Friss topikok

Címkék

afrika (4) alkohol (11) andrássy (3) armstrong (4) ausztrália (6) autómentes (24) autós biciklis ellentét (3) baleset (35) bam (4) bérbicikli (30) bicikli (18) biciklibulvár (6) bicikliparkoló (8) biciklis futár (9) bicikliút (134) bírság (10) biztonság (54) biztosítás (5) bkk (8) bkv (9) bringázz a munkába (4) bubi (14) buda (3) budapest (79) buszsáv (3) cannondale (4) critical mass (50) dánia (3) demonstráció (5) design (31) divat (8) downhill (8) dr kerékagy (5) egyesült államok (4) emelés (3) empamo (6) energia (3) energia bringa (5) építkezés (4) extrém kerékpár (3) e bike (5) felmérés (6) film (6) fotó (4) futár (3) gkm (4) google (4) gyerek (3) hátizsák (3) herebántalom (5) hibrid (4) híd (10) infrastruktúra (6) járda (3) kampány (4) képzőművészet (7) kerékagy (3) kerékpár (15) kerékpárbarát (3) kerékpárosklub (5) kerékpársztráda (6) kerékpártároló (3) kerékpárút (3) kína (3) kiskörút (7) kocsma (6) koppenhága (4) közbicikli (3) közbringa (3) közlekedés (4) kresz (17) kvvm (3) lakat (5) lámpa (4) levegő (7) london (15) lopás (16) magyar kerékpárosklub (3) margit híd (25) maszk (3) máv (7) mkk (3) mtb (3) nagy-britannia (3) new york (9) nyereg (7) obama (4) önkormányzat (21) orfk (4) párizs (7) parkolás (4) parlament (4) rakpart (3) regisztráció (3) rendőr (35) schwinn csepel (3) sisak (14) statisztika (3) szeged (3) szerviz (3) szex (5) sztrájk (8) tábla (4) tél (10) térkép (5) tolvaj (5) túrázás (8) urbánus (39) városi biciklizés (44) verseny (3) videó (12) világítás (6) víz (4) vonat (4) zene (5) Címkefelhő

A londoni közlekedési vállalat és a Kerékagy jótanácsai a városi biciklistáknak

2009.07.17. 14:44 - dw1

Londonban kb 140 000 bringás van a London Cyclist szerint, nekik szól a TfL üzenete, amit a 80 000 budapesti biciklista is jól alkalmazhat egyébként.

Friss: A londoni biciklisták kalandjairól itt olvashatsz.

A szakemberek elsősorban az áruszállítók, kamionok veszélyeire hívták fel a figyelmet, hiszen a sofőrök nem mindig láthatják a kerékpárost a tükörben, ezért jobb tőlük távolságot tartani és vigyázni magunkra.

Szintén fontos, hogy ne csak nézd, lásd is, hogy mi folyik körülötted - és ami kiemelten fontos, messzebb, előtted. Én speciel ki szoktam nyújtani a hátam és a nyakam, ha az autók között megyek, hogy lássam, mit csinálnak 2-3 autóval előttem.

darthwalk: SL270243 cut

Idestova 3 éve használom a bringámat közlekedési eszköznek Budapesten, ezért megtanultam hátranézni - ezt is javasolják a TfL-nél - ha nem megy, akkor érdemes gyakorolni, kihalt utcákon.

A harmadik jótanács: ne biciklizzünk szorosan az út szélén, a járdaszegélynek tapadva. A magyar szabályok szerint például a kerékpáros a legszélső sáv külső harmadában tekerhet, én mindig befelé húzódok inkább. Igaza van a londoniaknak ebben, így jobban látnak (egy kikanyarodó autó sofőrje). Nem nyitják rád az ajtót a parkolóból. Sőt, ha keskeny az utca, vagy a sáv (például a Bartókon örökké kilógva parkoló autók miatt) akkor jobb a sáv közepén tekerni - így muszáj sávot váltani az előzésedhez, nem próbálnak meg leszorítani.

darthwalk: DSC 2902 Bringások az üres a Bartókon

Londonban (vagy saját tapasztalat alapján akár Lyonban) könnyű azt tanácsolni, hogy várjunk a lámpánál az autók előtt, hiszen ott rengeteg felfestés van és alacsony lámpa a bringásoknak/motorosoknak. Ennek ellenére itthon is szerencsés a sor elejére csorogni és beállni eléjük, majd sárgára indulni. Az autós csak zöldre indul, így előnyre tehetsz szert vele szemben, nem is lassítod, és mozgás közben könnyebben is előz meg - amennyiben ez szükséges.

