Friss topikok

Címkék

afrika (4) alkohol (11) andrássy (3) armstrong (4) ausztrália (6) autómentes (24) autós biciklis ellentét (3) baleset (35) bam (4) bérbicikli (30) bicikli (18) biciklibulvár (6) bicikliparkoló (8) biciklis futár (9) bicikliút (134) bírság (10) biztonság (54) biztosítás (5) bkk (8) bkv (9) bringázz a munkába (4) bubi (14) buda (3) budapest (79) buszsáv (3) cannondale (4) critical mass (50) dánia (3) demonstráció (5) design (31) divat (8) downhill (8) dr kerékagy (5) egyesült államok (4) emelés (3) empamo (6) energia (3) energia bringa (5) építkezés (4) extrém kerékpár (3) e bike (5) felmérés (6) film (6) fotó (4) futár (3) gkm (4) google (4) gyerek (3) hátizsák (3) herebántalom (5) hibrid (4) híd (10) infrastruktúra (6) járda (3) kampány (4) képzőművészet (7) kerékagy (3) kerékpár (15) kerékpárbarát (3) kerékpárosklub (5) kerékpársztráda (6) kerékpártároló (3) kerékpárút (3) kína (3) kiskörút (7) kocsma (6) koppenhága (4) közbicikli (3) közbringa (3) közlekedés (4) kresz (17) kvvm (3) lakat (5) lámpa (4) levegő (7) london (15) lopás (16) magyar kerékpárosklub (3) margit híd (25) maszk (3) máv (7) mkk (3) mtb (3) nagy-britannia (3) new york (9) nyereg (7) obama (4) önkormányzat (21) orfk (4) párizs (7) parkolás (4) parlament (4) rakpart (3) regisztráció (3) rendőr (35) schwinn csepel (3) sisak (14) statisztika (3) szeged (3) szerviz (3) szex (5) sztrájk (8) tábla (4) tél (10) térkép (5) tolvaj (5) túrázás (8) urbánus (39) városi biciklizés (44) verseny (3) videó (12) világítás (6) víz (4) vonat (4) zene (5) Címkefelhő

A világválságot a bicikli oldja meg

2009.04.01. 16:15 - Földes András

A Millenáris megmentésénél már szó volt arról, hogy nem egyszerűen használható biciklipályát kellene csinálni a legendás helyből, hanem kerékpáros központot, ahol összegyűlhetnek a biciklisek, hogy együtt biciklit szereljenek vagy szereltessenek a műhelyben, a gyerekek a biztonságos közlekedést tanulják, majd kávét esetleg mást fogyasszanak.

Hasonló terveket dédelget Roskó Gábor, akinek szerethető, ironikus állatfigurái az Élet és Irodalomból, festményei és szobrai pedig a kiállítótermekből lehetnek ismerősek.

Kevesebben tudják, hogy a képzőművész szenvedélyes kerékpárgyűjtő, akinek huszas évekből származó bicikliritkaságok, régi magyar kerékpárok, klasszikus sportgépek vannak a birtokában. De gyűjti a kerékpáros relikviákat, a vázon egykor divatos díszeket, fém márkajelzéseket, érmeket is.

Roskó azonban nem akarja otthon őrizgetni gyűjteményét. A spájzolás helyett kerékpáros múzeumot szervez, amelyhez egyelőre rengeteg régi darabbal és további gyűjtőkkel rendelkezik, a helyet és támogatókat azonban keresi.

Roskó szerint egyre égetőbb szükség van egy ilyen helyre, már csak azért is, mert a jelenlegi globális problémákra a megoldást semmi nem foglalja össze jobban, mint a csendes, környezetbarát és esztétikus kerékpár.

 

Címkék: kiállítás képzőművészet bicikli urbánus roskó gábor bicikligyűjtés

30 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://kerekagy.blog.hu/api/trackback/id/tr81040003

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nolik · http://www.nolikantal.com 2009.04.01. 17:15:42

így igaz. bicajjal a konnyuktúrába!

mata hari 2009.04.01. 17:23:50

bizony és az összes autógyár, meg azok beszállítói is mind bicajt fognak gyártani holnaptól és akkor a munkanélküliség sem nő tovább
de jó ez a sok okosság

mement 2009.04.01. 17:29:34

@mata hari: ez nem autoellenesegrol szol, a poszt vegen a megjegyzes azt jelenti, hogy a bicikli a modern kornyezettudatos polgari gondolkodas egy jol megfoghato emblemaja, egy bizonyos mentalitast es habitust jellemez, amivel egy bringas joeselyel rendelkezik, de jol kommunikalva masokkal is konnyeden megertetheto.

