eszközeivel ráhatni a kommentelőkre, mert visszaüthet.
Sajnos(!) az eddigi budapesti közszolgáltatók nem jártak elő jó példával, kivétel nélkül korrupciós ügyekbe fulladtak, így nehéz bizalmat szavazni egy olyan projektnek, ahol sokszázmilliós EU-s pénz is megjelenik.

tuner1 2010.09.17. 15:49:02

@vuk_:
igazad van, ez a römi kártyában van
de mindig ráfogtuk arra a hülye magyar felsőre is ezt:o)

persze az nem felső igazában

tuner1 2010.09.17. 15:51:20

Nem akartam kicikizni a BuBi-t, de ez olyan gyerekes lett, hogy ezért van..mindenből olyan "celebes" szart csinálunk, ami nívón aluli

kvadrillio 2010.09.17. 16:03:47

Hmmm....nagyon jó ötlet !
Itt annyi csóró van, hogy egy pillanat alatt lába kel mindnek !!! :O)

Iron 2010.09.17. 16:06:42

@kispista5:

neked tulképpen mi a fasz bajod van? nem áll föl vagy kirúgtak vagy mi? hagyd már abba ezt az idegesítő nyervákolást bakker!

Iron 2010.09.17. 16:07:57

@tuner1:

ez meg a másik hisztigép a modoros ánglius ötlettelen szarjaival...

kispista5 2010.09.17. 16:09:31

@Iron: ahányszor ránézek a böngésző címsorára, látom, hogy ez a téma itt.
bubi lesz a belvárosi közbringahálózat neve
asszem még nem voltam off

bobbafet 2010.09.17. 16:11:18

tuner1: neked céged van?

tyberius 2010.09.17. 16:12:24

@tuner1: Szerinted gyerekes, szerintem tök jó... ízlések és pofonok, de az eredeti blogbejegyzésben is elég sokan javasolták a bubit, ezért már az elejétől fogva ezt tekintettem favoritnak. Ha az embereknek tetszik, terjedni fog a köznyelvben is. Az általad javasolt "go2go" valsz nem terjedne annyira.
Az angolos vs. magyaros kommentjeidre azt mondom, hogy látva az angolos hangzású termék- és cégnevek nyakló nélküli térhódítását, rengetegen gondolják úgy, hogy ami magyaros, az "gyerekes", ami angolos, az "menő". Ami szomorú, nem vagyok valami nagy nacionalista, de ennél azért jobban kellene vigyázni a nyelvünkre. "Idegen nyelvet tudni szép, a hazait pedig lehetségig művelni kötelesség."
Jogos igény, hogy egy ilyen, példaértékűnek tekinthető projekt legalább ennyire legyen egyedi, "magyaros". A franciákról érdemes példát venni, ők biztos, hogy nem fogadtak volna el holmi angol szavakat tartalmazó nevet (ők azok, akik a byte-ot is átnevezték octetre, az e-mailt meg courrielre), a Vélib viszont bárki által könnyen kiejthető, mégis franciás. Szerintem nekünk semmi szégyenkezni valónk nem lesz a Bubival.

bobbafet 2010.09.17. 16:16:35

tuner1 és kispista5 for president... a híres magyar ész és találékonység képviselői. Ne sírjatok, hogy nem nyertetek, írjatok címet, és küldök neketek egy biciklit!

Parking Kft 2010.09.17. 16:17:06

@dedalon74: Oké, szarkazmus ügyben (esetleg) igazad van, de azért az talán mégis csak túlzás, hogy más cégek, más emberek bűneit rajtunk verik el, kvázi előre minket csalóznak le. Emberi vitát szívesen, oktondi fikázást mégse... És ezt nehogy magadra vedd, nem neked szántuk, csak te talán megérted, miért próbálunk előre már itt a neten is megjelenni, kommentelni. Mielőtt még elterjed, hogy egy bringa=1 millió, meg a Geszti találta ki a nevet és így tovább. Szerintünk némi irónia belefér, de ha szerinted túlzás, akkor reset, tőled elfogadjuk

kispista5 2010.09.17. 16:18:26

metál és déhá rajongó vagy @Iron? fogod közlekedésre használni a közbringát, avagy fogsz-e bubizni?

kispista5 2010.09.17. 16:19:15

@bobbafet: a közbringa nevet nem én találtam ki, van bringám, köszi

F173 2010.09.17. 16:57:28

@Parking Kft: Remélem néhány politikus is fog BuBizni, de nem csak a kameráknak, hanem a hétköznapokban is!

