Friss topikok

Címkék

afrika (4) alkohol (11) andrássy (3) armstrong (4) ausztrália (6) autómentes (24) autós biciklis ellentét (3) baleset (35) bam (4) bérbicikli (30) bicikli (18) biciklibulvár (6) bicikliparkoló (8) biciklis futár (9) bicikliút (134) bírság (10) biztonság (54) biztosítás (5) bkk (8) bkv (9) bringázz a munkába (4) bubi (14) buda (3) budapest (79) buszsáv (3) cannondale (4) critical mass (50) dánia (3) demonstráció (5) design (31) divat (8) downhill (8) dr kerékagy (5) egyesült államok (4) emelés (3) empamo (6) energia (3) energia bringa (5) építkezés (4) extrém kerékpár (3) e bike (5) felmérés (6) film (6) fotó (4) futár (3) gkm (4) google (4) gyerek (3) hátizsák (3) herebántalom (5) hibrid (4) híd (10) infrastruktúra (6) járda (3) kampány (4) képzőművészet (7) kerékagy (3) kerékpár (15) kerékpárbarát (3) kerékpárosklub (5) kerékpársztráda (6) kerékpártároló (3) kerékpárút (3) kína (3) kiskörút (7) kocsma (6) koppenhága (4) közbicikli (3) közbringa (3) közlekedés (4) kresz (17) kvvm (3) lakat (5) lámpa (4) levegő (7) london (15) lopás (16) magyar kerékpárosklub (3) margit híd (25) maszk (3) máv (7) mkk (3) mtb (3) nagy-britannia (3) new york (9) nyereg (7) obama (4) önkormányzat (21) orfk (4) párizs (7) parkolás (4) parlament (4) rakpart (3) regisztráció (3) rendőr (35) schwinn csepel (3) sisak (14) statisztika (3) szeged (3) szerviz (3) szex (5) sztrájk (8) tábla (4) tél (10) térkép (5) tolvaj (5) túrázás (8) urbánus (39) városi biciklizés (44) verseny (3) videó (12) világítás (6) víz (4) vonat (4) zene (5) Címkefelhő

Az Andrássyn ingyen lehet elütni a biciklist?

2010.01.03. 19:00 - Földes András és Spirk József

Az új KRESZ nyomatékosítja, hogy a kerékpárosoknak kötelező a bicikliutakat és biciklisávokat használni. Pedig a régi alapján is büntettek már a rendőrök bringást az Andrássyn, mert az úttesten közlekedett. A bringásügyvéd szerint ebben az esetben, egy gázoló autós is simán kivédheti a kártésítési követelést.

Az európai közlekedési szabályokat meghatározó Bécsi Közlekedési Egyezménnyel harmonizáló változások szerint kötelező bringaút- vagy sávhasználat alól csak külön útburkolati jellel ellátott mellékutakon mentesül a kerékpáros. A bécsi egyezmény persze nem számolt azzal a sajátos helyzettel, hogy Magyarországon a kerékpárutak és -sávok jó részét nem kerékpáros szakemberek tervezték, hanem olyan mérnökök, akiknek a kerékpározás a telek és a strand közti vidám perceket jelenti, gumimatraccal a hónuk alatt egyensúlyozva.

Ennek köszönhető, hogy a hazai kerékpárutak és -sávok használata a legtöbb esetben nem csökkenti, hanem növeli a balesetveszélyt. A városi biciklisták pedig nem figyelmetlenségből vagy tudatlanságból választják az úttestet, hanem hogy maguk és közlekedés többi résztvevőjének épségét óvják.

Büntettek az Andrássyn

A rendőri szigorra mindenesetre már van példa. A kerékagy jogásza jelentette, hogy az Andrássy úton, az Oktogon és a Kodály Körönd között járőrök bírságoltak meg egy kerékpáros futárt, mert nem a kerékpárúton haladt, hanem az úttesten. A járőrök helyszíni bírságot szabtak ki, amelynek a mértéke 3 ezer forinttól 30 ezer forintig terjedhet. Nagy Péter szerint abban az esetben, ha a biciklis nem ismeri el a szabálysértést, lehet, hogy nem ússza meg ilyen „olcsón”. Ha szabálysértési eljárást kell indítani vele szemben, a bírság legmagasabb összege akár 150 ezer forint is lehet.

Az elkövetéskor hatályos KRESZ szerint „kerékpárral a kerékpárúton, a kerékpársávon vagy erre utaló jelzés az autóbusz forgalmi sávon, ahol ilyen nincs, a leállósávon vagy a kerékpározásra alkalmas útpadkán, illetőleg - ha az út és forgalmi viszonyok ezt lehetővé teszik - szorosan az úttest jobb szélén kell közlekedni.” A rendelet tehát felállít egy sorrendet, amely meghatározza, hol kell a kerékpárosnak haladnia. Az ügyvéd szerint, ha szigorúan vesszük a szabályt, nem lehetett volna az úttesten haladni, mert az Andrássy úton van kerékpársáv. Mentesülni akkor lehetett volna, ha bizonyítani lehet, hogy a kerékpársáv használhatatlan volt és a szervizúton sem lehetett volna közlekedni, a haladás csak az úttesten lett volna megoldható.

Az ügyvéd más perek eseményeiből arra következtet, hogy a szabályozásnak az egyszerű büntetésnél súlyosabb következményei is lehetnek, ha bringást baleset éri. Ha bringaút mellett az úttesten ütik el, még vétlensége esetén sem garantált számára, hogy kártérítést tud kicsikarni a gázolótól.

Andrássy halálfolyosó

A nem kerékpárral közlekedők számára furcsa lehet, hogy bringások miért fanyalognak állandóan, és miért választják inkább az autóforgalmat, ezért bemutatjuk a magyar kerékpáros infrastruktúra esszenciáját, az Andrássy úti kerékpársávot. Az ügyes mérnökök az Oktogontól a Deák térig tartó szakaszba belesűrítették az összes olyan megoldást, amelyekből más utakon csak néhányat találunk, és amelyek arra hivatottak, hogy a szabályosan közlekedő biciklisek váratlan helyzetekbe kerüljenek, esetleg balesetet szenvedjenek.

A sáv a parkoló autók és a járda közt fut, így jellemző baleset, hogy az autójukhoz siető gyalogosok óvatlanul a kerékpárosok elé lépnek. Az anyósülésről kiszálló utasok, akik még kevésbé számítanak hátulról érkező járműre, az ajtó sarkával okoznak súlyos baleseteket.

Biciklisáv, parkolók, buszok, gyalogosok. 

 

A kerékpársáv rendelkezik az amúgy járdán vezetett kerékpárutak jellemzőjével is: a kereszteződésben az autós nem számít a gyalogosoknál nagyobb sebességgel közlekedő biciklire, és jobbra kanyarodásnál elüti a szabályosan érkező kerékpárost.

Sokan parkolnak a kerékpársávra a kereszteződések előtt, ott, ahol nem jelzik a sávot fémcicik. Ezt a sávot használják a teherautók rakodásra, itt állnak a taxisok és a rendőrök is, további izgalmakat hozva a városi kerékpározásba. És ahogy szinte egyetlen ilyen utat és sávot, ezt sem nagyon takarítják. Most pedig olvassa el esetleírásainkat azoktól az olvasóinktól, akik a sáv tervezési hibái miatt szenvedtek itt balesetet.

Kinyitott ajtó, figyelmetlen kanyarodás, lelépő gyalogos

B. Zs.: A belső Andrássy kerékpársávjában haladtam a Deáktól az Oktogon felé, nappal. A Székely Mihály utcai kereszteződésénél egy kis ívben jobbra kanyarodó, Peugeot-t vezető hölgynek sikerült úgy időzítenie a kanyarodást, hogy fél méterrel előttem, tehát bőven a húszas tempó féktávján belül kerüljön elém. Nem is tudtam megállni, hanem biciklistül keresztülestem a motorháztetőn. A nő megállt, az első mondata az volt, hogy "de hát én indexeltem". Szétesett a nyergem, mondtam, hogy fizessen ki , de nem volt nála készpénz, így megígérte, hogy átutalja, amit meglepő módon meg is tett.

Z. Viktor: A Deákról mentem az Oktogon felé. Volt hó maradvány, jég és persze a kerékpáros létesítmény nem volt le tisztítva. Ott ahol a földalatti feljárója van, egy gyalogos körültekintés nélkül elém lépett. Elestem, ami után nagyon fájt a térdem, de nem éreztem annyira vészesnek a dolgot, hogy mentőt hívjak. Az az ember otthagyott én meg egy kis idő után hazamentem. Később megdagadt a térdem és a könyököm is. Bementem a baleseti kórházba, ahol megröntgeneztek és  kb. négy nap múlva sorra kerültem műtétre.

Magyar Dávid: Én csak megfigyelőként láttam ezt az esetet. A Bajcsy felől jött egy biciklis, és egészen a bicikliút legelején volt, ahol még nem is parkolhatnának. Természetesen állt ott egy autó, és éppen akkor nyitották ki a jobb első ajtót, amikor a bringás odaért. A srác a lábszárával találta el a kocsi ajtaját. A bicikliről nagy ívben lerepült, egyenesen neki egy fának. Utána nem is kelt fel sokáig, csak feküdt a fa tövében, ahova az emberek a kutyáikat szokták pisiltetni. Nem tudott felülni sem, csak fekvő helyzetében kifordult a hátára, és úgy maradt egy ideig. Én éppen a másik oldalról láttam ezt, mert a járdán akartam átkelni a bringámmal. Zöldet kaptam, gyorsan odasiettem. Az autó vezetője elismerte, hogy ő volt a hibás. A srácot felsegítettem egy közeli padra. A lábszárán a sípcsontnál az izom valószínűleg leszakadhatott az ütközéstől, mert a csont mellett az ajtó kb 20 centi hosszan, kb 3 centi szélesen és kb 2 centi mélyen látszott a bőrén. A fájdalomtól, vagy a sokktól remegett, és verejtékezett, amíg nem jött a mentő.

M. V.: Egy biciklisávra parkolt autót akartam kikerülni, de a sávon felhalmozott vizes leveleken csúnyán elcsúszott a hátsó kerék. Bal kezemre estem, fejem megvédte a bukó, de az egyik csuklócsontom eltört. Most épültem fel.

