Friss topikok

Címkék

afrika (4) alkohol (11) andrássy (3) armstrong (4) ausztrália (6) autómentes (24) autós biciklis ellentét (3) baleset (35) bam (4) bérbicikli (30) bicikli (18) biciklibulvár (6) bicikliparkoló (8) biciklis futár (9) bicikliút (134) bírság (10) biztonság (54) biztosítás (5) bkk (8) bkv (9) bringázz a munkába (4) bubi (14) buda (3) budapest (79) buszsáv (3) cannondale (4) critical mass (50) dánia (3) demonstráció (5) design (31) divat (8) downhill (8) dr kerékagy (5) egyesült államok (4) emelés (3) empamo (6) energia (3) energia bringa (5) építkezés (4) extrém kerékpár (3) e bike (5) felmérés (6) film (6) fotó (4) futár (3) gkm (4) google (4) gyerek (3) hátizsák (3) herebántalom (5) hibrid (4) híd (10) infrastruktúra (6) járda (3) kampány (4) képzőművészet (7) kerékagy (3) kerékpár (15) kerékpárbarát (3) kerékpárosklub (5) kerékpársztráda (6) kerékpártároló (3) kerékpárút (3) kína (3) kiskörút (7) kocsma (6) koppenhága (4) közbicikli (3) közbringa (3) közlekedés (4) kresz (17) kvvm (3) lakat (5) lámpa (4) levegő (7) london (15) lopás (16) magyar kerékpárosklub (3) margit híd (25) maszk (3) máv (7) mkk (3) mtb (3) nagy-britannia (3) new york (9) nyereg (7) obama (4) önkormányzat (21) orfk (4) párizs (7) parkolás (4) parlament (4) rakpart (3) regisztráció (3) rendőr (35) schwinn csepel (3) sisak (14) statisztika (3) szeged (3) szerviz (3) szex (5) sztrájk (8) tábla (4) tél (10) térkép (5) tolvaj (5) túrázás (8) urbánus (39) városi biciklizés (44) verseny (3) videó (12) világítás (6) víz (4) vonat (4) zene (5) Címkefelhő

Maszkban vagy maszk nélkül fulladni

2009.01.12. 17:53 - lumina

A biciklis futárok se menekülhetnek a szennyezett levegő elől, megkérdeztük Kürti Gábort, a Hajtás Pajtás vezetőjét, hogy szerinte mi a megoldás. Egyszerű választ adott, azt mondta, nincs.

Az a személyes tapasztalata, de mások is osztoznak a véleményében, hogy maszkban nem lehet biciklizni, az erős fizikai igénybevétel miatti légszomj ugyanis leküzdhetetlen – függetlenül a maszk típusától. Néhányan ugyan használják, de legtöbben csak a kipróbálásig jutnak el, hosszú távon ez nem jelent megoldást.

A Hajtás Pajtás futárai még nem állnak le, bár folyamatosan fontolgatják, mi a megoldás, de nem akarják, hogy helyettük az autós futárok jelenjenek meg az utakon, ami tovább rontja a levegőminőséget. Megjegyezte, ez nem számít újdonságnak, hogy ennyire szennyezett a levegő, bár most van először szmogriadó, de az utóbbi években is számos olyan nap volt, amikor legalább ennyire szennyezett levegőben kellett dolgoznunk. Amúgy meg máskor se tiszta a levegő a városban.

