Friss topikok

Címkék

afrika (4) alkohol (11) andrássy (3) armstrong (4) ausztrália (6) autómentes (24) autós biciklis ellentét (3) baleset (35) bam (4) bérbicikli (30) bicikli (18) biciklibulvár (6) bicikliparkoló (8) biciklis futár (9) bicikliút (134) bírság (10) biztonság (54) biztosítás (5) bkk (8) bkv (9) bringázz a munkába (4) bubi (14) buda (3) budapest (79) buszsáv (3) cannondale (4) critical mass (50) dánia (3) demonstráció (5) design (31) divat (8) downhill (8) dr kerékagy (5) egyesült államok (4) emelés (3) empamo (6) energia (3) energia bringa (5) építkezés (4) extrém kerékpár (3) e bike (5) felmérés (6) film (6) fotó (4) futár (3) gkm (4) google (4) gyerek (3) hátizsák (3) herebántalom (5) hibrid (4) híd (10) infrastruktúra (6) járda (3) kampány (4) képzőművészet (7) kerékagy (3) kerékpár (15) kerékpárbarát (3) kerékpárosklub (5) kerékpársztráda (6) kerékpártároló (3) kerékpárút (3) kína (3) kiskörút (7) kocsma (6) koppenhága (4) közbicikli (3) közbringa (3) közlekedés (4) kresz (17) kvvm (3) lakat (5) lámpa (4) levegő (7) london (15) lopás (16) magyar kerékpárosklub (3) margit híd (25) maszk (3) máv (7) mkk (3) mtb (3) nagy-britannia (3) new york (9) nyereg (7) obama (4) önkormányzat (21) orfk (4) párizs (7) parkolás (4) parlament (4) rakpart (3) regisztráció (3) rendőr (35) schwinn csepel (3) sisak (14) statisztika (3) szeged (3) szerviz (3) szex (5) sztrájk (8) tábla (4) tél (10) térkép (5) tolvaj (5) túrázás (8) urbánus (39) városi biciklizés (44) verseny (3) videó (12) világítás (6) víz (4) vonat (4) zene (5) Címkefelhő

Egymás ellen küzd a két nagy biciklisszervezet

2009.10.27. 10:08 - Földes András és Spirk József

Két kerékpárosszervezet is küzd párhuzamosan a magyarországi biciklisekért. A Magyar Kerékpárosklub (MK) a vezetői által szervezett Critical Mass felvonulásokról lehet ismerős szélesebb körben, de hozzájuk fűződnek a Margit hídra épülő bicikliút szakértői munkái és az a tiltakozás is, amikor a főváros egyoldalúan akarta megváltoztatni a terveket. Legutóbb a kerékpárosbarát KRESZ elfogadtatásáért folytattak kampányt.
 
Mellettük azonban működik egy másik nagy érdekképviseleti szervezet, a Kerékpáros Magyarország Szövetség (KMSZ) is, amiről viszont nem hallottunk addig, amíg meg nem nyilvánultak a Külső Szilágyi út bicikliútjával kapcsolatban. Támogatónyilatkozatot adtak a Főváros projektjéhez, hogy itt 97 millió forint támogatással, 224 millióért egyoldali, kétirányú bicikliutat létesíthessenek.
 
A dolog érdekessége, hogy a Városháza korábban az MK-t kereste meg, ők azonban nem támogatták a konstrukciót, mondván, idejétmúlt, balesetveszélyes, célszerűtlen beruházásról van szó. Újpest ezután fordult az KMSZ egyik szervezetéhez, akik aláírták a terveiket.
 
„Nem jó ez a helyzet – mondta az esetről az MK vezetője, László János. – Kijátszhatnak minket egymás ellen. Ha az egyik nem támogat egy állami beruházást, akkor majd a másik.”
 
Ejtőernyős szervezet
 
A két szervezet konfliktusa azonban sokkal korábbra vezet vissza. 2007-ben az MK ernyőszervezetté alakításakor néhányan le akarták mondatni László János elnököt. Az akkor már a Kóka-féle Gazdasági és Közlekedési Minisztérium kerékpárügyi megbízottjaként is dolgozó Bodor Ádám és további elnökségi tagok, Oláh György és Csikai Mariann szerettek volna egy számukra rátermettebbnek tűnő elnököt.
 
Amikor azonban 2006-ra kiderült, hogy a belső ellenállás miatt László Jánost nem lehet leváltani, Bodor Ádám lemondott, a többiek pedig ki is léptek. Ekkor kezdték meg a Kerékpáros Magyarország Szövetség szervezését.
 
Az állam már előre tudta
 
A jelenlegi elnök, Krizsanits János szerint a helyzet nem ilyen fekete-fehér. A KMSZ ugyanis szintén független szervezet, és nem az MK ellenében jött létre. Elmondása szerint kerékpáros civilszervezetek pályáztak az NFÜ-nél konferenciák szervezésére. A huszonkétmillió forintos támogatásból a biciklizést népszerűsítő programokat szerveztek, és ennek a munkának a „mellékterméke” volt a KMSZ megalakulása.
 
Az elnök kiemelte, hogy az MK-tól eltérően a KMSZ ernyőszervezet, azaz tagjai nem természetes, hanem jogi személyek: kerékpárosszervezetek. A KMSz nemcsak közlekedéssel foglalkozik, hanem kerékpáros turizmussal, konferenciák szervezésével, és lobbiznak az önkormányzatoknál, hogy pályázzanak a nemzetközi kerékpárút, az Eurovelo építésére.
 
A KMSZ sokoldalú működését azonban több tény is árnyalja. Függetlenségét megkérdőjelezi, hogy a hivatalos dokumentumok szerint a szervezet egyáltalán nem konferenciák szervezésének melléktermékeként jött létre. Az NFÜ oldalán az szerepel, a hivatal a megítélt 22,4 millió forintot a KMSZ létrehozására ítélte meg
 
Érdekes továbbá, hogy a támogatás megítélésének dátuma 2008. október 3., a szervezet bejegyzésének ideje pedig 2008 decembere. Ehhez képest Bodor Ádám Kóka minisztériumának nevében már hónapokkal korábban, májusban bejelentette, hogy az Eurovelo nemzetközi kerékpárút magyarországi szakaszán a Kerékpáros Magyarország Szövetség végez majd karbantartási munkákat.
 
Pedig ekkor a szervezet hivatalosan még nem létezett, vagy ha igen, akkor – legalábbis az elnök fentebb idézett tájékoztatása szerint – a civilszervezetek vezetőinek fejében, és nem a minisztérium terveiben.
 
További érdekes egybeesés, hogy a Kóka által meghirdetett program (amely egyébként a legbátrabb volt a Parlamentben bejelentett eddigi összes közül) Kerékpáros Magyarország Program névre hallgatott. Ami némileg emlékeztet a Kerékpáros Magyarország Szövetség
nevére.
 
Kóka rástartolt a biciklizésre
 
A politikai hátteret színesíti, hogy Kóka János, az SZDSZ egykori elnöke és frakcióvezetője pártja romjain felfedezte magában a kerékpárost. Először csak privát közösségi vonalon, a Facebookon hozakodott elő kerékpárostémákkal, aztán a parlamentben is rákezdte. A volt közlekedési miniszter, aki – kétségtelenül ott volt számos program indulásánál, de végül nem csinált kerékpárosforradalmat - most a biciklisek politikai képviselőjének nyilvánította magát az országgyűlésben.
 
kokabico
 
Kóka éppen a szeptember 22-i CM-re időzítve jelentette be, hogy egy pártfüggetlen képviselői csoportot akar létrehozni, amely felkarolná a biciklisek ügyét.
 
A biztos kiesőként számon tartott képviselő ráadásul olyan, ciklusokon átívelő szerveződést vizionált, amely képes ismét napirendre vetetni azokat az ügyeket, amelyeket korábban sem sikerült átverni a rendszeren, és a ciklus végére teljesen elhaltak.
 