Dave: Akkor történt velem a baleset, amikor egy teherautó ajtaját nyitották ki előttem. Satufék, majd fejreesés lett az eredménye. Elég kellemetlen esés volt, mert semmi terem nem volt. A hátsó kerék elemelkedése után se jobbra, se balra nem tudtam dönteni, mert autók és karók, ill fák között voltam. Előbbi valaki másnak fájt volna anyagilag, utóbbi nekem nagyon. Ha kiengedem a féket, akkor meg beleszállok az ajtóba.

Nagy kár nem történt, lett a hátsóban egy ütés, de ott és akkor nem vettem észre, csak miután továbbindultam éreztem, hogy centírozni kellett. A térdemet eléggé beütöttem, az több napig fájt utána. A fejemet védte a bukó, nem repedt meg. Kb. 20-25-el tekerhettem.

B. Á. : Az Andrássyról lekanyarodó autóknak az égvilágon semmi nem jelzi, hogy a parkoló autók mögött kerékpárok jöhetnek. De ha jelezné is, tudom, hogy a legjobb jó szándékkal sem lehet látni a bringást a parkoló autóktól, mert a vezető csak akkor lát rá a kerékpársávra, amikor a kocsi orra már rég a bringás előtt van. Ezek az esetek történtek velem.

1. autó kanyarodik jobbra, én meg belecsattanok. Szerencsére személyi sérülés nem történt, csak az első kerék sérült, az autós kifizette, elismerte a hibát.

2. Autó jön jobbról a mellékutcából, nem is próbál elsőbbséget adni, pedig ott van tábla és lehetőség is rá, én belecsattanok. Sérülés itt sem volt, de autó kicsit horpadt, az ember csak azzal törődött, de azért vágta hogy ő a hunyó. Ez is nappal történt, 20-szal mehettem. Azon a szakaszon ennél gyorsabban nem is merek.

3. Taxis áll a kerékpársáv szélén, látja, hogy jönnek az utasok, és körültekintés nélküli kivágja a jobb oldali ajtót belülről, pont elém. Épp csak meg tudtam állni.

4. A zebránál a zöldre várakozó gyalogosok szeretnek lelépni a kerékpárútra. Valakinek pont előttem sikerült ezt megtennie, ott a hirtelen fékezéstől el is estem, és úgy nekimentem a padkának, hogy defektet kaptam.

(A képekért köszönet a parkoló blognak)

Címkék: baleset út bicikliút andrássy

857 komment · 2 trackback

A bejegyzés trackback címe:

https://kerekagy.blog.hu/api/trackback/id/tr401604706

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Jogkövetés és jogkövetelés 2010.01.03. 20:03:17

Előre bocsátom: minden tisztelem a négy évszakos kerékpárosoké, és nem bánom, sőt, támogatom a kerékpárutak építését, a parkolók kárára is. Ellenben ha már megépült, akkor legyenek szívesek használni, és nem jópofa opciónak tekinteni.   Ér...

Trackback: A biciklik polgárjoga 2010.01.03. 19:24:58

Na, most megkaptuk a jogainkat. Az új KRESZ-módosítás egész furcsa lett. Két új kerékpáros-jogot emelek ki. Az egyik: az egyirányú utcákba való behajtási lehetőség. Mostantól akármelyik egyirányú utcába behajthat kerékpáros ellenkező irányból, feltéve,...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

GG81 2010.01.05. 15:08:51

@Silent Bob: ennyire sok ajtóig rendelő van a környezetvédő világunkban???

GG81 2010.01.05. 15:10:34

@Silent Bob: a tecsó ezért még nem fog eggyel sem kevesebbet rendelni... mindegy lassan nem lesz oil, így aztán lehet átevezni majd a nagyvizen át a csukákért, nem kényelmesen repcsin hozatni. :-D

én befejeztem, azt hiszem nem mi fogjuk megváltani a világot, de megmenteni sem a házhozszállítgatósokkal...

Silent Bob 2010.01.05. 15:11:14

@GG81: Csak hogy Ámerikába' ne kelljen kidobni csóró ebayesnek, ezzel is szemetelve. :D

(Egyébként meg amit lehet jóhogy megrendelem, faszom se fog kétszer annyit fizetni egy adott termékért itthon.)

Silent Bob 2010.01.05. 15:12:28

@GG81: "én befejeztem, azt hiszem nem mi fogjuk megváltani a világot, de megmenteni sem a házhozszállítgatósokkal... "
Szerintem ezt nem mondta senki. Csak, hogy olcsóbb és tökmindegy, hol veszed meg, ide kell jönnie.

Kopi3.14 2010.01.05. 15:23:48

@GG81: Miért menjek cipőboltba, ha időm nagy részét otthon töltöm s onnan mindent meg tudok oldani, akár a normál bevásárlást is? Vannak rá lehetőségek. S mivel a szállító cég nem csak nekem fogja hozni, kisebb környezetterheléssel oldja meg, mint ha saját magam megyek el érte, saját autót fenntartva. Mert eggyel kevesebbet kellett legyártani.
A hajók orrkúpja bár sokat segít, csodákra nem képes, borzalmas nagy veszteségek vannak az orrhullám miatt. Egyébként Ázsiából kényelmesen el lehet hozni elektromos áramon a portékákat, mert a transzszibériai vasút villamosított, oroszokhoz megint az. És azért nem midnegy, hogy a gyorsítás-gurulás módszerrel, vagy folyamatosan zabálva a nyersolajat járunk. Utóbbinál pedig az olyan úri huncutságokat, amik ténylegesen is javítanak a levegőn, mint Euro 4, 5,6 el lehet felejteni, mindenféle ezerévestől a modernig terjedő rettenet hajt, s a moderneken sincsenek részecskeszűrők.

Canis Lupus Libertas (törölt) 2010.01.05. 15:25:58

@Kopi3.14: Érdekes elgondolás ez a tolóüzemi lekapcsolás, mint érv. Ezt esetleg lehetne überelni azzal, hogy egy csomó vonatot villamos mozdony húz, ami meg nem is pufog ki semmit - ott helyben. Persze a villamosenergia sem a konnektorban terem, ráadásul az előállítás és szállítás veszteségeit is figyelembe véve kb. 15-30% hatásfokkal számolhatunk, ami megintcsak arra mutat, hogy a jelenleg rendelkezésünkre álló lehetőségek közül a hajó igenis környezetkímélő megoldás.

GG81 2010.01.05. 15:31:39

@Silent Bob: én meg csak annak mikéntjén gondolkoztam el, mert szerintem nagyon nem mindegy.

és ehhez jöhet még az is rá, hogy lenne közelebbi megoldás is, biztosan! csak hát a globalizáció adta fránya lehetőségek már megengedik egy álszenteskedő környezettudatos embernek, hogy gépeket mozgassanak meg a föld másik végén... ;-)

Kopi3.14 2010.01.05. 15:38:23

@Canis Lupus Libertas: Valami számítással is alá tudod támasztani? Az olcsóságát nem vitatom, a környezetkímélését már inkább.

GG81 2010.01.05. 15:40:59

@Kopi3.14: de mihez akarod viszonyítani a környezetterhelést? megtett útra vagy azt is tonnára és azt hasznos vagy teljes súlyra? ;-)

pontos számokat én sem tudok most így hirtelen, de én a hajóra szavazok. Lupus úr biztos jön mindjárt az adatokkal. ;-)

igazi hős 2010.01.05. 15:49:10

@GG81: Én biztos burokban élek, de pénzügyeket elintézem a gép előtt, olyan bevásárolni való meg nincs ami ne várhatna szombatig. Igen, mi hét közben írogatjuk mit kell venni. Pék pedig 5 háznyira van, oda gyalog megyünk. Sportolni bizony autóval megyünk (bő 10 kmt), de olyankor örülök, ha hazaérek 1/2 8-8 tájban, bolt szóba sem jöhet.
(Mirelit pizza mindig van a hűtőben, az 3:1 arányban bármikor jó a családnak :-)
Nyilván ebben benne van, hogy egész nap egy helyen dolgozom, akár saját helyemen, akár külső cégnél vagyok.

Silent Bob 2010.01.05. 15:49:16

Azért örülök, hogy sikerült eljutni idáig onnan, hogy szar a bicikliút az Andrássyn. XD

GG81 2010.01.05. 15:55:21

@igazi hős: akkor a nickeddel élve, igazi hős vagy. :-D

jó ez a net dolog, mert tényleg egyre több dolgot lehet távolról, most már a biztosítóváltás is online jóideje, ha szmlézni akarnak kijönnek... meg a papírokat sem hozza lassan a postás, hisz mindenem lassan e-papíron nyomtatható, ha szüxéges egyáltalán.

de azért mindig akadhat olyan, hogy csak személyesen meg kell jelennie az embernek. meg hát a mirelitpizzát is jól betáraztok, nem a hűtőtökben terem... az más, főleg ha zöld. :-D

GG81 2010.01.05. 15:56:32

@Kopi3.14: Lupus már számol, remélem. ;-)

Canis Lupus Libertas (törölt) 2010.01.05. 18:40:53

@Kopi3.14: Nos, tekintettel arra, hogy állításaid nem éppen alátámasztottak kissé cikinek érezném a helyedben, hogy számok után kiabálsz, de legyen itt neked néhány kiinduló adat: A jelenleg legnagyobb konténerhajó a világon 11000 konténer szállítására alkalmas. Ez pontosan 11000 kamion, vagy mondjuk kb. 110 komplett tehervonat kapacitása. A hajóban ehhez 112MW teljesítményt illesztettek. Ugyanehhez a teherhez kamionokkal megoldva 3397MW teljesítmény kell (420LE-ből kiindulva). Vonatoknál pedig ugyanez 396MW. Szerintem nem nehéz belátni, hogy ez a diesel és a villamosmotor+előállítás+szállítás hatásfokának ismeretében első pillantásra is egyértelművé teszi, hogy árban a hajózás verhetetlen - talán éppen ezért nem vertek hidat eddig az Atlanti óceánra...

