Friss topikok

Hirdetés

Címkék

afrika (4) alkohol (11) andrássy (3) armstrong (4) ausztrália (6) autómentes (24) baleset (34) bam (3) bérbicikli (30) bicikli (17) biciklibulvár (6) bicikliparkoló (8) biciklis futár (9) bicikliút (133) bírság (10) biztonság (54) biztosítás (4) bkk (8) bkv (9) bringázz a munkába (4) bubi (13) buda (3) budapest (79) buszsáv (3) cannondale (4) critical mass (50) dánia (3) demonstráció (5) design (30) divat (7) downhill (7) dr kerékagy (5) egyesült államok (4) emelés (3) empamo (6) energia (3) energia bringa (5) építkezés (4) extrém kerékpár (3) e bike (5) felmérés (6) film (6) fotó (4) futár (3) gkm (4) google (4) gyerek (3) hátizsák (3) herebántalom (5) hibrid (4) híd (10) infrastruktúra (6) járda (3) kampány (4) képzőművészet (7) kerékagy (3) kerékpár (12) kerékpárbarát (3) kerékpárosklub (5) kerékpársztráda (6) kerékpártároló (3) kerékpárút (3) kína (3) kiskörút (7) kocsma (6) koppenhága (4) közbicikli (3) közbringa (3) közlekedés (4) kresz (17) kvvm (3) lakat (5) lámpa (4) levegő (7) london (15) lopás (15) magyar kerékpárosklub (3) margit híd (25) maszk (3) máv (7) mkk (3) nagy-britannia (3) new york (9) nyereg (7) obama (4) önkormányzat (21) orfk (4) párizs (7) parkolás (3) parlament (4) rakpart (3) regisztráció (3) rendőr (35) schwinn csepel (3) sisak (14) statisztika (3) szeged (3) szerviz (3) szex (5) sztrájk (8) tábla (4) tél (10) térkép (5) tolvaj (5) túrázás (8) urbánus (39) városi biciklizés (43) verseny (3) videó (12) világítás (5) víz (4) vonat (4) zene (5) Címkefelhő

Blogajánló

A Bubi nem harmonizált a NAV-val

2014.04.24. 11:31 - kirk kapitány

Szoftverproblémák miatt késik a Bubi átadása. Még most sem tudni, mikor lesz kész teljesen a fővárosi bringahálózat, addig a közönség számára csak mutatóban lesznek az utcán a zöld biciklik.

Eredetileg április elejére ígérték a Bubi indítását, de az informatikai részért felelős vállalkozás több hete csúszik a szoftveres munkákkal. Állítólag a NAV-os hálózati kapcsolat beindítása volt az egyik legnehezebb feladat.

A rendszert viszont csak akkor veszi át a BKK, ha működőképes a teljes infrastruktúra. Azt viszont egyelőre senki sem tudja, hogy mennyi időre van szükség a befejezéshez.

CAM00740
KépaláFotó: Spirk Joe / Index

A budapesti bevárosban 75 terminált telepítettek az elmúlt hetekben, és a belső teszthez mintegy 300 kerékpárt ki is helyeztek a dokkolókba. A terminálokat a mobil hálózatba is bekötötték már, és sikerült megoldani, hogy a napelemek megfelelően töltsék a dokkolókat.

Eddig nem loptak el egyetlen kerékpárt sem. A kerékpárok rongálása és a lopáskár egyébként az üzemeltető T-Systems kockázata. A szerződés szerint a cégnek kell 5 éven át a rendkívüli tételeket fedezni az évi 250 milliós díjból, amit a BKK fizet.

 

13 komment

Nem vicc, ilyen a biciklis pisztráng

2014.04.18. 14:49 - kirk kapitány

A haverjainak is leesett az álla, amikor Tim Peckham a levegőben elrúgta magától a biciklit, és szárazföldi pisztrángként repült tovább a levegőben.