darthwalk: DSC 4671 No hajrá

Ha nem tudsz vagy félsz előrecsorogni, inkább állj be az autók mögé a sorba, így egyenrangú szereplőként kezelnek a közlekedésben. Ilyenkor a sáv közepére állj. Viszont kerüld a kamionokat, buszokat. Közéjük sose állj. Ha a buszsávban közlekedsz - Budapesten egyre több van - akkor tartsd észben azt, hogy ez a KRESZ szerint tilos (bár még mindig sokkal jobb választás, mint a KRESZ szerint szabályos buszsávtól balra fekvő "külső" sáv), ha busz jön engedd el, állj félre. Vigyázz, mert itt taxi is jöhet, és biztos, hogy állat módjára fog megelőzni.

Londonban a buszsávokat használhatják a bringások, itt a TfL arra hívja fel a figyelmüket, hogy a megállóba beállni szándékozó buszt sose előzzék balról. Ti pedig nyilván jobbról ne.

A láthatóság kérdése az egyik utolsó figyelmeztetés - egy világos színű pólóban (nekem pl van egy rikítósárga), sárga dzsekiben, jóláthatósági mellényben/kukásöltönyben sokkal gyorsabban észrevesznek.

foldesandras: london 367

Tarts a bokádon fényvisszaverős csíkot - amivel a hosszúgatyádat foghatod össze, tudod a rácsapós-magától összepöndörödős. Remek, ha a hátizsákodon van fényvisszaverő (pl bagaboo). Ne feledd, hogy kötelező elől a fehér, hátul a piros fényű lámpa.

Itt jegyezném meg, hogy aki előre teszi a piros villogóját, az gondolja át az életét. Nagyon zavaró a "tolató" biciklis egy ki-nem-világított úton.

Alaptétel még: hordj sisakot. Ha agyrázkódást kapsz, már senkit sem érdekel, hogy áll a hajad.

viztorony: cm

A legegyszerűbb és egyben legfontosabb: a szemkontaktus és a defenzív közlekedés. Kanyarodásnál. Elsőbbségadásnál. Jobbra kisívben bicikliutat keresztező kanyarodósávnál. Csak így tudod az utadat keresztező szándékát kiismerni. Meg fog állni? Nézz a szemébe. Ne ugorj ki elé, akkor sem, ha úgynevezett elsőbbséged van.

Címkék: budapest biztonság london jótanács kerékagy tfl

22 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://kerekagy.blog.hu/api/trackback/id/tr21251268

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Joe Forster/STA · http://sta.c64.org 2009.07.17. 16:12:58

Néhány észrevétel:

- Az autósnak is tudnia kell(ene), hogy mi folyik nem egy, hanem több autóval előtte. A rutinosabbak ezt már régóta tudják és alkalmazzák.

- Álló kocsisor mellett jobbról elhaladni szabálytalan. Sőt, ha valaki az anyósülésen rájön, hogy hopp, most kiszállna, akkor veszélyes is, mert tutira nem fog hátranézni az ajtó nyitása előtt.

- Ha sárgánál elindulsz, azzal valószínűleg még veszélyesebb helyzetbe hozod magadat. Sok lámpa úgy van beállítva, hogy nincsen nagy időbeli pufferzóna, amikor minden irányban piros a lámpa, hogy mindenki átérhessen. Ráadásul forgalmasabb kereszteződésekben majdnem minden piroson (!!!) átszáguld egy-két barom állat, és nem 50-nel (vagy amennyi ott megengedett), hanem még rá is nyom a gázra, hogy "csak narancssárga" legyen.

- A busz mellett a teherautókat is illik/érdemes elengedni. (A teherautót nyilván nem a buszsávon, bár ki tudja. ;-) ) Nem kellemes, amikor az ember háta mögött fújtat egy nagy motor, esetleg kap a nyakába egy dudaszót is. Javasolt megoldás az előzés lehetővé tételére a következő keresztező utca torkolatába való behúzódás. De figyelj, hogy nem fut-e be onnan autó a kereszteződésbe!