Canis Lupus Libertas (törölt) 2010.01.05. 18:53:27

@Kopi3.14: És az előbbi természetesen kifejezhető CO kibocsátásban is, de gondolom nem meglepetés, hogy az arányok hasonlóak lesznek még akkor is, ha nem veszek tudomást 1000 egyéb tényezőről, ami hat az oly hatalmas hajófogyasztásra - bár gondolom nem nehéz belátni azt sem hogy ~300000t tömegű hajó nem hatódik meg különösebben az időjárástól. Meg akár árutonnakm-ben is okoskodhatunk, hiszen a megmozgatott áru mennyisége, meg a leküzdött távolságok sem szorulnak magyarázatra.

Canis Lupus Libertas (törölt) 2010.01.05. 19:00:33

@GG81: Kösz a szurkolást de okoskodni nem is olyan nehéz, ha vki a filozófián túl a négy alapműveletet is ismeri - főleg egy ilyen környezetben. :)

glinolid 2010.01.05. 19:46:21

@GG81: a kontraféknek éppen az a hátránya, hogy nem tudod szabályozni a fékerőt, ezért kerékpár hátulja kitörésre hajlamos lesz, ami azt eredményezi, hogy irányíthatatlanná teszi kerékpárt. A kontrafék műszaki paraméterei miatt kevésbé üzembiztos a fixihez képest a több kopó, törő, lelazulása hajlamos alkatrésze révén.

Herbert Putzenschramm 2010.01.05. 20:34:53

@GG81: ha még 210-szer leírod, hogy SZABÁLYTALAN VAGYOK, akkor sem lesz igazad. Naná, hogy szabálytalan vagyok, hiszen. Mindenki szabálytalan. Az autós, a motoros, a trolis, a gyalogos, a biciklis, a rolleres is. Mindenki.

Csak az a különbség, hogy én beismerem. Te meg nem, és játszod itt a szent embert, ami által nevetséges vagy, és senki nem vesz komolyan.
Kérdem én: minden 30-as táblánál lelassítasz? Vasúti átkelőknél sem mész többel a megengedettnél? Minden nap ellenőrzöd a kormány holtjátékát, a fékeket stb. első elindulás előtt? Soha életedben nem mentél még 40-es táblánál 40-nél többel? Naugye. (ha igen, akkor hazudsz, vagy még életedben nem vezettél autót)
Akkor mégis mi a lófaszt okoskodsz itt a szabályok betartásáról? Mást nem tudsz, itt beakadt a lemez? Rendőr vagy, vagy hivatalnok, hogy ez ennyire zavar?

Mellesleg milyen a többi szellőztetési mód? Lehúzod az ablakot? Mert akkor ugyanott tartasz, mint a biciklis, csak sokkal kevésbé cserélődik a levegőd. Pláne, ha a 30 éves Euró minusznégyes Ikarus befújja a leeresztett ablakodon a tömény szennyet, és az kering, a saját fingszagoddal együtt. Hogy miért, azt nem kezdem el kifejteni, mert látom fizikából felmentésed volt.

Ja, és igen, íííímááádom az alagutat, ott töltöm minden délutánom, és végig hatalmasokat lélegzek, hogy testem különböző rejtett bugyraiba kormot juttassak! Ami a biciklisek miatt büdös, naná, nem az autósok miatt. Hülyegyerek :-D

"-a kontra fékez, de ahhoz is jó pozícióban kell állnia a pedáloknak, hogy a leghatékonyabb legyen. volt kontrás bringám még nagyon régen.
-a fixesek meg pályabiciklik, örökhajtósok, NEM KÖZÚTI HASZNÁLATRA!"

Ecsém, ez olyan leérvelés volt, hogy mindjárt sírva fakadok! Te még csak tévében se láttál fixit, az biztos! Maximum annyi közöd van hozzá, hogy egyszer próbáltad, de 30 méter múlva eltaknyoltál vele, mert csicska vagy hozzá, és azóta a sátán eszközeként maradt meg tudatodban. Ez már tényleg óvodás szint, gratulálok. Tipikusan "nem jó, és kész, mert sza-bály-ta-lan. ééérteed, szaaaa-bááály-taaaa-laaaan" Ehh.. nó komment.

Viszont köszönöm a bókot, még senki sem mondta, hogy versenygéppel közlekednék minden nap. Ezt csinálja bármelyik autós utánam :)

(Értelmes logisztikai vitáitokhoz meg csak annyit fűznék hozzá, hogy ha valaki rendel DHL-lel mondjuk Budapest VII. kerületbe teszem azt egy vödör szart New Yorkból, az kurvára nem úgy néz ki, hogy felszáll a repülő Amerikában és leszáll Ferihegyen az egy darab csomag miatt.
Ezeknek a csomagküldő cégeknek az a lényegük, hogy gyorsan megérkezzen a rendelt áru. Ezért azt csinálják, hogy a lehető leggyorsabb módon idehozzák (Emiatt is drágább, mint a posta). Ez akár úgy is kinézhet, hogy leszáll az Amerikában felszállt gép először Frankfurtban, onnan átrakják a csomagot mondjuk egy Párizsi gépre, onnan továbbmegy a csomag Rómába, és csak úgy jön Ferihegyre. Mert lehet, hogy épp így a leggyorsabb. És ez nem is feltétlenül környezetterhelőbb, mert amelyik gépeken szállítják, azok mindenképp elindulnak, függetlenül a csomagtól. Gyakran utasszállító gépekkel mennek az ilyen csomagok.
Így esett meg egyik ismerőssel, hogy Amerikából jött haza, a reptéren a gépe felszállása előtt közvetlenül feladott egy csomagot, és az hamarabb hazaért, mint ő maga.
Ezt persze sokan nem hiszik el, de tényleg így van. (Nem, kedves GG, nem csalt, sőt, még csak szabálytalanság sem történt) :)

Herbert Putzenschramm 2010.01.05. 20:39:32

@Canis Lupus Libertas: kihagytad az integrálásodból, hogy a cuccokat a hajóig el is kell ám juttatni valahogy. Azt viszont nem vutatom, hogy hosszú távon hajó a nyerő, ne merről van szó. De tegyük hozzá, hogy a hajó kamion és vonat nélkül lófaszt sem ér.

@glinolid: hagyjad már, hiszen a fixi az sza-bály-ta-lan, a kontra pedig sza-bá-lyos, ezért a kontra jobb, és kész! Nincs de! Ülj le fiam, egyes, vita lezárva!
:D

igazi hős 2010.01.05. 20:50:03

@Canis Lupus Libertas: CO helyett inkább CO2 kibocsátást nézzünk, úgy igazad van. De ha SO2 kibocsátást nézzük (tudod savas esők), akkor bizony a teherhajók messze verik a teljes autós, motoros és bringás flotta kibocsátását. (4500x magasabb kéntartalmú gázolajat égetnek el bennük, mindenféle füstgáztisztító berendezés nélkül.) Ennek ellenére a hajózás a legzöldebb szállítási mód.

glinolid 2010.01.05. 22:01:15

@Herbert Putzenschramm: engem szórakoztat :-).
Illetve...egy kicsit zavaró GG81, ebben a témában mutatott dilettantizmusa - négy láb jó, két láb rossz - , mert hozzá hasonló, a témában járatlan döntéshozók ténykedése révén jött létre az Andrássy úton futó használhatatlan kerékpárút. Csak tájékozódni kellene az adott témakörben, de lusták hozzá vagy csak sz@nak rá.

cso zsi 2010.01.05. 22:06:19

@Herbert Putzenschramm: A szabálytalanság, és a közúti közlekedésre alkalmatlan járműhasználat között van némi különbség.
Az alkalmasság kérdése nem egyéni döntés.

Herbert Putzenschramm 2010.01.05. 22:18:24

@cso zsi: a közúti közlekedésre alkalmatlan járműhasználat alatt azt érted, hogy nincs kormányról működtethető bowdenes hátsófék a bringámon? Mert ez esetben hivatalosan tényleg alkalmatlan. Nem is tudom, hogyan tudok vele közlekedni minden nap, biztos én vagyok a Herri Plotter :)

Ez egyébként olyan, mint a kötelező izzókészlet a csomagtartóban. Csak azért kell, mert szabál az szabál, az már senkit nem érdekel, hogy egy új autónál csak a márkaszervizben lehet kicserélni egy izzót, mert le kell hozzá bontani a fél kocsit. Na jó, nem szó szerint, de pár alkatrészt meg burkolatot ki kell bontani.
Csak amikor ezt a rendeletet hozták, akkor mindenkinek Ladája meg Trabija volt, ahol ez két mozdulat, mert három csillagfejű csavar kihúzása után már csak egy mozdulat volt a zegész. Aztán elmúlt jópár év, az autókban 46-szor annyi alkatrész lett, de a szabályok maradtak.

Herbert Putzenschramm 2010.01.05. 22:26:56

Ha lenne időm meg energiám, akkor tényleg megalapítanám a Fixisek Alap Szövetségét (F.A.SZ.), más néven a Pedállal Is Nagyszerűen Állunk meg (P.I.N.A) mozgalmat, és amiatt lobbiznánk, hogy örökhajtású biciklire ne legyen kötelező a hátsó fék, mert az úgy is felesleges :)

cso zsi 2010.01.05. 22:49:00

@Herbert Putzenschramm: Ökörhajtású bringával közútra menni sem szabálos.

A Trabit, és társait ne mutasd be nekem, volt szerencsém a szocialista ipar gyakorlatilag összes remekéhez az utóbbi 30-35 évben.
Az izzókészlet anno még a bringához is kellett.
Pár hónapja az autókhoz sem, viszont a világításnak megoldottnak kell lennie.

Herbert Putzenschramm 2010.01.05. 22:59:37

@cso zsi: kötekedés: örökhajtású bringa önmagában nem szabálytalan, csak az én esetemben, ahol nincs bowdenes hátsó fék :)

Egyébként biciklinél is pont ez kéne: nem kötelező a hátsó fék, de a fékezésnek megoldottnak kell lennie. Fentebb kifejtettem, hogy miért teljesen megoldott a fékezés, csak simán hozzá kéne csapni két sort a kreszhez, és akkor öröm é bódóttá lenne (GG pedig máris helyeselné, mert szabályos is volna)

Amúgy Skoda Rapid is megvolt anno? MZ Trophy mellett az a legvagányabb :)

cso zsi 2010.01.05. 23:51:44

@Herbert Putzenschramm: Mintha a fixinek az lenne a lényege, hogy nincs hátsó fék, van örökhajtás, és lesz széthulló térd.
Negyvenpár éve volt fixim, azon tanultam a "nagybringát" 6-7 évesen csak kétszer lökött le magáról. Megállni csak az első dörzsfékkel lehetett, de leginkább a letett lábon csúszva. Talán 10-15-tel lehetett menni vele.
Úttestre csak kétfékes, "racsnis" szabadonfutóssal mehettünk.

