Friss topikok

Címkék

afrika (4) alkohol (11) andrássy (3) armstrong (4) ausztrália (6) autómentes (24) autós biciklis ellentét (3) baleset (35) bam (4) bérbicikli (30) bicikli (18) biciklibulvár (6) bicikliparkoló (8) biciklis futár (9) bicikliút (134) bírság (10) biztonság (54) biztosítás (5) bkk (8) bkv (9) bringázz a munkába (4) bubi (14) buda (3) budapest (79) buszsáv (3) cannondale (4) critical mass (50) dánia (3) demonstráció (5) design (31) divat (8) downhill (8) dr kerékagy (5) egyesült államok (4) emelés (3) empamo (6) energia (3) energia bringa (5) építkezés (4) extrém kerékpár (3) e bike (5) felmérés (6) film (6) fotó (4) futár (3) gkm (4) google (4) gyerek (3) hátizsák (3) herebántalom (5) hibrid (4) híd (10) infrastruktúra (6) járda (3) kampány (4) képzőművészet (7) kerékagy (3) kerékpár (15) kerékpárbarát (3) kerékpárosklub (5) kerékpársztráda (6) kerékpártároló (3) kerékpárút (3) kína (3) kiskörút (7) kocsma (6) koppenhága (4) közbicikli (3) közbringa (3) közlekedés (4) kresz (17) kvvm (3) lakat (5) lámpa (4) levegő (7) london (15) lopás (16) magyar kerékpárosklub (3) margit híd (25) maszk (3) máv (7) mkk (3) mtb (3) nagy-britannia (3) new york (9) nyereg (7) obama (4) önkormányzat (21) orfk (4) párizs (7) parkolás (4) parlament (4) rakpart (3) regisztráció (3) rendőr (35) schwinn csepel (3) sisak (14) statisztika (3) szeged (3) szerviz (3) szex (5) sztrájk (8) tábla (4) tél (10) térkép (5) tolvaj (5) túrázás (8) urbánus (39) városi biciklizés (44) verseny (3) videó (12) világítás (6) víz (4) vonat (4) zene (5) Címkefelhő

Nem volt látomás a hókotró a bicikliúton

2010.01.19. 15:58 - lumina

Kellemes meglepetés ért reggel, az Árpád hídi bicikliúton egy kisméretű hókotrót láttam. Esküszöm. Annyira meglepődtem, hogy felhívtam a Fővárosi Közterület-fenntartót (FKF), mondják ki ők is, győzzenek meg, hogy nem látomás volt.

Az utóbbi havas hetekben a külföldi biciklis blogok olvasgatásakor rendre beleszaladtam olyan bejegyzésekbe, amik a téli biciklizés lehetőségeinek megteremtéséről szóltak. Eszembe se jutott, hogy Budapesten is van ilyen, hogy kisebb hókotrók vásárlására, alkalmazására egyáltalán gondol valaki. Logikusan abból indultam ki, hogy ha leszakad az ég, sok a hó, a bicikliutak takarítása, bármennyire is szeretnénk, nem élvez prioritást. Persze élvezhetne, különösen BKV-sztrájk idején, de az alapelvárások között ez mégse szerepel.

Persze vannak olyan szakaszok, amiket rendesen takarítanak, de ezek egy része házak előtt van, így ez az ingatlantulajdonos feladata.

hokot
Hókotrás Koppenhágában

Az FKF jó hírrel szolgált, nem látomás volt: Budapesten hat kisméretű hókotró végzi az utak takarítását, a flotta ISEKI kistraktorokból áll, amikre télen ekét és szóró tartályt szerelnek. Horváth László, helyettes szóvivő arról tájékoztatott, hogy takarítják a fővárosi kerékpárutak többségét, a hómentesítést a városközponttól kifelé végzik, így előfordul, hogy a külső részekre nem jutnak el. A problémát takarítás szempontjából is az Andrássy út jelenti, a parkoló autók és a gömbsüveg-sor akadályozzák a gépek használatát.

A szóvivő hangsúlyozta, hogy havazáskor első ütemben az összesen 1200 kilométeres fő- és közösségi közlekedési útvonalak, hidak, felüljárók, kórházakhoz, rendelőintézetekhez, a lakosság ellátásában kiemelkedő szerepet játszó logisztikai bázisokhoz vezető mellékutak takarítása a feladatuk.

