Friss topikok

Címkék

afrika (4) alkohol (11) andrássy (3) armstrong (4) ausztrália (6) autómentes (24) autós biciklis ellentét (3) baleset (35) bam (4) bérbicikli (30) bicikli (18) biciklibulvár (6) bicikliparkoló (8) biciklis futár (9) bicikliút (134) bírság (10) biztonság (54) biztosítás (5) bkk (8) bkv (9) bringázz a munkába (4) bubi (14) buda (3) budapest (79) buszsáv (3) cannondale (4) critical mass (50) dánia (3) demonstráció (5) design (31) divat (8) downhill (8) dr kerékagy (5) egyesült államok (4) emelés (3) empamo (6) energia (3) energia bringa (5) építkezés (4) extrém kerékpár (3) e bike (5) felmérés (6) film (6) fotó (4) futár (3) gkm (4) google (4) gyerek (3) hátizsák (3) herebántalom (5) hibrid (4) híd (10) infrastruktúra (6) járda (3) kampány (4) képzőművészet (7) kerékagy (3) kerékpár (15) kerékpárbarát (3) kerékpárosklub (5) kerékpársztráda (6) kerékpártároló (3) kerékpárút (3) kína (3) kiskörút (7) kocsma (6) koppenhága (4) közbicikli (3) közbringa (3) közlekedés (4) kresz (17) kvvm (3) lakat (5) lámpa (4) levegő (7) london (15) lopás (16) magyar kerékpárosklub (3) margit híd (25) maszk (3) máv (7) mkk (3) mtb (3) nagy-britannia (3) new york (9) nyereg (7) obama (4) önkormányzat (21) orfk (4) párizs (7) parkolás (4) parlament (4) rakpart (3) regisztráció (3) rendőr (35) schwinn csepel (3) sisak (14) statisztika (3) szeged (3) szerviz (3) szex (5) sztrájk (8) tábla (4) tél (10) térkép (5) tolvaj (5) túrázás (8) urbánus (39) városi biciklizés (44) verseny (3) videó (12) világítás (6) víz (4) vonat (4) zene (5) Címkefelhő

A tipikus szabálytalanságokat építenék a KRESZ-be

2009.09.06. 15:15 - lumina

Biciklivel a közlekedési szabályok betartása gyakran indokolatlanul hátráltatja a haladást, néhol veszélyes is. A biciklisek száma gyorsan növekszik, viszont az infrastruktúra fejlődésének tempója ettől messze elmarad, így rengeteg öntörvényű kerékpárost látni az utakon.

Éveken belül irányíthatatlan káosz lehet Budapest utcáin, ha a kerékpáros infrastruktúra nem fejlődik a kerékpárosok számának drasztikus növekedésével. Becslések szerint évről évre duplázódik a rendszeresen biciklivel közlekedők száma, amiről ha konkrét adatok nem is léteznek, nem lehet nem tudomást venni.

A kerékpárosok elvárják, hogy mindenki a forgalom teljes jogú résztvevőjének tekintse őket, de a közlekedési szabályokat sokan nem tartják be. Ezzel fölöslegesen vívják ki a gyalogosok, az autósok, vagy akár biciklistársaik ellenszenvét. Fontos megjegyezni ugyanakkor azt is, hogy a forgalom különböző résztvevői az utóbbi években egyre toleránsabbak a kerékpárosokkal, aminek feltehetően az az oka, hogy folyamatosan nő az utakon megjelenő biciklisek száma, így mindenki kénytelen hozzászokni és elfogadni jelenlétüket. 

cycling (o) large

 

A szabályszegés érzése ennek ellenére állandóan ott bújkál a biciklisekben, és amíg a megfelelő infrastruktúra nem készül el, várhatóan ez így is marad. Talán az egyetlen kitörési pont az lehet, ha valóban elkészül az új, kerékpárosbarát KRESZ, ami a civilek szándéka szerint felülír több elavult szabályt, illetve olyan újakat próbál behozni, amiket külföldön már eredménnyel alkalmaznak.

Heteken belül megszülethet a döntés

A Magyar Kerékpárosklub javaslatai (pdf) közül az Igazságügyi Minisztériummal történt egyeztetések eredményeként többet előterjesztenek, derült ki a tárca államtitkára, Oláh Lajos részére készített feljegyzésből (pdf). Egy, a napokban kiszivárgott dokumentum szerint azonban a kormánynak készülő előterjesztés egyelőre nem tartalmazza ezeket a javaslatokat. Újabb egyeztetés a témában még augusztusban várható, a tervek szerint a kormány szeptember közepén hozhat döntést.

A javaslatok között szerepel például, hogy a kerékpárút használata a biciklisek számára ne minden esetben legyen kötelező, hogy pontosítsák a kerékpárok sebességkorlátozására vonatkozó rendelkezéseket, hogy álló kocsisort jobbról lehessen előzni, illetve hogy egyirányú utcában úgy is lehessen mindkét irányba biciklizni, ha nincs kijelölt kerékpársáv.

Az élet írja a KRESZ-t

Végignéztük, melyek azok a tipikus szabálytalanságok, amiket a legtöbb biciklis elkövet, köztük azokat is, amelyek indokoltnak tekinthetőek, hiszen gyakran a biztonságért vagy hatékonyságért cserébe a szabálytalankodást kell választani.

Klasszikus jelenet járhatatlan bicikliúttal párhuzamos úttesten, hogy felháborodott autósok próbálják rábírni a kerékpárost, hogy ne az úttesten közlekedjen. A KRESZ szerint igazuk is van, de az autóban ülve nem tudhatják, hogy hány méter gaz nőtte be a bicikliutat, az évek alatt hány fa gyökere keresett utat a burkolatban, vagy éppen egy munkagödör tátong a közepén. 

3641947741 c63912dd8e

 

Gyakori az is, hogy a bicikliút ugyan használható, de olyan a kialakítása, elhelyezése, vagy esetleg annyira zsúfolt, hogy lényegesen gyorsabb az úttestet választani, és ha valaki tényleg közlekedési eszközként használja kerékpárját, döntő szempont lehet az időfaktor.

A Magyar Kerékpárosklub értelmezése szerint ha gyalog-kerékpárút fut az úttest mellett, abban az esetben megengedett az úttesten biciklizni, nem kötelező a bicikliutat használni.

Piros lámpa, stoptábla

Végeztünk egy gyors, nem reprezentatív felmérést a nem biciklivel közlekedők körében, azt kérdeztük, mi zavarja őket legjobban a biciklisek közlekedésében. A válasz majdnem teljesen egybehangzó volt: simán áthajtanak a piros lámpán. Lehet mentségeket keresni, például hogy biciklin ülve tényleg jól beláthatóak a kereszteződések, és hogy nyilván senki nem akarja elüttetni magát, de ebben az esetben nehéz igazolni a biciklisek álláspontját. Mégis túlnyomó többségük nem veszi figyelembe, ha piros a lámpa.

A stoptáblákra szintén nem figyelnek a biciklisek, de itt már igaz lehet a fent említett érv, kerékpáron ülve, és lassítva valóban biztonságosan lehet behajtani a legtöbb kereszteződésbe. Számos országban egyébként a stoptáblával megkövetelt megállás nem vonatkozik a biciklisekre.

Tilos, de hasznos

Hasonló jelenség az egyirányú utcába szemből behajtás, szabálytalan, de hasznos, rengeteg időt lehet vele spórolni, sokan mégis inkább a kerülőt választják. Számos országban ez evidencia, nálunk kevésbé, bár Szegeden van már erre példa, és tervezik Budapest III., VII. és XIII. kerületében is. A gyakorlatban kis odafigyeléssel elkerülhetőek a veszélyes helyzetek, de a biztonságérzeten sokat dob, ha ezt szabályosan, akár táblával és felfestéssel jelölt utcákon lehet tenni.