Herbert Putzenschramm 2010.01.06. 00:39:04

@cso zsi: Hogy mi a fixi lényege, azt Grafitember (napirajz.hu) csodálatosan megfogalmazta, had idézzek egy szösszenetet tőle, ha nem haragszol meg, hogy mástól idézek szó szerint:

"ha elkezdessz fixizni, akkor először csak arra tudsz figyelni. A bringád nem tűri, hogy elkalandozz. Ha megszokásból pihentetnéd a lábad, akkor combonüt, A kanyarban helyes ív kell, mert leérhet a pedál, a lámpánál a néggyel előrébb álló autót is figyeled, mert nincs féked (vagy csak első van)...
A fixi olyan lány, aki az első időkben jobban szeret téged, mint te őt, és ezért keményen fog, állandóan kiprovokálja a figyelmedet. Aztán átfordul az egész.
Egy nap, amikor az arcodat cirógatja a hajnali nap, korán van, egyedül vagy az úton, alattad surrognak a kerekek, rájössz, hogy más állapotba kerültél.

Eggyé váltál a kerékpároddal, mert minden mozdulatod hatással van rá (hiszen nincs pihenő), hangtalanul siklotok, egyre nagyobb magasságokba.

Arra gondolsz, hogy meztelen szeretnél lenni, vagy olyan színűvé változni, mint a fixid, hogy mások is tudják, lássák azt ami egyértelmű, hogy Te és a Kerékpárod egyek vagytok, egy hangtalanul mozgó, öntudatos jelenés.

Fixit hajtani más. Átalakít. Találsz magadban egy másik kerékpárost is, akiről eddig nem tudtad, hogy benned szunnyad.

A fixi ez. A fixi a zenit.
Szerintem.

Üdv, Grafit"

Hát ennyi. Ennél szebben még senki nem fogalmazta meg, hogy mi a fixi lényege. Magyarul nem a hátsóféktelenség, az csak mellékág.

40 év alatt meg azért sok minden változott, például az első dörzsféket leváltotta a kétforgáspontos fék, ami had ne taglaljam, hogy mennyivel hatékonyabb. Egyszer Te is próbálj ki újra egyet, szerintem tetszeni fog :)

A térdnek meg akkor nem tesz jót, ha mindig csak skiddel lassítasz. Első fékkel egyáltalán nem kúrja szét a térdet, sőt, kimondottan jót tesz neki, mivel folyamatosan mozgásban tartja.

Canis Lupus Libertas (törölt) 2010.01.06. 07:19:44

@Herbert Putzenschramm: Ebben a lófaszos dologban tök igazad van, ráadásul, ha megfordítom, akkor is tök igaz. Persze ha a kontinensek idővel ismét közeledni fognak egymáshoz, idővel be kell majd látnom, hogy tök hülyeség amit korábban írtam. De addig...
@igazi hős: Hát, szerintem CO2-vel sem leszünk okosabbak, tekitettel arra, hogy a belsőégésű motor CO kibocsátását úgy csökentik, hogy CO2-vé oxidálják. Ami meg csak annyival jobb, hogy nem mérgező, csak növeli az üvegházhatást, meg amúgy élettanilag sem túl hasznos (roncsolás nélkül öl)...

GG81 2010.01.06. 08:09:37

@glinolid: a pedál is el tud törni, meg a monoblokk is és akkor üzemi fék nélkül baxhatod.

nem jó kifogás keress másikat. ülj le egyes, üzemi fék kell! KÖTELEZŐ!

GG81 2010.01.06. 08:12:18

@Herbert Putzenschramm: kötelező tartozéka a szabályos kerékpárnak, anélkül ki sem mehetnél közútra.

jah, hogy csak fixivel tudsz megállni és egyensúlyozni, az már régen ciki... gyakorolj kicsit, még versennyel is ment a dolog.

nem csak gőgös hüje vagy, hanem csaló pancser is. :-D

GG81 2010.01.06. 08:24:57

@Herbert Putzenschramm: egy pöcs vagy, aki nem érti meg amit cso zsi is írt.

műszakilag nem járhatnál közúton te fax! fentebb is írtam miért, mert bármi más is törhet a bringán és akkor minnél kevesebb fékezési lehetőség van a cangádon, annál kevesebb esély marad a biztonságos megállásra.

hát igen, és erre jön még a plusz szabálytalanság, amit viszont mindenki elkövetget persze, de az autós a műszaki vizsgás járművével, míg te azzal a fossal.

dillettáns barom vagy én sem szépítem már, ahogy te sem fukarkodsz a személyeskedéssel, hajtogatod az okosságod, de majd tisztelgek minden ghostbike-nál az emlékednek.

ahogy a térdszétcseszést is megmagyaráztad, ügyes vagy, gondolj majd öregkorodra arra, hogy hogyan is cseszted szét azokat, mert SZÉTCSESZED. még annyi lehetősége sincs a térdednek, hogy amikor nem tekersz pihenjen, ügyes vagy! ideológiát gyártasz a fizika, a kopás ellen. amíg mozog kopik, hiába magyarázod... kopik és kész és majd erre csak sokkal később fox rájönni, de egy normál bringásnál jóval előbb!!! mert ő tudta pihentetni a térdeit.
de majd biztos az orvosoknak is meg tudod majd magyarázni, hogy márpedig az jó, ha állandóan mozog a térd, kérdezz csak utánna. esetleg visszakérdeznek, hogy meddig akarsz majd tudni járni?

ezek után mit is mondhatnék, csináld. csak majd ne csodálkozz, hogy rottyon leszel és lábra is alig fox tudni majd állni.
jah, hogy honnan tudom, bicikliversenyző körökben forogtam jó ideig, jah, sorree... ez most övön aluli volt.

én csak röhögök ezen a gögösségen, meg ahogy magyarázod, amikor nem úgy vannak ám a dolgok ahogy elképzeled, a fizika meghazudtolhatatlan.
aztán minek is fájna mindez, hisz magadat teszed tönkre. :-DDD hajrá!

GG81 2010.01.06. 08:25:43

@cso zsi: ezt úgy sem fogja megérteni a kamikázé. ;-)

cso zsi 2010.01.06. 08:33:21

@Herbert Putzenschramm: A térdeim már montin sem az igaziak.
Az "eggyé válós" cikk több verzióját elolvastam tegnap.
A mentalitás pont ugyanaz, mint aki "élményautózik", "élménymotorozik".
Nem közútra, a közlekedő átlag közé való.
A "szupermen" mindig azt hiszi, hogy ő különb a közlekedés többi résztvevőjétől.
A gépesítettek egy része árokban, vagy fák között végzi, és remélhetőleg nem visz magával mást is.
A lámpánál két keréken pattogó fixis jó esetben csak eldől, rosszabb esetben keres magának egy teherautó, vagy buszkereket.

Több, mint száz éves a fixi. Jóhogy, elvégre a korabeli bringákat szabadonfutó nélkül készítették, majd csak kiokoskodtak pár hasznos, és biztonságos dolgot az életbenmaradáshoz, kényelemhez.
Világítás, fényvisszaverő, fék, váltó.

Silent Bob 2010.01.06. 10:14:44

Aztakurva, kíváncsi voltam van-e még itt valami.. És van! :D
Na, kiderült, mivel a leginkább környezetbarát behozni a nájkit?

Kopi3.14 2010.01.06. 11:44:22

@Canis Lupus Libertas: ez az élettanilag sem túl hasznos kérdés szerintem a növényeknél más választ adna...

@GG81: az értelmező szövegértést hol és mikor vesztetted el? Már vagy három napja leírta, első fék van a járművén. Csak akkor még a hátsót követelted, amire többen is ajánlottuk a fizika átismétlését, miért nem kell biztonság szempontjából.

cso zsi 2010.01.06. 12:03:40

@Kopi3.14: "Csak akkor még a hátsót követelted, amire többen is ajánlottuk a fizika átismétlését, miért nem kell biztonság szempontjából."
Biztos változott a fizika az elmúlt pár évben, vagy csak új megmondóemberek születtek.
Nem kizárt, hogy más a súlypontelosztása egy pályagépnek, és egy montinak-közúti bringának.
De ha nem akartunk a "kormányon túliak társaságába" tartozni, akkor bizony a hátsó fék volt gyorsabbra állítva, az első még teljes meghúzás esetén sem blokkolt.
Hogy egy motorkerékpáron elöl erősebb a fék, mint hátul, adódik a jármű tömegének plusszából is. Ja, meg a bőven 50km/h fölötti sebességből.
A motoron a súlyközéppont kb 50-60 centi magasan lehet, míg a bringán a duplája.
Mégis, motoron előfordul, hogy az utas lesz "kilőve" a hátsó ülésről, mert az sem mindegy, hogy 1 vagy 2 személyre szabályoz a rendszer.

GG81 2010.01.06. 12:10:07

@Kopi3.14: nem csak 3 napja kötelező tartozékai a kerékpárnak a 2 üzemi fék...
a többi csak magyarázat részetekről, fentebb minden kifejtve.

glinolid 2010.01.06. 12:54:00

@GG81: kontránál is ugyan úgy törik a monoblokk és a pedál, plusz a többi felesleges alkatrész.

Furcsa, hogy a zebrára, a 30-as táblákra külön filozófiátok van, míg egy üzembiztos féket agyon kritizáltok. De hát, aki csak úgy agyatlanul él a világba, attól sokat nem lehet elvárni.

GG81 2010.01.06. 13:11:44

@glinolid: ki beszélt eddig itt a kontráról, ti hoztátok be magyarázkodni.

az agyatlanságról azért nektek több sejtésetek van, üzemi fék nélkül, szabálytalan járművel közlekedni, enje-benje.