Reggie 2009.04.01. 17:48:11

"A világválságot a bicikli oldja meg"

Erre csak ennyit lehet mondani:
Hahahaha, hahahaha, hahaha.

G.Szabolcs 2009.04.01. 17:52:43

A bicaj sokmindenre jó... Csak éppen közlekedni nem alkalmas.

Tamas88 2009.04.01. 18:25:06

@G.Szabolcs:
Miért ne lenne alkalmas közlekedni? Vagy csak szimplán rossz napod van?

Kopi3.14 2009.04.01. 18:26:37

Kerékpár, mitn válságból kivezető megoldás? Aki ezt állítja, az nem ismeri a közléekedés, áruszállítás problémakört. Illetve az emberek igényeit. De nagyon nem.

Bivalyné Húszéves Erzsi · http://www.bhsz.blog.hu 2009.04.01. 18:31:18

Figyejjé má, és ez nem bír festeni, miközbe hátrafele biciglizik? Bemutatnák a Fókuszba.

mement 2009.04.01. 18:40:43

@Kopi3.14: de ismeri, talan pont azert monjda ezt:)

mata hari 2009.04.01. 18:41:25

ha nem a mesében vagyunk, akkor azért ilyen mondat nincs
"a jelenlegi globális problémákra a megoldást semmi nem foglalja össze jobban, mint a csendes, környezetbarát és esztétikus kerékpár"
legfeljebb a gyermeki vágyakat foglalja össze. Miből vesz majd bicajt, akit kirúgnak az autógyárból ? (+beszállítók)

mement 2009.04.01. 18:48:13

@mata hari: elhelyezkedik mas teruleten, vagy ehenhal a tobbi egeszen mas munkateruletrol kieso emberel... nem ertem mi ez az autoipar hype?

Reggie 2009.04.01. 18:53:10

mement 2009.04.01. 18:40:43

vagy csak azert mondja mert van olyan hulye aki meghallgatja...

de meg mindig nem vazoltak hogy hogyan is oldana meg a problemat a kerekpar.

Bivalyné Húszéves Erzsi · http://www.bhsz.blog.hu 2009.04.01. 19:03:48

Halljátok, és az meg mekkora gyász már, hogy múltkor láttam egy szegény fát, amelyik ott haldoklott az út szélén. Erre jött egy autós és MEGÖLTE a szerencsétlen fát!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Úúúúú, tök ciki ez már! Szerintem ragasszunk ki egy csomó matricát, hogy így no cars, meg minden.

mement 2009.04.01. 19:57:23

@Reggie: En mint irtam ugy gondolom, hogy a bicikli csak egy szimbolum, a megoldas alatt pedig talan a hetkoznapi rendszeres biciklizesel kozben lezajlo szemleletvaltozast kell erteni, es ez a valtozas ami fejben vegigmegy, kihat az illeto eletenek szamos teruletere, ez a fajta szemleletvaltas az ami kitermelheti a megoldast.

vidor 2009.04.01. 20:05:40

@mata hari: sajnálom azokat, akik elvesztik az állásukat, de az autóipar megérett a pusztulásra. Jól néznénk ki, ha a teljes foglalkoztatás kedvéért maradt volna el a rendszerváltás.

Joe Forster/STA · http://sta.c64.org 2009.04.01. 20:48:59

@mata hari: "Miből vesz majd bicajt, akit kirúgnak az autógyárból ?"

Véleményem szerint az autóipart mint alapvetően elavult technológián (az egy évszázada feltalált robbanómotoron) alapuló dinoszauruszt már hosszú ideje csak az mentette meg, hogy a minimumra lenyomták a konkrét autó árát, hogy az istenért, csak vegye meg a user. Utána meg jól megszedik magukat azon, hogy a user jó drága gyári alkatrészt vesz hozzá, jó drága márkaszervizben javíttatja, csomó kis bigyókütyüt vesz hozzá (az én biciklim is úgy néz ki, mint egy karácsonyfa!), és fenntartja a haldokló olajipart...

