Friss topikok

Címkék

afrika (4) alkohol (11) andrássy (3) armstrong (4) ausztrália (6) autómentes (24) autós biciklis ellentét (3) baleset (35) bam (4) bérbicikli (30) bicikli (18) biciklibulvár (6) bicikliparkoló (8) biciklis futár (9) bicikliút (134) bírság (10) biztonság (54) biztosítás (5) bkk (8) bkv (9) bringázz a munkába (4) bubi (14) buda (3) budapest (79) buszsáv (3) cannondale (4) critical mass (50) dánia (3) demonstráció (5) design (31) divat (8) downhill (8) dr kerékagy (5) egyesült államok (4) emelés (3) empamo (6) energia (3) energia bringa (5) építkezés (4) extrém kerékpár (3) e bike (5) felmérés (6) film (6) fotó (4) futár (3) gkm (4) google (4) gyerek (3) hátizsák (3) herebántalom (5) hibrid (4) híd (10) infrastruktúra (6) járda (3) kampány (4) képzőművészet (7) kerékagy (3) kerékpár (15) kerékpárbarát (3) kerékpárosklub (5) kerékpársztráda (6) kerékpártároló (3) kerékpárút (3) kína (3) kiskörút (7) kocsma (6) koppenhága (4) közbicikli (3) közbringa (3) közlekedés (4) kresz (17) kvvm (3) lakat (5) lámpa (4) levegő (7) london (15) lopás (16) magyar kerékpárosklub (3) margit híd (25) maszk (3) máv (7) mkk (3) mtb (3) nagy-britannia (3) new york (9) nyereg (7) obama (4) önkormányzat (21) orfk (4) párizs (7) parkolás (4) parlament (4) rakpart (3) regisztráció (3) rendőr (35) schwinn csepel (3) sisak (14) statisztika (3) szeged (3) szerviz (3) szex (5) sztrájk (8) tábla (4) tél (10) térkép (5) tolvaj (5) túrázás (8) urbánus (39) városi biciklizés (44) verseny (3) videó (12) világítás (6) víz (4) vonat (4) zene (5) Címkefelhő

2020-ban leszünk ott, ahol Berlin néhány éve volt

2009.01.27. 08:54 - lumina

Elkészült Budapest közlekedési rendszerének fejlesztési terve (pdf), a koncepció 2020-ig tartalmazza a főbb irányokat. A Főmterv koordinálásával megírt tanulmány csütörtökön kerül a fővárosi közgyűlés elé, további sorsáról ott döntenek.

Végignéztük a javaslatot biciklis szemmel, hogy mik a kilátásaink a következő 12 évre, a kerékpáros infrastruktúra fejlesztéséről sok részlet azonban nem derül ki. A terv elkészítésének alapelvei között például megfogalmaznak olyat, hogy fel kell értékelni a gyalogos és kerékpáros közlekedést, a gépjárműforgalmat viszont vissza kell fogni.

„A nem motorizált közlekedési módok feltételeinek javítása érdekében, a városszerkezet a közlekedési szerkezet, és a közterületek megfelelő alakításával kedvező helyzetbe kell hozni a fenntarthatóság esélyét javító, energiaszegény és környezetbarát egyéni közlekedési formákat, a kerékpáros közlekedést és a gyalogos közlekedést.”

Találtunk azért konkrétumot is: a hosszabb távon érvényesíthető intézkedések alfejezetben 14 milliárd forintot javasolnak első ütemben összefüggő városi, városkörnyéki, kerékpárhálózat és kerékpáros létesítmények létrehozására 2020-ig.

Kerékpáros hidak és a Lánchíd

Feltehetően nem ebből a keretből tervezik megvalósítani a javasolt beavatkozások címmel ellátott ötleteket. Ilyen például, hogy a Duna mentén parksávokat, gyalogos sétányokat és kerékpárutakat alakítanának ki (az Újpesti vasúti híd és Dráva utca között, Újbudán és a Csepel-sziget két partján). Utópisztikus ötletnek ítéltük a gyalogos és kerékpáros hidakról szóló javaslatot, mely szerint építenének ilyet a Margitszigetre a Szépvölgyi út és Dráva utca irányába, az Infopark és a Millenniumi városközpont között, illetve a Kopaszi-gát déli végében.