A buszsávban biciklizés a nagyvárosi közlekedés szerves részévé vált, több sávos, forgalmas úton életveszélyes az előírás szerint, azaz a buszsávtól balra haladni. A bátrabbak félelem nélkül hagyják, hogy a buszok megelőzzék őket, de a legtöbben inkább félreállnak, ha utoléri őket egy busz - a rövid megállók miatt általában ez ritkán fordul elő. Már Magyarországon is felismerték, több rövid szakaszon is ki lehet próbálni, hogy egy kicsit szélesebb buszsávban tökéletesen megfér egymás mellett autóbusz és bicikli, ezt táblával és piktogrammal jelölik. 

bluewomancity

 

A lassú biciklis nem zavarja a gyalogosokat

Kényes kérdés a zebrán biciklizés, ami ugyan tilos, mégse életszerű, hogy egy biciklis leszáll és tolja kerékpárját átkeléskor. A gyalogosok jellemzően teljesen együttműködőek, ha a biciklis lassít, és óvatosan halad át az úton. A helyzet egyébként ugyanúgy kényelmetlen a bicikliseknek és a gyalogosoknak is, de erre is igaz, hogy ha megfelelő lesz az infrastruktúra, eltűnnek majd a biciklisek a zebrákról.

A járdán biciklizés szintén kényszer eredménye, hiszen ahol nincs bicikliút és nagy az autós forgalom, sokan úgy döntenek, hogy inkább a biztonságos és szabálytalan járdát választják a száguldó autók helyett. Nem szerencsés megoldás, de kellő körültekintéssel többnyire a gyalogosok is elfogadják akár az őket lecsengető bicikliseket, erre tipikus példa a Margit híd déli járdája. Egyébként a rendőrség ezt a szabálytalankodást nem is kezeli akkora szigorral, ha az valóban indokolt helyen történik.

A villamossínen biciklizés is egyre népszerűbb, ezt már korábban részletesen is megvizsgáltuk, és arra jutottunk, hogy a legtöbben kényszerből választják ezt a megoldást. Annak ellenére, hogy szabálytalan, biztonságosabbnak érzik, mintha például egy kocsisor mellett biciklizve kivágódó ajtóktól kéne tartani. A villamosvezetők veszélyesnek tartják, mert egy 60 tonnás villamost nagyon nehéz megállítani, vészhelyzetre lehetetlen elég gyorsan reagálni. Számos nagyvárosban egyébként a biciklisávokat rávezetik a sínekre.

A civil kerékpáros mozgalmak alapvetése, hogy a városi közlekedésben pozitívan kell diszkriminálni a kerékpárosokat, mindig előnyösebb helyzetbe kell hozni őket, mert csak így lehet ösztönözni a minél nagyobb arányú biciklivel megtett utat. Ez pedig összességében a város érdeke. Emellett fontosnak tartják, hogy a kerékpárosokat integrálják a forgalomba, azaz hogy minden egyes útvonalon lehessen biciklizni.

Címkék: biztonság levegő kresz városi biciklizés

404 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://kerekagy.blog.hu/api/trackback/id/tr741340100

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

aliendriver 2009.09.07. 13:35:36

@TakiBá: azt azert tegyuk hozza, h min a bicikliuton kozlekedo gyalogosokrol beszelt..nekem legalabbis igy jott le

@Perillustris:

Ez a "hogyan tekintsenek ránk" elv nagyon szép, csak hamis. Hamis, ugyanis bár pl. az Árpád-hídon - ha nincs dugó - alig megy valaki 80-90 alatt, a sofőrök 1/3-a telefonál, a gyorshajtás (50 helyett 55 is az) és az irányjelzés elmaradása teljesen általános, a járdán parkolásról már nem is beszélve, mégsem kérdőjelezi meg soha senki, hogy a gépjárművek a forgalom részei.

Az, hogy masok igy kozlekednek, az meg nem jogosit fel ra, h en is szabalytalankodhatok

cso zsi 2009.09.07. 13:55:29

A szabályosan zebrán bringát toló biciklista türelmetlen lesz.
index.hu/bulvar/2009/09/07/viperaval_utott_egy_kerekparos/

Új Nick 2009.09.07. 14:31:00

külön szeretném kérni, hogy az önérzetes fiatal városi biciklista a sáv közepén kalimpál és közben mobiltelefonál esetet is építsék be a KRESZ-be. Már csak az autósok bosszantására is, hiszen milyen cool az, hogy ezért a biciklisnek nem lehet büntetőpontot osztani, sőt a jogosítványát sem lehet bevonni.

Saját élmény, a pénteki dugóból. Sem kikerülni, sem átugrani nem lehet, de 5tel kalimpál előttem a sáv közepén, én pedig kuplung 1-2-ben megyek mögötte, és NEM dudálok, mert, ugye, kulturált autós vagyok.
innen is csókoltatom viszon a felvilágosult yuppie fejét a kedves úriembernek.

Új Nick 2009.09.07. 14:33:16

@anarcho78: a bicikliúton sétálókról annyit, hogy:

UGYE MILYEN ROHADT BOSSZANTÓ, ha valaki csak lényegesen lassúbb haladásra képes előtted!? Ld még előző kommentem (@Új Nick: )

Perillustris 2009.09.07. 14:42:07

@Új Nick: A bicikli egyes viszonylatokban lényegesen gyorsabb haladásra képes. Kár idekeverni a nettó suttyóságot.

Perillustris 2009.09.07. 14:45:59

@aliendriver: "Az, hogy masok igy kozlekednek, az meg nem jogosit fel ra, h en is szabalytalankodhatok."

Ezt én is leírtam pár hozzászólással feljebb. De hogyan jön ez most ahhoz, amire ezt válaszoltad?

aliendriver 2009.09.07. 15:04:27

@Perillustris: Igazad van ;) En ertelmeztem kicsit felre, amit irtal.

babraba 2009.09.07. 16:02:22

"Gyakori az is, hogy a bicikliút ugyan használható, de olyan a kialakítása, elhelyezése, vagy esetleg annyira zsúfolt, hogy lényegesen gyorsabb az úttestet választani"


na nemá' én mikor mehetek fel a járdára a kocsimmal, ha tele van mondjuk a Hungária???

newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2009.09.07. 16:15:11

Itt megint arról van szó, hogy egy hangos kissebbség érdekeit a többség elé helyezik.

newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2009.09.07. 16:21:47

@aliendriver: "(bar az indexeles autos kollegaknal is igencsak ritkasagszamba megy)"

Maradjunk abban, hogy 10 autóból 1 nem indexel, míg 10 biciklisből TALÁN 1 ha jelez...

cirkuszos 2009.09.07. 16:27:23

@newtehen: "Maradjunk abban, hogy 10 autóból 1 nem indexel, míg 10 biciklisből TALÁN 1 ha jelez... "
Ne maradjunk, mert ennél sokkal rosszabb az arány az autósoknál. A bringásoknál 10:1 kábé reális, sajnos.

Mon3 2009.09.07. 16:30:52

@babraba: A bringások nem hülyék. Ha normálisan lehet közlekedni a bringa úton, akkor azt választják. De ott volt a budai oldalon a csatornaépítés, és a villamos pálya felújítás. A sok felbontás, szűkítés, és egyéb katonai akadálypálya miatt persze, hogy a közutat választottam, ami akár négyszer-ötször gyorsabb volt.
Most se értem, hogy miért kényszerítik a Margithídon a járdára a kerékpárosokat. Ha az a bajuk, hogy a sínek miatt veszélyes, akkor legalább aki vállalja, hogy a saját felelősségére merészkedik a sínekre, az végig mehessen a hídon. Hét éve közlekedem minden nap a Thököly úton, meglehet tanulni, hogy hogyan lehet elkerülni a baleseteket.

Ómájgád 2009.09.07. 17:10:16

Szerencsére nem annak a pár balfasz tinónak a fröcsögésétől fog függeni, hogy módosítják-e a kreszt, és hogy építenek-e több bicikliutat vagy sem, akik itt kommentelnek.

Kár is tételesen megcáfolni a sok hülyeséget, amit a bringázás ellen írnak, jópár topikon keresztül ezt többen is próbálták, hol értelmes, hol értelmetlen vitákban, de mindig jönnek a fröcsögők, akik nem hajlandók semmilyen érvet, példát elfogadni.

Efelé szeretnénk tartani:
www.youtube.com/watch?v=rstEWMD89L8
www.youtube.com/watch?v=oDvUlx7Z5ak

Small Devil 2009.09.07. 17:44:41

tény hogy sok kerékpáros nem megfelelő körültekintéssel közlekedik, de ezt sokan általánosítják, ami egyáltalán nem normális...
a normálisan közlekedő bringásokra meg már nem is gondolnak igazán... azért mert a cikkben bátorítanak az egyirányú utcába való behajtásra(mint azt korábban írtam, aki ilyet csinál azt én letépném a bringáról és hamar igen szaftos bírsággal térhetne haza..) még nem biztos hogy meg is csináljuk... azért lássuk be, jelenleg mi kerékpárosok jelentős hátrányban részesülünk... a margit-híd felújítását is a kerékpárutak rovására finanszírozzák... de persze ahol eddig volt(budai felső-rkp) ott már most sincs kerékpárút... a félig feltúrt járdán szlalomozhatunk a gyalogosok között(holott elvileg kettéosztott pálya lenne).... ez így mindenki számára(gyalogos, kerékpáros) veszélyes, de persze ez ellen senki se próbál tenni... hiába mondjátok sokan hogy tartsuk magunknak karban az útjainkat(majd ha ti is kátyúztok az Andor utcában)... aszfaltozni mi se tudunk...

