Friss topikok

Címkék

afrika (4) alkohol (11) andrássy (3) armstrong (4) ausztrália (6) autómentes (24) autós biciklis ellentét (3) baleset (35) bam (4) bérbicikli (30) bicikli (18) biciklibulvár (6) bicikliparkoló (8) biciklis futár (9) bicikliút (134) bírság (10) biztonság (54) biztosítás (5) bkk (8) bkv (9) bringázz a munkába (4) bubi (14) buda (3) budapest (79) buszsáv (3) cannondale (4) critical mass (50) dánia (3) demonstráció (5) design (31) divat (8) downhill (8) dr kerékagy (5) egyesült államok (4) emelés (3) empamo (6) energia (3) energia bringa (5) építkezés (4) extrém kerékpár (3) e bike (5) felmérés (6) film (6) fotó (4) futár (3) gkm (4) google (4) gyerek (3) hátizsák (3) herebántalom (5) hibrid (4) híd (10) infrastruktúra (6) járda (3) kampány (4) képzőművészet (7) kerékagy (3) kerékpár (15) kerékpárbarát (3) kerékpárosklub (5) kerékpársztráda (6) kerékpártároló (3) kerékpárút (3) kína (3) kiskörút (7) kocsma (6) koppenhága (4) közbicikli (3) közbringa (3) közlekedés (4) kresz (17) kvvm (3) lakat (5) lámpa (4) levegő (7) london (15) lopás (16) magyar kerékpárosklub (3) margit híd (25) maszk (3) máv (7) mkk (3) mtb (3) nagy-britannia (3) new york (9) nyereg (7) obama (4) önkormányzat (21) orfk (4) párizs (7) parkolás (4) parlament (4) rakpart (3) regisztráció (3) rendőr (35) schwinn csepel (3) sisak (14) statisztika (3) szeged (3) szerviz (3) szex (5) sztrájk (8) tábla (4) tél (10) térkép (5) tolvaj (5) túrázás (8) urbánus (39) városi biciklizés (44) verseny (3) videó (12) világítás (6) víz (4) vonat (4) zene (5) Címkefelhő

Két évet kell várni a bérbiciklikre

2009.04.07. 17:07 - lumina

Budapesten is bevezetik az európai nagyvárosokból jól ismert bérbicikli-rendszert, jelentette be Nyáry Krisztián kommunikációs vezető a főpolgármesteri kabinet döntését. A közösségi biciklibérlés lényege, hogy a városban 300-600 méterenként gyűjtőpontokat állítanak fel, ahova első körben összesen 800-1200 kerékpárt helyeznek ki. A párizsi és bécsi minta alapján kizárólag ezeken a pontokon lehetne felvenni és visszaadni a bicikliket.

Aki bérelni szeretne, annak regisztrálnia kell majd magát, és egy alacsony előfizetési díjat fizetnie, ami mellé jön a bérleti díj a használat függvényében. Ez az összeg annál alacsonyabb, minél rövidebb ideig használ valaki egy adott biciklit, ezzel tudják garantálni, hogy a kerékpárok gyorsan vándorolnak a bérlőik között. Az első fél óra valószínűleg ingyenes lesz.

A főpolgármesteri kabinet döntése még csak elvi döntés, a részleteket csak ezután dolgozza ki a Parking Kft., a főváros közlekedésszervezéssel foglalkozó cége. Így arról sem született még meg a döntés, hogy a város mely területeit akarják lefedni. Első körben várhatóan a Nagykörúton belüli részekre telepítik a gyűjtőpontokat, de szó van még a Duna partján futó bicikliútról a Szabadság híd és a Petőfi híd között, illetve a szigeti bejáróról, hogy a Margitszigeten is lehessen bringázni.

Felmerült még a vonatpályaudvarok bevonása, hosszabb távon pedig kiterjeszthetik a területet a Bartók Béla út és a Margit körút vonaláig, így Buda belső részein is lehetne használni a bérbicikliket. Első körben 6 négyzetkilométert fednek le, ezt a területet 23 négyzetkilométerig növelik.