A képviseleti csoport októberben meg is tartotta alakuló ülését, ahova természetesen egyik nagy párt képviselője sem ment el, cserébe viszont ott volt a Magyar Kerékpárosklub elnöke, László János és Krizsanits János, a Kerékpáros Magyarország Szövetség elnöke, Bodor Ádámmal együtt.
 
Sikkasztás vagy amatőrség?
 
Visszásságok egyébként voltak a MK környékén is. A sikertelen puccs után névtelen feljelentés érkezett az ügyészségre az MK vezetője, László János ellen, sikkasztás gyanújával.
 
Az MK vezetője elismerte, hogy számos bizonylatolási szabálytalanság volt a szervezetben, ezt azonban nem visszaélésekkel magyarázta, hanem azzal, hogy az MK három évig lelkesedésből működött az ő nappalijában.
 
„Három évig mindent fizetés nélkül csináltam, nem kértem a költségekről számlát. Ezt nem akartam elsikálni, a közgyűlés elé vittem a kérdést. Ez után jött a feljelentés.”
 
Az ügyészség, miután bűncselekményre utaló nyomot nem talált, megszüntette a nyomozást.
 
Mindez azonban a múlt, érdekesebb kérdés, hogy miként működhet a két szervezet együtt. László János az előzmények, és a KMSZ államközelisége miatt nem tartja elképzelhetőnek, hogy az MK is belépjen az ernyőszervezetbe. Így valószínűleg egymás mellett és egymás ellen tevékenykedik majd a két szervezet.
 
Egymás ellen és egymásért
 
Az MK működésére csak tagdíjat, közvetlen EU-támogatást, a szakértői munkák díját és egyéb, nem állami támogatást használ fel, szögezte le László János. Az MK szervezi az EU-s támogatásból működő Bringázz a munkába kampányt is.
 
Az államtól való távolságtartás egyébként célja a KMSZ-nek is, tett meglepő kijelentést Krizsanits János. A szervezet benn ül ugyan egy kerékpáros tárcaközi bizottságban, de elégedetlenek a bizottság munkájával. „Határozatok születnek, de az senkit nem kötelez semmire. A jövőben ki akarunk szállni a bizottságból” – számolt be elégedetlenségükről.
 
A KMSZ már szerzett multi szponzort, és bevételei vannak olyan események szervezéséből is, mint a Mobilitási hét egyik eseménye, amelynek keretében „az emberek számítógépen küldhettek üzeneteket a károsanyag-kibocsátás ellen.”
 
A jövőről Krizsanits annyit mondott, hogy „tény, hogy megpróbálják kijátszani egymás ellen a két szervezetet. Előfordulhat, hogy egyes helyeken gyengítik egymást. Sajnos, ilyen a magyar közélet. De máskor ugyanazért a célért küzd a két szervezet más eszközökkel” – nézett az elnök bizakodva a jövőbe.

 

Címkék: magyar kerékpárosklub kerékpáros magyarország szövetség

268 komment · 1 trackback

A bejegyzés trackback címe:

https://kerekagy.blog.hu/api/trackback/id/tr521465053

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Júdea Mass Front 2009.10.27. 14:27:29

- Egyvalamit utálunk jobban a rómaiaknál, azt a büdös Júdeai Népfrontot, pfúj! - ...és a Júdeai Nemzeti Frontot is, pfáj! - ...és a Júdea Népe Frontot! Köpködők! - MI VAGYUNK A JÚDEA NÉPE FRONT!!!  Nem is tudom, csak úgy ...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Stock 2009.10.27. 15:41:13

@Kuku: Galopp utca, járműtelep, bőrőndős, homoktövis, megyeri, sárpatak, székpatak, csíkszentiván, homoktövis!
ez nálam kilenc.. de nagyon ritkán van keresztező út... ahol elenyésző a forgalom, ellentétben a szilágyival!

ha az autós annyira elbambul, hogy a totál belátható, sík egyenes út meleltt 2 méterre nem vesz észre... és te is jobbra-balra kacsázol, mert nem közlekedsz, hanem máshol jársz...
akkor bizony barátom az úton is megtalálnátok egymást!!!!!!!! csak ott minimum 60-nal, itt meg kanyarodás közben 20-30-cal!
az ilyen mértékű hülyeség ellen nem véd semmi....
de sokkal veszélyesebb ha úgy gázolnak le hátulról, nagy tempóval, hogy nem is látod....

és nem futok apataknál dugókba, mert csak dunakeszi alsó felé vajn állandó dugó és csak kifelé a városbó és csak csúcsidőben!!

veny 2009.10.27. 15:43:16

@Kuku: Értem, szóval szerinted amíg van, "akire ajtót nyitottak", addig jogos a bringásnak minden.

No ezért kellene nagyon sürgősen valami épeszű bringás képviselet a normális embereknek, a mindenféle MK/CM hippibandák helyett.

Mert hogy mikrofont kapni jelen állás szerint te fogsz legközelebb is,nem én, a magamfajta meg törheti a bukóját megint, hogy meddig vállalható még számára, hogy ha simán csak elteker melóba, akkor biza azokkal azonosítják automatice, akikkel ő nagyon nem azonosul...

Stock 2009.10.27. 15:44:04

@Perillustris: hol fikázzák az új szakaszt?? mmint szisztematikusan szervezetileg?!?!

hol kapsz hibátlan aszfaltot?! a szilágyin.., ahol a gyökerek felnyomták a járdát, ott most újra aszfaltozták!

MoxNox 2009.10.27. 15:45:03

@Stock: A Szilágyin rendszeresen ütnek el bringásokat jobbhoroggal...

veny 2009.10.27. 15:45:52

@Kuku: "200 ezer kilométert tekertem balesetmentesen."

Grat.

"Ugyanolyan szabálytalan vagy, csak esetleg más szabályokat sértesz, vagy más eszközzel. A vicc, hogy valószínűleg ugyanolyan kritériumrendszernek megfelelve mint én, csak én nem tagadom le még magamnak is."

"Kicsit" nagy a pofád így ismeretlenül, hogy extrém finom legyek. Érdeklődve hallgatom az érveidet... :)

Stock 2009.10.27. 15:46:32

@otapi: strucpolitika?! ami hátulról jön azt nem látom, az nem bánthat????? muhahaha :-DD

Stock 2009.10.27. 15:47:28

@MoxNox: baromi gyakori lehet, fényévenként megy arra kerékpáros! :))

MoxNox 2009.10.27. 15:47:34

@Stock: Nagyon nagyot tévedsz ezzel az elszeparált álommal, és ezért kár is, hogy retardáltnak nevezed a másként gondolkodókat. Én megérem, mert elsőre, laikusként, háttérinformáció nélkül tényleg az logikus amit te mondasz, de minden hazai és nemzetközi tapasztalat, felmérés, statisztika, miegymás azt támasztja alá, hogy a szeparáltnak hitt bringaút jelenti a jóval nagyobb kockázatot .

MoxNox 2009.10.27. 15:49:51

@Stock: A fényév az távolság mértékegység. De gondolom amúgyis percenkéntet akartál írni, mert elég sűrű rajta a forgalom. Mindenesetre remek példa az általad elválasztottnak hitt bringaút legendájára.

Stock 2009.10.27. 15:50:06

@phorvath: annál nagyobb veszély, minthogy a hátulról érkező autós kezébe tedd oroszrulettből az életed nincs!
ha egy kereszteződéshez érsz van esélyed meggyőződni az elsőbbségedről... allenben nem tudhatod, hogy a hátulról jövő lát e.....
ha ezt felfogtad, akkor nem hivatkozol "külföldi trendekre"...

veny 2009.10.27. 15:51:09

@a.tom: "csak cseréljék meg a parkolósávval, ahogy az a CM egyik kérése is volt. jelen formájában életveszélyes."

Ahogy én tudom, a kereszteződések után a második legtöbb baleset sávváltásból van. Holttér ott is játszik, elég rendesen. Na innen gondoljuk tovább ezt a követelést....

A Gogol-Váci keresztben naponta akarnak elcsapni, pedig az pont eszerinti csoda. :(

Martian (törölt) 2009.10.27. 15:51:32

@Stock: "ha az autós annyira elbambul, hogy a totál belátható, sík egyenes út meleltt 2 méterre nem vesz észre... és te is jobbra-balra kacsázol, mert nem közlekedsz, hanem máshol jársz..."