Canis Lupus Libertas (törölt) 2010.01.06. 13:30:10

@Kopi3.14: Hát erről már csak egy graffiti duma jut eszembe: Egyél te is szart, 100milió légy nem tévedhet! De az nagyon méltánytalan lenne, hiszen igazad van még akkor is, ha itt éppen nem egy kertészeti témát offolunk lelkesen.

igazi hős 2010.01.06. 14:29:16

@cso zsi: Pontosítanék annyit, hogy a fejreállásnál nem a tömegközéppont magassága számít, hanem az első tengelytől való távolsága (ez a bringánál a mérete miatt nagyobb mint egy robogónál) és a tengely-tömegközéppont szakasz függőlegessel bezárt szöge (ebben szemre nincs különbség egy nagykerekű magas bringa és egy kiskerekű rövid robogó között, persze egy lapos speedmotor jobb).
Nyilván ha az első tengely felett ülsz, akkor a legkisebb fékezésre pofára esel, míg ha messze a tengely mögött, akkor hatalmas forgatónyomaték kell a felemelésedhez.

glinolid 2010.01.06. 14:52:16

@GG81: Egyszer sem állítottam, hogy szabályos. Csak próbáltam rávilágítani, hogy nem baleset veszélyesebb, mint a kontrafék, mivel ez volt az első érved e fék típussal szemben. Az hogy egyszer jogszabályilag is elfogadott lesz-e vagy sem az engem különösebben nem érdekel, mert nincs fixim. Más típusú kerékpárokat részesítek előnyben, leginkább a hegyekben tekerek.

GG81 2010.01.06. 15:49:13

@glinolid: a balesetveszélyesség mindenhol fennállhat persze, de abba próbáltak belekapaszkodni, hogy üzemi fék típusokat kevertek össze a hajtásból eredő lassítási lehetőséggel, mint ugyebár a motorfék.

amit pedig a kontra vs. fixi fékezési módokat illeti, a kontra esetében egyforma erővel, ideális pedálszöggel lehet a legoptimálisabb fékerőt kifejteni, míg a fixes esetében állandóan forog a pedál és fent-lent állapotnál például a legkisebb az erőkar, pontosan 0. az izmok persze segíthetnek a dolgon, de egy szétcseszett állandóan pörgő térdes izületes láb elég, ha egyszer megmakacsolja magát.

fixizzen, de ne küldjön senkit börtönbe kamikaze közlekedési formájával, jah és egy rendőr baxa meg de jól és ha szerencséje van otthon felszerelheti a féket a roncsára, ha nem zúzatja be rögtön! :-D

Kopi3.14 2010.01.06. 15:59:42

@Canis Lupus Libertas: okoskodásnak kevés. mert a hasznos teljesítmény és az elfüstölt kőolajszármazék energiatartalma is fennálló kérdés még, s mint mondtam, hasznos áru tonnakm-re érdekelne. A hajók holttömege elég jelentős. Valaki kisegítene, mennyi a megtett táv Amszterdam - Hong Kong között? nem találom a hajós értéket, odáig eljutottam, a legnagyobb konténerszállító óránként 13,08 tonna nyersolajat zabál. Mindezt rengeteg kénnel tele, mert nincsenek előírások rá, így simán akár ezerszer több kén elégetésével rombolja a környezetet. Perpill keresem a vasúti vontatójárművek adatait is.

Kopi3.14 2010.01.06. 16:07:04

@cso zsi: Egyáltalán nem változott a fizika. Az első keréken nagyobb fékteljesítmény érhető el, mert fékezéskor nagyobb terhelés jut rá. Tudod, olyan bonyolult dolgok, mint lendület játszanak be a képbe. lehet utána számolni, pár éve autóval kapcsolatosan megtettem, csak az a dokumentumom elkeveredett, nyomtatva meg csak az egyetemen érhető el, ha nem dobták ki. A hátsó fékkel nem fogsz jobban lassulni, hiába húzod be, csak hamarabbi blokkolást érsz el vele. Speciel saját kerékpáromon nem is használom a hátsó féket, mert az elsővel bőven jól megállok. Apám klasszikus gépén meg az elsőt hanyagolom a selejt színvonala miatt. Régi, ótvar patkófék, ahol minden nyekereg, mozog, több energiát elemésztve, mint a kontra.

@GG81: a kontra fékezési lehetőségeiről hatalmas marhaságot mondtál most. Ott is számít a pedálhelyzet, többek között anatómiai okokból is, mert behajlított térddel, meg kinyújtottal nem tudsz ugyanolyan jól fékezni, mint a derékszögnél kicsivel jobban behajlítottal. A helyzet ugyanez a hajtással kapcsolatosan is.

Kopi3.14 2010.01.06. 16:18:40

@GG81: a fixi mióta egyenlő a kamikaze közlekedési formával? Azzal is lehet normálisan közlekedni, mint normál kerékpárral is közveszélyesen.

GG81 2010.01.06. 16:26:28

@Kopi3.14: pedig leírtam, de még1x: a kontra használatakor, amint megvan a fékezési pedál állás, onnantól egyforma az erő... ez a lényege, nem pedig a pörög a lábad váltakozó lassító hatás.

GG81 2010.01.06. 16:29:02

@Kopi3.14: pedig leírtam, de még1x: a kontrás fékezésnél amint megvan az optimális pedálállás azonos a fékerő, ellenben a lábkalimpálós fixesnél, ahol ciklikusan váltakozik a lassító hatás.

Kopi3.14 2010.01.06. 16:34:26

@GG81: Mert nem tarthatod a lábad fixinél adott pozícióban, ugye? A kerék meg nem tud blokkolni. Az azonos fékerő sem feltétlen igaz, tapasztalatból mondom kontrás esetre. annak kopottságától is függ a dolog, a görgők elhelyezkedésétől is, hiába fejtesz ki állandó erőt, az máz rázárhat, engedhet.

Canis Lupus Libertas (törölt) 2010.01.06. 16:38:24

@Kopi3.14: Kár a gőzért! Egy kamion össztömege 40-42t, Ez összesen 10-14t hasznos terhet jelent. A tehervonat hasznos terhe 1400t körüli, amihez tartozik egy 90-150t tömegű mozdony, meg kocsinként kb. 10-18t, azaz ezt a holtömeg agyrémet sem nyomatnám ekkora lendülettel. Különösen akkor, ha utánanéznék annak, hogy 11000 kamion óránkénti üzafelhasználása mennyi. Kiegésztve azzal, hogy mennyi károsanyagkibocsátást jelent ekkora mennyiségű gázolaj lepárlása, szállítása. De ha van mindehhez elegendő energiád, csak rajta. Ez feltehetően majd kedvező hatással lesz a szellemi környezetszennyezésedre. :)

Kopi3.14 2010.01.06. 16:53:14

@Canis Lupus Libertas: a kamionokról sehol nem beszéltem, nem tudom honnan veszed. A vasutat mondtam alternatívának, s bizony még senki nem győzött meg, hogy környezetterhelés terén is jobb. Az ár egy dolog, de a környezeti hatásokkal nem megegyező.

igazi hős 2010.01.06. 17:22:33

@Kopi3.14: Van előírás a kénre, csak nagyon magas: 4,5%, ami ugye 4500-szorosa az autós gázolaj 10ppm-jének. Egyébként az EUs előírás a hajózási gázolajra 0,1%, de ugye ezek a hajók nem európai zászló alatt mennek és nem itt tankolnak.

Viszketeg · http://zagyvasag.blog.hu 2010.01.06. 19:25:41

Ha eltekintünk a fixi vitától, érdemes azt is megemlíteni, hogy sajnos a cím egyes idióták számára azt sugallhatja, hogy ahol tilos kerékpározni, ott következmények nélkül nyugodtan elüthetik a bringásokat. Jó lenne ezt tisztázni, mielőtt valamelyik gyengeelméjű élne ezzel a "lehetőséggel".

City of Troy 2010.01.06. 19:53:42

ismételten mondom a gyengébbek kedvéért: nem azon múlik hogy hol élsz, melyik város-ország, hanem, hogy milyen a közlekedési morál. ahol odafigyel mindenki és nem tekinti a mindennapi közlekedész jópofa viccnek, ott nincs szükség egymás anyukájának a csuklásra készerítésére. előzékenység....ha valaki be akar jönni a sorba nem az a válasz hogy majd utánnam bejössz, ha egy biciklis sávotvált (szabályosan), akkor illik (kell) beengedni. Az autósnak kell a biciklisra vigyázni elsősorban !!!!!!!!!

cso zsi 2010.01.06. 20:29:31

@City of Troy: "Az autósnak kell a biciklisra vigyázni elsősorban !!!!!!!!! "
Ha hagyja.
Aki partner a közlekedésben, az kiszámítható és nem derült égből kerül a kocsi elé/alá.
A szabályos sávváltás minden résztvevőtől elvárható, a hirtelen bevágás egyiktől sem.
Az sem elhanyagolandó körülmény, hogy a sávot váltó elsőbbségi hátrányban van a sávban haladóval. Tehát beengedési kötelezettség nincs.

igazi hős 2010.01.06. 20:41:22

@Canis Lupus Libertas: Ez elkerülte a figyelmemet, öregszem: "Egy kamion össztömege 40-42t, Ez összesen 10-14t hasznos terhet jelent" Az arány épp fordított (kivéve kisebb hűtőkamiont), egy 7 tonnás kamion visz 10-et, egy 9 tonnás 15-öt, egy 12 tonnás 25-30-at (plusz utánfutó). És néha (?) túlterhelik...

Herbert Putzenschramm 2010.01.06. 21:55:38

@GG81: Úgy látszik valahol meseországban élhetek, mert nekem többször szakadt el fékbowdenem mint ahány monoblokk szétesett alattam.
Ha be akarod mesélni bárkinek, hogy egy ipari csapágyas monoblokk vagy egy acél hajtókar/pedál kevésbé megbízható, mint egy szar sodrony bowden, akkor tényleg nincs mit mondanom a realitás érzékedről.

A másik ökörséged a kontra vs. fixi témakörben (egyikhez se értesz, ezért szórakoztató olvasni): ha kontrásnál rátaposol, akkor jól mondtad, hogy elkezd blokkolni a kerék és onnantól kezdve nem kell nagyobb erőt kifejteni. Akkor most megkérdezem tőled: ha fixinél skiddelek (gondolom ez tudod mit jelent, mert nagy biciklis körökben mozogsz), akkor ha elkezdett farolni a kerék, akkor mi történik? Megsúgom, ugyanúgy optimális pózban maradnak a lábaim.

