Friss topikok

Címkék

afrika (4) alkohol (11) andrássy (3) armstrong (4) ausztrália (6) autómentes (24) autós biciklis ellentét (3) baleset (35) bam (4) bérbicikli (30) bicikli (18) biciklibulvár (6) bicikliparkoló (8) biciklis futár (9) bicikliút (134) bírság (10) biztonság (54) biztosítás (5) bkk (8) bkv (9) bringázz a munkába (4) bubi (14) buda (3) budapest (79) buszsáv (3) cannondale (4) critical mass (50) dánia (3) demonstráció (5) design (31) divat (8) downhill (8) dr kerékagy (5) egyesült államok (4) emelés (3) empamo (6) energia (3) energia bringa (5) építkezés (4) extrém kerékpár (3) e bike (5) felmérés (6) film (6) fotó (4) futár (3) gkm (4) google (4) gyerek (3) hátizsák (3) herebántalom (5) hibrid (4) híd (10) infrastruktúra (6) járda (3) kampány (4) képzőművészet (7) kerékagy (3) kerékpár (15) kerékpárbarát (3) kerékpárosklub (5) kerékpársztráda (6) kerékpártároló (3) kerékpárút (3) kína (3) kiskörút (7) kocsma (6) koppenhága (4) közbicikli (3) közbringa (3) közlekedés (4) kresz (17) kvvm (3) lakat (5) lámpa (4) levegő (7) london (15) lopás (16) magyar kerékpárosklub (3) margit híd (25) maszk (3) máv (7) mkk (3) mtb (3) nagy-britannia (3) new york (9) nyereg (7) obama (4) önkormányzat (21) orfk (4) párizs (7) parkolás (4) parlament (4) rakpart (3) regisztráció (3) rendőr (35) schwinn csepel (3) sisak (14) statisztika (3) szeged (3) szerviz (3) szex (5) sztrájk (8) tábla (4) tél (10) térkép (5) tolvaj (5) túrázás (8) urbánus (39) városi biciklizés (44) verseny (3) videó (12) világítás (6) víz (4) vonat (4) zene (5) Címkefelhő

Készülj fel a dzsungelharcra!

2009.09.25. 12:31 - lumina

Bebiciklizés címmel indít programot vasárnap délután 2-kor az Arany János utcai metrómegállónál a Magyar Kerékpárosklub azoknak, akik biciklin ülve nem érzik magukat elég felkészültnek ahhoz, hogy bevessék magukat a fővárosi forgalomba. 

A jelentkezőket a klub tagjai kísérik, együtt tesznek egy kört a belvárosban , és közben azt gyakorolják, hogy lehet biztonságosan biciklizni. A jelentkezés részleteiről a klub honlapján lehet tájékozódni.
 
A programhoz kapcsolódóan a szervezők összegyűjtöttek néhány szabályt is, amelyekkel biztonságosabban közlekedhetünk a városban:
 
Úton:
 
- Soha ne húzódj szorosan az út szélére, mert ezzel arra biztatod az autósokat, hogy leszorítsanak. Ha határozottan egy kicsit beljebb tekersz, ő is sávot fog váltani, ami sokkal biztonságosabb.
- Ne előzd jobbról az autókat, onnan nem számítanak rád.
- Lámpánál ne az autók közé állj, hanem vagy menj előre, vagy állj meg valamelyik autó mögött. Így sokkal feltűnőbb vagy, ezáltal észrevesznek. Soha ne állj meg teherautó mellett, vagy szorosan mögötte, mert a sofőr nem lát téged!
- Forgalmasabb úton balra kanyarodni kétféleképpen tudsz: ha még kevésbé vagy rutinos, állj be a jobbról jövő utca torkolatába és a jobbról jövőkkel együtt indulj el. Ha kicsit tapasztaltabb vagy (és nem tilos balra kanyarodni), akkor kézjelzéssel sorolj be a belső sávba, és onnan kanyarodj balra.
 
Bicikliúton:
 
- Minden keresztezésnél nagyon figyelj a veled párhuzamosan haladó, és onnan kanyarodó autókra. Nagyon gyakran nem fognak észrevenni, néha nem is lehet.
 
Egyéb tanácsok:
 
- Járdán csak akkor biciklizz, ha még nagyon kezdő vagy, és akkor sem gyorsan. A járda a gyalogosoké! Soha ne csöngess gyalogosra járdán!
- A KRESZ szerint a zebrát is csak gyalogosok használhatják. Az autósok nem számítanak arra, hogy jóval gyorsabb biciklisek mennek át rajta. Sokkal biztonságosabb, ha eleve az úton mész.
 
És ne felejtsd: mindig legyen lámpád!

 

Címkék: budapest biztonság városi biciklizés

171 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://kerekagy.blog.hu/api/trackback/id/tr131406162

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Vegaaa 2009.09.25. 16:34:05

@fehso2: "Ellenben, mi van, ha betartaná, de azért nem tartja be, mert nem is ismeri a szabályokat?
Neki mi legyen a sírfelirata?"

ez a kerékpáros szabálytalanságok össz számához mérve eléggé elenyésző. az EMBER legtöbbször nem azért szabálytalan mert nem tud róla hogy ö most szabálytan, hanem mert elönyhöz akar jutni. csak egy példa amit nagyon sokszor fel szoktak hozni: szerinted a piroson áthajtó kerós nem tudja hogy ö most tilosban jár?
a jobbkéz szabályt meg hülyeség felhozni. hány autós alkalmazza helyesen, ugyanmár...

Közöd?? (törölt) 2009.09.25. 16:38:57

@PeZz: "meg az a bringás is aki nem tudom hova siet és lecsöngeti a fejem az úton, pedig én azért elég gyorsan haladok biztonságos közlekedhető sebességgel és nem az első eset, hogy hátulról lecsönget mert ő kurvára siet."

az a baj képtelenek vagytok felfogni, feldolgozni, hogy tökéletesen igaza van, a lassabban haladó járműnek félre kell húzódnia és hagyni elhaladni a gyorsabbat, ha egy másik biciglis majom, ha egy másik autós. Világos?

2009.09.25. 16:41:15

@Shitting Bull: a Görgey végig hullámvasút, ráadásul macskaköves is.. alkalmatlan
én inkább elkerülöm, de ezekszerint valaki nem.

Közöd?? (törölt) 2009.09.25. 16:42:56

@GaZe: "(apró megjegyzés: a baleseti statisztikák a motorizált járművek számának növekedésével nőnek, a gyalogos- és kerékpársok számának növekedésével pedig csökkennek. Persze ez lehet, hogy csak véletlen...)"

nem véletlen csak marhaság, nyilván nem géperejűek lassabbak is és kisebbet is ütköznek, tehát kevesebb a baleset. nem mond többet mintha megemlítik, hogy télen előfordulhat, hogy hideg van

Roltii 2009.09.25. 16:44:04

@Vegaaa:
"ez a kerékpáros szabálytalanságok össz számához mérve eléggé elenyésző. "
a kerékpárosok száma is...arányokat figyelve viszont valszeg érdekes lenne...
"a jobbkéz szabályt meg hülyeség felhozni. hány autós alkalmazza helyesen, ugyanmár... "
csak a nagy többség... természetesen most nem az extrém brutál kereszteződésekről beszélek, de a többség tudja és használja is.

A bicikli mellett mindig érv, hogy gyors. Nos, szerintem ez fals. A szabályokat telibe szarva gyors, egyébkként nem is olyan biztos hogy mindenkinek gyors lenne minden viszonylaton. Egyébként milyen érv már, hogy valami lassú vagy gyors...Autóval is gyors lenne, ha mondjuk mindenhol a buszsávban mennék...

Mayhem 2009.09.25. 16:47:50

@Scaramella va alla guerra:

Sajnos nem tudok egyetérteni veled több ponton sem.

1. Lehúzódás. Meg szoktam tenni. Mindíg. Egészen az első 20cm-en belül előző autósig. Néha annyira nyugodt vagyok, hogy megvárom a másodikat. Onnan sajnos az életem fontosabb, mint hogy az autósnak ne kelljen sávot váltani. Minden esetben az út szélén kezdem, de csak nagyon ritkán áll módomban ott befejezni. Egyszerűen megmagyarázhatatlan módon egyesek a kétszer két sávos út üres belső sávját sem képesek igénybe venni. Te mit tennél a helyemben?

2. Jogosítvány. Nekem van. 15 év autóvezetési gyakorlat szintén. Azt viszont látom, hogy a jogosítvány megszerzésének autósoknál is egyre kevésbé feltétele és még ritkábban velejárója akár a kresz, a gépjárműjük kezeléséhez szükséges ismeretek elsajátítása és birtoklása. Ne haragudj, de akinek gondot és stresszt okoz egy biciklista szabályos megelőzése, az inkább gyakoroljon még egy picit, mielőtt kimegy a forgalomba.

