Friss topikok

Címkék

afrika (4) alkohol (11) andrássy (3) armstrong (4) ausztrália (6) autómentes (24) autós biciklis ellentét (3) baleset (35) bam (4) bérbicikli (30) bicikli (18) biciklibulvár (6) bicikliparkoló (8) biciklis futár (9) bicikliút (134) bírság (10) biztonság (54) biztosítás (5) bkk (8) bkv (9) bringázz a munkába (4) bubi (14) buda (3) budapest (79) buszsáv (3) cannondale (4) critical mass (50) dánia (3) demonstráció (5) design (31) divat (8) downhill (8) dr kerékagy (5) egyesült államok (4) emelés (3) empamo (6) energia (3) energia bringa (5) építkezés (4) extrém kerékpár (3) e bike (5) felmérés (6) film (6) fotó (4) futár (3) gkm (4) google (4) gyerek (3) hátizsák (3) herebántalom (5) hibrid (4) híd (10) infrastruktúra (6) járda (3) kampány (4) képzőművészet (7) kerékagy (3) kerékpár (15) kerékpárbarát (3) kerékpárosklub (5) kerékpársztráda (6) kerékpártároló (3) kerékpárút (3) kína (3) kiskörút (7) kocsma (6) koppenhága (4) közbicikli (3) közbringa (3) közlekedés (4) kresz (17) kvvm (3) lakat (5) lámpa (4) levegő (7) london (15) lopás (16) magyar kerékpárosklub (3) margit híd (25) maszk (3) máv (7) mkk (3) mtb (3) nagy-britannia (3) new york (9) nyereg (7) obama (4) önkormányzat (21) orfk (4) párizs (7) parkolás (4) parlament (4) rakpart (3) regisztráció (3) rendőr (35) schwinn csepel (3) sisak (14) statisztika (3) szeged (3) szerviz (3) szex (5) sztrájk (8) tábla (4) tél (10) térkép (5) tolvaj (5) túrázás (8) urbánus (39) városi biciklizés (44) verseny (3) videó (12) világítás (6) víz (4) vonat (4) zene (5) Címkefelhő

A vidéki ötvenesek verik a fővárosi fiatalokat

2008.08.29. 13:47 - lumina

A vidékiek majdnem fele hetente többször biciklizik függetlenül az időjárástól, a budapestieknek csak öt százaléka, derül ki a Medián felméréséből. A fővárosiak 48 százaléka csak jó időben és hétvégén ül kerékpárra, vidéken ez az arány nagyban eltér: a városokban 21 százalék a hobbi biciklisek aránya, a községekben 13.

Arra a kérdésre, hogy mikor biciklizett utoljára, a megkérdezettek negyede válaszolta, hogy az előző nap, 49 százalék az utóbbi egy évben ült biciklin, 23 százalék pedig egyáltalán nem tud biciklizni.

A legelszántabb az ötvenes éveiben járó korosztály, 57 százalékuk az időjárástól függetlenül, hetente biciklizik, de még a 60 fölöttieknek is a 44 százaléka tekinti közlekedési eszköznek kerékpárját. Meglepő adat, hogy a fiataloknál ez az arány lényegesen alacsonyabb, a 30 évesnél fiatalabbak 36 százaléka, a harmincasoknak pedig 27 százaléka választja a biciklizést hetente többször, függetlenül az időjárástól.

A magasabb jövedelmi kategóriába tartozók jellemzően kevesebbet bicikliznek, hasonló az arány az iskolai képzettség szempontjából is. A 8 általánost végzettek 53 százaléka közlekedik kerékpárral, az egyetemi diplomával rendelkezőknek csak a 19 százaléka.

Az összes válaszadó 39 százaléka tehát rendszeresen, akár hidegebb időben és esőben is biciklizik, a Medián szerint ők jellemzően nem az ökotudatos, budapesti, értelmiségi fiatalok közül kerülnek ki, hanem éppen ellenkezőleg: vidéken élnek, 50 felettiek, kevésbé iskolázottak és inkább (54 százalék) közlekedési eszköznek tekintik a kerékpárt.