4 komment

Öt kiló cukorból sok, bicikliből nem

2014.04.18. 14:38 - Becherpig

Mekkora alkatrészek vannak egy öt kilós biciklin? Mi történik, ha az amerikai kapitalizmus találkozik az olasz munkamorállal? Az elmúlt 40 év ikonikus bringái közül csemegéztünk Merényi "Grafitember" Danival.

8 komment

Hallgatni kell-e a a bringások szabálytalanságairól?

2014.04.17. 11:17 - kirk kapitány

Rendszeresen átmennek a piroson, járdáznak, és szembemennek a kijelölt forgalmi iránnyal a brit biciklisek.

Yorkban egy szabálytisztelő sporttárs meg is elégelte, hogy egyedül kell álldogálnia a lámpás kereszteződésekben, és videó-összeállítást készített a fejkamerás felvételeiből.

A közzétett videó nem maradt visszhang nélkül, de igazán nagy vita akkor kerekedett belőle, amikor Nagy Britannia  egyik legolvasottabb biciklis blogja feltette a kérdést:

jó ötlet-e lefilmezni a szabálytalankodókat?

A The Guardian biciklis blogja szerint a kerékpározás még mindig PR-problémákkal küzd Nagy Britanniában, és az olyan nagy feltűnést keltő videók, mint a yorki, csak tovább erősítik a biciklisekkel szembeni előítéleteket, újabb érveket adnak azoknak, akik egy kalap alá akarják venni a Kresz előírásait akkurátusan betartó bringásokat a notórius törvényszegőkkel, hogy adókerülő ökobanditáknak titulálhassák őket.

A Bike blog 982 hozzászólás után lezárta a vitát.

 

Címkék: szabályok kresz piros lámpa nagy-britannia

360 komment

Lance Armstrong koszos kézzel defektes gumit cserél

2014.04.15. 15:45 - kirk kapitány

A hétszeres (?) Tour-győztes szerelőként mutatkozik be, ügyesen húzogatja a szerszámokat, de nem találja a szelepsapka szót, és megmarad a "that black thing" szakszónál.

Címkék: armstrong

3 komment

2015-ben semlegesítik a bicikliscsapdát

2014.04.08. 13:29 - kirk kapitány

Egy ötezer forintos bírság benyelése után feltettük a kérdést a BKK-nak: van-e valami tervük a arra, hogy a Eurovelo 6 nemzetközi kerékpárút nyomvonala kikerülje a Tímár utcai, eredetileg a kerékpáros átkelésre tervezett felüljárót?

A felüljárón ugyanis csak tolni lehet a biciklit, különben a rendőr büntet. Olyan ez, mintha Budapesten lenne egy utca, ahol ki kellene szállni az autósnak, hogy áttolja kocsiját a zebra néhány méterén. A tavasz megérkezése óta a helyszínre különösen figyelnek a hatóságok.

HLH 4022

A BKK szerint a 90-es években a Duna-menti kerékpárút építésekor a hév keresztezésére kézenfekvő megoldás volt, de mára konfliktusok forrásává vált rámpás felüljáró használata. Ezért a kerékpáros főhálózat fejlesztésének egyik elemeként 2013-ban megrendelték a kerékpárút-szakasz korszerűsítési tervét.

A tervek szerint a felüljárót elkerülő kerékpárút épül az Árpád fejedelem útján a Nagyszombat utcáig. A kerékpárosok az ottani HÉV-átjáró átalakítását követően, jelzőlámpás biztosítás segítségével tudják majd keresztezni a HÉV-vonalat. Ezzel párhuzamosan a Tímár utcánál az Árpád fejedelem útján át gyalogos átkelőhely és épül a déli irányú HÉV-peron megközelítésére. A terv engedélyeztetése hamarosan megkezdődik, a kivitelezés pedig legkorábban 2015-ben várható. A Nagyszombat utcánál már kialakítottak korábban egy átkelőhelyet, de a biciklisek nem szoktak rá, mert mindkét oldalán korlátok között kell kígyózni.