Egyébként korrekt kis írás.

dw1 · http://bpcity.hu 2009.07.17. 16:32:25

@Joe Forster/STA:

- no de én nem bízom az autósban
- igen, jobbról az. középen előrecsorogni is az. a járdán közlekedni szabálytalan. a villamossínen, fogaskerekű, libegő, sikló stb pályáján közlekedni szabálytalan. de akkor minek van biciklid?
- sárgánál nem egy alagútból hajtasz ki a napfényre - de igazad van, érdemes előtte jól körülnézni, hogy nem jön-e néhány versenyző keresztbe. DE már azzal is sokat nyersz, hogy ha sárgánál beleállsz a pedálba, hogy elinduljon a bicikli. az autót a motorja jobban felgyorsítja mint téged a lábad.

Joe Forster/STA · http://sta.c64.org 2009.07.17. 16:54:34

Pont azért írtam a megjegyzéseimet, mert 1) én sem bízom az autósokban, és 2) joggal, mert az eddigi baleseteim bicikliúton, az autós figyelmetlenségéből adódtak. Amit nagyon meg kell fogadni az egész írásból, az az, hogy defenzíven kell vezetni. (Én aggresszív biciklis vagyok, de nem teljesen hülye. ;-) ) Ezért ez az "induljunk bele a sárgába" nekem nagyon nem tetszik...

KRESZ 2009.07.17. 17:26:45

"A magyar szabályok szerint például a kerékpáros a legszélső sáv külső harmadában tekerhet" - ez hol van leírva paragrafus szerint?

Egyébként valóban veszélyes szorosan az út szélére húzodni (ahogy a KRESZ előírja), de mindenkit felkészítenék a "Ne az út közepén biciklizz hülyegyerek" típusú beszólásokra.

beked 2009.07.17. 17:28:27

Tapasztalatom szerint a buszsávos közlekedést csak a taxisok nem tolerálják, Buszos eddig nem szidott érte látványosan azon nagyon nagyon kevés esetben, amikor meg kellett előznie. Node egyre több a bringás, igy egyre több esély van rá, hogy a busz bicajost lát. A taxis meg akárhol mész szivat. Ha nem a buszsávban mentem, akkor a buszsávban húz el mellettem pár centire, lehetőleg a mellettem levő autóval egy tempóban. Mióta buszsávban megyek, néha dudál, néha behúz egy-egy taxis (aki eddig nem a buszsávban ment), hogy megbüntessen, de ők valószínüleg nem fognak elütni.
Eddigi legnagyobb veszélyt a bringautak jelentették, főleg, ahol kereszteződésen megy át. A jobbra kanyarodók többsége nem lát meg...ilyen biciklivaksága van, vagy mi (itt jegyezném meg, hogy lealacsanyitónak érzem, amiért egy kereszteződésben, ahol jogosan és szabályosan haladok át le kell lassítanom gyalogos tempóra, mert különben elüthetnek)
Az elórecsorgáshoz annyit, hagy sajnos nálunk mág nincs hely felálni a lámpánál, főleg, hogy a legtöbb autós is elóregurul kicsit. Igy aki nem tud biztonságosan, kacsázás nélkül elindulni, az magát és az esetleg rendes autóst is veszélyezteti, mert még nincs helye arrébb menni.
Szeretném elmondani azon fantasztikus és talán nem egyéni tapasztalatomat, hogy az autósok egyre normálisabbak. Még ha néha hülyeséget csiinálok is előzékenyek. Egyre többször engednek be ha jelzem a básorolási szándékomat és mostanság az általuk bunkóságnak tartott elórecsorgás után is kapok idót elindulni ha kényelmes tempót megyek is. (ehhez még annyit, hogy megfeleló áttéten jó startal, az elsó 5-10 méteren általában a biciklis gyorsabb, ennyi elég hogy az úton az ember megtatálja a helyét). Szerintem

spag · http://railzone.nl 2009.07.17. 17:40:48

Azért ez genya fordítás volt: a londoni szöveg még korrektül leírja, hogy a sisak személyes kérdés, mindenki felnőtt módjára eldöntheti.