Vegaaa 2009.09.07. 19:41:00

tökre birom amikor megjelenik egy ilyen cikk és mindenki elkezd példákat kiragadni, hogy miért nem jó az amit a kerósok javasolnak abban az esetben amit ö felhozott. hát ez tök jó, képzeld a multkor olvastam hogy a körforgalom például csökkenti a balesetek számát és gyorsítja a forgalmat. oszt erre így bekommentelnéd hogy autópályára körforgalmat? HÜLYEVAGY?
gondolom nyilván nem, pedig ennek a több mint 300 kommentnek a többsége ugyanekkora faszság (kerós szempontból). majd amikor a boltba, a postára, a munkahelyedre, a gyerekért az oviba naponta tekersz, majd akkor megérted hogy mivan.

ui: ha annyi 10 forintosom lenne, mint ahány autót láttam piroson áthajtani, már vettem volna egy szigetet. ez nem papír függvénye.

Stock 2009.09.07. 20:41:20

csak kapkodom a fejem és nem térek magamhoz, hogy a bringásokkal mennyire elszaladt a ló.........
épüljön bicikli út.. ez jogos és ki is kell harcolni.. DE! ha egyszer megépül mi az hogy ne legyen kötelező használni és olyankor had guruljanak járdán úttesten....?! normálisak? bezzeg mekkora a szájuk, ha egy gyalogos kóricál a kerékpárúton...... mikor akar egy autós, motoros azért a járdán vagy bicikliúton haladni mert kátyús az út???????
egyirányú utcában szembe haladni tömör életveszély, tömény elmebaly!!!!!!!!!!!!
buszsávban haladni szintén hülyeség.... mert egy kerékpár lassú és feltartja a buszt, abban a sávban, ami csak neki van fenntartva, hogy haladhasson!!
a zebrán elsőbbséggel rendelkező átszáguldás, meg a lehető legkörültekintőbb autós számára is ott hordozza a gázolás esélyét.......

Deszkás 2009.09.07. 21:24:44

@Rain01: "Bringás: Nincs tisztában a kresszel, sosem vezetett nem tudja milyen amikor egy veszélyhelyzetet nem lehet kiszámítani, kikerülni."

nagyon sok bringás, pl én is rendelkezem jogosítvánnyal és autóval is. Nem kellene általánosítani.

Marcellusca 2009.09.08. 08:42:09

@dmm: Muhahaha!
Ezen gondolatmenet alapján - ,mely szerint, ha más szabálytalan, akkor én is az lehetek - , akkor nyugodtan elüthetem a Népfürdő utcában, az úttesten kerekező bringásokat? Mert egyébként ott, végig van kiépített kerékpárút, azaz aki az úttesten bringázik az szabálytalan.
Vagy a járdán bringázókat nyugodtan orrba vághatom, amikor a fiammal az oviba megyünk?

@newtehen: Abszolút jó meglátás! :D

Gaga77 2009.09.08. 09:16:36

@Stock: Elmebaj az nálad van úgy látom

Stock 2009.09.08. 09:36:02

@Gaga77: vagdalkozni könnyű.. az érvek hiánya pedig téged minősít!

Gaga77 2009.09.08. 09:51:41

@Stock: Tudnék érveket is mondani rengeteget, de tisztán lászik,hogy felesleges.

newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2009.09.08. 09:52:24

@cirkuszos: Én nem ezt tapasztalom. Meg merek kockáztatni a ma reggeli tapasztalatom alapján egy 20:1 -es arányt is. Amúgy kb egy hónapja figyelem a bicikliseket. És kerek egy hónapja nem látok szabályosan közlekedő biciklist, pedig naponta legalább 100 Km-t megyek.

Stock 2009.09.08. 10:01:05

@Gaga77: ez az igazi önkritika, ha még te is feleslegesnek ítéled az "érveidet"! :-DD

cso zsi 2009.09.08. 10:16:14

@Vegaaa: "ui: ha annyi 10 forintosom lenne, mint ahány autót láttam piroson áthajtani, már vettem volna egy szigetet. ez nem papír függvénye."

@Deszkás: "nagyon sok bringás, pl én is rendelkezem jogosítvánnyal és autóval is. Nem kellene általánosítani. "

Lehet, hogy megvan a magyarázat?
Azok a bringások mennek át a piroson, akik autóval is megteszik.
:))))))

Perillustris 2009.09.08. 10:58:20

@Marcellusca: "a Népfürdő utcában, az úttesten kerekező bringásokat? Mert egyébként ott, végig van kiépített kerékpárút"

Erre gondolsz? criticalmass.hu/files/DSC00295.JPG

parkolo.freeblog.hu/files/0383.jpg

Egy kezemen meg tudom számolni, hányszor tudtam végighajtani azon a szaron úgy, hogy ne parkoltak volna félig vagy egészen.

Nincs végig, s ahol van, az is gyalog- és kerékpárút. Látszik is, hogy mennyit ér. (A panelházak elé történő bevezetést pedig semmilyen szinten nem kerékpáros szakasz.)

autos1980 2009.09.08. 10:59:22

Budapest, 2 évvel ezelőtt: Autóval voltunk az Iparművészeti Múzeum mellett dolgozni. Az Üllőire kanyarodtunk volna jobbra. A zebrán átengettünk egy anyukát a babakocsijával, és elindultunk. A körút felől egy Hajtás-Pajtás-bringás beleszáguldott az autó lökhárítójába. Az első kereke sz*rrá ment, a srác felpattant és a bicikliével elfutott.

És még nekik is elsőbségük legyen, mindenhol mehessenek? Valahol meg kéne húzni a határt.

Perillustris 2009.09.08. 11:01:36

@newtehen: A bicajosok aránya sajnos helyes, de az autósokét jelentősen alábecsülöd, de sebaj.

Manyizga (törölt) 2009.09.08. 11:05:01

Kerékpárutak: nulladik lépésként SZABVÁNYOSÍTANI kell őket. (Amit a kerékpáros szervezetek és az összes illetékes hatóság elfogad.)
Aztán a SZABVÁNYNAK megfelelő utakon kötelező a bringásoknak menni ha van. A nem szabványosakat meg nem táblázzák ki.

Mert ugye autópálya se attól lesz egy 2x2 sávos útból, hogy kitáblázzák és kész...

autos1980 2009.09.08. 11:08:38

Perillustris! A képeket megnéztem totál igazad van. Büntessék meg ezeket a sofőröket 30eFT-ra. De azt a biciklist is, aki az M5 kivezetőjén bringázik a buszsávban. Mert neki az M5 (Határ úttól kifelé)melletti párhuzamos út is lassú.

Perillustris 2009.09.08. 11:12:18

@newtehen: Szabályosan közelekedő autóst láttál? Nem azért, hogy 1-1 legyen, csak a realitás miatt. Átlagosan mennyi ideig figyelsz egy kocsit? Simán megállapítod, hogy 50-nel vagy netán 55-tel megy?

Persze én is meg tudok állni a Nagykörúton, ahol simán előfordul, hogy csúcsforgalomban valóban minden kerékpáros szabálytalan lesz, hiszen pl. előremegy mindenki a sorok közt.

De fél perc alatt találok olyan helyet is, ahol minden autós szabálytalan lesz (pl. ilyen volt a Margit hídi kanyar felújítás előtt, ahol senki nem ment 30-cal, ha nem volt dugó, de a felújítás kezdetén sem tartotta be senki a 20-as korlátozást).

Perillustris 2009.09.08. 11:17:11

@autos1980: Nem vagyok fosós fajta, de azért azt nem vállalnám be. Lehet, hogy bigott keresztény, s nem követhet el öngyilkosságot, ám meg akar halni.