Ilyen alapon érvelhetek amellett is, hogy nem szállok repülőre, mert mi van, ha a felszálláskor mindkét hajtóműbe belerepül az összes éppen arra repülő vadlúd?
:)))

Stock 2009.10.27. 15:52:53

@MoxNox: ha nem állsz órákat a szilágyi mentén egy darab kerekest sem látsz, erre próbáltam utalni... :)

otapi 2009.10.27. 15:53:53

@Stock: Miért ne látnám mi jön hátulról? Van tükröm, ráadásul képzeld, tudom mozgatni a fejemet is.
De a lényeg, hogy az autós viszont egyértelműen látja bicajost, fel tud készülni rá.

Kereszteződésben, kanyarodáskor viszont jó eséllyel nem látja a kocsi holttere vagy egyéb tereptárgy miatt.
Az a struccpolitika, ha azt hiszed hogy ha te látod az autót akkor biztonságban vagy.

glinolid 2009.10.27. 15:54:49

@Stock: Tegnap este a Bőröndös utcába hajtottunk be hárman a Szilágyiről. Ketten nem engedtek el egy futót (10 km/h) én mivel tudom, hogy kerékpárjárda sicc! figyeltem és nem mentem rajta keresztül. Ha bringával van (15-20 km/h) a kocsik alatt végzi.

Perillustris 2009.10.27. 15:55:03

@Stock: Nem érted. Az autós, ha lát, nem fog elütni. A kanyart viszont a parasztja beveszi akár 30-cal, ha arra módja van, leszarva az egyenesen haladó bringás elsőbbségét.

De kipróbálhatjuk. Adok bringát alád, és fél órát tekersz a Váci úttal párhuzamos egyirányú kerékpársáv kb. 1 kilométeres szakaszán (oda-vissza). Nem gyorsan, csak 20-25-tel, élve elsőbbségeddel.

Talán túléled.

Stock 2009.10.27. 15:55:36

@Martian: ezt Kuku-val beszéld meg, mert az ő példája volt... :)))))

otapi 2009.10.27. 15:55:47

@Martian: Futott autós megállóhelybe is már, szóval a BKV sem biztonságos :) Elkülönített megállókat most azonnal! :)

Martian (törölt) 2009.10.27. 15:57:33

@Martian: ...vagy nem autózom, mert mi van akkor, ha a 4-es úton egy elalvó kamionsofőr palacsintává lapít?
:))

Stock 2009.10.27. 15:58:15

@phorvath: "Ha jól értem a véleményed, a biciklisek takarodjanak az utadból, és örüljenek, hogy a jelenlegi sebesség felével és háromszoros balesetveszéllyel ugyan, de egyáltalán közlekedhetnek"
nem! nagyon rosszul érted... és próbálod a számbaadni a kiforgatott, sarkított véleményed!
én azt mondom, hogy örüljetek, hogy legálisan, elkülönítve közlekedhettek, sokkal kisebb balesetveszélynek kitéve!!!!!
azt meg végképp nem értem hogy mi afranctól lassulsz be a járdán?!!??!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?

glinolid 2009.10.27. 15:58:48

@glinolid: És a futónak bal hátulról érkeztünk.

MoxNox 2009.10.27. 16:05:12

@Stock: Akkor másik univezumban élünk, mert én gyakran közlekedek a Szilágyin, és igencsak gyakran látok rajta bringásokat.

MoxNox 2009.10.27. 16:09:20

@Stock: Neked azt kéne megértened, hogy ez a hátulról elütés a legritkább formája az autós - bringás baleseteknek, csak a sötétben, lámpa nélkül, ide-oda kacsázó két falu közötti részegek eseteire jellemző. A laikusok valóban ezt tartják a legveszélyesebbnek, a kezdő bringások nagy részben emiatt nem mernek az úton menni, de a valóság az, hogy a súlyos balesetek elhanyagolható része történik így. A kereszteződésben meg nem adott elsőbbség, az a legnagyobb gyilkos. És ezt a kockázatot a külön vezetett bringautak jelentősen fokozzák, szépen elválasztják a kerékpárost a forgalomtól, aztán a kereszteződésben szinte nyílegyenesen vezetik a vágóhídra.

Stock 2009.10.27. 16:09:41

@otapi: hú bazz.. :))
látod a tükörben a kettővel mögötted jövőt, esetleg a szemkontaktust is hogy észrevett??
folyamatoan hátra nézel? az sem egészséges!!
a lényeg, hogy az autós nem feltétlenül látja a bicajost, mert!!
eszik
zenéthallgat
beszélget
az asszonyt fogdossa
elbambul
vagy az előttelevő az utsó pillanatban kerüli ki

és te zeket közben nem látod!!!!!!
ellenben egy kerszteződés előtt szétnézhetsz, lassíthatsz...
ez általánosságban...!
a szilányin meg NINCS tereptárgy, csak villanyoszlopok vannak...

Martian (törölt) 2009.10.27. 16:09:44

@Perillustris: Pontosan erről van szó!
Ha eltekintünk az "ittasan kerékpározott kivilágítatlan kerékpárján" című anomáliáktól, egy forgalmas úton (ahol az autósok már csak a saját érdekükben sem mernek elbambulni), a forgalommal párhuzamosan, az út szélén haladó bringás alapvetően biztonságban van.

Stock 2009.10.27. 16:13:20

@Perillustris: "Nem érted. Az autós, ha lát"
te nem érted!!!!!!!!!!! nincs rá garancia hogy lát!!!
nem jobb abból kindulni, hogy nem lát?!
nem jobb ha neked is van szereped, abban hogy észrevedd??????

"fél órát tekersz a Váci úttal párhuzamos egyirányú kerékpársáv kb. 1 kilométeres szakaszán (oda-vissza)"

egyirányún, oda-vissza... :) ha ilyeneket nem tennétek, hanem deffenzíven közlekednétek a legtöbb baleset elkerülhető lenne... a saját érdeketekben! ;)

és igen én túlélném, hogy miért?!
mert elővigyázatos vagyok, főleg ha nem véd kasztni!!!!!!!!

MoxNox 2009.10.27. 16:14:23

@Stock: Ugyanolyan alaptalan ez a mantrád, mint a fantazmagóriád a vele egyet nem értőket zsaroló MK-ról. Persze nem kell hinned azoknak, akik náladnál sokkal alaposabban beleásták magukat a témába, járj utána, olvasgass baleseti felméréseket, tanulmányokat, és bizony azt fogod látni, hogy az "elszeparált" bringaút nem működik, mint biztonságos megoldás. Nem véletlen, hogy azokban a városokban, ahol már jó ideje és nagyobb arányban kialakult a kerékpáros infrastruktúra, már régen elmozdultak ettől a megbukott gondolkodásmódtól.

Martian (törölt) 2009.10.27. 16:15:57

@Stock: "a lényeg, hogy az autós nem feltétlenül látja a bicajost, mert!!
eszik
zenéthallgat
beszélget
az asszonyt fogdossa
elbambul"

Az ilyen autós jó eséllyel előbb kenődik fel a szemből jövő kamion hűtőrácsára, mintsem hogy eltalálja a bringást az út szélén.
:))

Stock 2009.10.27. 16:17:04

@MoxNox: nekem meg van egy lakásom a szilágyin... :))

"aztán a kereszteződésben szinte nyílegyenesen vezetik a vágóhídra."
ha BIRKA, akkor igen! de pont ez a lényeg, hogy van esélyed, hogy mevédd magad!!

érdekes szemlélet, hogy mások képességeire, éberségére akarjátok az életeteket bízni, ahelyett hogy ti dönthetnétek róla!!