Lenne még egy gyakorlati kérdésem. Normál használat közben keletkezett keletkezett kárért (baleset, kátyú, defekt és stb.) ki fog felelni. A bérlő vagy a Parking Kft. Magyarán, ha nyolcasba hajtott kerékkel viszem vissza a BuBi-t számíthatok- e büntetésre?

Iron 2010.09.17. 17:01:39

@kispista5:
fogok hát, ha Pesten leszek (szegedi vagyok), nagy királyságnak tűnik (idehaza kizárólag bicajozok)

csípem a metált :D

és veled ellentétben tetszik a BuBi név is (pedig nem szavaztam meg ilyesmi, csak most tudtam meg a dolgot), Tyberius jól összefoglalta a lényeget

Rókabilly 2010.09.17. 17:02:05

Vajon meddig tart Parking Kft munkaideje?

-)))

Rbilly

Parking Kft 2010.09.17. 17:21:57

@F173: Lesz biztosítás a kerékpárokra, lesznek úgynevezett mobil szerelők, akik (minő csoda) bicajjal kirobognak és megpróbálják helyrerakni a lerobbant cangákat, ha meg nem megy, akkor a szerelő műhelybe viszi a két szállítójármű. Szóval lehet strapálni, de persze lesz egy határ, amikor a felhasználónak kell vállalnia az okozott kárért a felelősséget, ezt a szerződés rögzíti majd, egyelőre bőszen dolgoznak a jogászok a részleteken, de a cél nem az, hogy egy vétlen felhasználót bárki lehúzzon, először megpróbáljuk meggyógyítani a beteg bringát, aztán fordulhatunk a biztosítóhoz, s persze a végén be lehet nyújtani akár a számlát annak is, aki vandálkodott... :)))

Sicc 2010.09.17. 17:30:56

Kár, hogy nem LÓVÉ lett a neve. Jobban passzolna hozzá.

nemecsekerno_007 2010.09.17. 17:40:08

@szbazs:

vazze, ténlyeg :)))))

egyébként a zimbabvei és egyelnítöi-guineia embereknek is tetszik majd :))))

talán a japánoknak is tetszik majd :)))
www.youtube.com/watch?v=9O4eWfFgTG8

nemecsekerno_007 2010.09.17. 17:43:48

@tyberius:

szerintem nagyon zsír a BUBI, könnyedséget, természetességet sugall. Budapest Bike. zsííír :)

Ha Pesten járok, tuti ezt fogom használni. Én nem értem, hogy miért nem lehet még ehhez hasonló jó ötletet megcsinálni a fövárosban. Hely sok van, ember sok van. :)

nemecsekerno_007 2010.09.17. 17:45:24

Egyébként szlengben ezt dobta ki a keresô.
(annyira nem vagyok otthon az angol szlegnben)

www.urbandictionary.com/define.php?term=bubi

F173 2010.09.17. 17:47:09

@Parking Kft: "17 óra 28 percig :))) "

Akkor a hétfői napra lenne még egy kérdésem. A BuBi budai terjedésének nagy akadálya a domborzati viszonyok. Elképzelhető, hogy valaha azon a részen elektromos bringákat lehet majd bérelni? Pesten is biztos lenne rá igény egy pár öltönyös részéről, aki nem akar megizzadni.

georg 48 2010.09.17. 18:02:17

@exseven:
Próbálja a bánatos szentszar! Velem legalábbis sikerült úgy meggyűlöltetni a bringásokat, hogy élére állok egy bringairtó mozgalomnak.

nemecsekerno_007 2010.09.17. 18:04:23

@georg 48:

gratulálok! :( akarsz róla beszélni?

nemecsekerno_007 2010.09.17. 18:10:48

@georg 48:

gratulálok! :( akarsz róla beszélni?

teisfiambluetooth 2010.09.17. 18:11:36

Felvilágosításért esedezek.