Címkék: budapest levegő maszk urbánus biciklis futár

23 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://kerekagy.blog.hu/api/trackback/id/tr60873250

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Luxusmoszkvicsslusszkulcs 2009.01.12. 19:13:42

Az utolsó két mondat sajnos nem igaz, a mostani tényleg kiemelkedő érték, amit az okoz a közlekedés szokásos kibocsájtásán felül, hogy a nagyfogysztók, illetve több háztartás olajjal, szénnel, fával fűt a szálló por szempontjából tisztább gáz helyett. További probléma az időjárási helyzet, nincs szél, illetve a köd és hideg alsó légrétegek miatt függőleges irányú levegő keveredés, hígulás sem. Ez a 3 dolog most nagyon összejött sajnos....

tutti 2009.01.12. 20:51:47

Tavaly vettem az OBI-ban FFP3-as maszkot, ami szelepes volt. Azzal elégedett voltam, és használtam is elég sokszor.
Most FFP1-eset vettem, ami nem szelepes - nem volt olyan hatékony, mert nehezebb volt a légcsere, illetve nem is zárt rendesen emiatt.
Az első maszknál tapasztaltam, hogy zöldből maszkban bebiciklizve a városba, a maszkot levéve, hirtelen igen csak megcsapott a büdös levegő - tehát csak szűrt valamit.
Tény, hogy nyáron kicsit melege van az embernek tőle, de ha ilyen időben kellene használni, még hasznos is, mert melegebb levegőt szívsz be, és nem fázol meg olyan könnyen.

Gyepmester · http://vakerda.blog.hu 2009.01.12. 22:10:52

Lehet, hogy nem pro megoldás, de nekem bevált: Én, bár minden nap kerékpározok a munkahelyemre és vissza, viszonylag rövid távon közlekedek - egy kendőt kötök az arcom elé, ami igaziból a hideg levegő közvetlen leslukkolása ellen véd, szmog ellen nem tudom, mennyire hatékony. Hosszabb távon (napi 80km akár, mint hajtipajtiék) még nem teszteltem, de nekem ez eddig bejött. Ha nagyon telelihegem és átnedvesedik, nehezebb a légcsere, az biztos.

Szívunk.

zahor103 2009.01.12. 22:35:39

Az, hogy a maszkban nem lehet levegőt kapni, hamubansült f*szság...
Én több mint két éve csak maszkkal tekerek nap mint nap, párhavonta cserélem benne a filtert, és tökéletesen működik. Ráadásul nemcsak a kipufogógázokat, hanem a polleneket és port is kiszűri, úgyhogy a durva allergiám két éve gyakorlatilag tünetmentes, hála a maszknak.
Persze attól, hogy valami maszk, még nem jelenti azt, hogy megfelelő maszk. A csupán kevés bringaboltban kapható TECHNO maszkot kell megvenni. Tizenakárhány ezer forint, és 2000 bele időnként a filter, de talán ez az ár semmi a tüdőrák kezelési költségeihez viszonyítva, az emberélet megmaradt idejét nem is említve. Higgyétek el, ami a filterben 1-2 hónap alatt összegyűlik, azt senki (még a láncdohányosok sem) akarják látni a tüdejükben.
No, akkor további jó tekerést! Közlekedjetek ÉSSZEL, hogy az autósok ne utáljanak minket, és vegyetek maszkot, hogy ne patkoljatok el 35 évesen rákban.
Hajrá!
;o)

prof_bp 2009.01.12. 23:40:10

Luxusmoszkvicsslusszkulcs: Ki kell ábrándítsalak, tényleg rendszeresen ilyen rossz szokott lenni a levegő, csak eddig senki nem foglalkozott vele érdemben. Ha nem hiszed el az adott szavam, majd keresek neked 1 évvel ezelőtti légszennyezettségi térképeket. A téma iránt fogékony körökben ugyanis akkor is szó volt róla, és sok helyre fel is kerültek...

Editor Bob 2009.01.13. 07:11:38

Szerintem a maszk nagyon jó dolog, de bringa helyett a robogón (én Respro Technot vettem, aztam amikor elhasznaltam 3 betetet hozza, rájöttem, hogy egy sima FFP2-es Willson maszk úgy-ahogy belepasszol a fekete házába, így a végén azzal használtam). Több ezer km-t mentem vele tavaly, és kifejezetten jobb volt vele a levegőm, mint anélkül, a szűrőbetétek elég feketék lettek 25-30 nap alatt.