Martian (törölt) 2009.10.27. 16:18:21

@Stock: "és igen én túlélném, hogy miért?!
mert elővigyázatos vagyok, főleg ha nem véd kasztni!!!!!!!! "

Ha nem vagy elővigyázatos, a kasztni már 60-nál sem véd... hacsak nem IFA-t vezetsz!
:))

otapi 2009.10.27. 16:18:27

@Stock: kezdesz egyre nevetségesebb lenni :)
Ha vezettél volna autót valaha is, akkor tudnád, hogy lehet autót vezetni zenehallgatás és beszélgetés mellett is...
Ha van egy hülye autós, aki bambul, csukott szemmel vezet és mindezt szalomban az út közepén teszi, akkor hamarabb összecsattan egy másik autóssal, már ha a nagy dudálásra nem ébredne fel a vezetőikómából...

otapi 2009.10.27. 16:19:39

@Stock: Az utcára azért kilépsz néha? Vagy félsz, hogy arra repül egy galamb?

Stock 2009.10.27. 16:21:06

@MoxNox: ne beszélj sületleséget és ne hivatkozz mindig külfökdre... más világ, más közlekedési morál....
ha nem kapod meg az elsőbbséget (a te hibád is) valószínűleg jóval kevésbé sérülsz (főleg a szűk belvárosi placcokon) mint ha többszörös sebbesség különbséggel eltrafálnak...

Stock 2009.10.27. 16:22:34

@otapi: ha neked nevetségesek a tények...!

Stock 2009.10.27. 16:23:48

@otapi: és én vagyok nevetséges? :-DD

MoxNox 2009.10.27. 16:24:56

@Stock: Utoljára. Az a baj, hogy van egy laikus elképzelésed. Tényleg tök logikusnak tűnik elsőre, hogy az autóktól elszeparáltan biztonságban van a biciklis. Csakhogy ennek az ellenkezőjét emberek nem csak úgy a seggükből húzták elő. Közlekedésnérnökök, rendőrök, bringás érdekvédelmi szervezetek, stb. stb. sok éves, sok helyen szerzett tapasztalata, hogy ez egyszerűen nem igaz. Továbbra is csak azt tudom ajánlani, hogy olvass alaposabban utána a szakirodalomban. Persze ismételgetheted is a levegőből vett elképzelésedet továbbra is, de egy bringás blogon, ahol a jobban képben lévő érintettek is jelen vannak, ezzel nem sokat fogsz elérni...

Stock 2009.10.27. 16:25:14

@Martian: nem 60 fölött nem véd, 60 fölött elpárolog... bezzeg egy térd protektor.. ;)

Perillustris 2009.10.27. 16:26:29

@Stock: "egyirányún, oda-vissza"

GYK: oda az egyik oldalon, vissza a másikon.

otapi 2009.10.27. 16:27:08

@Stock: Te félsz mindentől, nem?
Na, ez már off, pá...

Perillustris 2009.10.27. 16:29:14

@Stock: Attól, hogy elég nagy az esélye annak, hogy az autó leszarja az elsőbbségem.

Stock 2009.10.27. 16:30:01

@MoxNox: jobban képben vagytok a struccpolitika részével, hogy akkor jó nektek, ha nem kell figyelnetek semmire....
én viszont az autózást illetően vagyok képben és tudom, hogy milyen veszélyeket hordoz az elképzelésetek!!

ez egy majdnem akkora sületlenség, mint az egyirányú utcába szemből behajtás lehetősége...
olyan mintha a bringások a kényelmüket szem előtt tertva direkt veszélybe akarnának kerülni... :))
van az öngyilkosságnak más módja is, káposztáson pl van egy csomó 10 emeletes... ;)

Stock 2009.10.27. 16:32:20

@otapi: nem félek több dologtól, mint az átlag, viszont szeretem felmérni a VALÓS veszélyforrásokat és ha van rá módom kiküszöbölni!

amedig 10 éves tacskó voltam és nekem sem voltak autós tapasztalataim én is azt hittem, hogy azutós bácsik mindent látnak és nem eshet bajom, aztán felnőttem és tapasztaltam!!

Tímár Mihály 2009.10.27. 16:32:49

@Stock: Bocs, ez erős volt. Elhiszem, hogy őszinte az aggodalmad a biztonságunk iránt, te viszont fogadd el, hogy:

1. Az itt hozzászólók valószínűleg többet bicikliztek városban mint te. (Több veszélyes helyzetet átéltek.)

2. Elég komoly nemzetközi irodalma van annak, hogy a bicikliút vagy a biciklisáv a biztonságosabb. Az egyik legjobb gyűjtőoldalt linkeltem. Lényegében minden általam ismert statisztika azt mutatta, hogy a legbiztonságosabb a széles külső sáv, ahol az autó és a biciklis elfér egymás mellett (WOL), ezután a biciklisáv, a bicikliút viszont 2-3-szor veszélyesebb, mint a biciklisáv. Ha elolvasod valamelyik tanulmányt, akkor azt is megérted, hogy azért, mert az úttesten látható a kerékpáros, a bicikliút kereszteződésében viszont váratlanul tűnik fel.

A tanulmányok külföldiek, viszont a magyar autóvezetők ugyanúgy nem akarják elgázolni a bicikliseket, mint a külföldiek, és ugyanúgy is látnak, mint azok.

Azon van nemzetközi vita, hogy az elfogadott veszélyessége _ellenére_ van ahol a bicikliutakat támogatják, mert az szerintük jobban ösztönzi a kerékpározást, mint a sáv. Arról viszont nincs statisztika, hogy ez a vélekedés igaz lenne.

3. A biciklisek sem öngyilkosok. Azért tiltakoznak a bicikliút ellen, mert kevésbé biztonságos, lassabb és kényelmetlenebb, mint az úttest.

4. A jelenlegi Kresz szerint a bicikliút használata kötelező. Tehát, ha megépül, akkor egy veszélyesebb, lassabb és kényelmetlenebb útra kényszerülünk, mint a jelenlegi úttest.

A bicikliút azért lassít le, mert az úttesten szabályosan és kényelmesen lehet menni 30-cal, főútvonalon az elsőbbséggel élve lassítás nélkül lehet áthaladni a kereszteződéseken. Bicikliúton lényegében minden kereszteződésben állóra kell lassítani, ha nem akarjuk, hogy kivasaljanak a kanyarodók. (A bicikliúton kószáló gyalogosokról még nem is beszéltünk.) Az új Kreszben állítólag 30 illetve 20 lesz a megengedett sebesség a kerékpárúton illetve a gyalog-kerékpárúton. (Egyébként teljesen jogosan a fentiek miatt.)

há zé · http://indafoto.hu/hhzz 2009.10.27. 16:32:56

@MoxNox: hmmm... laikus elképzelés az, hogy ha a többi közlekedőt eszement idiótának tartja az ember és ennek megfelelően igyekszik közlekedni? Kulturált társadalmakban igazad lehet, de mi Magyarországon élünk. Itt hiába van elsőbbséged a kerékpárúton, akkor is figyelned kell, hogy ne válj a másik ember hülyeségének áldozatává. :(

Martian (törölt) 2009.10.27. 16:34:00

@Stock: A tény az, hogy a bringás ismerőseim között (mind 30 feletti és tapasztalt) még senkit sem gázoltak el hátulról, viszont bringaúton, kereszteződésekben nagyobb részüknek van "története"... nekem is... lassan gurultam és így is összekoccantam az autóssal (Mogyoródi út)... nem hibáztattam, nem sok esélye volt, hogy észrevegyen.
És örülök, hogy autósként még nem ütöttem el bringást ilyen kereszteződésben... pedig volt, hogy hátulról rámdudáltak, miért totojázok annyit a jobbra fordulásnál.

Stock 2009.10.27. 16:36:16

@Perillustris: "Attól, hogy elég nagy az esélye annak, hogy az autó leszarja az elsőbbségem."

de mivel te jó reflexű sportember vagy, akinek fele annyi esélye nincs elbambulni a nyeregben, mint az autósnak... ezért egyet fékezve, észlelvén a veszélyt, az autósnak az egyezményes jelet felmutatava tovább tudsz gurulni....
ellenben ha ugyanaz a külvilágot leszaró autós kolléga hátulról ér utol...