3. Előregurulás pirosnál. A biciklista legfőbb gondja a pirosnál előtte álló autó sorral, hogy a járművek kipukizója konkrétan a szájába lóg. És nem éppen hegyilevegő jön ám azon ki. Hidd el, nem felvezetni akar a bringás, meg megmutatni a hátsóját, vagy hogy ő milyen frankó gyerek, csak egész konkrétan szeretne levegőt is venni. Azzal, hogy direkt meg akarod ebben akadályozni, egyrészt nem érsz el semmit (másik oldalról megy el) másrészt beállsz azok közé, akiknek a nagyvárosi csipkedési sorrendben az autós közlekedést érzik az utolsó esélynek arra, hogy elmozduljanak az omega pozícióból.

brtlnttl 2009.09.25. 16:48:00

@proton1701:

Szerintem meg a villogót látni jobban, sokkal messzebbről észrevenni.

És ha már megszólaltam -életemben először- hadd ragadjam meg az alkalmat, hogy gratuláljak annak a bringás kollegának, aki tegnap negyed nyolc táján haladt az Andrássyn a belváros felé, a _hátán_ egy szép, nagy _fehér_ villogóval.

Rav Antal 2009.09.25. 16:52:16

@metal: Ne csigázz, mit is mond a KRESZ?

54. § (1) Kerékpárral a kerékpárúton, a kerékpársávon vagy erre utaló jelzés (117/c. ábra) esetében az autóbusz forgalmi sávon, ahol ilyen nincs, a leállósávon vagy a kerékpározásra alkalmas útpadkán, illetőleg - ha az út és forgalmi viszonyok ezt lehetővé teszik - szorosan az úttest jobb szélén kell közlekedni.

Hangsúlyoznám: ha az út és forgalmi viszonyok ezt lehetővé teszik.

Budapesten nem teszik lehetővé.

2009.09.25. 16:52:24

tényleg jó a post, végre, és a kommenteket olvasva sem áll fel a szőr a hátamon..

az első pontviszont némi magyarázatra szorul:
az utak minősége miatt téénylegnem feltétlen lehet az út legszélén közlekedni, ezt sajna el kell fogadni, illetve a szűk utcában, ahol nem férnéne el biztonságosan egymás mellett a bringa meg az autó, ott meg pláne középen jó menni. (ott ha nem vesz észre, akkor mind1. ha a szélén mennél, akkor is bedarálna).
Viszont, ha ilyen helyzet kialakul, különösen oda kell figyelni az autósra, és az első adandó alkalommal el kell engedni, akár úgyis, hogy lassítunk, megállunk. az autósoknak meg illene megköszönni..

brtlnttl 2009.09.25. 16:53:04

@Mayhem:

Nem mellesleg sokkal biztonságosabb az autók előtt elindulni a pirostól, mint velük és ott billegni közöttük.

Vegaaa 2009.09.25. 16:58:30

@Roltii: "A bicikli mellett mindig érv, hogy gyors. Nos, szerintem ez fals. A szabályokat telibe szarva gyors, egyébkként nem is olyan biztos hogy mindenkinek gyors lenne minden viszonylaton. Egyébként milyen érv már, hogy valami lassú vagy gyors...Autóval is gyors lenne, ha mondjuk mindenhol a buszsávban mennék..."

a biciklinek meg kell teremteni a helyzetet hogy gyors lehessen. a gyors szót nem feltétlen km/h-ban kell érteni. a kerékpár azért lehet/ne gyors, mert kis helyet foglal és a meglévő infrastruktúra bicajos áteresztőképessége nagyobb mint ha ugyanott autók mennének át. a lényeg mindig azon van, hogy egy bizonyos területen minél több ember minél gyorsabban haladjon át.
például szeged belvárosa nagyjából már frankó bicajos szempontból és ezért lehet az, hogy hajnali háromkor is hamarabb érek el az egyik végéböl a másikba bicajjal szabályosan, míg te autóval ugyanígy. nem hazudok, ez már le van tesztelve:)

Konkolynagyi 2009.09.25. 17:11:05

Defenzív nagyi vagyok, ha bicajozom és balra kell kanyarodnom, szépen leállok, és áttolom a bringát a zebrán. Kicsit szégyellem a dolgot.

2009.09.25. 17:14:55

@Rav Antal: a forgalmi viszonyok teljesen nézőpont kérdése. szerintem ez is problémás valahol a KRESzben, mert lehet számomra nem gázos mondjuk a nagykörte forgalmi viszonya, valakinek meg igen.
illetve az utak jobbszéle is olyan, hogy nincs megmondva mit jelent a szorosan.. igen, józan paraszti ésszel 0cm a szorosan, de egy 12m széles 2x2 sávon fél-egy méter is a szorosan kategória lehet..

2009.09.25. 17:15:52

@Konkolynagyi: miért kellene szégyelni?

metal · http://electric.blog.hu 2009.09.25. 17:35:00

@Rav Antal: Szövegértelmezés egyes! Ez a mondat nem lehet általánosságban indoka annak, hogy nem az útszélén mész. Ott mehetsz beljebb az úton, ahol látod a kátyút.
@Konkolynagyi: Nem kell szégyellni, mert ez a legbiztonságosabb megoldás.
@brtlnttl: @Mayhem: Indulni lehet, hogy biztonságosabb, de utána minden autós téged fog kerülgetni, ráadásul rosszkedvűen, mert a lámpa előtt nehezen megelőzött, és te szabálytalanul visszaelőzted.

Amúgy mitől biztonságosabb az út közepén menni? Mi biztosítja, hogy akkor az autósok megfelelő oldaltávolságot tartanak? Szerintem ezzel a viselkedeéssel csak hergelitek az autósokat, aztán egy-két gyenge elméjű legközelebb rátokhúza a kormányt.

M. Péter 2009.09.25. 17:40:19

@Zanon: Az autosok kozt szerencsere keves van, amelyik nem veszi eszre az orra elott levo kerekparost, ha masert nem, hat azert, mert nem akarja a motorhaztetot osszetorni. Ezzel szemben sok van, aki belekezd egy veszelyes elozesbe, ha ugy latja hogy el tud menni a kerekparos mellet 1/2 cm-rel. Ez utobbiak ellen segit, ha van hely a manoverezesre.

@Shopping : Az autosoktol mennyit varsz el, hogy egyenranguak legyenek? Ugyanis jelenleg 3/4-uk megszegi a szabalyokat ( index.hu/belfold/2009/09/23/autosok/ ).

brtlnttl 2009.09.25. 17:53:24

@metal:

Miért olyan nagy dolog megelőzni egy bringást?

De most komolyan.. folyamatosan úgy hivatkoztok erre, minthe egy biciklis megelőzése valamifél szinte lehetetlen küldetés volna, amit egymás után kétszer, ne adj isten háromszor meg aztán végképp nem lehet megcsinálni.

Vegaaa 2009.09.25. 17:58:22

@metal: "Amúgy mitől biztonságosabb az út közepén menni? Mi biztosítja, hogy akkor az autósok megfelelő oldaltávolságot tartanak? Szerintem ezzel a viselkedeéssel csak hergelitek az autósokat, aztán egy-két gyenge elméjű legközelebb rátokhúza a kormányt."

éppen írni akartam, hogy a post erre kiterjedő része nem lett jól megfogalmazva. én szinte mindig csak akkor húzódok be középre, ha olyan kereszteződés jön ahol elsőbbséget kell majd adnom, járdasziget (lassító) következik, körforgalom, útviszonyok rosszak/oldalt parkoló kocsik vannak (ilyenkor csak részlegesen húzódom be, mutatván hogy mindján takaradom elfele). szóval csupa olyan helyen ahol semmi értelme nem lenne engem megelőzni. ezen manőverem közben persze folyamatosan tekintgetek hátra (az arcod mutatásával egyébként jelzést is küldesz az autósnak, aki onnantól figyel rád), hogy mikor húzódhatok majd be. ha kell, akkor meg is állok, de ez igen ritka. az esetek többségében előre látom a dolgokat így olyan sebességgel tekerek hogy mindenkinek jó legyen.
ezen viselkedéshez persze több mint 10.000km-t tekertem le városban, de ez az autósoknál sincsen másképp.

M. Péter 2009.09.25. 18:06:04

@Roltii: Nezz utana az autok sebessegenek nagyvarosokban. Pl. Londonban, csucsforgalomban 11 km/h. Ennel meg kocogva is gyorsabb vagyok. Amig az autosok elvezik a dugot, en haladok.

metal · http://electric.blog.hu 2009.09.25. 18:09:23

@brtlnttl: Ha van hely nem olyan nagy dolog, és szerintem akkor nincs is probléma abból, hogy túl közel előznek meg. De sajnos Bp-n nagyon sok helyen szűkek a sávok, nehéz kikerülni a bringást. Főleg úgy, hogy én mindig próbálom megtartani az ajtónyitási távot, hogy ne zavarjam, de ezt úgy nehéz, ha nem az út szélén haladtok, hanem a sáv közepén.
@Vegaaa: Valószínűleg a gyakorlott bicajosok könnyedén lekezelik a helyzetet, és próbálják minnél kevésbé akadályozni az autósokat, de ezt a tanácsot kezdőknek írták, akiknek ez azt jelenti, hogy a sávközepén kell menni, és onnan kijjebb egy centit sem szabad engedni, mert akkor elütnek.