A magyarok 21 százaléka tartozik a hétvégi hobbikerékpárosok csoportjába, ők jellemzően fővárosiak, a képzettebbek és a legmagasabb jövedelemmel rendelkeznek, közülük 71 százalék a biciklizést szórakozásnak tekinti. A válaszadók kétharmada településen belül használja kerékpárját, főleg vásárolni járnak vele (49 százalék) munkába csak 26 százalék indul biciklivel. Esti programhoz a válaszadók ötöde használja biciklijét.

A bringások fele (49 százalék) nem is figyeli, milyen az időjárás, mindenképpen biciklire ül, ötödük (21 százalék) csak ha nem esik az eső, harmaduk (30 százalék) azonban kizárólag akkor, ha meleg és száraz az idő. A budapestiek 45 százaléka ezzel szemben főként a tömegközlekedést választja, 19 százalékuk autózik, és csak pár százalék ül biciklire. A vidékieknek csak az ötöde használ tömegközlekedést, és hasonló azoknak a száma, akik autóznak, a biciklit ebben a csoportban viszont többen választják.

Országosan az arány már sokkal kiegyensúlyozottabbnak tűnik: 21 százalék autó, 26 százalék tömegközlekedés, 18 százalék bicikli, 35 százalék pedig gyalog. Alapvető különbség, hogy míg egy fővárosi bringás egy átlagos napon közel nyolc (7,7) kilométert teker, a vidéki városiak öt (4,9), a falusiak pedig körülbelül négy (4,3) kilométert tesznek meg egy nap.

A magyar háztartások kétharmadában van átlagosan két bicikli, de 77 százalékukban legalább egyet birtokolnak, a fővárosban azonban ez az arány csak 46 százalék. A válaszadók 42 százalékának mountainbike-ja, 41 százalékának hagyományos, váltó nélküli biciklije van.

A felmérést a HVG számára augusztus 1-je és 5-e között készítette a Medián Közvélemény- és Piackutató Intézet az ország felnőtt népességét reprezentáló 1200 fő személyes megkérdezésével. A minta kisebb torzulásait a KSH adatait felhasználva matematikai eljárással, úgynevezett súlyozással korrigálták, és így a minta jól tükrözi a szavazókorú lakosság településtípus, nem, életkor és iskolai végzettség szerinti összetételét.

Címkék: felmérés

6 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://kerekagy.blog.hu/api/trackback/id/tr11639442

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2008.08.29. 15:51:39

Hát igen. Falun még mindig élő közlekedési eszköz, ami itt Pesten már csak hobbi és/vagy sport...

tyberius 2008.08.29. 15:56:39

Más európai nagyvárosokat, illetve a pesti tendenciákat figyelembe véve helyesbítenék: nem *már*, hanem *még*! :)

catof21 2008.08.29. 15:57:57

tyberius a billentyűmből vette ki a szót...
majd Butapest is fejlődni fog, ha kilát majd a benzinfüstből, és mögé tud nézni...

--
c

papagály 2008.08.29. 17:16:30

70.-ik évemben járok, a bicikli a fő járművem, akkor nem biciklizem, ha beteg vagyok. Kb. 6-7 éves lehettem amikor női biciklin megtanultam, gimnáziumban kaptam az első biciklim, még most is annak a láncvédője van a biciklimen, a többi részét többször kicseréltem törés miatt. Ha tudja az ember a kreszt, nincs baj. Egyetlen balesetemben elütöttem a félig leeresztett sorompót, annyira lementem alfába, magam előtt láttam a helyet ahová indultam. Ritkán gyaloglok, sűrűbben vezetek. Jó, ha az ember mindet tudja, hogy kell közlekedni, de a görkorival nem tudok megbarátkozni.

a fej nélküli ember 2008.08.29. 20:46:14

A sorompóval vigyázzatok, mert úgy jártok mint én :P

Nagy tiszteletem papagály, mindenféle értelemben!

r4hu 2008.08.30. 23:18:05

papagály KIRÁLY
hajts sokáig testvérem....
én is már ötvenes vagyok :(
süti beállítások módosítása