Ha jól értem "A" pontban a tárolóból kiveszek egy bicajt és elkarikázok "B" pontban lévő lévő tárolóig, ahova beteszem. Feltételezem, hogy korlátozott számú "dokkoló" hely van a tárolókban.
Mi van akkor, ha "B" pontban lévő tároló megtelt, fullon van és nem tudom hova letenni a bringát? Akkor mi a fenét csinálok, mert mondjuk moziba mennék a környéken, vagy munkába vagy akármi, ahova nem vihetem magammal a bicajt? Ott kell álljak míg valaki el nem akar vinni egyet? Ezt a részét nem igazán értem. Gondolom a rendszer úgy van kitalálva, hogy csak úgy valahova letámasztva nem lehet otthagyni, hanem tárolótól tárolóig kell kölcsönözni.

Lehet nevetni, ha hülyeség amit kérdezek, de nem vagyok képben.

IrkaFirka 2010.09.17. 19:20:34

@Szputya: Szerinted a benzinkutak azért vannak 10 km-ként, mert nem lehet messzebb menni autóval? Remélem érted a párhuzamot: nem kell megállj a következő állomásnál!

@FDToth: Rongálással kapcsolatban lásd: lásd "Transylvanianmixedgrill 2010.09.17. 15:08:34" írását.

@vuk_: Nem én írtam a cikket, idéztem! Valószínűleg tulaj váltás volt az elmúlt 3 évben. Kérdezd a cikk íróit!
J: Bubi ügyben egyetértek.
Látom más is javasolta a kártyalap logóként használását. :)

@Parking Kft: Nehéz dolgod van/lesz. Mert itt ha valami piros-fehér-zöld, akkor abba is van aki belekössön. Én szurkolok nektek és csak annyit kérek: próbáljátok meg tartani a határidőt, azaz ugyan a kommunikáció is fontos, de az majd ráér akkor is, amikor már minden anyagi és szoftveres dolog sínen van! Hajrá!

IrkaFirka 2010.09.17. 19:24:25

@teisfiambluetooth: A kérdés jogos. Azt vedd figyelembe, hogy kb. 500 m-ként lesz dokkoló állomás. Az egyik helyen csak van üres hely.
Ha most azt mondod, hogy de az messze van, akkor: autóval sem mindig tud az ember a bolt bejáratától 2 m-re parkolni (bár van akinek mindig sikerül...), másrészt eleve akkor használod a biciklit, ha messzebről jössz, azaz további 500 m már nem számít.
Gyakoribb gond, hogy NINCS bicikli az állomáson. Na erről szól a Park Kft logisztikai feladatainak egyik része, az elosztás/újratöltés.

hajtipajti 2010.09.17. 19:41:19

@tuner1: én kifejezetten örülök, hogy nem külföldiül lett elnevezve.

kory.famoso 2010.09.17. 20:07:05

A valóságban ez kb. úgy néz majd ki, hogy pár hónap alatt széplopják, szétverik, minden mozdíthatót letörnek róla, pénz nem lesz az állandó karbantartásra. A másik probléma az lesz, hogy rendszeresen lehugyozzák majd a kutyák, így biztosítva majd a kellemes illatot a bringázáshoz. Lesz ez, meg jó lesz, csak olyan jellegzetesen hazai lesz.

kory.famoso 2010.09.17. 20:13:35

Ja és igen majd a kamerák és a megkülönböztető szín, meg a JOGÁSZOK nagy ötletei egészen biztosan megelőznek majd mindenféle rongálást, ahogy ezt városszerte is lehet látni, mint ahogy a kutya utcára szaratását és a termék otthagyását is sikeresen leküzdötték már stb.

georg 48 2010.09.17. 20:13:40

@nemecsekerno_007:
Erről a baromságról nincs mit beszélni.
Degeneráltak és olyanok, akiket a végtelenségig lehet hülyíteni, mindíg lesznek.
Ezzel le is zártam.

tuner1 2010.09.17. 20:20:36

@hajtipajti: akkor hajrá magyar BuBi...megyünk egyet BuBi-val??:)...hozz egy BuBi-t!!....szokni kell, de meg lehet....legyen igazad

tuner1 2010.09.17. 20:27:55

tyberius 2010.09.17. 16:12:24

Igazad van, ami új, azt mindig kapásból lefikázzuk, mert mi ilyenek vagyunk magyarok...a BuBi-ra fenttartom a kártyalap ötletemet...egyébként egy jó logóval tényleg jó....a BuBi...és akár még Saigon is lehetünk, vagy Shanghai..bicikliben..mert lehet, hogy divatba jönnek majd, mint az én elektromos autóim...ja..ez egy másik történet

tuner1 2010.09.17. 20:35:32

A 7 fős zsűri tagja az elkötelezett kerékpáros, tévés műsorvezető Till Attila. A TV2 sztárja mellett a testület tagja a Kerékpáros Magyarország Szövetsége elnöke, Szikora Linda, a Magyar Kerékpárosklub vezetője, László János, a Critical Mass lelke, Kürti Gábor, a blikk.hu főszerkesztője, Komáromi Gergely, valamint a Parking Kft. ügyvezetője, Gyarmati Zoltán és a projekt vezetője, Kramer Péter.