@Kopi3.14: Hagyjad már szegényt, fizika mellett szövegértésből is felmentése volt. De engem is jól szórakoztat :)

@cso zsi: A fék az nem binálisan működik, hogy van egy 0 fokozat amikor nem fog és van egy 1-es fokozat, amikor teljes erővel fog. Legalábbis nálam nem, gyönyörűen tudom adagolni, ezért nem bukom orra minden megállásnál. Azt viszont ezek szerint Te is belátod, hogy az első fék a lényeges, nem a hátsó. Még a speed motorosoknál is csak kb 5-10%-ot ad a hátsó fék, pedig ők tényleg tudnak.

"Aki partner a közlekedésben, az kiszámítható és nem derült égből kerül a kocsi elé/alá."

Na ez itt a lényeg, hogy kiszámíthatóan közlekedjünk. És ez nem a hátsó fék működési elvétől függ, ahogy azt a GG féle okostónik hajtogatják. Ezért sem kell engem félteni, elég, ha anyám aggódik miattam, de neki meg az a dolga :)

@Canis Lupus Libertas: Hajókra és hasznos tömegre még visszatérve mondok még egy érdekeset. Hong Kongból egy konténer Rotterdamba kerül kb. 3000 Dollárba: ebből 2500 az ideút, 500 a visszaút (nem vagyok benne biztos, az is lehet, hogy Euró, nem ez a lényeg, hanem az arányok). Azért, mert ezeket a konténereket meg a hajót vissza is kell vinni, és a visszaúton nem visz szinte semmit, üresek a konténerek. Jó, néhány eldobott PET palackot visznek, amik majd visszajönnek pár hónap múlva cipő meg műanyagzsák formájában.
Szóval az a lényeg, hogy ezek a baszott nagy teherhajók visszaúton irgalmatlanul kihasználatlanok, mivel Kínába Európából nem visznek szinte semmit.
(Ellenben a kamionnal és a vonattal, amik oda-vissza tele vannak)

cso zsi 2010.01.06. 22:08:17

@Herbert Putzenschramm: Nem értem, hogy jött le neked a hátsófékpárti írásomból, hogy az első a jó számomra bringán. Minden más a nagyobb tömegű, és alacsonyabb súlypontú motorokról szólt.

Közúti fuvar esetén az üresjárat elvileg ugyanannyiba kerül, mint a telekocsi, a különbség a fogyasztás.
Ekkora távokon valamit csak kell, hogy visszavigyenek, ha mást nem akkor a vételárat egydollárosokban. :)))

Herbert Putzenschramm 2010.01.06. 22:17:25

@GG81: Azért, mert valamit végig nagy betűvel írsz ki, attól még AZ NEM LESZ IGAZ!

Fixi vs. térd meg egy évszázados vita, amiről mindenki mást mond. Ha csak minimálisan is hajlandó lennél felfogni, amit írok (ez láthatóan nem megy, ezért nem is erőltetem), akkor leírnám neked az érveket a fixi mellett, de erre most nem fogom pazarolni az időmet, mert mutathatnék neked akárhány hivatalos térdspecialista által írt tudományos beszámolót (na azt mondjuk meg se értenéd, ez a másik) - ha lenne ilyen -, akkor sem hinnéd el. Itt már leírtak mindent:

criticalmass.hu/forum/20080121/fixi-vs-single-speed

(Azt meg elképzelni nem tudom, honnan vetted, hogy kamikáze módon közlekedek, de ez már mellékes a többi okosságod mellett.
Ja, és ha esetleg saját hibámból ütnének el, akkor nem kapnék Ghost Bike-ot, mivel annak pont az a lényege, hogy ártatlan biciklis halt meg figyelmetlen autós miatt. De ezt sem várom el, hogy megértsd)

Herbert Putzenschramm 2010.01.06. 22:21:59

@cso zsi: Akkor bocs, ha szerinted is inkább a hátsó féket kell használni, akkor hagyjuk az egészet.

Közúti fuvarnál meg igen ritka az üres járat, olyan csak akkor van, ha béna a sofőr, és nem szervez magának visszafelé is fuvart :)

cso zsi 2010.01.06. 22:53:00

@Herbert Putzenschramm: A sofőr? Neki nem sok köze van a fuvarszervezéshez. Az csak egy biorobot, aki az úton tartja a járművet.

GG81 2010.01.07. 08:12:01

@Herbert Putzenschramm: te nagyonokos... nem a kontrára rátaposásról, hanem az azzal történő lassításról volt szó. de már direkt nem akarod megérteni.
ha megvan a pozíció és adagolod azt is, akkor állandó a fékerő. nagyonész.

GG81 2010.01.07. 08:49:57

@Herbert Putzenschramm: én inkább hiszek orvosoknak és sportorvosoknak, mint neked... és tapasztalom saját lábaimon, hogy a normál biciklizés is mennyire megerőltette a térdeket, bokákat, szalagokat...

NRG44 · http://althir.org 2010.01.07. 09:08:28

ezeken a kínai tucat cangákon elsősorben a nyereggel van a gond, helyettük szélesebb-hosszabb nyereg kell, jobb helyeken van külön férfiaknak tervezett nyereg

ha vizes lesz a kerék, akkor felnifékkel nem lehet fékezni, csak a hagyományos, gumira ható fékkel, az mindegy, hogy kontra, vagy drótos

Hemü 2010.01.07. 10:06:54

Úgy gondolom, hogy az új KRESZ szerint sem lett kötelező a gyalog- és kerékpárút használata, bár látszik az igyekezet. :-)
Ugyanis benne hagyták a 13§(2)-t, miszerint:

"Ha a gyalog- és kerékpárúton a gyalogosok forgalma a kerékpárosok továbbhaladását akadályozná, a kerékpárosok az úttesten is közlekedhetnek."

Ez az Oktogon és Körönd közötti részre fokozottan igaz.
Sehol nem írja, hogy mit jelent itt az akadályozás, ezért kénytelen vagyok az általános meghatatározást figyelembe venni, vagyis ha fékeznem kell, vagy el kell fordítanom a kormányt, akkor akadályozva vagyok. És fontos a feltételes mód is, mert egy töküres gyalog- és kerékpárúton is bármelyik saroknál elém léphet egy gyalogos, és ő engem ebben az esetben akadályozNA.
Na, csak ennyit akartam...

JT_Biopower 2010.01.07. 10:13:43

@NRG44: Aki 10 ezerért kínai biciklit vesz (meg 40ért összeteszkóposat), az meg is érdemli. A vásárlási igényét aktuálisan kielégítette, otthon meg tolja a sufniba rögtön. Nehezéknek sem jó :)
Nehogy már a nyereg legyen a legnagyobb probléma, a fékkarjuk is műanyag. Amit rövid távon megspórol vele, azt rákölti fél év múlva, amikor előtolja, mert eszébe jut, hogy van egy biciklije. Amikor meghallja, hogy mennyibe kerül a felújítás, esetleg fejlesztés, majd rájön, hogy kidobott pénz volt.

Tapasztalatom szerint az új bringák első fékpofái sokkal gyorsabban kopnak (, meg más is előbb megy tönkre). Utána meg vehetsz valami jobb minőségűt, esetleg több időjárásra alkalmasakat rá.
Én ha esőben, vizes úton megyek, akkor időnként, főleg, amikor már száradozik a környezet, letisztítom legalább a felnit, hogy ne csiszolják tovább egymást a fékpofával.
Lehet fékezni, de azért mint amúgy is ilyen időben, csak óvatosan :)

Másik bringámra meg ún. görgős agyféket szereltettem. Azt néha zsírozni kell, de tényleg :) Simán, fékkarral működik. Ha nagyon behúzom, leblokkolja a kereket, úgyhogy csak óvatosan.

Canis Lupus Libertas (törölt) 2010.01.07. 10:29:35

@Kopi3.14: Talán azért nem próbál meggyőzni senki sem arról, hogy a vasút környezetterhelésben alternatívája lehet a tengerhajózásnak, mert ez lehetetlen, vagy ahhoz közeli küldetés volna. Még akkor is ha te valójában nem akartad ezt így megfogalmazni, csak az a fránya freudizmus - ezek szerint - írásban is utat tör...
@igazi hős: Teljesen igazad van, a számaim erősen pontatlanok voltak - úgy 10t-t tévedtem lefelé valóban. Azaz jó az öreg a háznál.

kistopp 2010.01.07. 20:45:28

Persze, az Andrássyn ingyen a biciglist, A Jászain meg biciglis ingyen a járókelőt, járdán.2008 áprilisában, engem ütött el a Jászain járdán egy kedves biciglis.Csak az életemet tette tönkre.Addig képzőművészetből éltem.A kedves biciglis fiú jóvoltából, olyan csukló törést szenvedtem, hogy 4 sebész orvos is lemondott a kezemről, fél évi kezelés után. A biciglis fiú, persze, mint a ki jól végezte dolgát, távozott a helyszínről.Most akkor sajnáljam a bicigliseket?
k oda figyelésből felvannak mentve???

Herbert Putzenschramm 2010.01.07. 20:48:08

@GG81: Halál komolyan érdekelne, hogy létezik-e olyan sportorvos, aki tudja, hogy mi az a fixi, és úgy mondja el róla a véleményét. De egy orvos véleménye még nem jelent lófaszt se, legalább 25 darab kéne ahhoz, hogy nagyjából képet kapjunk a dolgokról.
Egy szóval még várhatsz arra, hogy bárki mélyen szántóan kielemezze ezt a témát. Én minden estre jobban hiszek az olyan embereknek, akik már évek óta küldik fixivel, és nincs semmi bajuk.

(Normál bringával meg nem érdemes összehasonlítani, mert a fixi az egyáltalán nem nevezhető sima mezei kerékpárnak, ebben azért remélem egyet értünk. Magyarul a saját lábaidat leszarom, annak semmi köze nincs a fixihez)

Kontrás eszmefuttatásodra reagálva: nem kurvára mindegy, hogy a hátsó kerék a kontra miatt lassul, vagy miatt, hogy erőből visszatartom? A gyakorlatban ez kurvára mindegy. Egyedül neked nem tetszik, mert a szent és sérthetetlen közúti szabályoknak jelenleg nem felel meg, ezért a vastelepen a helye az összesnek.
Most komolyan, erre mit mondjak? Egyedül az a szomorú az egészben, hogy hozzád hasonló retardáltak vannak a törvényhozásnál meg a városvezetésnél.