De lassan már ennek is vége lesz, nem lehet tovább halasztani a teljes szerkezeti átalakítást. Bár értékteremtőnek tűnik az autóipar, a járulékos költségekkel (lásd externáliák) együtt igazából negatív a termelése, nettó pénzbe kerül az társadalomnak-országnak-világnak. Aki ebben a szektorban dolgozik, az csak bizonytalan időre halogatja a munkanélküliségét.

bocage 2009.04.01. 20:51:10

Az autóiparnak legalábbis nagyon át kell alakulnia, mert a jelenlegi felfogás és a föld jövője nem összeegyeztethető. Az autóipar jövője a zöld technológiák fejlesztésén áll vagy bukik.
Hogy jön ide a kerékpár? Senki nem mondja, hogy mindent megold, de aki képes elfogadni, hogy a megtett utak jelentős részét ki lehetne váltani vele a városi kölekedésben, az talán tesz egy lépést a környezettudatos élet felé is.

Dr Kangörény 2009.04.01. 21:15:33

Szép? Szerintem ronda. Jelképnek is szar. Kb. annyit jelent, vissza a kőkorszakba, maradjon mindenki otthon a seggén. Mindenki dolgozzon ott, ahol lakik, ha a családdal át akar utazni a 100 km-re lakó nagymamához, az legyen egész napig tartó program, 2 óra hasznos idővel. Ennek a jelképe. Az autóipar haldoklásának víziója kb. olyan szánalmasan hangzik, mint anno a seregben a politikai tisztek vágyálmai a kapitalizmus hanyatlásáról.

bocage 2009.04.01. 21:46:07

@Kangörény_:
Azt is mondták, hogy a szocializmus mindenre a legjobb válasz és mindent megold. Aztán mi lett!?
Ha megnézed nem azt írtam, hogy vége mindennek, de az tény, hogy sok dologban váltania kell a gyáraknak.
Egyébként az autóval megtettutak átlagos hossza nagy arányban 10 km alatt van. Tudatos közlekedésről és közlekedés szervezésről van szó! Kerékpár + korszerű tömegközlekedés nem a kőkorszak! Pont az autós közlekedés mindenhatóságába vetett hitet haladták meg tőlünk nyugatabbra!

mement 2009.04.01. 22:21:09

@Kangörény_: Nyilvan nem is neked szolna egy ilyen kiallitas es azt megfogalmazo uzenet sem teged celoz, olyan embernek van ertelme felkeltelni a figyelmet aki nem kuzd oly rendithetelen elszantsagal es vakbuzgon az ervek es tenyek befogadasa ellen:)

Joe Forster/STA · http://sta.c64.org 2009.04.01. 22:47:04

@decibá: "Azt is mondták, hogy a szocializmus mindenre a legjobb válasz és mindent megold. Aztán mi lett!?"

Hát szocializmus biztos nem, maximum államkapitalizmus. Ettől még a szocializmus működhetne, ha önzetlenebb emberek irányítanák. (Valószínűleg ezen bukik meg az ötlet.)

kispista4 2009.04.02. 08:31:46

teljesen érthető az autósok reakciója. mennyi most az ejró? még 95 hónap havi mennyivel? ülni a dugóban? a nagyihoz lehet menni vonattal is:) nem ér annyit a kocsi, mint amennyit eddig fizettél érte? nem eszünk, de kocsival megyünk? Letenni a kocsit kb. akkora erőfeszítés, mint letenni a cigit. Utána csak nevet az ember, hogy milyen buta is volt. (Nem akarom megbántani a dohányzó autósokat, hiszen valahogy oldani kell a törlesztőrészlet okozta stresszt)

teabore 2009.04.02. 16:19:18

Jesszus, még léteznek olyan emberek, akik nem tudják elképzelni a kerékpárt közlekedési eszköznek? Ma reggel 33 perc alatt itt voltam a munkahelyen, ez kocsival több, mint 40, ugyanakkor nem tankolok bele, károsanyag-kibocsátása nincs és egészséges a testmozgás. Aki ezt savazza, hát...szóval nem értem őket.