A bicikliutak csak akkor kerülnek sorra az első ütemben, ha híd járdáján vagy más közjárdán futnak; az FKF kezelésében a fővárosi járdák 10 százaléka van, a többi az ingatlantulajdonosok felelőssége. A gépek mellett általában kézi erőt is alkalmaznak. (Az Árpád hídon egyébként tényleg láttam a hókotró közelében két embert FKF-es mellényben.)

A hó eltakarítása mellett a kistraktorok szórják is az utakat, többnyire homokból és ipari sóból álló keveréket használnak, ami különösen jót tesz környezetnek és a bicikli alkatrészeinek. A biciklilánc például pár nap alatt teljesen berozsdásodhat, ha nincs rendesen olajozva. A Pázmány Péter sétányon biciklizők megnyugodhatnak, ott kalcium-kloridot és zeolitot szórnak, ami sokkal kegyesebb a környezettel.

Címkék: híd tél bicikliút

32 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://kerekagy.blog.hu/api/trackback/id/tr451684930

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Slatya 2010.01.19. 17:08:46

Gondolom ezeket nem a bicajutakra szánták elsősorban, hanem a járdákra, de frankó h a bicajutakat is lekotorják ezzel...

Picsasereghajtó 2010.01.19. 17:10:28

Normális bringaút a Thököly-n, most meg ez... Most akkor végre kezd végre normálisan foglalkozni a kérdéssel a városvezetés, vagy csak a választási év teszi? :)

molnibalage 2010.01.19. 17:57:42

És a budai hepehupás brinkaúttal mint kezd, ami valójában nem is az? A gyalogosokat is letolja?

Nymus 2010.01.19. 18:01:04

mintha kozelednenek a valasztasok :)

keria 2010.01.19. 18:30:47

Bajcsyn is láttam a minap ilyet, még friss volt a hó és letolta seperc alatt a gép...

Kétkedő · http://egypar.blog.hu/ 2010.01.19. 19:09:29

Valóban dícséretes a dolog! Karácsony előtti és a mostani havazás első óráiban is már takarítva volt a gyalog-és kerékpárút a Szilágyi Erzsébet fasoron.

phoenixe 2010.01.19. 19:12:45

Van olyan ország, ahol ázert(is) egy sáv széles a bicikli+gyalogút, mert így nem kell a tisztításához különleges jármű.

Kétkedő · http://egypar.blog.hu/ 2010.01.19. 19:25:56

Íme a jószág: fkf.hu/portal/page/portal/fkf/fkfzrt/Vallalat/Geppark/Iseki%20t%C3%A9li%20c%C3%A9lg%C3%A9p_0.jpg

Igaz Juhász 2010.01.19. 20:11:10

@Nymus: Én a bicikliseket tolnám le a 3.14csába.
Pár éve főnökasszonyomat a lányával együtt sodort el a f@szfej, nem lett semmi bajuk.
Szóvá tették, hogy mi a kuvva, erre visszatekert, és fellökte a lányt, eltörött a szemüvege.
Rettenetesen sajnálom, hogy nem voltam ott, lenne egy törött gerincű köcsögötök.

fuzzbomb 2010.01.19. 20:25:54

@Igaz Juhász: nos, AZ a bringás szerintem is faszfej volt, meg is érdemelné, hogy megbüntessék, de összességében amit írtál, az buta általánosítás, buta vagy, meg a hülye pártlogód is az.

Igaz Juhász 2010.01.19. 20:35:24

@fuzzbomb: Szerintem te vagy a buta, mert magyarországon (sic! kisbetű) NINCS közlekedési kultúra.
Ez igaz az autósokra és gyalogosokra is.
Mennyi blogban olvasható beírás köcsög autósról a gyalogos szemszögéből, köcsög biciklisről az autós szemszögéből, és ezek tetszőleges kombinációjáról.
Kíváncsi lennék, ha az éppen blogoló egy napját megvizsgálnánk, ő hányszor szabálytalankodik...
Gyalogosként átrohan a piroson, biciklisként fellök, autósként a egyirányúba hajt be, stb...

Neked meg hozzászólás kultúrád nincs.
A logo is téged minősít, mert nem érted...
És a pártot...

EvilHedgehog 2010.01.19. 20:55:41

Lágymányoson a Magyar Tudósok körútján láttam, hogy ilyennel takarítják a járdát...

Bárzongorista · http://www.pecsibalazs.hu 2010.01.19. 21:34:08

@Igaz Juhász:
Elmehetsz te a picsába, itt örömködik mindenki, te meg beugatsz hülyeséget?
Mi van, menstruált a anyajuh, nem tudtad betenni neki? Frusztrált vagy? Húzzál haza.
Lezártalak.