A Lánchíd forgalmi szerepének megváltoztatása ennél reálisabbnak tűnik: a hidat csak közösségi közlekedés használhatná, azaz a belvárosi kisautóbuszok, illetve gyalogosok és biciklisek. Az új szabály bevezetésének időpontja még nem egyértelmű, azt írják, hogy 15-20 éven belül a híd kora és állapota megköveteli a teljes, több éves lezárással járó felújítást, addig kell végleges döntést hozni további közlekedési szerepéről.

A kerékpározásról szóló fejezetben célul tűzik ki, hogy a főváros biciklis közlekedésének 1,5-2 százalékos részarányát az európai nagyvárosok átlagának szintjéhez kéne közelíteni, azaz 10 százalékra növelni. Berlinben ez az arány jelenleg 12 százalék.

Békésen egymás mellett

Kiemelik a kerékpáros és közösségi közlekedés kombinációjának előnyeit, amit azzal támasztanak alá, hogy ha 3-4 kilométernél rövidebb távot kéne csak megtenni biciklivel, tömegek mozdulnának el a kerékpározás irányába. Ehhez a javaslat szerint egyetlen feltételt kell megvalósítani: biztosítani a kerékpárszállításra alkalmas járműveket.

„A városi autós utazások 80 százaléka 10 km alatti, 60 százaléka 5 km alatti. 8 km távolság megtételénél gyorsaság tekintetében a kerékpár utazási ideje azonos az autóéval, figyelembe véve a jármű eléréséhez, parkoláshoz is szükséges időráfordítást.”

Elismerik, hogy a nagy forgalmú, zsúfolt utak környékén kerékpárutakat kell építeni, de hangsúlyozzák azt is, hogy a többféle közlekedési eszköz "békés egymás mellett élésének" elősegítésére a közterületeket a négy fő közlekedési résztvevő (közösségi, közúti, kerékpáros, gyalogos) együttes érdekeinek szem előtt tartásával kell tervezni.

Szóba kerültek a bérbiciklik

Említik a bérbicikli-rendszer kialakítását, de csak nagy vonalakban, kitérnek viszont arra, hogy a rendszer Párizsban már bevált, naponta 80 ezer ember használja. A budapesti terv csak néhány szempontját sorolják fel: bérlési pontok kialakítása nagy forgalmú, eszközváltásra alkalmas helyeken, egymástól 3-500 méterre, egyszerű fizetési mód, kedvező árak, folyamatos karbantartás. A létrehozáshoz azonban még szükség van a piaci feltételek megteremtésére, illetve a jogi és üzemeltetési háttér kialakítására. Vagyis mindenre.

Ami viszont jó hírnek számít, hogy összeszedték a város veszélyes csomópontjait, ahol a biztonságos biciklizéshez mindenképp átépítésre van szükség. Talán ezekkel nem várnak 2020-ig.

  • Budai alsó rakpart - Nagyszombat utca átvezetés
  • Vérmezei kerékpárút - Krisztina krt.
  • Tímár utca - Árpád fejedelem útja
  • BAH csomópont a Villányi út felől érkezve
  • Budaõrsi út - Nagyszõlõs utca
  • Döbrentei tér (rakparti felhajtó)
  • Gázgyár utca - Pók utca
  • Halász utca - Bem rakpart
  • Kőbányai út - Horog utca
  • Könyves K. körút - Kőbányai út
  • Lágymányosi híd pesti hídfő
  • Mexikói út - Mogyoródi út
  • Ajtósy Dürer sor - Stefánia út
  • Óceánárok utca - Megyeri út
  • Róna utca - Bánki Donát utca
  • Stefánia út - Thököly út
  • Váci út - Árpád út

Címkék: budapest biztonság híd önkormányzat bicikliút bérbicikli

17 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://kerekagy.blog.hu/api/trackback/id/tr100904224

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Mitte 2009.01.27. 09:23:16

terv az mindig van, aztán a kivitelezés meg...."hiba csúszott az előzetes tervekbe...nem várt akadályok jöttek közbe....a költségek növekedése..." szégyen az egész.