MoxNox 2009.10.27. 16:36:24

@Stock: Ja, ja, az autók között, a járműforgalom integráns részeként nem kell figyelni semmire, az teljes mértékben a kényelemről szól, sőt, a biciklisek szeretnének direkt kerekek alá kerülni. Hajtogasd csak tovább a butaságaidat, nehogy utána is járj annak amit mondasz...

Martian (törölt) 2009.10.27. 16:36:54

@phorvath: "Az új Kreszben állítólag 30 illetve 20 lesz a megengedett sebesség a kerékpárúton illetve a gyalog-kerékpárúton."

Azért érdekelne, hogyan fogják ezt számonkérni, amíg a bringákon nem kötelező a sebességmérő.

veny 2009.10.27. 16:37:25

@Martian: "olvass alaposabban utána a szakirodalomban"

Tessék már egyetlen egyszer megmondani, hogy mellikben, és miért pont abban...

MoxNox 2009.10.27. 16:38:27

@há zé: Szerintem félreértetted amit írtam. Esetleg nem is nekem akartál válaszolni? :)

a.tom 2009.10.27. 16:38:40

@veny:
"Ahogy én tudom(...)"

ezt a kommentet nem tudom értelmezni az adott helyzetre. milyen sávváltásról van szó ami keresztezné a parkoló autók heylén haladó bringasávot az Andrássyn?
az anyósülésről simán rádnyitják az ajtót, mert azon a néhány embereb kívül, aki már megtanulta, senki nem számít ott forgalomra. bicajosként meg nem nagyon tudsz hová korrigálni. arról nem is beszélve, hogy jelen formájában a bicikliút rávisz a macsakaköves buszmegállóra...

"Na nehogymár én tehessek róla, hogy az MK testületileg aktív CM szervező..."
a testületileg nálad mit jelent? mert ez így nem igaz.

Perillustris 2009.10.27. 16:51:57

@Stock: Persze, lelassítok, néha kérdőre is vonom, de unalmas, hogy ez csaknem minden nap megtörténik azon a kis szakaszon.

Van összehasonlítási alapom: amikor a párhuzamos úttesten megyek, sosincs probléma, nem mellesleg csak ezen az egy klométeres(!) szakaszon 3 percet nyerek.

Ómájgád 2009.10.27. 16:58:02

@Stock: "ez egy majdnem akkora sületlenség, mint az egyirányú utcába szemből behajtás lehetősége..."

Érdekes máshol működik. Megoldás lehet az is (szerintem a legjobb), hogy az autókat kitiltják teljesen a városból, és már nincs is probléma. De egyezzünk ki döntetlenben: csillapítják a forgalmat 20 km/h-ra, és akkor sincs probléma.

MoxNox 2009.10.27. 17:01:02

Ezt pedig az állítólag másokkal soha együtt nem működő, csak a saját érdekeit néző MK butaságohz adaléknak:

greenfo.hu/hirek/hirek_item.php?hir=22717

veny 2009.10.27. 17:01:53

@a.tom: "ezt a kommentet nem tudom értelmezni az adott helyzetre"

Tán mert nem is az adott, hanem a követelt helyzetről szólt. :)
Arról, hogy mi van, ha nem a bringasáv az út legszéle, hanem valahol beljebbre festik.

"a bicikliút rávisz a macskakaköves buszmegállóra"

Az tényleg gáz.

"a testületileg nálad mit jelent"

Azt, hogy a derék érintettek együtt, egymással egyeztetve csinálnak valamit.

Le ne akard tagadni nekem, pl. hogy a tavaszi CM-re az MK szervezett rávezető túrákat, mert akkor gondolhatnám újra, hogy kikkel is mentem... :)

Kis ember 2009.10.27. 17:07:05

Komolyan, mit vitatkoztok ezzel a két retardált hülyével (veny, meg stock)?
Vagy tényleg ilyen faszok és életükben nem ültek biciklin, vagy a bloghu fizetett trolljai.
Ne pazaroljátok már rájuk a biteket!
Inkább mondja meg nekem valaki, hogy a KMSZ hogyan méri, kiket képvisel, ha nincsenek tagjai?

veny 2009.10.27. 17:09:58

@MoxNox: Nem mondom, hogy teljesen képtelenek lennének együttműködni, ott van mindjárt a CM. :)

Amúgy a VEKE pont rémesen rossz példa, gyakorlatilag egyszemélyes "szervezet", amely személy ráadásul igen erős politikai háttérrel bír.

MoxNox 2009.10.27. 17:18:04

@veny: Ok, lehet, hogy a VEKE rossz példa, de nem is az a lényeg itt. Hanem az, hogy az MK tovább tud nézni a saját orránál, és mivel a kerékpározás mellett a hatékony tömegközlekedés is fontos része az élhető város koncepciónak, ami az MK-nak is szívügye, ezért korrekt módon a buszsávot fontosabbnak tartják a rosszul kivitelezett bicikliútnál. Miközben a KMSZ szó nélkül rábólint a rossz tervezésű bringautakra, hiszen műcivil szervezetként, bólógatójánosként egyetlen célja a kapcsolati tőkéjének a forintra váltása, a bringás érdekképviselet leple alatt.

veny 2009.10.27. 17:23:11

@Kis ember: Nagyon kicsi vagy, önmagadhoz képest is. Engem meg sajna semmilyen értelemben nem fizetnek a blogolásért, egyesekkel ellentétben...

Az, hogy a tiedtől eltérő valid vélemény létét eleve kizártnak tartod, jó kommunistává vagy akár pápává is tehet, de mondjuk utóbbihoz állítólag más is kell.

A KMSZ-t amúgy a teljes bringás médiafelületet belakó MK-val ellentétben nem csak te nem ismerted, amíg meg nem írták fentebb, hogy utálnod kell őket. Összesen annyi a difi köztünk, hogy én megvárnám, a gyakorlatban mit látni tőlük, egyáltalán éeletben maradnak-e hosszabb távon.

Az, hogy szövetségként állnak fel, közvetlen ztagság nélkül, szerintem nem eleve bűn vagy hátrány.

a.tom 2009.10.27. 17:28:13

@veny:
"Arról, hogy mi van, ha nem a bringasáv az út legszéle, hanem valahol beljebbre festik."
igen, a parkoló kocsik bal oldalára. mikor legutóbb vezettem, még nem volt divat parkoló kocsik közé sávot váltani :)

"Azt, hogy a derék érintettek együtt, egymással egyeztetve csinálnak valamit."
talán írd azt, hogy segítettek a lebonyolításban, ne azt, hogy testületileg ők szervezik

veny 2009.10.27. 17:30:01

@MoxNox: "a buszsávot fontosabbnak tartják a rosszul kivitelezett bicikliútnál"

Ezzel mindenki így van.:)

Az anyázás ott indul, ha konkretizálni próbáljuk, mi is az a rossz.

"KMSZ szó nélkül rábólint a rossz tervezésű bringautakra"

Az nem lehetséges, hogy tényleg vannak olyan (nem hülye) emberek, akik szerint az a konkrét út tényleg nem rossz?

há zé · http://indafoto.hu/hhzz 2009.10.27. 17:30:11

bkvfigyelo.blog.hu/2009/10/27/megtolta_az_utkozovel_a_szabalytalan_kerekparost

Hogy ez igaz-e vagy sem, azt nem tudom. Régebbről van egy képem, amin nagyjából hasonló a helyzet (biciklis a síneken két villamos között) - ráadásul ugyanezen a vonalon, a Kálvin téren készült. :(

-----
@MoxNox: lehet...

veny 2009.10.27. 17:35:59

@a.tom: "mikor legutóbb vezettem, még nem volt divat parkoló kocsik közé sávot váltani :)"

Persze, mindig a járdáról parkolnak be. :)

A vezető meg aztán sose száll ki a kocsiból, különösen ha egyedül van, akkor nem, úgyhogy rányitásos baleset se lesz, egyáltalán. Ez amúgy nagy szerencse, mert ha lenne, hát biza randán a forgalomba esnél, egyenest a kerekek alá.

veny 2009.10.27. 17:40:29

@há zé: Nekimenni nem fog, mert utálja a jegyzőkönyvezést.