Az üzemeltetés módja sem alakult ki még véglegesen, úgy tudjuk, a főváros nem csak magántőkét akar bevonni. Budapest költségvetése tartalmaz forrást a kerékpáros közlekedés fejlesztésére, amihez persze el is kéne fogadni a jövő évi költségvetést. A beruházás 90 százaléka megoldható EU-s támogatásból, amire még pályázni kell, és meg is kell nyerni, a részvételről tavasszal dönthet a fővárosi közgyűlés. A beruházás 1,2 milliárd forintba kerülne, így az önrész várhatóan 100-200 millió forint lehet.

László János, a Magyar Kerékpárosklub elnöke kérdésünkre elmondta, hogy a rendszer üzemeltetését kizárólag piaci alapon tudja elképzelni, mert ha EU-s vagy fővárosi alapból finanszíroznák, gazdátlan lenne, és egy éven belül tönkremenne. László János szerint a bérbicikli-rendszer amellett, hogy kiegészítené a tömegközlekedést, hatalmas lökést adna a biciklis kultúra fejlődésének.

A rendszer indulásáról azt mondta, hogy a tervek alapján már készen állna minden 2010 őszére, de várhatóan megvárják inkább a következő tavaszt, a biciklis szezon indulását, jelenleg tehát 2011 tűnik reálisnak.

Egy, a közelmúltban végzett felmérés szerint a budapesti lakosok 40 százaléka nyitott arra, hogy minden nap biciklire üljön, további 20 százalék kerékpározna szabadidejében. Összesen tehát a fővárosiak 60 százaléka az, akik potenciálisan használnák a bérbicikliket.

Címkék: budapest önkormányzat bérbicikli városi biciklizés

33 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://kerekagy.blog.hu/api/trackback/id/tr701052110

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

skovalsky 2009.04.07. 18:54:23

Ezen valaki megint jól akar járni. Nagyon jó ötlet, de hol van ehhez Bp.n a kellő infrastruktúra, hogy a kultúrárol ne is beszéljünk.

Káposztakukac 2009.04.07. 19:22:27

@skovalsky: talán ez az első lépés ennek a kialakulásához. valahol el kell kezdeni. és ez nem kicsi lépés. csak remélem, hogy a brazilok nem látnak a bringákban könnyű prédát.

roli101 2009.04.07. 19:23:01

Halott ötlet. Már Párizsban is bánják. Pedig ott van hely, vannak széles járdák, bicikliutak, elkerülő utak, jó tömegközlekedés. Itt pár nap alatt a méhtelepen lesz az összes,a fémgyűjtő polgártársainknak köszönhetően. A bicikliutakról nem is beszélve. Nincsenek is. A pestieket szívatja a városvezetésük. De szerencse, hogy nem ott lakok és csak ritkán van arra dolgom.

Martian (törölt) 2009.04.07. 19:34:24

Néygszemélyes bringóhintót is lehet majd bérelni?
:))

KomplexSokaság 2009.04.07. 19:39:38

Piaci alapon? Mitől érné meg? Az alacsony előfizetési díjtól és az ingyenes félórás használattól?

skovalsky 2009.04.07. 19:40:50

@Káposztakukac: Szerintem ennek pont az utolsó lépésnek kellene lennie, ahogy roli is megjyegyezte nálunk még normális utak sincsenek. Ez megint ilyen látványos europér dolog meg lehet vele frankón kampányolni de, hogy normális feltételei legyenek a tekerésnek azt kb. mindenki lesz@rja.

bm613 · http://izland2009.blog.hu 2009.04.07. 19:48:07

@roli101: Bicikliutak ne is legyenek. A kerékpár jármű, a közlekedés egyenrangú résztvevője, nem pedig karanténba küldendő akadály.

midnight coder 2009.04.07. 19:55:13

@bm613: A bicikli lassú jármű. Kb. a lovaskocsi kategória. Soha nem lesz egyenrangú a motoros járművekkel.