Összekevertem, nem Gesztire, hanem Tyll-re gondoltam..korábban

Hargita Nándor · http://sliceandsmile.blog.hu 2010.09.17. 20:41:37

@előlény: téged gyakran hugyoznak vagy szarnak le kutyák? mi bajod van velük? :)

sokkal nagyobb és büdösebb városokban (hello párizs) működik ez a rendszer, teljesen jó.

indulás előtt ellenőrzöd a gumit, féket, hajtást és már mehetsz is, nincs ennél egyszerűbb.

Hargita Nándor · http://sliceandsmile.blog.hu 2010.09.17. 20:43:13

@georg 48: te meg ne olvass bringás blogot, van autós/vasutas biztos van repülős is.

a nagy levin 2010.09.17. 21:03:31

angolosan "bübáj" - bűbájos név. A BuBi szerintem nem rossz.

világmegváltó 2010.09.17. 22:31:59

@Parking Kft: Honnan lehet megtudni kinek, melyik/mikori beküldése nyert, én is beküldtem ezt a nevet.

ex-dr. vuk 2010.09.18. 01:43:46

@IrkaFirka: elmult 3 evben? Londonban iden julius 30-a ota van berbicaj :)

Sixx! Anyádat is nyuggernek hívod? · http://orbanfan.blog.hu 2010.09.18. 07:28:35

@georg 48: kb. amikor végre jól megérdemelt sírodban fogsz nyugodni... :)

Sixx! Anyádat is nyuggernek hívod? · http://orbanfan.blog.hu 2010.09.18. 07:31:13

Azért kíváncsi leszek, hogy
a) egyáltalán elindul-e vagy valakik most jól megszedik magukat a projekten azt valami ürüggyel törlik az egészet?
b) meddig és mennyire lesznek karbantartva a biciklik? Bécsben két éve rengeteg bérbiciklit láttam ilyen dokkolókban, amikor pár hete megint ott jártunk, összesen kettőt egyetlen parkolóban. Érdekes... :(

Sixx! Anyádat is nyuggernek hívod? · http://orbanfan.blog.hu 2010.09.18. 07:36:34

@dedalon74: ha ikes ige, akkor nem bubizom az egyesszám első személy? ;)

FDToth 2010.09.18. 08:40:24

@bobbafet: minden fórumban megcsinálom ezt: leírok egy szót hibásan és kíváncsi vagyok arra, hogy kik azok a primitív emberek, akik nem a mondanivalót nézik, hanem a helyesírási hibákat. Grat neked, hála istennek kevesen vagytok...

Sixx! Anyádat is nyuggernek hívod? · http://orbanfan.blog.hu 2010.09.18. 09:55:38

@FDToth: olvasva a két hozzászólásodat... nem vagy te abban a helyzetben, hogy másokat primitívnek nevezz.

Húzzunk bele! 2010.09.18. 11:41:26

@Parking Kft: Azt szeretném kérdezni, hogy ha beválik a rendszer (mit tartanátok sikernek?)
mikorra bővítitek, 1-2 netán 3 évre rá. Az igazság az, hogy épp nem esünk bele a 13km2be és így nagyon használni se fogjuk, max csak kipróbálni. De ha bővítik a 3. variációra, ami a Hungáriáig elnyúlik, akkor az frankó volna.

Húzzunk bele! 2010.09.18. 11:43:47

@hajtipajti: Én is örülök, hogy magyar nevet kapott.

IrkaFirka 2010.09.18. 13:53:14

@vuk_: Értsd már meg, nem én írtam a cikket!
A Barcleys Cycle Hire még csak idéntől van tudom, de volt már korábban is kerékpár bérlési rendszer, ami nem dokkoló állomással működött. Ezt nevezték BikeAbout-nak. A cikkíró (!) szerint.
Engem viszont a továbbiakban nem érdekel és egyébként is ismétlem: én idéztem valakit. Bocs, hogy nem volt jó a cikk.
Have a nice stay in London!