@JT_Biopower: Most mi a bajod ezekkel a tesco gazdaságos kerékpárokkal? Dekorációs célra még talán jók is :)
Mindennapi közlekedésre alkalmas bringa valahol 30-40 ezernél kezdődik, persze ha használtat veszünk vagy régit újítunk fel. Új árakban már nem vagyok otthon, de szerintem bőven 6számjegyű tétel. Az viszont városba nem való, mert kevésbé érdemes embertársaink hamar ellopják :(

GG81 2010.01.08. 09:53:00

@Herbert Putzenschramm: 1. sportorvosoknak azért van valami köze a fixesekhez is elhihetnéd pedig. hiszen épp mondjuk kerékpár sportolókat is vizsgálnak, akiknek versenyszámuk a pályakerékpározás, mert az ilyen biciklik normál esetben csak ott fordulhatna elő, ugyebár. és van egy pár ország, ahol aztán mégnagyobb hagyománya van a kerékpársportoknak, így a pályabringának is, így akár tetszik akár nem bőven több, mint 25 orvos tudna szakvéleményt kiállítani neked a káros hatásokról. nekem elég jónéhány versenyző ismerős tapasztalata is, nem ilyen utcai harcos tukibringásoké, mint te vagy.
2. saját izületeim a bringázástól lettek olyanok-amilyenek, de minden bringásé lazább lesz, recseg-ropog egy idő után... de ezt is biztos jobban tudod és már platina csuklók vannak beszerelve és nem a porcod kopik. ugyanmár.
3. nem qrvára mindegy, csak szerinted az. mert qrvára tévedésben vagy, hogy egy hajtási rendszert és annak lassító hatását 'motorfék' egy lapon emlegeted az üzemi fékberendezésekkel.
és ennek tudathasadásos félreértelmezésednek hála, a szavaiddal élve szerintem bőven te meríted ki a retardált közúton közlekedő személyét.
ha legalább a féket dísznek visszaszerelnéd, de ugye nem használdnád legalább akkor az esélyt megadnád magadnak egy ghost bike-ra, hisz akkor már nem téged puncsolnak el ráadásul egy kama3 alatt fekve... ha pedig tényleg úgy hozná a sors, hogy reflexből fékeznél is, úgy rendesen fékkel, ahogy kell, akkor meg megmentheti az életed is és akkor mégsem volt felesleges az a pár gramm a vasadon.

igazi hős 2010.01.08. 11:50:28

@GG81: Hagyjátok már ezt a hitvitát, H.P-t nem fogod meggyőzni. 2 megjegyzés: nem a versenyzőket kéne alapul venni, ők minden sportban elkoptatják magukat; a motorfék ereje erősen függ a "motortól", egy F1-es autó motorfékje 1g körül lassít (nagyjából ennyi egy átlagautó max fékereje), igaz ott a max 4-5 g. (A teljesség kedvéért a másik oldalra is mondhatnék érveket, hogy pl. baj esetén a fékkart lényegesen gyorsabb berántani, mint lábbal fékezni, de nem látom értelmét.)

Herbert Putzenschramm 2010.01.08. 13:24:03

@igazi hős: tényleg nehéz úgy vitázni, hogy a másik fél szelektíven olvas, és nem akarja felfogni a dolgokat :)
Amúgy meg esetemben első fékkar ÉS hátsó "motorfék" játszik, szóval felesleges ilyesmiken lovagolni. Csupán wannabe-mérnök barátunknak próbáltam tágítani a látókörét, hogy a gyakorlatban ugyanúgy megfelelően lassít, mint a bowdenes fék. És ezt tapasztalatból mondom, mert mindkettőt próbáltam már huzamosabb ideig, ellentétben GG barátunkkal, aki úgy érzi, hogy monitor előtt ülve és autót vezetve mindent tud a városi bringázásról :)

@GG81: Hős kollega is utalt rá, hogy az élsportolók a legegészségtelenebb emberek csoportjába tartoznak, mivel hosszú és kitartó munkával gyönyörűen leépítik a saját szervezetüket. Páran még egyéb legális és illegális doppingszerekkel is tetézik ezt, szóval nem ebből kéne kiindulni. Azt meg tényleg sajnálom, hogy szétkúrtad az izületeidet, én ezt igyekszem elkerülni. Többek között azzal, hogy már 10 fok alatt is térdmelegítőt és kesztyűt hordok.

Ghost Bike-os fröcsögésedre már nem tudok mit mondani: ha úgy közlekednék, mint ahogy azt leírod, valamint az üzemi hátsó fék hiánya a gyakorlatban is ekkora hátrány lenne, mint ahogy azt sejted, akkor már rég a föld alatt feküdnék. De nem, mert a gyakorlat az más dolog.

(Slusszpoén: vészhelyzet esetén a legutolsó opció a fékezés: az ilyeneket majdnem mindig a kormány elrántásával korrigálom - az esetek 100%-ában az autósok vagy gyalogosok figyelmetlensége miatt kerülök veszélyhelyzetbe, csak a miheztartás végett, nem a saját hülyeségemből, mint ahogy azt hiszed)

És leírom még egyszer, bár úgyse akarod felfogni: Hirtelen fékezésnél az első fék számít, nem a hátsó!!!!!!!

GG81 2010.01.08. 13:33:24

@igazi hős: értem én őtet is, de épp azokat vártam tőle, hogy leírja mekkora ökör, amiket te most megtettél például. a fék fék, azért olyan amilyen, de külön fékberendezés. direkt úgy van kialakítva, hogy pont ne az izomerőtől függjön nagyrészt, hanem relativa kis beavatkozásra is hatékonyan működjön. erre jön az erőkar (pedál) folyamatosan változó állása, mint fékerőt meghatározó tényező.

GG81 2010.01.08. 13:43:42

@Herbert Putzenschramm: látszik az értelmi színvonalad, hogyha térdvédőt használsz, akkor a porcok kevésbé kopnak a mozgástól, mintha néha nem örökhajtós módon pihenhetnének az izületeid.
én itt befejeztem veled, mert te olyan qrva okos vagy, hogy a kopást is megmagyarázod. segítek, ha nem mozog, nem kopik... már pedig a fixesnél mindig mozog, térdvédőtől függetlenül.

a szabálytalan taligádról, hogy forgalomba részt se vehetnél vele nem is beszélve. ennyit a biciklisek igyekezetéről, hogy egyenrangú feleknek tekintsék őket a közlekedésben... sokan igyekeznek is, de vannak ezek a magadfajta újító hajlamúak, akik azt képzelik rájuk nem vonatkoznak a közösség által elfogadott legalapvetőbb szabályok. mert olyan hyperügyesnek képzelik magukat, képességüket mindenki felett állónak képzelve.

hát, jó túlélést!

Kopi3.14 2010.01.09. 00:03:44

@GG81: most azért forgalomra alkalmatlan kerékpár a fixi, mert örökhajtós, vagy mert ő leszerelte a hátsó féket? amennyiben az első pontra szavazol, kérlek mutasd meg azt a KRESZ pontot, amelyik ezt kiemeli.

Kopi3.14 2010.01.09. 00:50:34

@GG81: Ja, te komolyan képtelen vagy értelmező olvasásra? CSAK A HÁTSÓ FÉKET SZERELTE LE, ELSŐ VAN NEKI!

Kopi3.14 2010.01.09. 00:53:17

@Herbert Putzenschramm: Azért új kerékpárt is lehet kapni 30k-ért megbízhatót. persze nem ezer sebességes, agyonrigózott, hanem mezei szénacél váz, egy sebesség, nuku csillapítás, rugózás benne. Városban rohangálni ha nem hegyvidék bőven jó, s nem olyan fontos, hogy lopják.

Herbert Putzenschramm 2010.01.09. 15:38:47

@GG81: Abba még véletlenül se gondolj bele, hogy a szervek regenerálódnak. (Bár gondolom neked a csontjaid se forrnak össze ennyi erővel)
De a térdizületek amúgy is mindenképp kopnak, akkor is, amikor sétálsz vagy nyomod a gázt a kocsiban. A fixi meg pont azért jó, amit te hátrányként említesz. Sima szabadonfutós bringánál az van, hogy hajtasz, megállsz, aztán megint erőből kell ráhajtani, ami által hol nagyobb erőt fejtesz ki, hol meg semekkorát.
Fixinél meg folyamatosan majdnem ugyanakkora erővel kell hajtani, és arról se feledkezzünk meg, hogy a fix áttétel miatt nincs alul meg felül holtpont, amikor erősebben kéne hajtani, mert ezeken a pontokon a gép - vagyis a lendület - hajt helyettem. Ilyenkor télen pedig különösen jó, hiszen miután az izmok bemelegedtek, utána folyamatosan terhelés alatt vannak, ami által nem hűlnek ki.
Egyébként tényleg nem tudsz olvasni, nem térdvédőt, hanem térd melegítőt írtam, a kettő nem ugyanaz. Azért van, hogy melegen tartsa a térdemet.

A bringám pedig jól mondtad: szabálytalan.
DE
Nem közveszélyes, hiszen ugyanolyan lassulással tudok megállni mint egy mezei bringa. Az meg már csak mellékes, hogy a fix áttétel miatt még lejtőn sem tudok 40 fölé gyorsulni, mert akkor már kurvára forognak a lábaim :)

@Kopi3.14: Az új 30 ezres bringával kiváncsivá tettél, utánanézek. Nem mintha leakarnám cserélni az "szabálytalan szaromat" :D

cso zsi 2010.01.10. 19:12:52

@Kopi3.14: Ez csak szabálysértés, vagy ön, és közveszélyokozás?
Kötelezően előírt felszerelések:
1. Fehér színű első lámpa
2. Vörös színű hátsó lámpa
3. Vörös színű hátsó prizma
4. Két, egymástól független fék
5. Csengő
6. Borostyán sárga színű küllőprizma legalább az első keréken
7. Fényvisszaverő ruházat (lakott területen kívül az úttesten éjszaka, vagy rossz látási viszonyok között).
Javasolt felszerelések:
a, A pedálon és a küllők között borostyánsárga színű prizmák
b, Karos szélességjelző prizma
c, Visszapillantó tükör
d, Sárvédő
e, Kerékpáros bukósisak

Kiköthetem-e a Trabantomon a hátsó fékkört, hiszen szükség esetén a kézifékkel is "elegendő" fékhatást érek el?
(A gépjárműveken kétkörös, biztonsági fékrendszer van, épp az elképzelhető meghibásodásból eredő baleset elkerülésére. Tehát a filmeken elöl, és hátul is el kell vágni a fékcsövet, ha azt akarjuk, hogy az autót a fékpedállal ne lehessen megállítani.)