Ezzel együtt a belvárosban jó lenne. A gond csak az hogy az orkok 10 nap alatt ellopják az összeset.

Dr Kangörény 2009.04.07. 19:56:12

A kerékpár közlekedési akadály. Ennyi erővel a görkorcsolya és a gördeszka is közlekedési eszköz.

De ez mellékes.

A röhej a statisztika. A budapestiek 60%-a biciklizne? Ha-ha-ha!

zahor103 2009.04.07. 19:56:55

na, csak nehogy ez is olyan gyorsan elkészüljön, mint a négyes metró... :))

zahor103 2009.04.07. 19:58:38

midnight coder és kangörény: csak úgy mellesleg megjegyzem, hogy a Belvárosban és 10 km-es körzetében a bicikli a leggyorsabb közlekedési eszköz. Bocs, hogy csalódást okoztam...
(és a kötekedés megelőzésére írom: én 4 éve ezt használom, és hihetetlen időt spóroltam meg vele...)

mement 2009.04.07. 20:11:38

@Kangörény_: "A kerékpár közlekedési akadály."
foleg a belvarosban, ahol egymast erik az autok a dugoban, mert a sok kocsog biciklis elalja az utat es feltartja a tobbieket :)

mement 2009.04.07. 20:12:54

Sajnos egyebkent a pariszi peldabol kiindulva, lehet eleve bukasra, kudarcra van itelve ez a project.

K2 2009.04.07. 20:35:33

nagyon jónak hangzik, de szerintem semmi realitása nincs ennek a rendszernek, bicajos infrastruktúrát kell fejleszteni [ parkolók, metró bevonása, villamosok bevonása a bicajok szállításába ] elvenni az autóktól sávokat, több sétányt, kerékpáros utat!!! tehermentesíteni a belvárost. ilyesmik.

Gera 2009.04.07. 20:53:45

A tököm tele van már azzal, hogy ahol szóba kerül a biciklis közlekedés, fél percen belül megjelenik pár idióta futár és osztja az észt, hogy a bicikliút baromság. Valóban sok helyen jobb a biciklisáv, de pl egy kurvajól megcsinált Duna menti bicikliút (mindkét oldalon), meg pár egyéb hosszú gerincút igenis nagyon fasza lenne.

Gera 2009.04.07. 20:56:32

Ja és a posztban szereplő dolog eleve halott. A ziták 3 nap alatt ellopják majd az összes biciklit. De ha mégsem, akkor is előbb kerékpáros közlekedésre alkalmassá kellene tenni a várost...

airdace · http://metamorfozisok.blogspot.com 2009.04.07. 21:19:34

@Gera: igen, helyzettől függ. Duna-parton jó a bringaút. De a XIX. században tervezett budapesti utcákon egyszerűen nem fér el máshol, csak az úton, ha nem akarjuk, hogy minden kereszteződésben biciklist gázoljanak/a gyalogosokat elüssék a biciklisek.

Sir Nyű 2009.04.07. 21:38:54

Nemtom, honnan szeditek, hogy P.-ben nem megy.
Mas: ellopni nem nagyon megy, legalabbis egyben nem. A becsi rendszer olyan, hogy valami bankkartyaval kell regisztralni, azzal veszed fol a bicajt is. Ha nem viszed vissza, automatikusan levesznek vagy 600 eurot (vagy meg tobbet). Annyiert meg mar eleg jo bicajt lehet venni.
Ez a rongalas ellen nem ved, az ellen kamera kell, meg speci kulcsok (otlapu anya, ilyesmi).
Abban valakinek tok igaza van, hogy magantulaj kell ennek, mert Bp.-n hamvaba hal minden allami tulajdon.

Perillustris 2009.04.07. 23:51:46

Jó lenne a Duna partjain végighaladó bringaút, de Budapest az a város, aminek nincs épkézláb ötletete, igaz, szándéka sem arra, hogy éljen a folyó adta lehetőségekkel. Helyette kiszélesítik a rakpartot, hadd legyen még nagyobb szmog, és hogy az emberektől még távolabb kerüljön a Duna.