Perillustris 2009.09.08. 11:19:44

@autos1980: Elhiheted, ha ilyet látok, tuti visszaviszem neked a köcsögöt.

cirkuszos 2009.09.08. 11:30:29

@newtehen: Nagyon nem szoktak irányjelezni pl. amikor egyirányú utcákból fordulnak ki. Szemből nem jöhet senki, ő meg látja, hogy mikor szabad. "Természetesen" a sáv közepén állnak meg a jóemberek.

cirkuszos 2009.09.08. 11:32:44

@Perillustris: Ugyanott, ugyanez velem is majdnem megtörtént múlt héten, pedig nem szürke bringával jöttem, és egy szál magam, autók sehol. Úgy látszik, ez egy ilyen út...Csak azért nem értem, mert tényleg jól belátható, és a felfestés is egyértelmű.

autos1980 2009.09.08. 11:35:59

Leszoktam dudálni a fejét. Bemutatnak, ennyi. A fradipálya melletti felűljárón is dudáltam. A pirosnál beért és tényleg a dudától megijedt hangon kért számon: Mit képzelek?! Mondtam, hogy ott a bicikli út! Az volt a válasz, hogy erre gyorsabb.
Ja, ez így megy?

Perillustris 2009.09.08. 11:42:29

@Stock: "ha egyszer megépül mi az hogy ne legyen kötelező használni"

Miért, neked kötelező az M7-esen menned Balatonra?


"tömény elmebaly!!!!!!!!!!!!"

Hát ez extra ciki, de nem személyeskedem...


"a (kerékpáros) zebrán elsőbbséggel rendelkező átszáguldás, meg a lehető legkörültekintőbb autós számára is ott hordozza a gázolás esélyét"

Nocsak-nocsak. Egyes szabályok rosszak? Elégtelen az infrastruktúra minősége? Nem képes a jogosítvánnyal rendelkező autós megadni az elsőbbséget? Hogy is van ez?

Stock 2009.09.08. 12:45:57

@Perillustris: igazad van, ez egy súlyos helyesírási hiba! gondolom te még nem követtél el hasonlót.. velem sztem néha előfordul, főleg éjjel fáradtan.. és legfőképpen ha nem egy hivatalos levelet fogalmazok és pötyögöm lendületből, ami eszembe jut!

a helyedben ha ennyire érvek szűkében lennék én is ebbe kötnék bele! ;)

"Miért, neked kötelező az M7-esen menned Balatonra?"
azért ha a cikinél tartunk ez a kérdés sem kispálya... :))
nem, nem kötelező az M7! viszont nem mehetek a kocsimmal bringa úton, illetve járdán a balatonra!!
valaki írta lejjebb, hogyha bedugul a hungária, akor az autósok is használhatják a járdát ha "közlekedési ezközként" járnak autóval????
"Nocsak-nocsak. Egyes szabályok rosszak?"
igen sok ilyen van... de a miről beszélünk, jelesül: hogy a kanyarodó autónak illetve zebrán el kell engednie a gyalogosokat (nem a kerékpárosokat, csak ha tolják, akkor pedig gyalogosok!) ezzel semmi gond nincs!
viszont sok figyelmet igényel..." Nem képes a jogosítvánnyal rendelkező autós megadni az elsőbbséget? Hogy is van ez?"
ez úgy van, hogy egy bringás 10-50 Km/h sebességgel közelítheti meg a zebrát, az autós a zebrán, illetve annak közvetlen közelében lévő járókelőkre figyel... és eközben lehetetlen több száz méterre figyelni az érkező kamikázékra.. sokszor parkoló autók, fák, épületek mögül érkező öngyilkosjelöltekre!!
a zebránál tolás valóban életszerűtlen... viszont így szavatolható a legegyszerűbben a közlekedés biztnonsága!!!!!
ugyanis onnantól, hogy a kresz lehetővé tenné az átgurulást.. rengetegen vérszemet kapnának és lendületből próbálnák abszolválni!
én még nem hallottam olyanról, hogy egy bringást azért büntettek volna meg mert a gyalogosok tempójában átbalettozott egy zebrán.......... tehát életszerűen meg lehet szegni a szabályt, de nem lehet antiszociális módon száguldozni!
és így legalább egyértelmű, hogyha az autós kerékpáron ülővel ütközik a kerékpáros a hibás, amennyiben azt tolóval az autós, tiszta sor!

Stock 2009.09.08. 12:51:10

@Perillustris: jah és mellesleg egy-egy forgalmasabb kereszteződésben egy lámpaváltással 2-3 autó halad át.. a nagy gyalogos, illetve (szabálytalan) kerékpáros forgalom miatt... el tudod képzelni mi lenne, hogyha még a több száz méterre lévő kerekesnek is elsőbbség járna??

Mon3 2009.09.08. 14:26:24

@newtehen: Én naponta 20-30 km-t tekerek a forgalomban, és még nem láttam szabályosan közlekedő autóst... És ez igaz. Na, és akkor mi van?

Mindenki tisztában van vele, hogy a KRESZ a jelenlegi formájában betarthatatlan. Az is megszegi a szabályokat, aki 55-el cammog a forgalomban, pedig Ő szentül meg van győződve, hogy juj de szabályos. Az indulás előtti lámpaellenőrzésről már nem is beszélek.

Mon3 2009.09.08. 14:42:22

@István1: Amikor néhány svéd vonul 8 méretes asszonyság, 23 babakocsi és 40 purdé kíséretében a kiépített kerékpárúton, és mellette két méterre ott a széles járda??

Perillustris 2009.09.08. 14:49:15

@Stock: "azért ha a cikinél tartunk ez a kérdés sem kispálya... :))
nem, nem kötelező az M7! viszont nem mehetek a kocsimmal bringa úton, illetve járdán a balatonra!!"

Pont annyira megfontolt és tudományos, amennyire a tiéd. 50-nel menni a "hétvégi" és a napi 100 km-t vezető rutinos autós is tud, természetesen a forgalomban sokszor kijönnek a hiányosságok. Az nyilvánvaló, hogy a "jogosítványt mindenkinek" elv felülvizsgálata nincs napirenden, valamint az sem meglepő, hogy a két sofőrtípust nem lehet elválasztani egymástól az utakon. Ám a kerékpárosoknál sokkal markánsabbak a különbségek: tömören fogalmazva, más az igénye a hétvégén kisgyermekkel útrakelőnek, mint a biciklijét közlekedési járműként használónak. Nyilván - a jelenlegi közlekedési kultúrát ismerve - senki nem fogja leküldeni a kerékpársávra vagy a WOL-ra a kisgyerekét a háromkerekűvel, magam sem tenném. Mivel sehol nem fér el egymás mellett egy lassú és egy gyors kerékpársáv, ez sosem merült fel ötletként. Pénz sem lenne rá úgysem, és valószínűleg hülyén is nézne ki. A város szerkezete miatt rengeteg utcába egy vékonyka egyirányú sáv sem fér el, főleg mivel az út jelentős részét parkolónak használják az autósok. Ezért van az, hogy a legtöbb helyen semmit sem kellene építeni, elég lenne, ha a különböző járműtípusok vezetői nem az utakon akarnák levezetni a feszültésgüket. A maradék helyeken épüljön kerékpárút vagy sáv, ám előbbi használata - speciális mivolta miatt - ne legyen kötelező.


"valaki írta lejjebb, hogyha bedugul a hungária, akor az autósok is használhatják a járdát ha "közlekedési ezközként" járnak autóval????"

Használják is, csak a mondat úgy néz ki: már nem volt hely a parkolóban (stb.), azért álltam a járdára. Balgaság egy kalap alá venni a két eszközt, mert bár vannak átfedések (pl. piros lámpa, világítás), a szabálytalanságok járműspecifikusak.


"ugyanis onnantól, hogy a kresz lehetővé tenné az átgurulást.. rengetegen vérszemet kapnának és lendületből próbálnák abszolválni! (...) és így legalább egyértelmű, hogyha az autós kerékpáron ülővel ütközik a kerékpáros a hibás, amennyiben azt tolóval az autós, tiszta sor!"