HLH 4021

A felüljáró tetején körülbelül két éve tilos a kerékpározás. A tilalom oka az, hogy néhány biciklis képtelenek volt figyelni a HÉV-ről leszálló utasokra, akik szintén a felüljárón mentek át az út túloldalára. (Tenczer Gábor)

Címkék: bicikliút tímár utca

228 komment

Újabb álozat a londoni halálkereszteződésben

2014.04.03. 17:14 - kirk kapitány

Teherautó gázolt halálra egy biciklist London belvárosában szerda reggel. A baleset a Ludgate Circus és a Fleet Street kereszteződésében történt.

A kerékpáros a helyszínen életét vesztette. Az elmúlt négy évben ebben a kereszteződésben már hat halálos vagy súlyos sérüléssel végződő biciklis baleset történt.

A kereszteződés rajta volt azon a város legveszélyesebb helyeinek 100-as listáján. A londoni tömegközlekedési vállalat ezeket szerette volna átalakításokkal biztonságosabbá tenni, de végül költségvetési okokból csak egy 33-as szűkített listát hagytak jóvá. A Ludgate Circus ebbe már nem került bele.

Londonban dolgozó olvasónk, Péter, aki szinte minden nap használja a kereszteződés bringaútjait, azt írta: "a Crossrail építkezés miatt nagyon sok teherautó közlekedik a környéken, és nem ritka az a szituáció, hogy a balra kanyarodó teherautó vezetője nem veszi észre a figyelemetlen kerékpárost. Szerencsére az esetek többség nem járnak ilyen súlyos következménnyel, de én is láttam már teherautót jelzés nélkül balra kanyarodni."

A londoni kerékpárosok biztonsága tavaly ősszel lett komoly téma a brit sajtóban. Akkor két hét alatt hat biciklis halt meg gázolásos balesetben.

 

Címkék: baleset london

6 komment

Végleges: 18 900 forint lesz a Bubi egy évre

2014.04.01. 17:35 - kirk kapitány

Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója személyesen sorolja a Bubi tarifarendszerét, és sorolja azt is, hogy milyen kedvezményekre lehet majd számítani.

Címkék: bubi vitézy dávid

158 komment

Átadták a választási bringautat, de persze nem volt még kész

2014.04.01. 15:03 - kirk kapitány

Elhamarkodtuk az ünnepélyes választási átadóról szóló örömhírt, figyelmeztetett a Velencei tó környékén lakó olvasónk.

A több mint 800 millió forintból megépített Dinnyés és Velence közötti kerékpárutat hétfőn adták át a helybelileg illetékes kormánypárti politikusok részvételével tartott ünnepségen.

A Szalay Dániel az átadó utáni este készített néhány fotót az új kerékpárút valós állapotáról.

BkE7M1vIQAIssb .jpg large
Fotó: DSzalay / Twitter

 

Szerinte sikerpropagandáról van szó, és reméli, hogy a képek láttán kevesebben fognak csalódni, és inkább nem vágnak neki a tókerülésnek, amíg – most már nyilván a határidők szorítása nélkül – végleg be nem fejezik a kétszer 6 kilométeres szakasz építését.

BkE4y-3IIAA20j1.jpg large
Fotó: DSzalay / Twitter

 

BkE5rGCIQAAVpeq.jpg large
Fotó: DSzalay / Twitter

 

29 komment

Szerencsére a választásra elkészült a velencei kerékpárút

ÁTADÁSRA KERÜLT rovatunk

2014.03.31. 15:06 - kirk kapitány

Átadták hétfőn a Velencei-tó déli partján a tizenkét kilométer hosszú kerékpárutat, amelyet több mint 800 millió forintos beruházással létesítettek Dinnyés és Velence között. A kerékpárút két, egyenként hat kilométeres szakaszból áll. A beruházáshoz Gárdony önkormányzata és a Velencei-tó és térsége, Váli-völgy, Vértes Térségi Fejlesztési Tanács (VVVTFT) egyaránt 291-291 millió forint uniós támogatást nyert, ezenkívül a kormány 150 millió forintos támogatást biztosított hozzá.