Joe Forster/STA · http://sta.c64.org 2009.04.07. 23:56:25

@KomplexSokaság: Gazdasági fellendülés. Az autós közlekedés okozta járulékos károkat - főképpen környezetszennyezés - csökkentené, az emberek egészségét javítaná, rövidebb útvonalakon gyorsítaná a közlekedést.

@Kangörény_: "A kerékpár közlekedési akadály. Ennyi erővel a görkorcsolya és a gördeszka is közlekedési eszköz."

A lábad is közlekedési eszköz. Valószínűleg kevered a közlekedési eszközt a járművel. (Tipp: a bicikli jármű, a görizék nem.)

@Gera: "A tököm tele van már azzal, hogy ahol szóba kerül a biciklis közlekedés, fél percen belül megjelenik pár idióta futár és osztja az észt, hogy a bicikliút baromság."

Nem csak a futárok és nem idióták. A balesetek nagy része a kereszteződésekben történik, ahol összetalálkoznak az autósok és a biciklisek és az előbbiek nem számítanak az utóbbiakra, mert "elrejti" őket a bicikliút. Olvass utána!

De ha gondolod, tőlem zárják le mindkét oldalt a dunai rakpartot az autós forgalom elől és adják oda a bicikliseknek.

"Ja és a posztban szereplő dolog eleve halott. A ziták 3 nap alatt ellopják majd az összes biciklit."

Ha mindenre azt mondjuk, hogy ááá, erre még nem értünk meg, akkor soha nem is fogunk.

"De ha mégsem, akkor is előbb kerékpáros közlekedésre alkalmassá kellene tenni a várost..."

Lehet, hogy a bérbicikli az egyik lépés az ilyen radikalizált folyamatban?

hordozható kézitáska 2009.04.08. 00:49:16

Megint mindenki csak a helyiekről beszél, de én aktív biciklisként és nem fővárosiként örülnék, ha alkalmanként Pestre menve nem kéne 1500-2000 Ft-ot otthagyni a bkv jegypénztárban, mert metrózok meg villamosozok párat...

agyvihar · http://agyvihar.blog.hu/ 2009.04.08. 07:34:58

Őrzött biciklilerakatot kell fenntartni, és legalább akkora letéti díjat kell elkérni, amennyibe a bicikli ócskavasként kerüln.

Így elkerülhető, hogy egyből a méhtelepen végezzék.

dan72 2009.04.08. 08:36:34

Szerintem elviekben nagyon jó ötlet, bár a párizs tapasztalatok sajnos azt mutatják (egyelőre), hogy MÉG nem jöttek rá, hogyan lehetne nyereségesen kivitelezni. Viszont Budapest/Magyarország esetében ha van arra EU/egyéb pénz, először inkább egy használható biciklisút-hálózatra kéne fordítani.

mement 2009.04.08. 09:01:36

@dan72: Elkepzelhetonek tartom hogy egy berbringa rendszer megjelenese kello lokest adhat a biciklis infrastuktura fejlesztesenek, masreszrol, en elegendonek tartanam elso lepesnek a teljes belvarosra kiterjedo forgalomcsokkento szisztema kidolgozasat es emelle egy berbringa rendszer kiepiteset, plusz e ket szempont ala szervezni a BKV-t. A meglatasom hogy ha tized annyi auto docogne es parkolna a belvarosban, mindenfajta bringaut nelkul is lenyegesen biztonsagosabba valna a keroskozlekedes, es a auto hasznalat limitalasat pedig kivaltana a maga a berbringa es a melle szervezett bkv.

Karma17 2009.04.08. 09:07:16

Mert ha letétet tesz le az a szerencsétlen, aki használni akarja, az megakadályozza a megélhetési vasazókat, hogy elvigyék és óccóé' eladják?