Először is, te "zebrán elsőbbséggel rendelkező átszáguldásról" írtál, ami számomra azt a tipikus esetet jelenti, amikor a biciklis a zebra mellett felfestett úton, azaz kerékpáros átkelőn hajt át, jellemzően egyenesen haladva, miközben a kanyarodó autósok zöme szarik erre, és ráfordul, leszarva az elsőbbségadási kötelezettséget. Gázolás esetén az ilyen helyeken valóban teljesen egyértelmű a felelősség kérdése: az elsőbbséget meg nem adó, kanyarodó autós a hibás. Persze az egyik legveszélyesebb szakaszon, a Váci úti gyalog- és kerékpárúton (1,1km) csak azért nincs naponta 5-10 baleset az ilyen kereszteződésekben, mert a bringások megtanulták, hogy háromból jó ha ketten megállnak, ezért inkább állóra lassítanak, és elengedik a kanyarodókat, akik közül többnek a sárgán villogó lámpa is kevés a lassításhoz.

Na, ezért megyek az ilyen helyeken az úttesten, különösen, ha az még nem is tiltott.

Mon3 2009.09.08. 14:52:56

@cso zsi: Az autósok többet mennek át a piroson , mint a kerékpárosok. Reggel, amikor indulok, az első kereszteződésnél a Dózsa György úton nekem már régen zöld, de még mindig jönnek az kocsik a keresztbe.
Meg van a megoldás. Néhány helyre kamerát telepíteni, és így rövid időn belül jelentősen lecsökkenne a jogosítványok száma, és ennek folyamányaként a kocsik száma is. Kösssz az ötletet.

Perillustris 2009.09.08. 14:57:50

@Mon3: "Mindenki tisztában van vele, hogy a KRESZ a jelenlegi formájában betarthatatlan. Az is megszegi a szabályokat, aki 55-el cammog a forgalomban, pedig Ő szentül meg van győződve, hogy juj de szabályos."

SZVSZ ez egy rossz példa.

Mon3 2009.09.08. 15:15:25

@Perillustris: Te hoztad fel érvként, hogy a kerékpárosok nem tartják be a KRESZ-t. Én csak riposztoztam. Ha az enyém rossz, akkor a tied is.

newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2009.09.08. 15:37:38

@Mon3: "Én naponta 20-30 km-t tekerek a forgalomban, és még nem láttam szabályosan közlekedő autóst... És ez igaz. Na, és akkor mi van?" Semmi. Hazudsz.

Perillustris 2009.09.08. 15:41:51

@newtehen: Szerintem csak annyira hazudik, amennyire te.

Perillustris 2009.09.08. 15:55:03

@Mon3: Mire és mikor hoztam fel ezt érvéként?

Perillustris 2009.09.08. 15:57:28

@newtehen: "Én naponta 20-30 km-t tekerek a forgalomban, és még nem láttam szabályosan közlekedő autóst"

VS

"Amúgy kb egy hónapja figyelem a bicikliseket. És kerek egy hónapja nem látok szabályosan közlekedő biciklist, pedig naponta legalább 100 Km-t megyek."

Mindkettő ugyanannyira hihető, vagy ugyanannyira nem hihető. Ízlés szerint.

newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2009.09.08. 16:19:41

@Perillustris: Ez nem indok. Sőt, még csak a két állítás nem is üti egymást. Mon3 valószínű vak, és egyáltalán semmit nem lát, azért nem észleli az őt körülvevő világot. A másik lehetőség, hogy állandóan egy szobában van, és ezt a 20-30 km-t. szobabiciklin teszi meg, ezért nem lát szabályos autót. De még egy dolgot nem említ, amit látott volna: Szabályos biciklist. :-) Ez pedig az én elméletem támasztja alá. :-)

Ómájgád 2009.09.08. 16:38:36

@Perillustris: Nahát gratulálok a logikus érveléshez. Remélem nem hiábavaló, és nem az lesz rá a válasz, hogy igen DE, minden biciklis szabálytalan, mert nem felfelé tartott kisujjal fogja a kormányt.

Korábban elhatároztam, hogy nem fogok itt érveket felsorakoztatni, mert teljesen hiábavaló. De amint azt valaki egy régebbi topikban írta, sokan olvashatják a blogot anélkül, hogy kommentelnének, és hamis kép alakulhat ki bennük a biciklis közlekedésről. Ezért érdemes lehet leírni az érveket minden alkalommal.

Dr. Eher 2009.09.08. 20:15:26

Sztem a stop táblánál megállást egyszerűen és gyorsan meg lehetne tanítani a bicigliseknek: ne legyen bűntethető a szabálytalankodó biciglisek elütése. Majd a földön hörgő, percek alatt elvérző húscafatok látványa pikpak megtanítja a többi köcsögnek a KRESZt. Ne a szabályt betartóknak kelljen tartani a vegzálástól.

A zebrán biciglizésről: Előttem (PIROS LÁMPÁNÁL) úgy tekert át a köcsögje, hogy majdnem elbasztam motorral. Persze még neki állt feljebb. Ha meg elütöm, még engem vegzálnak hogy járdán el lett ütve a csicska, holott se biciglizni, se piroson áthajtani nem szabad neki.

Ha a járdán rámcsengetne a biciglis, az tuti hogy csakazértse mennék arrébb. Ha arra képtelen hogy kinyissa a pofáját és KÉRJEN, akkor így járt. Ha meg 0 cm-re húz el mellettem, úgy kirúgom alóla a biciglit hogy az úttesten landol, ahol majd az autósok ütik el.

Az a baj a biciglisekkel hogy pofátlanok. Mindenben. Ez a bicglisek kb. 99%-ra igaz. Követelőznek, "ez nekem jár" mentalitással akarják kikényszeríteni maguknak a szabálytalankodás jogát. Pár pofonnal helyrebillenthető az agyuk.

Dr. Eher 2009.09.08. 20:24:55

Nameg a buszsáv: nehogymár a csiga bicigliseket odaengedjék. Nagyon "hasznos" lenne ha egy egész busznyi embernek arra kéne várnia hogy 1 tetves biciglis cammog a busz előtt, és véletlenül se húzna el a picsába hogy elengedje a buszt a számára fenntartott sávban.

Ilyen alapon az autóknak is meg kéne engedni hogy bicigliúton, járdán közlekedve kikerülhessék a dugókat, mert az nekik úgy gyorsabb... A buszsáv azért buszsáv, mert a buszé. Majd ha a biciglis is 50 utast fog fuvarozni akkor lehet róla szó. Addig nem.

Ómájgád 2009.09.08. 20:59:19

@Dr. Eher: na most akkor gyilkosságra buzdítókkal álljunk le vitatkozni vagy nem?

Perillustris 2009.09.08. 22:27:53

@Dr. Eher: Eddig az Árpád-híd vagy az Újpesti Vasúti híd (Északi összekötő) kerékpárútjára "tévedő" robogósaira, motorosaira csupán kérdően néztem, de hála neked, már tudom, hogy pár pofonnal lényegretörőbb lehetek.

Perillustris 2009.09.08. 22:28:31

@Ómájgád: Felesleges, ő a Mindenható: "akkor lehet róla szó. Addig nem."

ROTFL

Dr. Eher 2009.09.08. 23:40:45

@Perillustris: Igen, a KRESZ mindenható, nem opcionális lehetőség. A pirosnál meg KELL állni, nemcsak egy lehetőség. A zebráról, buszsávról, egyéb tiltott helyekről meg takarodó van, mert nem neked van fenntartva. Remélem egyszer nem áll meg a busz a saját sávjában amikor ott szabálytalankodsz.

newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2009.09.09. 10:46:26

@Ómájgád: Nem kell, viszont az is elfogadhatatlan, hogy egy a szabályokat teljes mértékben betartó embert kriminalizáljunk a másik szabályszegő magatartása miatt.

Mon3 2009.09.09. 12:35:12

@Dr. Eher: "Doktorkám?" a hozzászólásod csak téged minősít, no meg a helyesírásod is.

Ómájgád 2009.09.09. 14:08:49

@newtehen: "a szabályokat teljes mértékben betartó embert kriminalizáljunk"

Általában akkor van biciklis baleset, amikor nem kapják meg a jogos előnyüket. Ilyen esetben is a biciklist tartják hibásnak: miért nem vigyázott jobban.

Minden jobb lenne, ha az emberéletet tartanánk fontosnak mindenekfelett. Akkor udvariasabbak is lennénk egymással, nem okozna gondot, ha el kell engedni egy gyalogost, v. biciklist még ha szabálytalan is. Akkor nem idézgetnénk folyton a kresz legelrejtetteb paragrafusait, hanem figyelnénk egymásra.

Ez értem biciklisekre a járdán felfestett sávon a gyalogosokkal szemben, és az autókra az utakon a biciklisekkel szemben. Nem lenne szabad elfelejteni, hogy aki valamilyen járműbe(re) ül, annak egy potenciális fegyvert kell kezelni. Csakhogy a bicikli egy sokkal-sokkal kisebb kaliber :).