Forest (törölt) 2010.01.19. 21:54:34

Annyira intelligens és egyben radikális csoport is (létezik ez a kettő egyben?) a városi kerékpárosoké. Könyörgöm, akkor miért nem kérdeztek meg végre egy okos dokit, aki az izületi gyulladásokkal, és a rheumával foglalkozik, ugyan foglaljon már állást az ügyben, hogy 5, vagy 10 év a maximálisan várható időszak ameddig a hős télen bringázók térdei panaszmentesek maradhatnak?
Nem örömködni kéne a kistraktornak, hanem lezsírozni a bringákat tavaszig (de legalább megvárni amíg 5-10 fokig felmelegszik az idő)
Persze, _nagyon_aranyos_ a kistraktor, hurrá!

Igaz Juhász 2010.01.19. 22:05:24

@Bárzongorista: Inkább igyál még, Józsi. :-))

Kis ember 2010.01.19. 22:08:38

@Forest:

Igazad van, hülyék ezek a koppenhágaiak meg a hollandok is, hogy télen is bicikliznek. Ott erre 50 éve nem jöttek rá. De te igen. Hogy milyen okos vagy! Szerintem írj nekik is.

ZapikaZapika 2010.01.19. 22:08:39

Jöhetnének Győrbe is, itt négy nappal a hóesés után is van járhatatlan bringaút.

Reggie 2010.01.19. 22:25:34

@Igaz Juhász: Ha ilyen eros es bator vagy, akkor mi tart attol vissza, hogy kimenj az utcara es letold a bicikliseket a picsaba? Nekem nagyon nem all ossze igy a kep.

Vaandor 2010.01.19. 22:58:36

@Forest: Vegyél fel térdvédőt, nem lesz gondod!

Én is ma először láttam ilyen kistraktort közelről. Szembe jött Pest felé az Árpád hídon. El is akartam engedni (még a hídfőben), de integetett, hogy menjek csak, elférünk. És tényleg.
Örülünk nekik!

9mmPara 2010.01.19. 23:36:59

@Vaandor: Ahogy mondod. Csak a négykerekű többség úgy tudja, hogy az életmódszerű, négyévszakos bringázásra való felkészülés a 20 ezer Ft-os teszkógazdaságos bicikli megvételét jelenti. Néha szoktam szívességből egy-egy ismerősnek számolni, mibe fájna, hogy utána se nyáron, se télen ne fájjon se a térd se a derék. Meglepődnek, visszaülnek a kocsiba és egy év alatt kifizetik benzin+olajcserére ugyanazt az összeget.

Egyébként 50 év fölötti képzőművész barátom is kerékpárral nyomja a napi közlekedést. Korrekt masina, jó ruha, ennyi.

semmiho 2010.01.20. 12:22:35

Egy ilyen kis ügyes kütyü valóban végigment a Szilágyi Erzsébet fasoron, de sajnos azután még esett 2-3 centi hó, ami most is ott figyel, részben latyak, részben jég formájában. Amit ma láttam még, hogy a Margit-hídtól a Budai alsó rakpart kb. Aquincumig legtöbb szakasza havas, sőt jégbordás és fokozottan balesetveszélyes (!), remélem hamarosan oda is eljut egy ilyen gép.
Téli bringázás téma. Nálam alap a térdvédő (661), könyökvédő (661), bringás cipőre a kamásli (Vaude), téli bicajos kesztyű (Roeckl, BBB), síszemüveg (Uvex), bicajos maszk (Respro extra szűrővel, HEPA filterrel), szél- és vízálló láthatósági kabát (Endura), bicajos sisak (Casco) alá szélvédős bicajos sapka (Vaude) stb. (plusz 2 jó, mindig frissen feltöltött lámpa elől és egy hátul) és mindez nagyon jó védelmet nyújt. Tudom, nem olcsó egy ilyen készlet (sajnos közelíti egy középkategóriás bicaj árát:(...), de legalább nem csak az ízületeimet, de egyéb testrészeimet tekintve is többé-kevésbé biztonságban tudhatom magamat...

Marakodás helyett pedig inkább figyeljünk egymásra, legyünk előzékenyek és türelemmel a közlekedés többi részvevője felé!

Vaandor 2010.01.20. 19:00:38

Természetesen mindenki úgy öltözik, ahogy csak akar, meg is vannak a fokozatok kényelmi előnyei. De a téli minimálprogram biciklire vajmi kevéssé tér el a gyalogos ruházattól. Kabát, sapka, sál, kesztyű, latyakálló cipő úgyis van az emberen.
A térdvédő (és talán egy szélállóbb kesztyű) az, ami nagyon kell. Meg persze lámpa legyen!