Az átadáson természetesen a térség fideszes országgyűlési képviselője is ott volt, és bejelentette, hogy a kormány további 86 millió forintos kiegészítő támogatást adott a projekt teljes befejezéséhez, mert a teljes útszakaszra kötelezően előírt közvilágítás kiépítésére a meglévő források nem voltak elegendőek.

A választás napján már tókerültő verseny zajlik majd az új bicikliúton.

24 komment

Kényszer alatt írta a downhilles a bűnbánó levelet

2014.03.26. 16:17 - kirk kapitány

Újabb fordulat a Normafa felé fogaskerekűzés közben durvuló downhilles és a biciklis körökben alacsony népszerűségnek örvendő sértett történetében: kiderült, hogyan született az önfeljelentő levél.

Az előző részek tartalmából:

  • G. Éva több budai internetes újságot telekommentelt azzal, hogy egy biciklis fiatalember belekötött a Fogaskerekűn, sőt teljes erőből meg is ütött. G. Éva a történtek alapján komoly általánosításra is ragadtatta magát bejegyzéseiben, azt állítva, hogy a budai downhill kerékpárosok mind büdösek és agresszívek.
  • Néhány hétre rá váratlanul bejelentkezett a Kerékagyhoz S. Dániel, és arra kért bennünket, hogy a Facebook-oldalán közzétett, önfeljelentéssel felérő levelét szó szerint közöljük. A levélben azt írta, hogy ő támadta meg G. Évát, sőt egyszer fizikailag is bántalmazta a nőt, mert nem tudta kezelni indulatait.
  • A G. Éva megalázásának terveit, és az álnevek alatt írt figyelem elterelő kommenteket is részletesen bemutató levél fölött a budai bringások és a Kerékagy olvasói nem tudtak napirendre térni. A többség nem hitte el, hogy egy ilyen bringás egy ilyen levelet ilyen stílusban önszántából írt volna meg.

És nem is tévedtek. A rendszeresen és nagy számban megjelenő kommentjeiről ismert G. Éva, akit közben több kerékpáros is felkért, hogy kerülje a biciklisekkel kapcsolatos általánosításokat, a XII. kerület alpolgármesterének blogján egy teljesen más témában született poszt alá megírta, hogy történtek bírta rá S. Dánielt a bűnbánó levél kiadására.

Kedves alpolgármester úr!

Elnézését kérem, hogy ide írok offmódra. Biztos szeretnék lenni abban, hogy Ön olvassa. Ön kételkedett abban, hogy a fogason problémák vannak, arra a hírre reagálva, hogy engem az egyik downhilles fiú már másodszor megtámadott és ezúttal meg is ütött a 2012 nyarán a Népszabadságban megjelent két írásom miatt.

Tájékoztatom, hogy jogi képviselőmmel személyes találkozóra mentünk a fiú kérésére, és azt az ajánlatot tettük az elkövetőnek, részben az általa elkövetett bűncselekmény, részben az általa és barátai által írt hazug, lejárató kommentek, tehát a jó hírnevem sérelme miatt, hogy ha nyilvánosan elégtételt ad, akkor visszavonom az ellene tett mindkét feljelentést.

A gyanú jelenleg tettleges becsületsértés, könnyű testi sértés és garázdaság.

A fiú ennek az ajánlatnak megfelelt, én a bírósági békéltetés, március 28. után vissza is vonom a feljelentést, azonban nem túlzás azt állítanom, hogy a továbbiakban sem utazhatok nyugodtan a fogason.

Kérem, tekintse meg ezt a nyilvános megosztást, és az alatta álló, mai kommentek tartalmát és hangnemét.

Ugye ön nem gondolja azt, hogy nem szabad újságcikkeket írni, és abban létező problémákra felhívni a figyelmet?

Ugye én, aki senkibe nem kötöttem bele, utazhatok nyugodtan a fogason, és a szavaimat nem vonja kétségbe senki?