Bartoki 2010.09.18. 14:53:29

@Parking Kft: "Ha alaposabban utánanéztél volna, tudhatnád, hogy a nettó 1,06 milliárdos projekt költséget nem a biciklik számával kell elosztani"

Ha a fajlagos költségre vagyok kíváncsi, akkor ugyan mivel kellene elosztani?

"hiszen az ezer kerékpár mellé telepíteni kell 74 gyűjtőállomást, kamerástul, vas szerkezetestül, áramellátással, ki kell építeni az informatikai hálózatot, mindezekhez járulnak előkészítési tervek költségei, a megvalósíthatósági tanulmányok, jogi költségek, a szállítójárművek, de ebbe a sok pénzbe belefér a műhely kialakítása, a bevezetés teljes kommunikációja."

Vagyis egy jó kis állami projekt a tűzhöz közel állóknak - ezt a sok overheadet miért én fizessem állami/EU-s pénzből?

Nem értem hogy miért érdemes erre a projektre 10x annyit áldozni, mintha mindenki venne magának egy 100e Ft-os biciklit plusz egy 10e Ft-os láncot?

A helyieknek ez sokkal olcsóbb a beruházási költséget nézve, és az valsz. az üzemeltetésben is - pl. a saját bringát nem amortizálom le lépcsőn rodeózással.

Az idelátogató turisták igényei meg sima, "hagyományos" biciklibérléssel is kezelhetőek lennének - a néhány legforgalmasabb helyen kellene 8-24 nyitvatartású, biorobotos kölcsönző, és kész.

Ebből a pénzből inkább bringaparkoló(ház) épülhetne pl. a Nyugati környékére, hogy az oda vonattal bejáró napi 70e embernek legalább egy része ott helyben fel tudja venni a SAJÁT bringáját.

FDToth 2010.09.18. 16:33:13

@Sixx! Anyádat is nyuggernek hívod?: igazad van. a remény hal meg utoljára. pusszancs:)

F173 2010.09.18. 18:38:07

@Bartoki: "Nem értem hogy miért érdemes erre a projektre 10x annyit áldozni, mintha mindenki venne magának egy 100e Ft-os biciklit plusz egy 10e Ft-os láncot?"

A BuBit nem egy ember fogja használni per/nap, hanem 10-20 ember/bringa/nap, így az egy bringa rendelkezésre állás költsége 5-10 000/ft/fő, ami már sokkal olcsóbb, mintha mindenkinek lenne saját bringája. Arról nem is beszélve, hogy a Bubi sokkal rugalmasabb és akkor is rendelkezésedre áll, amikor nincs saját bringád.. Pl. esik az eső, ezért BKV-zol, de már hazafelé süt a nap és BuBi-zol, vagy egy külvárosból autóval vagy BKV-val ingázó, délben szeretne elmenni színházjegyet venni, vagy találkozni valakivel a belvárosban és ezért BuBi-zik. Az is nagy előny, hogy nem kell rettegni, hogy ellopják a saját bringádat!

tyberius 2010.09.18. 21:35:52

@F173: Egyetértek. A CM-en megjelenő tízezrek is azt mutatják, nem bicikliből és biciklisből van hiány, hanem lehetőségből, hogy ezek az emberek kipróbálják a mindennapokban is a használatát, anélkül, hogy azon aggódnának, hogy hol tudják lezárni, meg fogják-e bírni a napi tíz kilométereket, amiket eddig autóval vagy BKV-val tettek meg. Sok embert ismerek, akik nem bringáznak a városban, de érdekli őket a projekt, és valsz kipróbálják majd, ha ott áll a sok bubi az utcán.

Ami a fajlagos költséget, megtérülést stb. illeti, ez egy pilot projekt, Magyarországon az első. Ha a rendszer képes lesz hirdetésekből eltartani magát, akkor mindenképp megéri, és az EU is szívesebben ad majd pénzt ilyesmire máshol. Ha nem, akkor is megtérülhet az externáliákból (egészségesebb életmód, mobilisabb lakosság -> több GDP, kevesebb eü. kiadás). Ez olyan, mint a BKV - aki nem jár vele, az is fizeti az adójából, de megéri, hogy "mozgásba hozzuk a várost" - remélhetőleg ezt fogja tenni a Bubi is :)

Ettől függetlenül Bartoki ötlete a bringaparkolókról (egyfajta fordított P+R-ként) is jó... de most az EU erre adott pénzt, erre költjük el, ha sikeres lesz, sztem biztosan lesz forrás egyéb bringabarát projektekre. Persze sztem még mindig egy jó bringasáv/bringaúthálózat az, ami leginkább megkönnyítené a közlekedők dolgát (nemcsak a bringásokét).