Amúgy meg mi a halál micsodáját szopogatott ott az a bringás? Épp egy vonalban a frissen átadott bringasáv elejével, a marha...

veny 2009.10.27. 17:48:29

@veny: Bocs, most látom, hogy a sztori két hetes, csak a post mai, szóval akkor még nem volt bringasáv.

a.tom 2009.10.27. 17:48:41

@veny:
a parkolás nem sávváltás, teljesen mások a viszonyok. egyébként a kocsik mögött érkező biciklist így is el tudja kaszálni egy túllógó, parkilással szenvedő sofőr
a sofőr meg sokkal inkább figyel a kiszállásnál, mert számít balról a forgalomra

veny 2009.10.27. 17:52:26

@a.tom: "a parkolás nem sávváltás"

Egy másik sávot (a bicajsávot) kell keresztezned miatta.

Kuku 2009.10.27. 18:59:40

""Kicsit" nagy a pofád így ismeretlenül, hogy extrém finom legyek. Érdeklődve hallgatom az érveidet... :) "

Szerintem pedig ez off. Szívesen leülök veled élőben is ha ezt a "nagy a pofád" stílust hajlandó vagy letenni.
kuku k hajtaspajtas p hu

=Daniken= 2009.10.27. 19:04:11

Jó cikk. amiről pedig írsz, az színtiszta politika kishazánkban

Kuku 2009.10.27. 19:05:04

@Stock:

"Galopp utca, járműtelep, bőrőndős, homoktövis, megyeri, sárpatak, székpatak, csíkszentiván, homoktövis!
ez nálam kilenc.. de nagyon ritkán van keresztező út... ahol elenyésző a forgalom, ellentétben a szilágyival!"

Nálam ugyanez:

Homoktövis
Csíkszentiván
Székpatak
Székes
Megyeri
jégcsarnok
Homoktövis másik vége
Bőrfestő
Bőröndös
Járműtelep
Galopp
Külső Szilágyi (P)
Óceánárok

Az elenyésző forgalmat nem értem. Ez egy 20 ezres város a városban, és ez az egyik oldala a háromból. Plusz az átmenő forgalom (homoktövis, megyeri, óceánárok).

MasterFUN 2009.10.28. 17:00:03

Hááááááááát...
Akárhogy is nézem nem csak az érdek képviseletek vannak távol egymástól, de a hozzá szólók is....

- Az valóban nem baj, hogy van több képviselet, de így nem fognak elérni semmit, mindaddig,amíg nem lesz legalább egy olyan közreműködés, mint jelen esetben a CM és az MK közt van
- Elhangzott egy olyan érvelés, hogy a CM xarik a KRESZre... érdekes módon a szabályokra a felvonuláskor pont az ott megjelenők tesznek nagy ívben.... a legutóbbi felvonuláskor kifejezetten kérték, hogy a jobb oldali sávot használjuk... mindenki láthatta mi lett belőle, továbbá fokozottan kértek mindenkit, hogy lámpa legyen... amikor pedik a rendőrök tették a dolgukat és bírságoltak, akkor meg ment a hőzöngés
- Személy szerint akkor fogok a KMSZ pártján is lenni, ha letesznek valami érdemlegeset az asztalra. A CM megtette, az MK megtette.
Az MK már rutinosabb szakemberekkel rendelkezik, tehát ha ők azt mondják, hogy nem biztonságos valamit megépíteni, akkor inkább ne legyen megépítve.
- Egy új bringasáv vagy út létrehozása nem olyan, amit a pudingpróbával lehet tesztelni.
Nem lenne szép dolog ha elvárnánk, hogy 1-1 kerékpáros statisztikai adat legyen, hogy 1-1 terv mennyire sikeres/biztonságos.
Szeretném, ha olyan emberek határoznának végre, akik értenek hozzá. Az MK-ban megbízom, mert amit elszúrt, azt beismerte és tanult belőle. Becsületre méltó dolog.

Ja és MÉG nem vagyok tag, de szülinapomra meglepem magam vele az tuti!

Canis Lupus Libertas (törölt) 2009.10.30. 04:38:29

Érdekes cím. Elolvastam. Beleolvastam a kommentekbe is. De azt, hogy az egy igaz kerékpáros gittegylet méltatása helyett megint a "tartsd be te a KRESZ-t, mazsola!" rugózás megy... Nem gondoltam volna! Bár, nem tudom miért nem...

Wrolif 2009.10.30. 16:42:14

Számomra azt mondja, hogy a biciklisik ugyan sokkal kevesebben vannak mint az autósok, mégis, arányaiban sokkal több balesetet és még annál is több veszélyes szituációt okoznak, ezért ahelyett, hogy a kerékpáros szervezetek azzal vannak elfoglalva, hogy milyen előnyöket csikarjanak ki maguknak (többnyire a többi közlekedő kárára), előbb azzal kellene törődniuk, hogy rendet tegyenek a soraikban.
Először is KRESZ és gyakorlati vizsgához kellene kötni a biciklizést, másodszor pedig be kellene vezetni a kötelező felelősségbiztosítást, továbbá kötelezővé tenni a sisak viselést és városon belül is kötelezővé tenni a láthatósági mellényt. Ehhez kapcsolódóan pedig autós szintre emelni a szabálysértési bírságok tételeit, pl piros lámpa=100.000 Ft (ezzel együtt, a kerékpársávra parkolás is legyen ugyanennyi).

Aztán majd beszélhetünk az előnyökről is.

Csak pár példa:
www.langlovagok.hu/html/galeria/2772.shtml
www.langlovagok.hu/html/galeria/1840.shtml
www.langlovagok.hu/html/galeria/992.shtml
www.langlovagok.hu/html/galeria/1570.shtml

glinolid 2009.10.30. 20:06:42

@Wrolif: Belinkeltél 3 év termését. Szabálytalanul közlekedtek ez tény, senki sem menti fel őket tetteik alól.
Most akkor belinkeljem a 2009-es évet az, autós vs. autós esetek közül? Egyszerűbb a www.langlovagok.hu böngészni.
Demagóg!

Perillustris 2009.10.30. 21:18:41

@glinolid: Ráadásul egyáltalán nem is érnek semmit a linkek. Vegyük az elsőt: "A személyautó egy kivilágítatlan kerékpárost megelőzve tért át a szembejövő sávba, ahol összeütközött a menetrend szerinti autóbusszal."

A szerencsétlen sofőrnek vajon mit számított volna a kerékpáros világítása, ha egy hatalmas buszt sem vett észre?

A balesetnek semmi köze ahhoz, hogy a bicajos szabálytalan volt.

A harmadik link is teljesen irreleváns, hiszen egyáltalán nem biztos, hogy a kerékpáros volt az oka a balesetnek.

Még a negyedik link az, ami számításba vehető, bár az egyéb körülményeket nem ismerjük részletesen. A rutintalanság és az öv be nem csatolása biztos nem segített.

Mindezek mellett rohadjon meg minden bringás, aki nem képes normálisan kivilágítani magát.

Perillustris 2009.10.30. 21:25:12

@Wrolif: Érdekes okfejtés. Talán az autópálya-építésekkel megvárták, míg megszűnnek a gépjárművezetők által elkövetett szabálytalanságok?

"annál is több veszélyes szituációt okoznak"

Persze. A bicajosok miatt halnak meg ~1200-an közlekedési balesetben évente.

Ómájgád 2009.10.30. 22:42:10

@Wrolif: "Számomra azt mondja, hogy a biciklisik ugyan sokkal kevesebben vannak mint az autósok, mégis, arányaiban sokkal több balesetet és még annál is több veszélyes szituációt okoznak"

Szerinted a bicikli önmagában balesetet okoz? Sajnos ilyen a rajta ülő honfitársad: szabálytalan. Akár autóban, akár biciklin, akár motoron ül.

"ezért ahelyett, hogy a kerékpáros szervezetek azzal vannak elfoglalva, hogy milyen előnyöket csikarjanak ki maguknak (többnyire a többi közlekedő kárára)"

Tévedés, mindenkinek a hasznára szeretnének nem előnyöket, hanem egyenlő jogokat elérni. Szerintem meg inkább a pozitív diszkrimináció lenne erősen kívánatos.