Roltii 2009.09.25. 18:27:11

@M. Péter:
ez hogy jön ide? Mellesleg London nem Bp, hála az égnek, ráadásul ha jól tudom, mióta van dugódíj, ott is jobban lehet haladni. Egyébként a belvárosra igaz, amit mondasz, a legtöbb ember mint mondani szoktam, nem a Kálvin térről megy a FErenciek terére kocsival, hanem mondjuk Budaörsről/Szentendréről vagy egy csak szimpla külkerületekből jár be a városba, és így már nem biztos hogy gyorsabb a bicikli.
Én két helyről szoktam bejárni: Pesterzsébet és Csillaghegy. Mind a két helyről az autó a leggyorsabb minden időben.

idézel még egy felmérést (index.hu/belfold/2009/09/23/autosok/ , na ez egy nem annyira reprezentatív internetes felmérés és elég fura kérdések vannak benne. Mindegyik kérdés pl az elmúlt 1 hónapra vonatkozik. Elég torz képest fest szerintem, természetesen vannak tipikus szabálytalanságok, de ez a felmérés egy baromság...nem csodálom hogy ekkore publicitást kapott...

@Vegaaa:
a fentebbi neked is válasz. Lehet hogy te gyorsabb vagy az általad használt útvonalakon, de kötve hiszem, hogy nálam gyorsabb lennél (mindketten szabályosan, mindent betartva haladunk).

@brtlnttl:
a KRESZ-ben is a legveszélyesebb manőverként az előzés van megemlítve. Egyébként azért, mert sok helyen szűk az út, de ahol nem, ott is tükörbenézést, fokozott figyelmet követel. Nem véletlen, hogy rohadt sokan nem előzik meg a bicikliseket, és ez nem azért van, mert ráérnek. Az hogy neked vagy nekem nem téma egy előzés, az egy másdolog....Sajnos az emberek birkák, ugyanúgy az autós bénán vezet ahogy a biciklis sem néz hátra egy kátyú kikerülésekor...csak az autós nem hirdeti, hogy szabálytalanok legyünk és nem fogja másra a hülyeségét...

Mayhem 2009.09.25. 18:57:57

@metal: A forgalom már csak ilyen, egyszer te vagy elöl, egyszer te vagy hátul. Miért lenne egy biciklista megelőzése olyan stresszes, hogy a sofőr ezt követően szándékosan veszélyeztetne? Hiszen, ha jól tudom, elmebetegek nem kapnak orvosi alkalmasságit, aki meg technikailag nem tud kivitelezni egy veszélytelen előzést, az hogy ment át a vizsgákon? Engem teljesen hidegen hagy, hogy hány autó előz meg, és hányat érek utól az első lámpánál ebből. Mellesleg a Körúton haladva garantáltan nem kell kétszer, háromszor megelőznie, mert ő még 15 perce az Emkénél centizget, amikor én már Nyugatin is túl vagyok :-)

Egyébként, a fenti felmérgesedett autós attól nyugodt lenne, ha eltolnám mellette a bringát és nem gurulnék? És persze rögtön nagyobb ívben kerülne ki? Ne legyünk már naívak...

Az út széle/közepe problémánál már említettem, addig a szélen megyek, amíg azt látom, hogy emiatt nem jönnek veszélyesen közel előzésnél. Ez első vagy második tetves alak, aki visszaél ezzel, az felrúgja ezt az együttműködési szándékot, és innentől bent megyek. Nem azért, mert én ilyen fasza gyerek vagyok, hanem mert szimplán nincs kedvem megdögleni. Ennyi.

Érdekes ez az előzéses stressz dolog... engem tényleg csak kezdő autósként zavart, sávot kell váltani, meg több felé nézni, indexelni, gyorsítani lassítani, meg ilyenek... Lehet hogy az autóvezető tanulókat jobban fel kéne erre készíteni?

Mayhem 2009.09.25. 19:09:24

@metal: "Ha van hely nem olyan nagy dolog, és szerintem akkor nincs is probléma abból, hogy túl közel előznek meg."

És ha elrontotta az autós, akkor majd elnézést kér a családomtól? Vagy majd tologat a kerekesszékemben?

Roltii 2009.09.25. 19:18:50

@Mayhem:
és ha én kerülök tolószékbe vagy börtönbe miattad, hozod a levest vagy eltartod a családom? Most biztos azzal jösz, hogy hogy kerülnék tolószékbe, pedig egyszerű: hülye vagy, kijösz elém biciklivel, én meg hogy ne basszalak el, felkenődök egy oszlopra vagy egy másik autónak megyek, akár frontálisan...
A CM meg ez a blog, azt fogja csak elérni, hogy gondolkozni se fogok nemsokára, hogy oszlopot vagy másik autót, hanem átmegyek a biciklisen...ne vedd támadásnak, csak mondom...

Roltii 2009.09.25. 19:19:19

off: mentem District 9-et nézni, úgyhogy nem tudok ma már többet válaszolni (nem megfutamodás)

Mayhem 2009.09.25. 19:35:17

@Roltii: Természetesen igazad van. Hülye vagyok. Te pedig tökéletes, még szabálytalan előzés közben is.

Nem veszem támadásnak, amit írtál, hogy tenni szeretnél, úgysincs hozzá elég vér a pucádban, hogy megtedd, már most előre sajnáltatod magad.

Börtönbe az ember maga miatt, és nem az áldozat miatt kerül.

M. Péter 2009.09.25. 20:06:47

@Roltii: Ha ennyire nem tudsz vezetni, akkor ne vezessel.

metal · http://electric.blog.hu 2009.09.25. 20:55:08

@Mayhem: Lehet, hogy elméletileg ideggyenge, vagy autóját kezelni nem tudó nem kaphat jogosítványt, de a valóság az, hogy az utakon közlekedők kb. 50%-ának problémát okoz egy sima előzési manőver, és kb. ugyanennyi nem képes komplexen figyelni a közlekedők rendszerét, csak csőlátással előre figyel, és próbál életben maradni.
Nekem nem probléma megelőzni egy biciklist, és az sem probléma, ha a lámpánál visszaelőztök, addig, amíg utána nem a sáv közepén haladsz, és nehezíted az újra megelőzésedet. És ez nem azokra az esetekre vonatkozik, ahol te gyorsabban tudsz haladni a dugó miatt, mert ott próbállak segíteni titeket, hogy legalább ti haladhassatok.

metal · http://electric.blog.hu 2009.09.25. 20:57:02

@Mayhem: Ja és ha a sáv közepén haladsz, akkor nem ronthatja el az autós? Aki az útszélén haladó bicajost nem veszi észre, az a sávközepén haladót sem. És ugyanez igaz, ha a távolságot nem tudja jól megítélni.

metal · http://electric.blog.hu 2009.09.25. 21:00:18

@metal: Ja és ez az egész sírás, hogy az autósok nem tartják be a KRESZT, meg nem figyelnek rátok, eléggé szánalmas, annak a tudatában, hogy ott ahol nektek nem jó a KRESZ (piros lámpa, járda, sávközepe, villamossin, buszsáv,...), ott mindenféle hülye indokkal, de simán megszegitek, mert ti vagytok a biciklisek.

Devil 2009.09.25. 21:33:39

@Mayhem:
"Mellesleg a Körúton haladva garantáltan nem kell kétszer, háromszor megelőznie, mert ő még 15 perce az Emkénél centizget, amikor én már Nyugatin is túl vagyok :-)"
Hat en maskepp tapasztaltam. Kedvenc bringasomat a Koruton minden egyes lampa utan kinkeservesen megeloztem, utana szepen vegigment a sor mellett, es atment a gyalogosok kozott a piroson, es kezdodott az egesz elorol... az Oktogontol a Blahaig vegig. Azota inkabb a belso savban megyek a Koruton ha bringast latok.
Persze van hogy all az egesz Korut, ilyenkor nem tartasz fel senkit.
Szoval az 1. pont (amirol itt rengeteget vitazunk) szerintem csak nagyon esszel alkalmazando. En pld mindig az ut szelen bicajozok. Ahol az nem kivitelezheto, ott nem bicajozok.

a.tom 2009.09.25. 21:35:40

páran leírták már, de most akkor én is megteszem:
szorosan az út jobb széle mellett nem lehet biztonságosan kerezkezni. tele van mocsokkal, üvegszilánkkal, csatornafedelekkel, rácsokkal, és ha az autók közel mennek el melletted, akkor nem tudod ezeket az akadályokat kikerülni. 25-30-as tempónál azért már csúnya dolgok történhetnek, ha beleszorítanak egy kátyúba.
ezért tekerek én is beljebb. (mondjuk a sáv közepéig nem megyek be, de a cikk sem ezt írja) a legtöbb autós meg tudja oldani, persze van néhány balfasz is, aki azt is elvárná, hogy 10 centire menjek a parkoló autó mellett. (a legjobb a Vajda Péter utcában történt velem, ahol nekiállt magyarázni a női sofőr, hogy miért nem húzodok le a parkoló kocsi mellé, miközben csak azért nem tudott elmenni mellettem, mert nem mert közelebb menni fél méternél a középen lévő elválasztó szigethez.