Bringánál nekem nem vált be annyira, ha 25 kmh fölött mentem, vagy hirtelen gyorsabban akartam menni, légszomjam lett benne.

The reaper 2009.01.13. 08:01:03

A levegő eddig is rossz volt csak eddig a smogriadót akkor lehetett csak elrendelni ha több szennyezőanyag együttesen kirívó koncentrációban jelent meg. Most viszont már 1-1 szennyező anyag egyedüli magas értékénél is elrendel(het)ik. Pl mint most a szálló por miatt.

KurtiGabor 2009.01.13. 08:26:00

Én eljutottam a legjobb kapható maszkig (Respro), és az sem jött be. Emelkedőn és gyors tekerésnél mindig jött a légszomj, nagyon hidegben gyakran befagyott a membrán is, és a hidegben végzett tiszta időben is természetes légúti váladékozás (hogy finom legyek) durván akadályozott. Egyébként épp ez az ami védi a bringást, városi futót, azaz hogy felköhögi azt amit más nem.Ennek ellenére van olyan futár is aki maszkozik, de a kipróbálás után kevesen szoknak hozzá.

victoriginal 2009.01.13. 08:56:29

@Luxusmoszkvicsslusszkulcs: az állításuk igaz, eddig minden évben voltak olyan napok, amikor legalább ennyire szennyezett volt a levegő, csak idáig mindenki magasan szart rájuk a környezetvédő szervezetek kivételével, és most annyival más a helyzet, hogy már be KELL vezetni a szmogriadót, mert törvény kötelez erre, idáig nem kellett, és inkább elpusmogták.

krampam 2009.01.13. 09:02:48

Nekem eddig bejött a a maszk. Használom télen, nyáron. Jó, nem futár vagyok, csak a melóhelyre járok be, így csak 25km/nap, de azért havonta cserélem a SupAir FFP2-esét. Igen, néha van légszomj. De legalább edződik a tüdő! Néha ha nagyon meg kell hajtani, és már fröcsög ki-be mindenféle nedv :) akkor van hogy letolom. De ez ritka, s csak extrém esetben.
Azt vettem észre, hogy valóban csökken a teljesítmény, de ennyi áldozatot megér. És amikor beérek, s leveszem a maszkot, olyan könnyű levegőt venni, s ez kárpótol. Amíg nem hordtam, mindig krákogtam, amikor megérkeztem. Valaki írta már, hogy a pollen-allergiás tünetei elmúltak. Én is szenvedek ettől, de a "maszkolás" valóban hatékony.

/Hol lehet venni Respro maszkokat? Gondoltam, kipróbálom azt is.../

Editor Bob 2009.01.13. 09:06:28

"Hol lehet venni Respro maszkokat? Gondoltam, kipróbálom azt is.../"

Pl. Bringaboard(.hu)

1068 Budapest, Szondi u. 98/B

lOc (a pasztafáriánus) 2009.01.13. 09:18:04

Luxusmoszkvicsslusszkulcs: Az utolsó két mondat igaz. Egyáltalán nem kimagasló a mostani érték az eddigiek tekintetében. Egészen tavalyig lehetett (és volt is) ennek az értéknek a kétszerese/háromszorosa is riasztás nélkül. Tavaly fogadtunk el elsőként egy EU rendeletet, amiben már külön a szálló porra is maximalizáltak egy riasztási küszöböt.

Zold Bakony 2009.01.13. 09:42:18

Azt mondja meg valaki, miert kell a Respro-t ugy isteniteni? Sima FFP1-es tragya, ellenben kituno marketinggel. Azaz pl szallopor ellen valojaban lof@szt nem er.

krampam 2009.01.13. 10:23:02

@Zold Bakony:

aha. ezt nem tudtam.
nem is aktívszenes? ó

Közöd?? (törölt) 2009.01.13. 10:40:10

a biciklis futár fogyóeszköz, haha

CtrlAltDel 2009.01.13. 10:50:57

Azt tudja valaki, hogy a szálló por ellen akkor mi a megfelelő? (FFP2, FFP3) Respro-ba nem lehet olyan szűrőt betenni, ami teljes körű védelmet biztosít?