Perillustris 2009.09.09. 23:12:14

@Dr. Eher: Ha holnaptól nem vezetnének gépjárművet azok, akik bármikor is buszsávban mentek szabálytalanul akár egy métert is, akik bármikor is "elfelejtették" jelezni az irányváltoztatási szándékukat, akik valaha is gyorsabban hajtottak a megengedettnél, szerinted kellene még szót ejteni a forgalomcsökkentésről?

Ja, hogy értsd is: remélem, egyszer kilapít az M5-ösön egy 2 napja nem alvó román kamionos.

Szép napot!

T5C5Baross 2009.09.10. 09:56:25

@Stock: "buszsávban haladni szintén hülyeség.... mert egy kerékpár lassú és feltartja a buszt, abban a sávban, ami csak neki van fenntartva, hogy haladhasson!!"
Én már párszor megpróbáltam nem azt, hogy
nem a buszsávban tekerek. Pl.: Fogarasi út menet a Stadionok irányában, a Róna utca után a troli és a busz részére BUSZ sáv kerűlt kialakításra, én szabályosan haladtam a buszsáv elválasztó vonala mellett, mire egy Őrűlt autós vad dudálásba kezdett, és fröcsögve üvöltözött nekem a jobb oldali ablakán kifelé hogy mi a k**va anyámért nem az út szélén kerékpározok.... Nos akkor ki az aki nem ismeri a KRESZ szabályait??? (hozzátenném hogy a BUSZ sávban érkezett a 80-as trolibusz mögöttem!!) De ugyanezt ki lehet próbálni a Rákóczi úton is.
szervusz szép napot mindenkinek.

newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2009.09.11. 11:12:38

@Ómájgád: Nem értek Veled egyet. Láttam már piroson átrongyoló biciklist motoros elé kikarikázni, aki elfektette a motorost a biciklis védelmében. A Biciklis épp csak rápillantott a földön csúszó motorosra, és ellibbent, mintha ez így volna természetes. És szerintem nem mindenki nézi végig hidegvérrel az autója alá befekvő biciklis haláltusáját.
A legjobb az volt, amikor szabályosan leparkoltam, kiszálltam, lezártam az autót, majd egy biciklis belecsattant az autóba, majd elkezdett óbégatni, hogy elütöttem. Mondtam Neki, hogy ember, le van parkolva az autó, senki sem ül benne, ki ütötte el?
Majd összeszedte magát, és elhajtott. A horpadást ajándékba kaptam Tőle. :-)

Perillustris 2009.09.11. 11:35:55

@newtehen: Senki nem tagadja, hogy van ilyen. Múltkor egy tükröt zúzott le a szemem láttára egy rosszul centiző autós. Látszott, hogy észrevette, azt viszont nem, hogy én is. Elhúzott csendben. Az ablaktörlő alá tettem egy cetlit a telefonszámommal. Milyen messzemenő következtetést vonsz le ebből?

S szerinted hányszor kell nekem mások hibáját kivédeni? Sajnos vagy sem, erről szól a közlekedés.

csétomi 2009.09.11. 12:41:49

@newtehen: Szerintem csak az a baj, ha ilyen esetekből kiindulva általánosítunk. Az emberi tahóság nem attól függ, hogy valaki kerékpáron vagy autóban ül. Én mind a két közlekedés formát gyakorlom, de egyáltalán nem látom, hogy akár az autósok, akár a kerékpárosok között kevesebb szabálytalankodó lenne.
Dr Eher pl akkor is ugyanolyan véresszájú tajparaszt maradna, ha bringával (neki: biciglivel) járna, csak akkor nem a bringásokat akarná kivasalni, hanem az autók visszapillantóját lerugdosni és zebrán ezerrel lecsöngetni a gyalogosokat. Mert sajnos bringásból is van ilyen, nem is egy.

greentech 2009.09.11. 14:45:50

AMÍG nem követelnek a bringásoktól KRESZ vizsgát, vagy tanfolyamot, addig nehezen fognak az Önkormányzatok külön sávot kiépíteni.
ÉS Mari néni is mindig átmegy a záróvonalon, hogy bemenjen a patikába. A kamionos nem számít egy hirtelen balra kanyarodó biciklisre a balra kanyarodni tilos táblánál, De Öcsi bácsi már 30 éve arra megy, hiába volt pár forgalmi rend változás.

Sajnos.

Perillustris 2009.09.11. 15:22:11

@greentech: Öcsi bácsinak 40 éve van jogsija. Azóta soha senki nem kérte számon, pedig a KRESZ jócskán megváltozott azóta.

Szerinted ha Mari néninek van jogsija, nem fog bekanyarodni balra?

csétomi 2009.09.11. 15:34:13

@greentech: na, pont ez az a beszűkültség, amiről beszéltem. Érdekes, hogy minden kommentelő autósnak alapállás, hogy ő kreszből feddhetetlen. Azt a sok jetit, akik beállnak a kereszteződésbe, átmennek a piroson, gyalogosok közé hajtanak a zebrán meg az űrből dobják le a városból, és senki nem is ismeri őket. A Kresz-vizsga biciklisáv összefüggés meg értelmezhetetlen...

Ómájgád 2009.09.11. 15:34:21

@greentech: "AMÍG nem követelnek a bringásoktól KRESZ vizsgát, vagy tanfolyamot, addig nehezen fognak az Önkormányzatok külön sávot kiépíteni."

Ezt nem értem, pont azért kellene külön sáv, hogy minél kevesebb kresz ismerettel lehessen biciklivel közlekedni.

Na most általánosítok én is egy jó nagyot. Minden buszvezető egy paraszt állat, aki 10 centire húz el a biciklis mellett, hogy megleckéztesse. Ezt hívom én gyilkossági kísérletnek.

greentech 2009.09.11. 16:23:26

Sajnos egyelőre a kerékpár sáv, vagy kerékpárút építés az önkormányzatok részére csupán politikai indíttatású. A minőségben vagy biztonságban már nem éllovasok.
És ez nem itt kezdődik. A közlekedéspolitikában is kellene egy kicsit változtatni, mert ha nem engednek be minden autót, minden belvárosi utcában talán nem szoknának rá annyira. Csak elvenni valamit az túl nagy rizikóval jár, főleg ha nincs mögötte szakmai ismeret.
Szóval lehet építeni kerékpár infrastruktúrát, de emellett a személygépkocsi forgalomkorlátozásokat kell bevezetni.

newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2009.09.12. 10:57:03

@Perillustris: Azért vágod a különbséget egy törött tükör, és egy személyi sérült cserbenhagyása közt a különbséget. Az a helyzet, hogy láttam már többször is személyi sérüléssel járó balesetet biciklis hibájából. Sőt, éltem is már át. A kerékpáros MINDEN ESETBEN elmenekült a helyszínről segítségnyújtás nélkül. A legdurvább volt, amikor egy 4 éves kislányt ütött el egy járdán "sportoló".
Összefoglalva: Ne akarjatok engedményeket a kreszből, amíg nem vizsgáztok kötelezően belőle. Én igenis kötelezővé tenném a kresz vizsgát, és a kerékpár műszaki vizsgáját is. Ne mindenféle épített, szar fék nélküli géppel karikázzanak önkéntes, félrészeg donorjelöltek közlekedés címén. És igen, rendszámot rá, hogy elszámoltathatóak, visszakereshetőek legyenek!!!

s.o.v.i.e.t 2009.09.12. 15:46:59

"hiszen gyakran a biztonságért vagy hatékonyságért cserébe a szabálytalankodást kell választani"
>>ez badarság! Teremts váratlan helyzetet szabálytalansággal? Mert ez ezt a következtetést okozza. Hát gratulálok.

"biztonságos és szabálytalan járdát választják a száguldó autók helyett"
>>és száguldoznak ők a járdán és csengetnek és elviselhetetlenül faragatlan modorúak.

"Nem szerencsés megoldás, de kellő körültekintéssel többnyire a gyalogosok is elfogadják akár az őket lecsengető bicikliseket, erre tipikus példa a Margit híd déli járdája"
>> egetverő pofátlan ferdítés! Tehetetlenek a gyalogosok. Ez az igazság. De csak addig, amég a többségnek végképp elege nem lesz és el nem terjed, hogy csengető bunkó biciklist a kerékpárról lelökni és első indulatból a biciklijét a Dunába dobni. Preventív, pedagógiai jelleggel.