Én sima bakancsban tekerek, és csak igen nagy esők idején ázom be. (Akkor meg már a nadrágom miatt mindegy.) Ezért is jobb a hó, mint az eső!

Persze mindenkinek fokozatosságot javaslok: az első út legyen csak egy gyors kör a közértig, az első munkanapon legyen túlbecsült a menetidő, stb.

Bringázz a hóBAM is! - www.bam.hu
Továbbá:
criticalmass.hu/blogbejegyzes/20100119/puszit-hoban-biciklizesert-kampany

JT_Biopower 2010.01.21. 15:59:01

Lehet, hogy tavaly óta hatékonyabb eszközszinten a módszer. A centrumtól kifelé haladva elvnek megfelelően a Megyeri-híd is volt tisztítva. Mondjuk mire odaérnek elolvad :)

Az ingatlan előtti síkosságmentesítés csak a gyalogjárdára vonatkozik? A Stefánián is volt, hogy a bringaútra tolták a havat :(

harcsabajuszos 2010.01.22. 14:15:52

@Forest: a tudatlanság ismét szorgalommal párosul.
Csak szűkebb környezetem megfigyelve, 35 év biciklizés alatt nem sikerült még az időjárás miatt ízületi problémára szert tennem. Télen bringázó ismerőseimnek sem.
Pedig dolgoztak rajta a közlekedők, elég vacak érzés a szélvédőt betörni meg nem adott elsőbbségeknél.
Megboldogult nagyszüleim is egész életben kerékpárral jártak, mivel nem volt pénzük autóra, nekik sem ez okota a problémát, aktívan bringáztak, amíg járni tudtak.
Probléma részemről megoldva. Van még egyéb misztikus legendád, amiben bizonytalan vagy? Szívesen segítek az ismeretterjesztésben.

harcsabajuszos 2010.01.22. 14:20:16

Túl azért ne spilázzátok a problémát. Bécsben néhány utcánként parkolnak ezek a kis trakik, samuraiok és egyéb négykerekű kommunális eszközök, s általában amint leesik a hó, indulnak. Péntek délután és a hétvégén mondjuk senki ne várjon nagy aktivitást, itt véget ér az élet délben.
Viszont itt sem nyalja senki tükörre az utat, egy sávot tisztítanak általában, amin elfér a gyalog meg a bringa, ha volna bringasáv is. A főutak mellett a nagy kotró szemrebbenés is nélkül tolja a méter magas falat a bringasávra.
Aki nem tud ezzel együtt élni, arra a pár napra keressen inkább más közlekedési megoldást.

harcsabajuszos 2010.01.22. 14:25:21

@Igaz Juhász: Áááááá....unalmas.
Én meg robbantsam fel az összes autóst, amiért el szoktak ütni, bocs nem láttalakkal a stop táblánál?
Amikor olyan reflektorokkal járok, mint egy keresőfény?
Lépd át a korlátaid, hidd el, még belőled is lehet ember :-)

JT_Biopower 2010.01.22. 17:10:27

@Oreg: A leithagebirge nemcsak vízválasztó :)
Nem szoktam problémázni, megyek, ahol tudok.
Csak a szabályozás általam feltételezett hiányosságára akartam rávilágítani :)

ff48bp 2010.01.24. 08:02:45

Újpesten is van bicikliút a Külső Szilágyin, amin rendszeresen takarítják a járdát, s mivel ott megy a bicikliút is, így azt is. Ebből a szempontből előny, ha járdán van vezetve, mert odaférnek a kis gépek. Ha mondjuk a Planetárium előtti betonkordonos bicikliútról van szó, oda nem tudom mivel tudnak bemenni. Amúgy teljesen normális, hogy télen hóban nem használnak az emberek biciklit, kivéve néhány fanatikust, így nyilván nincs is rá tömeges igény. Nem véletlen, hogy a tisztításuk az utak végére marad.

don't 2010.01.30. 12:57:36

...én akkor hívom fel az fkf-et ha nem látok hókotrót....hm a saját szememnek legtöbbször hiszek.

tovissy 2010.03.13. 14:22:00

@ZapikaZapika: :)) Bukarest elvileg az EU egyik tagállamának fővárosa, érdemes megnézni, hogy ott milyenek a bringautak mondjuk nyáron :D manna.ro/layout_kepriport.php?album=3299