"rendet tegyenek a soraikban"

Ez nem párt! Az autósok rendet tesznek a soraikban?

Rendben, legyen kötelező a sisak, egy feltétellel, ha az autósoknak is az lesz egy ilyen:
www.copenhagenize.com/2009/10/australian-helmet-science-for-motorists.html

Felelősségbiztosítás, kötelező ruházat, kemény büntetés meg egyébb drákói szigor egyrészt nem biztatja az embereket biciklizésre (sehol nem divat egyébként), másrészt, majd aztán, ha az autósokat is megbüntetik a szabálytalanságaikért.

yanchi345 2009.11.01. 10:08:44

Jobbhorog ügyben: aki elmegy egy biciklis mellett, és ezt azonnal elfelejtve jobbra bekanyarodik, az súlyos beteg, nem szabad autót vezetnie. De komolyan: azt a szerencsétlen bringást viszonylag hosszú ideig láttad magad előtt, mellett, nyilván észrevetted, hiszen kikerülted. Azt is tudtad, hogy be akarsz kanyarodni jobbra. A kettő információ beható elemzése után el kellene jutni addig a felismerésig, hogy NEM kell megelőzni a bringást, hiszen neki, mint egyenesen haladónak elsőbbsége van, nem kényszerítheted vészfékezésre a kereszteződésben (sem). 20-30km/h sebességgel úgyis át fog haladni, nem lehet kivárni?
Ezt most nem bringásként, hanem autósként mondom, a helyzet annyira egyszerű, mint egy faék...

otapi 2009.11.01. 14:46:02

@Wrolif: Gratulálok, a linkelt hír számodra azt mondja, hogy a biciklis nem feküdt volna az út közepén, ha lett volna
- KRESZ és gyakorlati vizsgája,
- kötelező felelősségbiztosítása,
- sisakja,
- még a városon belül (?) is láthatósági mellénye.
(Noha az is lehet, hogy mindez volt neki, a hírből nem derül ki.)

Még egyszer, gratulálok a színvonalas hozzászóláshoz :(

a rekettyés 2009.11.02. 10:51:08

Köszönöm a mellébeszélést erre számitottam.

Perillustris 2009.11.02. 11:13:33

@a rekettyés: Számodra mit mond a hír? Nem válaszoltál. Akkor ki beszél mellé?

Cirmi&Malac · http://cirmiesmalac.blog.hu/ 2009.11.05. 19:08:49

De jó, hogy kiléptem a "harmadik" szervezetből ;)
Azért néhány szó:
Mksz rohadtrégóta van.
Az mkvezér 3 évig csak dolgoztatott másik szervezetekkel, és piszlicsáré pénzt adott nekik addig (vagy inkább nem..) Otthoniroda...heh...
Kóka már 10 éve is rendszeresen biciklizett, emberileg szimpatikus, politikusként nem.
Lenne még, de nem érdekel mert, mostmár inkább örömből tekerek igazi "civilként" ;)

Spikk 2009.11.15. 23:26:36

@phorvath: Azt nem értem, hogy amikor azt írod, hogy
1. a kereszteződésben állóra kell lassítani
2. a főutvonalon meg élsz az elsőbbséggel és lehet 30-cal menni.
Ha az a szeparált kerékpárút, ami védett út mellett halad, akkor ott is kell legyen macisajt az autóknak. Jó esetben úgy, hogy a kanyarodók is megkapják, illetve valami figyelmeztető tábla, hogy jobbra kanyarodáskor elsőbbséget kell adni a párhuzamosan haladó bringás muksiknak.
Nem értem, hogy keresztbe jövő autó mitől látna jobban, ha egy 2x3 m-es aszfaltcsíkon mész, mint ha egy 2x1 m-esen. Tehát vagy a félelmet nem értem az egyik esetben, vagy a bátorságot a másikban.

Spikk 2009.11.15. 23:52:20

@Perillustris: Hogy megértsd, almondom, mi bennük a közös.
Az, hogy az autós, miután észrevette a kivilágítatlan kerékpárost, megpróbálta megmenteni az életét.
Ez reflex. Ilyen hülyeséget leírni, hogy a buszt sem látta. Látta, csak amikor felbukkant a bringás, nem a busz járt az eszében. Mert megijedt, teccikérteni?

Perillustris 2009.11.15. 23:55:18

@Spikk: Lehet macisajt, lehet sárgán villogó lámpa, lehet tábla, akkor is rád kanyarodnak.

www.indavideo.hu/video/Jobb_horognak_megagyazva_-_Vaci_ut

Nem a keresztben jövő lát jobban, hanem aki veled párhuzamosan, veled azonos irányba megy.

Perillustris 2009.11.15. 23:58:42

@Spikk: Rutintalanság. Egy busz elé nem kormányzom be a kocsit akkor sem.

30 tessék-lássék gyakorlati óra után megvan a jogsi.

A jogsit mindenkinek alapelv egyik ordas hibája.

Spikk 2009.11.16. 00:30:08

@Perillustris: Ezzel vitatkoznék. Mert itt nem arra kell gondolnod, hogy na, észrevett egy bringást, mi a ***-ért megy neki a busznak, más is észre vett és nem ment neki. Az a történet, hogy mivel a bringás nincs kivilágítva, az utolsó pillanatban veszi észre, mielőtt elcsapná (a 4 linkből az egyiket már nem is tudta elkerülni).
Én nem is szeretnék ebben rutinos lenni, jó?
Itt reflexek működnek, az tény, hogy a jogsi megszerzésének nem követelménye ezen reflexek megszerzése.
Szóval... Részben értelek, de szerintem ezzel a magyarázatoddal kicsit a ló túloldalán vagy.
A kanyarodáshoz meg: láttad Te is, hogy több bicajos is megnézte, hogy fog-e tudni élni az elsőbbségével. Ezt hívják egészséges életösztönnek, és nem védem azokat, akik nem figyelnek/leszarják, de a bringásoknak, mivel jóval sérülékenyebbek a többieknél, kicsit jobban kell magukra vigyázni, mert sajnos a többiekben nem mindíg lehet megbízni. (Megjegyzem, a bicajosokban sem - sőt, bevallom, én kevéssé bízom -, de ők kisebb kárt tudnak tenni pl. egy autóban, mint fordítva.)

Perillustris 2009.11.18. 00:17:59

@Spikk: "de ők kisebb kárt tudnak tenni pl. egy autóban, mint fordítva"

Így van. Pont ezért kell(ene) jobban figyelnie a nagyobb károkozási potenciállal rendelkezőnek. De ez persze csak egy ideális(abb) világban működik. Pl. nyugatabbra.