9mmPara 2009.04.02. 17:46:13

Mindig olyan viccesnek és egyben végtelenül elszomorítónak találom, amikor azt tapasztalom, hogy állítólag értelmes emberek inkább szavaznak a csak kicsit, de biztosan rosszra, mint a bizonytalan jóra. Csupán a megszokás miatt.

Kopi3.14 2009.04.02. 18:21:34

@mement: ha ismerné, akkor nem modnaná ezt. Teherszállítást hogy akarja megodlani kerékpárral? Nagoybb, nem városi távolságokat hogy akar meogldani kerékpárral? nagyíobb tömegeket normálisan közlekedtetni hogy akar kerékpárral? Mesélj, milyen tények állnak meg a kerékpár mellett a gépjárművekkel szemben, minden téren? És ellene mi van?

@vidor: ugye tudod, hogy ha az autóipar kipusztul, akkor te jó eséllyel halsz éhen?

@Joe Forster/STA: először is nem robbanómotor, hanem belső égésű. Másodszor, egyáltalán nem a lenyomott ár mentette meg eddig sem, mert erre van, volt igény. A jól megszedik magukat dumád a valóságtól teljesen elrugaszkodott baormság, látszik, hogy autóipart csak filmről láttál maxmimum, a többi megállapításod a járulékos költségekkel tekintett jövedemezőségre össztársadalmi szempontból meg nettó baromság.

@decibá: egyrészt a felhasznált neergiahorozót tekintve az autóipar igen erőteljes fejlesztéseket produkál, csak azok valahogy nem akarnak meégrni a piacképességi sizntre. Lásd akkumulátorok. És eme fejlesztések húznak magukkal más területeket is. Másrészt talán kicsit körbe kéne nézni nyugaton, a nagyvárosokon kívülre látva, felismerve, hogy ott az élet miképpen zajlik, hogy kijelenthesd, ott túlhaladták az autót. Akinek megoldható normálisan nélküle, az megoldja. AKinek nem, az vesz autót. Nyugaton normális az 50+ km-ről történő munkábajárás. De pl kollégámnak Köln egyik végéből a másikba kell járnia, kerékpárral reménytelen lenne, ugyanis 13 km már nem az a kerékpárral bejárok táv, városi forgalmat, jelzőlámpákat tekintve- Nincs minden bokorban kerékpárút, és egy halom jelzőlámpa jön közbe. Tömegközlekedéssel akár egy óra is lehet ugyanezt legyőzni, autóval meg igencsak gyorsan megvan.

@teabore: Hmm. kérlek győzd meg ovlt kollégámat, hogy járjon már kerékpárral Hollandiából Burscheidbe dolgozni, minden nap. Vagy votl főnökömet, akinek Kerpenből kell ezt megtennie.

@9mmPara: megsozkástól függetlenül, mivel a jelenglegi infrastruktúra, áruszállítás erősen gépjármű alapú, ezért nem fogod tudni kiváltani kerékpárral. És ez nem bizonytalan jó, hanem nem alternatíva.

bassil 2009.04.02. 20:30:28

Az itt a baj, hogy sokan támadásnak vélik az autósok közül a kerékpáros kampányokat, pedig erről szó nincsen. Az autó igen is fontos eszköz, tényleg kell a szállításhoz, nagyobb utak megtételére... itt nem arról van szó, hogy az autózás alapjában véve hülyeség, hanem a felesleges autózás hülyeség. Mi van ma a városainkban? Rengeteg ember ül egyedül az autóban (ami ráadásul sokszor sportautó vagy terepjáró), és ehhez átlag napi 10-15 km-t tesz meg. Kell az autó és kell a kerékpár is, csak az arányokon kellene változtatni, mert jelenleg töredékét költik az állami pénznek kerékpáros infrastruktúrára az autóshoz képest. Az autós infrastruktúra lehet hogy jó döntés gazdaságilag, de az élhető környezet szempontjából viszont a kerékpározást népszerűsíteni kell. Nem hinném, hogy ebben a témában is két egymást anyázó táborra kellene oszlanunk (ahogy szokott lenni MO-n általában), hanem ésszerű érvekkel és gondolatokkal kellene elmagyarázni egymásnak, hogy mire jó az autó és a kerékpár.