Zold Bakony 2009.01.13. 10:51:46

@krampam:
Megtalaltam hol olvastam rola: criticalmass.hu/blogbejegyzes/20080709/kerekparos-maszk-teszt-es-velemeny
FFP1S, es nem merik specifikalni a tobbit, pl hogy mit ertenek variosi hasznalatra optimalizalas alatt; a "specifikaciojaban" nincsenek szamok es nevek. Ellenben a blogon irjak hogy finom felrevezetesek (melyik resze moshato) is akadnak a marketingjeben.

Zsurmi 2009.01.14. 17:34:40

Szintén nem vagyok futár, de maszkkal közlekedek Budapesten.

Meg kellett szokni, és 1 óránál tovább egyszerre nem jó, de nem fullasztás miatt: benedvesedik. Váladék jön fel, az is gond.

Engem nem fullaszt a kilégzőszelepes, FFP2-es maszkom (2-3 hétig jó, napi 1 óra bringázással). A Respro túl meleg 3 évszakban, nehéz benne beszélni, és a borostám bolyhosítja a betétet.

Van egy tippem, hogy a futárok azért sem használják, hanem mert macera! Ügyfélhez tán még se léphetnek be maszkban!

palackos 2009.01.15. 10:51:27

@zahor103: de jo, hogy kb 100 futar elleneben megmondod a tutit.
egyebkent tenyleg nagyon budos van. ha jol tudom egy evben kb egy honapot ilyen rossz a levego. majd meglatjuk, ne legyen igazam.
en nagyon reg hasznaltam maszkot. durva a legszomj talan megszokhato, viszon ilyen hidegben lekapod egy picit es es lefagy az arcod, rafagy a nyal, arcureg gyulladas stb.
aki birja annak mindenkeppen javaslom!!!

u.i.: miert kell kicsillagozni, hogy fasz?
faszfaszfaszfaszfaszfaszfaszfaszfaszfaszfaszfaszfaszfaszfaszfasz :)

Galad · http://galad.freeblog.hu/ 2009.05.24. 09:17:39

@zahor103: nagyságrendileg 300 bringásfutár lehet a városban (válság óta szerintem 200), de ez nem hivatalos adat, a véleményem. Látásból mind, személyesen az egyharmadát ismerem. 1 azaz egy srác van, aki stabilan maszkot hord. Egyszer csinálj velem végig egy napot (ezt egyébként ajánlom bárkinek, próbáltam már haverral, engem nem lassít, a futárságot kipróbálni akaró, meg megtudja a tutit saját tapasztalaból) az év bármely szakában és rájössz miért nem jó napi 8-10 órában maszkban bringázni. Nyáron konkrétban belebüdösödik az arcod (továbbra is, 8-10 óra), télen belefagy a taknyod és nagy általánosságban mondható, hogy nem enged át annyi levegőt, amivel 52/18as szinglóval felmész egyszuszra a Budakeszi úti korányi pulmanológiára (csakhogy stílszerű pédát mondjak).

soldat 2010.01.12. 13:49:05

@zahor103: Egyetértek. A Techno egyébiránt a típus neve (én is ezt használom) a márka meg a Respro. Én abban rakom, zavart kicsit, de meg lehet szokni. A filter 6 ropi.

Deep & Beat · http://www.deep-and-beat.com 2010.06.11. 13:45:09

Tudod, hogy mi az a PM10? Most majd megtudod.
Egy elgondolkoztató történet egy emberről, és a PM10-ről...

www.youtube.com/watch?v=DYHBo7vTCbA