Spikk 2009.11.18. 01:48:26

@Perillustris: Nem tudom, ez továbbra is életösztön kérdése szerintem. Bringám nincs, de gyalog szoktam azért közlekedni. Ha látom a zebránál, hogy nem nagyon fog tudni megállni, vagy nem látom, hogy merre néz, vagy bármi kételyem van, NEM LÉPEK LE. Pedig elsőbbségem van. Ami gyalogosnál kicsit komolyabb, mint járműveknél, mert a gyalogost, ha elsőbbsége van, akadályozni és zavarni is tilos, átmehetnék csukott szemmel, körül se nézve a KRESZ szerint. De nem vagyok hülye és nem mondom, hogy holnaptól átmegyek, vigyázzon rám a nagyobb.
A videón látott helyen akadályozhatják az autók a kerókat, csak sebességük vagy irányuk hirtelen megváltoztatására nem kényszeríthetik őket, ez az elsőbbség előnye. És persze el sem üthetik.
Ez viszont, hogy figyeljen a nagyobb, egy nagy demagóg duma, a felelősség áthárítása. Ebben az esetben nem, de általában igen. (Azért én figyelek, nyugi. De sokszor van az az érzésem, hogy a kedves bringások helyett.)
Volt egy poszt, amiben 3 olyan eset volt, amikor a kerós volt a hibás (nem, az egyiknél asszem nem lehetett eldönteni) és arról szólt, hogy mennyi kártérítéstől esik el a baleset okozója (WTF?!), aki nem adott elsőbbséget. Szóval kerüljük az ekkora csúsztatásokat, mert nagyon durván ellenszenvet keltenek, még szerencse, hogy én nem általánosítok, de vannak, akik igen... Aztán majd jön a csodálkozás kerek szemmel, hogy megint leszorítottak pl. Téged, "rendes" bringást. (Amit nem tartok indokolhatónak, de megtörténik mégis.)
Szerintem figyeljen az, akinek elsőbséget kell adnia, meg mindenki más is. Ez az első, a második, az nem KRESZ, de ha bringával vagy, nagy fokú felelőtlenségnek tartom, ha Te magad nem figyelsz nagyon. Pont azért, mert sérülékeny vagy.
Általában pedig:
Légy láthatatlan! Ezt ismered? Nem bízhatsz még abban sem, hogy meglát a másik. Ne bízd a testi épségedet (esetleg az életedet) ilyen tényezőkre. De ha pl. nem vagy kivilágítva, hogy is látna? Ha teljesene váratlan helyről bukkansz fel szabálytalanul (pl. jobbról előzés), miért venne észre?

Perillustris 2009.11.18. 20:39:40

@Spikk: Figyelj, ha nem mondanék le "muszájból" az elsőbbségemről nap mint nap, már rég összetörtek volna a csontjaim, de szerintem a kinyiffanás is megtörtént volna. Nem hősködök, ha látom, hogy a sutyerák nem fogja megadni az elsőbbséget. Sőt, alapból erre számítok, aztán ha mégis (ötből egy), akkor megyek.

Csukott szemmel gyalogosként sem mehetsz át a hatályos KRESZ szerint (21. § [6]).

"Ez viszont, hogy figyeljen a nagyobb, egy nagy demagóg duma, a felelősség áthárítása."

Pedig a közlekedés erre épül. Ezért kell speciális jogosítvány a nagyobb járművek vezetéséhez, ezért nem elég a "B" kategória. Nem azt írtam, hogy csak a nagyobbnak kell figyelnie, hanem azt, hogy neki jobban.

"Aztán majd jön a csodálkozás kerek szemmel, hogy megint leszorítottak pl. Téged, "rendes" bringást."

Ebbe az irányba felesleges elmenni, még ha megtörténik is. Ennyi erővel a napom tekintélyes részét tölthetném azzal, hogy szabályosan parkoló autókat rongálok a sok százezer tapló miatt, akik a járdára, vagy a kereszteződésekbe parkolnak.

Spikk 2009.11.19. 10:59:12

@Perillustris: Csukott szem --> 21. § (7) és (8), 44. § (1) és (2)
Ez a bizalmi elv lényege, ahol elsőbbségem van, átmehetek. De ez kb. annyira nem működik a gyalogosokra, mint a bicajosokra. Én nem azt írtam, hogy működik, hanem hogy elvileg, azaz a szabály szerint. (Amit te hivatkoztál, másik esetre valóban érvényes, akkor, amikor nincs zebra és átkelsz az úton, vagy a járdasziget és a járda között. Csak tovább kellett volna olvasnod.)
Kocsival sem lassít senki, amikor védett útvonalon halad.
Ami meg a jogsi kategóriákat illeti, szerintem nem, ilyen okokból van annyi féle. Más szabályok vonatkoznak (pl. sebesség), mások a méretek, nyilván külön kel rutin vizsgát csinálni, stb. De nyilván közrejátszik ez is. Meg tudod, hogy mi még? Az, hogy bizonyos járműveket jellemzően azért vezetnek, mert ez a munkájuk, azaz haszonszerzésre. Más járműveket jellemzően azért, hogy eljussanak A-ból B-be. (A B kategória átfedéses, de pl. taxisoknak kell is külön vizsga, ha jól tudom.) Szerintem nem innen kellene megközelíteni, hanem onnan, hogy miért kap jogsit, aki teljesen alkalmatlan a vezetésre?
Erős túlzásnak tartom, hogy erre épülne a közlekedés. Szerintem arra épül, hogy vannak szabályok, amiket be kell tartani. Mindenkinek.
És tartom magam ahhoz, hogy összesen annyi lenne a teendő, hogy szabályokat betartani. Nem kellene semmivel jobban figyelni senkinek, ha nem lennének egyesek láthatatlanok, meg nem bukkannának fel teljesen abszurd helkyeken. Egyik nap jobbra kis ívben, udvaron lévő parkolóba hajtott be egy autó, a kocsisort jobbról előző bringás meg elcsípte a kocsi jobb hátsó sarkát (nem esett komoly baja). Szerinted ki a hibás? Az autós, mert nem nézett a tükörbe? Miért nézett volna, szélső sávból kanyarodott.

Spikk 2009.11.19. 11:04:57

@Spikk: Bocs, a "nem kellene semmivel jobban figyelni" részhez: és ha nem kaphatna jogsit bárki, komolyabb tanfolyam és vizsga kellene.

Perillustris 2009.11.20. 17:27:01

@Spikk: A felelősség minimum fele-fele, de ha indexelt az autós, akkor kizárólag a bringás hibás.

A bizalmi elvet jelen esetben rosszul értelmezed. A zebra az úttest része, ezért vonatkozik a gyalogosra a 6-os pont.

Az elsőbbség nem jelent mindig garantált jogot. Pl. a buszöbölből kiálló busznak elsőbbsége van, de sofőrnek meg kell győződnie arról, hogy elengedik. Sőt, még a megkülönböztető jelzéssel haladó jármű vezetőjének is

Spikk 2009.11.20. 22:15:38

@Perillustris: Aha, az aztán eszembe jutott, hogy van egy olyan überszabály is, hogy mindenképp el kell kerülni a balesetveszélyt, még ha más szabálytalan is akár, tehát valóban nincs vaktában leugrálás, de szerintem az a (6) pont nem a zebrára vonatkozik.
Ez a (8):
"A gyalogos olyan helyen, ahol a járművekkel szemben elsőbbsége nincs, mielőtt az úttestre lép, köteles meggyőződni arról, hogy áthaladásával a járműforgalmat nem zavarja. Nem léphet az úttestre, ha a jármű olyan közel van, hogy annak zavarása nélkül az úttesten átmenni nem tud."
Ezért értelmezem úgy, hogy ahol viszont elsőbbsége van...
43. § (2) "Azt a helyet, ahol az (1) bekezdés értelmében a gyalogosnak elsőbbsége van, járművel csak fokozott óvatossággal és mérsékelt sebességgel szabad megközelíteni úgy, hogy a vezető elsőbbségadási kötelezettségének - a szükséghez képest megállással is - eleget tudjon tenni, és e kötelezettségének teljesítése tekintetében a gyalogosokat a jármű sebességével ne tévessze meg."
Ez meg azt jelenti, hogy zebránál nem jöhet olyan jármű, ami miatt ne léphetne le bárki csak úgy, csak hát tudjuk, hogy tuti jön, ezért nem lépünk le mégsem.
Arra próbáltam utalni, hogy ha mindenki betartaná a szabályokat, akármikor átmehetnél a zebrán, kivéve ha a megkülönböztető jelzéseit használó jármű közeledik épp. Vannak és közlekednek (gyalog) olyanok is, akik ilyen-olyan okból nem annyira tudják ezeket a dolgokat felmérni. Velük mi legyen?

há zé · http://indafoto.hu/hhzz 2009.11.25. 07:29:55

@Kuku: tegnap délután 13:45-13:55 között az Andrássy úton sétáltam, nem messze az Operától. Ez alatt a tíz perc alatt három Hajtás-pajtás feliratú hátizsákkal közlekedő "kerékpáros" tekert el mellettem a járdán. Mert ott nem nyitják rájuk az ajtót. A harmadiknak az volt a szerencséje, hogy öregszem és rosszak a reflexeim, különben tettleg figyelmeztettem volna a KRESZ-re. :(