Devil 2009.09.25. 21:43:31

@brtlnttl: Ja szoval te nem vezetsz autot.
A Koruton nagyon konnyu ezt megszivni: ha nem tudod a bicajost azonnal megelozni, akkor a masik savban kellene a "foghijakba" befurakodnod, mert hiaba indexelsz nem engednek be - a foghijakat meg betoltik a mogoted jovok, tipikusan a sor vegen allok. Akkor elozheted meg ha elmegy melletted (2 sav helyett 1-ben) az egesz zold hullam. Persze igy tobbedmagaddal lemaradsz a zolhullamrol es alltok a kovetkezo lampanal a pirosnal.. a bicajos meg atmegy rajta... es aztan ujra... jo moka.
Ja es azert nem engednek be mert te 20-szal mesz ok meg 50-nel es nem akarnak megallni.

brtlnttl 2009.09.25. 22:23:10

@Devil: Látod, már meg is győzted magad, miért kell a körútra bringasáv:)

Ugyan nem érdekes egyáltalán és még csak nem is fontos, de ha már rákérdeztél: képzeld, vezetek, kifejezetten örömmel és élvezettel, mert vezetni jó. Szeretek és szoktam is autóval járni, de nem a városban és főleg nem hétköznap, mert az viszont nem jó, csak az ideg és az idő és az ablakon kidobált pénz.

Ha hétköznap is a várost járnám autóval, biztos mindig feszült lennék, hogy dugó, meg lezárás, meg baleset és kurvára frusztrálna, hogy húznak el mellettem a bringások. Annyira ideges lennék ettől, hogy meggyőzném magam aztán a fórumokban és blogokban is azt bizonygatnám, azért nem tudok haladni, mert a bringásokat nehéz megelőzni. Holott a többi autós akadályoz, a dugó.

De nekem ez nem hiányzik, inkább leszek én az, aki nyugodtan és kényelmesen elteker az idegesek mellett, ti meg keressétek tovább a bűnbakot, miért nem lehet (szerintetek) haladni.

lr 2009.09.25. 22:42:49

Ezt a szabálykodást hagyjuk már, mert mindjárt felköpök, és aláállok.
Talán a másik embert kéne tisztelni, és nem a szabályokat, nem? Ha a kettő egybeesik, jó, ha nem, akkor marad az első. Ennyi.

Roltii 2009.09.25. 23:08:01

@M. Péter:
nem azt mondtam hogy nekem gondot okoz, de sebaj. Mindenki aki ellent mond nektek, az egy idióta autós, ugye? Meg se fordul a kis fejetekben, hogy lehet valami igazság abba, amit mondunk itt jópáran.

@brtlnttl:
bringasáv jó lenne a körútra, de jelenleg nincs rá hely, sorry. Bp nem így lett kialakítva, és nem is lesz egyhamar átalakítva...Mellesleg ugye látod, mennyire üres lenne egy csak bringasáv->mekkora pazarlás. Ráadásul gigadugók-> még rosszabb levegő.
Úgyhogy:
először tömegközlekedés fejlesztés, és majd utána lehet agyalni bármin is. Addig semmit!

ui: District 9 qrva jó!

LaCitta (törölt) · http://www.cyclechic.blog.hu 2009.09.25. 23:56:09

@Roltii: Nagy sebességgel? A bringás az autós mellett? Ja igen a dugóban álló autóhoz képest a csiga is száguld. Vagy már megint ott tartunk, hogy minden bicajos futár? Nézzünk csak körül mondjuk az Andrássyn! Csupa vérszomjas kiscsaj, gyerekét szállító nő és idős hölgy száguldozik az autósok életére törve, vérre és kárra szomjazva.

LaCitta (törölt) · http://www.cyclechic.blog.hu 2009.09.26. 00:01:29

@Roltii: "Ráadásul gigadugók"
Miért részesíti előnyben bárki is a dugóban ücsörgést, a haladás helyett? autó-illúzió?

Roltii 2009.09.26. 00:24:01

@LaCitta:
mert sokunknak nincs választási lehetősége, ezért ülünk az autóba. Mi nem autózgatunk, hanem szívunk. Ha lenne választási lehetőségem, mást tennék, de nincs. Ugyanúgy, ahogy a többi autóban ülő ember nagy részének. Vannak persze lusta/kényelmes emberek is, de azokat úgyse tudod rávenni semmire. Viszont nem kéne jobban szopatni azokat, akik már így is szívnak.

"Csupa vérszomjas kiscsaj, gyerekét szállító nő és idős hölgy száguldozik..."
és ezeknek tanácsolod, hogy a sáv közepén menjenk? szerintem ne is biciklizzenek a városba, mert csak belehalnak. És ti is felelősök lesztek, akik propagálták az egész autókkal biciklizés. Ha jól tudom CM után reggel egyből elb@szt@k egy biciklist az üllői útnál a körúton...

igazi hős 2009.09.26. 00:25:48

@proton1701: Zavar a veled egy úttesten levő bringás, mert 2-3-szor lassabb nálad. Akkor képzeld el, hogy mennyivel jobban zavarna, ha ötször lassabb lenne, nem egyesével hanem fürtökben járna és a zebráknál csapatokban állna előtted. Borzalmas?
Épp ezt javasolod csak nem autós-bringás, hanem bringás-gyalogos viszonylatban. És akkor a hirdetőoszlopokat, telefonfülkéket, újságosbódékat és a kiülős helyeket nem említettem. Kis gyalogos- és kis bringásforgalmat össze lehet terelni, de a körúton mind a kettő magas, a körút sétálásre lett tervezve: kirakatok, kajáldák. Épp most volt alkalmam megfigyelni a Margit híd forgalmát: este 9-10 órakor is bőven van bringás (és pár motoros). (Ja és 95% vagy csak villogó hátsó lámpával vagy lámpa nélkül ment, mindkét csoport elmehet a ...)

Joe Forster/STA · http://sta.c64.org 2009.09.26. 00:29:52

@Roltii: ""Ha az életem és a KRESZ között kell választani, akkor én inkább az életemet választom."
most még működik napi ~900 biciklissel a körúton. Ha több lesz, akkor szerinted az mit okoz? Szerintem káoszt."

Ezért kell biciklisáv.

"Jogsi és felelőségbiztosítás alap lenne"

Ezeknek ismered a történelmét?

"A bicikli mellett mindig érv, hogy gyors. Nos, szerintem ez fals. A szabályokat telibe szarva gyors, egyébkként nem is olyan biztos hogy mindenkinek gyors lenne minden viszonylaton. "

Mivel ma a szabályok is és a közlekedésszervezés is az autóknak kedvez, nem csoda a biciklisek jó részének szabály nem követő magatartása.

"bringasáv jó lenne a körútra, de jelenleg nincs rá hely"

Van, a parkolósáv helyén. De más osrszágokban akár a villamossínt is kijelölnék erre a célra.

@Devil: "Ha jon melleted vagy mogotted auto, vagy tobb auto, aki epp megelozne (ha tudna) akkor - szerintem - senki sem fogja kivagni a kocsiajtot mert ennyire azert senki sem figyelmetlen."

Erre az életedet is feltennéd?

@metal: "@Rav Antal: Szövegértelmezés egyes! Ez a mondat nem lehet általánosságban indoka annak, hogy nem az útszélén mész. Ott mehetsz beljebb az úton, ahol látod a kátyút."

Tehát menjen cikk-cakkban: húzódjon be, amikor bazmeg van az út szélén, majd ki, amikor nem. Ahol 10 méterenként van csatornafedő, ott 10 méterenként cikk-cakkban. Ez milyen relációban áll a kiszámítható viselkedéssel szerinted?

"Amúgy mitől biztonságosabb az út közepén menni? Mi biztosítja, hogy akkor az autósok megfelelő oldaltávolságot tartanak? Szerintem ezzel a viselkedeéssel csak hergelitek az autósokat, aztán egy-két gyenge elméjű legközelebb rátokhúza a kormányt."

Ezt te konkrétan tesztelted is?

igazi hős 2009.09.26. 00:37:53

@Jenőahegyrő: "csak ha észrevesz és ha kedve van" Azért az autósok sem idióták (illetve kb. olyan arányban mint a bringások, a szobafestők és a balett-táncosok) nem fog elütni, mert "nincs kedve" kikerülni, mert azért megbüntetik. (Sokunknak "nincs kedve" adót fizetni, de azért tesszük.)
Ülj be valaki mellé és látod, hogy a vezetés folyamatos figyelésből áll. Annak idején úgy tanították (de valószínűleg ma is), hogy ha nem tudod megmondani milyen autó jön mögötted, akkor nem figyelsz eléggé = rosszul vezetsz, de lehetőleg a melletted holttérben levőket is tudnod kell.