9mmPara 2010.09.19. 20:18:44

@F173: No és azokról nem is beszélve, mint jómagam, akik távol élnek a főfalutól, de néha dolguk van ott. Ha beindul a bubi, nem leszek kocsihoz kötve, hanem nyugodtan mehetek busszal vagy vonattal, tudván, hogy lesz helyben egyéni közlekedési eszközöm.

Húzzunk bele! 2010.09.20. 06:45:19

@9mmPara: Nekem is így van, bár a tervezett területen kívül lakom, de ha van bent dolog, akkor még használni is tudom. és nem kell BeKaVarni.

standup 2010.09.20. 07:23:14

TALÁLT VÁZ!!

Találtam egy szürke, alumínium biciklivázat, rajta Critical Mass-os matricákkal. A két oldalán EVIL felirat van, filccel ráírva és szaggatott vonallal összekötve.
Az elején van egy rajzocska. Ha valakinek hiányzik a fent leírt váz (lehet, hogy csak feleslegessé vált, de lopott vagy elvesztett is lehet, nem tudom), akkor a rajz leírásával igazolhatja, hogy ő a tényleges tulajdonos.
A vázat a VI. kerületben találtam.

Bartoki 2010.09.20. 10:54:00

@F173: "A BuBit nem egy ember fogja használni per/nap, hanem 10-20 ember/bringa/nap, így az egy bringa rendelkezésre állás költsége 5-10 000/ft/fő"

Csakhogy mivel az 1 bringára vetített költség kb. 1 millió Ft, ezért napi 10-20 használat esetén is még mindig 100e-50e Ft az egy felhasználóra jutó költség. Ilyen erővel saját bicajod lehetne - mindjárt a ház előtt, és nem valahol messze, és "talán van még szabadon" alapon.

"Az is nagy előny, hogy nem kell rettegni, hogy ellopják a saját bringádat!"

Cserébe retteghetsz azon, hogy mi lesz ha a nálad lévő kisszériás, ezért több százezer Ft-os bér-bringát lopják el. :)

A lopást enélkül is meg lehetne oldani: rendszám (vázszám?) regisztráció és a szinesfém-felvásárlók átvilágítása.

Bartoki 2010.09.20. 11:00:28

@tyberius: "Ha nem, akkor is megtérülhet az externáliákból (egészségesebb életmód, mobilisabb lakosság -> több GDP, kevesebb eü. kiadás)"

Ugyanekkora költséggel a legócskább BKV-buszok felét fel lehetne szerelni részecskeszűrővel. A komfortérzeten túl talán még a tüdőrákosok száma is csökkenne.

Azt hiszem nem kérdés hogy melyik térülne meg hamarabb az externáliákból...

tyberius 2010.09.21. 08:30:14

"Csakhogy mivel az 1 bringára vetített költség kb. 1 millió Ft, ezért napi 10-20 használat esetén is még mindig 100e-50e Ft az egy felhasználóra jutó költség."

Viszont nem mindig ugyanaz a 10-20e ember fogja használni. Tudod, megosztott eszköz... Plusz amit már sokszor elmondtunk, ezt nem csak oda-vissza lehet használni, meg nem Neked kell szervizbe vinni, fizetni a karbantartását stb.

A négyes metró a Te számításod alapján 1 millió forintba kerül /fő, akkor jobban járunk, ha veszünk 500000 használt autót, és szétosztjuk a lakosság között?

"Cserébe retteghetsz azon, hogy mi lesz ha a nálad lévő kisszériás, ezért több százezer Ft-os bér-bringát lopják el. :)"

Mármint úgy érted, hogy két bubiállomás között, effektíve menet közben kilopják alólad? Az tényleg gyakran megtörténik :)

"Ugyanekkora költséggel a legócskább BKV-buszok felét fel lehetne szerelni részecskeszűrővel. A komfortérzeten túl talán még a tüdőrákosok száma is csökkenne."