Ugye elhiszi nekem, hogy megtámadtak, és hogy nem egyszer láttam ellenőrkergetést, -verést, rendőri intézkedést, és sokszor hangoskodást és durva megnyilvánulásokat az elmúlt két és fél évben?

Nem lehetne, hogy a jogszerű viselkedésről, a nézetkülönbségek elintézésének a módjáról valaki felvilágosítja ezeket a bicikliseket?

Köszönöm a figyelmét.

G. Éva

 

Címkék: downhill

524 komment

A bicikli evolúciója

2014.03.26. 11:49 - kirk kapitány

A dán Visual Artwork fejlődéstörténeti munkája egy percbe sűrítve.

Szólj hozzá!

Feljelentette magát a bűnbánó downhilles

2014.03.24. 16:51 - kirk kapitány

Saját Facebook-oldalán jelentette be egy budai downhill-biciklis, hogy megtámadott egy nőt a Fogaskerekűn, mert nem tudta kezelni indulatait a kialakult vitában. S. Dániel a Kerékagynak is elküldte a levelét, amelyben azt is bevallja, hogy egyszer tettleg is bántalmazta G. Évát.

Az ügy előzménye, hogy G. Éva több internetes fórumon is szóvá tette, milyen agresszíven viselkednek a downhilles kerékpárosok a Fogaskerekűn. A Kerékagy február végén megjelent cikkében idézte azt a XII. kerület honlapján közzétett bejegyzést, amelyben a maga szemszögéből írta le az esetet:

„Egy fiatalember belém kötött, majd teljes erőből megütött a fogason, aztán halálosan megfenyegetett, azt állította, az apja rendőr, és elszaladt. Három tanú van, meg még a diszpécser, kamera őrzi a ruházatát. Elképesztő volt a vállvonogatás. Jogszerűen semmit nem tehetek. Özvegy vagyok, három gyereket nevelek, és a jövőjükre félretett pénzt nem költhetem testőrre."

Bár a történet nagyon egymásnak ugrasztotta a Kerékagy kommentelőit is, a nő reklamációját egyáltalán nem vették komolyan. Ezért váratlanul jött a döbbenetes bűnbánó levél. A szövegét változtatás nélkül közöljük:

2013. augusztus 30-án és február 24-én megtámadtam G. Évát a fogaskerekűn, mert indulataimat nem tudom megfelelően kezelni, tévesen úgy véltem, a fogaskerekűn másoknak hozzánk, downhilleseknek kell alkalmazkodniuk, és én akartam meghatározni, ki hová tegye a biciklijét. Valamint azt is gondoltam, egy magányos nőt könnyedén lenyomhatok.

Az első támadáskor belekötöttem, azt akartam, tűrje el, hogy az övére teszek egy másik biciklit, megpróbáltam nevetségessé tenni egy tucat másik utas előtt, ütéssel fenyegettem és harsányan sértegettem, azt állítottam, hogy ő engem rágalmazott a cikkeiben, miközben ő beszorított helyzetben volt a sarokban. Jelen volt egy tizenkét éves gyerek is, emiatt a tettemet különösen sajnálom.

A februári támadásnál is én szólítottam meg, hecceltem azzal, hogy ráteszem az övére a biciklimet, noha a majdnem üres szerelvényben máshová is tehettem volna, és később is szállok le, mint ő. Amikor ki akarta venni a biciklijét, és felszólított, hogy fogjam meg az enyémet, akkor nagy erővel halántékon ütöttem. Ezután hosszasan és trágárul sértegettem, végül megfenyegettem: "Apám rendőr. Ha feljelentesz, megtalállak és megöllek." Utána elhagytam a helyszínt.

A következményektől félve mindkétszer hazug kommenteket tettem közzé, amelyekben azt állítottam, hogy G. Éva hazudik és megérdemelte a támadást, a februári eset után pedig magamat szemtanúnak kiadva R.I.P. álnéven azzal vádoltam a kerékagy blogon, hogy G. Éva provokált, ő rugdosott engem, és agresszívan viselkedett.