KRESZ 2009.07.17. 17:46:18

Talán az előrecsorgást sem kellene propagálni. Ha már megemlítitek, hogy a buszsávban tekerést nem engedi a KRESZ, akkor ugyanez elmondható lenne az előrecsorgás esetében is. Bizonyos szituációkban talán megengedhető az előrecsorgás, de saját közlekedési tapasztalataim során nagyon ritkán kerültem olyan kocsisor mögé, ahonnan nem tudtam volna átérni a kereszteződésen egy zöld jelzés időtartama alatt. Így az előrecsorgásnak nagyon kevés hozadéka van összehasonlítva a veszélyességével.Persze idegesítő az előtted lévő kipufogógázt szívni, szóval ez egy megoldásra váró probléma, amit remélhetőleg az új KRESZ illetve egy megfelelő kerékpáros infrastruktúra kialakítása rendezni fog.

Mindenesetre óvakodnék a KRESZ be nem tartására "neveléstől", mert ezek az esetek is hozzájárulnak ahhoz, hogy sok autós nem tekinti egyenrangú közlekedő félnek -- csak holmi KRESZ-t nem ismerő kóklernek -- a bicikliseket.

dw1 · http://bpcity.hu 2009.07.17. 17:46:21

@KRESZ innen érdemes tájékozódni, a pontos paragrafust pedig a doksi szerzője mondja meg: plasma.szfki.kfki.hu/~csillag/kerekpar_kresz/Kerekpar_KRESZ.pdf - még több doksi pedig itt: criticalmass.hu/forum/20070327/kerekparos-kresz

@beked: ahol én nap-mint-nap közlekedek és van buszsáv (tétényi, bartók) ott hálistennek nem büntettek még így sem a taxisok, de szeretnek "magabiztosan" előzni.

a rákóczit viszont kerülöm, egyrészt kb közép-kelet európában itt a legsűrűbb a buszforgalom, másrészt szar az aszfalt, harmadrészt mennek szépen 50-60 körül ahogy a bringás sosem fog.

nekem pont az a tapasztalatom, hogy az autósok nem mennek előre a vonalig - lehet hogy azért, mert tűz a nap és laposabb szögben nézik a lámpát - régebben nem figyeltem annyira.

és a legjobb, az autósok TÉNYLEG normálisabbak. én mindig kitartom a kezem, ha bejönnék, közben igyekszem többször hátranézni - hogy legyen valami minimális szemkontakt - bár inkább azt veszik észre hogy hátrafordítom a fejem. de tény, hogy beengednek, normálisak, nem akarnak megölni az úton.

dw1 · http://bpcity.hu 2009.07.17. 17:54:03

@spag: tény, de ha megnézed, ezek egyben a Kerékagy jótanácsai is, ezért nem minden 100%.

A sisakhordás az pont az én álláspontom. A múlt héten láttam egy sisak nélküli lányt akit két társa ápolt, mert felbukott az úton. Zúzódás, véraláfutás, sebek a fején, mentőt hívtak hozzá.

Értem én hogy valaki nem akar sisakot hordani, de én nem mondanám jó szívvel, hogy ne hordjon.

dw1 · http://bpcity.hu 2009.07.17. 17:56:05

@KRESZ: az előrecsorgást viszont tényleg rá lehet bízni mindenkire, hogy maga döntse el.

Ha nem akar nem kell. De inkább úgy mondom, hogy aki gyorsan el tud indulni és haladni is bír, annak előny ha előremegy. Ez a tapasztalatom.

KRESZ 2009.07.17. 18:01:13

@dw1: Ebben nincs szó az út egyharmadáról. Olyat írnak, hogy tartsunk legalább 1 méter oldaltávolságot a szegélytől, de ez is csak egy ajánlás, a KRESZ-hez nem túl sok köze van...

Teljesen egyetértek azzal, hogy megfelelő oldaltávolságot kell tartani, ha pl. nem akar az ember egy nyitódó ajtóra felkenődni vagy egy fantasztikus kátyúban landolni és én is eszerint közlekedem. Ettől még a jelenlegi KRESZ-ben sajnos benne van a szerencsétlen "szorosan az úttest jobb szélén" szókapcsolat.

dw1 · http://bpcity.hu 2009.07.17. 18:04:08

@KRESZ: már nem emlékszem pontosan, hogy hol szerepelt az 1/3, valahonnan a criticalmass.hu-ból ki lehet túrni egy-egy releváns poszt hozzászólásaiból.

mindenesetre a gyakorlat szerint ez a külső egyharmad dolog biztonságos.