BKE2 2009.09.26. 00:38:56

Szerintem ezek jó tanácsok. A beljebb haladásnak is van értelme. Mondjuk hozzátehették volna, hogy, ha alkalom adódik, húzódjanak le és engedjék el az autókat. De ezt biztos ők is így gondolják. Szerintem logikailag az az első, hogy biztonságosan tudj tekerni. Ehhez hozzátartozik, hogy merj beljebb is haladni, ha kell. De erre nem mindig van szükség, később úgyis kialakul, hogy hogyan lehet úgy közlekedni, hogy minimálisan tartsunk fel másokat.
Egyébként nagyon örülök a Bebiciklizésnek, mert nagy szükség van a kerékpáros kultúra fejlesztésére.

igazi hős 2009.09.26. 00:43:31

@brtlnttl: A villogó nagyon zavaró, a folyamatos fény nem. Ha nagyon látható/feltűnő akarsz lenni, viselj láthatósági mellényt, legyen fényvisszaverő a sisakon, tegyél tenyérnyi prizmát a csomagtartó végére,de ne villogj.

igazi hős 2009.09.26. 00:56:36

@Roltii: Nem bringázunk egyformán és nem vezetünk egyformán, de nekem a Méta utcától a Lehel térre stabilan gyorsabb bringával mint autóval még a Kőér utca-féle surranópályákkal is, legalábbis az általános nyolcra megyek, ötkor jövök munkaidővel. Persze reggel 6 körül 20 perccel gyorsabb az autó (és még közeli parkolóhelyet is találni).

metal · http://electric.blog.hu 2009.09.26. 13:34:03

@Joe Forster/STA: "Tehát menjen cikk-cakkban: húzódjon be, amikor bazmeg van az út szélén, majd ki, amikor nem. Ahol 10 méterenként van csatornafedő, ott 10 méterenként cikk-cakkban. Ez milyen relációban áll a kiszámítható viselkedéssel szerinted?"

Igen valahogy így kellene, erről szól a szabály. Ahol 10 méterenként van újabb akadály, azt látod, egymás után, tehát ott nem kell visszahúzódni az útszélére, de ez nem indokolhatja azt, hogy általánosságban a sávközepén menjetek.
@brtlnttl: "Látod, már meg is győzted magad, miért kell a körútra bringasáv:)" Ez jó ötlet, csak értelmesen kell kivitelezni. Az nem megoldás, hogy a parkoló sávokat vesszük le, meg az sem, hogy az egyik sávot. Inkább a széles járdából kellene elvenni egy kicsit, de úgy, hogy fizikailag elválasztódjon a gyalogoosoktól.

Devil 2009.09.26. 13:55:16

@brtlnttl: Eh szoval hetvegi autos vagy :) eleg lett volna ennyi.
A belvaros autoval szopo. Kulonosen miota _mindent_ felturtak es lezartak. De akik autoval jarnak azok nem hulyek - meg igy dugoban allva is gyorsabb, megbizhatobb, rugalmasabb nekik az auto mint a BKV. Hogy miert nem bicaj? Nincs meg hozza az infastruktura. Csak azert mert a Nagykorut autoval lassu, mas utak meg nem feltetlenul azok, es itt siman behozhato a bicaj elonye.
En momentan arra jarok autoval (munkaba) ahol az sokkal gyorsabb mint a bicaj vagy a BKV. Igy napi 1 orat nyerek. Ja es elmultam mar 18 ugyhogy a teli bringazas nalam csak vegszukseg eseten (rogton a taxi utan) jon szoba, viszont dolgozni telen is kell mennem.

igazi hős 2009.09.26. 15:44:05

@Devil: Napi 1 óra nyereség az gondolom minimum 20 km irányonként, kevesen akarnának átültetni. Sokszor elhangzott, hogy a rövid, 2-5 km-es utakat kéne bringával kiváltani. "Mániákusok" persze jóval hosszabb utakra is bringát használnak, de nem ők az átlag, hanem a pozitív kivétel.

Vegaaa 2009.09.26. 16:44:56

@Roltii: "Egyébként a belvárosra igaz, amit mondasz, a legtöbb ember mint mondani szoktam, nem a Kálvin térről megy a FErenciek terére kocsival, hanem mondjuk Budaörsről/Szentendréről vagy egy csak szimpla külkerületekből jár be a városba, és így már nem biztos hogy gyorsabb a bicikli."

nem mondom hogy nincsenek ingázók, de az a kijelentés hogy a többség ingázó (vagy csak félig az), az nem fedi a valóságot. nyugodtan kérdezz meg bárkit az ismerettségi körödböl, hogy képes lenne e minden nap mondjuk csak 5-5km-t tekerni (melóba meg vissza). a válasz nagy valószinüséggel: nem mert esik az esö, hideg van, meleg van, fúj a szél, fáj a lábam, szülni megyek, a feleségem szül, szobafestő vagyok, beépített szekrényt viszek, meg ehhez hasonlók. nincs rákényszerítve arra hogy életmódján változtasson, ezért nekem kicsit annak tünik ez az egész, mint amikor az alkoholista győzködi magát hogy most éppen miért iszik. néha biztos van tényleges oka rá, DE MINDEN NAP?
lehet pestre mondani hogy na majd ha meglesz az M0, meg beállítják jól a lámpákat, meg majd ha más lesz a polgármester stb, és akkor majd lehet haladni. ez tényleg így lesz, egy ideig. mert ha autóval is alternatíva lesz a belvárosban közlekedni, akkor aztán majd tényleg ki lesz az a hülye aki teker meg bkv-zik? ettől aztán boldog-boldogtalan autóba ül és lehet várni az újabb körgyürüt, a város alá fúrt gyorsforgalmi utakat, meg hogy lebetonozzák a dunát. a jövő nem ez, és még csak nem is kizárólag a kerékpár. egy élhető városért bizony mindenkinek visszább kell vennie (a lehetőségeihez mérten!), az meg áldozatokkal jár. naív dolog azt hinni hogy majd valaki megoldja helyettünk. nekünk kell lépnünk saját magunkért. ez a folyamat egyébként hálistennek megindult, és csak remélni tudom hogy évről-évre egyre több útvonalat tudok majd mondani neked, ahol bizony alternatíva a kerékpár.

Devil 2009.09.26. 19:50:16

@Vegaaa: Senki sem akar a belvarosban autozni. P+R-t akarunk, autos ES bicajos P+R-t. Az ingazok legalabbis. A belvarosiak meg nem autoznak hidd el mert a BKV a legtobb helyre sokkal gyorsabb.

Mayhem 2009.09.26. 20:38:57

@Devil:
Remélem a "kedvenc" bringásod egyszer megkapja a magáét egy közlekedési rendőrtől a piroson való áttekerések miatt. Pont akkora bunkó, mint a nem megfelelő távolságot tartva előző autós.
Az első ponthoz: általában igyekszem a célomat bicikliúton megközelíteni, mert kevésbé veszélyes a sztori rám nézve, ha így teszek. Sajnos viszont van úgy, hogy ez nem jön össze, mert amerre mennék, ott nincs bicikliút, vagy éppen pár tíztonnás munkagépek használják felvonulási területnek (pl. közelmúltban a Margit-híd alatti területen Budán) ilyenkor rákényszerülök, hogy együtt használjam a közutat az autósokkal. Hidd el, 95%-uk teljesen normális, miattuk mehetnék szélen (harmadszor írom, hogy minden esetben az út szélén kezdem), de az az öt százalék nagyon ijesztő tud lenni. Miattuk, sőt, hatásukra, ellenük való önvédelemből kezdek el befelé húzódni. Előzésre elég hely marad a belső sávban, az ott autózók egyébként ilyenkor nem is szoktak kekeckedni, beengedik az indexet használó autóst (ezt autósként tapasztaltam). Érzelmileg összesen az érint negatívan, amikor úgy centiznek ki, hogy a belső sáv üres. Gondolom, ez valami új sportág retardáltaknak...

@metal:
"Ja és ha a sáv közepén haladsz, akkor nem ronthatja el az autós? Aki az útszélén haladó bicajost nem veszi észre, az a sávközepén haladót sem. És ugyanez igaz, ha a távolságot nem tudja jól megítélni. "
1. Nagyobb az esély, hogy észrevesz, alapvetően villogóval, fényvisszaverő csíkokkal, meg az összes előírt és nem előírt macskaszemmel fel vagyok spécizve, csak ott bringázom közúton, ahol 50km a max. és sűrűn van rendőrlámpa is. Könyörgöm, mi kell még hogy észrevegyenek? Világítótorony, reaktív páncélzat, lövegtorony?
2. Nem azért előznek közel, mert nem vesznek észre. Azért, mert nem tudják (85%) / nem érdekli őket (10%) / perverz esetben még élvezik is (5%), hogy mekkora veszélyt okoznak ezzel. Halványan ugyan dereng nekik, még az első kreszóráról, hogy kerékpárost hogyan kell előzni, de az előző narancssárgán együtt csúsztak át öt másik autóssal, az se volt szabályos, mégse sírt érte senki... Ha nem történik baj, akkor soha sem kell a veszélyeztetőnek megfizetnie ennek árát. De ha baj történik akkor vajon megérte?
3. Egyéni tapasztalatom, hogyha kénytelen sávot váltani az autós az előzéshez, akkor sokkal inkább megtartja a biztonságos távot. Elvégre, ha már várt, sávot váltott, elhaladt, akkor már nem éri meg neki a centizéssel járó kockázat.

gumicukor1 2009.09.27. 02:51:21

@metal:
Haha, járdából, aha...
vicces

Vegaaa 2009.09.27. 17:23:43

@Devil: "Senki sem akar a belvarosban autozni. P+R-t akarunk, autos ES bicajos P+R-t. Az ingazok legalabbis. A belvarosiak meg nem autoznak hidd el mert a BKV a legtobb helyre sokkal gyorsabb."