GG81 2010.01.11. 09:37:17

@Herbert Putzenschramm: Bevallom nagyon tetszik, hogy magyarázkodni kényszerülsz, bár mást nem is tehetsz. ;-)
A legviccesebb, hogy már szavakba, apróságokba tudsz csak belekötni. Térdvédő, ami a hidegtől védi a térded! Érted!?!
Hiába magyarázod, hogy az jó ha mindig mozog. Persze gyalogláskor is, meg pedálkezeléskor is. És ezek közül a pedálkezelés a legbarátságosabb, hisz a nyaloglásnál a kemény felületen is elég durván igénybe tud vételeződni a 'futómű', de épp ezért jön valami jármű, amin ülve/állva lehet pihentetni, nem járással a távolságot legyőzve.
Erőfeszítés, ugyanmár nem erről volt szó, hanem az állandó mozgásról és kopásról, ami tény. Ugyanazt az utat megtéve az alapvetően szabadonfutós gépek kontra fixes versenyében aligha a fixes hozná a kíméletesebb menetet. Miért? Mert amíg van egy lejtő a témában, addig ott is kalimpálsz, hacsaknek felemeled a lábad a pedálokról... Az indulás, gyorsítás minden esetben ugyanaz az erőfeszítés, hacsak még azzal is számolunk, hogy egy váltós bringával még könnyíteni is lehet az elindulást, hogy ne legyen olyan megterhelő még az izületek szempontjából sem. Aztán hol kéne erőltetni a tekerést? Ha valaki szabadonfutóssal gurul egy kicsit, az nem fog nullára megállni, de kihagyhat egypár tekerést és az máris több, mint a semmi. 3-4-10 ütem kihagyásával ő már beljebb van, de nem veszt annyi lendületet, hogy olyan megterhelő legyen a sebességben tartás.
A domb meg mindkettő számára domb és akkor a lejtős dolgot már említettem, és még a lendületben nyerhető pihentető nem tekerések... És ezen idő alatt ki sem hül az ember, csak épp nem cseszi szét az izületeit, ha már nem muszáj.
Ugyanmár, mindezek után ajnározni a fixest és jó élettani hatását (majd meglátod) elég szubjektíven fényezni tovább elég reménytelennek tűnik. De magyarázkodj még, én jól szórakozom.

GG81 2010.01.11. 09:50:14

@cso zsi: köszi, hogy beírtad a: két – egymástól függetlenül működtethető – fékberendezés. FÉKberendezés. Ez az amit nagyon nehezen megy, felfogni.

Lehet a régebbi autókban a két kör első és hátsót jelentett, de ma már pont Be-Jh és Je-Bh alkotja a köröket, hogy egy-nek elvágása esetén is uralhatóbb maradjon a verda. De az igaz, ha biztosra akar menni az ember, akkor elnyiszálja mindkettőt, akkor mindegy hogy volt leosztva. ;-)

GG81 2010.01.11. 09:51:27

@Kopi3.14: ha kiabálsz sem fogom fel jobban, mint ahogy a KRESZ-ben le van írva. 2 fék kell pont. FÉK és nem lassító lehetőség, mert qrvaügyes a drájver. Akkor irány a versenypálya! ;-)

GG81 2010.01.11. 09:52:10

@GG81: drájver helyett lehet qrva ügyes rájder is... :-D

Funkerman 2010.01.11. 10:10:01

Andrássytól a fékhatékonyságig... grat nektek. Ergo, ha legközelebb az Andrássy "bringaúton" járva elbaszok egy gyalogot, mert lelép elém a buszmegállóból, egyből megmutatom majd neki, hogy van elöl és hátul is működő fékberendezésem.

Kopi3.14 2010.01.11. 13:02:38

@cso zsi: a besorolt kötelező alkatrészekkel tisztában voltam, de azért kösz, hogy bemásoltad. A Trabanton a kézifék nem ad megegyező fékerőt, mint az üzemi fék, a hátsó féket pedig nem tudod kikötni, mert a két körre vannak előírások. A járműveken a két kör úgy van definiálva, hogy egyik kiesése esetén is meghatározott fékteljesítményt kell, hogy tudjon a jármű.

kerékpáron, pláne fixinél viszont már el lehet vitatkozni azon, hogy az ember képes-e, egyáltalán mennyire fékezni, s ez mint fék elfogadható-e, avagy sem. Ha a kolléga azzal érvel, hogy ott ő a fékrendszer, akkor önmagában bajos belekötni.

@GG81: akkor miért a hajtásmód miatt basztatod, miért nem azért, mert leszerelte a hátsó féket? Teljesen következetlen vagy, s azt állítod, a fixije szabálytalan, pedig csak annyiban, hogy nincs rajta hátsó fék, mert leszerelte. Viszont a fixiség miatt mondod ezt neki. Ezért kell kiabálnom, hogy végre felfogd, bár lehet ez nehezen megy, ha már vagy egy hete kell erőltetnünk.

GG81 2010.01.12. 08:44:54

@Kopi3.14: ??? mivel a hajtásmód miatt nem kell neki a kötelező fék, ezért. ami meg egyébként is pályára való, pláne! ;-)

nyugi. láttam ennél a baromnál még nagyobbat, annak a szamarán még elsőfék sem volt!!! nah, az volt a tipik szuicid futárkamikázé! :-DDD

Pincehelyi 2010.01.12. 22:40:15

@Kopi3.14: "egyáltalán, miért szarják le az autósok kollektíve a kerékpárutat, s az elsőbbségi kérdéseket? Talán a szabályokat be kéne tartani, s nem reménykedni, hogy majd az a hülye gyalogos, kerékpáros, motoros, akárki vigyáz helyettem is."

Szerintem ez nem "autósság" kérdése, hanem hozzáállásé. Autó nélkül is ilyenek, csak akkor kevésbé látszik.

Styxx 2010.01.12. 22:59:20

OFF boccs. Ma ete ellopták a bicajom. Elég drága és nagyon szeretem. Trek Soho 2.0. agyváltós, dobfékes, szürke 28 colos férfi vázas. Feljelentést tettem, de azt szeretném, hogy TÉNYLEG kerüljön elő. Az interneten hová írjak, tegyek fel képet, stb, előre is ksz.
privi:kzsomb@gmail.com

Perillustris 2010.02.08. 12:03:11

"Az új KRESZ nyomatékosítja, hogy a kerékpárosoknak kötelező a bicikliutakat és biciklisávokat használni."

picasaweb.google.com/MK.eszakpest/HavasBringautak#5435764498287221346

picasaweb.google.com/MK.eszakpest/HavasBringautak#5435764500888668402

picasaweb.google.com/MK.eszakpest/HavasBringautak#5435764502837033634

cso zsi 2010.02.10. 11:01:01

@Perillustris: A Szerémi út mellett, és a Gyáli úton sem jobb a helyzet.
Viszont nem rettegve kanyarodok jobbra, hogy mikor esik alám egy kerekező.

Ha meg valaki pár napra kölcsön ad egy fejkamerát, akkor egy furgonos szemszögéből megmutatnám, amit nem nagyon hisztek.

Nem látszódtok.

Perillustris 2010.02.10. 17:01:10

@cso zsi: Én tudom. Ezért sem megyek elválasztott bringaúton. S ezért nem támogatjuk az ilyenek építését. Hiszen senkinek sem jó. Leszámítva az építőt, meg azt, akinek visszaosztják a pénzt. :/

vazsmegyeigerdezsház · http://studiosmaragd.hu/ 2011.07.28. 12:20:11

A cikk meg sem emliti a tobbi finomsagot:
- a csatornafedeleket
- macskakoves buszmegallot
- emberes pocsolyakat
- a lampak szabalyozatlansagat
- egyszer csak eltunik a bringasav, majd 80 meterrel arrebb ujra lesz

Mon3 2011.08.01. 12:47:08

@cso zsi: "Nem látszódtok."

Imádom az autósok nagyképű sablonvédekezését, hogy azért üthetik el jogosan a kerékpárosokat, mert nem látszanak. Ők sajnálják, de nem tehetnek róla, hogy a hülye kerékpároson átmentek, hááát holttérből érkezett.

A fejkamera nagyszerű ötlet, ha nekem lenne, akkor naponta tucatjával tudnám feltenni a videokat, hogy ha 120-al kanyarodnak le a mellékutcába fékezés nélkül, persze hogy nem látják...

Attól, hogy nagyon rossz az Andrássyn a bringaút, még látható a bringás, ha megáll a gépjármű vezető, és beles a kocsik mögé. Csakhát nagyon fárasztó azokat a pedálokat kezelni...

cso zsi 2011.08.01. 16:21:23

@Mon3: Igaz, hogy sikerült egy másfél éves hozzászólásra válaszolnod, de attól még nem vesztette aktualitását valóban.

"Attól, hogy nagyon rossz az Andrássyn a bringaút, még látható a bringás, ha megáll a gépjármű vezető, és beles a kocsik mögé. Csakhát nagyon fárasztó azokat a pedálokat kezelni... "

Azon az Andrássyn, ahol külön fázis van a kerekeseknek, és a gépjárműveknek, ugye? Tehát elvileg nem kerülhet a bringás a parkoló autók takarásából a kanyarodó kocsi alá, mert neki épp pirosa van. Ezt leszarja, és átgurul a zebrán, mert "azoknak meg ződ van!".
Másfél év alatt sem változott a morál.
Tudjuk, csak a kivételek, akik rombolják a kerekesekről kialakítható képet.
Pedig a Bajcsyn már találkoztam olyannal is, aki átengedte a gyalogot a bringaútra festett zebrán.
Kétszer.
Az elmúlt 11 hónapban napi kétszer járok arra, nem nevezném túl jó aránynak.