Vagy levonják a letétedet, mert valaki más ellopta? :)

Gera 2009.04.08. 09:48:00

@Joe Forster/STA:
Kösz, ismerem a mantrát a biciklisávokról és fenntartom, hogy egy teljes hosszában alaposan megtervezett Duna menti bicikliút nagyon franko lenne. Merthogy ott pl alig lenne kereszteződés.

Korcs · http://mztrophy.blog.hu 2009.04.08. 10:49:27

Szerintem is pár hónap és sötétebb falvakban mindenki ilyen bringával fog nyomulni, mert "ugyi nekik ez JÁR"!

dobákpeti · http://dobakpeti.blog.hu 2009.04.08. 12:10:08

pesszimizmus, cigányozás, intolerancia

hiszen ez viszi előre a dolgokat!

Karma17 2009.04.08. 12:23:06

Nem, ez nem viszi előre, de inkább költsék ezt a pénzt a meglevő utak javítására, és ha marad, akkor a bővítésükre.

Egy kis összeesküvéselmélet. Nem lehet, hogy a postásbicikliket valahová el kelle sózni? Csak a poén kedvéért :)

KGyST · http://repules.tumblr.com 2009.04.08. 15:14:33

Nekem van egy olyan félelmem, hogy erre a forrásokat a jelenlegi nem megépülő bringautaktól vonnák el, és a vége az lenne, hogy a jelenlegivel megegyező mennyiségű bringaút sem épülne. Így végül a főváros arra költené a pénzt, amire ő akarja, nem pedig arra, amire a bringások.

Valaki viszont megint jól járna, mint a parkoltatással.

PR32 (törölt) 2009.04.09. 11:49:30

khmm... nos. a bringák ellopásáról nem tudom miért, de az jutott eszembe, amikor az egyik autógyárnak (mo-i) volt egy olyan akciója, h csak 3 hónappal később kellett elkezdeni törleszteni.
Minden 2. cigónak ez a típus volt, jól felszerelt kocsik.
Használta 3 hónapig. Jött az első csekk. Majd az első felszólítás. (ekkor 4. hónap végén járunk)
Aztán az 5. hónapban eljöttek lefoglalni a kocsit. Ami akkorra romhalmazzá vált, kiműtöttek mindent, ami nem volt belehegesztve, légzsákot eladták, maradt egy váz, kb.
Az autógyár nem keveset bukott, azóta rohannak a pénzük után, mert behajtani, azt nincs kin.

tapas 2009.04.14. 16:42:26

Néhány megjegyzés:

1. ellophatja cigány is meg nem cigány is, sőt, akár egy osztrák nyugdíjas néni is, ha van szerszáma. Ez szerintem is inkább jól kommunikálható drága megoldás, mint valódi kultúraformáló erő.

2. Az indavideón hallottam a felvetést, hogy a legegyszerűbb módja a kerékpárutak, bérbiciklik, forgalomkorlátozások stb. kikényszerítésnek, ha egyre többen bicikliznek. Nem a lobbizás és a szakértők fogják elérni a Magyarországon oly ritka változásokat, hanem az egyszerű szükségszerűség.
Ha minden út tele lenne bringásokkal, kénytelenek lennének előbb-utóbb odafesteni egy sávot, és talán kevesebben is ülnének autóba.
Külföldön sem azért járnak tömegközlekedéssel a városlakók, mert annyira a szívükön viselik a környezetvédelmet, hanem mert még többet kell állni a dugóban, mint nálunk.

3.
Azaz: mindenkit buzdítsunk biciklizésre, ahogy az elmúlt időben kiderült, simán duplázódhat egy-két év alatt a számuk (szerintem, nem ismerem a pontos statisztikát)
Mindenkit buzdítsunk gyaloglásra. Ha a belvárosban tömött járdákon hömpölyögne a tömeg, kénytelenek lennének kiszélesíteni a járdát, kinyitnának a 20 éve bezárt üzletek stb.

Ez a legegyszerűbb módja, a többiről is lehet beszélni, de minden más lobbizást, pénzt, politikai akaratot feltételez.

Kívánok
(egy autós, aki biciklizik is)