ezt sajnos tapasztalatból meg kell cáfolnom, nem hiába írtam az elöbb azt, amit (kifogások hogy ne tegyem le a kocsim). egy jóelöbbi hozzászólásomból kiderült, hogy szegedi vagyok. nos ennek a városnak a lélekszáma a napi ingázókat is belevéve pontosan 1/10-e budapestének, és mégis dugók vannak. az emberek ezt arra fogják hogy mert még nincs kész az elkerülö, miközben a legnagyobb dugó egy olyan helyen van, ahol egy darab kamion, de még csak egy kósza román vándorló sincs. ez a hely egészen pontosan a belvárosba vezető híd és környéke. nemrég derült ki, hogy újszeged (a tisza túloldala) lakossága az utóbbi években több mint 3000-el nőtt. erről a városrészről tudni kell, hogy neméppen szegény emberek költöznek oda. aztán még azt is érdemes tudni, hogy a híd lábánál közvetlenül található egy "central park", aminek környékén végig vannak parkolók (ingyenes mind), és pluszba egy lakóparknyi nagyságú szintén ingyenes parkoló is létezik. mégegyszer mondom hogy ezek közvetlenül a híd lábánál megtalálhatóak és 200 méteres körzetben 4 féle tömegközlekedési jármüre van lehetőség felszállni. ha mégis derogálna buszra/trolira szállni (mert mondjuk drága), akkor pedig gyalog abszolválható a híd kemény 10 perc alatt, és közvetlenül a városmagban találod magad, aminek mérete szintén nem valami hatalmas. (ha pedig nem oda tartasz, akkor a másik hidat választod úgyis). ezen tények tudatában elárulom neked, hogy a reggeli csúcsban sokszor bőven meghaladja a háromnegyedórát azon táv megtétele autóval, amit gyalog 10 perc alatt megteszel. az említett parkolók pedig közel sem üzemelnek 100%-os kihasználtsággal. na majd pont pesten fognak másként viselkedni...
pluszpoénként említem, hogy a városszéli plazak és bevásárlóközpontok parkolói mind P+R parkolók egyébként, csak nincs odaírva nagy betükkel, de attól még azok. azt az érvet pedig, hogy csak azért nem teszem le ott a kocsit mert ott nincs őrizve, csak az írja vissza nekem, aki minden nap őrzött parkolóban teszi le az autót.
attól hogy 200 méterre van töled a kocsid, még ugyanúgy ellophatják és feltörhetik, mintha 2 kilométerre lenne. évek óta egy hipermarketben dolgozom és az autóm/bicajom minden nap ugyanott teszem le. sosem bántották őket, ellenben a kocsit egyszer feltörték halottak napján egy temetö parkolójában...

Devil 2009.09.27. 19:45:58

@Vegaaa: Na most mar legalabb 2 dolgot tudok:
-Nem ugyanarrol a varosrol beszelunk :)
-A szegedi ujgazdagok rátartiak.

De hogy budapesten kik es miert ulnek a dugoban, es hogy a szegedieknek megeri-e abban a ki tudja mekkora torlodasban araszolni, azt nem.
De en azt mondanam hogy eddig is Budapestrol beszelgerrunk, maradjunk hat ennel a varosnal hogy ne beszeljunk el egymas mellett.
Kulomben is van mar felkapottab topic, irany oda irtani! ;)

Perillustris 2009.09.27. 22:53:43

@Roltii: "Viszont anélkül kicsit szar érzés úgy menni biciklisek mellett, hogy számítanom kell rá, hogy nem tudják mi az a kresz."

Szerinted a biciklis vakon bízhat abban, hogy az autós ismeri és be is tartja a KRESZ-t? Elárulom, a jobbra kisívben kanyarodók többsége(!) nem ad elsőbbséget az egyenesen haladó bicajosnak (természetesen kerékpáros átkelő esetén).

Perillustris 2009.09.27. 22:56:08

@Scaramella va alla guerra: Igen, bizonyára a szándékosan karcolgató köcsögök nem vennék le a rendszámot (vagy tennék olvashatatlanná, ld. nagymotorosok zöme).

Perillustris 2009.09.27. 23:03:38

@Jake24: Teljesen hétköznapi, hogy a dugóban állók - lehetőségük szerint - elengednek, én meg intek, hogy köszi. Ha valaki az autózz! vagy e blog posztjai alapján ítéli meg a helyzetet, szerencsére téved. Az ide írogató pszichopaták elvesznek a nagy többségben, a többség normális, még akkor is, ha alapvetően nem szimpatizál a másikkal (én sem karcolom össze a sokezer járdán parkoló bunkó kocsiját). Persze vannak konfliktusok, tény, de ahol ennyi különféle ember összejön, főleg kényszerből, ott ez sajnos kivédhetetlen.

Perillustris 2009.09.27. 23:07:56

@Roltii: "bringasáv jó lenne a körútra, de jelenleg nincs rá hely"

Pedig ott van az, csak parkolnak rajta.

Perillustris 2009.09.27. 23:09:11

@Roltii: "Ha jól tudom CM után reggel egyből elb@szt@k egy biciklist az üllői útnál a körúton"

Aztakurva! Autókiállítások másnapján sosincs baleset?

Joe Forster/STA · http://sta.c64.org 2009.09.28. 00:05:14

@metal: "@Joe Forster/STA: "Tehát menjen cikk-cakkban: húzódjon be, amikor bazmeg van az út szélén, majd ki, amikor nem. Ahol 10 méterenként van csatornafedő, ott 10 méterenként cikk-cakkban. Ez milyen relációban áll a kiszámítható viselkedéssel szerinted?"

Igen valahogy így kellene, erről szól a szabály."

Tehát te is látod, hogy elvi hiba van a szabályban. (Mert ha cikk-cakkban mész, akkor meg azért fognak elcsapni.) Köszönöm.

@Perillustris: "Szerinted a biciklis vakon bízhat abban, hogy az autós ismeri és be is tartja a KRESZ-t? Elárulom, a jobbra kisívben kanyarodók többsége(!) nem ad elsőbbséget az egyenesen haladó bicajosnak (természetesen kerékpáros átkelő esetén)."

Ez nem is igaz, mert ha szembejössz, akkor akár még észre is vesznek. ;-)

"Aztakurva! Autókiállítások másnapján sosincs baleset?"

Sőt, az autóversenyek másnapján lehet egynél több is! ;-)

metal · http://electric.blog.hu 2009.09.28. 10:46:47

@Perillustris: A jobbra forduló autósok általában nem azért nem adnak elsőbbséget a bicikliseknek, mert gonoszok, hanem azért, mert a legtöbb helyen szarul van kialakítva a rendszer, és szinte lehetetlen észrevenni a mögüled érkező gyorsan közlekedő biciklist.

""bringasáv jó lenne a körútra, de jelenleg nincs rá hely"

Pedig ott van az, csak parkolnak rajta. "

De parkoló nincs teljesen végig a körúton, és a kereszteződésekben hova teszed a bringautat?

igazi hős 2009.09.28. 12:03:09

@metal: A kereszteződésekben a jobbra kanyarodó sávot hosszan kell kivezetni a kerékpársáv jobb oldalára. (Ha nincsenek parkolók, akkor a mostani 10-20 méternél sokkal hosszabb sávot lehet kialakítani.) Mivel jobbra kanyarodsz, amúgy is lassítasz, ezért viszonylag sok időd van átsorolni és a relatív sebesség is kisebb.

Joe Forster/STA · http://sta.c64.org 2009.09.28. 13:01:06

@metal: "De parkoló nincs teljesen végig a körúton, és a kereszteződésekben hova teszed a bringautat?"

A parkolósáv (= leendő biciklisáv) meghosszabbítása a kereszteződésekben ki van vágva a mi dimenziónkból? Nem láttál még kereszteződésen átfutó biciklisávot/-utat? Olyanról nem hallottál, hogy a jobbra kanyarodó autó rásorol a tőle jobbra lévő biciklisávra, MIUTÁN jobbra is kinézett a tükörben, és megadta az elsőbbséget a bicikliseknek?

Mi a kérdés/probléma?

Perillustris 2009.09.28. 13:08:46

@metal: Ez a városi bringautak átka, ezért nem is támogatjuk, hiszen minden kereszteződés hasonló kockázatot rejt. S pont ezért javasolt az úttest használata.

Persze azért hozzáteszem, hogy teljesen belátható, egyértelmű alá- és fölérendeltség-viszonyú kereszteződésben sem természetes az elsőbbség megadása (pl. a Váci úti bringaút).

Érdekes módon ugyanezek az autósok a Váci útra kikanyarodván minden gond nélkül meg tudják adni az elsőbbséget az egyenesen haladó forgalomnak. Szerintem ugyanúgy megadnák a kerékpárosoknak is, ha úgy tudnák, azok egy kamion paramnétereivel rendelkeznek.

Perillustris 2009.09.28. 13:13:16

@metal: @metal: Ez a városi bringautak átka, ezért nem is támogatjuk, hiszen minden kereszteződés hasonló kockázatot rejt. S pont ezért javasolt az úttest használata.