Mindez hazugság, azért írtam, hogy eltereljem a tetteimről a figyelmet, és rossz hírét keltsem annak, akit megütöttem. G. Éva nem tett mást, csak a fogaskerekűn utazott, nem kötött belém, nem ártott nekem, újságcikkei nem tartalmaznak rágalmazó vagy becsületsértő állításokat. Jogállamban természetes és intelligens mód a problémáinkat nyilvános vita kezdeményezésének céljával újságcikkben felvetni, erre nem lehet az erőszak a válasz. Valóban nem mindig figyelünk másokra a fogason, és másoknak joguk van ezt szóvá tenni.

Agresszív viselkedésemet, az ütést és a hazug kommenteket mélyen bánom, szégyellem, miattuk bocsánatot kérek G. Évától, aki egyedül állt velem szemben. Sajnálom azt is, hogy ártottam jó hírnevének.

A jövőben törekszem arra, hogy konstruktívan és udvariasan oldjam meg a hétköznapi helyzeteket. Aki nem bánt, azt nem fogom bántani, és mindent megteszek azért a társaimmal együtt, hogy G. Éva nyugodtan utazhasson, és ne lehessen gúny vagy erőszak célpontja.

Címkék: downhill

254 komment

Mi mennyi, Bubikám?

2014.03.23. 10:12 - Tenczer Gábor és Mikola Bálint

Az árak ismeretében a sajtó máris Európa legdrágább közösségi biciklis rendszerének aposztrofálta a Budapesten kiépülő Bubit. Megkérdeztük a BKK-t, és sok európai rendszer tarifáit hasonlítottuk össze, hogy kiderüljön, mennyiben állja meg a helyét ez a megállapítás.

A BKK szerint közepesen magasnak mondhatók a Budapesti Bérbringa (Bubi) rendszer tarifái, vannak drágább és olcsóbb rendszerek is. A cél az, hogy éves bérleteket vegyenek az emberek, ők lesznek a rendszeres használók.

A tarifarendszer:

Aki használni akarja a közbiciklit, háromféle díjat lehet majd befizetnie: először is a hozzáférési díjat. Ebből van 24 órás, 72 órás és 96 órás, heti, féléves vagy éves. (Az árak a táblázatban, lejjebb.)

Másodszor is a 25 ezer forintos kauciót, amit visszakap a használó a bérlés végén. A kauciót a féléves-éves hozzáférésnél nem kell kifizetni, az ilyen esetekben a felhasználók szerződést kötnek a BKK-val. A hozzáférési díj és a kaució kifizetésével a bérlet idején akárhányszor lehet biciklizni, de csak fél óráig, mert a fél óra eltelte után jön a pótdíj, amit hivatalosan használati díjnak neveznek.

Az 500 forintos használati díj a 31. perctől ketyeg, és félóránként növekszik. A 90. percig 1000 forint, utána progresszíven emelkedik. A külföldi tapasztalatok szerint fél óra alatt bárhova odaér a biciklis a közbringával, nem is nagyon használja tovább senki. Ez így lesz valószínűleg Budapesten is, a legtávolabbi állomások 20-25 percre vannak egymástól.

Kétféle kedvezmény van még: a féléves és az éves bérlet árából lekerekezhető 5000 forintnyi használati díj, tehát bátran kicsúszhatunk vele a félórás limitből. Akinek éves BKV-bérlete van, az pedig féláron kaphatja meg az éves Bubi bérletet.

A londoni drágább

Habár a legismertebb példákat több helyen idézték már, gondoltuk, érdemes részletesebben is utána járni az áraknak. Ami első ránézésre egyértelmű: a 18 900 forintos éves bérlet európai viszonylatban még úgy is drágának számít, hogy abból ötezer forint felhasználható időtúllépésre (amire amúgy jó hálózatsűrűség és rendeltetésszerű használat esetén nincs különösebben nagy szükség), az éves BKK-bérletesek 50 százalékos kedvezménye pedig egyelőre mindössze 62 ezer embert érint – reméljük, hogy ennél több embert szeretnének bevonni a rendszer használatába.