KRESZ 2009.07.17. 18:19:51

@dw1: Egyetértek, hogy a gyakorlatban biztonságos. Csak képzeld el, hogy az egyszeri ember az index főoldaláról idetéved, és elkezd vígan bringázni 1/3-on, mondván hogy az még jogosan az övé... Mondjuk 10-zel.

Én általában gyorsan megyek, így városon belül (nem BP) ritkán tudnak autóval megelőzni, de egy átlagos sebességgel haladó bringást felesleges konfliktushelyzetbe sodor.

Alapvetően hasznos dolgokat írsz és egyetértek sok mindennel, de mondjuk ha a magyar szabályokra hivatkozok, akkor előtte ellenőrizném, hogy tényleg van-e ilyen szabály.

Joe Forster/STA · http://sta.c64.org 2009.07.17. 19:23:56

Egyetértek az "egyre normálisabb autósok" felvetéssel.

A faszkalapok száma nem változott, de ezen nincs is mit csodálkozni, az előzékenyek száma viszont rohamosan nő. Ebből arra következtetek, hogy akik a múltban veszélyesen közlekedtek, azoknak a nagy része nem rosszindulatból vagy bunkóságból tett így, hanem figyelmetlenségből. Viszont ma már, köszönhetően a "safety in numbers" elvnek, lassan mindenkinek lesz legalább egy ismerőse, aki biciklizik, ezért jobban vigyáz az összes biciklisre is.

adamskij · http://ekonomikrefugeeinwien.blogspot.com 2009.07.18. 09:35:29

a cikk legfontosabb része a defenzív közlekedés, ez az, amit itthon nagyon nehéz elmagyarázni és megértetni, mert a többség nem így közlekedik.

viszont csatlakoznék: egyre több a figyelő és előzékeny autós.

az alábbi kresz paragrafusokat ajánlom olvasásra:
12. § - 'ha a kiegészítő táblán a kerékpár-közlekedésre utaló jelzés van (10/a. ábra), abban az esetben az úttest kerékpár-közlekedés céljára burkolati jellel kijelölt részén áthaladó kerékpáros részére elsőbbséget kell adni.'
ezt a táblát sajnos még mindig sokan nem veszik figyelembe autós oldalról.

54. § (1) kerékpárral a kerékpárúton, a kerékpársávon vagy erre utaló jelzés (117/c. ábra) esetében az autóbusz forgalmi sávon, ahol ilyen nincs, a leállósávon vagy a kerékpározásra alkalmas útpadkán, illetőleg - ha az út és forgalmi viszonyok ezt lehetővé teszik - szorosan az úttest jobb szélén kell közlekedni.
- vagyis szó sincs jobb harmadról, egy méteres távolságról, a jelenleg hatályos kresz szerint szorosan jobb oldalon

más kérdés, hogy aki ezt a szabályt hozta, az soha nem próbálta ki, ez mit is jelent valójában. szerintem BPen simán életveszélyes ennek a rendelkezésnek megfelelően tekerni: ahogy a londoni cikk is említi: te sem látsz és téged sem látnak (pl a jobbról bekanyarodók).

de ez az 54es cikk több más, a gyakorlatban nehezen tartható (és nem feltétlenül biztonságos) szabályt is tartalmaz.

dw1 · http://bpcity.hu 2009.07.18. 10:08:34

@adamskij: na jó de mit jelent a szorosan az út jobb szélén?5 centire? 1 méterre? ha 4 sávos az út akkor fél sávnyira?

hirtelen 100 000 biciklissel több lett az utakon és nőni fog azoknak a száma akik előveszik a kerékpárt - lehet, hogy a kresznek is követnie kéne. legalább a fenti "szorosan" kitétel konkretizálásával és a biciklis előzésekor tartandó távolság meghatározásával (valami ezzel kapcs. is van a kreszben, de hasonlóan pontos mint a szorosan).

örülök, hogy mindenkinek pozitív tapasztalatai vannak az autósoknak, ezek szerint nem én élek burokban :)

lr 2009.07.18. 10:40:11

Miért rémlik nekem az, h a "szorosan"= 1 méteren belül?
A normálisodással kapcs. pedig Joe álláspontját osztom.

ArmandoBertolucci · http://nincsszabaly.blog.hu 2009.07.18. 11:19:48

"...szerencsés a sor elejére csorogni és beállni eléjük, majd sárgára indulni. Az autós csak zöldre indul,..."