Persze azért hozzáteszem, hogy teljesen belátható, egyértelmű alá- és fölérendeltség-viszonyú kereszteződésben sem természetes az elsőbbség megadása (pl. a Váci úti bringaút).

Érdekes módon ugyanezek az autósok a Váci útra kikanyarodván minden gond nélkül meg tudják adni az elsőbbséget az egyenesen haladó forgalomnak. Szerintem ugyanúgy megadnák a kerékpárosoknak is, ha tudnák, azok egy kamion paramnétereivel rendelkeznek.

bendo 2009.09.28. 15:17:58

@Joe Forster/STA:

"Mi a kérdés/probléma? "

Megmondom én...

"A parkolósáv (= leendő biciklisáv)" az álmodozás a probléma. Illetve nem is az, hanem hogy komolyan gondoljátok, hogy tietek lesz Budapest.

De addig is, fizessetek kötelezőt, hogy a sok letört tükröt tudjátok miből fizetni, ha már azért nem fizettek, hogy az utunkat használjátok.

Perillustris 2009.09.28. 15:28:34

@bendo: Oké, te pedig perkálj a zajért és a szmogért.

"Utunkat." - Ezt már a véresszájúak is cikinek érzik, mint érv.

Perillustris 2009.09.28. 15:29:21

@bendo: A Nagykörúton pedig lesz kerékpársáv, jobb, ha beletörődsz.

bendo 2009.09.28. 15:36:02

@Perillustris:

A szmogot a benzinkúton veszem nagyon drága árért. Csökkenteni kéne, hogy még többet tudjak pöfögni. Mondjuk szerdától 8 forinttal csökken.

Ma már kénytelen voltam bkv-val jönni, de felbosszantott egy biciklis, aki a Kerepesin ahelyett, hogy a HÉV síneken menne, a busz előtt tötymörgött. Nem csak én lettem ideges, hál' Istennek, hanem a sofőr, és a többi utas is. Mák, hogy mire leszálltunk az Örsön, már elkerekezett a dühödt tömeg elől az a balek.

A körút pedig sosem lesz a tietek, nem hagyom. Te pedig ebbe törődj bele. És fizess kötelezőt légyszíves...

Shitting Bull 2009.09.28. 15:48:50

@Perillustris:
azért megismételném a néhány nappal ezelőtti kérdésemet: pár éve azon siránkozott az összes biciklis, hogy miért kell a kerékpárutakat a forgalmas főútvonalak mellé tenni. Akkor most mi a lófaszé' kell épp a körútra? Ahol egyébként sem fogja használni a kedves biciklisek 80%-a, mert egyszerűbb a gyalogosok közt. :(

bendo 2009.09.28. 15:52:18

@Shitting Bull:

Hagyd, had álmodozzanak, semmi értelme értelmet keresni egy biciklis agyában.

Neki mindig az kell, ami épp nincs, tehát minden.

A biciklis soha nem lesz egyenrangú partner a közlekedésben, és ezt ők is tudják. Utálja őket autós, gyalogos, motoros, síelő, görkorcsolyázó stb...

De ezt maguknak köszönhetik, mert állandóan sírnak, hogy nekik jogaik vannak... semmijük nincsen.

Vegaaa 2009.09.28. 16:27:12

@Devil: "De en azt mondanam hogy eddig is Budapestrol beszelgerrunk, maradjunk hat ennel a varosnal hogy ne beszeljunk el egymas mellett."

csak arra akartam utalni mondandómmal, hogy az általad kínált megoldások egy sokkal kisebb városban is léteznek már, amelyek kihasználtsága nem éri el a megfelelő szintet. az autó kényelmét budapesthez képest sokkal kisebb távon/időre kellene nélkülözni. ha ez a nemnélkülözés nem eredményezne dugót, akkor meg is érteném. de sajnos okoz.
ezzel pedig azt akarom mondani, hogy kurvára hiteltelen az, aki azt mondja hogy ő egyébként otthon hagyná autója kényelmét, HA blablabla.
a világ legjobb tömegközlekedéssel és infrastruktúrájával ellátott városában is venni kell jegyet a tömegközlekedésre. arra a tömegközlekedési eszközre várni kell még minusz 15 fokban és hóesésben is, aztán pedig ha felszálltál lehet hogy nem tudsz majd leülni sem. ez a rohadt tömegközlekedési eszköz pedig kurvaisten hogy nem pont ott fog letenni, ahová te mész.
ebben a városban lehetnek a legfrankóbb biciklis megoldások is, de azt a nyamvadt kerékpárt akkoris nehezebb lesz tekerni mint a kuplungot nyomogatni, nyáron meleg van, télen hideg, esőben elázol, a csomagtered pedig egy hátizsák. amikor azt mondod hogy egyébként letennéd a kocsid, akkor ezekkel így tisztában is vagy egyébként?

Shitting Bull 2009.09.28. 16:32:12

@bendo: ennek az a szépsége, hogy én is úgymond biciklisnek tartottam magam addig, míg el nem szaladt a ló a t. kerékpáros szervezetekkel...

bendo 2009.09.28. 16:39:34

@Shitting Bull:

A lényeget meg is fogalmaztad, köszönöm.

Szerinted nekem mióta szúrják a szemem?

Vegaaa 2009.09.28. 16:42:42

@bendo: "A biciklis soha nem lesz egyenrangú partner a közlekedésben, és ezt ők is tudják. Utálja őket autós, gyalogos, motoros, síelő, görkorcsolyázó stb...

De ezt maguknak köszönhetik, mert állandóan sírnak, hogy nekik jogaik vannak... semmijük nincsen."

én városban szinte mindig bicajozom, de van jogsim kamionra is. holnap elkérem havertól az iveco-ját, a pótot pedig megrakjuk 40 tonna téglával. egy tetszőleges útszakaszon szives örömest találkoznék veled mint szembejövő, és akkor "megbeszéljük", hogy kinek miJe van.
másból úgyse értenél, csak tudnám hogy ezt a fogyatékosságod miért érzed szükségesnek kinyilvánítani.

bendo 2009.09.28. 16:47:56

@Vegaaa:

Szóval jössz a haver kocsijával...

Tipikus biciklis hozzáállás. Kisebbségi komplexusod van, vagy mi? Ha így állsz hozzá a dolgokhoz, ne csodálkozz hogy semmibe vesznek...

Nekem egész addig semmi bajom veletek, míg tudjátok hol a helyetek.

Mellesleg haverodnak legalább van kötelezője, így mikor kiszállok, és leporolom magam, a biztosítási pénzből veszek egy új kocsit.

Perillustris 2009.09.28. 17:03:04

@bendo: Ha egy Iveco betolja az elejét a műszerfaladig, te már nem nagyon porolgatsz semmit.

Perillustris 2009.09.28. 17:04:26

@Shitting Bull: Kerékpársáv kell, s nem kerékpárút.

Lesz is.

Persze ezzel párhuzamosan keményebb fellépés kell majd a továbbra is járdán bringázókkal.

Perillustris 2009.09.28. 17:06:58

@bendo: Miért fizetnék kötelezőt? Nekem nem kötelező.

Ám ennek ellenére van teljeskörű felelősségbiztosításom, úgyhogy nem érdemes ezen pörögnöd.

Neked van poroltó a kocsidban?

Perillustris 2009.09.28. 17:09:13

@bendo: Ennél azért többet is tudsz, ugye?

igazi hős 2009.09.28. 17:17:47

@bendo: Tipikus autós hozzáállás:én felsőbbrendű (most éppen sérthetetlen is) vagyok, a bringás meg csóró niemand. Szánalmas.

Shitting Bull 2009.09.28. 17:21:59

@Perillustris: azért a lényegen ez nem sokat változtat... ;)

Ómájgád 2009.09.28. 19:49:48

@bendo: "A biciklis soha nem lesz egyenrangú partner a közlekedésben, és ezt ők is tudják. Utálja őket autós, gyalogos, motoros, síelő, görkorcsolyázó stb"

Az autós soha nem lesz egyenrangú partner a közlekedésben, és ezt ők is tudják. Utálja őket biciklis, gyalogos, motoros, síelő, görkorcsolyázó stb.

"A körút pedig sosem lesz a tietek, nem hagyom. Te pedig ebbe törődj bele"

Várjuk szeretettel mikor fekszel keresztbe a körúton.

Joe Forster/STA · http://sta.c64.org 2009.09.28. 20:49:29

@bendo: ""A parkolósáv (= leendő biciklisáv)" az álmodozás a probléma. Illetve nem is az, hanem hogy komolyan gondoljátok, hogy tietek lesz Budapest.

De addig is, fizessetek kötelezőt, hogy a sok letört tükröt tudjátok miből fizetni, ha már azért nem fizettek, hogy az utunkat használjátok."

Kötelező, letört tükör, a TI UTATOK. Leborulok érvrendszered nagysága előtt.

"És fizess kötelezőt légyszíves..."

Perillustris fizet felelősségbiztosítást, mert a Magyar Kerékpárosklub tagja. Én is. Pedig ráadásul nekünk nem is kötelező az ilyen biztosítás. Nocsak, nocsak...!