"A civil kerékpáros mozgalmak alapvetése, hogy a városi közlekedésben pozitívan kell diszkriminálni a kerékpárosokat, mindig előnyösebb helyzetbe kell hozni őket, mert csak így lehet ösztönözni a minél nagyobb arányú biciklivel megtett utat."
>> megint csak a kurvulás! Egyenjogúak vagytok. Közekedjetek, szabálytalankodjatok és viseljétek következményét, ha van. Majd lesz talán jobb, de addig ez van.

"Ez pedig összességében a város érdeke."
>> Nem! Ez a bicikliseknek egyértelműen érdeke. A városnak pedig csak részben.

"..a kerékpárosokat integrálják a forgalomba, azaz hogy minden egyes útvonalon lehessen biciklizni."
>> Ez helyes. Lehessen! És néha a biciklist, ha kiszámíthatatlan és veszélyt okoz más és önmaga épségére, anyagi vagy testi szuverenitására, akkor beleintegrálják a betonba. Mint ahogy nem csak a biciklist, hanem gyalogost, autóvezetőt és mindenkit. Ha én autóval letojom a STOP-táblát, akkor engem sem ment meg senki a következményétől, ha van. És nem is rinyálok kiváltságért. Hibázok, szenvedjek. Így fair.

s.o.v.i.e.t 2009.09.12. 15:50:30

@Ómájgád:

"..egy paraszt állat, aki 10 centire húz el a biciklis mellett.."
nézőpont kérdése. ahogy tapasztalom a járdán biciklizőket a 10 centit adó sofőr gavallér, indokolatlanul nagyvonalú, gáláns...

Perillustris 2009.09.12. 18:11:37

@newtehen: "Ne akarjatok engedményeket a kreszből, amíg nem vizsgáztok kötelezően belőle."

Szerinted a KRESZ-vizsga számít, vagy az, hogy a kerékpárosok ismerjék a rájuk vonatkozó szabályokat?

s.o.v.i.e.t 2009.09.12. 18:45:16

@Perillustris:

hagyd már ezt az álszenteskedést! a kerékpárosok sajnos ismerik a szabályokat, csak le sem sz*rják. de követelik, hogy a társadalom és a szabályok és miden őket szolgálja

itt nem az ismerésről van szó. hanem a számonkérhetőségről. csak ettől meg fáznak a tisztelt biciklisek.

Perillustris 2009.09.13. 00:03:26

@s.o.v.i.e.t: "a kerékpárosok sajnos ismerik a szabályokat"

Már ez is baj?

A kerékpáros egyébként számonkérhető ma is, úgyhogy máson pörögj!

s.o.v.i.e.t 2009.09.13. 20:34:12

@Perillustris:
valóban rosszul tagoltam. ismerik, de sajnos le sem sza*ják.

a kerékpáros valóban számonkérhető, csak a számonkérési lehetőségek módja ma még btk-ba ütközik.
egész pontosan itt arról beszélek, hogy hallottam már jópár biciklistől a választ a kérdésre:
"Mit tud csinálni a gyalogos vagy a rendőr? lerázom egy pár kis utcában és soha nem talál meg.." erre utalok a számonkérhetőség ellehetetlenülésében. persze, ha valaki nyakon veri azonnali hatállyal, akkor meg megy a pityergés mindenféle fórumon..

Perillustris 2009.09.14. 10:54:30

@s.o.v.i.e.t: "csak a számonkérési lehetőségek módja ma még btk-ba ütközik"

Te akarod számonkérni? Legyél rendőr, abszolút támogatom a kerékpárosok fokozottabb ellenőrzését.

Ki veri nyakon? Aztán én meg rúgjam vesén az Árpád-híd bringaútján bóklászókat?

S mit tud csinálni egy gyalogos az őt majdnem elütő sofőrrel? Jobb esetben megjegyzi a rendszámot, ha egyáltalán volt a kocsin.

Shitting Bull 2009.09.14. 11:11:30

Hehe... olvasom az origos cikket:
'"Hogy képzelik azt, hogy menjek át a Bajcsy-Zsilinszky út túloldalára" - mondott egy konkrét helyet László János MK-elnök'

László úr! Például úgy, hogy szépen áttolod a zebrán és mész amerre dolgod van... Eddig se volt nagy véleményem a fővárosi kerékpáros élet vezéregyéniségeiről, de hogy valaki ekkora seggfej legyen...

Shitting Bull 2009.09.14. 11:12:11

@Perillustris: ha ismerik és ennek ellenére magasról szarnak rájuk, az bizony baj.

Perillustris 2009.09.14. 12:04:59

@Shitting Bull: De ez nem kerékpáros, hanem általános emberi-közlekedő probléma, mint az látszik mindenhol.

Perillustris 2009.09.14. 12:09:24

@Shitting Bull: Kár, hogy izomból szóltál hozzá ahelyett, hogy megpróbáltad volna megérteni miről van szó.

Shitting Bull 2009.09.14. 13:20:02

@Perillustris: nem sok megértenivaló van ezen.
Rengeteg köcsög azt hiszi, hogy ha biciklire ül, akkor automatikusan többletjogokat szerez a többi közlekedő rovására.
És a legszomorúbb az egészben, hogy a kerékpárosok vezéregyéniségeinek kikiáltott, örökösen "a kerékpárosok" nevében nyilatkozó alakok épp oly magasról tesznek a KRESZ-re (lásd Kürti esete a körúti villamosvágányokkal!), mint az átlagember. Ettől kezdve kikérem magamnak, hogy ilyen ************k nyilatkozgassanak az én nevemben is! Tökömkivan ezzel az állandósult nyavajgással, hogy hogy el vannak nyomva a szegény biciklisek. KRESZ-szel, közlekedőkkel húsz éven át szinte semmi bajom nem volt (a legtöbb gondot néhány biciklis és gyalogos okozta), pedig volt idő, amikor Csepelről jártam az V.kerület belsejébe dolgozni.

Perillustris 2009.09.14. 14:53:08

@Shitting Bull: Szétbontanám a témát. Először is, László János nem arra utalt, hogy a biciklisnek bizony rá van nőve a pedál a lábaira, s azt levenni sosem hajlandó. A fenti példa arról szólt, hogy egy kerékpáros A-ból B-be megy, történetesen a Bajcsy-t is érintve, s ott a mai elcseszett szabály szerint elvileg a sok kilométeres útjának kis hányadán (mekkora az a szakasz, tán 800 méter?) ide-oda kell kanyarognia, ráadásul az adott rész funkcionálisan korlátozottan használható. Tehát a bicajos minden gond nélkül közlekedne, pont úgy(!), ahogy előtte is és utána is.

"Rengeteg köcsög azt hiszi, hogy ha biciklire ül, akkor automatikusan többletjogokat szerez a többi közlekedő rovására."

Erre mégis mit lehetne írni? Talán azt, amit mindig: a suttyó ember az marad, vezessen bármit is. Ha egy ilyen Hummerbe vagy motorra ül, szerinted kisangyal lesz? Múltkor egy autó sofőrje komolyan nem hitte el, hogy létezik kerékpáros átkelő, ahol NEKI elsőbbséget kell adni egy KERÉKPÁROSNAK. Egyszerűen csak hápogott és fújtatott, ha kis híján nem ütött volna el, még vicces is lett volna az értetlensége.

"KRESZ-szel, közlekedőkkel húsz éven át szinte semmi bajom nem volt (a legtöbb gondot néhány biciklis és gyalogos okozta), "

Ez nem meglepő, hiszen nagyságrendekkel kevesebb gépjármű közlekedett, ráadásul sok évvel ezelőttig sokkal homogénebb volt az autópark. Egyébként soraid - még ha nem is tudatosan - jól rávilágítanak a lényegre: 20 év alatt rengeteg minden változott a közlekedés terén, a KRESZ pedig szinte nem is követte le ezt. Ebből származik a legtöbb gond.

"Tökömkivan ezzel az állandósult nyavajgással, hogy hogy el vannak nyomva a szegény biciklisek."

Lerágott csont, de a legjobb példa erre a Margit híd körül történtek. Elvesznek 2,3 milliárdot a kerékpáros fejlesztésekre szánt alapból (amivel ki is ürítették), aztán lazán kihagyják az engedélyezett tervből(!) a biciklis infrastrukltúrát. Egy kilométer autópályát nem építenek ennyi pénzből a korrupciótól bűzlő országban.