Ja, így a Budapesten közlekedő több ezer öreg, kehes dízeles haszongépjárműből (némelyikről ordít, hogy úgy kapott műszakit/zöldkártyát, hogy vizsgahelyet kívülről se látott) talán néhány száznak csökkenne a kibocsátása. Ejha!

"Azt hiszem nem kérdés hogy melyik térülne meg hamarabb az externáliákból..."
Szerintem meg az. De mivel egyikünk se tudja bizonyítani vélt igazát, ezért én inkább csak örülök, hogy erre adott pénzt az EU.

Bartoki 2010.09.21. 13:57:26

@tyberius: "Plusz amit már sokszor elmondtunk, ezt nem csak oda-vissza lehet használni, meg nem Neked kell szervizbe vinni, fizetni a karbantartását stb."

Ezek kétségtelenül előnyök - egyedül az a jó kérdés, hogy ezt kell-e 90% állami támogatással támogatni. Mert ha a használóknak kellene megfizetni ezt, akkor mindjárt nem lenne olyan vonzó. :)

"A négyes metró a Te számításod alapján 1 millió forintba kerül /fő, akkor jobban járunk, ha veszünk 500000 használt autót, és szétosztjuk a lakosság között?"

A négyes metró használónként 2.5 millióba kerül (500-600 milliárd Ft, 300e használó). Azt sem akarnák annyian, ha nekik kellene fizetni a számlát. :)

Így, hogy állami pénzből meglesz, a leendő használók "szemet hunynak" az irtózatos pazarlás felett, mert úgy gondolják hogy még így is jobban járnak, mert a "közösből" a saját kis közösségük kihasít egy kicsit többet. 89 előtt is ez volt a gondolkodásmód, Kádár ma is velünk él. :(

Nagyon jó hogy felhoztad példának, mert a két projekt ilyen szempontból rokon.

"Mármint úgy érted, hogy két bubiállomás között, effektíve menet közben kilopják alólad? Az tényleg gyakran megtörténik :)"

Akkor talán nem, de ha leteszed valahol, akkor igen.

"Ja, így a Budapesten közlekedő több ezer öreg, kehes dízeles haszongépjárműből (némelyikről ordít, hogy úgy kapott műszakit/zöldkártyát, hogy vizsgahelyet kívülről se látott) talán néhány száznak csökkenne a kibocsátása. Ejha!"

A BKV az egyik legnagyobb kibocsátó (és útromboló). Tőlem a többi füstölőt is betilthatják (mobil mérőállomások), én nem ellenzem.

A több ezer kehes dízel haszonjárműre van valami statisztika, vagy ez csak egy légből kapott szám? Csak mert a 3.5 tonnánál nehezebb járművek eleve be sem járhatnak a városba, csak útvonalengedéllyel...

Más kérdés hogy szerintem a dízelt komplett kerülni kellene - főleg a városban, de lehet hogy lakott területen kívül is, mert még az autópályán is beszívják az utána jövők. Ez csak valami hülye európai szokás - a kőolaj nehezebb (olcsóbb?) részeit próbáljuk meg így hasznosítani, és néhány gyártónak biztosítunk szabadalmakkal védett biztos piacot. A zemberek meg haljanak meg. :(

""Azt hiszem nem kérdés hogy melyik térülne meg hamarabb az externáliákból...""

"Szerintem meg az. De mivel egyikünk se tudja bizonyítani vélt igazát, ezért én inkább csak örülök, hogy erre adott pénzt az EU."

1000 biciklin átlagosan jó ha 500 ember egyidejű BKV-zását váltja ki - akiknek nagy része lehet hogy villamossal vagy gyalog ment volna, hiszen a belvárosról van szó.

Az 500 jólevegősített busz meg átlagosan 20000 utas utazását teszi korommentesebbé.

Nem is egy, hanem legalább két nagyságrend a különbség. :)

Bartoki 2010.09.21. 13:58:27

"A négyes metró használónként 2.5 millióba kerül"

Akarommondani 2 millióba (ha nem emelkedik tovább az ára :).

Zacc 2011.05.02. 23:17:20

Tudtok valamit a BuBiról? Idén nyárra be volt ígérve, munkálatokat (vagy munka előkészületet) pedig sehol sem látni... úgy látom ez is egy újabb 4-es metró, sose lesz kész :((