@Shitting Bull: "pár éve azon siránkozott az összes biciklis, hogy miért kell a kerékpárutakat a forgalmas főútvonalak mellé tenni. Akkor most mi a lófaszé' kell épp a körútra?"

A "mellé" névutó és a "-ra" rag, illetve a bicikliút és biciklisáv közti különbséget érted?

Devil 2009.09.28. 23:45:38

@Vegaaa: Na leirok egy egyzeru es ertheto dolgot.
Oda, ahova autoval a legkonnyebb eljutni, autoval megyek; ahova BKVval oda BKVval. Ha lesz olyan hely ahova a bringa a leghatekonyabb, akkor oda azzak fogok menni, de egyenlore az uticeljaim kozott nincs ilyen. HA ez a helyzet valami okbol gyokeresen megvaltozna AKKOR maskepp kozlekednek. Azt hiszem ezzel mindent elmondtam amit akartam.
A P+R-rol:
Budapesten - ugy latszik Szegeddel ellentetben - sok autos van aki nem akar beautozni a belvarosba. Ha megnezed (illete megnezned, mert nem itt vagy hogy lasd) hogy az a maroknyi alulmeretezett P+R parkolo amit elfelejtettek eladni es beepiteni mar reggel 8-kor dugig van, sot 200 meteres korzetben az utcak is, ejszakara meg az egesz kiurul, akkor belathatnad hogy igenis sokan valasztjak az auto + BKV kombinaciot a dugoban acsorgas helyett; lenne ra igeny, csokkennenek a dugok, mindenki jol jarna (kiveve aki eladja es aki beepiti ezeket a helyeket).

Shitting Bull 2009.09.29. 04:31:34

@Joe Forster/STA: okoska! Anno a Hungária körút kapcsán vonyítottatok, mint a fába szorult féreg - ott _mellette_ van. Most a Ferenc-József-Erzsébet-Teréz-Szt.István körútról van szó, ahol az út_RA_ akartok saját sávot! A biciklis által beszívott mocskos levegő tekintetében milyen különbséget látsz a kettő közt? He, zsenikém?

Shitting Bull 2009.09.29. 04:58:39

@Joe Forster/STA:
ha maradt volna egy kevéske agyad, felfognád: nemrég még azon nyavajogtatok, hogy a szennyezett levegőjű, forgalmas utak környékén nem akartok biciklizni. Most meg azon, hogy miért nem biztosítják a kerékpársávot/-utat ugyanezeken a helyeken. Mi köze ennek a kötekedésedhez?

Shitting Bull 2009.09.29. 05:00:32

Nah... blog.hu motorját meg csókoltassa a dunántúliáfész... beírok valamit, internal server error. Félórával később újratöltöm az oldalt, nyoma nincs a commentemnek. Ismét leírom, erre ott a korábbi is... kb. olyan következetes, mint a kerékpáros szerveződések... :DDD

bendo 2009.09.29. 08:53:12

@Ómájgád:

Kiforgathatod, átírhatod az írásom, de a lényeg ugyan az marad. Az autósokat nem utálja senki. Mivel mindenkinek van. Sőt, legtöbbünknek már több is van. Ha az autósokat mindenki utálná, akkor nagyon nagyon sok ember saját magát utálná, Ugye ezt Te sem gondolod komolyan...

Megemelem nem létező kalapomat azok előtt, akiknek van biztosításuk, de ez minden biciklis jó ha 5%-a.

Az iveco-s hasonlatra még mindig csak azt tudom mondani, hogy szánalmas. Mondhatnám, hogy én is kölcsönkérek akkor valamit, de nem mondom, mert tudom hogy szánalmas. Hát mondtam én olyat, hogy kivasalok mindenkit, aki szabálytalankodik előttem, vagy csak épp nem tetszik a pofája?

Lehet háborogni, meg helyesírási dolgokba belekötni, de ez csak egy dolgot bizonyít, azt, hogy tereltek már.

A kocsimban van poroltó, ellentétben a legtöbb biciklissel, akiknél nincs lámpa, villogó, mellény, sisak stb... De ebbe megint ne menjünk bele...

És végül, miért kéne keresztbe feküdnöm a körúton? A körút úgy marad, ahogy van, tietek a járda, ha a gyalogosok hagyják, és minek az út. Ez a dolgok rendje. Hova feküdjek ezért keresztbe? Mit érdekel engem a járda...

bendo 2009.09.29. 08:56:23

"És végül, miért kéne keresztbe feküdnöm a körúton? A körút úgy marad, ahogy van, tietek a járda, ha a gyalogosok hagyják, és MIÉNK az út. Ez a dolgok rendje. Hova feküdjek ezért keresztbe? Mit érdekel engem a járda..."

bocsánat......elírtam így reggel.....

Perillustris 2009.09.29. 10:24:23

@bendo: "tietek a járda"

Aludj inkább még, ha csak ennyire futja.

Perillustris 2009.09.29. 10:26:37

@Shitting Bull: "szennyezett levegőjű, forgalmas utak környékén nem akartok biciklizni"

Ez így is van. Ezért kell általános forgalomcsökkentés, aminek eredményeképpen a szmog is csökken majd.

bendo 2009.09.29. 12:23:00

@Perillustris:

:D

Általános forgalomcsökkentés???

Ja, kell, bicikli fronton.... Nem is, megvan...

Most biciklis aggyal fogok gondolkozni...

Én meg azt akarom, hogy az összes biciklis tanuljon meg repülni!! Mert ez kell!! Ez lesz!!!

Punk-tum...

Az alvás tényleg jót tett :)

Perillustris 2009.09.29. 21:53:11

@bendo: Hát igen, bizonyára van sok autós, akiknek újra meg kellene tanulniuk járni - gondolom ezért a repülős hasonlat.

kuk22 2009.10.02. 11:11:02

Ez nem egy csúcs szuper ötletnek tűnik, hogy bénákat hajtotok be a belvárosba 0 tapasztalattal hétvégén úgy, hogy vigyáztok rájuk, aztán 20 perc után elhiszik, hogy ők a Janik és hazafelé elgázolják őket.

Újabb pont, hogy még jobban utálják az autósok a kerékpárosokat. Út közepén menni !? Azt is mondjátok el, hogy ha nem húzodik le az első adandó alkalommal egyszerűen el fogják ütni, jobb esetben később kikerülik, leszorítják és megverik - amivel egyet kell hogy értsek. Nem lenne szabad azt hirdetni, hogy bárkinek jogában áll a másikat szándékosan szopatni, csak azért, mert ő béna és nem érzi magát biztonságban.
Milyen alapon reméljük (várjuk el), hogy egy együttműködő közös közlekedés alakuljon ki? Mert azért ebben benne van, hogy együtt és közös, nem pedig az autós társadalom idomul a kerékpároshoz.

Vigyétek fel őket inkább a hegyekbe, szűk gyalogösvényekre, kerülgessék a fákat meg a köveket, aztán ha megtanult biztonságosan közel menni dolgokhoz, jöjjön be a külvárosba és kerülgessen mozgó tárgyakat, tanuljon meg közlekedni, aztán elgondolkodhat a belvároson.

Ja, és akinek nincs jogosítványa, zavarjátok ki a mezőre! Aki nem tudja, hogyan viselkedik egy autó (holt tér, féktávolság, tükörmagasság, index), az nem való közéjük.

Joe Forster/STA · http://sta.c64.org 2009.10.03. 01:31:15

@kuk22: "Vigyétek fel őket inkább a hegyekbe, szűk gyalogösvényekre, kerülgessék a fákat meg a köveket, aztán ha megtanult biztonságosan közel menni dolgokhoz"

Létezik akadálypálya 50-nel guruló egytonnás sziklákkal is?

newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2009.10.05. 10:34:31

A hétvégén nagymaroson voltunk kirándulni. A komp kikötőnél van egy büfé, ahol szoktunk kajálni. A párommal mentem, kettesben.
Mikor odaértem, a következő kép fogadott:
A kompra váró autók szépen sorban, ahogy kell, leparkolva.
Egy biciklis csűrhe a bicikliket szanaszét hagyva vevette magát a büfé teraszára. Semmit nem fogyasztottak, csak a helyet foglalták a fizető vendégek elől. Mi a motorokat szépen, egy autó helyére a kettőt 45 fokban, ahogy kell leparkolva próbáltunk odamenni, megenni a szokásos hamburgerünket. Amikor nagy nehezen átvergődtünk a járdán összevissza leb@suott bicikliken, megjegyeztem, hogy ezt lehetne ám kultúráltabban is, mert a babakocsit az úton tolják a kerékpárok miatt. A válasz nemes egyszerűséggel: Nem férsz el, apám?
Miután megvettük a kajánkat sem tudtunk leülni elfogyasztani a kajánkat, mert a horda tagjai felrakott lábakkal "pihentek" épp. Szerencsére kijött az alkalmazott, és elzavarta az egész bagázst, utána már rend volt.
Ezúton köszönöm Neki ezt a kedvességet.

Perillustris 2009.10.05. 11:01:06

@newtehen: Ebből milyen messzemenő következtetéseket tudtál levonni?

Joe Forster/STA · http://sta.c64.org 2009.10.06. 18:41:31

@newtehen: Motorosbandák viselkedését hollywoodi filmekben láttad már?