Shitting Bull 2009.09.15. 10:04:48

@Perillustris: no... igyexem rövid lenni.
1. Bajcsy - végig egy oldalon megy a kerékpárút, nem kell ide-oda kanyarogni. Mennyivel "jobb" mondjuk a Váci úton a Duna Plaza - Újpest Városkapu közti szakasz, ahol két oldalon van kerékpárút? Két _egyirányú_? (amire persze a kedves biciklisek 80-90%-a magasról szarik)

2. Sajnos mostanában már figyelem a kétkeréken közlekedőket. Autósban nagyságrendekkel kevesebb a nyilvánvalóan bunkó. :( (lásd: járdán biciklizés mindenhol, ott is, ahol kifejezetten tilos) És persze a tilosban motorozók sem a kedvenceim és ezekből is van rengeteg - lásd UVH.

3. Nem húsz évvel ezelőtt, hanem húsz éven át! Azért ne mondd nekem, hogy 6-7 éve _nagyságrendekkel_ volt kevesebb az autós!

4. A Margit híd körül történő dolgok finoman szólva is érdekesek, de ez inkább Btk kategóriának tűnik. Viszont amit ott most művelnek a biciklisek... két héttel ezelőttig összesen ha három olyan biciklist láttam a hídon, aki tolta a biciklijét a tömegben(!).

Perillustris 2009.09.15. 10:52:42

@Shitting Bull: 1. Mondjuk annyivel jobb, hogy ha jövök a Vácin, akkor a Duna Plázánál bemegyek a szervizútra a buszvégállomásnál, s ott becsatlakozom a kerékpárútra (ahol persze szinte minden Váci útról lekanyarodó autó "megkísérel" elütni). Aztán az UVH-nál visszamegyek az úttestre.

2. Sok a sutyerák bicajos, ez tagadhatatlan. Arányokról nem szívesen vitatkoznék, mert azt úgyis mindenki saját hitvallása szerint állapítja meg, szubjektíven súlyozva a taplóságokat-szabálytalanságokat. A járdán biciklizés méltó párja például a járdán parkolás, ami egész Budapestre horribilis mértékben jellemző. Így azért már nincs is akkora különbség, ugye? Engem az bosszant. Természetesen a járdán bicajozó köcsögök mellett.

3. A kerékpárosok száma az utóbbi 5-6 évben nőtt meg jelentősen. Számomra logikus, hogy előtte kevésbé voltak feltűnőek a szabálytalanságok, hiszen jóval kevesebben követhették el.

4. Két héttel ezelőtt még nem kellett tolni a biciklit. Persze aki ezt úgy értelmezte, hogy csengetve-száguldva ijesztgetheti a gyalogosokat, az rohadjon meg.

Shitting Bull 2009.09.15. 11:40:30

@Perillustris:
1. Próbálj a Váci úton szabályosan közlekedve elmenni mondjuk a Zepter székházához úgy, hogy észak felől érkezel! Máris sűrű anyázásba kezdhetsz, mert ha jók az emlékeim, fel kell menni majdnem a Plazaig ahhoz, hogy visszafordulhass. (B. verzió, leszállsz és tolod)

2. Nekem e téren nincs "hitvallásom", mivel gyalogosan közlekedek, korábban meg sokat bicikliztem. Egy időben sorra fotózgattam a kerékpár"utak"-ra parkoló köcsögöket. Meg az UVH-n a motorosokat.

3. Félreértesz: nem a biciklisek szabálytalankodásairól beszélek, hanem arról, hogy húsz éven át elég jól elvoltam a forgalomban az autók közt két, emberi erővel hajtott keréken.

4. Két hete szerintem eleve tilos volt a járdán kerékpározás. Feltételezve, hogy jól emlékszem és akkor még nem volt kirakva tábla és úgy értelmezzük a KRESZ-t, hogy a behajtási tilalom még nem jelent automatikus engedélyt a járdára. (a'la Lánchíd)

Shitting Bull 2009.09.15. 11:42:47

A 2. pont kapcsán: minap betévedtem egy taxis fórumra, mert a IV.kerületben, a Megyeri hídhoz vezető kerékpárúton (Óceánárok utca?) parkolt egy taxis. Ha ismered a helyet, elég széles az úttest és nincs tiltva a megállás. Még ők voltak felháborodva, hogy mit pofázok, elfértem mellette... (EAD-4xx a rendszám... a végét is tudom a mai napig :D )

Perillustris 2009.09.15. 13:25:51

@Shitting Bull: A Tesco-nál át lehet menni, ott is van átkelő, nem kell elmenni a DP-ig.

Két hete már nem volt tilos, előtte pedig a kivéve BKV és a kivéve engedéllyel kitétel miatt hajthatott bringás az úttesten (ill. utána a gyalog- és kerékpárúton).

Perillustris 2009.09.15. 13:27:21

@Shitting Bull: Nekem a Hellotaxi fórumán magyarázta egy takszis, hogy "Budapest főútvonalain tilos bringázni". Egy másik meg azt, hogy a hidakon is (így, egy kalap alá véve az összeset).

Shitting Bull 2009.09.15. 13:49:35

@Perillustris: a tesconál? Nem picivel feljebb? ;)
(kb. 30-50m és onnan vagy szabálytalankodsz vagy gyalogolsz? :) )

A taxis fórum meg szvsz ugyanaz, amelyikről én beszéltem. Az alapítóját (?) sokáig egy egész normális fazonnak ismertem. Aztán beleolvastam a fórumba, később írtam rá és... kezdem azt hinni, hogy a taxis=bunkó azonosság nem szimpla általánosítás, hanem maga a szomorú valóság. :(

Perillustris 2009.09.15. 16:07:52

@Shitting Bull: Nem. A Tesco vonalában van zebra, a lekanyarodó sáv mellett (a mostanra félig lebontott felüljárónál).

Shitting Bull 2009.09.15. 16:12:38

@Perillustris: lehet, a félig lebontott felüljárót nem tudom beazonosítani.... :)
De mindegy, végülis nem az az épület a lényeg a dologban, hanem a két oldalon kijelölt, egyirányú kerékpárút. Gondolom, nem a Váci út az egyetlen, ahol ilyet találni. Ha véletlenül rossz irányból érkezel, akkor az úticélod eléréséhez át kell menni a túloldalra, ott elmenni valameddig, majd vissza a célodnak megfelelő oldalra és ott vissza, ha szabályos akarsz lenni.

Perillustris 2009.09.15. 16:16:04

@Shitting Bull: Autóval is ugyanez a helyzet, ráadásul zebra szinte biztos, hogy előbb van, amin áttolva a bicajt nem hiszem, hogy komolyabb időveszteséggel lehet számolni.

ecover 2009.09.23. 07:30:40

Tisztelt Bringások!
Arra válaszoljon már valaki, hogy versenybringával miért csak a közúton lehet közlekedni?? pl. Szentendrei út két sávos, mellette a kerékpárút!! Vagy akinek ilyen van Ő már tour-on képzeli magát??? A másik, nekem úgy tűnik a biciklin nincs fék, csak nagy pofa!! Kicsit vissza kellene venni és normálisabb lenne a viszony, jelenleg uyanazok az indulatok dúlnak, mint a társadalomban egybként.

Perillustris 2009.09.23. 08:34:31

@ecover: "jelenleg uyanazok az indulatok dúlnak, mint a társadalomban egybként"

Bár jómagam szeretném, ha nem így lenne, de miért gondolod, hogy a bringások különbek, mint a belőlük is felépülő társadalom?

Ha van időd, próbáld ki azt az utat, amit emlegetsz. Könnyítésként nem is feltétlenül kell országútival, jó egy MTB is. Aztán mesélj az élményeidről.

efbé 2009.09.29. 12:47:39

sziasztok,

rémülten olvasom, hogy csütörtöktől változik a kresz, be is szereztem gyorsan a minisztérium honlapjáról a teljes normaszöveget (semmitse ér), viszont kevés konkrétummal lettem okosabb.

nem akarnátok egy posztot szánni a bringásokra vonatkozó részeknek, hogy aki - még mindig - szeretne megpróbálni nagyjából szabályosan közlekedni, annak nyújtsatok egy kis segítséget?

köszönjük előre is!

(ha a criticalmass.hu bármelyik szerkesztője olvassa ezt, nekik is hajrá!)