PR32 (törölt) 2009.01.27. 10:35:25

Könyves K. körút - Kőbányai út: de itt most is van kerékpársáv, külön lámpával. Ráadásul a jobbra kanyarodó nem indul egyszerre a bringással. Azt a kereszteződést még szeretem is. :)

Gera 2009.01.27. 10:38:37

Veled ellentétben én simán elképzelhetőnek tartom, hogy 1-2 kerékpáros hídra b.sszanak el annyi pénzt, amennyit 100 év alatt sem költenek Bp kerékpáros közlekedésének fejlesztésére.

jakab 2009.01.27. 10:51:25

zsír, akkor 2030-ban majd visszaköltözöm Pestre

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2009.01.27. 11:17:52

@PR32: Az a sarok marha veszélyes, magam már két bicajos balesetet is láttam ott. Ha egy kamion a Lágymányosi híd felől érkezve kanyarodik kis ívben (márpedig ha magas, akkor kanyarodik, mert tovább nem mehet a túl alacsony vasúti híd miatt - na az is megérne egy misét), és sofőr a magasból ülve nem nagyon szokta észrevenni, ha vele párhuzamosan egy bicajos is érkezik oda, aki egyenesen szeretne továbbhaladni a saját kis zöldlámpáján (és ugye szemben a gyalogosokkal kerekező nehezebben áll meg, és ugrik vissza)... A mai napig nincs kint ott tábla, vagy még inkább egy sárga villogó lámpa, hogy felhívja erre a kamionosok figyelmét.

9mmPara 2009.01.27. 11:55:58

@Fedor:
A napi gyakorlatot illetően van igazságod, bár elvileg teherautós fejtágításon állandóan sulykolják a sofőrjelöltek fejébe, hogy kereszteződés előtti 30 méteren már lessük a párhuzamos kerékpárutat/sávot/járdát és bringást már nem előzünk. Épp azért, mert mire kanyarvétel előtt lelassulunk és elkezdünk fordulni, pont odaér. Megjegyzem, ebben a helyzetben a jobb ajtó fölötti gyalogosleső tükörben csak azt látod meg, aki már alákerült a kocsinak.

Christer 2009.01.27. 12:35:31

Nem lehetne találni egy 10 évvel ezelőtti, hasonló tervet? Igazából nem csak azért megtudjuk, hogy mik nem valósultak meg, hanem azért is, hogy vajon akkor látták-e azokat a problémákat amik mostanra előjöttek a közlekedésben.

grigorij (törölt) 2009.01.27. 13:35:55

Én nem ezt tartom fontosnak!
Hanem első körben fontos lenne
- a kerékpáros futárok megrendszabályozását, esetlen elfenekeléssel, deresre húzással! Mert amit a legtöbbjük művel kerékpározás címén az egyszerűen tenyérbemászó!
- a retardált divatkerekesek agyának helyrerakását, akik ki ha én nem módon belehajtanak a többi kerékpáros közé, nem egyszer veszélyeztetve kisgyerekeseket vagy időseket!
Na majd ha ezen túljutottunk, akkor beszélhetünk infrastruktúráról...

9mmPara 2009.01.27. 13:45:16

@grigorij:
Szerinted tényleg fejleszti a kerékpáros közlekedést, ha azzal kezdjük, hogy a néhány életmódszerűen tekerő, éjjel-nappal szem előtt lévő bringást kiiktatjuk?

BKE2 2009.01.27. 18:18:46

@grigorij:
Ezt nem gondolhatod komolyan...:)
Nem azért kell fejleszteni a kerékpáros infrastruktúrát, mert a biciklisek szabályosak vagy sem, hanem azért, mert hosszú távon a közösség számára jó.
Ezen logika mentén a utakat is majd csak akkor építsünk, ha a szabálytalan autósokat jól megneveltük. Ez ugyebár nonszensz.

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2009.01.27. 20:25:13

Azt a tervet én is végignéztem - nem csak biciklis szemmel.

Az felépítése a következő: az első 10 oldal lefekteti az alapelveket - szép színes-szagos-környezetbarát-élhetővárosos meg minden, aztán a maradék 350 oldal arról szól, hogy az első 10-nek ellentmondjon.

Katasztrófa. Kőkorszak...

Joe Forster/STA · http://sta.c64.org 2009.01.27. 22:37:24

@9mmPara: Engem konkrétan abban a kereszteződésben kb. 3 éve majdnem kivasalt egy kamion. Továbbhaladva a vasúti híd alatt esett le, hogy ha nem húzódok el előle a zebrára, akkor tényleg el is ütött volna: a balról rámjövő rácstól alig voltam pár araszra... Na, akkor leizzadtam kicsit!