Szerintem az itthoni autósok 99 százaléka kövér gázt ad sárgánál. Tunéziában pl. még fel sem fogod, hogy sárgára váltott a lámpa, már minimum hárman dudálnak, hogy miért nem mész. :)

Joe Forster/STA · http://sta.c64.org 2009.07.18. 12:57:41

A "szorosan az úttest jobb szélén kell közlekedni" mondatrész előtt a "ha az út és forgalmi viszonyok ezt lehetővé teszik" mondatrész áll. Innentől kezdődően ez egy gumiszabály, és a "szorosan" szó pontosan annyit jelent, amennyinek érzed:
- ha az autóktól félsz, tíz centi;
- ha a padkától, csatornafedelektől félsz, egy méter;
- ha por, sár, víz áll az úttesten, akkor annak a belső szélétől kicsit beljebb.
Úgy vélem, ez nem tolerancia kérdése az autósok - vagy, urambocsá', a rendőr részéről, ha baleset történne -, hanem a szabály jó, mert a vezető (a biciklis is az) kezébe adja vissza a döntés lehetőségét, ha ezt mások nem is fogják föl. Más kérdés, hogy hirtelen nem szabad cikk-cakkozni: ha látjuk a koszt vagy a beljebb lévő csatornafedeleket, akkor már előre kezdjünk el beljebb húzódni.

A biciklis előzésekor tartandó távolságról annyit, hogy a KRESZ erről konkrétan nem ír semmit: "34. § (1) Előzni abban az esetben szabad, ha [...] d) az előzés során a megelőzendő jármű mellett megfelelő oldaltávolságot lehet tartani [...]". Ez mint gumiszabály akár - a fentiekhez hasonlóan - rendben is lehetne, csak az autósok egy részét még nem előzte 50-es táblánál 100-zal kamion pár arasznyira, hogy felfogják, mekkora frászt hoz az emberre (akár kasztnival, akár anélkül). Az érdekes ebben az, hogy rengeteg ismerősömtől hallom vissza, hogy mostanában a gépjárművezető-oktatók külön megemlítik: biciklist olyan távolságra kell előzni, hogy ha frankón eldőlne, akkor se kerüljön az autó alá. Úgy látszik, ezt régebben nem sulykolták a fejekbe.

Az autók piros-sárgán vagy zöldben való indulásával meg az a tapasztalatom, hogy többen szoktak elbambulni és zöldben indulni, mint már piros-sárgára elstartolni. (Vagy ők is tudják, hogy keresztben a pirosban még átcsusszanhat valaki?!)

dw1 · http://bpcity.hu 2009.07.18. 13:47:04

@ArmandoBertolucci: te Tunéziában laksz? :D itthoni tapasztalatok alapján írtam. de gondolom minél nagyobb forgalmú út, annál korábban igyekszik indulni az első. de az ilyenen meg ne nagyon biciklizzünk.

ferdinart · http://ferdinart.blogspot.com/ 2009.11.08. 10:45:42

Kicsit késve szólok hozzá, de...!15 éve bringázom a városban. Az autósor elé NE álljatok be a lámpánál!!! Hacsak nem tudjátok minimum 30 km/h-ig legyorsulni az autókat! (Kevesen tudják.)
Autók között a sáv közepén álljatok meg! Így - ahogy írtátok - tényleg egyenrangúként kezelnek a többi közlekedni vágyók. Többször tapasztalom sorban állás közben, amikor elmegy a jobbomon a bringás (ezt se erőltessük), beáll az autósor elejére, majd sárgánál indul és gyorsul 20-25km/h-ig tetű lassan. Ettől mögötte mindenki kiakad, jogosan! Én is, mert az autósok megint egy bringás miatt szitkozódnak joggal. Feltartja a forgalmat. Akkor menjetek a sor elejére, ha tudtok kellően gyorsulni - körültekintéssel - és el tudjátok érni a 30-35-40km/h-t! 40 felett meg megbüntetik a bringást.

spag · http://railzone.nl 2009.11.09. 21:20:11

@ferdinart: nagyrészt igazad van, ha nem tudod kigyorsulni a sort akkor kár előremenni, de a belvárosban azért nem nagy kunszt, mert ahogy írod éppen 40 alatt jobban gyorsul a bici és a belvárosi forgalom gyorsabban nem megy. máshol igaz.

nem büntetnek meg 40 felett, mert mégis hogy.