Az éves bérlet relatíve magas ára már csak azért is problémás, mert egy korábbi megvalósíthatósági tanulmányban azzal számoltak: a felhasználók 75 százaléka bérletes lesz. Ez egy viszonylag ambíciózus, de nem a valóságtól elrugaszkodott terv: a londoni rendszer 2013. februári adatai szerint a kivett biciklik 66,6 százalékát bérletesek használták.

Az árak összehasonlítására a budapestin kívül hat európai rendszert vettünk alapul: a párizsit, a londonit, a brüsszelit, a dublinit, a barcelonait és a sok német városban üzemelő Nextbike-ot. Az adatokat összesítve az látszik: az éves bérlet ezek közül csak Londonban drágább a Budapesten tervezettnél, az alkalmi vagy időszakos felhasználási díjak viszont hasonlóak, ahogy az időtúllépésért fizetendő díjak is, habár utóbbiak tekintetében jelentős eltérések vannak a különböző rendszerek között. (Az árakat forintra átszámítva adtuk meg, 310,55 forintos euró- és 371,08 forintos fontárfolyam mellett.)

Város Név Éves bérlet 1 hét 3 nap 24 óra Túllépés (Ft/perc) Túllépés 2 (Ft/perc)
Budapest Bubi 18900 2000 1000 500 500/30 másfél óráig 500/30, utána progresszíven nő
Dublin dublinbikes 6211 1553 155/30 fokozatosan nő, 4 óra felett 742/30
London Barclays 33397 3711 742 371/30 fokozatosan nő, maximum 55662
Brüsszel Villo 9938 2329 497 155/30 fokozatosan nő, 2 és fél óra felett 742/30  
Párizs Vélib 9006/12111 (30/45perc) 2174 528 311/30 621/30, másfél óra után: 1242/30
Barcelona Bicing 14645 230/30 2 óra után: 1394/60
Németország Nextbike 11180 2795 311/30 (bérlettel: 155/30) bérleteseknek egész napra 1553

A biztonság kedvéért megnéztük pár európai viszonylatban is kiemelkedően drága térség éves bérletárait is, de csalódnunk kellett: a magyar árat sem Svájc, sem Norvégia (Oslo), sem Luxemburg nem veri, utóbbiban a budapesti ár egynegyedét (15 eurót) kéne fizetnünk az éves bérletért. Így egyelőre úgy tűnik, csak a londoni bérlet drágább a Bubinál, de legyünk méltányosak: az viszont sokkal (76,7 százalékkal).

A fenti táblázatból az is látszik: az 500 forintos túllépési díj a második fél óráért relatíve sok (itt a fél és egy euró közötti összegek jellemzőek), a progresszív díjszabás részleteit azonban egyelőre nem ismerjük, ezért azt nehéz összehasonlítani a nemzetközi példákkal. Londonban például 24 órán túli használatért 150 fontot kellene fizetnünk, míg Németországban megúsznánk óránként 2 euróval, sőt, ha bérletünk van, akkor 5 eurónál meg is állna a számláló.

Nem kell 30 perc

A túllépés alapesetben tényleg megúszható: a hasonló rendszerek tervezésénél fontos szempont, hogy egy felhasználó ne sajátítson ki hosszú időre egy biciklit, hanem menjen el vele dolgozni/boltba/bulizni, rakja le a legközelebbi dokkolónál, majd ha végzett, vegyen fel egy másikat. A londoni rendszer 2010 és 2013 közötti statisztikái alapján ez ott működik is: egy átlagos felhasználó hétköznap 18, hétvégén 27 percig használja a bringát, míg Barcelonában ennél is rövidebb ideig: átlagosan 12,5 percig (itt nincs külön hétköznapra és hétvégére lebontott adat).