Hiába néz jobbra, 1) nem lát, 2) még bőven ott sem vagyok, amikor indul. (De igen, egyszerre van zöld a kanyarodóknak és a bicikliútnak/zebrának. És ha nem, tökmindegy, mert mindig a zöldre váltás után pár másodperccel érek oda, ahogy az átlagos sebességgel odaérek a Népliget túlsó sarkáról, a bicikliút zöldhullámában.) Hiába olvastam valahol, hogy talán az idén kötelezővé teszik az EU-ban a holttértükröt. Hiába lenne ott tábla vagy villogó lámpa, ha nincsen karbantartott (!), vastag felfestés, mert a személyautók ott ugyanúgy nem adják meg az elsőbbséget, mint a teherautók-kamionok. (És úgy tűnik, nem bunkóságból, mert ha hazafelé szembejövök nekik, akkor sokkal ritkábban jön elő a probléma.)

Úgyhogy annyit tanultam, hogy ÉN nézek BALRA, és hagyom a marháját kanyarodni, ha látom, hogy úgysem állna meg. (Egy üvöltést, persze, kap, olyan mondanivalóval, amit nem tesz ki az ablakba. ;-) )

Joe Forster/STA · http://sta.c64.org 2009.01.27. 22:39:05

@PR32: Szerintem a Kőbúnyai úton haladó bicikliÚTra (nem -SÁV!) gondolsz, de itt a Könyves Kálmán-Hungária körúton haladóról van szó.

Joe Forster/STA · http://sta.c64.org 2009.01.27. 22:46:08

@grigorij: Normális országban az élethez igazítják a szabályokat. Nem normális országban - pl. a hozzád hasonlóknak köszönhetően ebben is - a saját jogaikhoz a közösség érdeke ellenében is foggal-körömmel ragaszkodók kilobbizzák, hogy mégse legyen változás. Nem a kerékpárosokkal, kerékpárosfutárokkal kell kiszúrni, hanem úgy átalakítani a KRESZ-t és a közlekedési infrastruktúrát, hogy szabályosan ÉS balesetmentesen (vágod, hogy a kettő pillanatnyilag nem teljesen fedi egymást?) lehessen közlekedniük.

A többi kerékpáros közé való hajtásról csak annyit, hogy bizony a kocabiciklisek elég össze-vissza tudnak haladni, ráadásul lassan is, így elég nehéz megelőzni őket, amikor én viszont mennék. Nemcsak a KRESZ, de a józan ész is azt diktálná, hogy kiszámíthatóan viselkedve, jobbra tartva haladjon mindenki a saját útján/sávján. Aki erre nem képes, annak nincsen helye a közlekedésben. (Igen, láttam már ellenpéldát, elég durvát is, biciklisek részéről bicikliúton. Meg is kapták az üvöltözést, ami járt nekik.)

9mmPara 2009.01.28. 11:43:56

@Joe Forster/STA:
Az általad emlegetett holttértükröt neveztem én gyalogoslesőnek. Jómagam eddig két dologra tudtam használni: segít, ha jobb oldali rámpa vagy szegély mellé szorosan kell állni és valóban csökkenti a fülke (nem az egész kanyarodó szerelvény!!!) holtterét. Messze jobb, mintha nem lenne, de kanyarodás közben sok hasznát nem vettem eddig. Személyautóknál meg a vastag 'A' oszlop takarásában simán elfér egy-két ember. Erre már csak rátesz egy lapáttal, hogy a gépjárművel egy irányba guruló bringás relatív sebessége nem túl nagy, tehát még az a gyors, villanásszerű vizuális inger sincs meg a volánművésznek, ami legalább a perifériális látásában figyelmeztetné őt.

Joe Forster/STA · http://sta.c64.org 2009.01.28. 19:30:02

@9mmPara: A kanyarodó gépjármű útját keresztező bicikli relatív sebessége simán lehet 20-30 km/h is. A kanyarodó gépjármű lassan halad, és amikor már teljesen bekanyarodott, akkor a biciklishez képest derékszögben halad, tehát a biciklis irányvektorához képest 0 km/h a sebessége. Biciklivel kerékpárúton pedig 40 km/h a megengedett maximális sebesség, és egy gyakorlottabb biciklis simán tud 25-30-at tartani hosszabb ideig is.