Joe Forster/STA · http://sta.c64.org 2009.04.02. 22:32:26

@Kopi3.14: "először is nem robbanómotor, hanem belső égésű."

Valójában, persze, egyik sem, mert a sugárhajtómű ugyanúgy szennyez (sőt!), mégsem robbanó- vagy belsőégésű motor. Ezen még vitatkozhatunk egy kicsit, de a lényegen mit sem változtat.

"Másodszor, egyáltalán nem a lenyomott ár mentette meg eddig sem, mert erre van, volt igény."

_Igény_ mindig volt és lesz arra, hogy az emberek minél kényelmesebb életet élhessenek. A kérdés azonban az, hogy _fizetőképes_kereslet_ van-e. Érted a kettő közti különbséget?

"A jól megszedik magukat dumád a valóságtól teljesen elrugaszkodott baormság"

Valóban, egyre kevésbé szedik meg magukat rajta. És ez így is van jól!

"a többi megállapításod a járulékos költségekkel tekintett jövedemezőségre össztársadalmi szempontból meg nettó baromság."

A "baromság" szó többszöri használatán kívül van egyéb érved?

"a felhasznált neergiahorozót tekintve az autóipar igen erőteljes fejlesztéseket produkál, csak azok valahogy nem akarnak meégrni a piacképességi sizntre."

De édes, "nem akarnak megérni a piacképességi szintre". Lefordítom: az olajlobby megakadályozza, hogy komolyabb pénzeket fordítsanak a fejlesztésére.

"Nyugaton normális az 50+ km-ről történő munkábajárás."

Mert van fizetőképes kereslet. Náluk még. Mert egyébként is jobban keresnek, mint mi.

"De pl kollégámnak Köln egyik végéből a másikba kell járnia, kerékpárral reménytelen lenne, ugyanis 13 km már nem az a kerékpárral bejárok táv, városi forgalmat, jelzőlámpákat tekintve-"

Szegény kollégád, én a helyében felvágtam volna az ereimet... Mellesleg én naponta 31 kilométert biciklizek a munkahelyemre és haza összesen. Ráadásul Budapesten, amely - legalábbis a kerékpáros infrastruktúra szempontjából - nehezen hasonlítható össze bármelyik nyugati várossal.

"Hmm. kérlek győzd meg ovlt kollégámat, hogy járjon már kerékpárral Hollandiából Burscheidbe dolgozni, minden nap. Vagy votl főnökömet, akinek Kerpenből kell ezt megtennie."

Blablabla... Majd közelebb költözik, átáll távmunkára vagy kiharcolja a tisztességesebb tömegközlekedést.

9mmPara 2009.04.03. 08:37:48

@Kopi3.14: Várj-várj! Az áruszállítás és az egyéni közlekedés két külön játék. Egy másik blogon erősen érveltem is a tehergépkocsis áruellátás mellett.
Bringával viszont a napi, rövid távú (nekiindulásonként max. 3-4, napi összesen tizenkilométeres nagyságrend) egyéni közlekedést és a kisebb árubeszerzést (5-6 kilónyi cucc) meg kellene tudni oldani. Szerintem ez a teljesítmény minden egészséges embertől elvárható. A járműválaszték abszolút adott: legalább annyi és annyiféle célra fejlesztett bicaj és kiegészítő van, mint az szgk-iparban.

bocage 2009.04.03. 10:08:20

@Kopi3.14:
Persze lehet ezzekkel érvelni, de ahogy írtam is városi közlekedésről, 10 km alatti utakról van szó. Autó gyalogos, kerékpár, tömegközlekedés: rendszerben kezelni.
Az autózásról: két óriási dolog feszül itt egymásnak. Egyrészt egy hatalmasra duzzadt ipar, amely pörgetni próbálja a fogyasztást ez profitot termel, másrészt egyre nyílvánvalóbb, hogy az ezzel járó környezeti terhelés nem tartható fenn. Pláne kockázatos tovább növelni ezt, pedig erre törekednek.
És akkor a föld olajkészleteiről még nem is beszéltünk.

bocage 2009.04.03. 10:11:45

@Kopi3.14:
És nem az autó meghaladottságáról, hanem az autós közlekedés mindenhatóságának meghaladásáról írtam.
Talán nem ugyanaz az értelme.