Ehhez két dolog kell: sok, jól elhelyezett állomás, és a biciklik gyors elszállítása a megtelt dokkolókból (a budapesti rendszer bufferként egy két férőhelyes vészlerakót is fog alkalmazni, ahova elektromos lakattal zárhatjuk le a túlcsordult bicikliket).

Mindenki meglepődött

„Csináljuk is meg nem is, akarjuk is meg nem is” – fogalmazott a hét elején a Bubi közbringarendszer bevezetésével kapcsolatos dilemmákról László János, a Magyar Kerékpárosklub elnöke.

A civil szervezet részt vett a rendszer bevezetését megalapozó 2009-2010-es megvalósíthatósági tanulmány elkészítésében. Ebben árszintet is meghatároztak, azonban a most bejelentettnél jóval alacsonyabban: évi 5-6000 forintos bérletárral számoltak. Az új árszabás a Kerékpárosklubot is meglepte, konzultációt kértek Vitézy Dávidtól, amire pénteken sok is került.

Az árak nem véglegesek

A kerékpáros szervezet vezetője a találkozó után azt mondta: a BKK és a Kerékpárosklub megegyezett abban, hogy együttműködnek a Bubi kommunikációjában, hiszen „mindenki azért dolgozik, hogy ez a rendszer sikeres legyen”. Ennél azonban fontosabb információ is elhangzott a megbeszélésen: kiderült, hogy a fenti (és a sajtóban is elterjedt) árak még nem véglegesek, elképzelhető, hogy csökkenteni fogják a regisztrációs díjat, és különböző kedvezményeket is terveznek.

BKK-s forrásokból úgy értesültünk, hogy az első 1 000 felhasználónak több kedvezményt is adnának egy bevezető akció keretében: az éves bérletet 18 900 helyett 12 ezer forintért kapnák, a félévest 9 450 helyett 8 ezerért, és előbbiből 5 ezer, utóbbiból 3 ezer forintot ugyanúgy fel lehetne használni időtúllépésre. A legjobban az első körben vásárló éves BKK-bérletesek járnának: ők 6 ezer forintért kapnák meg az éves Bubi-bérletet, amiből szintén 5 ezer forintot felhasználhatnának a 30 percen túli tekerésekre.

A civil szervezet tagjai az árszabás mellett a forgalomtechnikai intézkedésterv egyes pontjait is kérdésesnek tartották: nem értették például, hogy a korábbi tervekkel ellentétben egyes állomások miért kerültek kevésbé szerencsés helyre. A pénteki megbeszélésen elhangzottak szerint az állomások elhelyezése tele volt kompromisszumokkal, amelyek egy része „szinte vállalhatatlan”, de ezeket még utólag is lehet korrigálni. Az állomások nagyon mobilak, 6-8 csavar rögzíti őket, ezért akár 1 óra munkával át lehet helyezni őket − mondta a Magyar Kerékpárosklub elnöke.

László János ugyanakkor hangsúlyozta: a rendszer hibái sokkal kisebb súlyúak, mint az annak bevezetésétől várható előnyök. Úgy tudjuk, a rendszert április végétől vehetik majd használatba a budapestiek.

Címkék: budapest bubi bkk közbringa

186 komment

Elvágták a KRESZ-parkot, aztán úgy hagyták

2014.03.20. 14:57 - kirk kapitány

A városligeti KRESZ-park az ősszel útjába került egy kábelfektetésnek. Hosszában kettévágták az egészet, aztán amikor befejezték a munkálatokat, csak sódert szórtak rá. Ezt azonban már rég kihordta az időjárás, és kitaposta a sok bringázás.

Olvasónk, E. szerint talán csak modellezni akarták a budapesti valós útviszonyokat, de kismotorral és rollerrel ez is pont olyan életveszélyes, mint az utakon húzódó kátyúk.

Budapest-20140309-00208
Fotó: Olvasónk
Budapest-20140309-00207 x
Fotó: Olvasónk

37 komment